Sari la conținut

Rulmentii de jug.


Postări Recomandate

Cu toti stim cum suna un check list de bun simt de facut inainte de orice plimbare: verificam cauciucuri, ungem lantul, verificam uleiul si apa, verifcam placutele de frana, etc.

La fel de bine stim ca nu le facem atat de des pe cat ar trebui :)


Dar am observat ceva in diversele discutii din parcari, benzinarii si chiar la noi in atelier: multa lume uita ca motocicleta mai are si suspensii, si cand spun asta nu ma refer la lucrurile evidente de genul servisat furca daca pierde ulei. Ma refer la ceva putin mai obscur, de exemplu rulmentii de jug.


Acum cateva zile am avut o motocicleta venita pentru schimb de ulei si frane. Ca la fiecare motocicleta de pana acum, am luat-o la verificat ambreiaj, antigel, cuie in cauciucuri, incarca sau nu, etc. si ajung la ghidon.

Aproape avea vointa proprie sau un stearing damper cu probleme de atitudine. Concluzia: rulmentii distrusi.

Fast forward, proprietarul isi da acordul, comand un set de AllBalls.

Fast forward dupa 4-5 ore termin lucrearea si proprietarul incaleca si pleaca. Revine dupa 15 minute cu un ranjet de la o ureche la alta, intreband daca nu cumva i-am dat alta motocicleta :))


Dar ce-i cu rulmentii astia de jug si la ce folosesc?

In primul rand sunt doi si fac legatura intre trenul de rulare fata (furca, roata, ghidon) si cadrul motocicletei.

Se cheama "de jug" fiidca sunt incadrati de cele 2 piese care compun jugul (ochelarii prin care trece furca fata).

Practic prin acesti rulmenti se transfera catre cadru fortele la care este supusa suspensia fata la gropi, franare, socuri.


Cum iti dai seama ca sunt uzati? Uite cateva simptome specifice:

ghidonul tinde sa stea intr-o anumita pozitie

simti ghidonul greoi/infranat la miscarile stanga/dreapta

ghidonul nu se deplaseaza liniar pe toata cursa, simti ca parca se agata undeva

vezi ca aduna praf in jurul lor,

simti un joc in furca atunci cand tii frana fata trasa si te impingi in rezervor, pe loc

ai senzatia ca roata topaie pe pietricele cand ai roata fata suspendata si misti ghidonul liber stanga-dreapta

ghidonul este blocat complet (in cazuri extreme, sper sa nu ajungi aici niciodata)


Cand este necesara inlocuirea lor?

Cat de curand posibil dupa ce apare vreunul din simptomele de mai sus.


Ce rulemti sa folosesc?

Este de preferat sa folsim marci recunoscute ca AllBalls, SKF.

De evitat rulmenti fara marca, cumparati din targ, chiar daca se potrivesc ca dimensiuni (interior, exterior, inaltime) doarece in functie de aliajul din care este facut, un rulment serveste diverselor scopuri: de turatie inalta, de turatie joasa, de cuplu, rezistent la socuri etc.


Manopera de schimbare presupune demontarea furcii si a comenzilor/ghidonului pentru a avea acces la rulemntii de jug

Sunt necesare cateva scule: tubulare si inbusi pentru demontare furca si bord/ghidon, cheie cu cioc pentru piulitele ce inchid rulemntii, un sistem prin care sa tineti partea din fata a motocicletei ridicata (cric hidraulic, palan), presa pentru scoaterea/reintroducerea rulemntilor. in locul presei ai putea folosi un flex pentru a taia camasa interioara a rulmentului care ramane pe ax dar ai grija, nu taia pana la capat ca sa nu atingi axul.

Toata operatiunea dureaza cam 3-5 ore de munca.

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Dar am observat ceva in diversele discutii din parcari, benzinarii si chiar la noi in atelier: multa lume uita ca motocicleta mai are si suspensii, si cand spun asta nu ma refer la lucrurile evidente de genul servisat furca daca pierde ulei. Ma refer la ceva putin mai obscur, de exemplu rulmentii de jug.

 

Rulmentii de jug sunt parte a geometriei (sasiul) motocicletei su nu ai suspensiei (fata).

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

 

Daca pentru reclama ai postat, vezi ca nu aici e sectiunea corecta.

 

Daca nu, ce as mai adauga e ca dupa ce ii pui, te dau 20 de km si apoi verifici iar daca ai sau nu joc in ei, si ajustezi, dupa caz.

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Rulmentii de jug sunt parte a geometriei (sasiul) motocicletei su nu ai suspensiei (fata).

Intr-adevar, tehnic vorbind sunt parte sasiului!

 

Daca pentru reclama ai postat, vezi ca nu aici e sectiunea corecta.

 

Daca nu, ce as mai adauga e ca dupa ce ii pui, te dau 20 de km si apoi verifici iar daca ai sau nu joc in ei, si ajustezi, dupa caz.

De acord, cateodata se mai aseaza dupa cativa kilometri de utilizare.

 

Multumim de "articol" :D , intru totul adevarat ce ai scris si pe deasupra cu folos.

La mai multe!

Multumim si noi pentru aprecieri! :)

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

all balls rulmenti cunoscuti? unde au fabrica baietii astia ? sa fim seriosi.

Rulmentii trebuie alesi dupa codurile si tolerantele de pe ei. VOr avea performante similare intre producatori de aceeasi clasa.

Referitor la scule si instrumente:

necesare mai sunt:

Manualul de service al motocicleteim

Garnituri de praf - daca e cazul - da unele modele au si se distrug la scoatere

tub mentru a baga noul rulment pe ax

cheie speciala pentru piulita care strange axul si asigura jocul final (pentru indicatii gen x Nm + y grade si dai inapoi z grade )

Vaselina

multe altele in functie de ce se citeste prin manualul ala de reparatie.

 

Apropo,

Praf in jurul rulmentilor poate insemna si faptul ca ala care i-a montat a pus prea multa vaselina

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

all balls rulmenti cunoscuti? unde au fabrica baietii astia ? sa fim seriosi.

ca si Apple cu Iphone :)

AllBalls => companie americana cu standardele aferente si cu produsul finit in China :)

 

bravo pentru completarile de pana acum.

pune si alte marci pe care le-ai folosit si de care ai fost multumit ;)

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

all balls rulmenti cunoscuti? unde au fabrica baietii astia ? sa fim seriosi.

Rulmentii trebuie alesi dupa codurile si tolerantele de pe ei. VOr avea performante similare intre producatori de aceeasi clasa.

Referitor la scule si instrumente:

necesare mai sunt:

Manualul de service al motocicleteim

Garnituri de praf - daca e cazul - da unele modele au si se distrug la scoatere

tub mentru a baga noul rulment pe ax

cheie speciala pentru piulita care strange axul si asigura jocul final (pentru indicatii gen x Nm + y grade si dai inapoi z grade )

Vaselina

multe altele in functie de ce se citeste prin manualul ala de reparatie.

 

Apropo,

Praf in jurul rulmentilor poate insemna si faptul ca ala care i-a montat a pus prea multa vaselina

 

Chiar daca nu iti suna a marca, AllBalls sunt foarte folositi in SUA.

 

Dar despre Honda,Yamaha,Kawasaki,Suzuki,BMWe stiai ca folosesc anumite piese produse in China ?

Dar stiai ca acumulatorii YUASA nu sunt fabricati in Japonia ?

 

Multumesc.

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

BMW s-a facut (si daca nu ma insel inca se mai face) in fabrica loncin din china. Totusi, in ultima vreme am auzit ca anumite modele au revenit in productie in germania, din motive evidente. (pot sa detaliez din experienta proprie diferente intre piese care au necesitat inlocuire pe mobra - dar erau originale de cand a fost facuta la Berlin si piese noi luate de la reprezentanta dar facute in china).

Americanii au constat de multa vreme ca e cazul sa reporneasca productia la ei pentru diverse. Nu mai laudati asa mult all balls asta.

Echiparea originala a motocicletelor are de multe ori rulmenti japonezi Koyo (da, aia facuti la noi langa Alexandria, pe care ii poti lua foarte ieftin de la magazinele de profil)

 

@ mexykanu - stiu foarte clar cum sta treaba cu productia in china. E foarte cunoscuta situatia. Controlul de calitate a functionat cat timp erau alternative prin alte parti. Apoi dupa ce fabricile clasice s-au inchis chinezii au inceput sa forteze calitatea in jos stiind ca nu mai sunt alternative la ce fac ei ;)

 

hosukaya au inceput sa lucreze cu repere chinezesti - e o chestiune de timp pana se va vedea ce inseamna asta.

yuasa/toplite - se fac prin taiwan (sau se faceau ultima data cand m-am uitat eu) - mare diferenta fata de china - stiu pentru ca am vizitat taiwan cu scopuri de productie.

 

tot asa

 

Acum, o idee generala:

Personal nu vreau sa mai intretin discutii de genul asta care au ca scop de baza vizibilitatea pt service moto.

Recomand sa scrieti tutoriale de intretinere in care sa mentionati toate alternativele existente, toate detaliile de executie, toate avertizarile necesare (tip iti pui viata in pericol daca umbli singur si nu stii ce faci, consulta manualul de reparatie, etc).

Adaugati poze din timpul operatiunilor - pe cat posibil. Va pot da exemple de pe forumuri de specialitate.

As vrea sa vad lista de optiuni pentru piese de schimb nu indicatia directa ca marca x e cea mai buna sau de top - cand nu e asa.(stiu ca astia de la all balls au campanie agresiva de marketing, peste tot apar aceleasi idei in posturile distribuitorilor - in ultimul an si jumatate ).

Adevarul despre inlocuirea pieselor este urmatorul: Orice piesa noua de calitate suficienta si corect montata va readuce ansamblul in stare de functionare. Diferenta este in general durata de functionare. Mai ales in cazul rulmentilor - nu sunt abateri la cote si tolerante

 

 

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Vizitator
Răspunde la acest topic...

×   Alipit ca text avansat.   Restituie formatare

  Doar 75 emoji sunt permise.

×   Linkul tău a fost încorporat automat.   Afișează ca link în schimb

×   Conținutul tău precedent a fost resetat.   Curăță editor

×   Nu poți lipi imagini direct. Încarcă sau inserează imagini din URL.

 Share

  • Navigare recentă   0 membri

    Nici un utilizator înregistrat nu vede această pagină.

×
×
  • Creează nouă...