Jump to content

Sfaturi achizitie Transalp 600 second hand


Popescu Ciprian
 Share

Recommended Posts

Salutare, intentionez sa achizitionez un Transslp 600 din 99 si am nevoie de cateva sfaturi de ce trebuie sa verific la acest model. Mentionez ca sunt sunt incepator la 42 ani si 1.87, vreau o motocivleta cuminte cu care sa pot iesi de pe strada pe drumuri forestiere. Poate este cineva disponibil in Oradea pentru a m-a ajuta la verificarea inainte de achizitie, proprietarul motocicletei este din Suplacu de Barcau.

Anuntul de pe Olx este acesta: 

https://www.olx.ro/oferta/honda-transalp-xl-600v-pd10-IDc9tEr.html

Multumesc mult anticipat

Link to comment
Share on other sites

Salut si bine ai venit! Faci o alegere foarte buna cu Transalpul, o sa te prinda la fix. M-am uitat putin la anuntul din link si motorul pare ok. In afara de rezervorul care e putin turtit(nu ar trebui sa te afecteze mai mult decat estetic), pare ingrijita. E bine ca are si niste accesorii incluse, care iti vor prinde bine. 

Din punct de vedere verificari, mai ales ca nu ai experienta, cel mai bine este sa mergi cu cineva care se pricepe sau un mecanic. Daca totusi mergi singur, uite aici o lista cu ce ar fi de verificat cand iti iei un motor sh. Am preluat-o si eu la randul meu cand imi cautam motor, poate o sa te ajute si pe tine:

 

Acte: o foarte atenta verificare a actelor si a corespondentei intre seria cadrului/motorului cu cele inscrise pe certificat si pe cartea de identitate.
Starea generala: curatenie,zgirieturi,lovituri.
Semne de cazaturi: Primele semne de cazaturi pot fi reperate la
-pedale, -capete ghidon, -leviere, -interior carenaj "aranjat"(daca e cazul)etc.
Nr real de km: corespondenta dintre numarul pretins de chilometri si anumite amanunte care pot demasca o eventula minimalizare a acestei valori:
-rosaturi exagerate a cauciucului de pe pedale -a minerelor de ghidon -a vopselei de pe leviere  -in general a tuturor locurilor care intra in contact frecvent cu motociclistul in cadrul unei utilizari normale.Daca unele din aceste elemente sunt noi,intreaba de ce.
Cadrul: Se verifica aspectul general,aliniamentele. Atentie la 
-vopsea sarita(daca e cazul), -suduri neoriginale, -urme de soc! Acestea de obicei indica un accident.
Se verifica atent cadrul in jurul coloanei de directie,unde trebuie sa lipseasca orice fel de torsiuni,umflaturi,suduri,sarituri de vopsea sau vopsea proaspata.
Daca cadrul a fost revopsit,(de ce?)se poate vedea usor pt.ca de obicei cadrele la motocicletele mai moderne intii se vopsesc si apoi se stanteaza,deci seria trebuie sa fie vizibila in culoarea metalului,acolo unde nu sunt placute cu seria.
-Se verifica atent prinderile motorului si a cutiei pe cadru!
-Se verifica starea bratului oscilant spate,in special lipsa jocului rulmentilor de ghidaj.
-Atentie la urmele de prindere a cadrului cu menghine sau alte instalatii posibila indreptare!
Aliniamentul rotilor: Se incearca verificarea aliniamentului rotilor prin ingenuncherea in spatele motorului,cineva trebuind sa tina motorul drept si roata fata dreapta.
Coloana de directie: Se verifica atent rulmentii coloanei de directie,cu roata din fata ridicata; se depisteaza eventualul joc in coloana sau eventualele puncte dure la invirtire. Coloana nu trebuie sa aiba joc sau zgomote si ghidonul trebuie sa se invirta usor sub efectul propriei greutati a trenului fata.
In final se face un test de tinuta de drum si se incearca depistarea comportamentelor "curioase" cum ar fi instabilitate pe linii drepte bine asfaltate fara vint lateral sau tendinta motocicletei de a "trage" intr-o parte sau alta.
Motorul: Motorul de preferinta,acesta trebuie sa fie curat,dar nu sters chiar atunci,pe loc,ca tu sa poti verifica eventuale scurgeri de ulei la rece.
Pornirea la rece: Este obligatoriu sa asisti la prima pornire a motorului la rece(verifica cu mina!). Aici vei vedea in cazul demarorului electric starea bateriei, electromotorului de pornire, a dispozitivului de roata libera care scoate demarorul din tractiune dupa pornirea motorului.
Vei asculta la relanti si la acceleratie usoara eventualele batai sau clantanituri la rece, zgomotul supapelor(posibil reglaj incorect al supapelor) si al lantului de distributie .Acesta din urma in caz de uzura emite un zgomot metalic de fierarie asemanator cu un suierat.
Fum: Exista motoare de 4 timpi ca de ex.multicilindricele japoneze in stare perfecta,care nu au voie sa scoata fum chiar din prima secunda. Altele precum boxerele mari BMW au voie in primele secunde sa emita o cantitate minuscula de fum pina la refacerea jocurilor normale intre piesele componente. In orice caz, la foarte putin timp dupa demaraj, fumul trebuie sa dispara. 
Daca nu:
- Aburul e normal pe timp rece si umed, a nu se confunda!
- Fumul albastru = consum de ulei(segmenti sau ghiduri de supapa uzate);
- Fum alb = posibila prezenta a lichidului de racire in camerele de combustie, adica garnitura de chilasa terminata,sau,mai rau,bloc motor fisurat.
Uleiul: Tot pt.4 timpi:Se verifica cantitatea si calitatea uleiului(culoare,consistenta), se intreaba de filtru, frecventa schimbului de ulei si filtre.
Se verifica numai consistenta si "grasimea acestuia. Se poate scurge putin ulei la cald si se verifica dupa "asezare"prezenta de eventuale particole metalice:a se evita!
Se verifica functionarea corecta a cablurilor de acceleratie si de soc (integritate, tensiune corecta, ungere). Acceleratia trebuie sa revina singura!
Transmisia secundara: In cazul lantului:vezi aspectul general, lipsa de rugina, ungerea corecta (un lant poate ascunde rugina si sub un strat nou de ulei), curatenia, prezenta tuturor rolelor, lipsa totala a jocurilor de orice natura. Atentie la elemente gripate: ele se demasca prin "sarituri" ale lantului la invirtirea in relanti cu roata din spate libera, pe cricul central. Zgomotele de tip "clac" indica de asemenea de obicei un lant uzat. Vezi tensiunea corecta a lantului (un lant incorect tensionat se uzeaza f. repede, ca si coroana si pinionul). Verifici starea pinionului primar si a coroanei de transmisie: uzuri, prezenta tuturor dintilor, fixare, lipsa de batai laterale.
Daca exista amortizor de transmisie de cauciuc in roata din spate, verifica lipsa jocului, sau macar acesta sa fie foarte mic: invirte coroana fate de roata din spate si vezi ce se intimpla.
Cutia de viteze: aceasta trabuie sa nu prezinte zgomote anormale, trebuie sa fie cit mai precisa si rapida, mai ales la motoarele sport. Punctele moarte trebuie sa fie usor de gasit si cele false trebuie sa lipseasca. Atentie la sariturile din viteza, mai ales prima si a 2-a (pinioane uzate sau furci de ghidaj torsionate) :se accelereaza puternic in toate treptele corect cuplate si se verifica de citeva ori acest lucru.
Suspensiile: Suspensiile fata-spate:se verifica lipsa zgomotelor de culisare, infundarea trebuie sa fie progresiva si revenirea libera si neta, dupa un mic recul.
La spate:starea amortizorului, scurgeri, functionarea reglajelor ,aspect general.
La fata: aspect general, curatenie, urme de ulei, lovituri.
Tuburile trebuie sa nu prezinte nici o zgirietura sau alte marcaje. Se verifica paralelismul prin compararea la ochi a reflectiilor tuburilor de furca. Se fac pompaje repetate si se verifica daca a aparut ulei pe tuburi (simeringuri terminate). Vezi starea simeringurilor de praf, daca sunt terminate, nici cele de ulei nu mai duc mult! Vezi comportamentul furcii la revenire, nu trebuie sa faca zgomote.Daca tuburile sunt curate dar nu amortizeaza de loc (oscilatii repetate) atunci s-ar putea sa nu ai decit putin ulei in tuburi sau chiar deloc! Intrebi daca s-a schimbat uleiul in tuburi si cind anume (maximum pt. Romania este de 10-12.000 km)
Reglaje, daca sunt: functionarea corecta.
Franele: Eficienta la apasare: daca sunt cu tamburi se verifica lipsa ovalizarii fata si spate separat (frineaza neregulat la o apasare constanta a levierului sau pedalei.)
Uzura tamburului, reglaj incorect. Daca sunt actionate prin cablu se verifica integritatea, lipsa griparii, ungerea corecta, starea camelor de actionare.
Daca sunt hidraulice: Lichidul trebuie sa fie proaspat, transparent si la nivelul corect. Daca este brun, oxidat este vechi si are o posibila prezenta de apa (se schimba la max.2 ani-20.000 km). Verifica etanşeitatea garniturilor de pompa centrala, etriere conductele (stare generala). Cursa comenzilor trebuie sa fie ferma si sa nu atinga capetele(ex.minerul dreapta al ghidonului):aer in instalaţie!
Se verifica funcţionarea becului de stop fata si spate.
In cazul discurilor se verifica starea si tipul plăcutelor. 
Se verifica cu rotile suspendate foarte atent lipsa absoluta a oricarei batai laterale a discurilor. Culoarea albăstrita a acestora este un semn de supraincalzire si posibila deformare a pistei. Uzura discurilor in functie de nr.total de km.sau de nr.de km de cind au fost schimbate este un indiciu asupra felului de utilizare la care a fost supusa motocicleta. Ex.disc de sub 20.000 km. cu plăcute standard si grosimea minima atinsa = utilizare supersportiva intensiva
Ambreiaj: Se verifica lipsa patinarii la acceleratii f. puternice in treapta a 2-a-a 3-a (depinde de putere, poate chiar a 4-a in cazul motoarelor de mare putere): daca cauciucul nu patinează, dar turaţia motorului creste fara ca viteza sa faca acelasi lucru in mod proporţional, ambreiajul trebuie refăcut.  O cursa activa exagerat de mica, chiar fără patinare inseamnă ca ambreiajul va trebui refacut curand. Hidraulica ambreiajului se verifică exact la fel ca la capitolul frine anterior.(lichid,etanseitate,etc.)

motoru in neutral, tras ambreiaj, eliberat ambreiaj si ciulit urechea daca se schimba sunetul e buba la ambreiaj si probabil e cam dus.

Roti, jenţi, pneuri: Se Ⲵe fiecare roata pe liber pt. verificarea axialitatii si a lipsei jocului din rulmenţi. In cazul franelor disc e posibil ca rotile sa fe foarte uşor franate din Ⲵirea lor libera(nu prea mult!): e normal. 
Se examinează jantele: urme şocuri, etanşeitate la tubeless (modul de schimbare a cauciucului). Se verifica valvele.  Se verifica starea cauciucurilor. Se inreabă acum citi km. au fost schimbate pneurile si in functie de raspuns(sincer!?) si de tipul cauciucurilor se poate evalua din nou modul de utilizare a motocicletei. 
Eşapamente: Stare generala, lovituri, zgirieturi, rugina ascunsa. Se verifica starea galeriilor: etanşare (zgomote ascuţite rapide "ps-ps-ps-ps" tip compresor de aer, sau motor care "ticaie" la frine de motor puternice), oxidare, integritate generala, etc. 
Instalaţia electrica: Instalaţia electrica trebuie sa fie ne-"facuta", integra, fara urme de arsuri, topituri, dezizolari, etc.
Se verifica funcţionarea tuturor echipamentelor electrice si a bordului (ex.aprinderea becului roşu de ulei la punerea contactului, si, apropo, stingerea lui imediat dupa pornirea motorului, adică presiune corecta la ulei!!)
Bateria: Contacte baterie oxidate = intreţinere necorespunzătoare.
Test de drum
Acestea fiind făcute, faci un test de drum cu proprietarul la ghidon: vei vedea cum se poarta acesta cu motocicleta, daca respecta timpii de incalzire a motorului, daca manuieşte corect cutia, etc.

Link to comment
Share on other sites

salut,

 

A enumerat "Titishor" cam tot ce se poate verifica.

Ca fost posesor de TA600 si TA650 iti pot spune ca e o alegere buna pt incepatori si pt drumurile noastre...e iertatoare,forte usor de intretinut,comoda si manevrabila.

E foarte greu sa zici ca are doar 44.000 km,la TA e bord mecanic care la 99.999 km o ia de la 0,a mea pe ceas avea 80.000 dar in realitate avea 280.000 ,deci stai linistit ca motorul este foarte fiabil si indura multe.

 

Succes la achizitie....in cazul in care dispui de buget mai mare  iti zic sa te orientezi spre TA650(au rezolvat unele lipsuri/bubite care le avea modelul de 600(ex releul de incarcare e pus langa toba si se mai arde din cauza temperaturii,ideal ar fi sa il muti de acolo)

Link to comment
Share on other sites

Salutare, merci de sfaturi, da cu kilometri este posibil sa nu fie reali, dar totusi am vazut si un alt TA cu 75 mii km si se vedea uzura normala. Aceasta pe care il vreau arata foarte bine in punctele unde sunt evidente uzurile, are doar cateva zgarieturi superficiale laterale de la incursiunile in padure. Da voi verifica si pozitia releului de incarcare. Merci mult si seara faina

Link to comment
Share on other sites

La fel si tie :)

Oricum, dpdv km, nu iti fa griji. Transalpul e un tanc, ala nu moare. Daca are schimbate lichidele la timp si a fost avut grija de ea, te duce sute de mii de km fara nici un stres

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Recently Browsing   0 members

    No registered users viewing this page.

×
×
  • Create New...