Jump to content

Sunet de cling-cling în motor (2T), la rece. Nu şi la cald.


Recommended Posts

Poate îmi oferă cineva o explicaţie a "fenomenului".

Motor 2T.

După o reparaţie bazală (ambielaj, rulmenţi, piston, segmenţi, bolţ), totul O.K., după puţină vreme, la pornirea la rece apare în motor un sunet aleatoriu de cling-cling greu de localizat, care însă dispare progresiv după încălzire, cam la 2 minute de funcţionare. "Ciripitul" nu pare a fi ritmic, nu sincron cu rotaţia.

Poate fi o ardere detonantă (o preaprindere) care să apară doar la rece şi nu la cald?

"Ciripitul" apare doar pe la turaţia de relanti şi se accentueză uşor la deschiderea "gazului" (la rece).

Mai sus (de pe la 2000 r/m) şi la cald nu mai apare deloc.

Ce să fie asta? O ardere detonantă (o preaprindere) care să apară doar la rece dar nu şi la cald, datorată unui raport de compresie critic sau puţin mai mare decât permite benzina?

 

 

Edited by easy ride on!
Link to post
Share on other sites
Acum 2 minute, einstein1984 a spus:

detonatiile nu apar la ralanti decat daca alimentezi cu gazolina, si in mod sigur nu dispar cand urci in sarcina.... Ai bujii prea reci? 

Nu. Chiar mai calde cu un număr (BP6HS în loc de B7HS). Benzina e de la Petrom.

Doar că este posibil ca avansul de aprindere (e fix, 28 de grade) să fie prea mare pentru viteza gazelor la relanti, adică scânteia să se producă prea devreme la turaţie mică.

Doar că ciripitul (uşor) dispare la cald şi la detonaţii (autoaprinderi) ar trebui să fie invers, să apară la cald.

Ciudat.

Link to post
Share on other sites
Acum 38 minute, florinelu07 a spus:

oala amberiaj?

sau ceva nestrans prin motor si care isi reduce jocul cand temperatura creste?!?!

Nu cred. Am strans ambreiajul (la rece) şi nu afectează ciripitul. Sub forţa tijei împingătoare un eventual joc al oalei de ambreiaj dispare. Sunetul aduce şi a zornăit de zale de lanţ, dar astea nu au niciun motiv să se dilate.

Mă gândesc că poate că până nu se încălzeşte şi nu se dilată şi pistonul suficient la "fustă" este posibil să "bălăngăne" (cu "bounce") pe bolţ.

Am văzut că la motoare de MZ-ETZ şi Minsk s-au montat nişte "piepteni" din cauciuc pe exteriorul cilindrului şi al chiulasei, probabil ca să nu vibreze în rezonanţă aripioarele de răcire.

Asta o fi?

Link to post
Share on other sites
Acum 2 ore, einstein1984 a spus:

pai asta e pistonul de ziceai ca l-ai luat la smirghel? Ca poate de acolo i se trage.

Posibil. Cu hartie abrazivă, da, pe urmele de gripaj.

Acum 58 minute, Georgica_Popescu a spus:

Doar din curiozitate ...de unde pana unde asemnarea unei detonatii cu sunetul de lant ? 🤔

Transmisia primară este cu lanţ intern. Lanţul este nou (Favorit) însă pinioanele nu.

Şi rolele de lanţ intern pot face un sunet de cling-cling pe pinioane, când turaţia motorului este insuficientă pentru ca forţa centrifugă să întindă şi tronsonul superior al lanţului în mişcare. Nu există întinzător de lanţ.

La detonaţii (cu preaprinderi) sunetul poate fi ceva asemănător, doar că este produs de vibraţia rolelor din piciorul bielei sub unda de şoc, nu de rolele din lanţ.

Totuşi, cling-cling-ul ăsta dispare la cald (când se încălzeşte şi carterul motorului). Atunci "sună" perfect (ca nou).

P.S. Mai degrabă pare a fi un amestec prea sărac doar în zona de relanti, până se încălzeşte bine şi carburatorul şi astfel se produc ceva detonaţii la rece. Sau vibrează şibărul în carburator cu tot cu acul de dozaj.

Posibil şi foarte puţin aer fals adăugat de pe undeva, din neetanşeităţi.

Am mai înşurubat o jumătate de tură şurubul de aer la carburator, spre îmbogăţire / relanti, însă cu motorul cald.

Să vedem ce face mâine la rece ...

 

P.S.2. Ceva mai atenuat cu "gaz" mai bogat /relanti dar ... tot mai apare un cling-cling la rece.

Ivan (îi mulţumesc!) mi-a sugerat că este posibil ca noua bielă cu tot cu mecanism (ambielaj) să fie cumva ceva mai lungă decât precedenta (zecimi?) şi astfel raportul de compresie să fi devenit mai mare, peste pragul critic de compresie la benzină normală, pistonul având acum o altă poziţie puţintel mai sus.

Motorul trage de "rupe", este adevărat, dar şi "ciripeşte" la rece (nu şi la cald).

Foarte probabil că Ivan are dreptate cu diferenţele dimensionale mecanice.

Vechiul ambielaj avea notabile jocuri din uzură la piciorul bielei, jocuri (uzuri) cu care pistonul nu mai urca atât de sus ca acum (pe compresie).

Sunt doar zecimi de mm diferenţă (din uzură), dar se pare că şi astea contează.

Teoretic, limita de uzură a lagărului bielei la ambielaj este de +2 sutimi (0,03-0,05 mm).

Va trebui să demontez şi să încerc cu o garnitură de clinghelit cu grosime mai mare (0,7-0,8mm?) între cilindru şi blocul motor, în locul celei actuale de 0,5 mm. Se pare că 0,3 mm ca diferenţă pe cursa de compresie contează mult în regimul de ardere.

Între cilindru şi chiulasă nu există garnitură, totul este rectificat (lepuit manual) perfect plan şi etanş.

Nu aş umbla pe acolo să stric ceva în transferul de căldură.

Edited by easy ride on!
Link to post
Share on other sites
La 15.10.2020 la 15:59, einstein1984 a spus:

pai asta e pistonul de ziceai ca l-ai luat la smirghel? Ca poate de acolo i se trage.

Cred că asta e.

https://www.rasfoiesc.com/inginerie/tehnica-mecanica/CONSTRUCTIA-PISTONULUI-LA-MOTO91.php#

zice acelaşi lucru de zgomot la rece (2-3 minute) până la dilatarea normală la 250-300 grade C.

Link to post
Share on other sites
Acum 3 minute, einstein1984 a spus:

ma mir ca superbecu ignora subiectul, ne lamurea imediat

Nu-i bai!

I-am mai redus din avansul de aprindere pe la 3,70 mm (25 de grade avans). După primele 2 minute merge fără niciun cling-cling.

În schimb trage de rupe, suta la sfert de gaz.

Şi azi am făcut o tură cu el pe dealuri, pe asfalt.

Dar seara e cam rece ... brrr.

Link to post
Share on other sites
1 oră în urmă, einstein1984 a spus:

ma mir ca superbecu ignora subiectul, ne lamurea imediat

 

Isi prindea urechile, el nu stie nici cat ulei se pune in benzina la 2T. 

Link to post
Share on other sites
Acum 18 minute, Nguyen a spus:

cat ulei se pune in benzina la 2T. 

1/25, pentru că bolţul de piston este în lagăr cu bucşă din bronz în capul bielei.

La rulment cu ace mergea şi cu 1/30-1/40.

Dar cum uleiul este o jumătate de mecanic ... iaca, mai lasă ceva fum alb în spate  :oilleak:

P.S.

Remarcabil este, după ajustarea manuală a pistonului, faptul că motoraşul "prinţesă" (fabricat în 1959, 124 cmc, 2T) atinge acum 100 Km/h la sfert de gaz, relaxat, chiar dacă la rece (în primele 2 minute) mai "ciripeşte" un pic aleatoriu până când se dilată pistonul (neoriginal) din aliaj de aluminiu până la temperatura stabilă de lucru.

Toleranţa jocului piston-cilindru specificată de fabricant este 0,03 mm +/- 3 microni  :D

Se pare că dacă este mai "strâns" /din montaj) nu mai "ciripeşte" sesizabil la rece dar pierderile prin frecare piston-cilindru la cald (şi cu tendinţe la gripaj) devin foarte mari şi limitează considerabil viteza maximă şi capacitatea de a urca drumuri în rampă (fără stress-ul că prin dilatare va "muri" la deal).

 

"According to Dr. Victor Wong of the Massachusetts Institute of Technology, piston slap is one of the most confounding problems of the internal combustion engine. When the piston moves up and down within a cylinder, it moves side to side as well."

https://www.reference.com/world-view/causes-piston-slap-fff9952c04ea3859

Link to post
Share on other sites
  • 3 weeks later...
La 15.10.2020 la 15:08, florinelu07 a spus:

oala amberiaj?

sau ceva nestrans prin motor si care isi reduce jocul cand temperatura creste?!?!

Mulţumesc, nu este un joc de la ambreiaj.

Ar dispare sunetul de clopoţel la acţionarea manetei de comandă / ambreiaj sub presiune. Şi nu dispare decât la cald bine. Posibil o rezonanţă cu bascularea pistonului la rece (dilatarea la Auminiu este mai mult decât dublă faţă de cilindrul de fontă şi se produce între 25 şi cam 200-250 de grade Celsius = temperatura pistonului la cald).

Unii produc pistoane cu manta elastică (cu tăietură oblică de compensare în manta între două găuri pentru detensionare).  N-aş îndrăzni să prelucrez asta din lipsă de pistoane de rezervă şi pericol de rupere a materialului.

Rămâne aşa. Oricum, "trage" de "rupe" şi "tace" la cald.

Sper să reziste transmisia :)

Link to post
Share on other sites
  • 4 weeks later...

Tocmai am făcut ieri o tură de plăcere (erau cam 13 grade afară) şi zboară incredibil cu suta, la sfert de gaz.

Deci calculul de "piston-to-wall-clearance" (0,08-0,11 mm) a fost corect.

De nouă (0,03 mm), nu depăşea 75-80 Km/h din cauza dilatării pistonului şi autolimitării mecanice prin frânare internă la temperaturi mai mari. Drept este că şi luminile de admisie (şi fusta pistonului), luminile de transfer şi evacuare sunt modificate un pic cu biaxul  :D

După ureche (că nu are turometru) atinge uşor 9-10.000 r/m, fără nicio urmă de vibraţie.

Doar că ciripeşte un pic 2-5 minute, la rece, până se încălzeşte bine.

Link to post
Share on other sites
La 22.10.2020 la 18:04, einstein1984 a spus:

ma mir ca superbecu ignora subiectul, ne lamurea imediat

pt ca am prea putina experienta cu motoarele in 2 timpi nu-mi dau cu parerea ca belbodu

Link to post
Share on other sites

Am avut dreptate:

 

Laufspiel Kolben/Zylinder: 0,055-0,065 mm

https://www.motorradmeistermilz.de/Kolben-fuer-IFA-MZ-RT-125-5250-mm-15er-Kolbenbolzen

 

La pistoanele Almot, daca se monteaza cu un joc piston /cilindru de 2 sutimi (0,02mm), respectiv 52,48 mm piston / 52,50 +0,01/-0.00 mm cilindru, atunci jucaria va tinde sa-si limiteze turatia maxima si sa se gripeze.

Ceea ce am observat in rodaj. Cu emotii.

Neamtul recomanda (aici) un joc triplu de montaj (0,055-0,065) cum am si calculat si verificat practic.

Ca mai si ciripeste putin pistonul la rece cu acest joc triplu ... asta e. 

Chiar si pistoanele din Ungaria sunt prelucrate si livrate la 52,48 mm, adica total aiurea:

https://www.pieces-motos-mz.net/piston-52-50-mm-is-mz-rt-125-3-mz-es-ts-ets-125-hu.html

http://www.motorbike-bg.com/product.php?id=589

Link to post
Share on other sites
Acum 4 minute, einstein1984 a spus:

Joc cilindru piston de 2 sutimi as zice ca e strans si la un 4timpi modern racit cu apa, 10 sutimi ar fi ok la asa ceva,d eci chiar dublu fata de ce ai tu acolo

Da.

Pana si rusul stia ce face cu piston pentru K125 la diametrul de 52,43 mm la fusta.

Doar ca la rus boltul este de 14 mm si respectiv 14,10 mm pentru cota de reparatie 1, etc.

Atipic.

Iar la primele incercari de rectificare, ale noastre bolturi au iesit si putin ovale si putin conice  :crack:

Situatie in care am renuntat sa mai incerc si o alezare la 15mm a umerilor pistonului rusesc, ca cine stie ce mai iese:lol:

Asa ca am luat un piston Almot, si mai am unul MZA (nou) de rezerva, la ceeasi cota.

(aceeasi cota)- tastele astea ...

Adica tot de 52,48 mm, lepuibila manual cu hartie abraziva pana la dimensiunea si forma corecta  :D

Ajustov si Potrivenkov

Ca sa vezi ...

Link to post
Share on other sites

Salut! Eu asa am retinut: producatorul mobrei ( MZ-socialist) , a calculat si a testat tolerantzele intre cilindru,piston si segmentzi.Inclusiv materialele si dilatarile lor.De asemenea in cartea tehnica (manualul ),este prevazut 1 capitol care prevede pasii si maniera de a face 1 rodaj corect. Pe vremea aceia asta era  <regula>. De exemplu : rodajul se face solo,cantitatea de ulei amestec recomandat in timpul rodajului,a nu se depasii  viteza de X km/h pe o distantza de Y km,pauza de Z minute etc. Alte vremuri... ))) 

Link to post
Share on other sites
Acum 5 ore, einstein1984 a spus:

Joc cilindru piston de 2 sutimi as zice ca e strans si la un 4timpi modern racit cu apa, 10 sutimi ar fi ok la asa ceva,d eci chiar dublu fata de ce ai tu acolo

Fix 2 sutimi era la dacia 1300! La 0.1 mm ai clopote la rece. Bine, depinde și de alezaj, una e 73 mm la dacie și alta 95 mm la opelul meu racing de ex (care avea 0.1 mm, dar la un motor făcut nu pt a merge pe stradă). 

Link to post
Share on other sites
Acum 3 ore, john17 a spus:

Fix 2 sutimi era la dacia 1300!

Au calculat greşit şi s-au luat unii după alţii, în stil comunist.

Aluminiul se dilată 23 x 10-6 m/(m oC) dublu faţă de oţel 12 x 10-6 m/(m oC).

https://www.engineeringtoolbox.com/thermal-expansion-metals-d_859.html

Asta de la 20 oC la 220 oC înseamna 11 x 10-6 m/(m oC) x 200 oC x 52,5 mm (pistonul) = 0,115 mm dilatare.

Deci cu 2 sutimi luft deja frânează de pe la 40-50 oC.

:lol:

 

Acum 4 ore, KarolyTM a spus:

Eu asa am retinut: producatorul mobrei ( MZ-socialist) , a calculat si a testat tolerantzele intre cilindru,piston si segmentzi.Inclusiv materialele si dilatarile lor.

Mda ... au calculat ...

Şi cei de la Daewoo au "strangulat" admisia de aer (prin rezonator) ca nu cumva să le gripeze careva motoarele în rodaj. Chit că motoarele au rămas "leşinate" şi după rodaj.

Pentru cei care nu ştiau de asta :D

Adică majoritatea.

Link to post
Share on other sites
La 08.12.2020 la 18:11, superbec a spus:

pt ca am prea putina experienta cu motoarele in 2 timpi nu-mi dau cu parerea ca belbodu

 

Recunosti ca n-ai experienta dar in schimb esti tare in gura. 

Link to post
Share on other sites
Acum 1 oră, einstein1984 a spus:

@john17 dar la ala se imprecheau camasa si pistonul

https://images.app.goo.gl/hMAbPsKZWFPc8hoBA  motoare mai noute zic eu. 

Mulţumesc! Foarte clară şi sugestivă diagrama franceză:

piston-cylindre-52ca2a5.thumb.jpg.b6e90ea82fe92233c74877780953d686.jpg

Exact cât am calculat şi experimentat şi eu: la un alezaj de 52,50mm jocul de montaj trebuie să fie de la 0,08-0,09mm în sus (nicidecum nu 0,02-0,03mm), respectiv triplu faţă de ce recomanda fabrica pentru motoare răcite cu aer şi (probabil) fără supraalimentare, adică cu luminile de admisie, transfer, evacuare normale (nu cu "vitamine" ca acum).

Altfel pistonul va începe să frâneze prin dilatare şi frecare pe cilindru, va produce şi va transfera căldură în mod excesiv şi inutil spre aripioarele de răcire şi nu va produce suficient lucru mecanic de tracţiune (doar căldură evacuată).

Practic, acum MZ-ul "zboară" cu 100Km/h la sfert de gaz. Mai sus nu am îndrăznit încă să incerc pentru că "bicicleta" este prea uşoară pe faţă pentru viteze mult mai mari.

Deci, cu un 0,08-0,09mm "luft" la fusta pistonului (la manta) şi cu 0,22-0,25mm "luft" în zona port-segmenţi (conicitate) şi cu ovalitatea corectată manual prin lepuire cu hartie abrazivă cu ulei pe ea (după urmele de frecare lăsate pe piston de cilindru) este normal să existe un uşor cling-cling la rece (are un eşapament silenţios etanşat cu fir de azbest).

La cald, după 2-5 minute de bună încălzire, totul este perfect acustic.

Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Recently Browsing   0 members

    No registered users viewing this page.

×
×
  • Create New...