Sari la conținut

M-ar fi ajutat ABS-ul?


Ovidiu M
 Share

Postări Recomandate

  • Răspunsuri 90
  • Created
  • Ultimul Răspuns

Top Posters In This Topic

Acum 38 minute, frigider a spus:

frate nu i-ar fi dat drumu la maneta aia nici de-al dracu :)) 

 

De ce sa-i dea, doar are ABS! :D

 

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Acum 9 minute, TETEA. a spus:

 

De ce sa-i dea, doar are ABS! :D

 

:grinbandit:

 

radem glumim dar daca ai si moto cu abs si fara e cam naspa.

 

cred ca e ciudat si foarte nenatural sa tragi de maneta aia cat de tare si repede poti.

daca te inveti asa...greu sa mai revii.

Editat de frigider
Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

2 hours ago, frigider said:

frate nu i-ar fi dat drumu la maneta aia nici de-al dracu :)) 

Din nefericire, reflexul natural (subconștient) în cădere sau la senzația de pierdere a controlului (Darwin, maimuța?) este acela de a te ”agăța” de orice ”creangă”, chiar și de maneta aia de frână cu tot cu ghidon.

Ca să (invers) îi dai drumu (în fracțiuni de secundă) și eventual să și accelerezi ușor ca să ”îndrepți” atelajul ai nevoie de prealabile reflexe pe invers, formate în off-road, pe iarbă udă seara, pe zăpadă sau gheață și stabilizate (fixate) ca automatisme de reacție reflexă.

Majoritatea motocicliștilor însă evită antrenamente și formarea de reflexe automate (inversate) la asemenea condiții (în off-road pe iarbă udă sau iarna pe zăpadă) și intră în panică la prima dezechilibrare care îi ia prin surprindere. Fracțiuni de scundă ...

În videoclipul postat de mine s-a rupt /smuls scărița din dreapta (însă nu și glezna lui) iar motocicleta avea și ceva ”crash-bar” cât să nu îi strivească prea rău piciorul sub ea. Bocanci, ghete sau cizme ...  nu.

Cât despre ABS ... este o iluzie (comercială) la care eu nu mă ”închin” și pe care nu mă bazez din motive de timp de reacție electro-hidraulic (secunde).

Poate că la TIR-uri și la inerția ”mastodontului” ajută la o frânare cu distanță mai scurtă (în linie dreaptă). Totuși, se mai răstoarnă și ele.

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Acum 1 oră, categoria"A" a spus:

 

Adica ramai asa, cam nemotociclist.

nu e vb de motociclist-nemotociclist e vb ca te inveti sa o strangi ca maimuta :) 

 

la masini macar chiar si sh de 20 de ani daca iei - sunt sanse sa aiba ABS :) 

la moto in schimb nu prea.

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

1 oră în urmă, frigider a spus:

nu e vb de motociclist-nemotociclist e vb ca te inveti sa o strangi ca maimuta :) 

Cand se activeaza ABS-ul, fara a fi o situatie neprevazuta,  inseamna ca ai supraestimat capacitatea de franare a mobrei/masinii. Adica ai comis o greseala de pliotare/conducere.

In acest moment ABS-ul te ajuta sa poti controla mobra/masina, mai precis sa ramai pe roti cu mobra sau sa poti controla traiectoria cu masina. Nu mai mult. Daca vei reusi sa opresti in timp(spatiul) util nu mai este treaba ABS-ului. 

Asadar ABS-ul nu este un sistem care sa fie folosit in mod curent ci doar in situatiile neprevazute cand iti mai ofera o sansa sa scapi intreg.

Si inca o diferenta esentiala intre ABS la moto si masina: daca ABS-ul auto iti permite sa poti controla masina in timp ce eviti un obstacol, la moto daca ai un obstacol in fata, ABS-ul te ajuta sa poti reduce la maximum posibil viteza pina in obstacol (spre care te vei duce drept). Daca o sa faci poc sau nu, e o chestiune de bulan.

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

inca ceva,de obicei cind intra ABS  frinarea devine de nota 8-9,chiar 5-6 daca sunt si denivelari care pacalesc putin sistemul

Asa ca Abs e foarte bun,sa fie acolo,dar sa stim merge fara el.

Initiatorului topicului-felicitari pt sinceritate,daca ai fonduri destule ia un curs de perfectionare;poate si un weekend de enduro ar fi instructiv si distractiv;daca nu,trebuie sa mai studiezi ,si carti cum am zis,dar si diverse materiale video care sigur sunt semnalate pe aici (twist on the wrist,si altele).Daca tot ai ceva timp acum,macar sa il folosesti optim

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Acum 2 ore, Contabil a spus:

@frigider Sa-ti intre ABS-ul nu-i chiar cea mai placuta senzatie, si nici nu-ti doresti sa-ajungi la activarea lui.

De obicei iti intra in primul an, dupa care foarte rar, cu precadere pe nisip, pietris, apa, etc. .... ca inveti unde-i limita. :)

AM testat de curiozitate ABS pe o Aficana, cand am fost acum ceva vreme la un ride test. Pe spate mi-a fost usor, eram obisnuit sa blochez spatle pe macadam. Dar pe fata a trebuit sa ma lupt cu mine insumi ca sa intre ABS, pur si simplu nu ma lasa cnstienta sa ma infig blana cu mana-n frana. Si eram la un 50 la ora, ca am zis sa nu dau mobra pe jos daca e ceva. 

Apoi acelasi teste pe macadam cu T7 le unui prieten. Pe fata cand intra zici ca ti s-au spart rulmentii de jug. Iar pe spate e imposibil de mers cu ABS, nu se mai opreste atelajul niciodata! Se duuuuce pe ABS de zici ca ajungi la Pitesti cu ea asa.

Probabil ca m-as putea obisnui pe asfalt, dar n-as umbla cu spatele activ pe macadam in veci. 

Acum 1 oră, Silver Arrow a spus:

Cand se activeaza ABS-ul, fara a fi o situatie neprevazuta,  inseamna ca ai supraestimat capacitatea de franare a mobrei/masinii. Adica ai comis o greseala de pliotare/conducere.

In acest moment ABS-ul te ajuta sa poti controla mobra/masina, mai precis sa ramai pe roti cu mobra sau sa poti controla traiectoria cu masina. Nu mai mult. Daca vei reusi sa opresti in timp(spatiul) util nu mai este treaba ABS-ului. 

Asadar ABS-ul nu este un sistem care sa fie folosit in mod curent ci doar in situatiile neprevazute cand iti mai ofera o sansa sa scapi intreg.

Si inca o diferenta esentiala intre ABS la moto si masina: daca ABS-ul auto iti permite sa poti controla masina in timp ce eviti un obstacol, la moto daca ai un obstacol in fata, ABS-ul te ajuta sa poti reduce la maximum posibil viteza pina in obstacol (spre care te vei duce drept). Daca o sa faci poc sau nu, e o chestiune de bulan.

Corect, daca iti intra ABS des, inseamna ca habar-ai sa conduci!

Bunica-miu, mecanic de curse prin '30 si apoi sofer la Transcom zeci de ani, zicea ca cel mai bun sofer e ala care foloseste frana doar ca sa incetineasca usor in mers sau sa opreasca incetisor cand a ajuns la destinatie. SI ca ideal e sa nu folosesti niciodata frana, ci numai frana de motor, aia usoara, fara retrogradare.

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Acum 20 minute, Speedy.K a spus:

Apoi acelasi teste pe macadam cu T7 le unui prieten. Pe fata cand intra zici ca ti s-au spart rulmentii de jug. Iar pe spate e imposibil de mers cu ABS, nu se mai opreste atelajul niciodata! Se duuuuce pe ABS de zici ca ajungi la Pitesti cu ea asa.

Probabil ca m-as putea obisnui pe asfalt, dar n-as umbla cu spatele activ pe macadam in veci.

Eu presupuneam că pt off exista buton de OFF pt abs.

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Chiar acum, frigider a spus:

Eu presupuneam că pt off exista buton de OFF pt abs.

Da, ma, normal, dar am testat si eu toate variantele sa vad cum e.

De exemplu la Tuareg, parca, nu poti dezactiva decat spatele. Fata ramane chiar daca esti afara de pe asfalt. Si face ca toate visele si nu franeaza de nicio culoare.

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Acum 2 ore, Contabil a spus:

@frigider Sa-ti intre ABS-ul nu-i chiar cea mai placuta senzatie, si nici nu-ti doresti sa-ajungi la activarea lui.

De obicei iti intra in primul an, dupa care foarte rar, cu precadere pe nisip, pietris, apa, etc. .... ca inveti unde-i limita. :)

La mașină se simte groaznic apoi la moto nici nu mi imaginez cum se simte.

 

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Este o senzatie mai mult decit aiurea ..... dar, se intimpla doar atunci cind ai pierde aderenta. :)

Pe mine m-a lasat sa evit in 3m masina din fata, cu toate ca eram fix pe centrul ei ..... si cu capul in nori, iar aia oprise.

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Am vazut ca s-a tot vorbit de diverse pe aici - ABS, frana fata, etc etc....daaar nu s-a vorbit despre:

 

1. Controlul ambreiajului - La manevrele precum cea din video - ar cam trebui tras/controlat sa fie in zona aia de frictiune

2. Control acceleratie - usor, gingas, lin.

3. Pozitie mana pe acceleratie si maneta de frana - nu se tine mana ca pe maciuca, ci se tine ca pe racheta de tenis, cumva la un usor unghi si nu perpendicular pe manson. Plus 1-2 degete sa acopere maneta de frana in permanenta. E "mai dificil" si oboseste mana dar ajuta in 99% din situatii. Cu permisiunea voastra pot si arata in pozici:

 

20220413_160640.thumb.jpg.abdfba06ca63110227b6baa5488813c2.jpg20220413_160650.thumb.jpg.338072021123ab721825bbe6be9e88cc.jpg20220413_160659.thumb.jpg.8bef5b42a3c8133d5c7a93427526b950.jpg

 

4. Privirea sus, stanga - dreapta - fata - spate. Aia e, din pacate trebuie beliti ochii ca sunt obstacole peste tot.

5. Intrarea in curba franand deja usor - dar despre asta deja s-a discutat.

 

Toate astea 4 ar trebui sa se intample pana sa se ajunga la franarea aia "de panica" pentru a se evita astfel de situatii.

 

si in rest din nou, recuperare usoara!

 

Editat de SenorPink
Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

La 11.04.2022 la 23:35, patrick1 a spus:

 

ABS-ul functioneaza de la o anumita viteza in sus, la viteze mici nu intra ca altfel nu te-ai mai opri. Unele motociclete chiar iti semnalizeaza asta prin aprinderea becului de ABS sub o anumita viteza. (CMX500 e un exemplu de moto care face asa)

Daca a scartait cauciucul nu inseamna  ca ABS-ul nu a functionat, e perfect normal sa scartie pe ultima perioada a franarii.

Filmuletul asta zic eu ca e o dovada buna ca nici in cazul accidentului initiatorului ABS-ul nu l-ar fi ajutat. 

Nu sunt 100% sigur dar cred ca piciorul s-a rupt inainte de a cadea moto peste el, in momentul cand s-a proptit cu el in asfalt.

 

 

 

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

13 minutes ago, binox said:

...

Nu sunt 100% sigur dar cred ca piciorul s-a rupt inainte de a cadea moto peste el, in momentul cand s-a proptit cu el in asfalt.

Mi-am pus și eu întrebarea asta: când a apărut fractura, doar la ”proptire”, la strivirea laterală între motorul motocicletei și sol sau când (cu osul deja fisurat?) a tras de gleznă, cu răsucire, ca să se scoată de acolo, sub anestezia șocului.

 

Totuși, nefiind ”proptire” din salt de parașutist ...

Editat de patrick1
Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Eu am avut 2 situatii in care am pierdut aderenta pe viraj din cauza asfaltului alunecos. In ambele dati am reusit sa evit cazatura ajutandu-ma de picior si de fiecare data a durut, socul fiind puternic. Mai stiu cum se simte si la enduro cand mai pui piciorul si uneori se "agata", am inteles si de ce sunt ghetele de enduro asa cum sunt eu nefiind practicant de enduro.

Am avut si o fractura asemanatoare doar ca pe langa peroneu tandari am avut bonus si maleolele sparte. Am capatat-o prin lovitura puternica in talpa ( cazatura de la aprox 5-6m), deaia inclin sa cred ca peroneul s-a rupt asa cand a fortat cu piciorul in asfalt.

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Din experienta pe pielea proprie, am invatat urmatoarele :

 

- nu pui frana pe fata in timp ce tragi de ghidon la viteze mici. Cazi instantaneu, chiar daca ai ABS. Sub 20-30km/h ABSul nu lucreaza. Daca esti deja aplecat, intai te indrepti, apoi franezi cat vrei. Insa nu strangi brusc, ci progresiv.

- nu proteja motocicleta, las-o sa cada iar tu ramai in picioare. Ai incercat sa tii motocicleta, ai fortat piciorul si apoi ai ajuns sub ea.

- fara ghete moto sa nu mergi, iti protejeaza cel putin laba piciorului si glezna. Am cazut si eu la viteza mica, din panica. Sub motocicleta. Astfel am invatat sa ii dau drumul. Am avut o entorsa slaba, nu am avut nevoie de imobilizare. Pe gheata erau urme clare de solicitare laterala si in zona gleznei. Talpa unei ghete moto nu se rasuceste cand e solicitata lateral, e foarte dura.

 

Sper sa treci cu bine peste trauma psihica si sa ai incredere ca data viitoare nu vei mai ajunge intr-o situatie similara. Se putea evita destul de simplu. Sa revii pe moto cand vei simti ca poti merge fara teama.

 

Cum spunea cineva mai sus, urmareste tutoriale, cauta filmul Twist.of.the.Wrist.2, urmeaza un curs (merita toti banii).

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

  • Admin

Chestiile astea să dai drumul motorului sau să nu strângi frânele sunt teorie pură.

În general părerile astea vin de la cei care nu au avut niciun incident pe motor.

În practică nici nu realizezi când pleacă de sub tine și dai de pământ.

Iar reflexul instantaneu este să te ții de el și să te înfigi în frâne cât poți

 

1 oră în urmă, binox a spus:

Eu am avut 2 situatii in care am pierdut aderenta pe viraj din cauza asfaltului alunecos. In ambele dati am reusit sa evit cazatura ajutandu-ma de picior si de fiecare data a durut, socul fiind puternic.

Am pățit și eu odată când aveam Burgman 650,  într-un viraj strâns mi-a plecat fața și din reflex am întins piciorul jos. Mi-a prins laba între carena și asfalt, nu am căzut, dar am rămas cu o durere zile întregi.

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Citat

Chestiile astea să dai drumul motorului sau să nu strângi frânele sunt teorie pură.

Partea cu stransul franei trebuie exersata astfel incat sa se formeze reflexul corect. Partea cu dat drumul motorului e cam greu(scump) de antrenat :).

La mine in cap s-a format inca de la inceputuri reflexul de a elibera un pic frana cand aud ca scartie cauciucul si asta s-a intamplat pt ca citisem carti vechi de automobilism dinainte sa incep sa conduc , avand astfel idee de teorie.

La moto treaba cu scartaitul merge doar pe spate, pe fata daca apuca sa scartie e un pic cam tarziu ca sa mai poti reactiona, deasta e bine sa faci din cand in cand exercitii de franare ca sa-ti intre in reflex .

 

 

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

4 minutes ago, binox said:

La moto treaba cu scartaitul merge doar pe spate, pe fata daca apuca sa scartie e un pic cam tarziu ca sa mai poti reactiona, deasta e bine sa faci din cand in cand exercitii de franare ca sa-ti intre in reflex .

Mie îmi scârțâie puțin și frâna fața după ce spăl excesiv ”mobra” și se înmoaie puțin ”ferodoul” (material nemțesc original). Însă îmi usuc frânele în primii 200m prin frânare ușoară, sub tracțiune în trapta a II-a. Și e pe tambur, unde teoretic nici nu prea poate pătrunde apa :D

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Acum 11 ore, patrick1 a spus:

Mie îmi scârțâie puțin și frâna fața după ce spăl excesiv ”mobra” și se înmoaie puțin ”ferodoul” (material nemțesc original). Însă îmi usuc frânele în primii 200m prin frânare ușoară, sub tracțiune în trapta a II-a. Și e pe tambur, unde teoretic nici nu prea poate pătrunde apa :D

Era vorba despre anvelope, nu despre plăcuțe.

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Vizitator
Răspunde la acest topic...

×   Alipit ca text avansat.   Restituie formatare

  Doar 75 emoji sunt permise.

×   Linkul tău a fost încorporat automat.   Afișează ca link în schimb

×   Conținutul tău precedent a fost resetat.   Curăță editor

×   Nu poți lipi imagini direct. Încarcă sau inserează imagini din URL.

 Share

  • Navigare recentă   0 membri

    Nici un utilizator înregistrat nu vede această pagină.


MOTOCICLISM.ro
Grup Facebook: +36000 membri
Înscrie-te în grup
Discutii despre motociclism pe Facebook
 
BIKESHOP.ro
Grup Facebook: +18000 membri
Înscrie-te în grup
Anunturi de vanzare - cumparare pe Facebook.


×
×
  • Creează nouă...