Sari la conținut

Ce Ar Trebui Sa Stie Orice motociclist!


alex
 Share

Postări Recomandate

  • 4 weeks later...
  • Răspunsuri 335
  • Created
  • Ultimul Răspuns

Top Posters In This Topic

Pornesc acest topic pentru a sumariza cateva din regulile nescrise si de multe ori nepredate la scoala. Eu nu vorbesc exclusiv din punctul de vedere al unui motociclist, categoria B fiind luata cu ceva ani inainte de A si s-au sintetizat cateva procese ce-mi sunt acum intiparite in memoria gesturilor.

Urcandu-ma la ghidon am constatat ca este nevoie de si mai multe gesturi care fac parte din mecanica ochilor decat cele formate in spatele volanului.

Aceste reguli nu tin seama de experienta in timp ci este mai mult o relatare a ceea ce fac eu, altii sunt bineveniti sa contribuie.

Reglatul oglinzilor. O chestie predata mai mult mecanic decat principial. Eu imi reglez oglinzile incat sa vad tot ce se intampla in jurul meu. Daca nu vad tot spatele, ma chinui sa-mi reglez oglinzile astfel incat sa vad tot. Ele sunt sursa primordiala de informatii ce te scutesc de miscat capul, proces mult prea greoi in unele situatii.

Daca nu vezi tot inseamna ca nu esti in siguranta. Asta e intrebarea care trebuie sa ti-o pui constant. Virez stanga sau virez dreapta? NU! Sunt in siguranta? Virez!

Informatia este peste tot, trebuie sa ne obisnuim s-o luam in seama si s-o folosim in avantajul nostru. Nu te uiti la vitezometru, te uiti in fata, informatia cu prioritatea cea mai mare acolo se afla. In directia in care te deplasezi.

Nu schimbi banda uitandu-te in fata ci in lateral sa vezi daca nu este ceva acolo dupa ce te-ai uitat in oglinda si din spate nu vine nimeni.

Traficul are ritmul lui, ca si incepator, considera tot timpul ca esti cel mai incet si trebuie sa te adaptezi la ritm. Asta inseamna sa stii tot timpul ce se intampla in jurul tau.

Navigam printre masini fara niciun pericol aparent, din dreapta iese un motociclist ce nici macar nu se uita in directia mea, era preocupat sa se duca dupa grupul din fata, grup ce-l observasem si eu. Asta este o informatie utila, vezi grupul apoi te uiti dupa altii ca poate nu sunt toti.

Mergeam pe valea Prahovei si aud claxoane, ma uit in spate la colegul care stiam ca e in spatele meu si ma trezesc cu un moto pe stanga mea ce se baga in fata. Moto care nu era in campul meu vizual pentru ca nu m-am uitat in stanga. Cand auzi claxon nu schimbi directia, cel care te claxoneaza scurt si repetat urmareste sa-ti atraga atentia auditiv despre directia din care vine. De cele mai multe ori si-a stabilit deja o trasa iar schimband directia poti sa ajungi in calea lui iar impactul se poate dovedi inevitabil.

Nu presupune nimic din ce-ti poate oferi un confort psihic. Soferii sunt in mare parte neatenti, nu pot numara de cate ori am fost neatent la volan in situatii in care trebuia sa ma concentrez. Stau cu gandul ca am avut noroc nu ca as fi putut evita un eveniment neplacut. Siguranta in trafic este impartita intre tine si ceilalti participanti, daca tu nu-ti faci partea atunci se creeaza un gol, o ocazie ca ceva neplacut sa se intample. Golul acela trebuie sa fie cat mai mic si poate fi umplut doar cu informatie. Aceasta informatie trebuie sa te obisnuiesti s-o procuri cand trebuie altfel nu faci altceva decat sa obosesti.

Inainte de orice schimbare de directie te uiti in spate daca nu stii deja ce se afla acolo. Doua asigurari costa mai putin timp decat o manevra plina de incredere.

Masinile nu trebuiesc urmarite dupa spate, rotile care comanda directia sunt cele care te pot avertiza din timp. Urmareste rotile din fata raportat la marcajul intrerupt de pe drum pentru a vedea cand masina tinde sa schimbe directia. Semnalizarea este in multe cazuri urmata de schimbarea directiei nu anticipata!

Frana este cea mai facila si rapida masura ce poate fi luata cand ceva te ia prin surprindere. Simplul "luat mana din gaz" te infraneaza suficient ca sa faci loc. Nu te ambitiona cand cineva iti inchide calea! In spate e intotdeauna mai mult loc decat in fata. Un impact frontal sau un acrosaj este mai periculos decat unul din spate!

Nu forta partea dreapta a masinilor, multi soferi nu se uita acolo si te poti trezi ca ramai fara spatiu intre carosabil si bordura/parcare. Am mers in Pitesti prin dreapta unui Logan ce a decis brusc sa intre in parcare. Eu eram atent la rotile lui si am luat mana din gaz cand am observat schimbarea de directie, in final masina a oprit si mi-am continuat drumul dar asta s-a intamplat pentru ca soferul a umplut golul de care vorbeam mai sus uitandu-se in oglinda dreapta, altfel, acrosajul ar fi fost greu de evitat din partea mea.

Atentie mare in ronduri si senduri giratorii, multi soferi le folosesc pentru a schimba directia de mers fara sa se asigure sau semnalizeze! Cand aveti masina pe stanga presupuneti tot timpul ca va dori la un moment dat sa paraseasca intersectia/giratoriul si nu poate face asta decat peste voi.

Schimbarea de banda se face tot timpul prin spatele masini, nu fortati prin fata daca este loc in spate. Nu fortati soferii ce au semnalizat deja sa va taie calea, ei nu pot trece printre masini ca voi.

Urmariti masinile din trafic, cei care au un comportament delasator probabil vorbesc la telefon, nu va incercati norocul cu ei, folositi aceasta informatie si stati la distanta mai mare de ei. Daca nu au semnalizat o data schimbarea benzii si au facut manevra din scurt, n-or s-o faca nici cu voi. Evitati sa fiti in preajma.

Evitati taximetrele, schimbarile lor de directie sunt printre cele mai imprevizibile, ele lasa si preiau clienti oriunde este posibil. Cineva care face semn de pe trotuar e posibil sa atraga atentia taximetrului din fata ce va trage dreapta din scurt si fara semnal. La fel si la plecare.

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Propun mutarea topicului la Incepatori, si as vrea sa adaug urmatoarele pentru cei carora le place sa citeasca:

 

Pozitionati-va pe sosea astfel incat cel din masina din fata sa va vada (bineinteles daca se uita in oglinzi).

 

Atentie cand mergeti printre masini la statii de RATB, sunt pietoni care prefera sa isi piarda viata decat tramvaiul.

 

Cand plecati de la semafor intotdeauna uitati-va daca cineva forteaza rosul. Din pacate nu am rabdare sa caut, si sa editez video din filmarile mele, dar saptamana trecuta am numarat 7 masini care au intrat pe rosu, dintre care 4 nu doar l-au fortat, ci au oprit, au vazut totusi intersectia aglomerata si au pornit din nou pe rosu.

 

Cand sunteti pe banda extrema stanga, nu mergeti aproape de ax/gard, caci sunt soferi care au impresia ca banda a doua e oarecum libera si pot sa va depaseasca.

 

Aici multi o sa imi sara in cap, ca asa se merge in romanica, dar daca mergeti incet (si chiar si repede), NU mergeti pe banda a doua, daca prima e libera, pentru ca creati nervozitate in spate la soferi/motociclisti, care poate nu vor sa mearga cu 50km/h pe banda a doua, (sau chiar 70), repet in conditiile in care prima banda este libera si nu pare prezenta pericol (masini parcate aiurea, lipsa vizibilitate, etc). In Romania a devenit sport national mersul pe banda a doua, si e disperant, caci depasirea prin dreapta, pe langa faptul ca e interzisa, e si periculoasa.

 

Nu mergeti mai repede de 30km/h printre masini stationate, de la viteaza asta, oprirea se face aproape instant. Sunt multi pasageri care deschid usa la masina fara sa se asigure de motociclete, iarasi pietonii care traverseaza (si al naibii exact dupa dube si autobuze, de ii vezi in ultimul moment).

 

Daca nu e loc printre masini si le e fizic imposibil sa iti faca loc, nu fi nesimtit si claxona sau tura motorul, ca nu rezolvi nimic, decat sa creezi nervozitate si ura din partea soferilor. Am vazut o gramada de reiseri cu toba nesimtita, care pur si simplu tureaza aiurea motoarele in dreptul unor masini care fizic nu au unde sa se dea la o parte, si mai si injura

 

Semnalizati intotdeauna manevrele, multi au impresia ca "lasa bre ca eu sunt jm3k3r si oricum merg mai repede decat taote masinilie, si pana isi dau aia seama eu schimb trei benzi", ganditi-va ca intotdeauna exista motociclisti care merg mai repede decat voi. Dupa cum a fost zis si in primul post, o motocicleta nu prea se vede in oglinda cand merge drept in drept cu tine, la fel un tico sau un smart, deci intotdeauna intoarceti scurt si capul.

 

 

Daca vi se pare ca sunteti prea buni pentru sosea, mutati-va pe circuit.

Viteza in oras nu te face sa ajungi mult mai repede pentru ca semafoarele sunt desincronizate, degeaba o arzi cu 120, daca stai din semafor in semafor 30-40secunde.

Am facut statistici pe drumuri de 20 de minute in bucuresti, la diferite ore cam 40% din timp se sta la semafor (depinde bineinteles foarte mult si de traseu), am mers pe acelesi traseu legal si tare, la un drum de 10km prin Bucuresti, diferenta intre mers legal si safe, si ilegal si periculos, este cam de 2 minute. Ganditi-va daca merita acele 2 minute.

Daca vreti adrenalina si sa auziti toba ai pe care ati dat o gramada de bani, puteti merge pe amcart, autostrada, sau serpentine, nu e nevoie sa va etalati caii in oras, sincer nu impresioneaza pe nimeni, ba din contra, provoaca dezgust (de multe ori am tras cu urechea la ce zice lumea dupa ce trecea vreun mare racer, cand eram in statie de autobuz, sau la semafor, pieton fiind).

 

Cand vi se pare ca sunteti nemuritori, intrati pe forum la rubrica accidente si reamintiti-va cat de usor se moare pe doua roti.

 

 

Daca din 10 incepatori, unul o sa bage la cap jumate din ce e scris aici, deja e bine.

Din pacate "experimentatii" nu cred ca o sa ia in cosiderare sfaturile unor "incepatori" cu motoare sub 100 de cai, ca deh...

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

  • 2 weeks later...

Cum ar fi pozitia mainii pe acceleratie, e doar un exemplu, restul le invatati la scoala moto..

Care este pozitia mainii pe acceleratie? Eu inca nu m-am prins. Tin mereu jumatate de palma pe capatul ghidonului, ca sa nu bruschez acceleratia. Daca tin toata mana pe acceleratie o patesc mereu la gropi, si la fel cand franez o bruschez (sau accelerez in frana fara sa imi dau seama)...

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Vizitator Speedliner

Salutare! Non nout si eu pe aici si citesc tot ce se poate peste o luna ma apuc de scoala.

Am si eu o rugaminte: am citit topicul asta de la pagina 1 la 14 complet si toata lumea zice cat e de folositor doar ca mie nu-mi merg linkurile, nici cel de pe pagina 1 nici al doilea care apare pe la pag 3-4 in postul care scrie ca trebuie sa fi inregistrat ca sa-l vezi. Acum vad ca de multicel nu s-a mai scris nimic si poate s-a stricat dar va rog si eu daca puteti sa-l refaceti sa vada si "proaspetii boboci de mobra" ce si cum :)

 

P.S. Daca nu merge si nu merge poate are cineva salvat pe vreun colt de hdd si se milostiveste sa-mi trimita si mie, dau o acadea.

La fel si la mine. Ne-ar ajuta mult tutorialul daca poate sa il mai urce careva.

 

Multumesc anticipat.

Editat de Speedliner
Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

  • 2 weeks later...
  • 2 weeks later...
  • 5 months later...
  • 1 month later...
Vizitator ala cu F-ul

Școala de șoferi la noi este doar scoală de carnete! Cat.A este văzută ca o categorie ușoară și neimportantă, de altfel cum sunt și tratați motocicliștii de șoferi în trafic. Am prieteni care prin 2002 au luat categoria doar cu 85 ron în plus la taxă, fără să dea sala sau traseu, sau pe altii care au luat cat.A doar cu 2-3-4 ore în poligon și alea făcute fără instructor care să îți dea unele indicații. Cu experiență minima și cu dorința de a avea motociclete tari, se ajunge la accidente, iar mai apoi toti motocicliștii sunt arătați cu degetul. Poate mulți detestă noua lege, dar măcar a adus ceva bine. Obligația instructorului de a face motociclist din elev si ponderarea tinerilor fără experiență de a ajunge pe R6, R1...

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Salutare! Non nout si eu pe aici si citesc tot ce se poate peste o luna ma apuc de scoala.

Am si eu o rugaminte: am citit topicul asta de la pagina 1 la 14 complet si toata lumea zice cat e de folositor doar ca mie nu-mi merg linkurile, nici cel de pe pagina 1 nici al doilea care apare pe la pag 3-4 in postul care scrie ca trebuie sa fi inregistrat ca sa-l vezi. Acum vad ca de multicel nu s-a mai scris nimic si poate s-a stricat dar va rog si eu daca puteti sa-l refaceti sa vada si "proaspetii boboci de mobra" ce si cum :)

 

P.S. Daca nu merge si nu merge poate are cineva salvat pe vreun colt de hdd si se milostiveste sa-mi trimita si mie, dau o acadea.

 

 

Salutare,

 

Subscriu la ce a spus Marius mai sus. Am incercat sa accesez materialele dar link-urile nu mai functioneaza. Va rog daca cineva mai are materialele sa le mai urce odata.

 

Merci

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Salutare,

Subscriu la ce a spus Marius mai sus. Am incercat sa accesez materialele dar link-urile nu mai functioneaza. Va rog daca cineva mai are materialele sa le mai urce odata.

 

Merci

"

Ce Ar Trebui Sa Stie Orice motociclist!" - forumist.

..este sa nu mai dea link-uri aiurea care in timp devin inaccesibile. Scrii cu cuvintele tale daca ai ceva de spus, sau macar iei cu copy-paste din pagina aia la care te mananca sa faci trimitere. Este foarte probabil ca motociclismpunctro sa stea mai mult in viata decat multe pagini la care se fac trimiteri ..

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

  • 4 weeks later...
  • 3 months later...
  • 3 weeks later...
  • 4 weeks later...
  • 2 months later...

care tutorial fratilor.

Tot vad ca este extraordinar, fantastic, magic, perfect, nemaivazut...

dar unde este ?

 

Il mai puteti urca odata ?

 

Multumim

 

Ktor-incepator de gradul 0

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

  • 1 month later...
  • 9 months later...
  • 8 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Vizitator
Răspunde la acest topic...

×   Alipit ca text avansat.   Restituie formatare

  Doar 75 emoji sunt permise.

×   Linkul tău a fost încorporat automat.   Afișează ca link în schimb

×   Conținutul tău precedent a fost resetat.   Curăță editor

×   Nu poți lipi imagini direct. Încarcă sau inserează imagini din URL.

 Share

  • Navigare recentă   0 membri

    Nici un utilizator înregistrat nu vede această pagină.


MOTOCICLISM.ro
Grup Facebook: +36000 membri
Înscrie-te în grup
Discutii despre motociclism pe Facebook
 
BIKESHOP.ro
Grup Facebook: +18000 membri
Înscrie-te în grup
Anunturi de vanzare - cumparare pe Facebook.


×
×
  • Creează nouă...