Sari la conținut

"V-am lasat săraci și proști, m-am întors, v-am găsit și mai săraci și mai proști"- Dispariția motocicletelor din anii 50-60


m72story
 Share

Postări Recomandate

4 hours ago, pinnochio said:

Am avut Carpati,avea 2 vit,schimbator la mână,pe ghidon.Aveam 16 ani,mi-l repara fierarul de la CAP. Segmenti făcea la UTT,Nea Schlimer.Nu prea găseai piese pentru Carpați.Dupa aceea am avut Mini Mobra.Aveam 18 ani,incepusem lucru ca frezor la Autoturisme Timisoara(Dacia 500).Pisele nu mai erau problemă,la scularie se facea orice.Pinioane,axe,bucsi,bolturi,se bucsau cartere.Cu o jumica,la sectia motor rectificau orice.Nahhh...a mers Mini -Mobra vreo 2 ani.Apoi am avut Mobra Turist,cumparata de la Hanț a lui tanti Sefi.Fusese omu cu ea la mare,cu soție cu tot( Hilde).A fost bună Mobra,o segmentam primavara,tinea un sezon😁😁😁.Am pastrat-o vreo 4 ani.Puneam in rezervor de toate..Diluant,Gazolina de la Calacea,Terpinol de la Metalo-chimice,benzina,mai rar.Ulei de amestec...de la tractoristii CAP.

Dar probabil că între timp Nea Schlimer, Hanţ, Hilde şi alţii ... au plecat ... de frica clonei lui Stalin.

Au avut dreptate?

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

  • Răspunsuri 232
  • Created
  • Ultimul Răspuns

Top Posters In This Topic

Chiar daca au fost dupa cei mai multi  un dezastru tehnic,totusi pentru acele vremuri ,in RO, erau de  < top>.Chiar si asa deja era o satisfactie ca functionau si se foloseau de ele ,dupa reparatia < capitala>.

Am si  avut satisfactii cu vechitura de IJ 350 din 1961.Ca ironie nu am avut pantalonii,baschetii plin de ulei.Nici de la telescoape,nici de la coturile ce ieseau din cilindru sau la imbinarea cu tobele de esapament.

In final a fost vanduta unui italian ,spunand ca il va duce in Italia,inscriindul la retro.Sper ca a zis adevarul.)))

Cu toate satisfactiile ,nu sunt pasionat de alta achizitie,sau restaurare. Vorba aceea : < Odihneasca-se in pace! Sa-i fie rugina usoara! >

Ironia este ,rar dar mai imi apare in vis mobra.Dehh ,subconstientul.)))

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

1 oră în urmă, KarolyTM a spus:

Chiar daca au fost dupa cei mai multi  un dezastru tehnic,totusi pentru acele vremuri ,in RO, erau de  < top>.Chiar si asa deja era o satisfactie ca functionau si se foloseau de ele ,dupa reparatia < capitala>.

Am si  avut satisfactii cu vechitura de IJ 350 din 1961.Ca ironie nu am avut pantalonii,baschetii plin de ulei.Nici de la telescoape,nici de la coturile ce ieseau din cilindru sau la imbinarea cu tobele de esapament.

In final a fost vanduta unui italian ,spunand ca il va duce in Italia,inscriindul la retro.Sper ca a zis adevarul.)))

Cu toate satisfactiile ,nu sunt pasionat de alta achizitie,sau restaurare. Vorba aceea : < Odihneasca-se in pace! Sa-i fie rugina usoara! >

Ironia este ,rar dar mai imi apare in vis mobra.Dehh ,subconstientul.)))

Se zice ca te bantuie.

Este un blestem vechi din vremea protoparintilor bikeri.

Ca sa alunge blestemul unii apeleaza la ferment, altii isi cumpara fiinta care il bantuie si au grija de ea.

Chiar acum, m72story a spus:

Se zice ca te bantuie.

Este un blestem vechi din vremea protoparintilor bikeri.

Ca sa alunge blestemul unii apeleaza la ferment, altii isi cumpara fiinta care il bantuie si au grija de ea.

Stiu lucru asta de la o vrajitoare tiganca, mobrista la viata ei, in timpul liber facea garnituri

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

4 hours ago, KarolyTM said:

Chiar daca au fost dupa cei mai multi  un dezastru tehnic ...

Invers, cei mai multi au fost un dezastru tehnic pentru "Mobre" de parca ar fi fost ale CAP-ului (si nu ale lor).

 

Spre exemplu, cei mai multi nu s-au ostenit nici sa citeasca, nici sa inteleaga manualul de service, in speranta ca vor gasi (sau cumpara) pe altcineva care sa faca treaba asta in locul lor. Sau nici macar nu il au.

O fi un "principiu" valabil si in ziua de azi?

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Parerea mea ca Mobra a fost o motoreta de calitate, avand in vedere ca marea lor majoritate au cazut prada nestiintei, indiferentei si suprasolicitarilor unui popor care era privat pana si de combustibilul optim folosirii.

Am doi vecini fosti lucratori la Metrom, amandoi au facut stagiul de pregatire in Suedia pentru a lucra la sectia de laminare, erau maistri, nici macar ingineri.

Toata tehnologia folosita in acea uzina era de ultima generatie in anii 70, provenienta vest sau Japonia iar regimul a investit resurse importante  in uzina care avea ca cerinta inzestrarea armatei.

Cine este dezamagit de un motor cu racire fortata, care raspundea nevoilor de trafic din acea perioada ii invit sa se mai documenteze. Marea problema zic eu ca a fost lipsa lubrifiantilor de calitate de pe piata din Romania, care in cazul unui 2T devine acuta.

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

15 minutes ago, m72story said:

Marea problema zic eu ca a fost lipsa lubrifiantilor de calitate de pe piata din Romania, care in cazul unui 2T devine acuta.

Exista ulei 2T de amestec M40 (413) în benzinării, dar benzina era "raţionalizată" pe cotă de 5l /lună /două roţi şi cu toate cozile (în bătaie de joc) de rigoare.

Mai puţin în Bucureşti, dar în tot restul ţării asta era. Autoturismele erau restricţionate (cu cota de benzină de 40l /lună) şi la numere pare /impare, cu interdicţie alternativă de circulaţie /week-end (=duminica).

Altfel ... se pare că şi cunoscători

11 hours ago, pinnochio said:

frezor la Autoturisme Timisoara

puneau

11 hours ago, pinnochio said:

Ulei de amestec...de la tractoristii CAP.

că ar ... "merge şi aşa".

Oare cât timp?

În rest:

29 minutes ago, m72story said:

Am doi vecini fosti lucratori la Metrom, amandoi au facut stagiul de pregatire in Suedia pentru a lucra la sectia de laminare, erau maistri, nici macar ingineri.

Normal, experimentul cu "ridicarea nivelului de policalificare al clasei muncitoare la gradul de pregătire al inginerilor şi tehnicienilor", nu a dat rezultatele industriale scontate.

Probabil că şi din cauza imposibilităţii instruirii (în suedeză)  😂

 

 

Dar graţie bunelor relaţii politice socialiste (Congo), au apărut în vremurile aceea prin librării (anii '80) dicţionare român-swahili, pentru o mai bună înţelegere între boboare.

:moron:

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

On 9/26/2021 at 10:30 PM, m72story said:

Parerea mea ca Mobra a fost o motoreta de calitate, avand in vedere ca marea lor majoritate au cazut prada nestiintei, indiferentei si suprasolicitarilor unui popor care era privat pana si de combustibilul optim folosirii.

 

Pot sa confirm, am avut ocazia sa probez o Mobra reparata de Urse acum cca 25 ani, facuta ca la carte cu piesele cele mai bune. Pornea excelent, foarte silentioasa in comparatie cu majoritatea mobrelor care treceau pe strada ruland in treapta a treia pt ca in a patra nu tragea, consum 3%, urca "Podul Grant" cu doua persoane pe ea in treapta a patra, nu dadea fum dar e drept ca apurasera uleiuri moderne. Era o motoreta decenta pentru a face naveta in acei ani daca era intretinuta corect.

 

 

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

  • Admin
Acum 38 minute, mobiletron a spus:

urca "Podul Grant" cu doua persoane pe ea in treapta a patra

Ee, asta da performanță! 

Numai pentru asta și merită să bagi bani de o japoneză în recondiționare!

Și te dai doar pe plat, pe digul de la Lacul Morii sau la vale, înspre Politehnică. 

 

Acum 38 minute, mobiletron a spus:

ruland in treapta a treia pt ca in a patra nu tragea

Păi nu trăgea la șes și trăgea la deal pe Podul Grant? 🤔

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

10 minutes ago, l.u.v said:

Ee, asta da performanță! 

Numai pentru asta și merită să bagi bani de o japoneză în recondiționare!

Și te dai doar pe plat, pe digul de la Lacul Morii sau la vale, înspre Politehnică. 

 

"Podul Grant" inseamna in panta, fie el pod sau sau o panta de teren. In trecut era o vorba pentru mobre, alde comunstii ca noi o stiu:

 

-Fuge taica, fuge?

-Trage, fuge, dar nu urca Podul Grant.

 

Moarte sigura cu cobra dar mai sigura cu Mobra!

 

 

10 minutes ago, l.u.v said:

Păi nu trăgea la șes și trăgea la deal pe Podul Grant? 🤔

 

Nu trageau pentru ca din n motive erau prost reparate. Segmentarile erau la ordinea zilei desi era cea mai proasta alegere pt ca la motoarele de capacitate mica nu functioneaza segmentarea, pierde compresie din cauza ovalitatii cilindrului. Cateodata ne amuzam cand auzeam o mobra turata in a treia si-i dadea respectivul a patra si incepea sa piarda viteza pt ca murea motorul sub el dupa care-i dadea din nou a treia si o chinuia in continuare. Ce vremuri...

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

4 minutes ago, mobiletron said:

Cateodata ne amuzam cand auzeam o mobra turata in a treia si-i dadea respectivul a patra si incepea sa piarda viteza pt ca murea motorul sub el dupa care-i dadea din nou a treia si o chinuia in continuare. Ce vremuri...

:)

Oare câţi şi-au reglat măcar avansul de aprindere la Mobra cu comparatorul în locul bujiei (dacă nu cu lampa stroboscopică)?

Dă-i că merge şi aşa ...

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

P.S.

Pentru că se cam deforma "nicovala" de la ruptor sub "ciocănituri" şi trebuia refăcut /verificat reglajul de avans periodic (lunar). Mai ales la Jawa şi Ij-urile "twin" trebuiau şi simetrizate avansurile de aprindere la cele două pistoane.

Dar nu făcea treaba asta cam nimeni şi ... :(

Primul meu stroboscop (se vedea bine reperul marcat doar pe întuneric) era un bec cu Neon cu lupă (rusesc) alimentat prin rezistor direct de la bujie.  

Iar reperele (numai pentru prieteni) erau unul trasat pe o port-perie de la dinam şi celălalt pe colectorul rotorului (cu vopsea albă).

tn-0-2-2-tn-02-2-neon-indicator-tube-lamp-bulb-soviet-russian-new-1.thumb.jpg.9432b781652ce4ee798d1d8f055731c4.jpg

De parcă ar fi cine ştie ce maaare filozofie! :)

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Acum 10 ore, ENEOS a spus:

Ușor de parcat, ușor de furat! 

Și la munte și la mare s-o aveți între picioare! Motoreta mobra. 

Ion o ducea pe nevasta-sa la picnic(varza calita) cu Mobra.Nevasta se numea Dobra.Nahhh...pe drum,femeia a cazut de pe motoreta,si a murit.La care,Ion o plângea...Dobra,Dobra,n-ai avut noroc de Mobra,nici de varza cea calită,nici de pwla mea belită.😁😁😁.

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

58 minutes ago, pinnochio said:

Ion o plângea...Dobra,Dobra, ...

"Domn ca mine cât trăieşte
Nu-i deprins să-nghită-n sec”.
Iar un general zevzec,
Răspunzînd pe latineşte
Zise: – „Dobre ciolovec”! –
Şi-ntinzînd sub zid armata,
Iată-l ciolovecul gata."

 

La Mobra Hoinar mai exista încă o componentă de foarte buna calitate: bobina de inducţie

e52faafd6f21635bffbbc6ada1fcce95-126936-700_700.thumb.jpg.2ac2fc6fd8e08e80e148b7278ed228f3.jpg

Cu observaţia că acesta trebuia montată pe izolatori (de preferinţă din porţelan) faţă de masă (şasiu).

Motivul: carcasa şi răşina de izolaţie a înfăşurării (epoxi?) crăpau de la vibraţii iar înalta tensiune începea să descărce la miezul din tole de ferosiliciu şi de aici la masă (nu şi la bujie).

Concluzia: Nu oricine merge cu Mobra!

 

Însă, în lipsă de izolatori din porţelan, se putea folosi şi o bucată de cauciuc (de la opinci) :D Uscată, bineînţeles.

Sau un suport din textolit gros.

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Acum 13 ore, patrick1 a spus:

P.S.

Pentru că se cam deforma "nicovala" de la ruptor sub "ciocănituri" şi trebuia refăcut /verificat reglajul de avans periodic (lunar). Mai ales la Jawa şi Ij-urile "twin" trebuiau şi simetrizate avansurile de aprindere la cele două pistoane.

Dar nu făcea treaba asta cam nimeni şi ... :(

Primul meu stroboscop (se vedea bine reperul marcat doar pe întuneric) era un bec cu Neon cu lupă (rusesc) alimentat prin rezistor direct de la bujie.  

Iar reperele (numai pentru prieteni) erau unul trasat pe o port-perie de la dinam şi celălalt pe colectorul rotorului (cu vopsea albă).

tn-0-2-2-tn-02-2-neon-indicator-tube-lamp-bulb-soviet-russian-new-1.thumb.jpg.9432b781652ce4ee798d1d8f055731c4.jpg

De parcă ar fi cine ştie ce maaare filozofie! :)

Daca eu la JAWA reglez avansul la trei ani, si nu la o luna , inseamna ca e defecta?

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Acum 17 minute, shashka a spus:

Daca eu la JAWA reglez avansul la trei ani, si nu la o luna , inseamna ca e defecta?

Zic eu (deși nu am JAWA) că mai importanți sunt Kilometri făcuti în acel interval, mai degrabă decât recvența reglării.

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

1 hour ago, shashka said:

In cazul asta ai dreptate... Eu mai de 30 pe zi nu fac . Si nici aia in fiecare zi

Nah' ... nu mai mult de 2-3 ore de bâra-bâra călare pe zi (dar uneori şi mai mult), ore care trec pe nesimţite dar depind şi de peisajul din împrejurimi :moto:

Cu bicicleta (când eram puştan) pedalam mult mai multe ore ...

Între timp s-au mai asfaltat ceva "poteci".

Şi se mai găseşte ceva benzină (enorm de scumpă - e adevărat).

Dar dacă apa minerală la 'juma e cât 'juma de benzină ... ca în Sahara ... :D

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Acum 3 ore, patrick1 a spus:

Nah' ... nu mai mult de 2-3 ore de bâra-bâra călare pe zi (dar uneori şi mai mult), ore care trec pe nesimţite dar depind şi de peisajul din împrejurimi :moto:

Cu bicicleta (când eram puştan) pedalam mult mai multe ore ...

Între timp s-au mai asfaltat ceva "poteci".

Şi se mai găseşte ceva benzină (enorm de scumpă - e adevărat).

Dar dacă apa minerală la 'juma e cât 'juma de benzină ... ca în Sahara ... :D

Pai sa reglezi avansul la 4500 de km. parcursi, mi se pare firesc. Daca pui la timp ulei pe pasla aia poti face 13500 pe luna...

Acum 3 minute, shashka a spus:

Pai sa reglezi avansul la 4500 de km. parcursi, mi se pare firesc. Daca pui la timp ulei pe pasla aia poti face 13500 pe luna...

Scuze. M-am exprimat gresit. Poti parcurge de trei ori mai mult...

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Vizitator
Răspunde la acest topic...

×   Alipit ca text avansat.   Restituie formatare

  Doar 75 emoji sunt permise.

×   Linkul tău a fost încorporat automat.   Afișează ca link în schimb

×   Conținutul tău precedent a fost resetat.   Curăță editor

×   Nu poți lipi imagini direct. Încarcă sau inserează imagini din URL.

 Share

  • Navigare recentă   0 membri

    Nici un utilizator înregistrat nu vede această pagină.


MOTOCICLISM.ro
Grup Facebook: +36000 membri
Înscrie-te în grup
Discutii despre motociclism pe Facebook
 
BIKESHOP.ro
Grup Facebook: +18000 membri
Înscrie-te în grup
Anunturi de vanzare - cumparare pe Facebook.


×
×
  • Creează nouă...