Sari la conținut

Ucenicie / voluntariat la mecanic moto


Postări Recomandate

Salutare.

Pentru diversificarea aptitudinilor personale si a activitatilor desfasurate as vrea sa invat ceva mecanica moto. Pana acum am mai facut schimburi de ulei, schimburi de placute frana, am mai ajutat la segmentarea unui motor, am mai asistat pe la schimbat de rulmenti / ambreiaje, etc in materie de hobby, dar am dat si ceva fail-uri sau rezolvat diferite lucruri ineficient sau mai pe de-a-ndoaselea. No, eu as vrea sa petrec ceva timp intr-un mediu unde lucrurile se fac mai ca la carte, unde as putea sa invat niste reguli generale, niste principii de aplicat, eventual sa vad cum se folosesc anumite scule, etc.

Ce pot pune eu la dispozitie ar fi ca timp de una sau doua luni, 3 zile pe saptamana, 4 ore pe zi (dimineata sau seara astfel incat sa pot asigura continuitate si la jobul curent) sa fiu ala de da scule la mana, ajuta la chestii basic, pe scurt: pot fi ala micu' care la urma strange sculele. 

E vreun mecanic moto care crede ar beneficia de pe urma unei asemenea interactiuni? Bineinteles, fara plata si doar in masura in care interactiunea este mutual benefica. Nu e cazul de ingrijorari ca o sa fac concurenta dupa aia, intrucat prefer sa imi castig banii de pe urma expertizei din domeniul in care deja activez.

Valabil pentru zona Bucurestiului.

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Cum cerea garantie motorul? Ce mizerie e asta?

Bursylac, daca situatie e exact cum o descrii FELICITARI. Esti pe drumul cel bun. Ai fi putut sa te uiti la seriale pe netflix in timpul ala ;)

Nu stium ce si cum va fi dupa 15, insa inainte de toata povestea cu virusul era mare criza de forta de munca, si sunt convins ca un service serios ar beneficia de pe urma a ceea ce propui tu.

Pana gasesti vezi ca sunt niste super mecanici pe youtube care isi prezinta munca, si explica in clar totul. Stiu ca pana nu pui mana sa si faci nu e acelasi lucru, dar e o chestie buna pentru o construi o baza.

Si eu sunt pasionat si desi nu voi lucra sigur in vreun service moto am zeci daca nu sunte de ore de vizionare a diverselor operatiuni. La rabla mea fac totul singur si satisfactia este pe masura dupa fiecare interventie.

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Acum 3 ore, caracterincompatibil a spus:

Simplu.invoca faptul că învățăcelul e posibil sa strice ceva,iar skandal activa garanția,să plătească pagubele făcute de ucenic.pam pam

Fara a dori sa intru in polemica dar tocmai asta mecanica de invatare: unul care stie mai multe, supervizeaza ucenicul sa nu faca vreo prostie, il indruma, iar in schimb acesta munceste benevol (a specificat ca nu doreste remuneratie) si face activitatile pe care nu vrea nimeni sa le faca (strange sculele, spala motocicletele, etc).

Chestia asta ca vii sa te invat dar lasi motocicleta gaj in cazul in care strici ceva, inseamna ca din prima, eu ca persoana care ar trebui sa te invete am de gand sa esuez. Pentru ca pe perioada cat esti invatatel responsabilitatea este A MEA, a celui care te invata. Abia dupa ce se considera ca ai invatat (lucru de obicei certificat in urma unei examinari teoretice si practice) ai responsabilitatea muncii pe care o prestezi. Doar ca atunci te si remunerez, si deja e alta poveste.

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Vizitator _Raul_

@bursyllac: 

Off-topic prin prisma cererii tale, dar poate te ajuta cu ceva. 

 

Experienta de o viata de mecanic este sintetizata in link-ul din semnatura mea. 

Este al unui mecanic din America, omul sa aiba vreo 60 si, 70 de ani. Repara motociclete de pe la 15-16. 

Ai inclusiv articole despre ce inseamna o viata de mecanic, cum sa iti alegi clientii, ce sa refuzi cand vine vorba de reparatii, cat sa ceri pentru munca ta, etc. 

Il am in semnatura de multi ani si consider ca este unul dintre cele mai bune site-uri pe care le-am intalnit vreodata pe internet. 

 

Nu stiu care este planul tau dar daca vrei sa citesti mecanica scrisa complet si onest, eu ti-l recomand. 

Iar daca vreodata te gandesti sa faci o scoala de mecanici, am un amic in Londra care a facut acolo asa ceva.

Cred ca 6 luni, nu chiar ieftina, program de min. 6 ore pe zi. Pot sa ii cer detalii daca te intereseaza. 

 

 

 

Editat de _Raul_
Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Hai că îmi dau și eu cu părerea speculând cumva cauza apariției acestui topic.

 

Și încep de pe vremea comunismului. E clar că era plin de Dacii, Mobre, Trabanturi și uneori Lăzi. La motorete mai apăreau IJ-uri, CZ-uri sau Jawe...

Bun, ce vreau să zic cu asta? Chiar dacă existau service-uri, lumea nu prea dădea pe la ele, exista la oricare 2-3 blocuri sau în fiecare sat un nea Gigel prin mâna căruia au trecut zeci de Dacii. E... dacă ai puține aptitudini și te axezi pe service monomarcă până la urmă ajungi zeul Daciei, al Mobrei sau al Oltcitului. Mașinării nu foarte complicate dar cu multe probleme specifice. După revoluție piața auto a explodat. Iar după apariția motoarelor pe injecție tagma mecanicilor de cartier a cam dispărut. Nu numai că au apărut o droaie de mărci, dar chiar și fiecare model în parte era diferit, ca motorizare, uneori și ca parte mecanică, platformă. Atunci au început s-apară serviceurile autorizate și cele de reprezentanță. La cele din urmă s-a sărit calu' la capitolul prețuri din prima și au început să fie evitate. Mecanicii lor erau trimiși pe la specializări și veneau într-adevăr destul de instruiți, numai că după un timp deveneau șefi și nu mai puneau mâna pe fiare. E, aici interveneau ucenicii care poate prinseseră ceva sau lucrau după ureche. Cert e că încet încet calitatea serviceurilor a scăzut drastic. Nu mai aveai garanția că dacă te duci la un service scump ți se va face și treabă de calitate. Apoi a urmat explozia de după obligativitatea RCA cu prețuri astronomice plătite de asigurator și restul de măgării.

Acum vreau să povestesc și câte ceva din experiența mea. Am pornit cu un scuter pe la 18 ani. Nu prea voiam să aud de mașini, dar tata m-a forțat nițel ca să-mi iau permisul auto (B-ul) doar ca să nu mă mai vadă pe scuter. Mi-a dat bani de școală, etc.. Am luat permisul pe bune dar din a 2-a încercare. Apoi după un an am făcut pe ascuns școala și pentru A. Am luat și pentru motociclete. 

Scuterul era foarte simplu dar mai avea unele bube. Încet-încet, întrebând pe unul, pe altul, am ajuns să-l repar de fiecare dată când făcea figuri. L-am dat și mi-am luat Dacie, ca tot omu'. La asta am șurubărit cel mai mult. Aveam un nene la bloc la care mai reparam, până am dat prin casă de Mondiru. image.thumb.png.dc59af273da118e63f9b0331fd2a6cae.png

După câteva luni Dacia mea era ca la carte. De atunci am văzut viața altfel.  În afară de desfăcut și refăcut motorul am umblat peste tot la mașinuța aia. 

 

După ceva ani a apărut o ocazie și mi-am luat o motocicletă. Yamaha XZ550S. Arăta bine, mergea bine, dar cu "ajutorul" unor mecanici și cu lipsa mea de cunoștințe am pus-o pe butuci.

Am luat-o cu o problemă, releul de încărcare. Acum e ceva banal, cauți pe net și dai comandă. Pentru anii 90 însă a fost o provocare. Un vecin electronist mi-a înjghebat un soi de regulator cu care am reușit să ies și din localitate. Motorul V2 trăgea cam aiurea așa că am fost la niște pseudo mecanici pe la Sala Palatului. Mi-au ținut acolo motorul vreo lună și n-au rezolvat nimic, bașca mi-au dat un sfat, să nu mai opresc benzina de la robinet.

Am dus mobra acasă și peste noapte mi s-a scurs benzină în clilindri. Am încercat s-o pornesc dar se auzea dubios, pe urma mi-a dat seama. Am scos eu tot uleiul dar probabil se spălase prin motor. Cert e că după faza asta și uleiul prost pe care-l găseai pe atunci, motorul a început să bată. 

Tocmai se făcuse un service de moto la parterul blocului. M-am dus la experți cu ea. Zilnic mă mințeau că încep, că mi-l fac și alte texte. După două săptămâni l-am luat, l-am suit pe scări până în fața ușii și am început s-o demontez. Era motorul împrăștiat într-o cameră plus balcon... Nu știam de unde să-l apuc, ce să schimb, cu ce să schimb, scule nu prea, etc.. Cum pe vremea aia comunitatea era mică, mă trezesc cu un nene la ușă, că vrea și el carena să o tragă în fibră pentru o matriță. El avea o mobră identică dar varianta naked și ar fi vrut carenă pentru că-l bătea vântu'. Văzând mobra fără motor m-a întrebat dacă nu cumva îmi bate. Da, exact. 

Păi și eu am avut, e problemă comună, de la ungere proastă se duc cuzineții de bielă. Eh... el știind tot mersul am început dansul. Trebuia un imbus lung, își sudase el unul pentru desfăcut lanțul de distribuție. Apoi du-te-n Politehnică, fă cuzineți. Du-te vizavi de Dinamo, fă garniturile de chiulasă, du-te la Tiberiu Troia, reprezentant Yamaha și lasă o poală de bani pentru filtre și alte nimicuri. Cert e că am rezolvat-o până la urmă. Dar fără manual e treaba dracu' și dacă nu apărea omu' cu pricina, nuștiu ce se alegea de mobră. Până la urmă am dat-o și am zis că mă liniștesc cu motoarele, ca am o vârstă, etc... minciunile clasice cum că te cumințești. După câțiva ani am luat o gioarsă de SuperTenere la care am schimbat o grămadă. Dar am și mers pe unde nu credeam vreodată s-ajung. De data asta a fost mult mai bine, apăruse MyMoto, aduceau piese originale. Apăruseră manualele de reparație, altă viață. 

Mai aduc aminte de Honda XR650R pe care am luat-o acum câțiva ani și la care mi s-a rupt un arculeț de la selectorul de viteze. Așa că am desfăcut pentru a doua oară un motor ca să ajung pe nenorocitul de arc. Cert e că fără manual ești mâncat și fără sursă de piese. 

 

Concluzia: Dacă nu te duci undeva la un curs de mecanică adevărat, nuștiu câte vei învăța din service-urile noastre. Nu prea se mai bagă oamenii la fineturi, pentru că se irosește timp mult și bonificarea nu-i pe măsură. 

Mai bine ia ușurel manualul și studiază-l. Bagă-ți mâinile în ce crezi că ți-e mai ușor la început apoi cu curaj și la restul. La motoarele astea moderne trebuie să știi și puțină electrică, unde să pui aparatul de măsură. 

Intră pe forumurile în care se discută modelul specific, bubele comune, cum au făcut ei...

 

P.S. 

Și pe forumul ăsta sunt o grămadă care se pricep și îți vor da sfaturi bune. Contează foarte mult să știi să extragi ce-ți trebuie din maldărul de rahat care este aruncat de tot felul de rătăciți pe aici...

 

Editat de vis-a-vis
Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Multam frumos de raspunsuri.
Eu am "participat" la o facultate din care nu am ramas neaparat cu foarte multe informatii, dar imi place sa cred ca mi-a format o gandire metodica. Cam asta incerc sa obtin eu din exercitiul acesta. Mai mult decat concret operatiunea x. Sa vad mentalitatea de mecanic la lucru. Chestii pe care nu le gasesti in manual, cum ar fi: cand pui un rulment, nu aplici presiunea pe inelul interior, chestie care totusi mi-a fost recomandata la un moment dat de cineva. Pana la chestii mai de finete cum ar fi ca ordinea in care strang suruburile de la roata fata poata sa rezulte fie intr-o roata montata corect, fie intr-o roata care torsioneaza usor furca.
In engleza e un concept pe care nu stiu sa il traduc in romana: rule of thumb. Asta mi se pare cel mai important lucru pe care sa il invat. Dupa aia, cum ziceati si voi, cu manualul si youtube-ul in fata.

 

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Faina poveste,vis-a-vis...

Si eu prin anii 90 am facut rk-ul la Dacia in baia din apartament :),nu as repeta experienta desi a mers..

Acum,trebuie sa recunoastem,daca e ceva cu cistig sub un nivel,de pilda 100 Euro/zi,ne obliga facturile/societatea de consum sa refuzam...

Si uite asa,pierdem foarte mult fun si instruire,felicitari lui bursyllac,asa e bine,sa ne mobilizam si sa invatam mereu ceva nou

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

La 06.05.2020 la 12:21, einstein1984 a spus:

ce misto era pe vremea lu Ceasca cand treburile astea se faceau organizat si planificat. La francezi inca exista astfel de stagii, si chiar conteaza ca credite in educatie (liceu, universitara). 

Succes!

cati ani avei tu pe vremea lu ceasca" ??? sau nici nu erai in proiect.

 

e o idee proasta si pentru "ucenic" si pentru servis, un ucenic batran mai mult incurca, crede-ma si se plictiseste repede sau isi aduce aminte imediat ca el trebuie sa faca bani nu sa piarda timpul spaland piese 

 

 

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

1 oră în urmă, einstein1984 a spus:

 

iar ucenicie se mai face inca si in germnai si franta, doar ca le zice stagiari, formare in sistem dual etc. 

se face in mai toata heuropa ucenicie , dar nu se face cu ucenici batrani ....

 

binenteles ca orice injiner de duzina pierzi esenta problemei in detalii neimportante

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Ce doresti tu @boursyllac dureaza mult si se construieste incet . Crezi ca ai rezista minim 2 ani ca ucenic ?  Iti place mirosul de ulei , benzina , fiare , cauciuc si sa fii zilnic murdar si impregnat de el  ?  Daca  faci tampenii rezisti sa fii criticat poate chiar injurat fara sa comentezi sau fara sa te enervezi si sa nu mai vii inapoi la lucru ?  Ai o baza de cunostinte tehnice  , cunosti denumirile sculelor , dispozitivelor si pieselor specifice motocicletelor ?  Tii minte dupa ce demontezi  mai multe componente unde vin suruburile si alte  piese ?

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Așa, bre, tăiați-i omului avântul. Nu-i dați și peste degete? Romanul e bun la un singur lucru: să îi trântească o bâtă în cap celui care încearcă să se ridice.

Felicitări! Sunteți motocicliști, nu?

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Acum 51 minute, remu1 a spus:

Tii minte dupa ce demontezi  mai multe componente unde vin suruburile si alte  piese ?

Credeam ca pt asta e manualul de reparatie.

 

Acum 51 minute, remu1 a spus:

Daca  faci tampenii rezisti sa fii criticat poate chiar injurat

Ahhh..patronatul rroman.

 

Omu cauta sa fie ucenic.

Ca asa vrea el.

Ai oferta pt el? Ok. Nu? F off.

 

Adica exact ce o sa fac eu acum: 

O sa ma fuck singur.

Acum 25 minute, Lucian_M a spus:

Așa, bre, tăiați-i omului avântul. Nu-i dați și peste degete? Romanul e bun la un singur lucru: să îi trântească o bâtă în cap celui care încearcă să se ridice.

Felicitări! Sunteți motocicliști, nu?

Chill man, daca omu e chitit pe ucenicie ca are timp si vointa ce conteaza ce scrie lumea?

O sa se duca si-o sa vada daca e cum si-a imaginat etc.

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Salut!

 

Sper ca initiatorul topicului sa ia legatura cu Cesar, un om de nota 10, care chiar daca nu are un post pentru el, il poate indruma catre persoana potrivita!

 

Acum 9 ore, superbec a spus:

se face in mai toata heuropa ucenicie , dar nu se face cu ucenici batrani ....

Sunt dezamagit ca lumea nu da mai multe detalii! Nu numai ca ucenicie se face in majoritatea tarilor cu apa calda din Uniunea Europeana, dar ucenicii sunt si remunerati pentru activitatea prestata (chiar decent in Germania)!

 

Desi initiatorul topicului mentioneaza ca nu se asteapta sa fie platit, iar cativa nostalgici ai regimului Comunist dau inainte cu "scolile de meserii in care ucenicii erau sclaveti, iar multi dintre maistori, niste betivi ordinari, si ce bine era!!!", eu nu sunt de acord cu astfel de intelegeri. Munca neremunerata incurajeaza/valideaza mentalitatea si asa depasita a patronului Roman, cum ca mana de lucru se gaseste pe toate drumurile si ca sclavetii ar trebui sa ii fie recunoscatori ca le ofera oportunitatea de a sclavagi.

 

Sanatate tuturor!

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Multam frumos pentru raspunsuri si opinii. Intre timp am gasit pe cineva binevoitor sa testam treaba asta (pana a apuca sa vad anuntul lui Cesar - oricum, cumva tind sa cred ca nu prea as indeplini nevoia lui Cesar intrucat el pare sa aiba nevoie de cineva care sa vrea sa se formeze profesional in directia asta.)

Ziceam la inceput de beneficiu mutual: daca mai mult incurc, nu vad de ce ar continua mecanicul. Daca nu sunt in stare / nu am oportunitatea sa invat, nu vad de ce as continua eu. Nu consider ca daca nu sunt platit, munca ar fi nevalorificata. Eu incerc sa obtin cunostinte si o minima experienta si pentru astea sunt dispus sa ofer timp si efort la schimb. Din nou: nu intentionez sa ma reprofilez profesional, intrucat e mai lucrativ sa continui in domeniul in care am deja experienta de peste 8 ani.

Prin natura turelor pe care le fac (se poate vedea in linkul din semnatura) am nevoie de multa mentenanta. Asta inseamna ca deja mesteresc 2-3 zile pe saptamana cu mainile in noroi, ulei si benzina, dar sunt nemultumit de rata de succes si de multitudinea de lucruri de baza pentru care trebuie sa apelez la altcineva (pana acum un an si ceva duceam motocicleta la mecanic pentru absolut orice). Scopul meu nu este de a elimina mecanicul ci de a "aplatiza curba" (ca tot e la moda) ocaziilor in care apelez si mai ales, astept dupa mecanic. Ex: vreau sa fac relaxat o curatare de etrieri, o aerisire de lichid de frana, poate la un moment dat o servisare de furca fara a depinde de altcineva si, important, sa am incredere sa plec la drum lung dupa ce am mesterit eu la motocicleta. Pentru o verificare a pastilelor de la supape, un top-end rebuild in mod sigur as prefera sa apelez la un mecanic.

Accept ca exista si varianta in care lucrul asta sa nu functioneze in realitate. De aia am initiat acest topic. Sa aflu daca se poate sau nu.

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Acum 7 ore, CapnJackSparrow a spus:

 

Sunt dezamagit ca lumea nu da mai multe detalii! Nu numai ca ucenicie se face in majoritatea tarilor cu apa calda din Uniunea Europeana, dar ucenicii sunt si remunerati pentru activitatea prestata (chiar decent in Germania)!

 

Nu toti sunt platiti, conteaza in primul rand firma unde fac practica , domeniul de activitate si cum au negociat , mai conteaza si scoala de la care vin .. practic sunt foarte multe variabile , unii mai iau si ajutor de la stat , unde ajutorul +salariul  ajung la o suma serioasa pentru un pusti de 16-18 ani.

 

Am avut mai multi ucenici , unii castigau foarte bine unii nu scoteau nici banii de transport , unii stiau mai multe in domeniul respectiv decat maistrii altii abia se inchideau la sireturi.

 

Din cate am vazut eu sistemul e corupt si gandit pentru a scoate robotei, cel mai urat e ca dupa ce ti-AU ales calea nu mai ai cum sa o schimbi , e cam distopiana toata matzocaria ..

 

@bursyllac tu vrei un post de "hang around"

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

@ boursillac   te-ai gandit  si la varianta ca strici o motocicleta sau o piesa  . Ce faci ?  Daca mesterul te pune la pamant si apoi sa cumperi piesa ?  Sau vine si clientul , afla nazdravania  , te pune si el la pamant si apoi  te pune  sa cumperi piesa .Oare  ar trebui sa dai o suma de bani garantie ,  inainte sa fii primit ucenic ?

  Ai vazut  ce scrie  @GoodKat  mai sus ?  Imagineaza-ti ca-i strici ceva la motocicleta si apoi imagineaza-ti ce scandal ar iesi  ?  Ai banii pregatiti ? 

 

Insa ,  in cazul in care tu ca viitor ucenic vei plati pentru asa ceva poti fi linistit ca nimeni nu te va deranja in caz ca gresesti .

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Când faci școala de șoferi dacă produci un accident cine plătește? Nu cumva ăla de te instruiește e responsabil? Ucenic să răspundă în fața clientului?!? Ca ce chestie? Clientul aduce mobra la un mecanic/service. Dacă acesta alege să delege către alții lucrarea, total sau parțial, nu e treaba clientului. 

Bine, la noi nu-și asumă răspunderea nici reprezentanțele, ba mai și "împrumută" piesele bune de pe vehiculul tău. 

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Cred că a avut parte de multe experiențe comuniste. Nu se mai practică heirupismul ăsta de mult prin service-urile civilizate. E clar sunt acumulate multe frustrări în service-urile de acest gen și ca om normal n-ai ce căuta acolo. Un scuipat mare între ochi patronului și la revedere!

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Asta cu uleiul și țigara am pățit-o acum 3 ani. M-am deplasat acasă la un prieten, la vreo 45 km. Pus toate sculele in portbagajul mașinii, mers la el, aveam de schimbat mai multe, inclusiv....... ați ghicit, uleiul. Încălzesc mobra, apoi dau drumul să curgă, între timp zic să desfac pinionul de atac. Ghinion, cheia mea de 32 nu era destul de adâncă. Mă sui în mașină să merg la Dedeman, știu că aveau niste chei țigănești de la Unior. Omul nu are ce lucra, după jumătate de oră când am revenit l-am auzit înjurând. Ce-ai pățit, man?! Mă întreabă dacă poate să strecoare uleiul din găleată in care s-a scurs. Păi de ce? Apoi mă umflă râsul: bre, tu n-ai pus bușonul, așa e?! Omul se plictisise singur și ce zice, pun eu filtrul și torn uleiul. După ce toarnă jumătate de bidon de Castrol nemțesc (adus de un prieten), i se pare că se aude ceva... Era uleiul proaspăt care curgea în găleata de sub baie...

Ideea e că a doua zi își dorea să iasă la prima plimbare din sezon, duminică. E, nu a mai ieșit, ciuciu ulei bun la benzinării.

 

Morala: fiecare înțelege ce vrea. 😁

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Vizitator
Răspunde la acest topic...

×   Alipit ca text avansat.   Restituie formatare

  Doar 75 emoji sunt permise.

×   Linkul tău a fost încorporat automat.   Afișează ca link în schimb

×   Conținutul tău precedent a fost resetat.   Curăță editor

×   Nu poți lipi imagini direct. Încarcă sau inserează imagini din URL.

 Share

  • Navigare recentă   0 membri

    Nici un utilizator înregistrat nu vede această pagină.

×
×
  • Creează nouă...