Sari la conținut

Dilema La Nipru!


cristi 57
 Share

Postări Recomandate

Ieri am facut un drum prin oras, la un moment dat am prins o portiune de drum aglumerata, la cateva minute coloana se misca cativa metri, cam 50m in 25-30 min. In acest timp motorul a mers doar la ralanti. La un moment dat am auzit un zgomot ce semana cu un inceput de gripaj si am oprit motorul. Surpriza a fost cind am vrut sa-l pornesc pt ca era blocat, nu am putut sa-l invartesc cu pedala. Am bagat viteza a II-a si l-am miscat inainte si inapoi pana l-am rotit, am repornit motorul, se auzea un zgomot ciudat de bataie ca un cloncanit. Ce sa fie? :ok: ...m-am intrebat. In fine am pornit-o din nou si am accelerat, zgomotul a inceput sa dispara usor. M-am urcat pe ea si am alergato in spre casa. Ajuns acasa motorul aparent nu mai avea nimic! :D Astazi am desfacut capacele chiulaselor pt a face o verificare sumara si am gasit tija de la supapa de evacuare (cilindru stanga) usor incovoiata, iar pe ia urme de lovituri. Intrebarea este ce putea provoca acest incident si care a fost cauza? Uleiul este corect la nivel(maxim), iar becul de presiune nu s-a aprins niciodata atata timp cat motorul functioneaza (initial m-am gandit la o ungere defectuasa). Nu mai am timp sa demontez motorul ptr. a afla cauza! Miine plec in hoinareala... ce-o fi o fi! :D In schimb voi citii parerile voastre :moto:

Editat de cristi 57
Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Din nou ma bag si eu ca musca-n(pentru ca nu-s mecanic)... Dar am avut si eu Nipru si am mai postat eu ceva cu referire la aluminiul folosit de rusi. Din cate am inteles si eu de la meseriasi, aluminiul rusilor nu se comporta deloc bine la temperaturi ridicate. Si cum tijele alea am impresia ca-s din aluminiu... Atat am avut de spus. Numai bine!

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

da jos si vezi, ca ai timp

iti ia 30 minutesa dai jos. veriica si tachetul.

Sal.. d-le! Ce sa dau jos? cilindrul? ce putea sa se intimple? Posibil sa se gripeze tachetul si sa tina supapa deschisa ca apoi sa fie lovita de piston? :moto: ..si de ce oare s-a gripat?

Sa fie oare cauza ungerii :ok: ..motorul a functionat mult trimp la ralanti(15-20 min)?

Editat de cristi 57
Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

chiulasa si vezi tachetul respectiv si dai cate un ciocan la supapa. Daca a lovit supapa in piston nu-i mare bai stai linsitit, mai ales ca acum merge.

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Tija inpingatoare sau coada supapei s-a indoit?

Daca e vorba de supapa, clar jos qiuloasa si schimbat supapa, reslefuit....cam nasol...

Daca e tija inpingatoare , hmm :moto: asta insemna tot ceva supapa cu tendinte de gripare , care a ramas deschisa, tija a picat din locasuri , si in momentul cand pistonul a "eliberat supapa" a prins stramb tija inpingatoare sarita , si a indoit-o...tre' sa fi sarit si capacelele...

Folositi cu incredere pe caldurile astea ceva aditiv cu bisulfat de molibden, functioneaza!

Si da , niprului ii place sa gripeze pe caldura...si pe racoare... :ok:

De regula dupa o stationare sau mers incet pe caldura, la bagat mana in gaz gripeaza rapid...daca este luat incetisor in asa fel incat sa nu se raceasca cilindrii prea rapid, recupereaza din mers...Ce, mai nasol gripeaza cand e incins bine si i se da gaz pe racoare, sau este opintit sa accelereze brusc...

Gripeaza la fusta intre cei doi segmenti de ungere(aproape o regula!) si la cursa spre punctul mort inferior...foarte rar la segmenti...

Isi revine rapid(mult mai greu pilotul, mai ales daca avea si vreo 80/h in momentul respectiv.. :D ) in 20 de secunde , un minut se poate da din nou pedala...

Verificati compresia pe cilindrul cu pricina, asa ar spune ceva in legatura cu starea supapei...

 

 

 

....si supapele nu ar trebui sa gripeze daca se folosesc ghiduri de fonta (nu din materialul galben original...) si sunt actionate corect..

Culbutorul trebuie sa miste simetric, adica , mai complicat, pozitia in care axa culbutorului este perpendiculara pe axa supapei , trebuie sa fie simetrica fatza de capetele de cursa...altfel coada supape va fi solicitata radial puternic , si impinsa cu forta in ghid>>>rezulta o forma de uzura caracteristica cu umeri...si tendintze de gripare...

La japo, se feresc ca de dracu' de ulei pe cozile supapelor , alea chiar merg turate! Dar alea sunt solicitate doar axial ...

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Vizitator georgebushyo
Ieri am facut un drum prin oras, la un moment dat am prins o portiune de drum aglumerata, la cateva minute coloana se misca cativa metri, cam 50m in 25-30 min. In acest timp motorul a mers doar la ralanti. La un moment dat am auzit un zgomot ce semana cu un inceput de gripaj si am oprit motorul. Surpriza a fost cind am vrut sa-l pornesc pt ca era blocat, nu am putut sa-l invartesc cu pedala. Am bagat viteza a II-a si l-am miscat inainte si inapoi pana l-am rotit, am repornit motorul, se auzea un zgomot ciudat de bataie ca un cloncanit. Ce sa fie? :D ...m-am intrebat. In fine am pornit-o din nou si am accelerat, zgomotul a inceput sa dispara usor. M-am urcat pe ea si am alergato in spre casa. Ajuns acasa motorul aparent nu mai avea nimic! :D Astazi am desfacut capacele chiulaselor pt a face o verificare sumara si am gasit tija de la supapa de evacuare (cilindru stanga) usor incovoiata, iar pe ia urme de lovituri. Intrebarea este ce putea provoca acest incident si care a fost cauza? Uleiul este corect la nivel(maxim), iar becul de presiune nu s-a aprins niciodata atata timp cat motorul functioneaza (initial m-am gandit la o ungere defectuasa). Nu mai am timp sa demontez motorul ptr. a afla cauza! Miine plec in hoinareala... ce-o fi o fi! :D In schimb voi citii parerile voastre :moto:

ca de obicei , racire defectuoasa... Dnepr nu e motor de mers 50 de metri in juma' de ora la temperaturi exterioare de 30-35 de grade celsius... :ok: ori are racire pe lichid?! sa porneasca ventilatorul?! viteza ideala e de 60 km/h iar temperatura de 10-15 grade celsius!

ceva in motorul tau s-a dilatat prea mult... :D

d-aia nu mai vreau sa aud de nipru... :D

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Tija inpingatoare...................................................................................alea sunt solicitate doar axial ...

Revin cu explicatii: am desfacut capacele chiulaselor si am verificat cu atentie starea culbutorilor, supapelor si tot ce am putut vedea in aceasta situatie. Am observat tija care actioneaza supapa de evacuare (cilindrul stang) incovoiata, am dato afara si am observat ca este raibuita in zona unde se termina teava prin care trece si era normal sa fie asa fiind stramba. Mi-am concentrat toata atentia asupra supapei respective, nu este gripata nu are urme de gripaj, lucreaza corect si are un joc usor in gid, joc care nu afecteaza functionarea ei. Este evident faptul ca nu supapa s-a blocat ci cred ca cel mai probabil tachetul respectiv. Arcurile supapei sunt destul de tari, opun rezistenta serioasa la impingere. Aici totul este in regula, am facut comparatie cu celelalte supape. Eu cred in continuare ca tachetul s-a blocat tinand supapa deschisa, apoi pistonul a lovit in ea. Totul a revenit la normal in momentul in care am pornit si turat motorul. Zgomotul a inceput sa dispara usor. Nu am luat compresia, nici nu am cu ce acum, dar motorul functioneaza la fel daca scot pe rand fisele bujiilor( asta ma face sa cred ca supapa este buna). Cred ca are dreptate @aleko, faptul ca pistonul a lovit supapa nu a afectato. I-mi pun intrebarea de ce s-o fi blocat tachetul? Poate ca accelerarea a adus la inbogatire cu ulei in zona respectiva(motorul fiind incins a mers la ralanti mult timp), probabil ca n-a ajuns suficent ulei in acea zona. Ar fii o cauza! Acum nu mai am timp de demontat, mai am multe de facut si pana la plecare mai sunt cateva ore. Sper sa mearga, sa tina pana ma intorc. Multumesc tuturor :moto: cu prima ocazie!

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Salut. Drobule sint de acord cu ceea ce scrii. Acum va scriu ce am intilnit saptamina trecuta la un motor pe care l-am montat. Este vorba tocmai despre culbutori. M-a chinuit jocul axial al culbutorului. Exista niste laine de reglaj al jocului care se monteaza intre culbutor si umerii de fixare din chiulasa, sus si jos. Daca nu am facut rebus de mi-au sarit toti nervii. pina am reusit sa-l elimin. Si aveau joc axial toti 4 culbutorii. Sa clarific acum treaba cu "jocul axial". Sint umerii din chiulasa in care se monteaza culbutorul, apoi surubul, boltul calibrat si culbutorul. Tija impingatoare impinge in culbutor sub un anumit unghi, in jos, privit in plan orizontal. Apare un efort in plus asupra umarului inferior din chiulasa. Lainele sint montate unu, pentru preluarea jocului si doi pentru evitarea uzurii premature (chiar rapide) a umarului care este din aluminiu. In timp, apare vrei nu vrei, jocul asta axial. Adica culbutorul se misca sus-jos pe boltul calibrat. (Daca verificati la demontare, vedeti ca apare pe culbutor la partea inferioara o bavura.) Si mai vine si dilatarea neuniforma a aluminiului din care este facuta chiulasa si iese un caca-maca de te umple de respect, adica i-ti da peste cap tot reglajul de la jocul supapelor. Nu acuz pe nimeni (adica pe cei care ne vind piese) dar vis a vis de ghidaje de supape, eu am folosit ghidaje de la motorul de Lada. Cu o prelucrare minora (strunjirea unui canal ptr. inelul de siguranta) sint identice cu cele de Nipru. Si sint de fonta. Pina acum nu au facut nici o "figura". Dar nu este tirziu. Sper sa nu se intimple. Eu motocicleta nu o folosesc zilnic, nu am circulat pe canicula, dar ca o masura de siguranta am reglat un pic mai mare ralantiul, pentru a mari putin presiunea de ulei, automat protectie la ungerea slaba din cauza uleiului subtiat de temperatura mare a motorului. Sint in faza de studiu pentru un sistem de racire cu radiator de ulei. Sa vedem ce va iesi. Ce am scris nu te ajuta momentan cu nimic Cristi dar pe viitor e bine de stiut. Efectiv nu este timp pentru o interventie mai serioasa. Nu vom trage tare de ele si... asta e. Asfalt uscat numai sub roti.

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

daca dadeai jos chiulasa cu totul vedeai cum lucreaza tachetul respectiv. Uneori se mai intampla ca umarul de aluminiu ce sustine tachetul sa primeasca o lovitura si sa prinda tachetul mai strans. Vedeai care e situatia, mai puneai smirghelul p-acolo un pic si gata. Hai ca daca e o rezolvi la drum :moto:.

Editat de Aleko
Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Vizitator georgebushyo
...toti "greii" baga un ochi aici...acum... :moto:

Cine debiteaza chestiile mai interesante , ajunge celebru...

... mecanicilor priceputi :ok: ...

Editat de georgebushyo
Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

D-lor, revin cu explicatia probabila la ce s-a intamplat cu tija supapei de evacuare, aceasta dupa o analiza logica. Bine inteles ca n-am desfacut motorul atunci, ne mai avand timp la dispozitie. Am facut de atunci peste 1600km si consider ca pana la iarna pot merge mai departe fara probleme, atunci voi face o revizie generala la motor si cutiea de viteze(care mai ma supara uneori). Venind de la mare(drum parcurs pe autostrada in cca 4 ore, se pare ca viteza nu afecteaza nipra asa cum se spune), am trecut pe la @rocknroll, unde am studiat impreuna un bloc motor ce era demontat si am gasit explicatia. Pe blocul lui am observat urme de gripaj (tot la supapa de evacuare) a ghidajului in care lucreaza tachetul pe axa cu came. Eu am verificat nivelul uleiului in motor (gresala mea, recunosc) cu motorul pus pe "laba de gasca" din comoditate, asta inseamna ca atunci cand sta vertical motorul are ulei mult mai putin decat este normal, lucru de care pe moment nu mi-am dat seama. Constructiv ghidajul tachetului este din aluminiu alezat in blocul motor(ar fi trebuit facut din otel, bucsat), iar lipsa uleiului duce la griparea tachetului. Ungerea se face prin balbotarea uleiului de catre vilbrochen. Nivelul scazut de ulei si mersul indelungat la ralanti au creat incidentul descris. Fenomenul a constat in griparea tachetului impins de catre axa cu came, arcul supapei neavind puterea de a readuce supapa care ramanand deschisa era impinsa de catre piston, producand acel zgomot (cloncanit) teribil. Accelerarea motorului a condus la stropirea cu ulei a zonei respective producand degriparea. Victor mi-a spus atunci ca intr-o discutie mai veche, avuta cu Alecu acesta i-ar fi spus ca este bine ca nivelul uleiului, sa fie facut cu joja ne filetata. Cred ca intradevar nu este rau, te scuteste de necazuri, ajuta la racire si ungere mai buna. Tot Victor mi-a spus ca atunci cand stai mai mult la stop, circulatie bara la bara sau in alte cazuri, este bine ca sa faci din cind in cind cate o scurta accelerare pt ca uleiul sa fie aruncat prin tot motorul, lucru care l-am si pus in practica. Am scris tot ce am crezut in legatura cu acest capitol legat de ungere si sper sa va ajute. Drum bun in continuare si sa ne vedem pe sosea! :lol:

Editat de cristi 57
Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Salut. Stiti care este vorba mea vis-a vis de "spriturile" date din acceleratie? Decat sa calez un motor, mai bine consum 2-3 linguri de benzina. Te scumpesti la tarite?, atunci fii sigur ca ai pierdut la faina. Cauti sa ai un ralanti cat mai mic ( "economic"= zgarcit) ? automat ai presiune mica la ungere si vai de mama lor cuzinetii si restul subansamblelor in miscare. Uleiul ala incins, apa, (cuvant urat), cum o fi, tot este mai rece decit piesele in miscare sau blocul motor in zonele fierbinti si pe langa faptul ca unge (asa cum e el) totusi raceste acele zone. Despre ulei, nu o sa va vina a

crede. Cind motorul functioneaza in turatie, o mare parte din ulei este pur si simplu "stocat" in capacele de chiulasa. Expre este facuta tevusoara aia de scurgere din zona chiulasa-capac cu gaura de 3mm. Pentru a ingreuna scurgerea uleiului. El "intarzie" in zona capacului si pentru a se raci. In acelasi timp raceste si chiulasa in zona camerei de ardere. Nu credeti? Face-ti proba foarte simplu. Un vas in care colectati uleiul, cheie ptr. surubul de la capac puse sub chiulasa, porniti motorul, turati putin, opriti motorul si rapid desfaceti capacul de chiulasa colectind uleiul scurs. Cantitatea de ulei este direct proportionala cu turatia motorului. De asta "frig" capacele de chiulasa. Ele "arata" temperatura uleiului din motor. Revenim la nivelul de ulei. Datorita faptului ca o parte din ulei "stationeaza" in capacele de chiulasa in timpul functionarii motorului la turatii mari, nivelul real din baia de ulei este mic, pompa de ulei de multe ori poate sa aspire efectiv aer in loc de ulei si atunci.... Dnepr este o motocicleta proasta. Calcam in scuipatul lui DARK-RIDER. ( Scuze Gabi dar tu esti "etalonul" invrajbitului" pe Dnepr) De aceea dau dreptate lui Aleko, nu ptr. ca e Aleko, dar are dreptate si trebuie recunoscut. Deci, cel putin nivelul uleiului la maxim cu sonda de ulei insurubata in locas. Nu tii cont de asta, esti comod, nu faci sonda la ulei, nu completezi ulei cind este nevoie...mucles, ciocul mic si pasul mare. Altceva, regimul de turatie. Din proprie experienta va spun ca in jurul a 2000 de rot./min. supapa de siguranta incorporata in pompa de ulei deschide si o foarte mare cantitate de ulei trece direct in baia de ulei in loc sa mearga in circuitul de ungere. Foarte normal. Dar voi credeti ca uleiul e "prost" sa se chinuie sa treaca prin gauri de cca 4mm in circuit, cind are ditamai gauroiul de 10-12mm si direct in baie? Cit mai mult in baie si foarte putin in circuitul de ungere. Cine sufera? Toate ansamblele in miscare care duc lipsa de ungere/racire si capata jocuri, tolerante mari prematur. Cui tipa buzunarul? caci trebuie reparatii. Proprietarului. Ce face un proprietar care are grija de buzunarul lui? La 4-5 minute de turatii mari inchide acceleratia 5-10 secunde timp in care datorita turatiei mai mici se inchide supapa de siguranta si tot uleiul trece prin circuitul de ungere. Si cite "cotcareli" din astea nu sint in practica. Vorba lui Cristi, _urva batrina. Asfalt uscat numai sub roti.

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Salut! Am mai vazut pe un forum..dar despre masini...nu mai stiu exact care era situatia acolo...dar era vorba tot despre o supapa...care face figuri!

 

Si una dintre explicatii a fost ca temperatura la supapa respectiva...era prea ridicata...!

Un motor il poti gripa si daca se supraincalzeste...nu? Poate asta a fost si in cazul tau...stand atata timp la coada..s-a supraincalzit...iar chiar la supapa de evacuare unde ies gazele incinese...sa iti fi facut figuri..!

(sunt incepator in ale motocicletelor si nu stiu cum este racirea la motocicleta in cauza...dar daca este pe aer...este posibil sa se fi intamplat asa)

 

Temperatura motorului poate fi influentata si de amestec (benzia si aer)?

Am gasit un site intereant ...despre aprinderi dar are o sectiune cu buji...culoare in functie de amestec si temperatura

http://www.aprindere.3x.ro/aprindere/index...s%20and%20trics

 

Asta sa fie puntul in care incepe greiparea la motoare??? supapa de evacuare??? :kiss:

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Salut! Am ..................................................... in care incepe greiparea la motoare??? supapa de evacuare??? :kiss:

Nu, n-a fost doar o supraincalzire a uleiului, am mai spus o data ca principala cauza a fost un nivel prea mic de ulei si mers indelungat la ralanti. Marti am plecat de la Valul lui Traian, de la Victor pe la ora 15, am facut 4 ore pana in Bucuresti(pana acasa, cu tranzitarea orasului cu tot), temperatura afara era foarte ridicata, frigea autostrada, am avut doar un maieu pe mine tot drumul. Cu toate astea motorul a mers bine, fara probleme, nu l-a afectat viteza si nici mersul indelungat. Probabil ca uleiul la temperatura aia era apa, vorba lui ne'a Victor, dar!! era usor peste nivel iar turatia motorului mare! Uleiul utilizat a fost mineral 20W50 (si aici are mare dreptate Alecu)

Supapa de evacuare zici? :) ... probabil ca incepe cu ea, fiind mai prost stropita de catre vilbrochen aflanduse intr-o pozitie mai avansata! :D

======================

Inca ceva: in hoinareala singurul motor calat pe transfagarasean, s-a datorat lipsei de ulei (nivel mult sub minim)

Editat de cristi 57
Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Salut. Aia a fost o tentativa de calare, de asta nu am spus nimic despre ea. Toti n-e asteptam la asa ceva, drumul greu, rampe, serpentine, zi destul de calda, motociclete incarcate, intr-un cuvint se intruneau aproape toate conditiile. Mai trebuia sa fie si trafic intens si era tacimul complet. Cind va fi ziua aia in care desfacem motorul vom face o "defectatie" atenta a tuturor zonelor sensibile din motor. Pina atunci "dam cu presupusul". Ce am uitat sa postez in postul anterior este 15W-40. Iar are dreptate Aleko, viscozitate mai mare la temperaturi mari. Cei care "mai aveti" Nipre ar fi bine sa retineti "chitibusurile" astea. Vor fi de ajutor in intretinerea si exploatarea motocicletei. Asfalt uscat numai sub roti.

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Vizitator
Răspunde la acest topic...

×   Alipit ca text avansat.   Restituie formatare

  Doar 75 emoji sunt permise.

×   Linkul tău a fost încorporat automat.   Afișează ca link în schimb

×   Conținutul tău precedent a fost resetat.   Curăță editor

×   Nu poți lipi imagini direct. Încarcă sau inserează imagini din URL.

 Share

  • Navigare recentă   0 membri

    Nici un utilizator înregistrat nu vede această pagină.

×
×
  • Creează nouă...