Sari la conținut

Noile reguli (definitive) ale examenului moto:


Cyba
 Share

Postări Recomandate

Noile reguli ale examenului moto: cu instructorul în spate și polițistul în cască

 

Autoritățile au publicat astăzi noul proiect de lege privind obținerea permiselor. Ca să poți conduce o motocicletă va trebui să dai examen pe traseu, cu instructorul pe post de pasager și urmărit de polițist, care-ți va dicta instrucțiuni prin stație. Mai mult, dacă vrei categoria A, va trebui să dai examen pe un motor de 600cc.

Ministerul Afacerilor Interne (MAI) a publicat astăzi pe site-ul său (mai.gov.ro) un nou proiect de lege cu privire la procedura de examinare pentru obținerea permiselor de conducere. Potrivit legii, proiectul se află în dezbatere publică pentru următoarele 10 zile, timp în care se pot trimite sesizări.

Instructorul pe șa, indicațiile polițistului în ureche

„La susţinerea probei practice în traseu pentru categoriile A1, A2 şi A, candidatul va conduce însoţit, pe acelaşi vehicul, de un instructor din cadrul unităţii autorizate. Examinatorul supraveghează candidatul dintr-un autovehicul aparţinând unităţii autorizate şi condus de un angajat din cadrul acesteia, iar comunicarea dintre examinator şi candidat se realizează prin intermediul mijloacelor tehnice de radiocomunicaţii“, se arată în lege.

Doar cei care vor să obțină permisul pentru categoria AM vor scăpa de proba traseului, dar vor fi nevoiți să-și arate abilitățile în poligon.

Ce probe va trebui să treci

Potrivit legii, ca să poată conduce o mototcicletă pe drumurile publice, un candidat trebuie să se descurce cu bine în următoarele situații:

1. să părăsească un loc de staţionare, să plece din nou după o oprire în trafic, să iasă de pe un drum lateral;
2. să folosească drumuri drepte, să întâlnească vehicule, inclusiv în pasaje înguste;
3. să abordeze curbe;
4. să pătrundă şi să traverseze intersecţii şi joncţiuni;
5. să schimbe direcţia: să vireze la dreapta sau la stânga, să schimbe banda de circulaţie;
6. să intre/să iasă de pe o autostradă sau un drum similar, dacă este cazul; să treacă de pe banda de accelerare/ieşire pe banda de decelerare;
7. să depăşească alte vehicule, obstacole, maşini staţionate, să fie depăşiţi de alte vehicule, dacă este
cazul;
8. să respecte regulile instituite în zona amenajărilor rutiere speciale, dacă este cazul: intersecţii cu sens giratoriu, treceri la nivel, staţii de autobuz-tramvai, treceri de pietoni, urcarea rampelor, coborârea pantelor, precum şi circulaţia în tunele;
9. sã fie precauţi şi să ia mãsurile de siguranţă înainte de coborârea de pe vehicule.

Întrebări speciale la proba teoretică

Proba teoretică se va da ca până acum, pe calculator. Printre întrebările specifice de la categoriile AM, A1, A2 și A vor exista, potrivit noului proiect de lege, noțiuni ce vizează mersul pe două roți:

a) folosirea echipamentelor de protecţie, cum ar fi: mănuşile, cizmele, îmbrăcămintea şi casca;
B) vizibilitatea motocicliştilor pentru ceilalţi participanţi la trafic;
c) riscurile legate de diferitele condiţii de circulaţie, acordându-se atenţie şi porţiunilor alunecoase de şosea, gurilor de canal, marcajelor rutiere aplicate pe carosabil, şinelor de tramvai etc;
d) elementele mecanice legate de siguranţa conducerii auto (n.r. nu știm exact la ce se referă proiectul de lege aici), acordându-se atenţie şi comutatorului pentru întreruperea curentului în cazuri de urgenţã, curelei de transmisie şi nivelului de ulei;

Pentru categoria A, examen pe motor de 600 cc ( o aberatie si o tampenie )

Ca să obții categoria A va trebui să dai examenul pe o motocicletă de cel puțin 600 cc. Potrivit noii legislații, examinatorul trebuie să aibă o motocicletă fără ataş, a cărei masă fără încărcătură este mai mare de 180 kg, cu o putere a motorului de cel puţin 50 kW. Dacă motocicleta este acţionată de un motor cu ardere internă, capacitatea cilindrică a motorului trebuie să fie de cel puţin 600 cm3.

Reglementări speciale vizează și restul categoriilor, după cum urmează: pentru AM – mopede cu două roţi, a căror viteză maximă prin construcţie este mai mare de 25 km/h, dar nu depăşeşte 45 km/h de maxim 50 cmc și greutate de maxim 350 kg.

La categoria A1 se va da examenul pe motociclete din categoria A1 fără ataş, cu o putere a motorului de maximum 11 kW şi cu un raport putere/greutate de cel mult 0,1 kW/kg, care pot atinge o viteză de cel puţin 90 km/h și să aibă o cilindree de cel puțin 120 cc.

La categoria A2, școlile vor trebui să pună la dispoziția cursanților o motocicletă fără ataş, cu o putere a motorului de cel puţin 20 kW, dar de maximum 35 kW şi cu un raport putere/greutate care nu depăşeşte 0,2 kW/kg. Capacitatea cilindrică trebuie să fie de cel puțin 400cc.

Propunerile, sugestiile si opiniile celor interesați de acest proiect de lege sunt asteptate pe adresa de e-mail legislatie@mai.gov.ro, în termen de 10 de zile.

Sursa: Cristian Predoi @ pemotoare.ro

Editat de Cyba
Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

  • Răspunsuri 229
  • Created
  • Ultimul Răspuns

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

Sper sa nu fie definitive, dupa cum se precizeaza :( E o mare prostie, ca, pt A, sa se faca direct pe 600. Vizavi de aplicare, tare mi'e frica ca se va intampla. I mean, dobitocii din senat, parlament, cam aplica orice le suna lor a fi "frumos si bun". Fara a se gandi prea mult la detaliile legate de lege (daca e logica, daca avantajeaza cetateanul, etc)....



In orice caz, daca deocamdata, e proiect de lege, inseamna ca, totusi, ramane in vigoare legea veche, privind scolarizarea / examenul pt A? Ar fi prea stupid, ca pana li se falfaie astora sa aprobe noua lege, sa fie stopate scolile de soferi, in ceea ce priveste scolarizarea / examenul pt A :(

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Vizitator ala cu F-ul

Wow au cam puso cei ce tre sa dea acum examen si mi se pare o prostie cu minim 600 cm cubi dar asta e...

Sunt partial de acord cu tine, dar 600 cc este o clasa de mijloc. Multi raman la 600, alti vor de 250, alti de 1000... pe undeva gabori sunt acoperiti.

 

Totusi inca nu este nimic stabilit, este inca un proiect de lege adus in discutie.

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Au zis acum 30 de minute la stiri ca este vorba de 3 politisti. Doi dintre ei vor fi intr-o masina in spate, iar cel de-al treilea in spate pe motocicleta. Ori au vorbit tampenii astia de la stiri (Antena 1)? Chiar ma amuzam de faptul ca vom vedea ogramada politisti trantiti pe jos :))

Editat de stely_yoo
Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

daca iau A2 cu ce tip de motor pot sa merg? am auzit ca pana in 250 si pana in 46 de caluti.... si ca doar daca am de 2 ani A2 poat lua A daca nu il iei la 24 de ani....deci ma scoate si pe mine cineva din abureala asta???

Din cate stiu eu cu A2-ul poti sa conduci motorete pana in 35kw(50 de caluti), adica o motocicleta cu orice capacitate cilindrica care nu depasaste 50 de cai (ex: Yamaha xt 600, Yamaha xt 660 tenere, Yamaha Virago 250, cred ca si un virago 535, etc.) . Si daca ai 2 ani experienta cu A2-ul poti da direct de A, nu mai trebuie sa astepti pana la 24 de ani

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

"Textul proiectului de lege sau al propunerii legislative trebuie să fie depus la Camera care trebuie să îl dezbată prima, în funcţie de domeniul la care face referire propunerea respectivă. Textul este luat la cunoştinţă de către Biroul Permanent al Camerei respective în prima sa şedinţă de după depunerea spre înregistrare. De asemenea, în prima şedinţă a plenului Camerei, reprezentantul Biroului Permanent care conduce şedinţa anunţă titlul proiectului de lege respectiv, numele iniţiatorului sau iniţiatorilor, precum şi comisia sesizată pentru a-l examina în fond şi eventualele comisii care urmează să dea avize la acest text."

 

E doar proiect de lege.

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

examenul cu trei dupa tine dar orele de conducere in oras cum se vor efectua? s-au gandit ca instuctorul in spate nu poate interveni la comenzile unui "600cmc" destul de nervos pentru un incepator

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Sunt curios cum o sa dea examenul un cursant care cantareste in jur de 60-65kg cu un instructor de 85kg in spate pe un motor de 600cc (170-180kg) ! Eu sunt de parere ca ar trebui politistul sa stea in spate din moment ce isi doresc asa mult sa existe un pasager !

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Inseamna ca scoala moto unde am facut eu se va inchide. Nu avea decat o Jawa de 350 si o Yamaha XT 125! Ambele sub 600 cmc si ambele sub 180 de kg!

Editat de robertkiran
Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Exista si un oarece temei in a impune cilindree minima de 600cmc pentru categoria A : daca nu o poti controla, incerci o categorie mai mica A1,A2 etc.Inainte sa sariti la atac, vedeti paralela cu automobilul (diverse categorii in functie de utilizare, iar pentru anumite categorii, existand limita de varsta si experienta in conducerea unor categorii inferioare).

 

In ceea ce priveste examenul cu pasager in spate, este un pic cam extrem daaaaarrr, exista si aici contraargumente: tanar, 24 ani, permis de 2 luni, SS, prietena in spate pe Splai, accident, TV, forum rubrica accidente, soferii injurati ca de obicei....suna cunoscut?

 

Toti trebuie sa recunoastem ca, pana acum, examenul practic pentru categoria A era o gluma si nu una reusita.

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Sper sa nu fie definitive, dupa cum se precizeaza :( E o mare prostie, ca, pt A, sa se faca direct pe 600. Vizavi de aplicare, tare mi'e frica ca se va intampla. I mean, dobitocii din senat, parlament, cam aplica orice le suna lor a fi "frumos si bun". Fara a se gandi prea mult la detaliile legate de lege (daca e logica, daca avantajeaza cetateanul, etc)....

 

In orice caz, daca deocamdata, e proiect de lege, inseamna ca, totusi, ramane in vigoare legea veche, privind scolarizarea / examenul pt A? Ar fi prea stupid, ca pana li se falfaie astora sa aprobe noua lege, sa fie stopate scolile de soferi, in ceea ce priveste scolarizarea / examenul pt A :(

sunt stopate examinarile si cursurile dupa legea veche....este un lucru normal atata timp cat legea actuala a intrat in vigoare la 19.01.2013......ceea ce este specificat aici, sunt normele de aplicare a ei

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Ok, sa recunoastem ca proiectul de lege (cred ca mai degraba normele de aplicare ale legii) are destule hibe.

E vizibil pentru oricine, nu trebuie argumente prea multe, putem sa-l scuipam din toate directiile.

Putem sa-i gasim si argumente pro?

Eu spun ca articolul care precizeaza ca INSTRUCTORUL va merge cu tine pe motor la examen ii va RESONSABILIZA pe multi din amatorii care se dau instructori. Adica ii va face sa se intereseze de cursanti, sa-i invete sa conduca un motor, sa ii pregateasca pentru traficul real, nu doar sa scape de ei cu 4-5 ore printr-un poligon de 50 de metri, facandu-i direct victime pe 2 roti.

Multi copii s-au imprastiat pe asfalt sau au ajuns in cimitire din cauza ca un adult responsabil (ala e instructorul, nu?) a fost un (cuvant urat) si nu i-a invatat nimic in scoala de soferi.

Apoi, partea cu motocicletele diferentiate pe categorii va scoate din cursa destui instructori. E neplacut, asa e, dar asta va crea posibilitatea pentru scolile mari sa ofere mai mult, in conditii mai bune, unui numar mai mare de cursanti, (adica vor oferi posibilitateade a-si amortiza cheltuielile) odata cu disparitia alora care se faceau ca te invata, se faceau ca au curs de legislatie, se faceau ca-i intereseaza de tine, de fisele tale, de ce inveti efectiv inainte sa-ti dea ok-ul.

Sa nu supere parerea mea, dar ma uit la cati posesori de A au aparut in ultima vreme, si cati de putini din ei sunt si motociclisti...

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Daaaa! Si te duce pe autostrada, ca sa vada daca stii sa intri si sa iesi... Plm, astea sunt legi d-alea facute ca sa fie eludate. Ce rahat sa caute instructoru pe mobra? Sa te faca sa cazi, eventual. Cati am vazut matoi in poligoane... Iar aia cu 600 cmc e geniala! Maine, poimaine o sa se dea examenu doar pe SS de 1000 sau pe Harleyuri de 1400... Si B-ul o sa se dea doar pe Ferarri.

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Eu consider ca IRESPONSABILII din cadrul M.A.I, sau cel putin multi dintre acestia, habar nu au ce inseamna un motor de > 600 cmc, in privinta detaliilor tehnice / performantelor. Ca de obicei, ce viseaza ei noaptea, pun in proiectele de lege pentru a 2 -a zi. Abia astept ziua in care, un martalog din asta, sa'si duca odrasla la scoala moto, pentru categoria A, ca deh, odrasla lui vrea motor. Sa dea spaga aferenta, ca deh, el e cineva, nu sta el la rand cu ceilalti, sa faca scoala cum trebuie. Iar cand odrasla lui mult iubita, o sa crape in prima intersectie, cu acul vitezometrului blocat la +100 kmh, atunci o sa se intrebe DE CE a murit, ca doar a facut scoala puiul lui cel drag :D

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Vizitator
Răspunde la acest topic...

×   Alipit ca text avansat.   Restituie formatare

  Doar 75 emoji sunt permise.

×   Linkul tău a fost încorporat automat.   Afișează ca link în schimb

×   Conținutul tău precedent a fost resetat.   Curăță editor

×   Nu poți lipi imagini direct. Încarcă sau inserează imagini din URL.

 Share

  • Navigare recentă   0 membri

    Nici un utilizator înregistrat nu vede această pagină.


MOTOCICLISM.ro
Grup Facebook: +36000 membri
Înscrie-te în grup
Discutii despre motociclism pe Facebook
 
BIKESHOP.ro
Grup Facebook: +18000 membri
Înscrie-te în grup
Anunturi de vanzare - cumparare pe Facebook.


×
×
  • Creează nouă...