Sari la conținut

EFI - electronic fuel injection pentru GS 500E (i)


cristian78
 Share

Postări Recomandate

Salut. A trecut ceva vreme de la ultima postare. Nu am pierdut timpul. Intre timp am definitivat schema pentru controller si sursa stabilizata. Am comandat circuitele imprimate am pus piesele , am facut ceva teste de birou, si sunt super multumit.

Am deschis un blog http://suzukigs500efi.blogspot.com/ unde puteti vedea si cele mai recente fotografii.

 

Nu am timp acum sa scriu dar va asigur ca s-au intamplat multe si va voi tine la curent cu toate.

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

  • Răspunsuri 78
  • Created
  • Ultimul Răspuns

Top Posters In This Topic

Salut. A trecut ceva vreme de la ultima postare. Nu am pierdut timpul. Intre timp am definitivat schema pentru controller si sursa stabilizata. Am comandat circuitele imprimate am pus piesele , am facut ceva teste de birou, si sunt super multumit.

Am deschis un blog http://suzukigs500efi.blogspot.com/ unde puteti vedea si cele mai recente fotografii.

 

Nu am timp acum sa scriu dar va asigur ca s-au intamplat multe si va voi tine la curent cu toate.

 

 

ggg_splash.gif

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Chiar voiam sa te-ntreb daca ai mai facut ceva. Keep up the good work si tine-ne la curent (si tensiune), pe cit posibil! :wink:

Cit te-a costat sa faci cablajul la firma din Cluj? Stiam ca deobicei fac in cantitati de minim 10-20 bucati si nu prea convine la pret.

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

  • 3 weeks later...
  • 2 weeks later...

Salut.Am scos motorul . Situatia este in felul urmator:

 

CONFIGURATIA:

- motorul are carburatoarele originale

- instalatia de aprindere si avans electronic sunt cele originale.

- sursa stabilizata si controller-ul montate

- filtru de aer adaptat dintr-o cutie din plastic.

 

POZITIV:

- controller-ul functioneaza , nu se restarteaza indiferent de regimul de functionare ;

- senzorul de temperatura (LM35) returneaza valori direct proportionale cu temperatura.

- senzorul de presiune functioneaza.

- tensiunea bateriei este monitorizata corect.

- comanda catre injectoare functioneaza corect. Am facut cateva modificari in cod si problema acum injectoarele reactioneaza corect -> se aude cand sunt dechise

- comanda catre motorul pas cu pas functioneaza corect.

- conectarea pe portul serial se face foarte usor si fara erori. Pot sa fac update la soft oricand vreau.

 

NEGATIV:

- initial am testat motorul fara filtru de aer si am constatat o scadere de putere. Nu reuseam sa il duc mai sus de 8500 ture (rot/min). Eram sigur ca e din cauza filtrului de aer , dar nu realizam pe moment fenomenul care avea loc. Am sunat un prieten care imi povestise ca a mers si el fara filtru de aer si mi-a spus ca acea lipsa de putere se datoreaza modificarii amestecului aer/benzina. Lipsa filtrului de aer face ca in cilindru sa intre mai mult aer. Carburatorul este reglat sa dea benzina pentru o anumita cantitate (maxima) de aer. Deci mai mult ca sigur amestecul era "sarac". Problema s-a rezolvat (in proportie de 90% cred eu) prin inprovizarea unui filtru de aer din ce am gasti prin casa (o casoleta din plastic , silicon sanitar si un filtru de aer vechi de opel corsa)

- butoanele de pe bord sunt afectate de ploaie! nici nu speram sa reziste dar nu mai aveam rabdare sa gasesc (sau sa improvizez) altele mai bune. Mai aveam putin si faceam depresie :P . Trebuia sa scot motorul. Motociclistii inteleg ce spun...

- cea mai mare problema o am cu "cititul turatiei". Turatia citita variaza cu o valoare foarte mare in jurul valorii reale. Spre exemplu daca motorul merge la relanti pe display imi apar valoarile 1250, 1600, 2400, 1100, 1400 etc.... . La relanti turatia este aproape constanta. In realitate, turatia de relanti nu e constanta DAR nu variaza in cateva secunde atat de brusc!

Dupa cum stiti citesc turatia de la semnalul care vine la bujii. Exista mai multe metode de calcul al turatiei.

Prima data am folosit numararea impulsurilor intr-un anumit interval de timp. Nu a mers! Diferentele intre valorile citite erau foarte mari.

A doua metoda a fost determinarea turatiei in functie de timpul dintre doua impulsuri. Nici asa nu a mers! Dar rezultatele erau mai bune ca la metoda "numararii impulsurilor".

A treia metoda a fost "metoda a doua" + media aritmetica pe un numar de 10 citiri. Rezultatele au fost cele mai bune , dar tot nu sunt multumit. Uneori mai sare turatia cu vreo 500 rotatii .

Concluzia mea a fost ca semnalul de la bujii nu este unul dreptunghiular "curat".

 

 

 

Merg inainte si sunt sigur ca daca am timp si sanatate in curand voi avea un Suzuki GS500 EFI.

 

poze si filme pe blog

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Salut, imi pare bine ca te tii de treaba.

 

- controller-ul functioneaza , nu se restarteaza indiferent de regimul de functionare ;

Ai incercat sa testezi asa cum ti-am sugerat eu (implementat un timer in soft, cu output pe LCD, si lasat sa mearga in timp ce te dai cu motorul macar 100-200 km)?

 

- butoanele de pe bord sunt afectate de ploaie! nici nu speram sa reziste dar nu mai aveam rabdare sa gasesc (sau sa improvizez) altele mai bune. Mai aveam putin si faceam depresie :P . Trebuia sa scot motorul. Motociclistii inteleg ce spun...

Ai putea sa rezolvi problema simplu: montezi cumva niste butoane exterioare care sa actioneze switchurile prin intermediul unei benzi de cauciuc (din camera de bicicleta, de exemplu, lipita de jur imprejur cu super-glue, astfel incit sa etanseze).

 

- cea mai mare problema o am cu "cititul turatiei". Turatia citita variaza cu o valoare foarte mare in jurul valorii reale. Spre exemplu daca motorul merge la relanti pe display imi apar valoarile 1250, 1600, 2400, 1100, 1400 etc.... . La relanti turatia este aproape constanta. In realitate, turatia de relanti nu e constanta DAR nu variaza in cateva secunde atat de brusc!

Dupa cum stiti citesc turatia de la semnalul care vine la bujii. Exista mai multe metode de calcul al turatiei.

Prima data am folosit numararea impulsurilor intr-un anumit interval de timp. Nu a mers! Diferentele intre valorile citite erau foarte mari.

A doua metoda a fost determinarea turatiei in functie de timpul dintre doua impulsuri. Nici asa nu a mers! Dar rezultatele erau mai bune ca la metoda "numararii impulsurilor".

A treia metoda a fost "metoda a doua" + media aritmetica pe un numar de 10 citiri. Rezultatele au fost cele mai bune , dar tot nu sunt multumit. Uneori mai sare turatia cu vreo 500 rotatii .

Concluzia mea a fost ca semnalul de la bujii nu este unul dreptunghiular "curat".

In rezolvarea acestor probleme ai putea fi ajutat de un osciloscop. Cam "luxos", dar... Totusi, cum si exact de unde culegi semnalul spre bujii? Cel mai probabil ai dreptate, semnalul e "murdar". Prima data pune un filtru trece-jos care sa netezeasca cit de cit semnalul cules de la aprindere, apoi treci treaba asta printr-o intrare de tip trigger Schmitt, urmat de o mediere in soft a distantei dintre doua fronturi consecutive. N-are cum sa nu mearga. Totusi, de ce nu folosesti senzorul de turatie dedicat al motocicletei?

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Salut, imi pare bine ca te tii de treaba.

 

 

Ai incercat sa testezi asa cum ti-am sugerat eu (implementat un timer in soft, cu output pe LCD, si lasat sa mearga in timp ce te dai cu motorul macar 100-200 km)?

 

 

Ai putea sa rezolvi problema simplu: montezi cumva niste butoane exterioare care sa actioneze switchurile prin intermediul unei benzi de cauciuc (din camera de bicicleta, de exemplu, lipita de jur imprejur cu super-glue, astfel incit sa etanseze).

 

 

In rezolvarea acestor probleme ai putea fi ajutat de un osciloscop. Cam "luxos", dar... Totusi, cum si exact de unde culegi semnalul spre bujii? Cel mai probabil ai dreptate, semnalul e "murdar". Prima data pune un filtru trece-jos care sa netezeasca cit de cit semnalul cules de la aprindere, apoi treci treaba asta printr-o intrare de tip trigger Schmitt, urmat de o mediere in soft a distantei dintre doua fronturi consecutive. N-are cum sa nu mearga. Totusi, de ce nu folosesti senzorul de turatie dedicat al motocicletei?

 

Inca nu am testat cu acel timer. Voi face chestia asta.

 

Stiu ca un osciloscop m-ar fi scapat de problema cu "turatia citita aiurea". Cel mai simplu ar fi fost sa caut pe net "ignition coil waveform" si ash fi stiut de la inceput ca forma semnalului de la bujie este ca asta .

 

Se pare ca trebuie sa fac un filtru , eventual si cu trigger Schmitt (asa cum spui si tu). Acum daca tot trebuie sa fac "adaptarea" asta ma gandesc sa iau semnalul chiar de la senzorii de la aprindere. Se pare ca acei senzori returneaza un semnal mult mai curat ca cel de la bobinele de inductie (vezi).

 

Totusi nu inteleg de ce nu functioneaza compensarea din soft.

 

Rezolv eu cumva.... Oricum multumesc pentru sfaturi.

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Salut!

 

Felicitari pentru proiectul tau indraznet.

De ceva vreme am vrut sa ma apuc si eu sa-mi fac niste imbunatatiri la motor. Nu asa indraznet precum injectia, dar as vrea sa-mi fac un mic computer de bord care sa-mi indice temperaturile, viteza, turatia si consumul de carburant. Motorul meu este un 4 cil in linie pe carburator. Din considerente de lipsa de timp si pe ici-colo lene, am ales sa achizitionez module gata construite :D

Am niste chestii super interesante, dar nu stiu cat de serios este site-ul fiindca am facut comanda la ei dar nu mi-au trimis inca o factura si alte date pentru efectuarea platii.

Eu ma gandeam asa:

-pentru partea de control si afisare asta: http://www.shop-en.display3000.com/pi8/pi16/pd1.html

-pentru partea de alimentare (larg dezbatuta in proiectul tau) asta: http://www.shop-en.display3000.com/pi25/pi23/pd56.html

-citirea temperaturii probabil tot cu LM35

-pentru consum - ma gandeam la debitmetrul asta: http://www.adelaida.ro/product_info.php?products_id=1555

-pentru turatie sincer m-ar tenta daca este posibil sa ii fac un senzor inductiv, la fel si pentru viteza. La mine cauciucul pe fata este cu talon mai mic decat cel standard astfel ca vitezometrul nu imi indica corect viteza. Ma gandeam la fel sa-i adaptez un senzor inductiv cumva la roata si in functie de circomferinta rotii sa calculez viteza.

Nu prea sunt eu expert in ale electronicii, dar pornind de la treaba aproape gata, cred ca am sa ma descurc. Sper sa rezolv si sa fie seriosi nemtii cu site-ul ala in final.

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Salut. Interesant. Nu stiu ce configuratie au acele controllere, dar inainte sa cumperi ceva ar trebui sa stii exact cate intrati are si care sunt analogice si care digitale. La cele analogice pe cati biti se face conversia. Care este limbajul de programare folosit penntru soft, si cu ce soft poti transfera/modifica/updata programul din controller.

 

Eu am preferat sa-mi proiectez circuitul dupa nevoi. Doar controller-ul ma costat :

20lei PCB-ul

25lei LCD-ul

30lei PIC 18F2550

20lei alte piese (rezistori, condensatori, tranzistori)

----------------------

95lei == 22euro

 

 

Legat de partea cu debitmetrul, eu nu voi avea nevoie, deoarece consumul il voi calcula utilizand debitul injectoarelor (care este o constanta cunoscuta) si timpul cat stau deschise (care il stiu deoarece "eu" le deschid si le inchid).

 

Vreau sa ma tii la curent cu proiectul tau.

 

PS: legat de problema pe care o am in legatura cu turatia indicata gresit, am descoperit ca sunt probleme doar UNEORI sub 3000rpm. Daca tin motorul turat indicatorul de turatie functioneaza bine. Cred ca este un contact imperfect. Voi verifica.

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Luna asta nu prea am timp sa ma ocup de asta. In plus, sunt putin dezamagit ca nu mi-au raspuns la comanda.

Aici gasesti documentatia foarte bine facuta pentru modul: http://www.display3000.com/downloads/D062_Manual_e.pdf

Aici despre tot ce au: http://www.display3000.com/html/download1.html

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

De curiozitate, in cazul in care mai testezi sistemul si devine bug-free. Cat ar costa sa faci pe un GS ca al meu aceasta conversie?

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Salut.

 

Dupa cum am facut calculul mai sus circuitul controller-ului cu afisaj ar fi vreo 100lei.

Se adauga

 

+ sursa de tensiune stabilizata

+ senzorul de presiune( asta e vreo 20 euro)

+ driver-ul pentru motorul pas cu pas

+ alte chestii(conductori, radiatoare, cutie metalica)

estimez 200lei.

 

 

pompa de injectie (second hand) + transport de pe ebay = 270lei (dupa cum gasesti)

corpul cu injectoare si fuel rail (sh) + transport de pe ebay = 170lei (dupa cum gasesti, eu am avut noroc si am gasit ceva fff ieftin)

 

Gaurirea rezervorului pentru a pune pompa = estimez 100lei

 

total: 940lei fara manopera.

 

Manopera , chiar nu stiu cum sa o evaluez. Daca adunt toate orele petrecute lucrand la proiectul asta ar fi vreo 2 saptamani, dar mult am petrecut cercetand si incercand. Daca ar fi sa fac inca odata asta cred ca mai mult de 3 zile nu mi-ar lua.

 

 

Daca ar fi sa cumperi un sistem EFI cel mai ieftin (megasquirt) ar fi vreo 300euro, doar cablajul si softul. Fara montajul, fara calibrat, fara throttle body si injectoare. fara pompa. In concluzie varianta mea, pentru mine, este cea mai ieftina. Poate si pentru altii va fi cea mai ieftina....

Editat de cristian78
Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Pai si nu iti convenea mai mult sa o dai cu 1300 euro, sa mai pui cei peste 900 euro si sa iei ceva de 2100 euro? Am inteles ca motivul principal pentru care ai inceput proiectul a fost acela ca nu vroiai sa o dai cu 1300 euro intrucat nu aveai ce sa iei de ei.

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Pai si nu iti convenea mai mult sa o dai cu 1300 euro, sa mai pui cei peste 900 euro si sa iei ceva de 2100 euro? Am inteles ca motivul principal pentru care ai inceput proiectul a fost acela ca nu vroiai sa o dai cu 1300 euro intrucat nu aveai ce sa iei de ei.

 

Am spus 940lei = 940RON = adica vreo 220 EURO. Iar de 1300 + 220 = 1520 euro imi luam tot o vechitura la care eventual ma apucam sa repar. Sa nu mai vorbim ca i-am pus pistoane si alte chestii noi.....

 

Alt avantaj ar fi, si nu e deloc de neglijat, faptul ca invat foarte multe lucruri cu proiectul asta. Nu se stie niciodata cand voi avea nevoie, si poate voi recupera cei 940RON .

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Consuma mai putin, dar va trebui sa pun sonda de oxigen.

Avantajul este ca , in urma tunning-ului, pot sa obtin pentru toate turatiile un amestec optim. Asta inseamna consum mai mic.

Editat de cristian78
Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Consuma mai putin, dar va trebui sa pun sonda de oxigen.

Avantajul este ca , in urma tunning-ului, pot sa obtin pentru toate turatiile un amestec optim. Asta inseamna consum mai mic.

cu sonda cred c a te complici, al meu are ceva potentiometru in locul sondei de pe esapament; sonda au din cate stiu eu la modelul meu, doar mobrele exportate in usa.

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

  • 2 months later...

Vreo noutate? Ti-a mai iesit ceva?

 

Ca discutam despre surse la inceput, mi-am demontat de curiozitate alarma de la moto, care e conectata tot timpul direct la baterie, nici macar nu i-am legat firul de contact live (lene). Nu i-am scos schema, cablajul fiind dublu placat si cu smd-uri - prea complicat, dar dupa o scurta examinare mi-am dat seama ca e un k.kt de sursa liniara simpla cu un banal LM317.

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Eu nu am mai prea avut timp sa ma mai ocup.... am abandonat ideea cu display-ul de pe net si mi-am comandat ceva display-uri (de 2x16 si de 4x20 ... din care am ales in final pe cel de 4x20 cu scris alb pe fond albastru) de caractere si vreo cateva sute de piese smd. Am ales cu microcontroller pt inceput ATMega8. Avand in vedere ca experienta mea in C si microcontrollere era aproape de 0, mi-a luat vreo saptamana pana am reusit sa-mi fac sa fuctioneze partea de display si sa fac sa-mi afiseze ce vreau. Mi-am facut ceva cablaje, am facut design-ul display-ului (ce cum si unde sa-mi apara), iar de vreo 2 luni zac toate pe dulap intr-o cutie fiindca intre timp mi-a mai trecut si cheful. Dar dupa cum ma cunosc, o sa ma mai reapuce. O sa pun ceva poze poate in weekend cu ce am facut pana acum.

Editat de MirceaA
Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Eu nu am mai prea avut timp sa ma mai ocup.... am abandonat ideea cu display-ul de pe net si mi-am comandat ceva display-uri (de 2x16 si de 4x20 ... din care am ales in final pe cel de 4x20 cu scris alb pe fond albastru) de caractere si vreo cateva sute de piese smd. Am ales cu microcontroller pt inceput ATMega8. Avand in vedere ca experienta mea in C si microcontrollere era aproape de 0, mi-a luat vreo saptamana pana am reusit sa-mi fac sa fuctioneze partea de display si sa fac sa-mi afiseze ce vreau. Mi-am facut ceva cablaje, am facut design-ul display-ului (ce cum si unde sa-mi apara), iar de vreo 2 luni zac toate pe dulap intr-o cutie fiindca intre timp mi-a mai trecut si cheful. Dar dupa cum ma cunosc, o sa ma mai reapuce. O sa pun ceva poze poate in weekend cu ce am facut pana acum.

 

Salut. Felicitati pentru initiativa. Te rog sa ne tii la curent cu proiectul tau. Este foarte util sa invatam unul de la celalalt. Ar fi bine sa pui pozele pe un blog . Ash pune link-ul pe blogul meu.

 

Starea proiectului meu este cam la 50% . Am scos toate circuitele de pe motor si am reproiectat totul. Voi pune in curand cele mai recente fotografii la adresa http://www.suzukiGS500efi.blogspot.com .

 

in linii mari am facut urmatoarele schimbari:

a) am pus partea de putere si controller-ul pe aceeasi placa (in aceeasi cutie)

:laugh: am testat si implementat un circuit pentru a prelua CORECT semnalul de la senzorii VR (VariableReluctance) de la prindere

c) am adaugat si modulul de aprindere -> deci voi avea si aprindere computerizata.

 

Duceam lipsa de oschiloscop dar am rezolvat si problema asta -> am folosit placa de sunet si a mers perfect.

 

bafta.

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Vizitator
Răspunde la acest topic...

×   Alipit ca text avansat.   Restituie formatare

  Doar 75 emoji sunt permise.

×   Linkul tău a fost încorporat automat.   Afișează ca link în schimb

×   Conținutul tău precedent a fost resetat.   Curăță editor

×   Nu poți lipi imagini direct. Încarcă sau inserează imagini din URL.

 Share

  • Navigare recentă   0 membri

    Nici un utilizator înregistrat nu vede această pagină.


MOTOCICLISM.ro
Grup Facebook: +36000 membri
Înscrie-te în grup
Discutii despre motociclism pe Facebook
 
BIKESHOP.ro
Grup Facebook: +18000 membri
Înscrie-te în grup
Anunturi de vanzare - cumparare pe Facebook.


×
×
  • Creează nouă...