Sari la conținut

Kawa ZX6-R '01, pistoanele lovesc in bujii (?!)


Postări Recomandate

De ceva timp, un amic mă tot roagă să mă uit la motorul lui, pentru că îi merge foarte prost și nu reușete să-i dea de cap.

De obicei meșteresc doar la CBR-urile mele, eventual mai ajut prieteni/cunoștințe la chestii mici, gen schimbat consumabile, etc.

Nu-mi place să-mi bag nasul în motoarele altora, dar băiatul în cauză e destul de necăjit; și-a cumpărat motocicleta de vr-o lună, după prima săptămână i-a crăpat motorul (troncănea de la început, era umblat în el, schimbate două pistone, etc.... făcut din naiba știe câte motoare rupte). A făcut rost de un alt motor, presupus bun, a luat și permisul între timp, fericire mare...

A găsit pe cineva binevoitor care i-a montat noul motor, uitând să umple instalația de răcire și să strângă niște coliere, montând roata spate descentrată - 1 cm diferență între întinzătoarele de lanț, forțând foarte tare tot trenul de rulare, ax, etc - șuruburi/distanțiere/ pierdute/amestecate, puse aiurea, furtune și cabluri încâlcite ,etc... Motorul pornește la sfert, dar merge foarte prost, galopant, se înneacă, smucește, dă rateuri, flăcări, draci laci, nu se poate merge cu el!

A primit tot felul de variante, ba că e din aprindere (care, zice el, nu ar fi cu avans cu reglaj automat, ci ar trebui reglata cumva... ca delcoul la dacie, probabil), ba că supapele, CDI, carburi; doar chestii la ghici, fără a desface sau măsura ceva... singurul lucru cert era suma cerută pentru „remediere”.

Evident că omul și-a luat motorul acasă, decis să-i dea singur de cap, sau să găsească pe cineva priceput și mai ales cu chef (am văzu că mulți pur și simplu sunt sictiriți, nu au chef, li se rupe).

Având puțin timp liber, am trecut azi pe la el și am început să le luăm pe rând. Am rezolvat la început chestiile evidente, gen roata montata aiurea, cabluri, furtune, lichid răcire, verificat în mare filtre, mufe, chichițe...

Observat cuiele de dozaj uzate, două chiar foarte roase, carburile păreau desicronizate, amestec probabil aiurea - rateuri pe tobă cam în orice regim, dar mai ales pe accelerare bruscă, lag la accelerare/decelerare. Deci partea de alimentare ar fi prima incriminată. Dar cum de cele mai multe ori e vorba de un cumul de probleme, nu doar una și având în vedere că totuși motorul anterior mersese ceva mai bine cu aceleasi carburi (exceptând bătăile și chestiile de altă natură), am zis să mai verifică și restul, gen aprindere, compresie...

 

Acum începe partea cu adevărat interesantă. Scos bujiile și surpriză!! electrozii de masă turtiți peste cei centrali, abia dacă era loc pentru un fir de păr între ei! Electrozii centrali si izolatorii ceramici erau descentrați, îndoiți spre margine. Chiar nu pot să înțeleg cum motorul ăla încă mai pornea?! Și o făcea fără probleme, la prima atingere de buton. Montat o bujie în bobină, pus la masă, dat la automat - foaarte greu am observat o scânteie infimă, la suprafața de contact dintre cei doi electrozi! Neavând de unde face rost de alte bujii noi (sâmbătă dupămasa), am zis să încercăm să le salvăm cumva pe cele vechi; am depărtat & îndreptat electrozii cu o lamă, făcut gap-ul cu lera, crățat bine de calamină, montat totul la loc, pornit moto - sunetul era deja altul, relantiul mai rotund, totuși încă avea ezitări la accelerare/revenire la relanti (asta sigur e de la carburi). Scos la stradă, dat o liniuță; vioi, nervos, trage muuult mai bine ca înainte (greu ajungea la 50km/h 4000rmp, orice treaptă, orice stil de accelerare). Mai dau o tură, să imi dau seama ce e cu carburatoarel; se tot bâlbâie, mai dă câte un rateu. Mă mai uit odată la filtru & pompa de benzină, robinet rezervor - par OK. A treia tură, puțin mai rău. Următoarel la fel, pare să se schimbe iar spre rău, să revină la simptomele inițiale.

 

Nu am mai avut timp să desfacem din nou se vedem ce se întâmplă. Sunt foarte curios dacă, prin cine știe ce mister, iar s-au stricat bujiile?!

E foarte ciudat, nu am mai întâlnit ca cei doi electrozi să fie efectiv turtiți unul peste altul!

Nu-mi pot imagina de la ce ar fi, decât:

- bujii de lungime incorectă; deși au codul specificat în manual, NGK CR9E, îmi par mai lungi decât ce am văzut pe CBR-uri (NGK CR9EH)

- bujii strânse eexcesiv, până au ajuns prea mult în camera de ardere; într-adevăr, le-am găsit mai strânse decât ar fi normal, dar chiar să se poată strânge chiar atât cât să fie lovite de pistoane?

- garnitură chiuloasă mai subțire decât normal, chiuloasă rectificată plan excesiv de mult; în cazuri din astea, am mai auzit de supape lovite de piston, dar bujii...

 

O să scoatem bujiile, dacă iar le găsesc turtite, cumpărat altele noi. Dacă au acceași lungime, o să încercă să-mi dau seama unde dă cu virgulă; eventual, pus la fiecare câte o șaibă de cupru, ca distanțier...

 

Am mai întâlnit cineva ciudățenia asta?!

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

incearca la Luci Popovici la Giarmata Mare..... este unul din cei mai priceputi mecanici pe care eu i-am intalnit.....si e foarte cumsecade,omul.....sincer,il recomand cu toata increderea,doar sa aibe timp.......k are foarte mult de lucru (eu am stat 1 sapt cu motorul la el sa-mi regleze carburatoarele)! dak baiatul are rabdare sincer....il recomand cu toata increderea!

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Da, il cunosc pe Luci, am fost la Giarmata cu diversi prieteni care au apelat la serviciile lui si mi s-a parut ok, ca om si profesionist.

E decizia baiatului ce v-a face in continuare, dar probabil că macar bujiile o sa le verificam inca o dat; chiar sunt curios ce e pana la urma...

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Incepe cu lucrurile evidente:

Verifica intai ca sunt bujiile corecte.

Nu e exclus sa-i fi cazut in mana "montatorului" anterior si sa se se strambat electrodul.

Editat de marcone
Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Cred că am specificat destul de clar că pe bujii scrie NGK CR9E - deci exact codul bujiilor pe care le montează și japonezul în fabrică și că toate cele 4 bujii au electrozii turtiți și îndoiți, înclusiv electrodul central cu tot cu izolator este descentrat, forțat într-o parte!

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Baga spionul de la subler si masoara cat ai de la baza bujiei pana la pistonul aflat in PMS, compara cu lungimea bujiei (filet +electrod bineinteles) asa am verificat daca-mi intra P-uri. Sa nu fie tot un motor din bucati, poate nu se pupa chiulasa cu forma pistonului.

PS

Uite la faza asta era bun endoscopul de la Lidl, dar n-am prins.

Editat de vlad58
Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Salut.Sistematic,conform micului indreptar al mecanicului amator(sau aria troubleshoot a manualului tau de reparatie),trebuie verificat asa:

1.Nu porneste-verificare scanteie(tot sistemul de aprindere,contact,cdi/tci,buton,baterie,senzori,fire,bobine,fise pipe,bujii,,,,ce gasesti inafara parametrilor inlocuiesti nu indrepti,cositoresti,innadesti)

2.Scanteie exista-treci la sistemul de alimentare(nivel benzina rezervor,pozitie robinet,stare filtru/filtre,pompa-daca exista- traseu pana in carb(curatare,reglaj,inlocuire membrane,cuie,kit garnituri)/injectoare-actionarea si functionarea conforma a acestora,galerii admisie,furtune vacuum/aer/ram/breathere)

3.Scanteie exista,benzina exista,porneste dar nu merge bine : verifici inca odata pctul 1 si 2.Ai verificat tu si inca cineva punctele anterioare si tot nu functioneaza in parametrii : verifici distributia,leak down test,axe verificate,jocuri etc.Abia mai apoi chiulasa jos si remediezi greselile anteriorilor mecanici(vei avea surprize surprize,,,daca esti norocos va fi si Andreea Marin langa tine cand nu iti vei crede ochilor :) ).

4.Varianta romaneasca si cea mai ieftina,recomandata de majoritatea part exchangerilor : motor sh si scapi de probleme,,,,pe moment.

5.Plata si o bere .Succes

p.s eu stiu ca pistonul fiind la pms atinge o singura data in bujie,de obicei fix in milisecunda in care apesi pe butonul de pornire,ca mai apoi sa cedeze el sau bujia buclucasa.De unde reiese o defectiune incompatibila cu mersul,chiar si *balbait* al motorului.Dar poate stiu eu gresit de atatia ani sau probabil la acest model pistoanele sunt din lemn de paltin cu deformare plastica.Sa auzim de bine

p.s1 : Intra pe carlsalter,cmsnl , zx6r.com si alte siteuri de profil si downloadeaza manualul de reparatie si utilizare specific motociclete tale

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Mai postez o data.

1.Distributie sarita de la punct.

Prima data am zis ca poate ti-a scapat chestia cu distributia din neatentie, acum daca repeti explica te rog cum poate face o distributie sarita sa loveasca pistonul in bujie (nu in supape),ca mie nu-mi trece prin cap... :scratch:

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Pai e de ajuns sa aiba electrodul putin indoit peste limita,ca-ti da niste rateuri super


» Post actualizat in 28 Jun 2015 19:12

Asa ca a mai ramas ce -a spus TNG,chiulasa planata excesiv si posibil cuzineti praf

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

daca bujiile alea au inclusiv electrodul central deplasat - clar izolatorul e crapat si bujiile sunt compromise. Nu le mai folosi - te poti trezi cu bucati de izolator in piston si automat o galeata de belele pe langa alea pe care le ai.

 

AI cu ce sa te uiti in cilindri sa vezi daca pistoanele sunt amprentate in zona bujiilor ? o lanterna buna si un ochi ager ar ajuta macar la unele dintre ele.

 

Garnitura de chiulasa are motorul ala ? oricum supapele ar fi trebuit sa fie primele victime ....

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Cu prima ocazie fac o filmare cap-coada, cu pornirea motorului, mers si apoi scos bujiile. Cum am spus, la momentul asta nici eu nu stiu ce are, dar daca cumva i-ar gasesc bujiile in aceeasi stare... sa vad atunci daca mai gasiti explicatii asa rapide.

 

TNG, partea cu chiuloasa planata e varianta cea mai plauzibila pe care am luat-o in calcul. La cuzineti nu m-as gandi (probabil te referi la posibile jocuri tangentiale ale vibrochenului si/sau biele+pistoane), pentru ca nu troncane absolut nimic si cum spuneam, cateva minute dupa ce am pus bujiile la loc, mergea excelent; insa a inceput foarte repede sa reapara simptomele initiale, in 10 minute era iar un rahat. Chestia cu distributia nu am inteles-o nici eu... dar repet, totul „pare” ok din punctul asta de vedere. Scuze, poate mi-a scapat ceva, sau nu inteleg ce ai vrut sa spui, legat de distributie. Ma gandesc si la alte variante, gen pistoane/biele schimbate cu altele, la alte cote, etc...

 

ZIDU, m-am uitat foaarte atent la bujii si nu am vazut semne evidente gen izolatori crapati, bucati sarite, etc. Dupa ce am indreptat electrozii de masa, am curatat calamina si am facut gap-ul la 0,9mm cu lera, am apasat cu o surubelnita subtire in toate directiile electrozii centrali si nu se miscau - si eu ma asteptam sa fie praf!! Apoi am luat fiecare bujie in parte, le-am bagat in bobine si le-am verificat pe rand scanteia! Toate aveau scanteie asa cum trebuie sa fie, nu conturnau in alta parte, nu faceau nimic aiurea.

Legat de garnitura de chiuloasa, da are; ce, cum, nu stiu...

 

tavi_cc, ti se pare tie ca sunt chiar un cofetar si nu am citit cap-coada manualul motocicletei, desi nu e a mea?! O fac de fiecare data cand imi bag mana intr-o motocicleta... si nu numai; o fac si de curiozitate, placere, etc, chiar daca nu am pus mana pe respectivul model. Am pregatire tehnica, nu pe partea mecanica, dar totusi, am o oarecare logica si rigoare in ceea ce fac; insa niciodata nu o sa pot egala experienta si orele de munca efectiva ale unui mecanic de meserie, priceput. De aceea am niste nelamuriri, pe care mi le-am exprimat aici. Dintre toate operatiunile enumerate de tine, le-am facut cam pe toate, mai putin leak-down (doar compresie, dar o sa-mi fac si scula pt leak) si desfacut motorul - aici posibil sa-mi fi scapat ceva, dar, mai spun odata, nu mi s-ar fi parut sa fie ceva aiurea in mod grav si evident... totusi, la un motor de vitezana auzi, simti daca ai cuzinetii praf sau supapele belite.

 

Cert e ca cu ocazia asta o sa mai aflu chestii noi.

O sa revin, dupa ce mai punem cheia pe el.

 

Multumesc tuturor pentru pareri & sfaturi!

 

P.S.

petru_xxl, schimbarea bujiilor va fi primul lucru care urmeaza, am spus dece nu le-am schimbat din prima.

Editat de high_voltage_tm
Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Zic si eu asa, nu e posibil ca cel dinainte sa fi pus niste bujii neadecvate si sa se fi rupt bucati din ele inauntru, iar acum ca are bujiile bune dupa cod "impuritatile" alea sa bata acolo si cand ajung in dreptul bujiilor sa le indoaie. Am vazut asa un caz la o masina, uitate cu o lanterna la pistone, poate ai surpriza sa le vezi "bombardate"

Editat de petru_xxl
Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

E si asta o varianta..

Ma gandesc sa ma uit cumva in cilindri, pe capetele pistoanelor, cum s-a mai spus si anterior. vlad58, acum am vazut si eu camera endoscopica, la LIDL pe site, dar in Timisoara nu am gasit-o in magazine si nici in pliante din posta nu retin sa fi vazut asa ceva :(

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Legat de distributie este corect..am gresit gandindu-ma la supape,fiind o evolutie fireasca a defectului.Adica daca s-a ajuns sa loveasca bujia,care este cam cel mai sus punct in camera,posibil sa fie si supape atinse.

Dar chiuloasa planata ramane,sau o garnitura chiuloasa mai mica.

Am mai vazut "tuning" din asta reusit...incercand sa comprime motorul a scos un strat din cele 3 ale garnituri.

Ar mai de luat in calcul si posibile reductii la filetele bujiilor nereusite.

Acum nu te-am intrebat:

La toti cilindri scoti bujiile lovite?

Editat de TNG
Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Vizitator
Răspunde la acest topic...

×   Alipit ca text avansat.   Restituie formatare

  Doar 75 emoji sunt permise.

×   Linkul tău a fost încorporat automat.   Afișează ca link în schimb

×   Conținutul tău precedent a fost resetat.   Curăță editor

×   Nu poți lipi imagini direct. Încarcă sau inserează imagini din URL.

 Share

  • Navigare recentă   0 membri

    Nici un utilizator înregistrat nu vede această pagină.

×
×
  • Creează nouă...