Sari la conținut

M-ar fi ajutat ABS-ul?


Ovidiu M
 Share

Postări Recomandate

Salutare,

Creez acest topic pentru a va prezenta ultima mea pățanie și pentru a mă ajuta să îmi învăț mai bine lecția. Pe scurt:

25 martie, ora 8 dimineața la intrarea în curtea fabricii unde lucrez. Virez dreapta și în același timp sunt atent la mașina neagra ce întoarce. Revin cu privirea spre înainte și surpriză: bariera este jos (mai tot timpul este ridicată). M-am panicat puțin, frânez agresiv cu fața în curbă,pierd aderența și moto cade pe mine. Rezultate: fractură de peroneu, 9 șuruburi, 1 plăcuță și 11 zile de spitalizare. Urmează recuperarea, nu știu cât...

Întrebarea mea: in situația asta ar fi ajutat să fi avut ABS și/ sau alte sisteme electronice? Partea mea de vină este evidentă: m-am înfipt aiurea de tare in frână. 

Aș aprecia dacă ar răspunde persoane care au trecut prin asta (au scăpat sau nu) și să nu facem un topic de dat cu părerea. Este important pentru mine in eventualitatea in care am sa revin la moto sa știu ce aleg. Mai menționez că e primul eveniment moto avut. Mulțumesc.

Atașez și video.

AirBrush_20220407084308.jpg

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

  • Răspunsuri 90
  • Created
  • Ultimul Răspuns

Top Posters In This Topic

Tinand cont ca tu deja virai cand ai franat, te-ar fi salvat cornering ABS, nu ABS-ul clasic. Deci raspunsul simplu ar fi da, exista tehnologie care sa ajute si in asemenea situatii.

Dar, pe langa tehnologie si skill (pentru ca ai spus-o chiar tu ca ai bruscat frana pt ca te-a surprins bariera), cel mai des te salveaza de situatii nasoale propria judecata/evaluare - ai intrat prea tare, nu m-as mira sa fi trecut de axul drumului daca nu era bariera lasata. Azi a fost bariera cum nu te asteptai sa fie, data viitoare poate sa stationeze unul aiurea cu usa larg deschisa pana la axul drumului si atunci poate nu te salveaza nici cornering ABS.

Recuperare usoara!

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Vizitator _Raul_

Nu avea cu ce sa te ajute abs-ul.

Ai impachetat fata sub tine, erai deja inclinat bine. 

Am tot dat play stop si, din ce se vede in campul vizual redus, esti deja cu roata virata de la secunda 2.

Piciorul jos a fost parte a bucuriei, probabil (ca atunci cand virezi cu sania) - a tras motorul si mai tare peste tine, culcandu-l pe dreapta.

Cred ca nici cu cornering abs nu o mai salvai acolo.

Plus ca suprafata de beton pare grunjoasa bine.

 

Ceasul rau, pisica 13, pour tous les moments foutous. Cu alte cuvinte - să-ntamplă, mergi mai departe 🙂 😌.

Toti gresim, nu putem controla tot.

Editat de _Raul_
Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

39 minutes ago, Ovidiu M said:

Rezultate: fractură de peroneu, 9 șuruburi ...

:(

În radiografie văd și fractură de tibie (Dupuytren?) nu doar de peroneu. Grabnică însănătoșire și recuperare!

 

Mai degrabă te-ar fi ajutat (zic eu) un ”crash-bar” care să nu permită motorului să îți prindă și strivească piciorul între el și sol cum presupun că s-a întâmplat acolo.

Cu frânare bruscă pe față însă în viraj ”bracat” nu prea cred că un ABS te-ar fi ajutat să nu te dezechilibrezi.

Cel mult ar fi împiedicat blocarea roții, nu și dezechilibrarea ta cu tot cu motocicletă.

 

Erai cu ceva bocanci sau cizme cu talpă solidă ori în teniși (adidași)?

 

Editat de patrick1
Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Vizitator _Raul_
Acum 3 minute, Asimplu a spus:

Cu abs sansele erau mult mai mici sa patesti asta.

Am franat de urgenta in curba cu fata, iar asfaltul era valurit exact pe portiunea franarii. Consider ca abs-ul m-a scapat.

Sunt multe sisteme de siguranta folositoare, insa abs-ul este de departe cel mai util pt motociclisti.

Nu mi-as mai cumpara niciodata motor fara asa ceva.

 

 

Te-a salvat abs-ul fiindca aveai inertie

Omul a franat ca-n zid cu motorul inclinat.

Gravitatia, ce sa ii faci.

O mana magica sa il ridice mai putea schimba finalul.

 

Abs-ul ti s-a parut cel mai util fiindca l-ai perceput.

Sunt altele de zeci de ori mai complexe si mai utile cu cat mergi mai tare/violent/la risc.

Abs este din categoria "obligatoriu" la ora actuala.
Da, nici eu nu as recomanda nici unui incepator o prima mobra fara abs si injectie.

 

@Ovidiu M:

Recuperare cu spor! Este la fel de importanta ca o operatie de succes.

Acum 16 minute, _Raul_ a spus:

 

Te-a salvat abs-ul fiindca aveai inertie

si te-ai dus mai departe, asta am vrut sa zic.

Probabil combinat si cu o suspensie decenta (propice tie din fabrica sau setata bine, ca ma gandesc ca tunata nu este), element pe care 95% din motociclisti nu dau 2 centi sau nu il inteleg nici pe atat.

Acum 20 minute, patrick1 a spus:

Erai cu ceva bocanci sau cizme cu talpă solidă ori în teniși (adidași)?

 

Nici cu cizme de teren nu scapa.

Editat de _Raul_
Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Acum 3 ore, patrick1 a spus:

1. Mai degrabă te-ar fi ajutat (zic eu) un ”crash-bar” care să nu permită motorului să îți prindă și strivească piciorul între el și sol cum presupun că s-a întâmplat acolo.

Subscriu! Acest accesoriu e un must-have la orice mobra.

 

Cât despre încălțăminte, la accidentul meu am avut mare noroc cu cizmele (touring), mi-au salvat talpa. Acum am ceva Adv, dar sper să nu le testez niciodată.

Ai intrat tare in curbă și ai alunecat pe vopsea. Acolo fac pariu că e suprafață alunecoasă, iar tu erai deja înclinat, cu ceva viteză, trebuia counter-lean, nu să iei curba ca la MotoGp.

 

Op: să îți pui niste protecții la mobra pe viitor. Recuperare ușoară!

Editat de Lucian_M
Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

ar fi fost de ajutor afara de Abs si cizme,mai ales sa citesti macar un material care sa cuprinda frinarea etc(gen Proficient_Motorcycling),de asemeni daca aveai ceva antrenament de enduro,poate aveai reflexul de a ridica piciorul din interiorul curbei (sau de a-l pune ca sprijin daca mobra nu e grea)

Si bineinteles ajuta viteza mai mica in curbe pe timp de ploaie

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

@Ovidiu M ABS-ul nu-ti blocheaza rotile si te lasa sa pui frinele la maxim din primul moment al constientizarii pericolului. Faptul ca ai pus frina maxima din prima, poti aproxima mai repede daca frinezi la timp ...... sau iti cauti mai repede o alta varianta de impact/ loc de cazut.

Eu am avut cam 5 "evenimente" in care a intrat ABS-ul grav (in 9 ani), 3- reusite de frinare/evitare, 2- am putut sa gasesc locuri cu iarba ... la propriu :) .... adica doar cu mindria ranita si ceva zgirieturi. Mobra, alta poveste ..... cam 1000-1200 lei/eveniment.

Multa sanatate!

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Salut,

 

Nasoala accidentarea ta, însănătoșire grabnica și recuperare ușoară și totala! 

 

Din ce se vede viteza mica gen manevre de parcare. La astfel de viteze daca pui frana fata puternica cu ghidonul bracat cum aveai tu direct pe jos te duci in mod automat. 

ABS-ul este cea mai buna invenție pe moto dar nu te-ar fi salvat. 

Te-ar fi salvat după cum au zis colegii mai sus - counter lean și pentru viteze mici de menvere de parcare - frana spate. Frana spate te echilibrează și te ajută în astfel de situații. 

 

Eu am pățit ceva similar în 2008 când mi-am luat suzi: menvere de parcare, ghidon complet dreapta, frana fata puternica => instantaneu pe jos. Diferența a fost că eu i-am dat drumul și am rămas în picioare în timp ce suzi era pe jos. 

 

1. Frana spate,

2. Capul sus și privirea înainte, nu la ghidon sau in jos

3. Conter lean pentru a preveni astfel de cazuri 

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Intrebarea este "ce te asteptai sa faca ABS-ul in aceasta situatie?"
Nu cred ca ti s-a blocat roata fata, traiectoria (inclinarea) era de necorectat, oricum fortele angajate au amplificat virarea ghidonului. Te-ar fi ajutat putin frana spate, insa tu ti-ai aruncat piciorul dreapta ca sa compensenzi caderea (reflex).
Asta e un alt aspect important. Reflexul a functionat, insa creierul a trimis o decizie proasta :( Daca ai fi incercat sa franezi cu spatele si abia apoi sa fi pus piciorul jos, poate ai fi cazut pe lateral si cizmele te-ar fi salvat. Mi s-a intamplat si asta...
Si mai e inca un aspect, cel cu bariera. Spui ca era tot timpul ridicata. Intr-o situatie normala, ea ar trebui sa fie coborata, caz in care situatia prin care ai trecut se va repeta. Si cum e o mica panta, viraj la dreapta, asfalt valurit, stii foarte bine ca trebuie sa abordezi altfel.
Nu ma intelege gresit, mi s-a intamplat foarte mult in scoala sa franez brusc pe fata (si din cand in cand mai transpir), insa doar la manevrele pe loc, moment in care agregatele se duceau in directii greu de controlat. 
Insanatosire grabnica si asfalt uscat.
P.S. Ganduri similare si postare simultana cu SenorPink :D

Editat de pierrotlefou
Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

  • Admin

Da, te-ar fi ajutat cu certitudine la viteză și unghiul de frânare.

Deși ABS ul simplu nu este foarte eficient pe frânări cu mobră aplecat,  depinde foarte mult de cele de mai sus. Eu cred că în mod cert nu ai fi căzut având ABS.

Mi s-a întâmplat oarecum la fel destul de recent într-un viraj.

Oricum, pe lângă asta tu ai nevoie de mai multă prevenție.

Sănătate multă!

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Crash-bar obligatoriu, echipament si ceva experienta, dar experienta o capeti in timp, sunt foarte bune catre excelent sistemele noi de siguranta, insa fara ratiunea, instinctul si reflexele celui care conduce moto/conserva, nu fac cat o ceapa degerata...Din astfel de patanii se aduna experienta, convingerea ca oricand trebuie sa fii extrem de prudent pe motocicleta, cum spuneau altii, cand esti pe motocicleta toti vor sa te doboare....sau cam asa ceva...in fine.

Important este sa te analizezi intai pe tine, sa nu cauti scuze in ..."materialul de concurs", sa realizezi ca tu esti primul care conteaza, trebuie sa te adaptezi permanent la ce ai, adica moto, echipament, conditii meteo si de trafic.

Insanatosire grabnica si capul sus!!! Toti sa fim sanatosi ca belele curg!!!

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Mulțumesc tuturor pentru gândurile bune și opinii. Viteza nu aveam (daca nu mă înșel eram in viteza 1). Din păcate nu aveam încălțăminte adecvată, ci niste papuci casual. Greșeala cea mai mare a fost că m-am uitat pentru câteva momente in spate la mașina ce întorcea, in loc să mă uit în față. 

In situații de genul totul se întâmplă atât de repede, încât nu știu dacă și câte se pot face. Probabil un motociclist profesionist este antrenat să reacționeze diferit. A fost și prima ieșire a sezonului, asfalt rece, reflexe ruginite și de ce nu, mult ghinion...

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

14 minutes ago, Contabil said:

Cind facem "buba", sint cel putin 3 variabile nefavorabile .... ceasul rau, pisica neagra. :)

Cei 4 evanghelisti 

sunt 3 

Luca si Matei 

1 hour ago, Ovidiu M said:

..... Viteza nu aveam (daca nu mă înșel eram in viteza 1).........

Pentru autostrada , da nu aveai viteza mare ...era chiar mica . 

Pt cazul tau .... a fost mult prea mare ! 

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

13 minutes ago, Contabil said:

Cind facem "buba", sint cel putin 3 variabile nefavorabile .... ceasul rau, pisica neagra. :)

Prima variabilă ar fi o motocicletă mai bună și nu una care să te schilodească sau să te omoare, ci una pe care tu să poți să o controlezi mai ușor și mai repede (la nevoie) și să nu prea depinzi de alte variabile (... ceasuri, pisici, culori).

Dacă aș posta aici că ”gumele” din plastic semi-rigid nu au aderență pe beton sau pe asfalt ud și că scărițele pliante nu îți protejează picioarele probabil că (mi) se va șterge postarea pentru că nu este în favoarea comercianților de rebuturi (arătoase) ci în favoarea evitării picioarelor rupte. Astea sunt vremurile și moda.

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Eu ma gandesc si la alta inventie care cred ca ar fi putut salva situatia. CBS-ul. (Combinated Braking System)
Nu am ABS nici la motor si nici la scuter, dar scuterul este dotat cu CBS. Cu acea functie depinzi obiceiul de a frana mai intai cu combinata si, daca este necesar, suplimentezi si cu frana fata. 
Practic oricat de tare trag de maneta aceea nu ajungi sa blochezi fata. 
 

Sanatate si recuperare usoara!

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Pacat ca primul incident a fost asa dificil ai avut si ghinion ca ti-ai prins piciorul.

Daca ar fi sa ma dau cu parerea dupa acea filmare vad ca ai luat cam brusc de ghidon si de acolo te-ai dus pe jos, cred ca si cu ABS te duceai la fel. Daca rupeai frana pe fata ar fi trebuit sa se lase macar putin furca si nu vad din filmare. Probabil betonul rece poate si cauciuc mai tare/vechi? Aveam si eu niste rebuturi la inceput de eram numai pe jos cu ele, tari ca plasticul. Imi aduc aminte de o faza asemanatoare pe la Unirii un carnat de taximetrist mi-a taiat fata si am franat tare cu ghidonul stramb, deja ma vedeam pe jos dar am reusit sa pun contra in piciorul drept si m-am redresat. Aveam cizme si am avut priza cand am pus piciorul.

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Oameni buni, eu știu unul care a acvaplanat cu un Maserati pe autostradă la 180 km/h de nici cablul de la troliul depanării + 2 chingi nu ajungeau la el, mașina 9, și țipa că vrea să-i fie reparată pe garanție și nu pe casco pt că sistemul de stabilitate "sky hook" (așa se cheamă esp la ăștia) n-a funcționat, ăla ar fi trebuit să-l țină pe drum indiferent de condiții. :moron:

Nu, abs-ul nu te-ar fi salvat în situația dată! Niște skill-uri mai bune da. Părerea mea (de 0.02$).

Altfel ce să zic, îți urez sănătate și recuperare rapidă și completă! 

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Salut. Umila mea parere, patit ceva similar pe la inceputuri, dar fara repercursiuni asupra mea, doar sifonat moto un pic:

-ai facut target fixation pe masina. Ai presupus ceva doar din simplul fapt ca asa stiai tu ca e mereu, bariera ridicata. 

-viteza mult prea mare pt situatia data. Pai daca ai vazut masina, de ce n ai redus? Apoi, daca intrii intr o curte, o faci cu 5 10 la ora. Tu zici ca erai in trepta 1,dar fac pariu ca ai vazut masina pe la 50 redus partial, intors privirea, oh shit bariera frana blana. S a înnodat fata sub tine, poc. Sa iti fie invatatura de minte.. Din pacate. Ești pe moto, nu mergi nicodata ca robotul. Cand te trezești ca o faci,iti dai 2 palme si te concentrezi la mers.

-la fel de bine putea sa fie bariera sus, si fix dupa ce virai, un caine. Tot un cacao faceai, tu nu ti ai luat nici o precauție. 

-absul poate te ajuta cat sa dai in bariera eventual. Prea din scurt, distanta prea mica, sa te salveze. 

Ce te ar fi salvat insa, uitandu ma la rx si la video: crashbar, si ghete moto. Daca aveai ghete moto, fie si scurte, iti protejau articulatia, pe care o vad busita in rx. Evident, ghete cu protectii pt articulatii, ca sunt unele trendy care nu au intarituri. Eu cand iau moto la scarbici imi iau ghetele moto, pantofii de birou in topcase. Si gata. Bine am niste ghete ok, cu care pot sta toată ziua, daca am o tinuta casual. 

Apoi, te salva sigur un crashbar. Este nelipsit pe toate motocicletele mele. Pe mine m a salvat de la picior strivit, cand un dobitoc a intrat in mine din lateral, in crashbar. Aglomeratie, intersectie, zmeu care a vrut sa se bage. Viteza mica ce i drept. Fara crash, imi prindea piciorul. 

 

Concluzia? 

Pana sa te bazezi pe sisteme, schimba stilul de mers. Cand esti pe moto, esti pe moto si atat. Concentrare, analiza trafic, atentie distributiva, te uiti in jur mereu, ai deja planuri, o iau pe aici , evit pe acolo, franez, totul in avans. De exemplu eu imi impun sa reactionez mereu inaintea vehicului din fata, incers sa ma uit dincolo de el si sa anticipez. Asta e valabila cu orice vehicul, 2 sau 4 roti. Viteza, esentiala. Mergi atatde tare astfel incat sa iti permiti sa eviți /opresti. Daca mergi mai tare de atat, cand apare neprevazutul, esti expus total unui accident. 

 

Insanatosire grabnica. 

 

 

 

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

3 hours ago, Adrian M. said:

Concluzia? 

Pana sa te bazezi pe sisteme, schimba stilul de mers. Cand esti pe moto, esti pe moto si atat. Concentrare, analiza trafic, atentie distributiva, te uiti in jur mereu, ai deja planuri, o iau pe aici , evit pe acolo, franez, totul in avans. De exemplu eu imi impun sa reactionez mereu inaintea vehicului din fata, incers sa ma uit dincolo de el si sa anticipez. Asta e valabila cu orice vehicul, 2 sau 4 roti. Viteza, esentiala. Mergi atatde tare astfel incat sa iti permiti sa eviți /opresti. Daca mergi mai tare de atat, cand apare neprevazutul, esti expus total unui accident. 

 

Insanatosire grabnica.

+1, pe gustul meu. "Judgement - first, skill - second, technology - third". Cand ajungi intr-o situatie in care te rogi sa te scoata tehnologia din belea, foarte probabil ai gresit undeva la primele doua.

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Vizitator
Răspunde la acest topic...

×   Alipit ca text avansat.   Restituie formatare

  Doar 75 emoji sunt permise.

×   Linkul tău a fost încorporat automat.   Afișează ca link în schimb

×   Conținutul tău precedent a fost resetat.   Curăță editor

×   Nu poți lipi imagini direct. Încarcă sau inserează imagini din URL.

 Share

  • Navigare recentă   0 membri

    Nici un utilizator înregistrat nu vede această pagină.


MOTOCICLISM.ro
Grup Facebook: +36000 membri
Înscrie-te în grup
Discutii despre motociclism pe Facebook
 
BIKESHOP.ro
Grup Facebook: +18000 membri
Înscrie-te în grup
Anunturi de vanzare - cumparare pe Facebook.


×
×
  • Creează nouă...