Sari la conținut

Aprindere Electronica Jawa


cmatei
 Share

Postări Recomandate

Ideea a mai fost pe forum, si m-ar tenta sa incerc pana la primavara sa imi fac aprindere electronica la jawa cu un microcontroller. Treaba pare relativ simpla: un senzor oarecare pe axul alternatorului (magnetic sau optic), conectat pe o intrare a microcontrollerului. Restul e numai software :D

 

Avantajele ar fi mai multe: nu se uzeaza, nu se deregleaza, cilindrii o sa fie mai bine sincronizati, simulare avans centrifugal, etc. Ca sa nu mai zic ca sa vezi pe cineva legandu-se cu laptopu' de o jawa e o imagine pe care nu trebuie s-o ratezi, daca ai ocazia :P

 

Bun, ca sa trec la "plebicist": mi-e destul de clar cum ar functiona tarasenia in momentul in care motorul merge (adica se invarte). In functie de turatie (calculata din intervalul intre doua impulsuri de la senzor), pozitia senzorului (ca unghi de la PMS, de exemplu) si avansul dorit pentru turatia respectiva dau scanteia atunci cand trebuie, pe fiecare cilindru. Asta se poate face suficient de repede pe uc, astfel incat sa se intample ce trebuie si in regim dinamic (acceleratie/frana) - cel putin din cate am calculat/estimat eu :lol:

 

Ce mi-e in schimb foarte neclar e ce se intampla cand pornesc motorul. Eu sunt "cam" bata la mecanica. Cand dau la pedala, cam de cate ori se invarte motorul (cam ce inertie are) ? Pot sa nu dau scanteie de la "prima tura" si de la a doua sa calculez viteza de rotatie ? Avansul, la pornire, poate fi chiar 0 grade (caz in care daca senzorul e pozitionat unde trebuie, pot sa dau scanteie imediat), sau un oarece avans acolo trebuie sa existe si la ... 100 rpm ? Curba de avans peste 1000-1100 (relenti) am vazut cam cum arata, dar pana acolo ?

 

Alta intrebare, la fel de tampita: sper ca nu e vreo smecherie aici, si scanteia pe al doilea cilindru se da la fix 180 grade dupa primul (judecand dupa pozitia platinilor, asa ar trebui, da' mai bine intreb :lol:

 

Sugestii de la cei care au mai facut asa ceva ?

 

Multam

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Parerea mea ca nu poti sa maresti avansul prin soft dar poti sa-ti stabilesti un avans maxim pe care trebuie sa-l micsorezi in functie de turatie introducand intarzieri software in comanda sistemului de aprindere propriuzis. In momentul pornirii avansul trebuie sa fie cel mai mic (deci comanda aprinderii cu intarzierea cea mai mare) si sa creasca (sa scada durata intarzierilor) cand creste turatia motorului. In principiu ar trebui sa-ti stabilesti niste limite ale avansului in mm cu aprinderea clasica si apoi sa transformi aceste limite in intarzieri in functie de turatia motorului si de momentul in care primesti impulsul (avansul maxim ).

Pt avansul la pornire cred ca poti sa-l stabilesti in mm micsorandu-l pe cel actual astfel incat motorul sa porneasca usor si sa mearga bine la turatii foarte joase.

Turatia cu care se invarte motorul cand dai la pedala depinde in primul rand de forta cu care apesi iar numarul de rotatii cred ca poate fi numarat (dar si el depinde de forta)

Oricum toata chestia este destul de complicata .Am vrutsi eu sa-mi fac un delcou cu senzori si avans cu microcontroler la Dacie dar deocamdata am renuntat.Poate am sa incerc la IJ ca-i mai simplu si n-are decat un cilindru.

Succes si tine-ne la curent cu rezultatele!!!

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

poti folosi senzorul de la aprinderile electronice de traby

eu am pe jawa

e cu disc magnatic si senzorul da impuls pentru un cilindru cand trece pe N si pentru altul cand trece pe S

la pornire tre sa ai un avans minim altfel nu va avea ardere suficienta ca sa ii dea un moment de rotatie suficient ca sa dea motorul peste cap

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

ti-as zice sa iei una de pe un bmw, da am auzit ca-s cam proaste si mi-e sa nu ma-njuri dupa aia.... :D

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

he he..ce iei pe mere dai pe pere......sa zicem ca partea electronica si softu' funtioneaza perfect...cata sigurantza ai in senzor..mai exact cat de bine potzi sa-l reglezi ...e vorba de zecimi de milimetru intr-un motor care vibreaza . eu zic ca mai bine o mai perfectionezi pe aia veche si mergi cu moto toata vara decat sa stai toata vara si sa o freci cu senzori si alte minuni (is electronist de meserie[mai exact ma ocup de microelectronica] ..cu multe premii si o gramada de chestii mesterite de mana mea...deci se presupune ca stiu ce vorbesc) ...+ ca is patzit :D...apropo senzoru optic nu prea are sanse..because..praf si alte mizerii consistente (pe care in general nu le gasesti in motoare bune...dar in bijuteriile noastre tot timpul apar )

cam asta e parerea mea., cam pesimist dar asta este....potzi sa incerci dar pierzi timp pretzios :P ...daca il faci sa pocneasca (stii tu vb aia cu shitu' si biciushca :lol: ) sa imi zici si mie ca is tare curios

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Nu vreau sa dau jos platoul de platini, pentru ca, desi sunt cel mai bun electronist, softist si mecanic din universu' asta, prefer sa am un backup :D)) Din fericire, la jawa e loc pentru senzor in spatele platoului, intre rotorul si capacul alternatorului.

 

Senzori optici se folosesc la motoare (inclusiv de motocicleta), dar asa e, exista problema cu mizeria. Ramane cu senzor hall. De vazut daca functioneaza fiabil in conditiile in care e montat foarte aproape de statorul alternatorului. O sa lipesc cu epoxy un magnet de o pala a rotorului. Daca pot sa fac, initial, un turometru care sa mearga ok, "e de bine" ...

 

Reglajul avsanului e mai dificil de facut in functie de sarcina. Pentru asta se foloseste un senzor care detecteaza detonatiile in motor (knock sensor). Asta e un piezo (acordat sau nu pe frecventa de rezonanta a cilindrilor) sau microfon + procesare se semnal. Poate in versiunea a doua ... nu vreau sa scot chiar ultima copita-putere din motor :P

 

Partea de "forta" se dovedeste a fi mai complicata decat credeam... Chestia cu 2n3055 nu prea imi aduce nici un avantaj fata de sistemul cu ruptor, la turatii mari tot nu apuca sa se incarce bobina.

Si nu vreau sa schimb bobina... Probabil o sa fac cu condensator + triac + sursa de tensiune inalta (CDI). Tema de studiu separata, in sine :lol:

 

Microcontrollerul o sa fie un 8051, development pe un Atmel cu flash on-chip, programabil serial.

 

Astept leafa sa-mi comand piesele :lol:

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Hmm.....toata lumea isi bate capul cu aprinderile astea ...inclusiv ...eu va tot aud vorbind de intarzieri, de numarare , de cuplu, turatii si cate si mai cate ...Eu sunt paralel la asa ceva ...da ma pricep un pic la programare si f. putin la electronica. Are cineva o schema de 'aprindere electronica' ...una care merge ?? eu mi-am luat un IJ 4 si inca nu am reusit sa umblu mult cu el ...Si ma tot roade intrebarea asta ...Merge mai bune cu aprindere electronica (aia standard unde platinile raman) ??

asvrea si eu o schema verificata pentru cine are asa ceva si eventuale indrumari la montare-reglare ..

 

Merci mult :D

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Are cineva o schema de 'aprindere electronica' ...una care merge ?? eu mi-am luat un IJ 4 si inca nu am reusit sa umblu mult cu el ...Si ma tot roade intrebarea asta ...Merge mai bune cu aprindere electronica (aia standard unde platinile raman) ??

asvrea si eu o schema verificata pentru cine are asa ceva si eventuale indrumari la montare-reglare ..

 

 

 

pt aia nu are rost sa te complici iei doua ap de dacie si le montezi pe fiecare platina in parte simplu

schema de montaj e in cutie sau chiar pe capacul casetei.

 

cat despre senzori optici si alte inventii... ce mama ma-sii.............

 

reblajul la o ap electronica de trabant e simpla:

 

conectezi aprinderea scoti bujia dar o lasi in fisa, bagi comparatoru' invarti acolo la manivela si vezi cand se aprinde scanteia

 

operatia se face pt un singur piston. celalat piston e sincronizat automat pe calalalt pol al magnetului.

operatiunea dureaza 10 min.

 

in ceea ce priveste fiabilitateta ...... daca nu ai incredere iti mai iei o caseta la tine si gata!

 

platoul nu prea are ca sa pateasca, e doar un cititor magnetic.

decat sa stai sa schimbi platoul cu unul de platine ....

eu + fraqmiu in 3500 km nu am avut nici o problema cu aprinderea.

ba mint!

am rotit rotorul magnetic si dadea scanteie invers. si asta s-a intamplat de cateva ori. remediul? schimbi firele de la bobine (alea care pleaca la platina).

:D

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

  • 3 weeks later...

am gasit o schema de aprindere electronica.

sa incerc sa o pun :

[imgmoshulikkk.home.ro/aprindere.gif/IMG]

mama ma-sii de tehnologie.... auzi, cica sorry, dynamic pages in the img tags are not allowed....

deci

www.moshulikkk.home.ro/aprindere.gif

moshulikkk.home.ro/aprindere.gif

mama ma-sii ... aitiu asta.... asadara... copy-paste la :

 

www.moshulikkk.home.ro/aprindere.gif

 

La intrare, in stanga, vin doua fire de la alternator - e necesara tensiune alternativa - firele se iau de pe oricare doua faze iesite din statorul alternatorului (pana sa treaca prin diode). SAU acolo trebuie sa vina un oscilator dreptughiular (cu e555 de exemplu) care primeste tensiune continua si scoate semnal dreptughiular, ce poate ataca transformatorul ridicator Tr.

Deocamdata ma apuc de cercetat o sursa de tensiune ATX de calculator, sa vad daca e buna pe post de "donatoare". Am gasit deocamdata o punte redresoare (KBL406). Tot intr-o sursa atx se gaseste si un transformator si diode la greu. Rezistentele alea ohmice cam trebuie cumparate cred. Sper sa ajung la magazinul de piese sa vad cat costa astea - piesele critice - condensatorul principal - ala de 1uF/500V si mai ales tiristorul T3N6. Condensatorul de 0.22uF/100V este chiar in persoana condensatorului de aprindere care deja se gaseste pe aprinderea clasica.

Faza cea mai placuta la aprinderea asta electronica este ca merge alimentata si la 4-5-6 Voltzi... S-ar putea totusi sa gresesc, anume circuitul de comanda a tiristorului - cele doua rezistentze sa manance cam mult curent, la tensiuni mici si atunci ar trebui un etaj de comanda cu tranzistor... sa vedem ce iese... Sper sa pot identifica in sursa de pc vreun tiristor... condensatorul costa 35.000.

Am gasit un declansator mai bun pentru tiristor :

www.moshulikkk.home.ro/triger.gif

Va tin la curent :P (400V DC) :D))))))

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

  • 4 weeks later...

Alta schema de aprindere - mult mai simpla si mai ieftina - in principiu doar protejeaza platina, dar practic mareste si puterea scanteii, prin cresterea vitezei de deschidere a circuitului. Eu mi-am pus pe oltcit si nu prea mai am emotzii la pornirea pe frig sau mai ales pe umezeala.

 

--------------------------------------------------------------------------------

 

http://www.tehnic.go.ro/aprindere.htm

 

Schema unei aprinderi electronice foarte simpla si fiabila. Practic nu este decat un releu tranzistorizat, care reduce curentul care trece prin platina (si opreste uzarea acesteia). Eu am realizat schema de mai sus folosind piese echivalente gasite printr-o sursa de PC. Deci, daca putetzi pune mana pe o sursa de-asta defecta (are destule componente bune ramase), luatzi schema si datzi fuga la un electronist si va incropeste jucaria. Apare si o crestere a puterii scanteii - deoarece frontul de deschidere a platinei (care acum se face in tranzistor, platina da doar "informatzia", nu mai conduce curentul de fortza) devine muuult mai abrupt decat deschiderea mecanica a platinei.

Eu mi-am montat-o pe masina, pentru ca banuiesc ca am platina uzata si decat sa schimb la platini(dat jos delco, schimba, du-te la reglaj avans la stand...) e mult mai avantajoasa solutzia de mai sus. Piesele de noi din magazin nu cred ca fac mai mult de 100.000 - maxim. In caz ca electronica cedeaza, se comuta un singur fir - firul care vine de la platina la "ruptor" se muta pe pinul "bobina" si astfel circuitul redevine "clasic", original. Rezistentza aditzionala de pe bobina se lasa pe locul ei, se culege "plus" de la firul care alimenteaza bobina (inainte de rezistentza). Firul turometrului se lasa legat pe bobina (nu pe rutor, deoarece turometrul interpreteaza fronturile pozitive de tensiune). Condensatorul din dreapta schemei este chiar condensatorul care deja se gaseste pe delco - se deconecteaza de pe platina si se leaga dincolo.

Ce sa mai... poate si din cauza incalzirii vremii, dar rezultatele sunt clare - poate fi doar cazul meu izolat - mai mult ca sigur am platina uzata - nu am umblat la ea de cel putzin 20.000 de km de cand am luat masina. In felul asta se ocoleste uzura platinei (merge si cu platina uzata) dar mai ales - se opreste complet uzura pe mai departe a platinei.

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Vizitator
Răspunde la acest topic...

×   Alipit ca text avansat.   Restituie formatare

  Doar 75 emoji sunt permise.

×   Linkul tău a fost încorporat automat.   Afișează ca link în schimb

×   Conținutul tău precedent a fost resetat.   Curăță editor

×   Nu poți lipi imagini direct. Încarcă sau inserează imagini din URL.

 Share

  • Navigare recentă   0 membri

    Nici un utilizator înregistrat nu vede această pagină.

×
×
  • Creează nouă...