Jump to content
Tracer7

Traiectoria de securitate introdusă la examenul moto în Franța începând din 2020

Recommended Posts

Din ciclul ce fac alții, în țări unde (teoretic cel puțin) apa e mai caldă:

Începând de anul viitor, în Franța școlile de șoferi vor preda celor înscriși pentru categoria A și noțiuni legate de traiectoria de securitate, urmând ca și în timpul examenului să fie urmărit modul în care au fost însușite deprinderile respective.

1.thumb.jpg.5a5db80cf63f848fa16a0adb3845e203.jpg

Ei descriu toată treaba în 4 etape:

A – intrarea în viraj

B – descoperirea/analizarea virajului

C – adaptarea vitezei de deplasare

D – ieșirea din viraj

Cu alte cuvinte, motociclistul trebuie să:

-          reducă viteza la intrarea în viraj astfel încât să poată identifica cât de strânsă/închisă e curba,

-          pentru asta trebuie să se poziționeze în bandă cât mai aproape de linia care desparte sensurile de mers (în cazul virajelor la dreapta) sau cât mai aproape de marginea drumului/dreapta benzii de circulație (în cazul virajelor la stânga),

-          privirea cât mai mult înainte să poată anticipa virajul (inclusiv să vadă traficul de pe sensul opus),

-          la ieșirea din viraj (imediat ce poate fi văzută de motociclist) își poate relua poziția inițială în bandă și să crească din nou viteza de deplasare.

Lucrurile astea pot părea extrem de evidente (chiar banale) pentru cei care merg deja pe două roți. Francezii le-au preluat din cursurile pe care le urmează la ei polițiștii moto, dar le consideră acum noțiuni necesare pentru toți cei care vor A-ul.

Mie mi s-ar părea la fel de util ca schema asta să le apară la orele de legislație și celor care vor sa obțină B-ul. Sunt aproape sigur că un șofer care vede din spate un motociclist cum se poziționează în bandă tinde să creadă că ăla ocupă inutil spațiul/dansează aiurea în bandă. Așa poate ar pricepe și șoferul că e o logică în toată treaba asta și că e, de fapt, mai sigur așa pentru motociclist.  

Share this post


Link to post
Share on other sites

Aia cred ca se bazeaza pe ideea ca Gigel din contrasens nu taie curba in virajul lui la stanga, adica al tau la dreapta. Mare eroare! Ori au ei alti Gigei decat ai nostri, ori plm...

Share this post


Link to post
Share on other sites

 

Acum 22 minute, XaeL a spus:

Aia cred ca se bazeaza pe ideea ca Gigel din contrasens nu taie curba in virajul lui la stanga, adica al tau la dreapta. Mare eroare! Ori au ei alti Gigei decat ai nostri, ori plm...

Mda, din pacate alta e realitatea pe strada. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Scuzati-mi franceza dar cred ca e vorba despre traiectoria de siguranta, nu securitate. O idee buna din punctul meu de vedere, la noi 90% din cei care iau permisul moto nu au idee cum sa "negocieze" un viraj.

Share this post


Link to post
Share on other sites

@Nicku_R

Exact, de siguranță e corect. 

Și mie mi se pare o idee bună, tocmai de asta am zis să postez aici la începători. 

@XaeL

De acord cu ce spui tu - e foarte probabil să vină cineva din sens opus care nu își respectă banda. Tocmai de asta e și bine să reduci viteza la intrare și atenția să fie cât mai în față - ai șanse mai mari să eviți (dacă e posibil). 

Share this post


Link to post
Share on other sites

din ce am inteles de la un coleg din tura abia incheiata, in franta scoala moto dureaza 18 luni...

deci sa tot inveti

Share this post


Link to post
Share on other sites
14 minutes ago, ianachim said:

din ce am inteles de la un coleg din tura abia incheiata, in franta scoala moto dureaza 18 luni...

deci sa tot inveti

Google ai folosit? Daca tot vii cu informatii din astea spectaculoase, zic ca poti incerca sa le verifici pe internet inainte.

Edited by XaeL

Share this post


Link to post
Share on other sites

Salut! Si in Franta sunt care o iau pe ... scurtatura.Deci ,traficul bate teoria.Apa o fi calda ,dar cu ce folos daca e ...jegoasa.))))

Share this post


Link to post
Share on other sites
Acum 3 ore, XaeL a spus:

Aia cred ca se bazeaza pe ideea

 

Ar fi bine sa stai pe margine la subiectul asta.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Citat

Cu alte cuvinte, motociclistul trebuie să:

-          reducă viteza la intrarea în viraj astfel încât să poată identifica cât de strânsă/închisă e curba,

-          pentru asta trebuie să se poziționeze în bandă cât mai aproape de linia care desparte sensurile de mers (în cazul virajelor la dreapta) sau cât mai aproape de marginea drumului/dreapta benzii de circulație (în cazul virajelor la stânga),

-          privirea cât mai mult înainte să poată anticipa virajul (inclusiv să vadă traficul de pe sensul opus),

-          la ieșirea din viraj (imediat ce poate fi văzută de motociclist) își poate relua poziția inițială în bandă și să crească din nou viteza de deplasare.

Lucrurile astea pot părea extrem de evidente (chiar banale) pentru cei care merg deja pe două roți. Francezii le-au preluat din cursurile pe care le urmează la ei polițiștii moto, dar le consideră acum noțiuni necesare pentru toți cei care vor A-ul.

Mie mi s-ar părea la fel de util ca schema asta să le apară la orele de legislație și celor care vor sa obțină B-ul. Sunt aproape sigur că un șofer care vede din spate un motociclist cum se poziționează în bandă tinde să creadă că ăla ocupă inutil spațiul/dansează aiurea în bandă. Așa poate ar pricepe și șoferul că e o logică în toată treaba asta și că e, de fapt, mai sigur așa pentru motociclist.  

 

Corect cu redusul vitezei la intrarea in viraj. Cu pozitonarea cat mai aproape de linia care desparte sensurile de mers, nu sunt de acord in nici un viraj decat daca ai vizibilitate pe toata curba si deci, din alte motive decat siguranta.

 

Ce facem cu acceleratia in zona de "descoperire a zonei virajate"? O taiem brusc? Incarcam furca fata in curba? Acceleram apoi iarasi in curba, dupa zona de descoperire, cu riscul sa pierdem aderenta pe spate, poate din prea mult zel?  Cum propun ei sa ne jucam cu acceleratia in curba, in detrimentul suspensiilor si aderentei?  

 

Excesul de zel in acceleratie si necunoasterea elementelor ce tin de de aderenta si suspensie(mai ales in curba). tin fix de cei care nu au aceste notiuni, adica cei care ar trebui sa nu faca asta, incepatorii. 

Edited by misionaru

Share this post


Link to post
Share on other sites

@misionaru

Și eu sunt curios să aflu. 

Probabil că ar trebui să mă înscriu la școală acolo 😄

În orice caz nu cred că ei propun bruscarea comenzilor în timp ce ești în viraj.

Cel mai probabil e vorba de abordarea virajului cu o viteză rezonabilă care să îți permită să vezi ce vine din sens opus și unde începe să se deschidă curba și abia de acolo să revii (progresiv) cu acelerația. 

Edited by Tracer7

Share this post


Link to post
Share on other sites
Acum 2 ore, XaeL a spus:

Google ai folosit? Daca tot vii cu informatii din astea spectaculoase, zic ca poti incerca sa le verifici pe internet inainte.

daca ai alte info share cu noi.... sau scrii doara asa la atac

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ciudată traiectoria desenată în virajul de dreapta. Înțeleg că accentul se pune pe siguranță și nu pe eficiență și viteză, deci nu e vorba de racing line, dar pe lângă faptul că în apex e aproape de axul drumului, deci în mai mare pericol de a se întâlni cu unul care vine pe racing line din sens opus, gâtuie virajul degeaba. În condiții de mers preventiv nu mi se pare justificată traiectoria doar pt vizibilitate, iar alt avantaj nu văd. 

În fine, bine că măcar ăia se preocupă sa știe cât de cât să vireze lumea înainte de a ieși pe stradă. Cred că la noi sunt peste 90% cei care habar n-au când obțin permisul! 

Share this post


Link to post
Share on other sites
2 hours ago, ianachim said:

daca ai alte info share cu noi.... sau scrii doara asa la atac

Le are google. Pot fi gasite in 2 minute. Spor!

Share this post


Link to post
Share on other sites
Acum 15 ore, Nicku_R a spus:

.... la noi 90% din cei care iau permisul moto nu au idee cum sa "negocieze" un viraj.

 Daca sunt lacomi si "negociaza la sange" virajul.

Share this post


Link to post
Share on other sites

O idee foarte buna, mai ales in zona cu "reprise de la stabilite" (regasirea stabilitatii) spre iesirea din viraj. Multi pierd stabilitatea si controlul "calului", in lipsa instruirii si antrenamentului reflexelor pentru controlul voblajului directiei.

Sau pentru derapajul controlat.

Nu mai amintesc de "opturi", cu o singura mana pe ghidon. :D

 

Totusi, asta pare a fi cea mai buna proba de poligon, doar ca nu prea avem elicoptere: 

 

 

 

 

  

 

Concluzia: la noi, permisele de conducere se dau la (pe) branza  :D

Mamaliga moloko, davai mobra daleko!

Acum 18 ore, Tracer7 a spus:

Din ciclul ce fac alții, în țări unde ... apa e ...

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Sau pe 💰💰, la Pitești, Giurgiu și prin alte părți unde încă n-a crăpat buba! Bine zicea Alex Filip aseară, ăia care l-au luat pe câteva sute de € au o durere-n pwlă generalizată, li se rupe de reguli, prevenție și alte kkturi. 

Sunt curios câți confrați motocicliști au luat așa permisul, că după cum merg unii așa pare. Drept că examenul oricum e o glumă proastă, școala probabil cam la fel... 

Totuși în desenul ăla franțuzesc nu văd copaci pe margine. Big problem! :crack:

Edited by john17

Share this post


Link to post
Share on other sites
49 minutes ago, john17 said:

Drept că examenul oricum e o glumă proastă, școala probabil cam la fel... 

 

La noi la scoala te invata cum sa (trisezi sa) iei examenul, nu cum sa mergi pe motocicleta, e o mare diferenta.
Totul pe repede inainte, ca sa scape de tine. La fel cum studentii trec examenele pe tocit si se sterg la fund cu diploma.
Instructorul te invata ce sa faci sa nu-l versi pe el de sus din corcodus cat sta in carca la tine si mergeti cu 15kmh. "Foloseste doar frana spate".  Apoi iesi pe strada singur, o arzi cu 70, franezi cum ti-a zis ei si te faci c*cat. Despre ce vorbim? :))

Share this post


Link to post
Share on other sites

Cine are rabdare sa citeasca topicul pt incepatori si sa se uite la niscaiva accidente youtube  gen 'no prisoners' eu spun ca baga ceva la cap

Si apoi,incet incet,facind km,plus invatat de la cei mai buni (ideale sunt intr-adevar cursurile),o sa fie bine cred

Totul e sa nu te manince palma...

Pina la urma,in orice scoala ,cel putin de la noi,studiul individual a fost baza!

Share this post


Link to post
Share on other sites
Acum 11 ore, LimpTA a spus:

La noi la scoala te invata cum sa (trisezi sa) iei examenul, nu cum sa mergi pe motocicleta, e o mare diferenta.
Totul pe repede inainte, ca sa scape de tine. La fel cum studentii trec examenele pe tocit si se sterg la fund cu diploma.
Instructorul te invata ce sa faci sa nu-l versi pe el de sus din corcodus cat sta in carca la tine si mergeti cu 15kmh. "Foloseste doar frana spate".  Apoi iesi pe strada singur, o arzi cu 70, franezi cum ti-a zis ei si te faci c*cat. Despre ce vorbim? :))

Esti intro grava eroare!Instructorii te invata sa iei examenul  asa cum vor politistii!Pare paradoxal dar in scoala inveti sa iei examenul in primul rand si apoi sa conduci!

Totul se invarte in functie de metodologia stabilita de examinare ,dar mai ales de ce vrea pwla politistului!Iar metodologia e de kakat,se dau depunctari la orice rahat de nu apuci sa pleci dupa loc si ai cazut examenul,Iar politistii denumiti pompos examinatori sunt majoritatea niste cretini care nu au ce sa caute la un examen auto-moto!

C a sa nu mai zic de tratamentul animalic la care sunt supusi examinatii,denumiti jignitor si umilitor elevi!Oameni in toata firea denumiti elevi!

Stai ore in sir ca vitele sa dai traseul,nemancat,nepisat,necacat!In bataie de joc!Tot vorbim ca afara e asa si pe dincolo,pai hai sa fie toate ca afara,metodologia,examinatori privati si profesionisti,candidati respectati!Nu bataia de joc a unor tablagii retardati!Stiu cazuri de politisti obligati sa se faca examinatori la ordinul sefilor!Si pentru ca nu le convenea ca au fost scosi din birouri au picat toti candidatii pe care iau avut,sedinta de sedinta!Asta pana au fost adusi inapoi la caldurica!Asa ca sa fie ca afara dar 100%

nu doar cat vrea pwla statului!

Iar marea traiectorie de securitate de la (cuvant jignitor) aia de francezi e o cretinatate,daca te plasezi cum zic ei,pe Cheia sau Siriu,te fac zecile de dobitoci care taie curbele pilaf!

Si sa nu creada lumea ca aia de afara ies superpiloti!Mor si la ei si se imprastie la greu!Si au traficul pe sosele bune cu soferi mai civilizati ca aici!Nu ingramaditi pe cateva dn-uri si cateva franturi de autostrada ca noi!

Daca-i aduci aici mor ca mustele!Noi suntem niste supravietuitori!Si nici o scoala din lume nu te poate invata sa supravituiesti!Doar scoala vietii!

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

eu spun ca esti cam suparat pe politisti..sa nu uitam ca ei sunt neconditionat la ordinul sefilor,doar cine a facut armata stie ce inseamna

Mie mi s-au parut rezonabili si priceputi,isi dadeau seama din poligon daca unul e ok sau ba

Si intotdeauna politistii moto mi s-au parut cei mai intelegatori si ai traficului si ai soferilor

Ex: un timpit de amic,acum vreo 15 ani cu un Oltcit a cam dat peste un motopolitist asa doar putin,neglijenta... si l-a lasat neamendat..

Share this post


Link to post
Share on other sites
Acum 9 ore, mihai c a spus:

Si intotdeauna politistii moto mi s-au parut cei mai intelegatori si ai traficului si ai soferilor

 

Astia erau alta specie, de exemplu nu am auzit pe nimeni sa fi oferit spaga motopolitistilor iar aia sa primeasca. Si erau cunoscuti ca fiind severi, scapai de amenda doar printr-un noroc.

Share this post


Link to post
Share on other sites
13 hours ago, adiy32 said:

...

A nu se intelege ca ii laud pe francezi. Punctam doar procesul jegos prin care iei carnetul moto in Romania. Si daca instructorii te fac sa iei examenul dupa cum vor politistii, asta e una dintre probleme. Cealalta problema e ca n-au nici macar constiinta sa iti zica "ba (cuvant jignitor), vezi ca noi aici facem o chestie cat sa iei. Dupa ce pleci de aici pentru tine treaba se schimba complet, asa ca pentru binele tau, cauta sa inveti agregatul, eventual du-te la niste cursuri de indemanare etc." 

Am colegi la munca, oameni in toata firea nu pustani, care dau de A pentru a-si lua scuter si vin la mine si-mi spun ca le-a zis instructorul sa nu se atinga de maneta de frana. Doar cu spatele :))))))) 

Share this post


Link to post
Share on other sites
Acum 16 ore, adiy32 a spus:

examinatii, denumiti jignitor si umilitor elevi!Oameni in toata firea denumiti elevi!

....

Iar marea traiectorie de securitate de la (cuvant jignitor) aia de francezi e o cretinatate

 

Wtf? De cand este umilitor sa înveți?

Iar cu traiectoria.... când ai să înveți să o urmezi, ai să înțelegi avantajele ei. Asa, pe hârtie.... tu mergi cel mai bine.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nu prea inteleg nemultumirea unora de pe aici, tot aud ca scoala nu te invata nimic, ca te invata sa iei doar permisul etc. Nu stiu ce mari piloti vreti sa iesiti dupa 15h de condus, in cele 15h ar trebui sa stii sa pleci cu ea, schimbari de trepte, franari si cateva manevre care din punctul meu de vedere sunt suficiente pentru a porni la drum in rest este treaba ta sa te implici, sa pui intrebari, sa exersezi mai mult din ceea ce nu-ti iese, diferite abordari ale unor situatii etc. Motocicleala are o curba de invatare ceva mai grea si tot timpul este de invatat/perfectionat iar asta depinde foarte mult de fiecare in parte, ce unul poate asimila intr-o ora(sa zicem) poate altul asimileaza in 3 iar altul poate niciodata. Instructorii nu pot face decat sa iti spuna teoria dar practica doar tu o poti face, si de multe ori teoria nu se pupa cu practica...intelegeti voi ce vreau sa zic. Ce-i drept unele scoli sunt doar de forma iar aici o zic din propria experienta(in poligon erau mai multe scoli) dar chiar si asa ce iti spune un instructor gasesti sub forma scrisa si nu doar peste tot, asa ca poti exersa(doar ai agregat de la scoala si te doare la patina daca il pici). Eu am avut noroc de instructor care nu era deranjat de intrebari si se si implica(pedeapsa daca nu faceai ce trebuie era o tura de poligon cu motoreta impinsa, norocul meu e ca nu am avut ocazia de pedeapsa 😎) dar nici nu am mers pe cea mai ieftina scoala pe care am gasit-o(ca tot romanul). Inca o treaba, nu exista cursuri de perfectionare in primele 2 sezoane, mai intai inveti agregatul dupa care "perfectionezi", nu ai cum sa inveti lucruri ceva mai avansate cand tu esti pamant, cine are 2 sezoane si se considera experimentat se pacaleste singur. Iar asta vine de la o persoana care nu are decat cat A si nu mi s-a parut imposibil sau terifiant sau ca nu as fi pregatit sa ies in "jungla", deci treaba cu exp pe cat B e bullshit(experienta in trafic o dobandesti si ca pasager 😉). Exersati exersati exersati doar voi sunteti responsabili pentru integritatea voastra...vorba politistului "eu va dau plasticul ca nu il dau de la mine dar tineti cont ca in momentul in care il veti avea in buzunar sunteti pe cont propriu!"

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


  • Recently Browsing   0 members

    No registered users viewing this page.

×
×
  • Create New...