kyvacka Postat Noiembrie 17, 2007 Share Postat Noiembrie 17, 2007 pentru pasionati dar si pentru cei care iubesc orice fel de vehicul pe 2 roti am decis sa incep o sumara insiruire a celor mai importante modele Jawa.totul are un inceput asa ca: 1929-Frantisek Janecek incepe productia de motociclete la noua fabrica Jawa[JA de la Janecek si WA de la Wanderer]cu modelul Jawa 500 OHV Rumpal.motocicleta un monocilindru 500 cm3,in patru timpi,de 15 cp,cu transmisie finala prin arbore cardanic si cadru din profile laminate de otel[stil Zundapp]era o licenta cumparata de la firma germana Wanderer aflata in dificultati financiare Jawa 175 Villiers:decis sa diversifice gama de modele Janecek apeleaza la englezul Patchett,inginer autodidact,alergator si bun cunoscator al firmelor britanice din domeniul moto.acesta il sfatuieste sa cumpere licenta motorului Villiers 175 Brooklands pe care sa il instaleze intr-un cadru propriu usor.acesta a fost primul model echipat cu motor in doi timpi produs de Jawa. Jawa 350 SV[supape laterale]motor monocilindru,patru timpi,cutie 3 trepte,schimbator la mana Jawa 250 motor derivat din propulsorul Villiers 175,in doi timpi,esapament dublu[caracteristic nu doar modelelor Jawa in ceea perioada] Jawa 350 OHV,monocilindru patru timpi,cutie 4 trepte,instlatie electrica Bosch,115 km/h[o adevarata sportiva!] Jawa 250 Duplex Blok,monocilindru 2 timpi,cutie 4 trepte in constructie unitara cu motorul[o premiera mondiala!] Jawa 100 Robot,un ciclomotor produs in numar mare chiar inainte de izbucnirea celui de-al doilea razboi mondial. Va urma. Citează Link spre comentariu Distribuie pe alte site-uri More sharing options...
comunistu 76 Postat Noiembrie 18, 2007 Share Postat Noiembrie 18, 2007 cam putin 15 hp la 500 cc chiar si pt vremea aia. Citează Link spre comentariu Distribuie pe alte site-uri More sharing options...
kyvacka Postat Noiembrie 18, 2007 Autor Share Postat Noiembrie 18, 2007 cam putin 15 hp la 500 cc chiar si pt vremea aia. putin,dar sti cum e...inceputul e mai greu!oricum la mijlocul anilor`30[deci doar 5-6 ani mai tarziu]firma Jawa participa la curse cu motociclete proprii de 175,250,350 si 500 cm3 ce dezvoltau mult mai multa putere,te asigur.oricum acesti 15 cp erau obtinuti pe la 3000 si ceva de ture[nu era un motor impins]si erau mai mult decat suficienti ca sa impinga o masina relativ grea[peste 300 kg cu atas]la 80-90 km/h. de altfel Janecek era constient ca modelul de 500 avea mai multe neajunsuri[pret cam ridicat,intretinere scumpa,greutate mare si implicit manevrabilitate redusa etc.]asa ca dupa doar 2 ani a inceput productia celui de-al doilea model:Jawa 175 Villiers[usor,manevrabil,simplu,destul de performant,ieftin de fabricat]. Izbucnirea celui de-al doilea razboi mondial a adus vremuri extrem de grele ptr. firma Jawa:confiscarea unei enorme cantitati de materii prime[tabla,profile otel,rulmenti],interzicerea productiei civile,trecerea la lucrari de intretinere a materialului rulant nazist etc.cateva mii de motociclete urmau sa fie pur si simplu topite din dispozitia Fuhrer-ului,insa oamenii au reusit sa salveze produsele muncii lor recurgand la ascunzatori raspandite in jurul Pragai.dupa ce primele luni de ocupatie au trecut oamenii au inceput sa se gandeasca si la viata de dupa razboi astfel ca s-a luat hotararea ca munca de dezvoltare a unui nou model sa fie reluata.au fost luate in calcul mai multe variante,dar in sfarsit a fost ales un motor de 250 cm3,in doi timpi.ceea ce avea sa duca in final la aparitia revolutionarului model Perak,prezentat pentru prima oara intregii lumi in 1946,la doar un an de la terminarea razboiului. --- Mesaj completat în 19 Nov 2007 18:20 -------------modelul Perak prin liniile sale moderne dar si prin conceptia sa a starnit multa admiratie in lumea intreaga asa ca firma Jawa a trecut la productia in serie,mare parte din motociclete fiind exportate in diverse tari de pe toate continentele. in 1947 Jawa lanseaza sora mai mare a 250-ului,Jawa 350 Ogar[numita asa ptr. ca productia ei s-a desfasurat in uzina Ogar preluata de Jawa dupa cel de-al doilea razboi mondial].la scurt timp Jawa revine si in competitiile sportive folosind fie modele derivate din cele de serie fie masini special construite[cum a fost si motocicleta de viteza Jawa 500 OHC din 1949]. in 1952 Jawa lanseaza un nou motor de serie in 4 timpi:Jawa 500 OHC Pulitr[adica juma` de litru]cu motor derivat din cel de curse si cadru de Perak[250]ranforsat.aceasta combinatie de motor nervos si cadru relativ usor a facut motocicleta faimoasa pentru acceleratia ca de racheta[racketenartige beschleunigung,expresia nu imi apartine ci e dintr-o publicatie germana].produsa intre 1952 si 1958 in doar cateva mii de exemplare aceasta motocicleta avea sa ramana visul a generatii de motociclisti din spatele cortinei de fier.la inceputul anilor `50 incepe dezvoltarea inlocuitorului ptr. modelul Perak[a carui productie avea sa inceteze in 1956]astfel ca in 1953 apare prototipul Jawa 353 care avea urmatoarele caracteristici:motor preluat de pe Perak insa cu imbunatatiri la echipamentul electric,9CP la 4500 rpm[ulterior 12 CP],cadru nou cu suspensii imbuntatite[furca telehidraulica cu dezbatere mare in fata,bascula pe jambe telescopice spate],roti pe 16 toli[19 la Perak]ptr. a permite dezbateri mai mari ale rotilor fara marirea inaltimii masinii,sa cu doua locuri foarte confortabila,doua mari cutii laterale ptr. acumulator si trusa de scule,o masa proprie redusa[132 kg in conditiile in care un MZ ES 250 avea 160 kg la gol]etc.noua suspensie spate cu bascula i-a adus acestui model denumirea Kejvacka[ceea ce in ceha inseamna chiar acest lucru]. la putin timp este lansat si modelul 350[tip 354],ambele bucurandu-se de un excelent renume pe plan international. Citează Link spre comentariu Distribuie pe alte site-uri More sharing options...
Postări Recomandate
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.