Jump to content
Sign in to follow this  
Claudiu_Lucian

Dupa un an de motociclit, inca sunt incepator

Recommended Posts

M-am decis sa scriu cateva randuri aici despre experienta dupa un an de motociclit, cu bune, cu rele, cu durere, cu bani cheltuiti, cu naked, cu superbike, cu strada si cu circuit. Poate va fi de folos cuiva in a lua decizile corecte cand pleaca pe acest drum numit motociclism.

Decizia de a incepe scoala

Intr-o dupa amiaza de Mai, oarecum din senin a inceput o discutie despre motociclism in birou. Aflu ca un coleg a terminat cursurile pentru categoria A si urmeaza sa dea examenul in doua saptamani. Sunt prins de entuziasmul lui si imi amintesc ca mersul pe motocicleta este un vis pe care l-am avut acum ceva timp. Visul nu a fost implinit din ratiuni de prioritati financiare.
Odata cu mine, au mai fost prinsi de discutie inca doi colegi. Aflam ca avem o reducere de 10% daca ne inscrime 3 persoane la cursurile scolii AMI. Zis si facut, completam formularele online si ne-am inscris. Tot atunci, entuziast, am programat si prima sedinta.

Scoala

Inainte de primul curs eram hotarat sa renunt la scoala daca pe parcurs descopar ca motociclismul nu este de mine. Din primele minute pe motoreta, o puscarie de 125cc care se ineca daca trageai mai tare de gaz (este posibil sa fie:"a feature, not a bug", deh sa nu iti rupi gatu' din prima) am fost prins in mrejele fascinante ale motociclismului. Fascinatia aceasta avea sa creasca si inca mai creste. Cand am terminat sedinta... nu vroiam sa mai plec.
Am continuat cu sedintele in ritmul permis de obligatiile familiale si profesionale, insa eram hotarat sa nu abandonez pe drum din lipsa de timp. Astfel am ajuns sa fac cursuri la 7AM, seara tarziu, pe ploaie, pe frig am continuat indiferent de vicii. Imi amintesc ca am crescut treptat capacitatea cilindrica a motoretelor 250cc, 500cc (ER5, care mi-a ramas intiparit in minte ca o motoreta onesta si datorita careia am decis ulterior sa cumpar un CB500) si 650cc (ER-6n).
De cazut, am cazut in poligon cred ca la a 4-a sau a 5-a sedinta. Dupa ce am facut traseul de examen cu o sedinta in urma cu ER-5, l-am facut si cu ER-6Nul. Boacana am facut-o in felul urmator, dupa ce am impins motoreta conform regulamentului de examen, am vrut sa ma sui pe ea, insa nu am relaizat ca este ceva mai grea si mai mare ca ER5ul, asa ca am sarit pur si simplu pe ea, dar surprinza am impins-o prea mult pe artea dreapta si nu am putut sa o mai tin si m-am tavalit putin pe jos (cu motorul oprit). Am mai avut o tranta, ceva mai tarziu, cand vroiam eu sa franez cu fata cand brachez ghidonul, nu mi-a iesit :)) si m-am tavalit putin. Alte boacane nu imi aduc aminte sa mai fi facut.
Cursurile le-am finalizat tarziu, prin luna August, iar examenul l-am avut in Septembrie, intr-o zi ploioasa. Poligonul l-am trecut usor, iar la traseu am fost plimbat destul de mult, de la Lukoilul de langa Ilioara, pana in poligon la Electronicii. La sfarsit am fost felicitat ca admis si am primit un ultim sfat de la instructor: "orice ai face, nu alerga pe stradute!".

 

21150422_1417139875037791_76810383322085


Prima motocicleta

Permisul l-am ridicat cateva zile mai tarziu, dar eu am inceput deja sa imi caut mobra, eram disperat sa prind cat mai mult din ceea ce a ramas din sezon. Tot atunci in aceea perioada, am reluat legatura cu o veche prietena, artista in cele ale motociclismului iar ea mi-a recomandat CB500. Am stat, am rumegat, dar am zis ca trebuie sa merg pe sfaturile celor ce stiu cu ce se mananca motociclismul. Am gasit un CB500 ce arata intr-o starte cat de cat decenta si am mers pe recomandarea Cristinei sa o verific la GRG. Acolo, Adi a verificat temeinic motoreta si mi-a dat o lista de reparatii necesare, printre care, cea mai importanta fiind inlocuirea rulmentilor de jug. Am cumparat motoreta a 2-a zi, iar dupa cateva zile am dus-o inapoi la GRG pentru inlocuirea rulmentilor de jug.

 

21271124_1687070834661070_57153349854240


BMW Motorrad Road Safety

Vrand sa incep aceasta pasiune asa cum trebuie, am decis sa urmez cursurile Rider Academy - Level 1 BMW Motorrad Road Safety si in mai putin de 2 saptamani am luat parte la aceste cursuri. Acum, privind in urma consider ca a fost foarte util acest curs, iar cateva din exercitiile executetate acolo, am continuat sa le fac ulterior. Cel mai important lucru pe care l-am invatat a fost SA FRANEZ.

Mentorita, 8urile si mai multe 8uri

Cum ardea (si inca arde) in mine dorinta de a invatat cat mai multe despre motociclit, am inceput sa insist asupra Cristinei sa iasa cu mine pe strada si sa imi dea sfaturi. Insa, primul spat pe care l-am primit a fost: "mergi si fa 8uri, multe 8uri". Aici pe forum am descoperit existenta drumului inchis din spate de la IKEA. Prima oara am fost singur, in inspectie si am facut cateva exercitii invatate la cursul Rider Academy. In urmatoarea ocazie a venit si Cristina cu mine ocazie cu care am fost certat pentru prima oara cand am fost cat pe ce sa ratez un viraj la stanga. Acum tin sa ii multumesc mult pentru asta.
Apoi, am facut prima serie de 8uri la sfarsitul carora am ajuns la concluzia: sunt varza :)). Usor usor, in timp, cu ajutor si perseverenta am imbunatatit 8urile si distanta de franare atingand limitele de aderenta ale gumei fata. Guma fata am schimbat-o la sfarsitul lui noiembrie 2017, la recomandarea Cristinei, cu un Heidenau de ploaie de la Balamuc. Diferentele in conditii de temperatura scazuta si ploaie fiind substantiale!

 

34880763_1997321340302683_52932621654053

 

Accidentul

 

In Decembrie am avut si un accident, pe care l-am postat aici pe forum in rubrica aferenta si nu voi detalia din nou aici:
/index.php?/topic/752212-flashbackul-uni-accident-din-decembrie/
In urma accidentului am avut o retinere destul de mare in a ma sui din nou pe motocicleta. Experienta unei trante, chiar daca fizic nu lasa urme, este destul de semnificativa la nivel psihic. Presupun ca in urma unui astfel de evenimeni creierul este supus unui stress destul de ridicat, ceea ce te face sa te gandesti de cateva ori inainte de a te sui din nou pe motocicleta si mai important, te face sa analizezi cu atentie ce ai gresit. Asta am facut si eu, am analizat unde am gresit. Fiind Decembrie mi-a fost usor sa pun casca in cui iar motoreta sa o las la iernat. Initial am avut tendinta sa dau vina pe sofer, dar cum cineva aici pe forum are o semnatura ce mi-a ramas intiparita in memorie ("ai prioritate atunci cand ti se acorda") am realizat ca indiferent de situatie, atata timp cat accidentul putea fi evitat, eu sunt vinovat, am luat decizile gresite cand in secventa de secunde premergatoare accidentului. Inainte de accident pot spune ca aveam o conduita preventiva, dar ceva prea multa incredere in mine. In urma accidentului, increderea s-a dus din nou la 0, iar conduita preventiva a mai urcat o treapta.

Primavara si o noua tranta

Cu exceptia a 2-3 iesiri cand vremea a permis in Ianuarie-Februarie, am stat cuminte si nu am iesit pe sosea cu motoreta. Abia la sfarsitul lui Martie am reinceput sa merg cu motoreta. Acum, am mers direct la IKEA, am exersat mai mult la 8uri si franari. Cristina m-a ajutat sa am o pozitie cat mai corecta astfel incat sa inclin motoreta cat mai putin atunci cand am inceput sa dau cu scarita de asfalt (corectandu-ma de fiecare data cand ma auzea/vedea).
Usor usor am inceput sa ies din oras des, pe drumuri usoare spre Sud, iar pana in luna Iunie am mers aproape 8.000km. Am inceput sa simt si lipsa carenelor in luptele interminabile cu vantul. La inceputul lui Mai am plecat cu un grup de prieteni din Turist Club Carpatic in muntii Macin sa montam o cruce ce vegheaza peste Niculitel. Cum vremea se arata superba, am decis sa le dau lor toate bagajele mele iar eu sa vin cu motoreta. Urma sa plec din Bucuresti la ora 17:00. Insa, socoteala din targ nu se potriveste cu cea de la piata. In cursul zilei sunt rugat sa reporgramez un interviu telefonic pentru ora 17:00 si sunt nevoit sa accepta. Totusi 18:00 nu ar trebui sa fie o problema. Dar cerul avea sa decida altfel, cu doua reprize de ploi torentiale ce m-au obligat sa trag pe dreapta in Bucuresti. Astfel, am reusit sa ies pe A2 abia in jur de ora 19:30. Planul era ca unul din prietenii cu care mergeam sa tina aproape de mine. Insa, nu a facut-o iar toata autostrada a mers-o la o viteza pe care eu nu o puteam sustine cu CBu, sau cu oricare alt naked. Cand am vorbit cu el la Harsova, era cu 2-3 km in fata, insa nu m-a asteptat si se lasase deja seara si frigul. La un moment dat decid sa ocolesc pentru ca drumul pe care ma aflam era destul de prost si nu aveam nici o benzinarie in drum. Varianta ocolitoare s-a dovedit a fi mult mai buna insa aveam ceva probleme cu vizibilitatea datorita gazelor care se lasau macelarite de viziera intr-un ritm exasperant. Insa drumul era marcat foarte bine, asfaltul drept si curat ceea ce imi permitea sa mentin un ritm mai sustinut... pana cand... s-a ivit curba ne semnalizata si cu nisip/praf/pamant pana in mijlocul drumului (din lanurile cultivate iesea un drum fix in curba aia) iar eu datorita vizierei f murdare am vazut-o tarziu. Am franat cat am putut de tare iar apoi am incercat sa ma inclin cat mai rapid. Insa roata fata a atins zona cu nisip si a decis ca este prea mult pentru ea sa stea in picioare. Asa am ajuns si eu si moto in sant. Din fericire nu am patit nimic, iar motoreta in afara de un rezervor indoit, far si semnalizator maltratat, nu a avut mare lucru si am putut sa imi continui drumul. Am ajuns la Niculitel in jur de ora 12, destul de terminat si obosit.

Never again = trebuie sa merg pe circuit

In seara aia am vorbit mult cu mentora, si ii multumesc pentru asta. Astfel, a 2-a zi am fost ok psihic si am putut plec din Niculitel o zi mai tarziu pe moto.
Am realizat ca fara a stapani motoreta cat mai bine, nu pot supravietui. Acum, nu a venit nimic de pe contra-sens, acum santul nu a avut balustrada, acum acolo nu au fost stalpi sau altceva. Pentru mine lucrurile erau clare, trebuie sa merg pe circuit pentru a stapani arta virajelor, pentru a-mi creste limita. Am inceput sa ma concentrez si mai mult pe 8uri, pe jaloane, sa imi corectez pozitia si cel mai important sa scap de frica de a ramane fara spatiu.
Prima oara cand am intrat pe circuit a fost pe AMCKART si recunosc ca am fost destul de debusolat. In continuare am mai profitat de doua vouchere Micheline pe MOTORPARK si am intrat pe circuit la un event MOTORC. M-am simtit mult mai bine, am incercat sa aplic cat mai multe din cate am invatat si intr-un final am reusit sa iau corect si acul de par. Lucrurile devin din ce in ce mai clare, imi dau seama la ce trebuie sa lucrez si sunt indrumat eficient. Vroiam pe circuit.


954 si ploaia

Usor usor decid sa fac pasul catre o sportiva, din dorinta de a avea ceva mai multa protectie la vant si de ceva cu ce pot merge la track-days. La sfarsitul lunii Iunie cumpar un 954, cu inimia, dupa cum mi s-a spus. Adica, l-am cumparat fara sa il verific temeinic la garaj ci pe incredere. Well, nu imi pare rau. Am adus-o cat mai aproape de starea originala, si i-am pus gumele recomandate de Cesar (GRG). La IKEA, exersand franarea reusesc primul stoppie dar si primul power wheelie. Strajnica motocicleta. Manverabila ca un vis, putere mai mult decat as fi putut visa! Am facut cu ea aproape 2000km in cateva zile inclusiv Cheia si Lepsa.
Cu o zi inainte de a pleca in concediu cu familia, CBul, pe care l-am pastrat pentru a-l folosi in oras (si pe ploaie), refuza sa mai porneasca. Asa ca decid sa plec de la birou pe CBR, pe care oricum il prefer. Insa, dimineata afara ploaie. Eh, ma gandesc nu o fi o mare problema ploaia, doar merg pe ploaie des. Nu am chef de conserva pentru a merge la servici. Well, proasta decizie, nici nu ies bine pe bulervad ca imi pleaca roata spate pe o sageata de directionat traficul si ma ajunge din urma. Rezultatul, alta tranta, care ma tine pe bara 2 luni (s-a dus pe apa sambetei sezonul asta). Morala, am inteles de ce spun multi pe forum ca nu merg pe ploaie (si noaptea). Ehe, se pare ca invat the hard way!

36955765_2231910633492287_82494084191742

Sezon 2018 part II si CSS

In Septembrie revin pe doua roti, am doua tentative esuate de a ajunge la Secuiesc si doua pe Adancata... dar nu este nimic mai este timp si anul urmator. Intre timp vad ca pe Adancata CSS organizeaza o noua zi de scoala. Dupa feedbackul pozitiv al celor care au luat parte la prima zi de curs si la indrumarea mentorului, decid sa ma inscriu!
Am plecat de acasa devreme, pe noapte, la ora 5:30. Am decis sa o iau pe autostrada, pentru ca o consider mai sigura pentru mersul noaptea (deh, dupa boacana facuta la inceputul anului). Pe drum am tras un frig groaznic, cand am trecut de iesirea spre Moara Vlasiei, deja imi controlam tremuramuratul. Deh, costumul de piele perforata nu este cel mai bun izolator termic. Insa am ajuns cu bine la MOTORPARK in jur de ora 7. Acolo am intalnit oameni faini, pasionati de motocilclism. Multi cursanti au venit cu GSuri adeventure pe care le manevrau cu maiestrie in ciuda gabaritului. Cursul, in primul rand este axat pe siguranta, nu este un track day, nu trebuie sa fi rapid. Din contra, trebuie sa mergi la un nivel de comfort care sa iti permita evolutia in urma executarii si corectarii diverselor exercitii. Organizarea o consider foarte buna, profesorii sunt de top, iar atmosfera este destinsa.
Consider ca participarea la curs a fost o decizie buna, am primit sfaturi valoroase printre care mi-a fost corectat counter-steeringul! Ciudat, caci aveam impresia ca il fac corect, insa datorita unui pititc mic numit frica de a ma inclina rapid, imi blocam actiunea mainii cu cealalta mana! Desigur am invatat si alte lucruri pe care le consider importante si la care acum, stiindu-le pot lucra.

 

44402585_1360616444075688_15992333489982
Inchei prin a raspunde la urmatoarea inrebare:


Dupa un an de A, mai sunt incepator?
DA, SUNT!


Share this post


Link to post
Share on other sites

Io recunosc ca-s inca incepator si amu...:)

Share this post


Link to post
Share on other sites

dupa 15 ani te stat in sa ..... tot incepator ma simt in unele momente

Share this post


Link to post
Share on other sites

Eu dupa 15 ani ma consider ca un incepator cu fiecare motocicleta diferita care-mi intra in maini, de fiecare data cand schimb anvelopele sau cand incepe urmatorul sezon.

De fiecare data cand am schimbat motocicleta, 1 luna am stat pe ea si am invatat-o. Fie ca a fost enduro, h-enduro, de cross, naked., speed sau adv.

Te astept la primavara sa exersam impreuna.


» Post actualizat in 24 Oct 2018 16:47

si inca un curs bun :

Edited by blue_nightwishX

Share this post


Link to post
Share on other sites

Cam multe izbeli in primul an.

Circuitul are rolul lui, da` nu te invata cum sa abordezi surprizele alunecoase si nici sa estimezi traficul de pe drumuri.

A zis un coleg mai sus, toti suntem incepatori - mai ales in conditiile in care 3-6 luni/an nu putem circula, iar traficul se schimba/complica de la an la an.

 

Pe ploaie usoara nu vad o problema sa circuli, atata timp cat nu fortezi, nu bruschezi si eviti vopseaua. Pe noapte, insa, eu evit - prea multe posibilitati de eroare - animale, betivi imbracati in negru + faruri cocalaresti din contrasens (tot mai multe in ultima perioada).

Combinatia noapte+ploaie+faruri+proiectoare contrasens e reteta ideala pentru buba.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Foarte frumos dar mi se pare ca te cam grabesti un pic, dovada si declaratia din titlu. Pe langa km e nevoie si de timp sa sedimentezi cunostintele, sa se invete corpul/creierul cu miscarile.

 

Incepatori suntem cu totii in anumite conditii.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Si inca un lucru f important : Adu-ti aminte de compozitia asfaltului de circuit comparativ cu cel care din cauza traficului capata o suprafata lucioasa de zici ca esti pe marmura.

In consecinta nu compara asfaltul circuitului cu strada. Pe strada avem nisip, pietris, ulei, (excremente de vaci, cai, oi), obstacole, oameni, masini, lesuri de animale lovite pe autostrazi, resturi de anvelope explodate,gropi, etc, lucruri de care te poti lovi.

Pe circuit iesi in decor si nu te lovesti de nimic pana te opresti.

Cand esti pe drumuri unde vezi in fata venind din sens opus sau pe acelasi sens de mers carute, incearca sa nu accelerezi sau trage ambreiajul usor cand te apropii. Unele animale au tendinta sa se mai sperie de zgomot si pot devia de la traiectoria lor.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Eu dupa 15 ani ma consider ca un incepator cu fiecare motocicleta diferita care-mi intra in maini, de fiecare data cand schimb anvelopele sau cand incepe urmatorul sezon.

De fiecare data cand am schimbat motocicleta, 1 luna am stat pe ea si am invatat-o. Fie ca a fost enduro, h-enduro, de cross, naked., speed sau adv.

Te astept la primavara sa exersam impreuna.

Am invatat si eu, the hard way, ca trebuie sa ma adaptez cand schimb motoreta, cand schimb guma... (cu inceputul de sezon am luat-o usurel) :)

Desigur, am in plan sa exersez cat mai des la IKEA si anul urmator.

Cam multe izbeli in primul an.

Circuitul are rolul lui, da` nu te invata cum sa abordezi surprizele alunecoase si nici sa estimezi traficul de pe drumuri.

A zis un coleg mai sus, toti suntem incepatori - mai ales in conditiile in care 3-6 luni/an nu putem circula, iar traficul se schimba/complica de la an la an.

 

Pe ploaie usoara nu vad o problema sa circuli, atata timp cat nu fortezi, nu bruschezi si eviti vopseaua. Pe noapte, insa, eu evit - prea multe posibilitati de eroare - animale, betivi imbracati in negru + faruri cocalaresti din contrasens (tot mai multe in ultima perioada).

Combinatia noapte+ploaie+faruri+proiectoare contrasens e reteta ideala pentru buba.

Am decis sa merg pe circuit pentru a-mi ridica nivelul, mult peste ce este necesar pe strada, tocmai pentru a fi in siguranta pe strada in situatile limita! In general pe strada circul responsabil, in limita legala. Trantele toate au fost la viteze mici si fara urmari grave, din fericire. Sunt de acord cu mersul noaptea, eu merg doar in Bucuresti si evit pe cat posibil.

 

Foarte frumos dar mi se pare ca te cam grabesti un pic, dovada si declaratia din titlu. Pe langa km e nevoie si de timp sa sedimentezi cunostintele, sa se invete corpul/creierul cu miscarile.

 

Incepatori suntem cu totii in anumite conditii.

Ai inteles gresit declaratia din titlu, eu de la inceput nu ma asteptam sa.... trec peste statutul de incepator, dupa un an. Nu! Doar am vrut sa subliniez ca dupa un an, ca motociclist esti incepator.

 

Si inca un lucru f important : Adu-ti aminte de compozitia asfaltului de circuit comparativ cu cel care din cauza traficului capata o suprafata lucioasa de zici ca esti pe marmura.

In consecinta nu compara asfaltul circuitului cu strada. Pe strada avem nisip, pietris, ulei, (excremente de vaci, cai, oi), obstacole, oameni, masini, lesuri de animale lovite pe autostrazi, resturi de anvelope explodate,gropi, etc, lucruri de care te poti lovi.

Pe circuit iesi in decor si nu te lovesti de nimic pana te opresti.

Cand esti pe drumuri unde vezi in fata venind din sens opus sau pe acelasi sens de mers carute, incearca sa nu accelerezi sau trage ambreiajul usor cand te apropii. Unele animale au tendinta sa se mai sperie de zgomot si pot devia de la traiectoria lor.

Sunt constient de pericolele pe strada si de diferentele, foarte bine subliniate aici de tine, dintre strada si circuit. Cum am spus mai sus, circuitul are rolul de a-mi ridica nivelul in vederea sigurantei pe sosea.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Salut, imi place cum ai scris povestea ta. Intr-o mare masura se potriveste cu a mea.

 

Doar ca la mine a fost in mai amu 2 ani, cand am inceput scoala tot la AMI, tot dintr-o intarziere de natura financiara, insa virusul fiind inca acolo. Drept dovada ca eu am, pe acest forum, cont si postari din 2006.

 

In scoala nu am cazut, insa eu, spre deosebire de tine, am achizitionat primul meu motor tot in 2016 (un monocilindru de 650cmc), inainte sa iau carnetul si am avut posibilitatea sa merg cu el "aproape legal" in incinta complexului FAUR. Asta m-a ajutat sa inteleg mai bine cum e cu greutatea motorului in curbe, franari, viraje scurte, accelerari, mers cu pasager... si nu fara o cazatura la 3 km/h. Noroc ca a mea motoreta avea deja crash bar-uri montate.

 

Dupa ce am luat carnetul, lucrurile au mers ok pe sosea, sau relativ ok. In sensul ca, dupa o luna de carnet, am mers pe primul meu drum pe Transbucegi catre Piatra Arsa. Acolo am inteles ce inseamna "survival reactions" atunci cand am perceput ca am intrat prea tare intr-o curba si am franat, ducand la o si mai mare problema. Norocul meu a fost tot cel de incepator, am franat doar spatele, nu ca asa stiam, ci ca asa faceam si am reusit sa nu cad.

 

Ulterior, dupa inca o luna sau doua, am iesit cu niste amici cu vitezane prin Snagov. Iarasi, o greseala. Eram convins ca pot sa ma tin dupa ei. Drept pentru care, intr-o curba la dreapta, am reusit sa ies pe contrasens, norocul meu fiind ca nu era nimic din contrasens. Asta a fost pentru mine o revelatie, am renuntat sa mai ies cu alti motociclisti o vreme, de orice natura. Dupa care, am iesit doar cu cei de nivelul meu si nu am mai incercat sa imi depasesc limitele ca sa ajung pe cineva.

 

Si totusi, anul trecut, am cazut. Ca si tine, am pus accidentul pe forum: /index.php?/topic/752043-am-gasit-o-moneda-pe-jos/?hl=%2Bgasit+%2Bmoneda

 

Urmarile nu au fost grave, mai mult cateva zgaraieturi pe motor si pedale rupte. Insa, m-au convins sa urmez urmatorul pas: un curs moto. Pe care l-am facut la ATA sub indrumarea lui Trancanici (Razvan): /index.php?/topic/752224-curs-moto-defensiv-academia-titi-aur/

 

Anul acesta, dupa aproape 2 ani de mers pe acel monocilindru, am decis sa schimb motocicleta cu un V-strom de 650. Consider ca este suficient de puternica pentru ce stiu, acum, sa fac cu ea. Poate tu te simti mai indemanatic si poti gestiona una ca 954, fiecare e diferit, unul invata mai repede, altul mai incet.

 

Ce pot eu sa iti zic dupa 2 ani de motociclism si 50k km:

 

Nu conteaza ce motocicleta conduci, intotdeauna ai ceva de invatat. Nu conteaza cati kilometri ai pe strada, nu vei putea anticipa niciodata ce o sa se intample intr-o curba, poti doar sa te pui in garda si sa conduci pur defensiv. Mersul pe circuit ajuta, fa-o daca tu crezi ca te ajuta, dar nu incurca circuitul cu mersul pe strada. Unul e cunoscut, altul nu. Nu iti lua motor mai puternic decat atunci cand simiti ca ai reusit sa obtii de la el cel putin 50% din ce poate sa iti dea. Evident, tu nu o sa stii cat poate sa iti dea. Vei sti numai atunci cand il vei stapani in situatii limita. Considera-te mereu incepator si va fi ok. :)

 

Si invata de la cei batrani, nu fi arogant in a accepta sfaturi.


» Post actualizat in 24 Oct 2018 19:02

P.S. Uite cu cine te poti intalni intr-o curba (nu este filmat de mine):

 

Edited by misionaru

Share this post


Link to post
Share on other sites

"Morala, am inteles de ce spun multi pe forum ca nu merg pe ploaie (si noaptea)."

 

Haide bre, iar incepem cu k.k.t.-uri din astea de mimoze. Ia zi-le tu asta celor din UK. Ce faci daca te muti acolo ? Iesi cateva zile pe an din casa cu motorul ? :crack:

 

Revenind...cursul ala BMW Road Safety l-ai facut impreuna cu mine la sfarsitul toamnei 2017, imi amintesc ca aveai carnet de 1-2 luni si ca ziceai ca nu ai de gand sa cazi niciodata, ceea ce mi s-a parut pueril. Culmea ironiei, ai dat-o de pamant (pe strada) intr-un an cat altii in zece. Nu inteleg nici mutarea cu 954-ul, nu-i de mirare ca l-ai scapat cand era ud pe jos. Daca vrei sport, intra pe circuit cu una de 300 si cand ii gasesti limitele treci la ceva mai mare :-L .

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dupa un an de A, mai sunt incepator?

DA, SUNT!

Imi amintesc de vorbele unui amic sofer cu milioane de km la activ, cand l-am intrebat cum circula avand atata experienta in spate mi-a raspuns: la fel de atent si grijuliu ca si in prima zi!!

 

Overall, felicitari pentru felul matur in care ti-ai descris trairile. Iar faptul ca esti constient de limite te va face un motociclist bun si atent.

 

 

PS: Cata diferenta intre felul tau de a fi si un oarecare tampitzel de forum, care dupa 15.678 km adunati se cearta cu toti si da sfaturi tuturor care au in carca sute de mii de km:-)))

Share this post


Link to post
Share on other sites

Cum am spus mai sus, circuitul are rolul de a-mi ridica nivelul in vederea sigurantei pe sosea.

 

eu zic ca vrei sa aplici pe strada ce inveti pe circuit ,...asta cauta majoritatea incepatorilor, insa daca vrei sa te perfectionezi cu adevarat un curs de mers defensiv poate fi o solutie

Edited by angus_young

Share this post


Link to post
Share on other sites

"Morala, am inteles de ce spun multi pe forum ca nu merg pe ploaie (si noaptea)."

 

Haide bre, iar incepem cu k.k.t.-uri din astea de mimoze. Ia zi-le tu asta celor din UK. Ce faci daca te muti acolo ? Iesi cateva zile pe an din casa cu motorul ? :crack:

 

Revenind...cursul ala BMW Road Safety l-ai facut impreuna cu mine la sfarsitul toamnei 2017, imi amintesc ca aveai carnet de 1-2 luni si ca ziceai ca nu ai de gand sa cazi niciodata, ceea ce mi s-a parut pueril. Culmea ironiei, ai dat-o de pamant (pe strada) intr-un an cat altii in zece. Nu inteleg nici mutarea cu 954-ul, nu-i de mirare ca l-ai scapat cand era ud pe jos. Daca vrei sport, intra pe circuit cu una de 300 si cand ii gasesti limitele treci la ceva mai mare :-L .

Daca a fost in compania Cristinei a lu Balamuc, automat ca i s-a aratat un 954. Prietenos model, dar totusi 150hp ca incepator... in fine.

Il locul lui m-as orienta catre un cb500r cu abs generatie mai noua, dupa 2015-2016. Lasa cazanele, suntem in 2018, s-a inventat dual abs-ul care va ajuta pe voi astia incepatori. Sa nu mai pomenim de abs cornering intalnit la motoarele mai scumpe

Share this post


Link to post
Share on other sites

Daca a fost in compania Cristinei a lu Balamuc, automat ca i s-a aratat un 954. Prietenos model, dar totusi 150hp ca incepator... in fine.

Il locul lui m-as orienta catre un cb500r cu abs generatie mai noua, dupa 2015-2016. Lasa cazanele, suntem in 2018, s-a inventat dual abs-ul care va ajuta pe voi astia incepatori. Sa nu mai pomenim de abs cornering intalnit la motoarele mai scumpe

CB500R as fi cumparat acum un an. Dar... am zis sa merg pe varianta cazan pentru a nu gauri bugetul familiei prea mult. Oricum, pe nisipul ala as fi cazut cu tot cu ABS sau cornering ABS si din ce am aflat, nici TC nu te ajuta prea mult pe dungile albe ude. Oricum acolo, am gresit ca am reactionat ca si cum as fi fost cu CBu, adica am ramas in gaz (de care oricum nu am tras tare). Oricum, nu a fost prima oara cand mi-a plecat spatele... dar a fost prima oara cand m-a faultat.

Am rumegat mult sa cumpar ceva nou, insa cum clasa de 600cc practic a disparut, am fost cam bulversat si am migrat catre altele.

» Post actualizat in 25 Oct 2018 06:45

"Morala, am inteles de ce spun multi pe forum ca nu merg pe ploaie (si noaptea)."

 

Haide bre, iar incepem cu k.k.t.-uri din astea de mimoze. Ia zi-le tu asta celor din UK. Ce faci daca te muti acolo ? Iesi cateva zile pe an din casa cu motorul ? :crack:

 

Revenind...cursul ala BMW Road Safety l-ai facut impreuna cu mine la sfarsitul toamnei 2017, imi amintesc ca aveai carnet de 1-2 luni si ca ziceai ca nu ai de gand sa cazi niciodata, ceea ce mi s-a parut pueril. Culmea ironiei, ai dat-o de pamant (pe strada) intr-un an cat altii in zece. Nu inteleg nici mutarea cu 954-ul, nu-i de mirare ca l-ai scapat cand era ud pe jos. Daca vrei sport, intra pe circuit cu una de 300 si cand ii gasesti limitele treci la ceva mai mare :-L .

Nici acum nu mai am de gand sa cad ;). Probabil se va mai intampla, cine stie... atunci ai avut o problema cu ce am spus, ai reactionat ciudat: "de parca noi vrem sa cadem"! Eu doar am justificat prezenta mea la curs. Daca doar atat ai inteles din ce am spus...

Eu merg in continuare pe ploaie, spre exemplu aseara am mers, insa am mers cu ce trebuie mers pe ploaie in materie de gume cel putin. Fiecare intelege ce vrea.

La fel si noaptea, incerc sa evit si prefer drumul pe care il cunosc. Asta inseamna ca am devenit ceva mai prundet inca din momentul in care iau decizia de a ma sui pe motoreta sau nu.

Nu stiu de ce trebuie inteleasa mutarea cu 954? Motoreta o cumperi cu inima! Sau cel putin asa fac unii!

Share this post


Link to post
Share on other sites

» Post actualizat in 25 Oct 2018 06:45

Eu merg in continuare pe ploaie, spre exemplu aseara am mers, insa am mers cu ce trebuie mers pe ploaie in materie de gume cel putin. Fiecare intelege ce vrea.

 

Lol. Deci pana acum mergeai cu gume ca-n palma pe 954, iar acum...ai anvelope speciale de ploaie ? Cu orice pneu in stare buna (uzura, dot, presiune) se poate merge in siguranta (si destul de tare) fie pe uscat ori pe ud. La cursuri se tot bate saua pe subiectul anvelope...

 

Nu stiu de ce trebuie inteleasa mutarea cu 954? Motoreta o cumperi cu inima! Sau cel putin asa fac unii!

 

Ti-ai dat raspunsul in "povestioara" din primul post. Iei miar dupa 1 (?) an de mers, il dai de pamant pe strada din motive evidente. Iesi mai castigat (in primii 5-10 ani de circuit) cu mobra de 300-400cmc (cumparata cat mai noua si cu modificari pt track) decat cu un cazan numa bun de remat cu care risti belele cand iesi pe strada.

 

Bafta multa in continuare! Speram sa nu mai citim despre trante ori alte incidente pe viitor :ok:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Lol. Deci pana acum mergeai cu gume ca-n palma pe 954, iar acum...ai anvelope speciale de ploaie ? Cu orice pneu in stare buna (uzura, dot, presiune) se poate merge in siguranta (si destul de tare) fie pe uscat ori pe ud. La cursuri se tot bate saua pe subiectul anvelope...

Nu, mai am o motocicleta dotata cu gume de touring cu care se poate merge si pe ploaie, nu cu gp racer! Nu cu orice pneu, chiar si nou, se poate merge tare si in conditii de siguranta pe ploaie/ud! Parerea mea de noob!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Claudiu, eu cred ca e nevoie de curaj sa recunosti, sa povestesti si sa fi sincer. Nu mai zic de curaj sa te urci din nou in sa.

Multam pentru povata, se gasesc si aici niste lectii pentru cine are nevoie si le cauta.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Felicitari pentru curajul de a face publica povestea ta si stai linistit ca e o vorba veche din popor care spune " Omul cat traieste invata". Bucura-te de fiecare experienta traita si ia doar partile pozitive. :alcy:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Te cam grabesti cu curba de invatare, poate vei invata foarte repede si vei ajunge in 2 abi sa stii cat altii in 10.

Dar in graba asta vad ca nu stii sa iti impui anumite restrictii, gen nu ies pe anumite conditii sau daca ies stiu sa ma mulez la ele? Stiu cum e un cauciuc de strada si in ce conditii functioneaza el bine? Dar unul de circuit? E bun pentru noapte, ploaie si 7 grade?

Oricat de talentat ai fi iti ia mai mult de 2 sezoane :), iar in graba asta faci greseli. Care pot fi doar caxaturi usoare dar pot fi si 'ultima cazatura'.

Mai cu grija si mai cu rabdare!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Absolut de acord ca majoritatea suntem incepatori, dupa mai multi ani si mai multi km decat ai strans tu.

 

In rest, ai facut prea multe si prea repede dupa parerea mea. Si amestecate. Iti propun sa te limitezi a merge ca pe circuit - pe circuit si ca pe strada - pe strada. Daca le incurci intre ele nu e bine.

 

Ca lucruri bune as pune cursurile si faptul c-ai purtat echipament. La bube - multicele. Ca ai avut nevoie ca incepator sa te duci in spate la Ikea ca sa-ti dai seama ca esti praf. Ca ai luat ca incepator sportiva miar. Mai rau, ca ai luat-o "cu inima". Ca te-ai apucat sa faci prostii cu ea. Ca dai in ea in oras, nu mai zic ca si pe ud. Mai am si impresia ca te-ai apucat de circuit ca sa poti lua curbe mai tare pe strada, sper sa ma insel.

 

Nici la circuit si nici pe strada nu esti in competitie cu nimeni. Daca uiti asta, probabil ca la circuit iesi in iarba - sau intri intr-un coleg! - insa pe strada e posibil sa fie ultima greseala. Anul asta si pe circuite s-au crapat destule vertebre, clavicule si picioare.

 

Nu e critica, e sfat. N-as vrea sa te vad la rubrica de accidente. Asfalt uscat!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Te cam grabesti cu curba de invatare, poate vei invata foarte repede si vei ajunge in 2 abi sa stii cat altii in 10.

Dar in graba asta vad ca nu stii sa iti impui anumite restrictii, gen nu ies pe anumite conditii sau daca ies stiu sa ma mulez la ele? Stiu cum e un cauciuc de strada si in ce conditii functioneaza el bine? Dar unul de circuit? E bun pentru noapte, ploaie si 7 grade?

Oricat de talentat ai fi iti ia mai mult de 2 sezoane :), iar in graba asta faci greseli. Care pot fi doar caxaturi usoare dar pot fi si 'ultima cazatura'.

Mai cu grija si mai cu rabdare!

+10

Share this post


Link to post
Share on other sites

Sa ma ierte Dzeu daca gresesc dar 954 direct dupa cb500... te-ai grabit putin cum mai spun si unii colegi pe aici. Just saying...

Iar cu circuitul... este aproape intr-o antiteza completa mersul pe circuit cu mersul pe strada. Racerii de sosele or sa ma contrazica insa tin mai mult la pielea mea decat 5 grade de inclinare in plus pe la piata romana. Oricum, frumos ai povestit si nu pot decat sa-ti urez sa nu uiti de concluzie.

Share this post


Link to post
Share on other sites

:10:

Foarte bine punctat. Si eu sunt de aceeasi parere. Sper sa ia sfaturile date ca pe ceva constructiv si sa il ajute pe viitor.

Sa auzim numai de bine si asfalt uscat :alcy:

Absolut de acord ca majoritatea suntem incepatori, dupa mai multi ani si mai multi km decat ai strans tu.

 

In rest, ai facut prea multe si prea repede dupa parerea mea. Si amestecate. Iti propun sa te limitezi a merge ca pe circuit - pe circuit si ca pe strada - pe strada. Daca le incurci intre ele nu e bine.

 

Ca lucruri bune as pune cursurile si faptul c-ai purtat echipament. La bube - multicele. Ca ai avut nevoie ca incepator sa te duci in spate la Ikea ca sa-ti dai seama ca esti praf. Ca ai luat ca incepator sportiva miar. Mai rau, ca ai luat-o "cu inima". Ca te-ai apucat sa faci prostii cu ea. Ca dai in ea in oras, nu mai zic ca si pe ud. Mai am si impresia ca te-ai apucat de circuit ca sa poti lua curbe mai tare pe strada, sper sa ma insel.

 

Nici la circuit si nici pe strada nu esti in competitie cu nimeni. Daca uiti asta, probabil ca la circuit iesi in iarba - sau intri intr-un coleg! - insa pe strada e posibil sa fie ultima greseala. Anul asta si pe circuite s-au crapat destule vertebre, clavicule si picioare.

 

Nu e critica, e sfat. N-as vrea sa te vad la rubrica de accidente. Asfalt uscat!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Multumesc pentru apreciere! Ideea este ca iau in serios acest hobby/sport/pasiune.

Claudiu, eu cred ca e nevoie de curaj sa recunosti, sa povestesti si sa fi sincer. Nu mai zic de curaj sa te urci din nou in sa.

Multam pentru povata, se gasesc si aici niste lectii pentru cine are nevoie si le cauta.

 

Felicitari pentru curajul de a face publica povestea ta si stai linistit ca e o vorba veche din popor care spune " Omul cat traieste invata". Bucura-te de fiecare experienta traita si ia doar partile pozitive. :alcy:


» Post actualizat in 26 Oct 2018 08:00

Te cam grabesti cu curba de invatare, poate vei invata foarte repede si vei ajunge in 2 abi sa stii cat altii in 10.
Dar in graba asta vad ca nu stii sa iti impui anumite restrictii, gen nu ies pe anumite conditii sau daca ies stiu sa ma mulez la ele? Stiu cum e un cauciuc de strada si in ce conditii functioneaza el bine? Dar unul de circuit? E bun pentru noapte, ploaie si 7 grade?
Oricat de talentat ai fi iti ia mai mult de 2 sezoane :), iar in graba asta faci greseli. Care pot fi doar caxaturi usoare dar pot fi si 'ultima cazatura'.
Mai cu grija si mai cu rabdare!

Sincer, cand am iesit pe ploaie cu 954 si GPRacere eram constient ca voi fi pe patinuar... deh, am gresit-o acolo, am crezut ca o pot controla... ideea este ca mi-am invatat lectia!

Cat despre curba de invatare... ma consider cam lent....

 

Absolut de acord ca majoritatea suntem incepatori, dupa mai multi ani si mai multi km decat ai strans tu.

 

In rest, ai facut prea multe si prea repede dupa parerea mea. Si amestecate. Iti propun sa te limitezi a merge ca pe circuit - pe circuit si ca pe strada - pe strada. Daca le incurci intre ele nu e bine.

 

Ca lucruri bune as pune cursurile si faptul c-ai purtat echipament. La bube - multicele. Ca ai avut nevoie ca incepator sa te duci in spate la Ikea ca sa-ti dai seama ca esti praf. Ca ai luat ca incepator sportiva miar. Mai rau, ca ai luat-o "cu inima". Ca te-ai apucat sa faci prostii cu ea. Ca dai in ea in oras, nu mai zic ca si pe ud. Mai am si impresia ca te-ai apucat de circuit ca sa poti lua curbe mai tare pe strada, sper sa ma insel.

 

Nici la circuit si nici pe strada nu esti in competitie cu nimeni. Daca uiti asta, probabil ca la circuit iesi in iarba - sau intri intr-un coleg! - insa pe strada e posibil sa fie ultima greseala. Anul asta si pe circuite s-au crapat destule vertebre, clavicule si picioare.

 

Nu e critica, e sfat. N-as vrea sa te vad la rubrica de accidente. Asfalt uscat!

Nu inteleg de ce spui ca am avut nevoie sa meg in spate la IKEA sa imi dau seama ca sunt praf... mi-am dat seama ca sunt praf din prima zi, de aceea am fost la IKEA. Acolo poti exersa in conditii de siguranta si de aderenta buna. Spre exemplu, unde spui ca mai poti exersa franarea? Sau sa faci 8uri stergand cu scarita de asfalt?

Ai cam inteles gresit un aspect, nu ma dau cu 954! Merg normal cu 954 (in oras, pe DN, pe autostrada etc). Dupa cum am scris, a fost o exceptie faptul ca am iesit cu 954 pe ud, de obicei fac asta cu CBu.

Te inseli, nu am iesit pe circuit ca sa pot lua curbele mai tare pe strada! Am facut asta pentru a le lua in siguranta pe strada! Vezi intamplarea cu nisipu din Macin, am explicat acolo motivele. Iti spun si progresul facut de atunci: "viteza cu care reusesc sa inclin (nu viteza la care) motocicleta acum este mult mai mare, pozitia in sa este mult imbunatatita deci inclin motoreta mult mai putin si motoreta este mult mai stabila, iar privirea... este aproape cum trebuie. Aspecte pe care le-am imbunatatit pe circuit si in spate la IKEA. Cred ca totul se rezuma la viteza cu care circuli pe sosea, nu la nivelul de tehnica. In cat timp poti imbunatati aspectele astea pe sosea? Sau in cati km?

 

Sa ma ierte Dzeu daca gresesc dar 954 direct dupa cb500... te-ai grabit putin cum mai spun si unii colegi pe aici. Just saying...

Iar cu circuitul... este aproape intr-o antiteza completa mersul pe circuit cu mersul pe strada. Racerii de sosele or sa ma contrazica insa tin mai mult la pielea mea decat 5 grade de inclinare in plus pe la piata romana. Oricum, frumos ai povestit si nu pot decat sa-ti urez sa nu uiti de concluzie.

Stii, asa am spus si eu fix pana am cumparat 954, trebuie sa fii nebun sa iti iei miar dupa cb500 si un an de motociclit. Dar intr-un final, siguranta este data de calitatea materialului din casca, daca esti idiot iti rupi gatu si pe CB500. Si ciudat, ma simt mult mai in siguranta pe CBR decat pe CB! In plus la CB am probleme in a gasi gume bune la dimensiunile ei si ajung sa pun 120 in loc de 110 pe fata!

Antiteza intre sosea si circuit este daca te lasi furat de mirajul adrenalinei. Eu inca nu am facut-o si sper sa nici nu o fac. Racer de sosea clar nu sunt!

 

In concluzie, nu pot spune cu siguranta ca nu m-am grabit cu 954, sau ca nu incerc prea mult sa progresez. Dar progresul este singura cale pe care eu o vad. Cum spunea cineva aici, probabil trebuie lasate lucrurile sa se si aseze, sau cum spun batranii: "hai sa ne tragem sufletul". Dar si asezatul asta, trebuie facut cu practica, multa practica. Iar filtratul printre masini dimineata la semafoare, nu este chiar cea mai buna practica si nu defineste motociclismul. Timp pentru plimbari lungi, nu am, deci nu pot bate zeci de mii de km pe an in excursii. As face asta si daca as fi avut timp, 954 ar fi fost V-Strom sau GS sau alta motoreta adecvata pentru asa ceva.

 

Va multumesc tuturor pentru sfaturile si aceasta discutie constructiva!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

  • Recently Browsing   0 members

    No registered users viewing this page.

×
×
  • Create New...