Jump to content
Sign in to follow this  
bizoo_n

Despre lichidul de frana

Recommended Posts

Dar de fapt au acelasi ISO 4925.

Variatia de vascozitate este foarte mica si se datoreaza variatiei de temperatura. De fapt la 5.1 este nesemnificativa.

Acum este clar.

 

Mi-ai deschis ochii, cu intrebarea la ce temperatura!!!!

Share this post


Link to post
Share on other sites
Dar de fapt au acelasi ISO 4925.

Variatia de vascozitate este foarte mica si se datoreaza variatiei de temperatura. De fapt la 5.1 este nesemnificativa.

Acum este clar.

 

Mi-ai deschis ochii, cu intrebarea la ce temperatura!!!!

 

Ma bucur sa aflu ca pe acest forum exista si oameni cu care se poate dialoga...

 

 

Ride Safe!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Urmaresc de mult mersul acestui topic, fiindca acum ceva vreme am patit-o din cauza lichidului de frina.

Treaba a constat in a ramine fara frina pe spate la solicitari repetate, cu greutate mare pe capra si temperatura ambianta peste 30*.

Si asta s-a repetat, cu toate ca am schimbat placutele si lichidul, fiindca discul si restul componentelor erau OK.

Astfel am ajuns la concluzia ca lichidul fierbea si pedala de frina devenea elastica.

Am cautat un alt lichid de frina cu punct de fierbere peste 200*, si-am gasit intr-un magazin din zona mea agricola un Motul DOT4 pentru curse (asa scrie pe butelca), cu punct de fierbere peste 212*, care are un pret decent (50 lei/500 ml) si vad ca-si face treaba mult mai bine decit vechiul DOT4, Lifrom, cu 8 lei/500 ml, punct de fierbere undeva in jurul a 110*.

Asa ca sfatul meu este unul cit se poate de clar: nu va jucati cu frinele! Daca o placuta sau un disc is mai uzate, dar isi fac treaba, in cazul lichidului de frina exista doar doua alternative: sa fie bun sau rau!Si pe mine m-a convins, Lifrom-ul este bun doar pentru Dacia!

Asfalt uscat!

Share this post


Link to post
Share on other sites
Urmaresc de mult mersul acestui topic, fiindca acum ceva vreme am patit-o din cauza lichidului de frina.

Treaba a constat in a ramine fara frina pe spate la solicitari repetate, cu greutate mare pe capra si temperatura ambianta peste 30*.

Si asta s-a repetat, cu toate ca am schimbat placutele si lichidul, fiindca discul si restul componentelor erau OK.

Astfel am ajuns la concluzia ca lichidul fierbea si pedala de frina devenea elastica.

Am cautat un alt lichid de frina cu punct de fierbere peste 200*, si-am gasit intr-un magazin din zona mea agricola un Motul DOT4 pentru curse (asa scrie pe butelca), cu punct de fierbere peste 212*, care are un pret decent (50 lei/500 ml) si vad ca-si face treaba mult mai bine decit vechiul DOT4, Lifrom, cu 8 lei/500 ml, punct de fierbere undeva in jurul a 110*.

Asa ca sfatul meu este unul cit se poate de clar: nu va jucati cu frinele! Daca o placuta sau un disc is mai uzate, dar isi fac treaba, in cazul lichidului de frina exista doar doua alternative: sa fie bun sau rau!Si pe mine m-a convins, Lifrom-ul este bun doar pentru Dacia!

Asfalt uscat!

wai acuma una-i nush ce lifrom (?), alta-i ferodo. eu am pus ferodo si pina acuma n-am avut probleme. bine, nici nu ma (mai) port mirlaneste cu frina.

si stai linistit, eu am ramas fara frina spate din acelsi motiv, folosind motul. frina pur si simplu a disparut pina s-a racit sistemul. nu e abureala, chiar mi s-a intimplat.

Share this post


Link to post
Share on other sites
si stai linistit, eu am ramas fara frina spate din acelsi motiv, folosind motul. frina pur si simplu a disparut pina s-a racit sistemul. nu e abureala, chiar mi s-a intimplat.

Acelasi lucru spuneam si io...nu spun povesti citite sau auzite!Si asta mi s-a intimplat de vreo citeva ori pina am depistat cauza. Dupa racire, frina isi revenea la normal. Cu Motul ma port la fel de criminal cu frinele si pina acum n-am avut surprize...sper sa nu mai am niciodata acel sentiment cind voi calca frina sa se lase pedala ca-n brinza! Si nu doresc asta nimanui, nici macar dusmanilor! :D

Share this post


Link to post
Share on other sites

bai fratilor... mai dati-l dreak de lichid de frana.. k ma-ti inebunit... (numa` despre asta vb...)

io nu am nici un fel de lichid de frana la ij... ( bine..... nici frane.... :rose: -)

DA` NICI CHIAR ASA... SA VB DESPREE UN LUCRU .. (la nesfarsit..) :blink:

Share this post


Link to post
Share on other sites
bai fratilor... mai dati-l dreak de lichid de frana.. k ma-ti inebunit... (numa` despre asta vb...)

io nu am nici un fel de lichid de frana la ij... ( bine..... nici frane.... :rose: -)

DA` NICI CHIAR ASA... SA VB DESPREE UN LUCRU .. (la nesfarsit..) :blink:

Daca te deranjeaza, muta-ti carapacea pe forumul cu strumphi...sau cauta altceva in zona comunistica! :P

Lasa pe altii aici, care chiar vor sa invete ceva sau sa gaseasca remedii la hibele caprelor din dotare! :D

La cite topicuri care nu-mi convin am citit pe-aici daca dadeam replici ajungeam administrator de forum, ori voi, unii, nu stiti cum sa mai adunati posturi ca sa va dati zglobii la cit de avansati ati ajuns!

Hai, asfalt uscat! :blink:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Salutari.

Din pacate, ca pe orice forum romanesc ... multi viteji si yoc informatii utile, cu exceptia celor de la inceputul topicului.

Vreau si eu sa stiu, doar de la cei care au schimbat instalatie de franare (furtune / etriere / etc) si care au prins aer in instalatie cum se face corect o aerisire.

Stiu pasii: (comprimare > aerisire > decomprimare) ... etc ... dar nu imi iese.

Am schimbat furtunul principal pe fatza. (Furtun principal > Distribuitor > Furtune > Etrieri).

Am Pus lichid nou DOT4, am aerisit vreo ora la ea ... tot degeaba, imi franeaza cand clestele e aproape de manshon. Se intareste mai bine la a 2-a, a 3-a "pedala", dar tot se simte aer, ca daca apesi tare se mai comprima.

M-am gandit ca am probleme cu pompa. Am luat alta pompa de imprumut, si cu aia la fel, deci sigur e aer in instalatie.

Am scos etrierii de pe jambe si distribuitorul, lasand furtunele conectate si le-am agatazat in sus, gandindu-ma ca bulele alea de aer or vrea in sus, si eu incerc sa le imping in jos la ventile. Am facut milioane de pedale si milioane de aerisiri ... nu iese nici o bula de aer.

Ce dracului fac? Imi e frana moale... si asta in regim de lucru la "rece" ... apai cand oi iesi pe strada ... tre sa franez cu picioarele pe jos ...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nici odata nu schimbati DOT-urile!!! Garnitura de la piston se dilata si sau numa baga, sau numa scoate ( sau nu aveti frane sau va blocheaza in final roata fara sa se mai deblocheze)

Am patit asta pe pielea mea... pistonul nu mai tragea lichidul inapoi si de fiecare data cand franam baga ulei. Pe autostrada la vre-o 110 km /h mi s-a blocat fata ( incalzindu-se discurile). Am reusit sa trag 4 benzi pe margine cu sufletu-n chiloti.

Daca tineti la viata nu le schimbati.

Mesaj completat

Salutari.

Din pacate, ca pe orice forum romanesc ... multi viteji si yoc informatii utile, cu exceptia celor de la inceputul topicului.

Vreau si eu sa stiu, doar de la cei care au schimbat instalatie de franare (furtune / etriere / etc) si care au prins aer in instalatie cum se face corect o aerisire.

Stiu pasii: (comprimare > aerisire > decomprimare) ... etc ... dar nu imi iese.

Am schimbat furtunul principal pe fatza. (Furtun principal > Distribuitor > Furtune > Etrieri).

Am Pus lichid nou DOT4, am aerisit vreo ora la ea ... tot degeaba, imi franeaza cand clestele e aproape de manshon. Se intareste mai bine la a 2-a, a 3-a "pedala", dar tot se simte aer, ca daca apesi tare se mai comprima.

M-am gandit ca am probleme cu pompa. Am luat alta pompa de imprumut, si cu aia la fel, deci sigur e aer in instalatie.

Am scos etrierii de pe jambe si distribuitorul, lasand furtunele conectate si le-am agatazat in sus, gandindu-ma ca bulele alea de aer or vrea in sus, si eu incerc sa le imping in jos la ventile. Am facut milioane de pedale si milioane de aerisiri ... nu iese nici o bula de aer.

Ce dracului fac? Imi e frana moale... si asta in regim de lucru la "rece" ... apai cand oi iesi pe strada ... tre sa franez cu picioarele pe jos ...

 

Sau e belit mansonul de guma de pa piston sau trebuie sa continui cu aierisitul. Deschizi aierisirea, tragi maneta, inchizi surubul, lasi maneta sa revina (surubul de aierisire strans) si continui de "n" ori.

Spor

Share this post


Link to post
Share on other sites
....

Sau e belit mansonul de guma de pa piston sau trebuie sa continui cu aierisitul. Deschizi aierisirea, tragi maneta, inchizi surubul, lasi maneta sa revina (surubul de aierisire strans) si continui de "n" ori.

Spor

La ambele pompe sa fie stricata garnitura? Imposibil. Pompa de imprumut a fost data jos in fata mea si mergea perfect. La fel si a mea inainte sa schimb furtunul.

Sunt sigur ca e aer dupa simptome, ziceam mai devreme ca dupa ce-i fac cateva "pedale" tine tare, dar mai pot s-o strang in mana greu ... dar pot, asta inseamna ca exista aer. Dar nu pot sa cred ca am facut aerisire aproape o ora in continuu si inca mai e aer pe undeva ... si mai grav, nu vrea sa iasa. Nu mai poate fi decat in banjouri, cred ... pe filetul suruburilor ... nu stiu ... ce bine daca erau transparente :lol:

Am vazut pe youtube ca americanii astia dajtepti fac aerisirea cu pompe de vacuum ... au kituri pentru asa ceva ... In fine ...

Daca totusi a patit cineva asa ceva ... va rog sa scrieti cum ati remediat.

Deci circuit: Pompa > furtun > distribuitor > furtune la fiecare etrier > etrier.

Din pacate nu am bani acum sa-mi iau 2 furtune lungi sa le bag direct de la pompa la etrieri, as sari peste 3 banjouri si un distribuitor ... ar fi o treaba ...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Daca pe borcan scrie DOT3 poti pune DOT4 si poti pune si DOT5.1 dar nu DOT5. DOT3, DOT4 si DOT5.1 sunt compatibile si poti merge in sus pe scara dar costa ceva mai mult si daca nu ai nevoie de performanta nu arunca banii pe lichid scuNp. DOT5 este pe baza de silicon si nu se amesteca cu celelate lichide de frana - este precum apa si uleiul. DOT5 dizolva garniturile de cauciuc proiectate pentru celelalte lichide.

Daca nu ai frane trebuie sa aerisesti si pompa de frana, nu doar etrierii. Daca nu te descurci, cauta-ma aici. tare ma tem ca problemele tale sunt mai complicate.

Edited by Cesar

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mda .. daca ai fi citit tot ce am scris ... ti-ai fi dat seama ca nu sunt retardat ... si cum sa nu, te caut ... la ce preturi ai :lol: 50 lei / etrier ... m-ai si gasit.

Oricum, pentru cei interesati ... uitati un filmuletz aici despre cum se aerisesc franele:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nu nu, n-am zis ca este cineva retardat.

Pretul... gresit, nu este 50 de lei pe etrier. Acela este pretul pentru SERVISAT intregul etrier - schimbare inele de cauciuc, curatare etrier de gudron, spalat cu solutie pentru aluminiu. Nu este simplu. Pentru schimbat lichidul de frana te costa 20 de lei pe etrier cu tot cu lichidul DOT4. Si pe lanaga servisare bagi si lucruri la cap. Cum ar putea fi vorba despre retardat? :lol: uita-te mai atent in descriere si compara-le cu oferta oricarui service si daca gasesti mai Eftin, iti dau reducere ;)

Mai ales daca n-au fost servisate de mult timp etrierele trebuiesc inspectate. Asta este gratis.

Edited by Cesar

Share this post


Link to post
Share on other sites
Nu nu, n-am zis ca este cineva retardat.

Pretul... gresit, nu este 50 de lei pe etrier. Acela este pretul pentru SERVISAT intregul etrier - schimbare inele de cauciuc, curatare etrier de gudron, spalat cu solutie pentru aluminiu. Nu este simplu. Pentru schimbat lichidul de frana te costa 20 de lei pe etrier cu tot cu lichidul DOT4. Si pe lanaga servisare bagi si lucruri la cap. Cum ar putea fi vorba despre retardat? :lol: uita-te mai atent in descriere si compara-le cu oferta oricarui service si daca gasesti mai Eftin, iti dau reducere ;)

Mai ales daca n-au fost servisate de mult timp etrierele trebuiesc inspectate. Asta este gratis.

 

Ok .. pace ...

Multumesc de reclama, poate ajuta pe cineva mai neindemanatic ...

Eu am rezolvat problema cu ajutorul acestui topic ... cu prima pagina defapt, dar nu mi-am dat seama.

Lichidul a fost in mare parte cel vinovat ... N-am stat sa fac teste de humectantza ... sa vad cata apa a tras in el, dar stiu ca atunci cand am depozitat bidonul de 1L de lichid DOT4 Delphi, l-am scapat pe jos in garaj. Nu am bagat de seama ca bidonul s-a fisurat decat dupa mai mult de o saptamana. Evident ramasese doar jumate din el, betonul in garaj patat ... si ca orice roman, si nestiind ca lichidul de frana e higrofil, l-am folosit. Evident cu rezultatele proaste cu simptomele descrise mai sus.

Am cumparat acelasi tip de lichid, am lasat sa curga tot lichidul compromis si l-am inlocuit. Am facut aerisirea, si totul e perfect.

Multumesc celor care au pornit topicul.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Salutare!

Din ce am citit la inceputul topicului DOT5 este mai inchis la culoare!

Am lichidul de frana maroniu deci foarte probabil sa fie de acest tip. Carte spune sa folosesc DOT4.

De asemema am mai inteles ca DOT5.1 poate si folosit DOT5 nu poate fi folosit.

Intrebarea mea este daca DOT5.1 este tot inchis la culoare sau nu.

Adica este posibil sa am DOT5.1, ceea ce ar fi OK, sau este sigur DOT5 si atunci ar trebui sa il schimb.

Merci!

Share this post


Link to post
Share on other sites
Salutare!

Din ce am citit la inceputul topicului DOT5 este mai inchis la culoare!

Am lichidul de frana maroniu deci foarte probabil sa fie de acest tip. Carte spune sa folosesc DOT4.

De asemema am mai inteles ca DOT5.1 poate si folosit DOT5 nu poate fi folosit.

Intrebarea mea este daca DOT5.1 este tot inchis la culoare sau nu.

Adica este posibil sa am DOT5.1, ceea ce ar fi OK, sau este sigur DOT5 si atunci ar trebui sa il schimb.

Merci!

 

Lichidul e maro pentru ca asa se altereaza in timp, cu siguranta au trecut vreo doi ani de cand s-a facut schimbul. Daca scrie DOT4 nu inseamna ca ai DOT5 pentru ca este aceasta culoare la tine in borcanas. Schimba-l cu DOT4 sau DOT5.1 daca esti bogat :D

Mesaj completat

De exemplu lichidul de frana Liqui-Moly DOT5.1 este roz. Se verifica cum s-a modificat culoarea aceluiasi lichid in timp, nu e relevant sa se compare cu lichidul din circuitul de frana al altei motociclete. DOT4 de obicei daca se face maro se si ingroasa si asta nu este deloc bine. Lichidul de frana trebuie sa fie cat mai putin vascos.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Cat de mult conteaza punctul de fierbere? Gen intre 260 grade si 310 grade celsius. E posibil sa se atinga temperaturile alea in instalatia de franare?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Uita-te la cursele de masini la americani, aia care se invart in cerc, sau alea de 24 de ore. Noaptea au discurile rosii, adeca la vro 500 de grade.

 

Diferenta intre punctele de fierbere e ca daca ai un etrier buclucas si franele freaca mai mult decat prevede legea pe disc, poate faca diferenta intre viata si moarte in cazul unei franri de urgenta.

Share this post


Link to post
Share on other sites
DOT 4, like DOT 3 and DOT 5.1, is a polyethylene glycol-based fluid (contrasted with DOT 5 which is silicone-based). Fluids such as DOT 4 are hygroscopic and will absorb water from the atmosphere. This degrades the fluid's performance, and if allowed to accumulate over a period of time, can drastically reduce its boiling point. In a passenger car this is usually not much of an issue as the brakes are generally not used so hard, but can be of serious concerns in racecars or motorcycles due to their much more aggressive braking.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Cat de mult conteaza punctul de fierbere? Gen intre 260 grade si 310 grade celsius. E posibil sa se atinga temperaturile alea in instalatia de franare?

Coboara mai tare Transfagaraseanul o data si o sa vezi ca pe la jumatea traseului o sa ai franele pe duca daca nu ai schimbat lichidul de un an. Deja cand ajungi jos, daca mergi in acelasi ritm, n-o sa mai ai frane deloc. Si asta pe DOT 4. Crede-ma, stiu.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hello!

Vara asta am facut Transfagarasanul, iar la coborare pe la Balea cascada am ramas fara frana pe spate. Nu am coborat foarte repede dar am franat preponderent cu spatele.La inceput a fost tot mai slaba dupa care nimic ca si cum tot lichidul a disparut. Am ajuns jos, am stat putin si totul a revenit la normal. Acum am pus Repsol DOT 5.1. Sper sa fie mult mai bine. Inainte ma avut Lucas DOT 4.

Sa auzim de bine!

Share this post


Link to post
Share on other sites
Hello!

Vara asta am facut Transfagarasanul, iar la coborare pe la Balea cascada am ramas fara frana pe spate. Nu am coborat foarte repede dar am franat preponderent cu spatele.La inceput a fost tot mai slaba dupa care nimic ca si cum tot lichidul a disparut. Am ajuns jos, am stat putin si totul a revenit la normal. Acum am pus Repsol DOT 5.1. Sper sa fie mult mai bine. Inainte ma avut Lucas DOT 4.

Sa auzim de bine!

 

S-a produs fenomenul Brake Fading. Placutele si discul s-au incins atat de tare incat rasina care este liantul piliturii metalice care formeaza placuta de frana, a sublimat si intre placuta si disc se formeaza o placuta suPtire suPtire de gaz. In general, cu cresterea temperaturii eficienta placutelor creste dar numai pana la un punct de unde scade dramatic. Trebuia sa pui mana si pe etrier sa vezi daca era fierbinte. In cazul asta lichidul de frana ar fi crescut inevitabil in temperatura. Eu cred insa ca n-a ajuns la fierbere.

Pe viitor sa franezi cu toate franele ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites
S-a produs fenomenul Brake Fading. Placutele si discul s-au incins atat de tare incat rasina care este liantul piliturii metalice care formeaza placuta de frana, a sublimat si intre placuta si disc se formeaza o placuta suPtire suPtire de gaz. In general, cu cresterea temperaturii eficienta placutelor creste dar numai pana la un punct de unde scade dramatic. Trebuia sa pui mana si pe etrier sa vezi daca era fierbinte. In cazul asta lichidul de frana ar fi crescut inevitabil in temperatura. Eu cred insa ca n-a ajuns la fierbere.

Pe viitor sa franezi cu toate franele :D

Tin sa te contrazic putin. Diferenta intre a-ti fierbe lichidul si a incinge placutele se simte direct in pedala/maneta. Daca pedala se duce pana la capat si tot nu prinde, eventual trebuie sa pompezi de cateva ori ca sa reusesti sa franezi, inseamna ca ai fiert lichidul de frana. Daca pedala are aceeasi cursa, ramane tare, insa abia se intampla ceva cand apesi cu toata puterea, atunci inseamna ca ai placutele, discul si/sau etrierul prajite. Le-am patit pe amandoua. Si e mult mai naspa a doua varianta. Cat despre pus mana pe etrier... Doar daca te-ai plictisit de piele si vrei s-o faci gratar ;)

 

Oricum, daca se intampla oricare din astea doua situatii, cea mai mare prostie e sa te opresti complet. Mai mergi 5-10km la viteza mica si fara sa pui frane ca sa se raceasca. In caz contrar poti sa le spui "la revedere" discurilor. Se vor deforma fara niciun dubiu.

Share this post


Link to post
Share on other sites
iar la coborare pe la Balea cascada am ramas fara frana pe spate

 

Mesaj completat

Tin sa te contrazic putin. Diferenta intre a-ti fierbe lichidul si a incinge placutele se simte direct in pedala/maneta. Daca pedala se duce pana la capat si tot nu prinde, eventual trebuie sa pompezi de cateva ori ca sa reusesti sa franezi, inseamna ca ai fiert lichidul de frana. Daca pedala are aceeasi cursa, ramane tare, insa abia se intampla ceva cand apesi cu toata puterea, atunci inseamna ca ai placutele, discul si/sau etrierul prajite. Le-am patit pe amandoua. Si e mult mai naspa a doua varianta. Cat despre pus mana pe etrier... Doar daca te-ai plictisit de piele si vrei s-o faci gratar ;)

 

Nu ma contrazici, in contextul de fata este vorba ori despre una ori despre alta. Mai intai apare fading si apoi fierbe DOT-ul. Habar n-avem la ce LEVEL a ajuns colegul. Dar intotdeauna in aceasta ordine - fading, fierbere.

 

Problematic este ca daca se ajunge la fading pe strada, ceva in tehnica de pilotaj nu este in ordine.

 

Asa ceva n-am vazut in viata mea la o motocicleta:

 

 

Energia preluata de frane este prea mica la o motocicleta ca sa faca discurile asa.

Edited by Cesar

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hello!

Dupa cum spuneam, pedala a devenit din ce in ce mai slaba, iar la un moment dat a facut intreaga cursa (pana jos) si nimic. Am mai incercat o data si acelasi rezultat. Am retrogradat o treapta am folosit in exclusivitate frana fata si am ajuns cu bine jos. Din momentul in care am realizat ca ceva nu e ok cu frana si pana m-am oprit total au mai trecut vreo 10 minute. Am fost sigur ca lichidul s-a scurs pe undeva, dar problema era alta. Am schimbat lichidul total si pe fata si pe spate si sper sa fie mai ok acum.

Bye bye!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

  • Recently Browsing   0 members

    No registered users viewing this page.

×
×
  • Create New...