Jump to content
Sign in to follow this  
AlexB98

Căzătură în urma franarii.

Recommended Posts

Bună seară, dragi colegi! Am avut o experiență neplăcută și aș dori să mă ajutați să găsim cauzele, respectiv ceea ce este de făcut pentru viitor. 

Mi-am luat un Kawasaki En 500C, toate bune și frumoase, 400km în 5 zile(sunt începător). În ultima zi dinaintea plecării la facultate, m-am gandit ca ar fi ok să mai fac câtiva km după o ploaie( străzile erau uscate în proporție de 70-80%). Ies, totul ok, 2 km până acasă. Urmează limitatorul de viteză, îl văd din timp, decid să pișc frâna(față) ca să o trec în treaptă inferioară. Următoarea fază m-a surprins total: într-o secundă sunt jos, motocicleta ducandu-se în stânga și eu trăgând dreapta. 

Căzătura a fost cu daune minime(genunchiul puțin julit-vina mea lipsă echipament, mâna stângă mă doare puțin că am căzut pe ea, în rest, toate ok).

Experiența a fost una prea scurtă ca să știu exact cum să o scriu, dar vreau să evidențiez următoarele aspecte:

1. Chiar dacă a fost uscat dupa ploaie, tot s-au udat putin cauciucurile.

2. Cauciurile cam uzate, dar cu carne le-am pus presiunea la valoarea din manual.( E adevarat ca presiunea la cauciurile vechi trebuie sa fie mai mica decat valoarea indicată din manual?)

3. Frânare față în vale.

4. Fostul proprietar spune că e posibil să probleme cu rulmentul de la roata din față.

Înainte să închei, căzătura a avut loc într-o vale puțin înclinată, totul a fost din senin, motocicleta s-a dus stânga brusc, iar eu am tras dreapta fără vreo intenție.

Aștept părerile voastre!

 

Am căzut cu 10 m în fața limitatorului de viteză.

Share this post


Link to post
Share on other sites

eu mizez pe cauciucuri atat de vechi incat sunt plastic :)

sau franarea aia usoara nu a fost atat de usoara ;)

 

de asemenea cele 2 de mai sus se pot combina avand rezultat intalnirea cu asfaltul

Share this post


Link to post
Share on other sites

Înțeleg, cauciurile mai erau bune un sezon cald, dar presiunea e ok să fie ca cea din manual?

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

pe asfalt uscat si cauciucurile vechi au aderenta, care dispare cand fortezi limitele sau pe ud.

verifica dotul anvelopelor, nu m-ar mira sa vad ceva de genul 1509 adica saptamana 15 din 2009: 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Pariez pe gume mai vechi de 2010.

In alta ordine de idei, vezi ca mobra are si o frana spate. Invata sa o folosesti.

Deasemenea ziceai ceva de o retrogradare. De ce n-ai facut-o direct? Incepator fiind sigur nu erai atat de sus in ture incat sa risti sa blochezi spatele. Invata sa folosesti frana de motor, atat cea simpla, cat si cea cu retrogradare. 

Share this post


Link to post
Share on other sites
Acum 57 minute, AlexB98 a spus:

decid să pișc frâna(față) ca să o trec în treaptă inferioară. Următoarea fază m-a surprins total: într-o secundă sunt jos, motocicleta ducandu-se în stânga și eu trăgând dreapta.

 

Invata ce este, cum se face si de ce se face rev-matchingul cand dai inferioara. Motoreta ta nu cred ca are slippery clutch ca sa nu mai faci tu asta, dar de cele mai multe ori cand nu faci acest lucru, roata spate tinde sa isi faca de cap, partea spate face stanga-dreapta, iar combinat cu niste gume neincalzite sau mai vechiute + jegul de pe jos este posibil sa o patesti mai des decat crezi.

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Salut si bine ai venit pe forum!

Inainte de toate:

- Am vazut ca apesi butonul " citeaza / quote" la fiecare replica, ceea ce este gresit. Citatele se folosesc doar daca vrei sa subliniezi sau sa scoti ceva dintr-un text scris anterior, dar care nu se afla imediat inaintea postarii tale. Citand orice replica incarci inutil si enervant zona de reply. 

Raspunde dand reply simplu, folosind fereastra care se deschide sub fiecare replica, unde scrie "raspunde la acest topic / reply to this topic".

- Nu mai pune titluri ambigui topicurilor (ex.buna, ce spuneti, ce ziceti, vreau un sfat, astept un sfat etc etc), scrie cat mai concis si deductiv.

 

Referitor la problema ta, fiind incepator este normal ce ti s-a intamplat. Partea buna este ca aceste cazaturi se intampla la viteza mica, cu pagube minime si ai ce invata din fiecare. Din aceste trante inveti ca ploaia combinata cu motorina / benzina scursa din rezervoare, nisipul, praful si marcajele rutiere sunt inamicii mersului pe doua roti.

Foloseste cauciucuri cat mai noi cu presiunea recomandata de producatorul mobrei, sistemul de directie si franare servisat constant si mergi incet si prudent.

Cu fiecare metru parcurs ai sa intelegi motociclete, limitele ei si ale tale si aceasta pasiune.

Succes!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Buna seara si bine ai venit in luma moto.

Nu stiu ce intelegi tu prin piscat frana.

Comenzile motocicletei, ca ale oricarui autovehicul sau vehicul, se actioneaza gradual pentru a nu fi surprins de reactia acestuia. Comenzi insemnand frane, acceleratie, frana de motor, directie.

Asta inseamna evident conducere de asa manierea incat sa ai timp sa procedezi astfel. Adica cu spatii largi de manevra, nu conducere la limita. Nu facut manevre crezand ca ceilalti participanti la trafic au de gand sa faca vreo manevra la care te astepti tu.

In cazul tau daca piscat a insemnat un impuls de strangere maxima a franei nu este de mirare ca intr-o fractiune de secunda ai fost pe jos.

Se intampla ca uneori sa bruscam comenzile si atunci ne salveaza una din urmatoarele:

- experienta

- sistemele electronice ale mototcicletei (gen ABS)

Cand nici astea doua nu ne pot salva, ramane providenta/norocul/Dumenzeu ... cum vrei sa ii spui.

Ai primit mai sus sfaturi utile.

Da-i bataie si ai grija pe ud.

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Probabil s-a blocat fatza in prima secunda de frinare cind ar trebui sa actionezi foarte progresiv pina se incarca greutatea pe fata. Restul de factori -vechime anvelope umiditate panta etc sunt doar auxiliari ,au agravat fiecare situatia .Ar fi bine sa citesti ceva gen Proficient Motorcycling  si sa faci un mic curs de frinare .Si mereu echipat complet! Bafta!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Eu sustin ideea ca daca ne spui sincer DOT - ul cauciucurilor tale s-a risipit misterul.

 

Chiar ieri am vazut un topic pe un grup Facebook "ce cauciucuri seccond imi recomandati, ca nu-s nebun sa dau peste 800 ron pe un set nou". 

 

Eu raman la parerea ca motociclismul este un hobby costisitor. Mai ales pentru un student. Daca nu iti permiti sa il practici, nu il practici. 

Este si asa destul de riscant, incat sa ii cresti exponential riscurile facand economii inconstiente. Cum sa mergi tu incepator, si dupa ploaie, fara echipament? Banuiesc ca ai o casca "sa nu se ia de tine potera". Cauciucurile trebuie sa fie cat mai proaspete si in stare cat mai buna. Daca nu faci km multi cumperi mai moi care se uzeaza mai rapid, sa nu ajungi sa tii mai mult de 2  ani o pereche. Suspensia trebuie sa fie ok. Franele nu mai spun. Si echipament complet.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Eu nu cred ca DOT-ul chiar atit de important

Aveam in primavara la maxiscuter unul DOT 2011 si unul 2013 si facind probe de frinare iesea cam cu 10-15% mai bine decit cu unele noi (100-0kmh cca 45m)

Intr-adevar se bloca fata ,in extremis,cu alea vechi

Dar sa nu uitam ca si tramvaiele frineaza..asa ca tot tehnica e de baza

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 hour ago, Fiziflash said:

Este si asa destul de riscant, incat sa ii cresti exponential riscurile facand economii inconstiente. Cum sa mergi tu incepator, si dupa ploaie, fara echipament? Banuiesc ca ai o casca "sa nu se ia de tine potera"

Nu, sunt de acord cu investitiile. Am o casca împrumutată de la cineva destul de ok( imi voi cumpara eu una mai bunisoara cat de curand), am geaca cu protecții integrate si mănuși. Inteleg necesitatea investițiilor. Cat despre ploaie, era destul de uscat, nu am iesit imediat dupa ea.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ceea ce ai pățit, e defapt, o extorsiune a unui degajament ce a făcut ca toți factorii mai sus enumerați să te facă să pici în bot.

 

Pe scurt: sunt multe cauzalități care  sunt sub normele standard de siguranță. Abia când știi că sunt peste minimul necesar de siguranță le poți tria. Nu poți da vina pe ceva acum.

 

Dar dacă vrei un răspuns cât de cât simplist: Nu frânezi fața în vale!

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 oră în urmă, mihai c a spus:

Eu nu cred ca DOT-ul chiar atit de important

Aveam in primavara la maxiscuter unul DOT 2011 si unul 2013 si facind probe de frinare iesea cam cu 10-15% mai bine decit cu unele noi (100-0kmh cca 45m)

Intr-adevar se bloca fata ,in extremis,cu alea vechi

Dar sa nu uitam ca si tramvaiele frineaza..asa ca tot tehnica e de baza

Tu acum incerci sa afirmi ca ai facut "teste riguroase" privind competenta franarii a cauciucurilor vechi vs noi si ti-a rezultat un deficit de "doar" 10-15% ?:)))

 

In primul rand cand vorbim de franare 10% poate fi foarte mult. In al doilea rand ma indoiesc de rigurozitatea si acuratetea datelor culeste de tine in timpul "testelor".

 

AlexB98 : Tot nu te-ai spus DOT-ul cauciucurilor. Care este?

Cand spui ca ai casca "destul de ok" pe ce te bazezi cand afirmi ca e "destul de ok?" Pe experienta? Parca spuneai ca esti incepator. Pe ce zice prietenul? Ce casca ai mai exact?

 

Pantaloni si incaltaminte adegvata ai? Sau e "destul de ok" si fara? Cred ca ti-ai cam raspuns singur la intrebari. Tu "esti de acord ca trebuie investit" insa de fapt se pare ca ai cauciucuri vechi, o casca de calitate indoielnica , o geaca si manusi cine stie de care, si lipsa complet si protectie in zona picioarelor. 

Pana la urma fiecare se suie in sa cum doreste, insa abordarea de acest gen e ruleta ruseasca.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Posted (edited)

Insist să fie abrogate articolele de lege care obligă șoferii să folosească centura și motocicliștii să poarte cască. Fiecare poate decide cum crapă.

Edited by Lucian_M

Share this post


Link to post
Share on other sites
13 minutes ago, Fiziflash said:

Pana la urma fiecare se suie in sa cum doreste, insa abordarea de acest gen e ruleta ruseasca.

:agree:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ti-au spus deja colegii. Ca o sumarizare:

-verifica vechimea si starea cauciucurilor. Daca sunt uzate, trebuie schimbate (ai martori de uzura pe ele). Daca sunt vechi (in general se considera vechi, de la 5 ani in sus), trebuie schimbate. Daca sunt patrate, iar ,trebuie schimbate.

-verifica presiunea.

-invata sa franezi. Gasesti destule pe gogu, da cautare, si vezi cum e cu franarea. Invata sa franezi cu spatele.Invata sa franezi cu fata. Invata sa franezi cu ambele. In oras, frana spate ar trebui sa fie prietenul de nadejde. Incepi franarea cu fata, apoi termini cu spatele.  Invata motocicleta din dotare. Dozare frane, la cat din cursa, cat prinde.  Nu frana pe fata daca nu ai ghidonul drept! La viteza mica, oras, frana fata scurta, ghidon intors, rezultat garantat, mobra jos. NU bloca roata fata, prin franare abrupta. Iar, dai de pamant. Invata sa franezi cu spatele pana la blocare roata. NU debloca roata spate, daca s-a blocat. in cel mai rau caz, se duce intr o parte motocicleta. Daca simti ca se blocheaza fata, musai, trebuie deblocata. Si asa, sansele , mari, de cadere.

 

Asta e umila mea marere, ma consider amator, vesnic incepator. Nu cine stie ce talentat in ale motociclismului. Momentan, da roade aceasta abordare....

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
17 minutes ago, Adrian M. said:

Incepi franarea cu fata, apoi termini cu spatele.

.

 

Scuze de remarca dar se face exact invers

 

In ce priveste contra d.lui Fiziflash,nu o inteleg,am dat si date ,distanta de frinare de la 100 la 0 km/h,DOT 2011 era pe fata,si am zis ca intr-adevar se blocheaza mai repede cu un pneu vechi

Share this post


Link to post
Share on other sites
Acum 10 minute, Adrian M. a spus:

Ti-au spus deja colegii. Ca o sumarizare:

-verifica vechimea si starea cauciucurilor. Daca sunt uzate, trebuie schimbate (ai martori de uzura pe ele). Daca sunt vechi (in general se considera vechi, de la 5 3 ani in sus), trebuie schimbate. Daca sunt patrate, iar ,trebuie schimbate.

-verifica presiunea.

-invata sa franezi. Gasesti destule pe gogu, da cautare, si vezi cum e cu franarea. Invata sa franezi cu spatele.Invata sa franezi cu fata. Invata sa franezi cu ambele. In oras, frana spate ar trebui sa fie prietenul de nadejde. Incepi franarea cu fata, apoi termini cu spatele(asta se invata pe vremea lu' Dan Nastase ... acum e irelevant , nu neaparat incorect dar nu-i scris in piatra).  Invata motocicleta din dotare. Dozare frane, la cat din cursa, cat prinde.  Nu frana pe fata daca nu ai ghidonul drept! La viteza mica, oras, frana fata scurta, ghidon intors, rezultat garantat, mobra jos. NU bloca roata fata, prin franare abrupta. Iar, dai de pamant. Invata sa franezi cu spatele pana la blocare roata. NU debloca roata spate (pana nu se indreapta motocicleta), daca s-a blocat. in cel mai rau caz, se duce intr o parte motocicleta. Daca simti ca se blocheaza fata, musai, trebuie deblocata. Si asa, sansele , mari, de cadere.

 

Asta e umila mea marere, ma consider amator, vesnic incepator. Nu cine stie ce talentat in ale motociclismului. Momentan, da roade aceasta abordare....

 

dece dai sfaturi cat timp e clar ca nu stapanesti prea bine subiectul ? jumatatile de adevar si sfaturile incomplete presarate cu aberatii sa stii ca nu ajuta pe nimeni.

 

pe langa ce ti-au scris altii ... mai conteaza si marca/modelul cauciucurilor , exista pe piata cauciucuri cu dot nou dar conceptie 1980 toamna (fara exagerari) , nu e cazul la motocicleta ta, dar multi imbratisatori de capuri de pod sunt mari amatori pilot power 1 .. michelin face o selectie naturala a motociclistilor scotand pe piata in continuare acelasi gunoi de 20 de ani ... dc? pentru ca se vinde .(e doar un exemplu).

 

ai cumpara azi un telefon nou dar conceput in 1999? , dc ai face lucrul asta cu bucata de cauciuc care te tine in viata?

 

 

aia cu guma veche care franeaza mai bine decat aia noua ... aia e bezna mintii , trebuie executat orice filozof care scoate asa ceva din dansul.

 

 

+  dupa ploaie , exact cum descrii tu , cat inca nu e uscat pe jos dar nici nu balteste .. se formeaza un strat alunecos de praf,noroi,polen cacao ce mai e pe strada , asta iti scade mult aderenta.

 

* castile nu se imprumuta, daca masina sau femeia se mai dau, castile sunt personale la fel ca chilotii.

 

 

 

 

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

@superbec, nu vreau sa incep polemici. Asa ca te rog, sa imi raspunzi la obiect, si invat si eu ceva din asta-sau ajungem la o concluzie corecta.

Am si specificat, este o parere, la nivel de amator ,ce am scris.

Pentru ca in general, forumistii au tendinta de a raspunde doar franturi, pe bucati, incomplet. 

Cand spuneam: ''incepi franarea cu fata, apoi termini cu spatele'', cred ca ar fi trebuit sa spun-in oras, este recomandat sa inveti sa folosesti frana spate ,respectiv, sa inchei oprirea, cu frana spate, si sa pui jos doar un picior, stangul. My bad, ca n-am explicat povestea , complet. Si asta nu e din ce zic eu, ci ce zic altii, mult mai experimentati decat mine-instructori MSF, etc, bla bla. Mi s-a parut corecta. Nu i ok, te rog sa exemplifici-explici de ce. La modul cel mai sincer, si interesat, zic. Eu incerc sa urmaresc niste oameni, instructori, care explica una alta, si de acolo, incerc sa aplic, cat pot, pe strada.

Legat de blocare roata spate , instructorul ne-a spus ca poate ramane blocata, cat timp esti pe faza, si stii ce se intampla, nu tresari ca o varga.

Pierderea tractiunii, incepere derapaj, recuperarea brusca a tractiunii, duce rapid la tranta , via highside.   Un incepator, sau un rider amator, ca mine, nu cred ca se va coordona corect, iar riscul este mai mare, sa incerci sa recuperi-deblochezi roata, vs, ramasa blocata.

Gresesc cu ceva?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Imi zic si eu parerea cu privirea la franare: nu exista reteta perfecta universala, ci doar abordari diferite. Mi se pare gresit sa spui ca se franeaza fata + spatele nu stiu cum, si actionezi franele in felul x, si ca asa se franeaza corect. E ca o problema cu mai multe rezolvari si fiecare decide care metoda i se potriveste mai bine. Intr-un fel franezi cu o motoreta sport de 180kg care blocheaza spatele imediat, si si aici parerile variaza mult, fie ca e strada sau pista, si altfel franezi cu un cruiser de 300 kg incarcat cu pasager si bagaje dotat cu ABS. Ce functioneaza pt tine s-ar putea sa ma bage-n papusoi pe mine, si invers.

 

Sunt atat de multe variabile incat nici nu are rost discutia. Mai mult de "frana de baza e aia de pe fata si nu brusca comenzile" nu e corect sa spui, si fiecare incearca diferite metode de franare si alege varianta care i se potriveste. Dupa ce tragi linia tot la preferinte personale se ajunge.

 

Confirm, chilotii nu se imprumuta.

Share this post


Link to post
Share on other sites

@paulynos, asa e, una e cruiser, alta e sportiva, alta e tourer. Dar omul e incepator. Nu mai bine incearca sa aplice niste sfaturi clare? care vor da...oarecare rezultat? Decat nimic? Dupa, va vedea cum e, si singur. Dar asa, macar are un principiu, o regula, pe care va incerca sa o aplice. in loc sa faca..dupa ureche.

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

  • Recently Browsing   0 members

    No registered users viewing this page.

×
×
  • Create New...