Sari la conținut

Carol@EnduRoMania

Membru
  • Număr conținut

    12
  • Înregistrat

  • Ultima Vizită

Carol@EnduRoMania's Achievements

Newbie

Newbie (1/14)

  1. O alta veste proas(pa)ta pentru cei din sud-vest, dar nu numai. Asociatia Altitudine a primit in custodie administrarea sitului Natura 2000 Muntii Tarcului. Vedeti documentul atasat. 19.02.2010_Comisie_evaluare.doc
  2. Codul Silvic http://www.dreptonline.ro/legislatie/codul_silvic.php zice-asa: Art. 54 (1) Accesul public in padure este permis numai in zone amenajate si pe trasee marcate in acest sens. (2) Accesul public in padure cu autovehicule, motociclete, ATV-uri sau mopede este interzis, cu exceptia activitatilor sportive, de recreere si turism, care se pot practica numai cu acordul proprietarului sau al administratorului padurilor proprietate publica a statului. In cazul padurilor de stat, administratorul e Romsilva, iar Romsilva isi da acordul pentru activitatile sportive si turistice prin protocolul cu FRM, dar asta presupune respectarea celor cuprinse in acest protocol (vezi attachment-ul) Atata vreme cat cineva nu este ilegal sau ilicit, nu e nici clandestin.
  3. Este deja dovedit faptul ca enduristii pot ajuta la creearea unei baze de date asupra mai multor forme de daune asupra mediului. In evenimentele EnduRoMania se acorda puncte bonus echipelor care completeaza un formular (Environmental Damages Report) cu problemele de mediu, observate pe traseul parcurs. Atasez aici un astfel de formular. Adunarea datelor este primul pas, dar cred ca pasul cel mai greu va fi rezolvarea problemelor in sine. Sper ca experienta din Lituania va fi preluata cu succes si in Romania. Mesaj completat Pardon... am vrut sa scriu experienta din Estonia, nu din Lituania... dar am fost pe-aproape Formular_Eco_EN.pdf
  4. Am specificat ca : "Nu este vorba de acele intalniri amicale sau de promovare ades intalnite pe scena de enduro romaneasca ci de organizatii din strainatate sau de la noi care fac asta de la o vreme incoace pe o scara din ce in ce mai larga"... Nu mi se pare normal ca un operator din Polonia, Cehia, Austria, Germania, Olanda etc. sa desfasoare un eveniment "lucrativ" pe teritoriul tarii, fara sa contacteze FRM-ul sau autoritatile locale. (De ce tot ii dau cu FRM-ul ? Pentru ca FRM a semnat protocolul cu Romsilva pentru evenimentele sportive si turistice, codul silvic limitand accesul doar la traseele turistice marcate.) Credeti ca e in regula ca de munca de lobby a unora, altii sa profite cu seninatate ? Pe mine personal, nu m-ar deranja munca de lobby depusa in scopuri comune, pentru toata lumea... Mai dureros este ca taman cei care fac munca aceasta, incaseaza si "bulinele negre" cauzate de altii. Asta nu mai e "fair-play" si genereaza o alta categorie de tensiuni inutile. Un pachet turistic care are casa, masa si o activitate de entertainment (indiferent ca e vorba de enduro, sau de altceva) nu are treaba cu FRM, cu Romsilva sau cu autoritatile locale atata vreme cat se desfasoara pe drumurile deschise circulatiei publice si respecta codul rutier. Nici competitiile desfasurate pe terenuri private cu acordul proprietarului nu intra in discutie. Probabil ca linia de demarcatie este destul de firava si uneori este greu sa faci distinctie intre unii si altii, dar regulile nu trebuie sa devina "pentru unii muma, pentru altii ciuma". Nu este corect ca un incident X, petrecut in raliul Y, organizat de Z, sa fie pus in carca celor mai la indemana in fata autoritatilor, adica noi. Doar pentru ca pe aia "nu i-a intrebat nimeni de sanatate" cand si-au demarat evenimentul. Cam despre asta ar fi vorba... Asta-i maul cu "clandestinii" (ca daca stiam ce reactii va creea expresia mai bine imi inghiteam limba )
  5. Observ din mai multe interventii ca expresia "clandestini" a fost gresit inteleasa (chiar de la inceput, de catre jurnalistul care a scris articolul) si provoaca reactii negative. Imi asum exprimarea, dar as dori sa precizez inca odata ca m-am referit strict la evenimente de enduro organizate de catre cei care nu sunt membri FRM, nu platesc cotizatia si nu sunt inscrisi in calendarul competitional. Nu este vorba de acele intalniri amicale sau de promovare ades intalnite pe scena de enduro romaneasca ci de organizatii din strainatate sau de la noi care fac asta de la o vreme incoace pe o scara din ce in ce mai larga, "fara sa-i intrebe nimeni de sanatate". Pozitia noastra a fost intotdeauna de incurajare a participantilor romani la EnduRoMania si se poate confirma (cred ca si de unii colegi de pe forum) faptul ca autohtonii platesc o taxa de participare considerabil mai mica decat participantii straini (practic se acopera doar costul hartilor si a documentatiei primite). La aceasta se poate adauga si un fel de fan-club de amici care vin sa petreaca cate un week-end cu ocazia deschiderii unei etape. Mai fac cate o tura, ne bucuram impreuna de confortul base-camp-ului si ne ajuta foarte mult cu relatari despre situatia din teren. Deci... NU am facut referire la marea masa de enduristi romani care circula pe traseele din intreaga tara (indiferent ca e vorba de antrenament sportiv sau doar de scopul turistic) si actiunile noastre de acum sunt orientate tocmai spre promovarea si conservarea libertatii de miscare a individului, desigur, cu respectarea acelui minim de reguli asupra carora insistam si asupra carora se pare ca incepem sa cadem de acord, marea majoritate. Sper ca in continuarea dezbaterilor sa fie lamurita treaba asta cu "clandestinii". Daca au fost pe aici persoane jignite, tin sa imi cer scuze si sper ca putem continua dialogul in modul cel mai amical posibil. Orice parere, chiar radicala si socanta este demna de luat in seama si de aceea ii rog si pe cei care dau replica, sa dea dovada de rabdare si intelegere iar discutia sa se bazeze pe argumente rationale care sa conduca, in primul rand, la solutii practice de interes general. Multumesc.
  6. Multumesc Sasa. Momentan e important ca informatiile sa ajunga acolo unde trebuie. Exista "voci" care au pornit o adevarata campanie de a pune intr-o lumina negativa enduro-turismul. Ei vin cu argumente si cu imagini culese de pe Youtube, adeseori derutand opinia publica deparece prezinta scenele de hard-enduro extrem (de la competitii, antrenamente sau unele filmari "just for fun") ca fiind modalitatea permanenta in care se deplaseaza un motociclist enduro in teren. Astfel, publicul isi face impresia ca enduro inseamna doar hill-climbing, exploatarea la maximum a capacitatilor motocicletei si a abilitatilor pilotului, cazaturi spectaculoase, treceri prin cursuri adanci de apa, balaceala in noroaie si multe altele despre care stim ca le intalnim in turele noastre, e bine sa fim pregatiti pentru ele, sunt foarte distractive dar nu constituie esenta sportului sau a drumetiei enduro. Dincolo de aceste imagini, socante pentru ochii neavizati, sunt sute, mii de kilometri de pilotaj absolut lejer si placut, care iti ofera bucuria parcurgerii unui traseu frumos si cunoasterea frumusetilor tarii. Desigur ca asta este cumva la limita dintre enduro si enduro-touring, dar tocmai asta trebuie aratat, ca exista mai multe gradatii de dificultate si de practicare, ca exista o mare majoritate a celor vizibili in teren, care sunt mai catre partea de enduro-touring si touring a acestei scale. Cunosc foarte multi motociclisti care practica drumetia soft enduro si pentru ca au facut eforturi financiare deosebite pentru a-si satisface acest hobby si nu isi permit sa isi distruga vehiculul, consumandu-se doar in pasaje hard. Dar ei fac iesiri si pentru antrenamente mai dure, tocmai pentru a fi pregatiti pentru orice in drumetiile lor. Desigur, atunci cand ajungi intr-o localitate cu noroi din cap pana in picioare, nu exista nici o deosebire intre un endurist extrem si un turist. Poate doar un cunascator poate observa ca unii au poate motociclete in 2 timpi sau in 4 timpi, dar cel mult de 400-500 cc, in timp ce altii au deja vehicule mai altfel, de la 600 cc in sus si cu o alura mai putin agresiva. Cred ca sunteti de acord ca a face hill-climbing sau sarituri la 100-200 m de casele unui sat, poate deruta intreaga populatie, creaind iluzia ca doar in asta consta toata treaba cu enduro. Odata inradacinata aceasta prejudecata este foarte greu sa-i mai convingi pe localnici ca pasiunea aceasta mai inseamna si altceva. Sunt si jurnalisti care se uita pe Youtube si apoi scriu articole ce seamana panica in opinia publica. Iar titlurile de senzatie sunt mai mult decat exagerate, dar fara astea nu s-ar vinde ziarele. Mesaj completat S-au schimbat multe si de cand cu aderarea la UE. De marirea suprafetelor ariilor protejate am amintit deja. Asfaltarea unor drumuri comunale (lucru foarte bun pentru localnici si o dovada ca unii primari au folosit cum trebuie fondurile europene), cresterea simtului de proprietate privata (imprejmuirea proprietatilor, limitarea accesului si, din pacate, transformarea unor drumuri de tranzit in drumuri de uz privat) au mai adus transformari in reteaua de trasee preferate de enduristi. Pana prin 2005, se promova programul "discovery", adica enduro-turistii erau incurajati sa eXperimenteze, sa eXploreze si sa eXploateze trasee noi. Odata cu cresterea nevoii de control asupra circulatiei turistice, acum se recomanda doar anumite rute pentru a fi parcurse de enduristi. Aici mai exista si o alta ratiune. Atunci cand este nevoie sa se intervina pentru scoaterea unui ranit sau a unei motociclete defectate, unele zone erau aproape imposibil de accesat de catre echipele de interventie sau operatiunile ar fi durat prea mult. Deci exista aceste limitari obiective la care se aduga limitarile subiective. Dar despre asta in alt episod
  7. Centrele de inchiriat au o mare responsabilitate dar, unele, din pacate, nu si-o asuma cum trebuie. Ar trebui sa existe metode de a verifica experienta si moralitatea aceluia care solicita un vehicul (ma intreb cum s-ar putea face asta eficient), ar trebui sa existe un minimum de instructaj nu doar asupra comenzilor vehiculului, dar si recomandari de trasee si sfaturi de impact minim. Exista si persoane care inchiriaza motociclete, doar cu conditia ca persoana sau grupul sa fie insotit de un ghid din partea celui care inchiriaza. Ar fi de dorit ca aceste centre de inchiriere sa nu fie localizate in statiuni turistice cu un flux mare de turisti veniti la odihna sau cura balneara, dar cred ca unele statiuni de schi, care vara nu prezinta atractivitate, ar putea oferi turism motorizat, respectand anumite trasee si tinand seama de toate precautiile necesare. Si inca o precizare: EnduRoMania in sine nu este o afacere (fundatia este non-profit si taxa de participare acopera cheltuielile din fazele de pregatire, editare si tiparire harti si documentatie, munca de teren etc.). Veniturile principale sunt cele colaterale si se realizeaza din cazare, masa si servicii tehnice, iar de asta beneficiaza intreprinzatori din mai multe localitati, platitori de impozite care contribuie la bugetul local. Doar asa ca exemplu, un turist pleaca de la Brebu Nou, dar serveste pranzul pe malul Dunarii (poate un peste delicios) si daca-l prinde noaptea, ramane la o pensiune din Sasca Montana. Pe traseu, se mai alimenteaza la o benzinarie, mai face o pauza de cafea intr-un birt satesc sau cumpara o banala apa plata de la un magazin mixt (care inseamna tot bani care au intrat in tara si nu au iesit). Deci treaba e mult mai complexa decat la prima vedere. Si pentru ca au existat referiri la persoana mea: sunt doar un referent si nu leader-ul acestei organizatii iar pe acest forum sunt doar "purtatorul de cuvant" si va rog, nu va mai adresati cu "domnu" ci simplu: Carol. (Ce sa-i faci ? N-am fost inspirat sa-mi iau un nickname simpatic ) Multam fain si sanatate maxima.
  8. Continui cu cateva explicatii. Nu exista publicitate in ceea ce priveste EnduRoMania. Website-ul este un instrument de informare, nu de advertising. Cresterea care se constata se datoreaza in primul rand acelor participanti care au fost atat de incantati de zilele petrecute pe meleagurile noastre incat au tinut sa-si aduca si familia sau prietenii. EnduRoMania este un concept simplu care este orientare turistica si nu viteza, activitate recreativa si nu competitie, spirit de echipa si nu doborarea de recorduri. Prin alegerea punctelor de control se incearca promovarea unor obiective turistice, se viziteaza manastiri (Calugara, Sfanta Ana, Almaj-Putna), muzeul de la teatrul vechi din Oravita (dovada atingerii check point-ului este biletul de intrare), expozitia colectiei de mineralogie "Constantin Gruescu" din Ocna de Fier, statuia lui Decebal din Clisura Dunarii etc. Turistul pe motocicleta enduro nu trage, toata ziulica, doar acceleratia pe trasee cat mai dificile, sa-si testeze abilitatile. Are momente de relaxare, cand admirand peisajul pe un loc de belvedere, cand interactionand cu localnicii si fotografiindu-i la ocupatiile lor traditionale, cand la o baie in cate un lac, sau pur si simplu la o bere pe terasa pensiunii sau seara la focul de tabara. Asa cum poate am mai spus, traseele sunt liber alese cu conditia sa circule pe drumurile existente, in afara ariilor protejate si sa respecte cele cateva reguli de impact minim pe care le-am expus la inceputul thread-ului. Cred ca aceste cerinte nu limiteaza libertatea nimanui si se adreseaza in primul rand bunului simt. Actiunile care se intreprind in aceasta perioada, se refera la o ameliorare a tensiunii care vine de multe ori din necunoastere in profunzime a problematicii. Nici eu nu pot sa imi dau seama de toate aspectele, oricat o sucesc si o rasucesc, oricat as incerca sa analizez. De aceea, a fost o idee buna sa intru pe forum si sa aflu cat mai multe pareri.
  9. Este bine ca "spiritele s-au incins putin" si ca se arata cat mai multe puncte de vedere. Asa putem fi mai creativi. Am sa incerc, pe scurt, sa explic fenomenul EnduRoMania. Ideea s-a nascut in 1994, cand in regiunea de sud-vest a tarii trebuia sa se elaboreze o strategie de dezvoltare a turismului. Spre deosebire de alte zone, aici nu a existat o traditie prea bine evidentiata (in afara de Valea Cernei, turismul balnear de la Herculane, drumetiile si speo turismul din Cheile Nerei si ale Carasului si cele doua statiuni de schi, Semenic si Muntele Mic, care vara erau pustii - Clisura Dunarii a inceput sa se dezvolte de-abia in ultimii 5 ani din cauza "frontirismului" din anii comunisti si apoi din cauza razboiului din Iugoslavia si a embargoului din anii 90, cand pe-acolo, inca mai riscai sa incasezi o rafala de gloante). Paralel cu aceasta situatie, industria miniera s-a ofilit si au aparut numeroase zone defavorizate. Nu se putea pune problema sa apara peste noapte pensiuni agroturistice sau sate de vacanta, sau sa se aduca turisti cu autocarele, drumurile fiind in stare precara. Lipsa de infrastructura a fost tocmai cea care a condus orientarea catre turismul, activ, sportiv si de aventura, dintre ramurile caruia enduro-turismul a avut sansa de a se dezvolta cel mai bine (nu chiar rapid, de-abia dupa anul 2000 au inceput si alti touroperatori sa organizeze ture in zona). Reteaua de pensiuni care s-a dezvoltat treptat, a fost o munca enorma din partea localnicilor care au inceput prin a construi o baie in casa si cu o camera sau doua pentru a oferi un minimum de confort. Nivelul de servicii la care s-a ajuns, i-a costat cel putin 15 ani de experimentari si de munca asidua. De-abia dupa ce programele derulate prin diverse asociatii de turism, intreprinzatorii au reusit sa atinga standarde care sa satisfaca cerintele clientilor. Este adevarat ca in zona vin acum mii de enduristi, dar din acestia doar o mica parte sunt participanti EnduRoMania. Evenimentele EnduRoMania sunt doar de 9 ori pe sezon (cate o saptamana, cu doua saptamani pauza intre ele, din mai pana in octombrie). Echipele nu merg pe aceleasi trasee, iar cele 80 de puncte de control sunt rasfirate pe o suprafata de 40000 de kmp. Se intampla destul de rar ca 2 echipe sa se intalneasca pe teren. Odata cu cresterea suprafetei ariilor protejate "terenul de joaca" este limitat (Parcul National Semenic pe care il evitam din 2002 si Parcul National Tarcu- Muntele Mic, aflat in faza de proiect si de unde ne-am retras majoritatea check-point-urilor, mai ales cele din golul alpin). Jurnalistul care a scris articolul a uitat sa puna ghilimelele de rigoare, atunci cand a scris "clandestini". Aici am dorit sa arat ca EnduRoMania este membra in FRM, ca FRM are un calendar de evenimente si ca protocolul dintre FRM si Romsilva actioneaza doar asupra evenimentelor inscrise in calendar. Nu am dorit sa lezez drepturile si libertatea de miscare a nici unui pasionat de drumetii enduro de la noi din tara. Una din problemele care ne deranjeaza este ca atunci cand se constata un aspect negativ, reclamatiile incep sa curga in primul rand spre noi, pentru ca de la inceput, din 95, EnduRoMania s-a aflat in contact direct si permanent cu autoritatile administrative regionale, judetene si locale. Voi reveni cu si cu alte detalii. Multumesc celor care au intervenit pentru a explica situatia.
  10. Ma bucur ca interventia mea pe forum incepe sa aiba efectul dorit. Deoarece eram concentrati mai mult pe participantii EnduRoMania, care vin de regula din tarile europene, am neglijat sa urmarim scena de enduro romaneasca. Am fost placut surprins de faptul ca exista deja un thread pe care se dezbat exact problemele cu care ne confruntam de o vreme incoace si ne bazam pe bunul simt si responsabilitatea de care dau dovada marea majoritate a pasionatilor de enduro din Romania, pentru a crea o imagine cat mai buna a enduro-ului atat ca sport, cat si forma de practicare a turismului. Sunt convins ca efortul comun va reusi sa diminueze impactul negativ asupra opiniei publice, adeseori alimentat de presa care foloseste titluri exagerate si supradimensioneaza efectele reclamate. Trebuie sa fim constienti de faptul ca fara respectarea regulilor de impact minim, se vor genera si in continuare destule motive pentru a fi in vizorul ONG-urilor ecologiste, a diverselor autoritati administrative si a opiniei publice. Primul pas a fost facut, dar daca reusim sa-i depistam pe aceea care nu inteleg inca importanta acestui obiectiv si sa-i convingem sa-si schimbe atitudinea, atunci se poate spune ca am facut deja pasul cel mai important. Bafta cu organizarea concursurilor si sper sa ne intalnim pentru a discuta mai pe larg aspectele care ne preocupa. Numarul meu de mobil este 0723 305179.
  11. Ma bucur ca topicul acesta a fost deja atins. Incepusem sa "rasfoiesc" forumul enduristilor si dupa vreo 60 de pagini, am renuntat. Am sa citesc acum comentariile de la thread-ul celalalt.
  12. Salutare la toti, Sunt nou pe acest forum, dar am o activitate legata de enduro de peste 10 ani, job-ul meu fiind cel de referent la Fundatia EnduRoMania, organizatie ce desfasoara inca din 1995, evenimentele din sud-vestul tarii, pe care probabil multi dintre voi le cunoasteti ( www.enduromania.net ). De vreo cativa ani incoace se poate observa ca Romania a devenit un "enduro-paradis", asa cum Hawaii e "paradisul surferilor", Alpii, "paradisul schiorilor", Nepalul "paradisul montaniarzilor" etc. , atat prin atractia pe care o reprezinta pentru motociclistii occidentali, dar si prin faptul ca a crescut numarul pasionatilor de enduro autohtoni. A crescut oferta pentru enduro-turism si s-au inmultit si evenimentele organizate. Pe langa aceasta, exista foarte multi individuali care isi vad de hobby-ul lor, iar activitatea lor nu este cuprinsa in nici o statistica. Odata cu aceasta crestere in domeniu, a crescut si impactul asupra mediului iar in unele zone mai sensibile, motociclismul enduro, precum si turele cu ATV sau masini de teren, sunt privite ca elemente perturbatoare ale activitatii cotidiene si, uneori in mod exagerat, ca distrugator al naturii. Din pacate trebuie sa recunoastem, ca exista motociclisti care nu respecta niste reguli elementare, de reducere pana la eliminare a impactului negativ. Cel mai concret set de masuri a fost pus la punct de catre americani, la care utilizarea vehiculelor de teren motorizate in scop recreational este foarte bine reglementata la nivel de state, prin programele derulate de Off-Highway Motor Vehicle Recreation Division (OHMVR) http://ohv.parks.ca.gov/ sau de organizatia Tread Lightly http://www.treadlightly.org/ . Cateva din aceste reguli le-am tradus si se afla in documentul atasat. Fundatia EnduRoMania este direct interesata de promovarea acestor idei, deoarece este organizatia care se afla in dialog direct si permanent cu autoritatile la nivel regional (Banat), de judet (Caras-Severin) si comunitati locale, in localitatile din sud-vestul tarii, pe teritoriul carora exista activitate de enduro turism. Se pare ca munca de lobby si transparenta noastra are si un mare dezavantaj. Atunci cand sunt depistate aspecte negative, reclamatiile ajung, de obicei, la noi si este foarte neplacuta situatia de a fii "tap ispasitor" pentru nazdravaniile altora. De aceea, incepand de vreo 2 ani, incercam sa initiem o colaborare concreta intre toti cei interesati (autoritati, FRM, Romsilva, organizatori de evenimente, touroperatori si nu in ultimul rand, enduristii) pentru a reglementa situatia actuala. Consideram ca opiniile voastre pot fi de un real ajutor in acest efort care se face la ora actuala, in interesul general. Astept parerile voastre. Sanatate maxima, Carol@EnduRoMania 05_Reguli_pentru_impact_minim.doc
×
×
  • Creează nouă...