Jump to content

'Sorry Mate, I didn't See You' (SMIDSY)


Recommended Posts

Salut,

 

De multe ori credem ca soferilor nu le pasa de motociclisti cand ii lovesc in trafic, dar un studiu stiintific arata ca de multe ori, ei chiar nu-i vad in trafic pe motociclisti. In plus, niciun conducator auto nu ar dori sa loveasca un motociclist, exceptand cazurile extreme care nu au legatura cu comportamentul uman echilibrat. Cele mai multe accidende se produc pe drumuri inguste, aglomerate si in intersectii unde, motociclistii apar in unghiurile moarte ale conducatorilor auto. Fenomenul sub denumirea ’Sorry Mate, I didn’t See You’ sau SMIDSY este prezentat de ‘Alliance of British Drivers’ printr-un un video. Cazul are o argumentare stiintifica si se pare ca de vina este ‘saccadic masking’ un proces de perceptive vizuala care apare cand ochii se misca intre doua puncte fixe, iar creierul blocheaza pentru un timp scurt vederea. Mai clar, atunci cand conducatorul auto ajuns in intersectie se uita in stanga si in dreapta, apar ‘pete oarbe’ in vederea lui care ascund cu precadere obiectele mici(bicicliclete, motociclete). Cazul se poate testa simplu intr-o oglinda_Privesti in oglinda de la un ochi la altul si nu vei fi capabil sa-ti vezi mutarea ochilor, dar o alta persoana din exterior vede ochii tai ca se misca din stanga in dreapta!

Un psiholog de la Universitatea Tehnica din Texas a demonstrat experimental ca oamenii percep obiectele MARI mai aproape de ei, iar pe cele MICI mai departe de ei, fata de pozitia reala la care se afla. Experimentele arata ca in trafic un camion este perceput de catre un conducatorul auto ca fiind mai aproape de el comparativ cu o motocicleta, chiar daca ambele se afla la aceeasi distanta fata de conducator. In plus, motocicleta se poate deplasa cu o viteza mai mare si de aici cauza multor accidente.

 

post-74268-0-03428100-1482908619_thumb.jpg

Link to post
Share on other sites

Se mai cheama orbire perceptuala. Foarte bun exemplul din videoclip. http://www.moto1.ro/2013/04/ai-vazut-gorila.html

Link to post
Share on other sites

Mecanismul asta e relativ putin cunoscut si inteles de catre marea masa a conducatorilor auto sau moto. Multi conducatori moto prefera sa zbiere "uita-te ba (cuvant jignitor)..." in loc sa priceapa ca din cauza unor limite ce tin de felul in care e construit corpul uman, celalalt pur si simplu nu te vede, chiar daca ai impresia ca se uita in directia ta. Mi s-a intamplat si mie, am avut situatii 'aproape poc' din cauza asta, atat ca si potentiala victima, cat si ca potential vinovat. Acuma sigur ca exista si cei carora nu le pasa chiar daca te vad, dar nu cred ca sunt majoritari.

Link to post
Share on other sites

Human nature.:)

Link to post
Share on other sites

Bineinteles ca exista masuri de a diminua 'saccadic masking', dar acestea depind de motociclisti.

Link to post
Share on other sites

Bullshit, videoclipul ala e plin de (cuvant urat). In primul rand, vederea asa cum o intelegem, nu are decat in foarte mica masura de-a face cu ce vad efectiv ochii nostri. Din cate stiu, pana acum nu s-au descoperit nici macar toate zonele creierului asociate cu detectia miscarii, daramite cu "vederea" in sine. Daca vreti incepeti studiul, articolele de pe wikipedia despre Motion Perception si Motion Processing sunt o sursa foarte buna de informatii.

Ce vrea sa spuna videoclipul ala e ca sunt idioti pe drum care se uita dar nu te vad, pentru ca nu se uita dupa posibile pericole, ci dupa oportunitati. Dar ca sa fie politically correct, ambaleaza totul intr-o pseudo-stiinta a "vederii" care vezi doamne ii face pe idioti mai putin idioti. E normal sa nu vezi motociclistii sau biciclistii pe strada. E ok, lasa, te feresc ei...

Link to post
Share on other sites

Wikipedia da niste valori pentru "saccadic masking", sunt de ordinul milisecundelor, acolo se "ascund" motociclistii si biciclistii?
Sau problema e cu asigurarea gen: stanga-drepta-talpa?
"Frate, nu te-am vazut, erai ascuns in milisecundele dintre snapshoturile pe care le facea ochii mei, sa moara ala mic."

644.jpg

Link to post
Share on other sites

Cel mai safe este sa pornesti de la premisa ca nu te vede sau nu da doi bani pe tine, indiferent ce explicatii stiintifice sunt sau nu. Pe mine m-a facut unul afis pe luneta dupa ce m-a depasit apoi mi-a franat brusc in fata. Eram pe bicicleta, dar nu cred ca regulile se schimba foarte mult pe moto... Nimeni nu te pazeste cum te pazesti tu insuti, parerea mea...

Link to post
Share on other sites

Bineinteles ca exista masuri de a diminua 'saccadic masking', dar acestea depind de motociclisti.

 

Daca ai cateva masuri, le astept.

 

Cateva din masurile pe care le aplic eu

1. nu dau blana cand ma apropii de o intersectie, mai ales daca e una in care sunt multe masini/vehicule care asteapta sa dea cedeaza celor ce vin din fata lor, mi se pare unsafe sa gonesti cand nu esti sigur ca ai calea libera

2. incerc sa fac o mica mutare laterala pe banda mea de mers cand ma apropii de intersectii aglomerate, astfel cei din fata vad ca s-a miscat ceva pe banda, opus fata de varianta cand vin liniar spre ei si e posibil sa nu ma perceapa

3. reduc viteza si maresc distanta cand vad ca treaba se impute (se aglomereaza, se merge haotic)

4. nu in ultimul rand, farul pornit permanent (se aprinde singur oricum la majoritatea moto)

5. putina paranoia nu a stricat nimanui => nu las niciodata masurile de evitare in grija altora, adica sa ma bazez ca ma evita el, din contra, ma astept sa nu ma vada.

 

Sunt si situatii cand nu ai ce masuri sa mai iei, doar frana si te dai la o parte, am patit eu: pe drum national, vine o masina din fata in care soferul (o domnisoara, nu avea SUV) scrie mesaje pe telefon si deviaza pe contrasens, spre mine. Pun frana si ma feresc mutandu-ma la marcajul din marginea benzii. Amicul meu care venea in spate pe mobra lui, a ajuns pe marginea asfaltului, alftel era head-on!

Link to post
Share on other sites

Daca ai cateva masuri, le astept.

 

Cateva din masurile pe care le aplic eu

1. nu dau blana cand ma apropii de o intersectie, mai ales daca e una in care sunt multe masini/vehicule care asteapta sa dea cedeaza celor ce vin din fata lor, mi se pare unsafe sa gonesti cand nu esti sigur ca ai calea libera

2. incerc sa fac o mica mutare laterala pe banda mea de mers cand ma apropii de intersectii aglomerate, astfel cei din fata vad ca s-a miscat ceva pe banda, opus fata de varianta cand vin liniar spre ei si e posibil sa nu ma perceapa

3. reduc viteza si maresc distanta cand vad ca treaba se impute (se aglomereaza, se merge haotic)

4. nu in ultimul rand, farul pornit permanent (se aprinde singur oricum la majoritatea moto)

5. putina paranoia nu a stricat nimanui => nu las niciodata masurile de evitare in grija altora, adica sa ma bazez ca ma evita el, din contra, ma astept sa nu ma vada.

 

Sunt si situatii cand nu ai ce masuri sa mai iei, doar frana si te dai la o parte, am patit eu: pe drum national, vine o masina din fata in care soferul (o domnisoara, nu avea SUV) scrie mesaje pe telefon si deviaza pe contrasens, spre mine. Pun frana si ma feresc mutandu-ma la marcajul din marginea benzii. Amicul meu care venea in spate pe mobra lui, a ajuns pe marginea asfaltului, alftel era head-on!

 

Sunt bune variantele tale, intru si eu in completare cu cu cateva la prima strigare:

1. Echipament vizibil _ daca ai motocicleta neagra si porti un chipament total negru+casca neagra, o sa ai mari surprize mai ales in zilele insorite pentru ca ' toti ' vin pe tine !! Poarta echipament care sa aiba portiuni colorate/reflectorizante si o casca cat mai colorata.

2. Pastreaza un spatiu de rezerva/tampon pe care sa-l folosestt in cazul unui posibil incident in trafic.

3. Gandeste mereu ca poti fi implicat in accident si cum poti evita in secunda urmatoare, care este iesirea?

4. Circula cat mai aproape de axul drumului pentru a fi vizibil din sens opus, dar si de cei care circula in fata in cele doua oglinzi.

 

Mai sunt, dar mai puneti si voi......

Link to post
Share on other sites

Casca alba se vede foarte bine. Este un model "popular" (BMW SH6 flip-up) si de obicei sta deschisa, iar motorul este boxer - necunoscatorii ma mai confunda cu un politist (ma amuzam copios pe tema asta pe vremea cand mergeam cu statie CB sau acum cand trec pe langa o masina si pitiponcul arunca rapid telefonul cand ma vede cu coada ochiului). Dezavantajul este ca, uneori, traficul incetineste in jurul meu, in loc sa mergem toti voiosi mai departe...

Ajuta foarte mult si luminile auxiliare (aka proiectoare cu LED), care, desi sunt indreptate mult in jos, sa nu deranjeze, transmit mult mai bine dimensiunea motocicletei si viteza de deplasare.

 

Oricum, baza mi-o pun in scanarea continua a traficului, cautarea de pozitii cu "ruta de evacuare", precum si in cele doua degete care stau permanent pe maneta de frana.

Link to post
Share on other sites

Eu port mereu o vesta reflectorizanta peste echipament. Si ziua dar si noaptea. Ajuta forte mult.

Pe casca mi-am lipit autocolante reflectorizante.

In plus, in toamna mi-am luat o vesta reflectorizanta dar care este si fosforescenta. Ziua se incarca de la soare iar noaptea stralucesc in bezna. Cred ca o sa stie toata lumea cand ma bag in boscheti sa fac pipilica.

Link to post
Share on other sites

Vai voi bieti naivi... Poti sa-ti legi si un brad cu tot cu instalatie in spate, vita incaltata care se asigura ca sa iasa el nu sa te fereasca pe tine o sa va storceasca ca pe muste, cu tot cu castile voastre hi-vis, veste reflectorizante, dinti fosforescenti si anusuri sclipitoare...

Edited by bigFatAss
Link to post
Share on other sites

Vai voi bieti naivi... Poti sa-ti legi si un brad cu tot cu instalatie in spate, vita incaltata care se asigura ca sa iasa el nu sa te fereasca pe tine o sa va storceasca ca pe muste, cu tot cu castile voastre hi-vis, veste reflectorizante, dinti fosforescenti si anusuri sclipitoare...

Asa este, ai dreptate. Eu personal, ma bucur ca am de la cine sa invat si ca cei cu experienta isi expun parerile. Poate ca eu sunt mai naiv de felul meu, dar nu inconstient. Daca pot face ceva pentru siguranta mea, o fac. Restul pot merge in slapi, bermude si in sutien pe motoare. Ma doare fix in anusul sclipitor.

Drumuri placute sa avem!

Link to post
Share on other sites

Asa este, ai dreptate. Eu personal, ma bucur ca am de la cine sa invat si ca cei cu experienta isi expun parerile. Poate ca eu sunt mai naiv de felul meu, dar nu inconstient. Daca pot face ceva pentru siguranta mea, o fac. Restul pot merge in slapi, bermude si in sutien pe motoare. Ma doare fix in anusul sclipitor.

Drumuri placute sa avem!

Corect si felicitari pitesti 2010 pentru raspunsul dat :hug: Trebuie sa dam dovada de maturitate si logica cand ne exprimam punctele de vedere.

La multi ani!

Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Recently Browsing   0 members

    No registered users viewing this page.

×
×
  • Create New...