Jump to content
Sign in to follow this  
vetruvius

Enduro touring la drum: Schimb de experiență, ponturi, situa&#5

Recommended Posts

M-am gândit că ar fi util sa impartașim unii altora experiențele de drum în grup și mai ales individuale (acolo unde nu te ajuta nimeni și spiritul gregar dispare). Ponturi, situații, rezolvări, stil de viață și de condus. De toate ce ar putea fi util tuturor. Să încep eu, dând curs invitației de a continua după mine:

Ești pe drum. Ai hartă, dar nu ai GPS sau smartphone. Sau dacă le ai nu ai unde le pune pe rezervor. Ai identificat succesiunea de localitați și puncte importante de pe drum, intersecții etc. Dacă ai un marker (preferabil subțire) poți scrie in ordine localitațile urmate de distante și sageți de exemplu în ordine de jos in sus scrise pe una din oglinzile retrovizoare. Cât mai mic și pe interior, eventual prescurtat ( acolo unde-ți vezi umărul gecii). E de mare ajutor, treci de indicator și stii ca dupa 600 m virezi la dreapta/stanga...După încheierea etapei se șterge ușor cu orice solvent organic sau cu cârpa uscata daca nu e marker permanent.

Profită de vitrine sau suprafețe lucioase cănd ești oprit și verifică daca ai stop și poziție. Eu mereu fac asta

Evită "scurtăturile" prim pădure dacă nu mergi cu încă un motociclist și un minim de dotări "specifice" (sau măcar dotarile "specifice"): Lanternă, chibrite, telefon funcțional, briceag, prelată...Lucrurile pot lua pe astfel de drumuri turnuri neasteptate și poți rămâne izolat ore bune pe timp de zi sau de noapte...

Ai încă mulți km până acasă...Ești obosit, ți-e foarte frig, apare dezorientarea, hipotermia, starea aceea de somnolență specifică și de "amorțeală". Oprește în primul loc care-ti permite să faci o plimbare în pas alert pe jos. Bea apa daca poți. Nu mai bea cafea, nu ajută. Dacă ți-a ieșit un mall in cale intră la solar trei minute. Da, acolo cu gagicile. Știu, vei râde, dar vei observa ca frigul dispare ca prin farmec și parcă revii la viață cumva miraculos. Dacă ai ocazia și posibilitați - cazeaza-te și trage un somn. Daca nu, "încalță-te" la loc și da-i bice, cu forțe noi dar oprește la fiecare 50 km.

Mereu am la mine niște "maclavais" din acela care se folosește la MTB-uri in caz de pană și o pompă ușoara (ventil auto). Merge și la motoare , doar să nu fie o gaură prea mare...E chiar neplacut sa desfaci roata pe drum...De multe ori funcționează cât sa ajungi la prima vulcanizare sau...acasă.

Dacă ai o statie CB variantă portabilă ia-o cu tine măcar în bagaj. Nu se știe când ai nevoie de ajutor și cei pare-i poți apela pe telefon...dorm, sunt departe etc. în timp ce "colegii" sunt ...in trecere pe lângă tine (și problema ta). Daca ai și cască auriculară la ea vei ști în timp real informații utile din trafic dar și "folclor rutier". Dar aveți 18+ oricum :))))

 

Până-mi mai aduc aminte altele vă invit și pe voi să adăugați lucruri care ne sunt tuturor de ajutor!

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Multumim mult.

Sunt informati bine venite.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Cand ai drumuri lungi de facut (600-1000 km) mergi in portii de 50 de minute, cu 10 minute pauza. Da, stiu ca poti sa mergi din prima trei ore legate, da' spre seara o sa-ti cada ochii in gura. Daca iei pauzele alea pe drum ultima parte a calatoriei o sa fie confortabila.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Salut.

Nu fac enduro touring (pentru ca nu am cu ce), in schimb fac touring cand am ocazia, dar tinant cont de drumurile din Romania, este tot un fel de enduro touring. :))

Cum imi pregatesc eu tenerul pentru ceea ce urmeaza sa fac :

- intotdeauna imi fac traseul dinainte si nu ma decid cand deja sunt pe drum "hmm, parca as merge in directia asta".

- imi calculez cat mai aproape de adevar cat timp imi ia sa ajung dintr-un punct in altul, cat timp imi ia sa vizitez anumite obiective, sa mananc, sa fac pauze de tigara, baut apa, mers la toaleta (in porumb). La toate astea adaug cel putin o ora in plus peste calculele finale.

- daca traseul este considerabil 500-600 km+ si nu cunosc zonele, analizez foarte bine google maps si caut informatii cu privire la starea drumului si restrictii. Nu imi plac surprizele ...

- mi-am facut o regula proprie in urma mai multor experiente : pentru confortul meu, nu merg mai mult de 350 km pe, maxim 400 in unele cazuri. Este putin, dar cand implica obiective de vizitat pe traseu, timpul trece repede si nu vreau sa fortez spre seara. Nu circul noaptea si nici mai tarziu de orele 18-19 (vorbesc de iesirile prin tara, nu cand vin seara de la serviciu).

- la iesirile mai mari de 2 zile, imi iau la mine un minim de lucruri care m-ar putea salva din unele situatii nasoale : mini-compresor alimentat de la bricheta, kit de pana, spray de pana, set de sigurante, cateva chei si imbusuri elementare, banda pentru izolat, soricei, un cleste mic cu care sa pot taia si eterna salvare romaneasca, vreo 2 metri de sârmă.

- obligatoriu GPS, telefon cu baterie buna si cu acces la internet + credit si posibilitate de a incarca telefonul de la motocicleta.

 

In rest, chestii normale. Verificare inainte de plecare (ulei, apa), presiune in roti, lumini, etc.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Eu vreau sa stiu cum faceti sa scapati de durerile de fund dupa 4-5 zile de mers. :-L

Share this post


Link to post
Share on other sites

Eu vreau sa stiu cum faceti sa scapati de durerile de fund dupa 4-5 zile de mers. :-L

Montezi un dildau pe sa si gata ... :P

Eu am posibilitatea de a sta in 3 pozitii pe mobra si nu prea ma resimt nici dupa 800 km.

Ce mobra ai ?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nu stiu ce inseamna ca "nu prea" te resimti, dar eu dupa 500km+ intr-o zi, recunosc ca ma doare. Ce-i drept, nu prea fac pauze cat de des ar trebui, probabil si de-aia. Ma gandeam ca ati folosit vreunul perne de aer sau piei sau chestii de genul si voiam o parere. :) Mobra e cea din profil, saua e cu gel.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Eu unul sunt mai simplu in gandire . Stiu de unde plec si unde trebuie sa ajung si nu ma intereseaza cat fac pana acolo . De obicei , din bagaje nu lipsesc : sacul de dormit , cutitul de vanatoare , lanterna, chibriturile , trusa de scule , petice , camere de schimb , petice si doua raduri de haine de schimb , impachetate ermetic ptr a sta uscate . Nu am si nu folosesc navigator dar am o harta la mine . Cred ca o mai am . In rest , daca se descarca telefonul . . . . . inseamna ca sunt de ceva timp pe drum si nu e bine ( tine cam 5 zile bateria la N50 , baterie noua luata de pe un Nokia 130 cu lanterna ) . Nu conduc pana la epuizare si fac pauze destul de dese ptr ca sunt fumator si imi place cafeaua la nebunie . Se mai intampla intre ele sa fiu nevoit sa opresc si ptr cele lumesti . Saua nu este una din cele mai comode dar ne-am obisnuit . De obicei pe 400 km incep sa o injur si peste 400 sa-mi jur ca nu mai fac asa drumu lung dar dupa odihna imi cer scuze si o iau de la capat . Tot timpul anunt cand plec , pe ce traseu plec si anunt cand ajung . Se mai intampla si intre sa mai arunc o poza pe facebook sa vada lumea ca n-o scapat de mine . In rest va port doar stima si va doresc doar drumuri bune .

Share this post


Link to post
Share on other sites

La capitolul "igiena motociclistului" trusa de călătorie include următoarele: Prosop camping microfibră (se face incredibil de mic la împachetare), 1-2 aparate ras de unica folosinta, sapun, dușgel, pasta de dinti, deodorant, toate la dimensiunea "mini" (se gasesc la hipermarketuri), sare acră (la mag. bio), se poate folosi ca deodorant dar si ca opritor de hemoragii (rani superficiale) si dezinfectant, cateva buc. plasture cu rivanol, repelent insecte preferabil gel (e mai mic ca volum, ține mai mult), fastum gel (pt cei care au unele probleme), eridiarom 10-20 tablete, furazolidon 10-20 tablete (Nu râdeți, pot fi extrem de utile! nu se stie cum e apa, pe unde mâncați....etc). In continuare fiecare poate "personaliza" schema cu ce crede ca are nevoie. Mai includeti cateva ace sterile, un dispozitiv de scos căpușe. Totul incape intr-un volum de cca 20x20x10 cm. Spațiul e valoros...:)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Durerea, în general (cea de cap și/sau dinți în particular) e foarte nașpa, scade atenția - ceea ce nu e de dorit pe mobră. Deci ceva dedicat (Quarelin, Nurofen forte, Ketonal) a bun acolo, în geantă.

De asemenea, Betadină, o tabletă, două de Perogen (are volum mai mic decât o sticluță de apă oxigentă). O fașă, comprese sterile, leucoplast.

Un power bank și o lanternă frontală.

Vestă reflectorizantă.

Pudră de talc, pentru oo (și nu numai).

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vine toamna. Vin ploile, dar încă ne tentează să plecăm la drum. Plecăm pe soare, ne uităm pe site-uri, calculăm riscul, dar nu odată ne prinde vremea urâtă. Putem zice că vara asta ne-a călit cu ploi din belșug. Anul ăsta am întâlnit prima ploaie care m-a oprit realmente pe loc, intre Cluj și Turda. S-au oprit și mașinile. N-am crezut vreodată că pe motocicletă o să simt vreodată senzația de nesiguranță generată de....apă. Pur și simplu nu mai vedeam nimic...Dar să ne gândim cum să ne echipăm pentru umezeala și frig: Folia se ia peste un tricou tehnic, geaca de cordură deasupra. Pantalonii impermeabili peste blugii cu genunchere sau pantalonii de cordură cu protecții. "șoșonii" de ploaie sunt buni dar alunecă pe orice și li se găuresc tălpile foarte repede. Era sa culc motorul pe loc din cauza tălpilor foarte alunecoase. Eu prefer să ma lipsesc de ei, mi se par foarte incomozi. Combinezonul de ploaie pare o varianta imbatabilă dar totuși de câte ori m-am folosit de el am ajuns mai ud decât in varianta descrisă mai sus. Probabil nerespirând face condens. Astept cu nerăbdare sa postați și experiențele voastre.

Edited by vetruvius

Share this post


Link to post
Share on other sites

N-am enduro touring dar cred că am mers cumulat pe ploaie mai multe mii de km. Dacă nu toarnă cu găleata si e cald afară, pot spune că e chiar plăcut.

 

Am în permanență la mine costumul de ploaie (suprageaca + suprapantalon). La drum lung am bocanci impermeabili pe care îi tratez periodic cu spray-ul specific pentru impermeabilizare. Chiar nu iau apa. Problema e la mâini, nu am găsit încă o pereche de mănuși cu adevărat impermeabile. Mi-am propus ca la prima ploaie să pun mănușile subțiri de vara si sa trag peste niște mănuși chirurgicale. Vedem ce iese si cat tine :)

 

Altfel, la drum am mereu haine uscate de schimb.

» Post actualizat in 28 Aug 2016 18:51

Mai am în permanență un kit de pana, un compresor pentru umflat roata, trusa completa de scule, 2 swiss knives, o pungă de tie wraps.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Am spatiu sub sa relativ generos. Tin mereu acolo o mini trusa cu cateva capete de chei si imbus. Mai am un kit de pana auto cu sula-pila pt. largit si curatat eventuala gaura din anvelopa, cu snur din cauciuc crud si adeziv si cu cateva capsule de aer comprimat. Am si o pompa de bicicleta mica. Si un patent care se poate strange si se face mic. In caz de pana prin coclauri, fara astea...esti pierdut...

Edited by dj.marten

Share this post


Link to post
Share on other sites

E cineva care are suport de genti laterale Heavy Duties si le foloseste in combinatie cu genti laterale textile/impermeabile? As vrea sa stiu cum sa protejez geanta de toba (stoc)? Din ce am vazut pe net trebuie sa am in jur de 8-10 cm distanta intre ele iar eu am mult mai putin.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Prima regula si cea mai importanta: NU mai plecati obositi la drum. Am vazut multi (ma rog, in tinereti mai faceam si eu :) ) care pleaca la drumuri lungi morti de oboseala, dupa baute sau nopti nedormite. De obicei e reteta perfecta pentru un dezastru. Macar noaptea dinaintea plecarii trebuie sa fie de odihna. Sau 12 ore inainte de plecare daca se pleaca noaptea. In afara de pericolul iminet si drumul pare un cosmar cand esti obosit.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dacă pleci la drum cu aparatul de fotografiat D-SLR si obiective e de preferat a fi transportate intr-un rucsac special , nu in cutii. Scuturăturile de pe drum nu le priesc defel, va puteti trezi la destinatie cu aparatele numa' bune de trimis in service...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

  • Recently Browsing   0 members

    No registered users viewing this page.

×
×
  • Create New...