Jump to content
Sign in to follow this  
Xomin

Cum se curata un rezervor de rugina!

Recommended Posts

postul original il gasiti aici

 

Hi

 

I have a 1989 R100GS that I have owned for the last 15 years. I have been having problems with the inside of the tank rusting. On a test ride after a carb rebuild to check out my beautifully synchronised carbs I had to switch to reserve and the resulting flood of rust and crud blocked the inline fuel filters and the bike limped home. I decided to give the inside of the tank some serious attention.

 

After research on the web I decided to clean the inside of the tank using electrolysis, and then seal the inside of the tank using POR15.

 

Here is the inside of the tank after draining it, removing it from the bike and rinsing it with a garden hose.

 

 

 

To carry out electrolysis on a rusty tank you need a sacrificial anode. You apply a positive voltage to this and a negative voltage to the tank. The anode gets eaten away during the process. You need to ensure that the anode and the cable going to it cannot touch the tank. I chose to use a broken long power screwdriver blade held in a plastic funnel as my anode.

 

 

 

I filled the tank with warm water with laudry soda in it and then inserted the anode. The power supply was a 12V battery charger. I left the petcocks on the tank. Once I urned on the power to the charger the initial current was about 1A indicating considerable chemical activity, but this soon drops as the anode gets surrounded by chemical sludge and the water inside the tank cools.

 

 

 

I initially left the process for 4 hours. I then turned off the power drained the tank and rinsed it out with a garden hose. A considerable amount of the original reddish brown paint came out together with very brown water.

 

I repeated the process several times. Here I have a ring of bluetack around the petrol cap opening so that the cap fittings get cleaned. You can also see the very dark colour of the water after a lengthy period of electrolysis.

 

 

 

When the anode is removed from the tank after each period of electrolysis it is surrounded by a green foam and when this is cleaned off you find the anode severely eaten away.

 

 

 

I repeated this process several times. Once I rinsed and shook out several largish chunks of what looked like soft red sandstone. I dont know if they were products of the electrolysis, or the results of years of petrol additives. Here is the inside of the tank after a thorough rinsing partway through the process.

 

 

 

I repeated the process until when I rinsed the tank I only got a few bits of paint out and I could not see any obvious rust. The water was still dirty though but this could well be due to chemical products produced during the electrolysis. Here is the result.

 

 

 

I bought a POR15 Motorcycle petrol tank repair kit. You need to add another can of petrol tank sealer as the R100GS has a large tank. I then followed the POR15 tank repair process. The first step is to clean the tank with Marine Clean an industrial strength degreaser and then rinse it. The next step is to etch the inside with Metal Ready. This neutralises the rust, etches the inside of the tank and acidifies the surface so the POR sealer sticks.

 

Here is the result, ready for sealing.

 

 

 

The POR15 sealer has the colour and consistency of silver hammerite. The final step is to block the petcock holes, pour the sealer into the tank and slosh it around to cover the inside of the tank and then let excess sealer drain out through the petcock holes. I used a plastic emergy fuel cap to block the filler hole which worked very well. This turns out to be quite difficult as the large and strange shape of the R100GS tank means some parts of the tank cannot be coated this way. I had to resort to a long artists paintbrush to get some parts of the tank covered.

 

The sealer is then left for 96 hours to cure. Here is the final result.

 

 

 

If you are thinking of doing your tank this way a few words of warning. 1 Electrolysis generates small amounts of hydrogen an extremely flammable gas. 2 The tank must be negative and the sacrificial anode positive 3 If I was doing it again I would leave the petcocks on during the degreasing and eching processes 4. POR15 tank cleaner sticks to everything, sets like iron and doesnt appear to be effected by any solvent I have access to so wear gloves and take extreme precautions again spillage. 5. The tank will drip sealer for hours so mount it securely with the petcock holes at the lowest point and with the petcock threads protected by tape and drain into containers you will throw away.

 

Steve

 

100_2.jpg

 

100_3.jpg

 

100_6cr.jpg

 

100_9.jpg

 

100_5.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Cu lantul se poate face treaba, dar este o metoda barbara si riscanta si nici nu poti fii sigur de rezultat. Sa nu mai zic ca sansele de perforare a rezervorului sunt mari !!!

 

 

Uite si topicul meu, un pic mai vechi dar de actualitate, pe aceeiasi tema : Cum se curata rugina, electroliza !!! :peace:

Share this post


Link to post
Share on other sites

De aceea prefer rezervoarele din plastic/fibra :peace:

Share this post


Link to post
Share on other sites
Cu lantul se poate face treaba, dar este o metoda barbara si riscanta si nici nu poti fii sigur de rezultat. Sa nu mai zic ca sansele de perforare a rezervorului sunt mari !!!

 

 

Uite si topicul meu, un pic mai vechi dar de actualitate, pe aceeiasi tema : Cum se curata rugina, electroliza !!! :D

 

Ar fi fain de citit si topicul tau numai ca noi, muritorii de rand nu-l putem vizualiza daca nu suntem DACI.

Ontopic: momentan am lasat o piesa la curatat de rugina prin electroliza mai sus mentionata. E experimental pt. ca o fac pt. prima data. Revin cu poze . . .

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nu este vreun binevoitor care sa faca un rezumat in limba romana al procedeului sau sa il descrie din propria-i experienta? (si scule, materiale, aparate etc. necesare)

Share this post


Link to post
Share on other sites
De aceea prefer rezervoarele din plastic/fibra :laugh:

Singurul dezavantaj fiind ala ca iti ies bule pe sub vopsea :D

Share this post


Link to post
Share on other sites
Singurul dezavantaj fiind ala ca iti ies bule pe sub vopsea :D

 

Daca bagi benzina cu diluant da :laugh:

Faza asta am patit-o si la rezervorul de rabla, unde firu s-a ruginit, de benzina se tinea intr-un punct numai in vopsea, pe care a inmuiat-o putin si a facut un buboi ca de intepatura de viespe :laugh:

Share this post


Link to post
Share on other sites
Nu este vreun binevoitor care sa faca un rezumat in limba romana al procedeului sau sa il descrie din propria-i experienta? (si scule, materiale, aparate etc. necesare)

 

Hai ca incep eu:

Iti trebuie

- un recipient destul de mare incat sa-ti cuprinda piesa care o ai de curatat;

- un transformator de 12V sau 24V (indicat e cel de 12) sau un redresor auto;

- ceva solutie alcalina (bicarbonat de sodiu, detergent) - eu folosesc detergent de rufe, o lingura la 4 litri de apa;

- apa;

- o bucata de fier (nu Cupru, Aluminiu sau Inox) care se foloseste ca anod de sacrificiu;

 

Mai intai umpli vasul cu apa calduta (faciliteaza reactiile chimice care vor avea loc acolo). Adaugi solutia alcalina si o amesteci un pic. Asezi piesa ruginita in vas impreuna cu anodul mai sus mentionat - MARE GRIJA SA NU SE ATINGA INTRE ELE SA NU SCURTCIRCUITEZI REDRESORUL/TRANSFORMATORUL. Tot din aceasta cauza e recomandat ca piesele de care am spus sa fie suspendate in solutie si sa nu ajunga pana la fundul vasului (rugina se depune pe fund si iarasi exista riscul scurtcircuitului).

 

MARE GRIJA LA POLARITATE, CA SA NU DISTRUGI PIESA CARE O AI LA CURATAT.

Asadar pui masa sau minusul " - " la PIESA PENTRU CURATAT iar alimentarea sau plusul "+" la anodul de sacrificiu.

Curand vei vedea mici bule care ies din solutie, in special din piesa ruginita - asta inseamna ca procesul a inceput. MARE GRJA: Bulele de care zic sunt de la degajarea hidrogenului si a oxigenului care e un rezultat secundar al procesului de electroliza. Prin urmare faceti chestiunea asta in locuri aerisite si ventilate si sub nici o forma nu fumati sau umblati cu foc deschis prin jurul potiunii magice.

O ALTA MARE PRECAUTIE: Nu folositi ca anod materiale din INOX deoarece se degaja subsatante foarte nocive (cancerigene) care sunt absorbite imediat de piele.

 

Dupa o vreme, in vas, o sa observati o spuma scarboasa de culoarea ruginii cu precadere in jurul anodului - e ok, treaba merge ca la carte. Daca este nevoie schimbati apa sau daca aceasta scade adaugati DOAR apa.

 

In functie de cat de ruginita e piesa poate dura de la 30 de min pana la ore dar priviti partea buna a chestiunii, nu faceti munca fizica.

 

Poze am sa adaug azi la ce lucrez de doua zile.

 

In cazul rezervorului de motocicleta treaba e simpla. Minusul vine la rezervor, plusul la electrod - adaptat un sistem ca cele doua sa nu se atinga si ca solutia din interior sa nu faca presiune.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mi se pare foarte interesant procedeul, se desi nu e cazul inca la motoreta mea, am si eu o nelamurire/completare.

 

Poate este imposibil de realizat, sau necesita conditii speciale (sunt afon privind procedeul in sine), dar totusi:

 

dupa ce se curata rezervorul de rugina prin electroliza, in loc sa se acopere cu vopsea sau vreo substanta speciala, nu se poate folosi electroliza invers, folosind rezervorul ca anod si Catodul din ceva Cupru pentru a-l acoperi cu un strat de Cu pe interior? Cuprarea asta ar trebui sa il fereasca definitiv de coroziune.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Mi se pare foarte interesant procedeul, se desi nu e cazul inca la motoreta mea, am si eu o nelamurire/completare.

 

Poate este imposibil de realizat, sau necesita conditii speciale (sunt afon privind procedeul in sine), dar totusi:

 

dupa ce se curata rezervorul de rugina prin electroliza, in loc sa se acopere cu vopsea sau vreo substanta speciala, nu se poate folosi electroliza invers, folosind rezervorul ca anod si Catodul din ceva Cupru pentru a-l acoperi cu un strat de Cu pe interior? Cuprarea asta ar trebui sa il fereasca definitiv de coroziune.

 

In principiu ai dreptate numai ca rezervorul ramane tot catod iar anodul va fi piesa din Cupru. Parte nasoala este ca doar apa cu detergentul nu sunt suficiente ci trebuie folosite niste solutii din care amintesc si acidul sulfuric, solutii nu tocmai sigure la manipulat.

Acuma, sincer sa fiu, nu stiu cum se va impaca invelisul de Cu al rezervorului cu benzina si aditivii din ea. . .

Share this post


Link to post
Share on other sites

daca fac operatiunea asta nu imi trebuie o vopsea cu care sa "imbrac" rezervorul pe interior dupa ce a fost curatat?

Share this post


Link to post
Share on other sites
daca fac operatiunea asta nu imi trebuie o vopsea cu care sa "imbrac" rezervorul pe interior dupa ce a fost curatat?

Ba da . "and then seal the inside of the tank using POR15" exact la asta se referea . Acea substanta a folosit-o pentru acoperi interiorul rezervorului dupa curatarea de rugina .

Share this post


Link to post
Share on other sites

http://www.hoeseler-por15.com/

 

 

dealer-ul POR15 pt germania/europa.

 

binenteles ca la romanica inca nu a ajuns.....santem prea saraci si prea varza pt asa ceva

 

 

bafta maxima

Share this post


Link to post
Share on other sites

Citeam undeva ca se poate folosi si vopsea cu zinc...

de fapt chiar Metal Ready, grundul dinaintea por 15, contine zinc

Nu stiu insa daca este rezistenta la benzina

Mesaj completat

POR 15 se poate lua si de pe ebay.de cu 39,50 + 17 Euro taxe postale.

http://shop.ebay.de/?_kw=por%2015&_fci...tpos=&gbr=1

Edited by olimpiux

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest stress_L&P

acum 8 ani am folosit un lant, piulite si suruburi (cam 40 de piulite si tot atatea suruburi de 6 cu cap de 10) apa si "ceva" diluant (3-4 litri, nu prea mult). se baga lantul cu apa, cam 1/4 rezervor, se agita bine de 5-6 ori (apa disloca rugina usor, culmea), dupa aia se trece pe diluant! cate jumate de litru odata. se agita cam 10-15 minute rezervorul (se pot face pauze, nu trebuie sa slabesti 10 kile) cu fiecare jumatate de litru de diluant. nu a mai ramas rugina in rezervor. tratat dupa aia cu feruginol sau deruginol, nu mai stiu cum se cheama. rezervorul e intreg si acum. in schimb trebuie sa recunosc ca a fost tot timpul folosit (de obicei cu 3-4 litri in el, deh, ij si motor care a mers de la incepator la incepator fara bani) iar pe perioada stationarii (mai mult de 1-2 saptamani) a fost tinut plin. chiar si acu, in august 2010 nu are rugina IN el :baldy:

Share this post


Link to post
Share on other sites
tratat dupa aia cu feruginol sau deruginol...

Pai la feruginol zice asa:

Este o solutie pe baza de acizi, saruri anorganice, agenti tensioactivi, solventi organici siaditivi folosita pentru pretratarea prin curatire si fosfatare a suprafetelor metalice in vedereavopsirii.

si la deruginol e asa:

Transforma rugina intr-un strat de grund inactiv, adeziv, rezistent si protectiv. Aceste caracteristici asigura baza pentru revopsire, pentru orice suprafata. Este recomandat si pentru tratarea coroziunii, ruginirii suprafetelor din fier/otel sau orice suprafata metalica.

 

Sa inteleg ca nu ai mai dat cu ceva vopsea?!

Mesaj completat

Cred ca am datoria sa va povestesc cum am aruncat io banii pe fereastra cu POR-15.

 

Din cauza ca am luat solutia din Germania, instructiunile de utilizare au venit in germana.

 

Am incercat sa traduc instructiunile cu Goolge Translate, babeste.

 

Am dat cu prima solutie, am lasat-o vreo doua ore... se vedea ca ceva din rugina s-o dus, dar pe site-ul lor arata ca nu trebuie sa se duca toata rugina jos. Ci doar treci la pasul doi. Nu puteam sa fac asta fara sa clatesc rezervorul cu apa... erau bucatele mici de rugina desprinse din rezervor.

 

Asadar, dupa ce clatesc cu apa, dau cu solutia nr 2 (Metal Ready).

Pe asta l-am lasat mai mult... o juma' de zi. Am zis ca daca tot neutralizeaza rugina, n-are ce sa se intample rau. Bineinteles, clatind de fiecare data cand imi aminteam cate un minut-doua. Am indepartat surprusul de solutie.

Am lasat rezervorul sa se usuce, asa cum am facut si inainte sa dau cu prima solutie, peste noapte.

Si, nerabdator dau si cu solutia 3 - vopseaua...

 

Astept sa se usuce.

Totul bine si frumos. Dupa o vreme incep sa se faca bule sub vopsea.

A doua zi, observ ca o bula din aia s-a spart.

Am bagat un bat pot sa prind bucata de vopsea si s-o scot afara. Numai ca surpriiza! Bula este mare cat tot rezervorul si asa tot scobind dupa bule, reusesc sa scot vopseaua afara ca pe niste bucati de cauciuc. Cu ceva rugina pe ele.

 

Asadar, dupa toata tevatura asta, rezervorul meu are ceva mai putina rugina, doar ca m-a costat o gramada de bani.

 

Noah, aveti grija sa nu vi se intample si voua la fel.

 

Eu o sa caut sa imprumut un redresor....

 

Numa' bine!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Importanta pentru toti cei care nu vor sa arunce banii pe fereastra

 

 

pentru indepartarea ruginii folositi solutie de curatat baia (de fapt detartrant nufarul )face minuni eventul incercat si cu niste suruburi si piulite ruginite .

 

spor.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Importanta pentru toti cei care nu vor sa arunce banii pe fereastra

 

 

pentru indepartarea ruginii folositi solutie de curatat baia (de fapt detartrant nufarul )face minuni eventul incercat si cu niste suruburi si piulite ruginite .

 

spor.

corect omule mi-ai luat vorba din mina.. :) metoda folosita si de mine la mai multe rezervoare a dat rezulate extraordinare eu am folosit un lant.. sa curatat de minune a ramas curat curat pe interior DAR atentine dupa ce ai golit rezervoru de nufar sau detartrant baga ulei ars sau motorina si lasal asa cam 2 zile sa se neutrazizeze acidu...bafta

Edited by scutareasa

Share this post


Link to post
Share on other sites

Stiu ca e offtopic dar poate imi raspunde si mie careva ..........

-ce este stabilizatorul de benzina ,la ce foloseste?

-unde gasesc asa ceva ...ca sa nu mai deschid un topic nou.Multumesc si astept raspunsuri

Share this post


Link to post
Share on other sites
Stiu ca e offtopic dar poate imi raspunde si mie careva ..........

-ce este stabilizatorul de benzina ,la ce foloseste?

-unde gasesc asa ceva ...ca sa nu mai deschid un topic nou.Multumesc si astept raspunsuri

Stabilizatorul de benzina e un aditiv pt benzina care stopeaza depunerea(precipitare) diferitior aditivi din benzina. Fenomenul de precipitare are loc in general cand benzina sta mult timp in rezervor (peste iarna de ex). Daca e benzina mai proasta risti sa gasesti niste treburi nasoale tare prin carbelitoare (cui pontou blocat de ex). Daca nu gasesti poti sa incerci si golirea carburatoarelor de benzina cand intri in iarna.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Stiu si eu pe cineva, care a curatat un rezervor de ij 56 in felul urmator:a bagat apa in rezervor si vreo 3-4 pumni de griblura(pietricele concasate care sunt colturoase);si a inceput sa scuture rezervorul,in fiecare zi,timp de o luna.

Dupa ce scutura rezervorul, golea apa cu bucati de rugina si baga alta apa curata in loc.Dupa o luna a scos apa si pietricelele din rezervor,l-a lasat o saptamana afara la soare la uscat(fiind vara).

Dupa aceste operatiuni rezervorul s-a curatat in totalitate de rugina.

Edited by ionut_king

Share this post


Link to post
Share on other sites
Stiu si eu pe cineva, care a curatat un rezervor de ij 56 in felul urmator:a bagat apa in rezervor si vreo 3-4 pumni de griblura(pietricele concasate care sunt colturoase);si a inceput sa scuture rezervorul,in fiecare zi,timp de o luna.

Dupa ce scutura rezervorul, golea apa cu bucati de rugina si baga alta apa curata in loc.Dupa o luna a scos apa si pietricelele din rezervor,l-a lasat o saptamana afara la soare la uscat(fiind vara).

Dupa aceste operatiuni rezervorul s-a curatat in totalitate de rugina.

 

LOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOL

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest stress_L&P
Stiu si eu pe cineva, care a curatat un rezervor de ij 56 in felul urmator:a bagat apa in rezervor si vreo 3-4 pumni de griblura(pietricele concasate care sunt colturoase);si a inceput sa scuture rezervorul,in fiecare zi,timp de o luna.

Dupa ce scutura rezervorul, golea apa cu bucati de rugina si baga alta apa curata in loc.Dupa o luna a scos apa si pietricelele din rezervor,l-a lasat o saptamana afara la soare la uscat(fiind vara).

Dupa aceste operatiuni rezervorul s-a curatat in totalitate de rugina.

 

 

vai de capul meu! :blink:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Interesant si ieftin.... :blink:

Mesaj completat

Poate o avea o sursa de apa anticoroziva... :)

..asa fac eu la vinul de macese..il agit de 3 ori pe zi .. ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

  • Recently Browsing   0 members

    No registered users viewing this page.

×
×
  • Create New...