Mersi mult de tot. Cam ce ai scris acolo am reusit sa aflu si eu, foarte greu, si din bucati, de aici. In UK inca nu stie inca stanga de dreapta.
Problema 1: sunt f putini brokeri vamali mai accepta clienti noi pentru export. Marea majoritate nu se baga pentru ca procedura s-a complicat si nu mai merita sau sunt atat de ocupati cu importurile, incat nu se mai chinuie cu mutari de obiecte personale. Mi-a luat foarte mult sa gasesc unul care sa stie ce sa faca. FRONTIER FORWARDING SERVICES LIMITED sunt cei cu care sunt in tratative acum, dar am stat pe telefon 2 zile si am sunat (fara se exagerez, cam 30 de firme). Pe site-ul HMRC e o lista: https://assets.publishing.service.gov.uk/government/uploads/system/uploads/attachment_data/file/962912/Copy-of-list-of-customs-agents-19-Feb.csv/preview
Problema 2: pe langa 6-8% vama in Romania, si 20% TVA (din valoarea facturata, nu valoarea actuala, plus costul transportului), in UK brokerii mai cer un deposit de 25% din valoarea bunurilor (T1 liability deposit), care zic ei ca este rambursabil la data importului in Romania (si nu am de ce sa nu ii cred, dar no, alti bani, alta distractie). La care se adauga taxa brokerului care pentru Triumphul meu se ridica la 360 GBP. Formularul T1 (cel cu care iesi din vama UK si mergi prin toate vamile pana in Romania) este valabil cam 8 zile (am inteles ca la mica intelegere pot sa prelungesc un pic), dar am la dispozitie 8 zile sa plec din UK si sa ajung la biroul vamal din Bucuresti, unde am eu domiciliul. Nu zic ca ar fi probleme, 8 zile are trebui sa fie arhi-suficiente. DAR, eu planuiam sa merg cu Triumphul din Cambrige pana in Bucuresti, si pe drum se pare ca sunt probleme la intrarea in Franta (de prin radio sant am aflat nu te lasa sa intri decat cu docmente oficiale cum ca ai o urgenta - gen ti-a murit cineva, trebuie sa te prezinti la tribunal, etc. Nici francezii din UK nu mai merg in Franta prin granite terestre, si asta stiu de la niste francezi)... Pe drum pot sa apara multe probleme - gen nu imi este permis sa trec o granita, imi expira testul COVID, trebuie sa astept sa fac altul, si asa se duc dreaq 8 zile.
Despre RAR... le-am scris si mi-au raspuns foarte rapid si civilizat:
Buna ziua,
Pentru omologare și eliberare CIV in vederea inmatricularii este nevoie de certificatul de inmatriculare si daca sunt disponibile, alte documente care atesta conditiile tehnice pe care le-a indeplinit la omologare.
Autovehiculul va fi supus unei omologari individuale in conformitate cu Reglementarile RNTR 7 – le gasiti pe site-ul www.rarom.ro / Informatii utile / Reglementari / 2. Legislaţia naţională din domeniul de activitate al RAR – texte consolidate (daca a avut omologare UE la data inmatricularii in UK este asigurata conformitatea cu reglementarile respective; daca nu, se evalueaza in raport cu reglementarile mentionate; atentie la far daca are lumina asimetrica - va fi necesar far pentru circulatia pe partea dreapta).
M-am interesat si de recuperarea de TVA - nu se poate decat pentru vehicule de firma, sau daca esti oficial inregistrat pt TVA. Deci da, platesti TVA-ul de 2 ori.
Daca are cineva idei mai bune sau informatii mai solide sau ceva loop-holes sa nu trebuiasca sa imi vand un rinichi sa aduc motocicleta asta in Romania, dau bere/vin/tuica life time supply. In concluzie, azi am bocit toata ziua pentru ca se pare ca e mai simplu si mai ieftin sa o vand pe Kitty aici si sa imi iau altceva in Romania.
Fuck Brexit.
Ioana