ZuZu26 Postat Mai 1, 2008 Share Postat Mai 1, 2008 Ce tip d ulei si de unde? Citează Link spre comentariu Distribuie pe alte site-uri More sharing options...
monsteristu' Postat Mai 1, 2008 Share Postat Mai 1, 2008 motul, de scuter. Citează Link spre comentariu Distribuie pe alte site-uri More sharing options...
Clodius Postat Mai 1, 2008 Share Postat Mai 1, 2008 Am gasit pe un alt forum: Recomandarea uleiurilor pentru motor 2.1.1 Dintre produsele petroliere, uleiurile de motor se prezinta in sortimentul cel mai variat, datorita proprietatilor si intrebuintarii lor. Uleiul indeplineste, in motoarele cu ardere interne (pe benzina) si cu compresie (diesel), o serie de functiuni foarte importante si are proprietati de lubrifiant, antioxidant, antiuzura, antirugina, antigripaj, detergent antispumant dispersant. 2.1.2 Avand in vedere marea varietate a tipurilor de uleiuri de motor care se comercializeaza pe piata, este necesara cunoasterea clasificarii acestora. Cea mai cunoscuta metoda de clasificare a uleiurilor este metoda SAE (Society of Automotive Engineers) in functie de vascozitatea uleiului. 2.1.3 Un studiu recent arata faptul ca ~ 60% din cumparatorii de uleiuri de motoare, NU au un anume criteriu de alegere, astfel incat operatorul din statia de distributie carburanti, TREBUIE sa stie sa recomande uleiurile de motor. Pentru a ajuta cumparatorii si utilizatorii de uleiuri de motor sa aleaga uleiul de motor potrivit, pentru motorul la care-l utilizeaza, sunt de facut cateva precizari: Examinarea cartii tehnice a autovehiculului, acolo unde producatorul de motoare specifica tipul de ulei recomandat a fi utilizat; Examinarea etichetei de pe ambalajul uleiului, acolo unde sunt specificate date despre: - din ce clasa face parte uleiul respectiv; - nivelul de performanta al uleiului; - proprietatile principale ale uleiului. 2.1.4 Clasificarea SAE are 11 nivele de baza, denumite grade de vascozitate si anume: a) 6 tipuri de uleiuri denumite „de iarna” (dupa W= winter) (0,5,10,15,20,25) si cool.gif 5 tipuri de uleiuri „de vara” caracterizate prin vascozitatea lor la temperatura ridicata (20,30,40,50,60). 2.1.5 Datorita faptului ca la ora actuala se utilizeaza destul de rar uleiuri monograde (care au utilizari numai pe timp „de iarna” sau „vara” - ex. M30-S2), uleiurile multigrad care au utilizare si comportare buna in motor indiferent de anotimp, au urmatoarea config. dupa clasificarea SAE: ex. 0W40, 5W40, 10W50, 15W40 etc. DE RETINUT: - Cu cat cifra din fata lui W este mai mica, cu atat uleiul se comporta mai bine iarna la temperaturi scazute. Cu cat cifra situata dupa litera W este mai mare, cu atat uleiul se comporta mai bine la temperaturi ridicate ale mediului. Exemplu - un ulei de tip 15W40 se va comporta la fel ca un ulei 20W40 in timpul verii, dar pe timp de iarna uleiul 15W40 va avea proprietati mai bune la temperaturi scazute(uleiul 15W40 acopera si gama de temperaturi a uleiului 20W40). 2.1.6 Aceste indicatii insa nu sunt suficiente pentru a caracteriza un ulei pentru motor, si astfel este necesara incadrarea lui in nivelele de performanta. Cele mai folosite metode sunt cele date de API (American Petroleum Institute) si ACEA (Association of European Car Manufacturers ) au ca baza anul de fabricatie si nivelul de performanta al motorului. Acest nivel de performanta se exprima de catre API prin doua litere. Prima litera este: S – pentru motoare cu benzina (cu aprindere prin scanteie) si C – pentru motoarele cu motorina (cu aprindere prin compresie). 1.1.7 A doua litera in ordine alfabetica indica perioada de conceptie a motorului, respectiv severitatea de functionare a motorului. Ex: API SC...API SE indica: un motor cu benzina(cu aprindere prin scanteie) conceptie model motor 1972-1979(unde pot fi incadrate Dacia, Trabant, Lada, Skoda etc) API SH indica: motoare cu benzina proiectate dupa 1993, cu regimuri de functionare mai severe. 1.1.8 Cu cat litera a doua este mai indepartata de inceputul alfabetului, performantele motoarelor sunt mai ridicate si cerintele pentru calitatea uleiului mai sporite. Clasificarea API are drept corespondent in STAS-ul din Romania clasificarea de tipul Extra, Super1, Super2, Super3,Super4. 1.1.9 Nivelul de performanta se exprima de catre ACEA pentru autovehicolele pentru pasageri prin literele G (pentru motoarele pe benzina ,cu aprindere prin scinteie) si PD (pentru motoarele diesel supraalimentate). Pentru autovehicolele comerciale grele nivelul de performanta se exprima de catre ACEA prin litera D .Ex : ACEA D4 : pentru motoare diesel grele cu aspiratie normala , sau supraalimentate ACEA D5 : pentru acelasi tip de motoare , dar aditivate special pentru intervale lungi de schimb ulei. 1.1.10 De asemenea marii producatori de motoare de autovehicule (Volvo, Peugeot, Mercedes, Volswagen etc) isi stabilesc propriile cerinte de preformanta. 1.1.11 Utilizatorul de ulei de motor trebuie sa gaseasca un optim intre calitate, pret, performante, parametrii motor. Acest lucru se poate face adaptand calitatea uleiului la performantele motorului si la recomandarile producatorului de motoare. 1.2 Recomandarea uleiurilor pentru transmisii auto 2.2.1 Autovehiculele pot fi echipate cu cutii de viteza automate sau mecanice. Uleiurile folosite pentru aceste tipuri de cutii de viteze trebuie sa asigure atit lubrifierea , cit si protejarea pe timp indelungat, prin proprietatile lor antirugina, anticoroziune, proprietati EP(extrema presiune) si in special antispumant . 2.2.2 Pentru transmisiile auto mecanice clasele de viscozitate sint cele stabilite de SAE : Pentru perioada „de iarna” 4 clase: 70W, 75 W, 80 W si 85 W. Pentru perioada „de vara” 3 clase: 90, 140, 250 Uleiuri mutigrade 2 tipuri : 80W/90 si 85W/140 (aceste uleiuri se comporta pe perioada de iarna ca uleiurile monograde 80W si 85W , iar in perioada de vara ca uleiurile monograde 90 respectiv 140). 2.2.3 Nivelele de peformanata ale uleiurilor pentru transmisii auto mecanice sint cele stabilte de API Nivelul de solicitare al uleiurilor de transmisii si gradul de aditivare sint cele doua criteriide baza de clasificare API. Prima clasa (API GL1) corespunde unor conditii usoare de solicitare si viteze , iar ultimele clase (ex.: API GL7) corespund serviciului cel mai sever , pentru autovehicole de inalta performanta. 2.2.4 In constructia autovehiculelor se utilizeaza si transmisii cu variatia automata continua a vitezei de deplasare, cunoscute drept cutii automate de schimbare a vitezei. Dintre specificatiile cele mai cunoscute pentru acest tip de cutii de viteza sint fluidele ATF si Dexron. Aceste fluide pentru cutii de viteze automate trebuie sa fie aditivate antiuzura , antispumant, sa reziste la temperaturi ridicate si solicitari mecanice severe. 2.3 Recomandarea lichidelor pentru amortizoare hidraulice 2.3.1 In timpul functionarii amortizorul, este solicitat mecanic si termic. Astfel, cerintele impuse lichidelor pentru amortizoare sint: sa fie buni lubrifianti, sa reziste la formarea de emulsii, sa nu congeleze usor, sa nu distruga garniturile etc. 2.4 Recomandarea lichidelor hidraulice 2.4.1 Pentru autovehiculele dotate cu echipamente hidraulice (de ridicat., de comanda pentru actionare a frinelor, ambreiajelor, de antrenare a unor echipamente de lucru etc ) se utilizeaza uleiuri hidraulice . 2.4.2 Aceste uleiuri trebuie sa nu corodeze , sa nu modifice garniturile sistemelor de etansare, sa se modifice putin intr-un domeniu larg de temperaturi, sa fie stabile chimic etc. Functie de solicitarile la care sint expuse aceste tipuri de uleiuri, ele pot fi pentru solicitari medii (HM ) sau severe ( HTLM ). Citează Link spre comentariu Distribuie pe alte site-uri More sharing options...
Postări Recomandate
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.