Jump to content
Sign in to follow this  
petrica

Restaurare din temelii !

Recommended Posts

ce serii de rulmenti sunt pe ktm 400? ca ma gandesc sa-i iau din timp si cand ma bag in el sa-i schimb fara sa stau dupa ei. as incerca sa gasesc skf sau fag pt sunt buni calitativ.

 

:( nu sunt deloc buni calitativ. vor pica foarte foarte repede. incearca ceva gen koyo, timken, nachi etc.... skf, ngk,fag, national sunt niste smelturi ordinare.....costa nimic si fac acelasi lucru. cu banii de pe un rulment adevarat cumperi 4 stifturi.....ideea e ca risti sa-i montezi putin aiurea tu sau ''mecanicu'' si strici alezaju piesei unde-i bagi prin presare (care oricum se strica la o schimbare frecventa chiar daca este corecta). din experienta ( moto sau industriala), un skf duce de cel putin 6-8 ori mai putin ca un original (daca nu-i tot skf & company)

 

 

 

 

:( nu sunt deloc buni calitativ. vor pica foarte foarte repede. incearca ceva gen koyo, timken, nachi etc.... skf, ngk,fag, national sunt niste smelturi ordinare.....costa nimic si fac acelasi lucru. cu banii de pe un rulment adevarat cumperi 4 stifturi.....ideea e ca risti sa-i montezi putin aiurea tu sau ''mecanicu'' si strici alezaju piesei unde-i bagi prin presare (care oricum se strica la o schimbare frecventa chiar daca este corecta). din experienta ( moto sau industriala), un skf duce de cel putin 6-8 ori mai putin ca un original (daca nu-i tot skf & company)

 

 

 

mai important poate decat calitatea rulmentului pt viata acestuia, este sa schimbi semeringu si bucsa/arborele pe care vine semerigul pt a asigura o cat mai buna protectie a rulmentului contra impuritatilor(apa praf) ce pot intra. nu amesteca vaselina si nu pune foarte multa....e o formula exata pt cantitatea de vasilina dar, in general, (la ochi) trebuie sa lasi 30% din spatiu liber, liber intr-un rulment neocupat de vaselina. daca rulmentii au incorporat 2 semering-uri ( un semering pe fiecare latura)lasa-i asa.

 

in concluzie, skf e bun pt masina de gaurit jobmate.

Share this post


Link to post
Share on other sites

eu sunt multumit de calitatea rulmentilor skf, fag. ii folosesc la serviciu la utilaje unde sunt solicitati ff mult(turatii, sarcina, diferite socuri, etc). am utilaje nemtesti si italiene, am desfacut unele pt prima data dupa 8-9 ani de la producerea lor, aveau rulmenti tot skf sau fag. totul depinde de ce clasa de precizie este, poate ai dreptate koyo sa reziste mai mult, adevarul este ca m-am uitat la motociclete japo din anii 80 cu rulmentii pusi in fabrica koyo care nu necesitau schimbare.

Share this post


Link to post
Share on other sites

@ion99.....ai descoperit pe pielea ta ca este un sport costisitor, insa nu prea pricep "schimbat arc schimbator viteze+foaie spate+schimb ulei 1600 ron". foaia spate cea mai scumpa e 250 lei, uleiul cel mai scump e 100 lei, ce arc schimbator zici ca ai schimbat de restul sumei? de rulmenti trebuie sa te pregatesti sa ii schimbi macar o data pe sezon, dara nu mergi f mult, e durata lor de viata relativ normala, insa nu sunt un capat de tara. atunci cand tragi linia insa la ce bani bagi in extrasezon, rezultatul e dureros :)

 

plimbari placute, macar acum ai un motor in stare tehnica f buna ce nu iti va face surprize!

 

p.s. in zona 4000 euro chiar poti gasi orice motor in stare tehnica f buna, de maxim 4 ani vechime ;)

 

Arcul? :smoke: pai este arcul care readuce schimbatorul de viteze in pozitia de mijloc.

 

Problema este alta la mine. Nu am pe cineva in oras pt service complet si de aceea trebuie sa invat sa o fac singur. Daca te duci la service si iti spune mecanicul ca o sa te coste 1000 euro reparatia ii strangi si o faci. Dar daca o repari de 3-4 ori si se strica de fiecare data la o saptamana dupa ce o primesti inapoi ti se pune pata. Si daca fiecare reparatie dureaza 2-5 saptamani atunci te patezi de tot.

 

 

p.p.s. am constatat si eu intr-un final. Dar in dragoste se intampla lucruri inexplicapile. Si mai prosti decat barbatii, sunt barbatii care isi cumpara masini/motociclete.

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

aoleu, din ce spui cred ca esti deja.....dalmatian :) ce-i drept, Slobozia nu este chiar "capitala" enduro-ului, relieful stimuleaza mai degraba....pictura.

Share this post


Link to post
Share on other sites

aoleu, din ce spui cred ca esti deja.....dalmatian :) ce-i drept, Slobozia nu este chiar "capitala" enduro-ului, relieful stimuleaza mai degraba....pictura.

Sunt deja negru tot cu cateva urme de alb(nu spun pe unde). "Motociclismul de brazda" credeam ca e vreo rasa de aici de la campie si difera de ala de deal sau munte; cat depre pictura daca include nuditate feminina bazati-va pe mine :banana: .

Share this post


Link to post
Share on other sites

eu sunt multumit de calitatea rulmentilor skf, fag. ii folosesc la serviciu la utilaje unde sunt solicitati ff mult(turatii, sarcina, diferite socuri, etc). am utilaje nemtesti si italiene, am desfacut unele pt prima data dupa 8-9 ani de la producerea lor, aveau rulmenti tot skf sau fag. totul depinde de ce clasa de precizie este, poate ai dreptate koyo sa reziste mai mult, adevarul este ca m-am uitat la motociclete japo din anii 80 cu rulmentii pusi in fabrica koyo care nu necesitau schimbare.

 

in industrie vorbim in general de rulmenti cu diametru mare, cu unu sau 2 raduri de bile sau role. sigur ca atunci cand ai de schimbat un rulment cu diametru de 10 cm (sau 4 m chiar) un pret de 4 ori mai mare e semnificativ. rulmentii sunt montati pe utilaje cu factor de securitate mare.....clasa de precizie se refera la jocul intern in rulment si nu implica un rulment cu un continut mai mare de molibden (rezistenta la oboseala) de exemplu sau o cimentare mai profunda sau etc.

 

la motor (la roti) sunt rulmenti cu un singur rand de bile care nu-s cei mai indicati sa suporte sarcini axiale, radiale sau combinate(de cele mai multe ori), sunt rulmenti mici (20 mm dia interior, 0 dupa 6 indica ca au o forma patrata, deci aproape cele mai mici bile care pot fi montate pe un rulment din seria 6-rulment cu un singur rand de bile pe ''canal'' adanc). acest mic rulment e montat p-un vehicul care sare care derapeaza si mai da intr-o piatra in general nu-i ferit de socuri decat in garaj. as recomanda o vaselina sintetica cu agenti extreme pression.

 

 

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

@adiy.... are rost decapsularea rulmentului pentru a se curata si reunge cu vaselina? prelugeste semnificativ o asemenea operatiune viata rulmentului? in rulment bagam vaselina "cat incape" sau strat suferficial? pentru rulmenti capsulati, este spalatul cu jet presurizat de apa o problema?

multumesc

Share this post


Link to post
Share on other sites

@adiy.... are rost decapsularea rulmentului pentru a se curata si reunge cu vaselina? prelugeste semnificativ o asemenea operatiune viata rulmentului? in rulment bagam vaselina "cat incape" sau strat suferficial? pentru rulmenti capsulati, este spalatul cu jet presurizat de apa o problema?

multumesc

 

de obicei (din cate stiu eu ,caci e o situatie complet noua pt mine intrebarea ta) la decapsulare e foarte greu sa nu ciupesti (strambi) semeringu.semeringul odata ciupit va lasa apa sa intre. am facut asta(sa-i decapsulez) doar cand rulmentii erau de pusi intr-o cutie de viteze de ex., in care ungerea lor era facuta prin barbotare (sau cu pompa si conducte pt ungerea speciala a rulmentilor) deci se asigura o lubrifiere continua a rulmentilor, lubrifierea cu ulei fiind preferata vaselinei.

 

in cazul unei motorete daca rulmentul este prevazut cu semering/semeringuri (de obicei numai pe partea spre exterior) acesta nu necesita sa faci asta, pt ca nu poti sti momentul in care va fi contaminat, deci e prea tarziu apoi iar, cand se contamineaza cu apa/praf inseamna ca semeringul ce vine pe butuc si ax e stricat demultisor iar semeringul rulmentului e stricat si el. de aci e o chestie de ore pana rulmentul va prinde joc. teoretic un rulment care a lucrat contaminat e de schimbat urgent.

 

in concluzie o intretinere preventiva daca ai semeringuri pe rulment nu-si are rostul. daca semerigurile sunt ok teoretic nu intra nimic acolo. daca a intrat ceva e prea tarziu.

 

unele modele de motociclete enduro au supape de ungere(pe bascula, pe roti etc). cand bagati vaselina acolo cel mai bine e sa consultati specificatiile producatorului pt cantitatea tipul vaselinei si intervalele de ungere,pt ca supapa de ungere poate unge direct rulmentul (rulmeti care au un canal pe cercul exterior si 3 gauri si sunt capsulati) deci acolo cantitatea de vaselina trebuie sa fie exacta caci daca nu, riscati sa impingeti in exterior semeringurile rulmentului iar acesta se va strica foarte repede pt ca va ramane fara protectie. daca supapa de ungere este pt spatiul intre rulmenti si/sau exteriorul lor atunci trebuie bagata vaselina pana iese in afara. aceasta impinge vechea vaselina spre exterior si odata cu ea si impuritatile. deci atentie mare. trebuie consultata cartea.

 

un rulment nu trebuie uns niciodata cat incape (daca nu are unde sa debordeze surplusu de vaselina) pt ca se va incinge (scazandu-i durata de viata), uleiul din vaselina va curge si va ramane doar sapunul (scazandu-i si mai tare durata de viata). am scris in postul anterior ca tre' sa ramana vo 30%......dar formula exacta: cantitatea de vaselina (g)= 0,005x diametru exterior rulment (mm)x latimea rulmentului (mm).

 

rulmenti fara protectie (capsulati sau cu semering sau inauntru in motor) nu exista pe o motocicleta (nici macar pe KTM :) ). spalarea cu jet nu poate dauna daca o facem cu bun simt....adica daca acolo unde sunt semeringuri indepartam jetu (cum facem pe radiatoare de exemplu) sau alegem o duza de vo 500 psi si speli de la vo 40 de cm.

 

sper ca am reusit sa-ti raspund la intrebari.

 

ideea e. cumparat rulment de calitate (aliaj mai complex, cimentare prin nitrocarburare) Koyo ca e probat pe motoare si face orice dimensiune standard-6004 sau 6204 is standard), cumparat semering de calitate oem (caci is stifturi care se dialta). skf si fag nu-s bune pt motoare. serios baietii cu hard enduro japoneze tot asa des schimba rulmentii in roti? chiar is curios.

 

p.s. sunt rulmenti cu bile de ceramica. nus' daca la noi se pot cumpara(de ce nu) dar daca da merita investitia. insa schimbat semeringu de pe roata odata pe an sau la 2 ani macar.

 

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

multumesc pentru raspunsuri, ma cam asteptam la ele. nu imi e clar ce e cu japo? au alti rulmenti decat europenele?? experienta mea cu skf de asemeni nu a fost cea mai buna, au facut joc cam rapid, fara solicitari mai mari decat cele uzuale. kit-ul de rulmenti de la producator a fost ok, insa (poate placebo), nu au tinut cat cei cu care a venit motoreta.

nu imi e clar ce e cu bilele de ceramica? se uzeaza mult mai greu sau cum?

Share this post


Link to post
Share on other sites

multumesc pentru raspunsuri, ma cam asteptam la ele. nu imi e clar ce e cu japo? au alti rulmenti decat europenele?? experienta mea cu skf de asemeni nu a fost cea mai buna, au facut joc cam rapid, fara solicitari mai mari decat cele uzuale. kit-ul de rulmenti de la producator a fost ok, insa (poate placebo), nu au tinut cat cei cu care a venit motoreta.

nu imi e clar ce e cu bilele de ceramica? se uzeaza mult mai greu sau cum?

 

pe japo, din cate am vazut eu, au rulmenti koyo care tin la greu. la europene habar n-am ca n-am avut ocazia sa ma uit de cine-s facuti rulmentii.

 

mai putin conteaza de cine-s facuti interesul e sa schimbi cat mai rar. daca ce e original nu merge cautam schimbam sa fie bine.

 

rulmentii din ceramica au duritate dubla fata de cei din otel, rezistaq la temperaturi de 4 ori mai mari si-s mai rigizi si....etc

 

catalog pt a avea idee.

 

http://www.koyo.fr/catalogues.asp

 

http://www.vxb.com/p...orcycleBearings

 

a inca ceva....pt a lungi viata lantului si a pinioanelor este bine sa punem un pinion de angrenaj (ala de la motor) cat mai mare si un pinion pe roata cat mai mare- pt enduro si nu numai. adica este "gresit" sa pui un pinion cat mai mic pe motor. este preferabil, daca vrei sa schimbi raportu (si daca se poate) sa marim ambele pinioane. adica daca avem un 14 -44 de exemplu si vrem sa marim cuplul punand un 12 si lasand 44, pinionul de 12 se va uza mult mai repede si va intinde lantul mult mai repede. preferabil sa lasam 14-le si schimbam 44 cu 46 sau mai mare. depinde ce vrem.

si mai ideal sa pun un 15-16 cu un 50 sau 54 sau etc. totul depinde de ce optiuni avem.

 

pt lant e mult mai bun un lubrifiant sec pe teflon (molibden grafit etc) pt ca pe acesta nu se lipeste prafu si nisipu. ajungi acasa si sufli lantu cu aer comprimat si e curat (sau il speli mult mai usor)

Edited by adiy

Share this post


Link to post
Share on other sites

de acord cu ce spui despre pinionul mai mic la motor, insa pe spate, daca sari de 50 de dinti, ai cam dus patina de ghidaj de pe bascula, plus ca iti va trebui un lant mai lung macar cu 2 zale. in conditiile in care la enduro se mai intampla si namol, spray-ul de lant nu cred ca este asa de important, oricum lantul ar trebui curatat la fiecare iesire si uns, important e sa fie o formula gandita pt offroad. poate la offroad mai light, unde probabid deranjul cel mai mare e praful sau apa murdara, teflonul e mai potrivit, insa la ce clise si argile vad caprele astea mai nervoase....poa` sa fie si cu propolis unsoarea ca tot aia e :D

Share this post


Link to post
Share on other sites

am acelasi motor ca al celor 2 colegi de mai sus, 400 exc 2002.

as vrea sa-i fac o reconditionare, schimat consumabile, rulmenti, suspensii etc.

astept sfaturile voastre, la ce puncte sa fiu atent, sa nu sar vreun punct nevralgic, de unde ati luat piese bune la preturi si mai bune.

deocamdata am in plan :

rulmenti roti

bucsa pds

rulmenti bascula

refacere amortizor spate

refacere amortizoare fata.

m-as uita si la rulmentii de jug, dar la prima impresie nu au joc.

placute, discuri, kit de lant, nu sunt uzate. au fost schimbate de curand.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Rulmentii de la bascula, jug si de la roti nu-i schimba daca nu au joc. Doar stergi pe acolo si gresezi. Suspensiile si bucsile de la amortizorul spate sigur trebuiesc servisate. Mai poti sa cureti etrierii. Spor.

Share this post


Link to post
Share on other sites

imi poate spune cineva care si unde sunt notatiile pentru arcuri? atat fata cat si spate. discutam cu un prieten si imi spunea ca e ff important sa ai arcurile pe greutatea ta, cum aflu ce arcuri am?(greutatea mi-o stiu, am cantar)

Share this post


Link to post
Share on other sites

am acelasi motor ca al celor 2 colegi de mai sus, 400 exc 2002.

as vrea sa-i fac o reconditionare, schimat consumabile, rulmenti, suspensii etc.

 

 

 

 

Schimb ulei si filtre, curatat filtru aer, curatat airbox sunt primordiale si se fac simplu si repede. Scoate si curata bine surubul magnetic, filtrele din "plasa de sarma" si ai grija cand le montezi sa nu le bagi stramb la loc( eu am gasit unul stramb). Bucsele de la pds de asemenea se scot usor cu o tubulara de 30. Ai de asemenea grija cand comanzi bucsa pds sa fie cea care iti trebuie de jos sau de sus. Eu am curatat si radiatoarele care de asemenea se face f usor cu rabdare si ceva produse de curatat. Mai multe detalii gasesti pe youtube.

Share this post


Link to post
Share on other sites

bucsile pds nu se greseaza? cum se face intretinerea lor?

Share this post


Link to post
Share on other sites

bucsile pds nu se greseaza? cum se face intretinerea lor?

 

daca ai originale nu se greseaza ca au un strat de teflon,se schimba daca au joc,cele aftermarket se pot gresa,si sa nu dai cu spalator cu presiune pe ele

Share this post


Link to post
Share on other sites

am refacut partea din spate, deocamdata doar de atat am avut bani.

bucsi pds -superioara

-inferioara

set rulmenti bascula

reparatie capitala la telescopul spate

kit lant

total 350 euro. numai piesele. manopera a fost bonusul meu, cum mi-am facut-o asa o am.

ce pot zice este ca aveti grija cum spalati motoreta ca jetul poate distruge multe din piesele pe care le aveti pe moto.

nu insistati la nivelul semeringurilor, bucsilor, etc.

poate ca nici motorul nu a fost ingrijit de-a lungul timpului, dar atata rugina si rulmenti distrusi nu am mai vazut la un motor in functiune care mergea cat de cat.

deci nu uitati sa verificati jocurile.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ai umblat singur la amortizorul spate? Cum? La ala stiam ca-ti cam trebuie scule speciale sa-l desfaci si, mai ales, sa-l reasamblezi.

Share this post


Link to post
Share on other sites

singurul lucru pe care l-am facut de unu singur la amortizorul spate a fost sa-l demontez si sa-l montez.

l-am facut pachet si l-am trimis la Cluj la Florin. cu un atelier modest nu prea ai ce-i face. poate sa-l speli. mi-a schimbat tot ce era prin el, cuzineti, semeringuri si incarcat cu ulei si azot. a costat ceva bani, dar pot sa zic ca am alta motocicleta. a meritat efortul.

in unele operatiuni de mecanica ma bag ff probleme, dar trebuie sa-ti cam stii limitele, asa ca apelez la specialisti cand este cazul.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

  • Recently Browsing   0 members

    No registered users viewing this page.

×
×
  • Create New...