Laur25 Posted February 19 Share Posted February 19 Salutare detin de cateva luni o Aprilia RS 125 2008...De cand am luat-o imi pornea greu la rece, si cum pornea se oprea, dupa cateva incercari isi revena si totul era ok, cum apuca sa porneasca toata ziua mergea bine. am schimbat bujia am pus bujie specificata in manual, a pornit la sfert cateva zile iar acum face la fel, aveti idee ce sa aiba? In mers trage foarte bine nu am nici o alta problema la ea. Quote Link to post Share on other sites
easy ride on! Posted February 19 Share Posted February 19 Acum 57 minute, Laur25 a spus: ce sa aiba? Electronica şi generatoarele la Aprilia sunt de slabă fiabilitate. Chestiune de notorietate. Încearcă să-i schimbi CDI-ul. După o vreme, condensatorul de descărcare (din CDI) îşi pierde din capacitate (se întrerupe sau se volatilizează folia intenă) astfel încât îi scade capacitatea şi energia de scânteie devine mult prea slabă la turaţii mici (pornire/relanti). Provizoriu, poţi reduce distanţa dintre electrozii bujiei la 0,4-0,5mm (pentru pornire ceva mai uşoară) dar aşa poţi avea probleme la turaţii mari cu bujia fierbinte. Posibil suprapus şi un reglaj greşit la şurubul pilot (dozajul de amestec aer/benzină la relanti). Quote Link to post Share on other sites
Laur25 Posted February 20 Author Share Posted February 20 22 hours ago, easy ride on! said: Electronica şi generatoarele la Aprilia sunt de slabă fiabilitate. Chestiune de notorietate. Încearcă să-i schimbi CDI-ul. După o vreme, condensatorul de descărcare (din CDI) îşi pierde din capacitate (se întrerupe sau se volatilizează folia intenă) astfel încât îi scade capacitatea şi energia de scânteie devine mult prea slabă la turaţii mici (pornire/relanti). Provizoriu, poţi reduce distanţa dintre electrozii bujiei la 0,4-0,5mm (pentru pornire ceva mai uşoară) dar aşa poţi avea probleme la turaţii mari cu bujia fierbinte. Posibil suprapus şi un reglaj greşit la şurubul pilot (dozajul de amestec aer/benzină la relanti). Am si martorul EFI si triunghiul rosu aprins in bord, iar din ce am gasit pe net EFI vine de la o eroare de la CDI. Pot lua orice CDI de Aprilia RS sau trebuie sa fie aceeasi serie cu CDI ul meu? Quote Link to post Share on other sites
easy ride on! Posted February 20 Share Posted February 20 1 oră în urmă, Laur25 a spus: Pot lua orice CDI de Aprilia RS sau trebuie sa fie aceeasi serie cu CDI ul meu? Aceeaşi serie. Altfel rişti (cel puţin) să ai o altă "hartă" de avans de aprindere de la un motor cu altă cilindree, altă arhitectură şi alte caracteristici. Sper însă că ai verificat să nu ai şi un circuit de alimentare (sau filtru) înfundat, cu lipsă de benzină pe care o detectează CDI-ul (ECU). Quote Link to post Share on other sites
Christian 1 Posted February 21 Share Posted February 21 La 20.02.2021 la 1:05, easy ride on! a spus: Electronica şi generatoarele la Aprilia sunt de slabă fiabilitate. Chestiune de notorietate. Încearcă să-i schimbi CDI-ul. După o vreme, condensatorul de descărcare (din CDI) îşi pierde din capacitate (se întrerupe sau se volatilizează folia intenă) astfel încât îi scade capacitatea şi energia de scânteie devine mult prea slabă la turaţii mici (pornire/relanti). Provizoriu, poţi reduce distanţa dintre electrozii bujiei la 0,4-0,5mm (pentru pornire ceva mai uşoară) dar aşa poţi avea probleme la turaţii mari cu bujia fierbinte. Posibil suprapus şi un reglaj greşit la şurubul pilot (dozajul de amestec aer/benzină la relanti). Banuiesc ca stii ce inseamna EFI si unde "are" el surubul pilot... S-ar putea sa ai injectorul partial infundat, pe langa filtrul de benzina al pompei colmatat. Quote Link to post Share on other sites
Laur25 Posted February 21 Author Share Posted February 21 1 hour ago, Christian 1 said: Banuiesc ca stii ce inseamna EFI si unde "are" el surubul pilot... S-ar putea sa ai injectorul partial infundat, pe langa filtrul de benzina al pompei colmatat. Motorul este carburatie tocmai de asta zic ca eroarea este din CDI..Nu are nici pompa de benzina Quote Link to post Share on other sites
Christian 1 Posted February 21 Share Posted February 21 (edited) Daca martorul aprins pe bord este scris EFI(Electronic Fuel Injection),nu e carburator. Pune clar o poza cu bordul cand ai martorul aprins,sa vedem. CDI(Capacitor Discharge Ignition)este la motoarele alimentate cu carburator,ECU(Engine Control Unit) este la motoarele alimentate prin sistem de injectie,adica e un CDI combinat cu EFI. Edited February 21 by Christian 1 Quote Link to post Share on other sites
easy ride on! Posted February 21 Share Posted February 21 Acum 4 ore, Christian 1 a spus: Banuiesc ca stii ce inseamna EFI si unde "are" el surubul pilot... Eu ştiu da' ... becul "EFI" o fi ştiind şi el? - "Fuel system:Carburettor. Dell’Orto VHST 28." https://bikez.com/motorcycles/aprilia_rs_125_2008.php Or fi pus un bord de la un alt model, nu m-ar mira. Acum 4 ore, Christian 1 a spus: S-ar putea sa ai injectorul partial infundat Injectorul pentru Dell'Orto sau becul EFI? Quote Link to post Share on other sites
Christian 1 Posted February 21 Share Posted February 21 Acum 2 ore, easy ride on! a spus: Eu ştiu da' ... becul "EFI" o fi ştiind şi el? - "Fuel system:Carburettor. Dell’Orto VHST 28." https://bikez.com/motorcycles/aprilia_rs_125_2008.php Or fi pus un bord de la un alt model, nu m-ar mira. Injectorul pentru Dell'Orto sau becul EFI? Tu nu vezi ca datele-s contradictorii,de ce i-am spus sa puna o poza cu bordul? Nu,injectorul pentru EFI... Quote Link to post Share on other sites
Laur25 Posted February 21 Author Share Posted February 21 9 hours ago, Christian 1 said: Daca martorul aprins pe bord este scris EFI(Electronic Fuel Injection),nu e carburator. Pune clar o poza cu bordul cand ai martorul aprins,sa vedem. CDI(Capacitor Discharge Ignition)este la motoarele alimentate cu carburator,ECU(Engine Control Unit) este la motoarele alimentate prin sistem de injectie,adica e un CDI combinat cu EFI. O sa atasez maine si o poza cu bordul, dar este cel original, asta stiu sigur. Din ce m am documentat pe net EFI se numeste marca CDi-ului care a fost construit intr-un parteneriat dintre EFI si Piaggio...Am si mufa de tester, asta ai idee pe unde as gasi unde sa ii fac o diagnoza? Exista service-uri specializate pe diagnoze moto? Quote Link to post Share on other sites
GoodKat Posted February 21 Share Posted February 21 (edited) Daca imi aduc aminte bine, cel putin la RS 125 EFI inseamna Engine Fault Indicator. Adica, becul EFI aprins + triunghiul care clipeste intr-o anumita secventa / sta aprins etc. iti fac trimitere la o eroare anume. Ia manualul si verifica care este problema, este posibil sa iti dea explicatii in ceea ce priveste aceste secvente. Daca este Euro 3, ai doua mufe de diagnoza, una pe langa bord, una cred ca sub sa, nu mai tin bine minte. Personal iti recomand sa scapi de motocicleta asta. Este un model pretentios care are costuri de intretinere mari. Treci la ceva in 4 timpi, altfel vei sta cu ea doar prin service-uri daca nu gasesti un priceput sa ti-o puna la punct cum trebuie. Edited February 21 by GoodKat Quote Link to post Share on other sites
easy ride on! Posted February 21 Share Posted February 21 Acum 1 oră, GoodKat a spus: Daca imi aduc aminte bine, cel putin la RS 125 EFI inseamna Engine Fault Indicator. Sau ... malfunction indicator lamp (MIL). Adică dacă simte că dă rateuri aprinderea ... Quote Link to post Share on other sites
Laur25 Posted February 22 Author Share Posted February 22 22 hours ago, GoodKat said: Daca imi aduc aminte bine, cel putin la RS 125 EFI inseamna Engine Fault Indicator. Adica, becul EFI aprins + triunghiul care clipeste intr-o anumita secventa / sta aprins etc. iti fac trimitere la o eroare anume. Ia manualul si verifica care este problema, este posibil sa iti dea explicatii in ceea ce priveste aceste secvente. Daca este Euro 3, ai doua mufe de diagnoza, una pe langa bord, una cred ca sub sa, nu mai tin bine minte. Personal iti recomand sa scapi de motocicleta asta. Este un model pretentios care are costuri de intretinere mari. Treci la ceva in 4 timpi, altfel vei sta cu ea doar prin service-uri daca nu gasesti un priceput sa ti-o puna la punct cum trebuie. Da este Euro 3 si am vazut mufele de diagnoza dar nu am gasit momentan un service care sa se ocupe cu diagnoza moto, o sa incerc prin Bucuresti. Am RS-ul de cateva luni si pana acum cred ca am undeva la 1500km, singura problema fiind asta cu pornirea...Astazi am observat ca a pornit destul de repede a invartit maxim 4-5 secunde, nu stiu care sa fie problema pana la urma :)) As vrea sa il tin 2 sezone pana iau A-ul Quote Link to post Share on other sites
Christian 1 Posted February 22 Share Posted February 22 (edited) Euro 3 inseamna injectie,nu carburator,din cunostintele mele si ca fost posesor de 3 Aprilii. Edited February 22 by Christian 1 Quote Link to post Share on other sites
GoodKat Posted February 22 Share Posted February 22 Acum 1 minut, Christian 1 a spus: Euro 3 inseamna injectie,nu carburator,din cunostintele mele si ca fost posesor de 3 Aprilii. RS 125 din generatia respectiva este o struto-camila. Bine...nu inteleg cum un 2 timpi poate fi euro 3 cand te plimbi cu coada de fum dupa tine, dar asta este o alta poveste :))) Quote Link to post Share on other sites
Laur25 Posted Tuesday at 08:07 AM Author Share Posted Tuesday at 08:07 AM 12 hours ago, Christian 1 said: Euro 3 inseamna injectie,nu carburator,din cunostintele mele si ca fost posesor de 3 Aprilii. Este carburatie, doar am vazut carburatorul :)) Ce il face diferit de un carburator normal este ca are un senzor montat pe el, care din cate am inteles citeste pozitia acceleratiei sau clapetei nu stiu sigur 12 hours ago, GoodKat said: RS 125 din generatia respectiva este o struto-camila. Bine...nu inteleg cum un 2 timpi poate fi euro 3 cand te plimbi cu coada de fum dupa tine, dar asta este o alta poveste :))) Euro 3 doar in acte bineinteles, daca ar fi pe bune rs-ul nu ar fi nici euro 1 :)) Quote Link to post Share on other sites
Christian 1 Posted Tuesday at 08:49 AM Share Posted Tuesday at 08:49 AM (edited) Fie cum spui tu! Senzorul ala este TPS,throttle position sensor. Edited Tuesday at 08:51 AM by Christian 1 Quote Link to post Share on other sites
Laur25 Posted Tuesday at 04:25 PM Author Share Posted Tuesday at 04:25 PM 7 hours ago, Christian 1 said: Fie cum spui tu! Senzorul ala este TPS,throttle position sensor. Da, da acela..Si pe unele forumuri am citit ca becul EFI s-ar aprinde din cauza lui, acum sincer nu stiu ceva sigur Quote Link to post Share on other sites
easy ride on! Posted Tuesday at 04:38 PM Share Posted Tuesday at 04:38 PM Acum 5 minute, Laur25 a spus: Da, da acela..Si pe unele forumuri am citit ca becul EFI s-ar aprinde din cauza lui, acum sincer nu stiu ceva sigur TPS-ul ăsta (un potenţiometru de fapt) îţi modifică avansul de aprindere (în CDI) în funcţie de poziţia obturatorului şi de turaţia existentă. Probabil că atunci când "constată" că ai obturatorul deschis dar turaţia este "pe moarte" (lipsă benzină? lipsă aprindere?) decide că este o avarie şi îţi aprinde lampa "malfunction ..." (zisă EFI). Dacă deconectezi bateria 2 minute ar trebui să "uite" avaria (memorată). Dacă nu apare alta. Bine că nu ai pompă de benzină electrică că ţi-ar deconecta-o şi pe aia (la avarie) Asta se mai numeşte şi "electronică semidoctă" (după ce că e proastă mai are şi idei) Oricum, CDI-urile (condeser discharge ignition) "asigură" o pornire greoaie datorită timpului foarte scurt (comparativ cu Kettering) în care se declaşează scânteia de pornire, timp de multe ori insuficient pentru aprindere la pornire când o parte a amestecului carburant gazos se şi condensează pe piesele metalice reci ale motorului. condenser, nu condeser (tasta ...) Quote Link to post Share on other sites
Laur25 Posted Tuesday at 06:50 PM Author Share Posted Tuesday at 06:50 PM 2 hours ago, easy ride on! said: TPS-ul ăsta (un potenţiometru de fapt) îţi modifică avansul de aprindere (în CDI) în funcţie de poziţia obturatorului şi de turaţia existentă. Probabil că atunci când "constată" că ai obturatorul deschis dar turaţia este "pe moarte" (lipsă benzină? lipsă aprindere?) decide că este o avarie şi îţi aprinde lampa "malfunction ..." (zisă EFI). Dacă deconectezi bateria 2 minute ar trebui să "uite" avaria (memorată). Dacă nu apare alta. Bine că nu ai pompă de benzină electrică că ţi-ar deconecta-o şi pe aia (la avarie) Asta se mai numeşte şi "electronică semidoctă" (după ce că e proastă mai are şi idei) Oricum, CDI-urile (condeser discharge ignition) "asigură" o pornire greoaie datorită timpului foarte scurt (comparativ cu Kettering) în care se declaşează scânteia de pornire, timp de multe ori insuficient pentru aprindere la pornire când o parte a amestecului carburant gazos se şi condensează pe piesele metalice reci ale motorului. condenser, nu condeser (tasta ...) Si ce mi-ai recomanda? Sa incerc sa verific senzorul acesta sau sa schimb CDi-ul? Astazi cand erau 14 grade afara a pornit greu motorul...E foarte ciudat Quote Link to post Share on other sites
easy ride on! Posted Tuesday at 07:35 PM Share Posted Tuesday at 07:35 PM Acum 42 minute, Laur25 a spus: Si ce mi-ai recomanda? Sa incerc sa verific senzorul acesta sau sa schimb CDi-ul? Astazi cand erau 14 grade afara a pornit greu motorul...E foarte ciudat În ordinea costurilor: 1. verifici alimentarea cu benzină (surub pilot / relanti, şoc) La 21.02.2021 la 0:23, easy ride on! a spus: Sper însă că ai verificat să nu ai şi un circuit de alimentare (sau filtru) înfundat, cu lipsă de benzină pe care o detectează CDI-ul (ECU). 2. verifici TPS 3. dacă astea sunt o.k. este CDI-ul "obosit". indiferent de avans (TPS) ar trebui să pornească uşor, motoarele mai vechi au avans de aprindere fix, respectiv îl au enorm la relanti (mai dau şi înapoi la pedală) şi totuşi pornesc uşor (sistem Kettering cu acumulare inductivă, nu capacitivă a energiei de scânteie). Deci dacă nu ai defecte pe carburator (greşit reglat / relanti, lipsă şoc) problema este din CDI. Sau simultană, dozaj prost din carburator la rece în relanti plus scânteie prea slabă ca să producă aprindere în condiţii "grele" (rece). Dovada: La 20.02.2021 la 0:06, Laur25 a spus: am schimbat bujia am pus bujie specificata in manual, a pornit la sfert cateva zile Ce culoare are bujia ta nouă, acum? Asta cam spune totul: Quote Link to post Share on other sites
Laur25 Posted Tuesday at 09:06 PM Author Share Posted Tuesday at 09:06 PM 1 hour ago, easy ride on! said: Ce culoare are bujia ta nouă, acum? Asta cam spune totul: Bujia arata ca in prima imagine doar ca este putin uda de ulei, dar foarte foarte putin doar umezita Quote Link to post Share on other sites
easy ride on! Posted Wednesday at 08:26 AM Share Posted Wednesday at 08:26 AM Acum 11 ore, Laur25 a spus: Bujia arata ca in prima imagine doar ca este putin uda de ulei, dar foarte foarte putin doar umezita Asta înseamnă că scânteia este prea slabă şi bujia "se udă" în loc să amorseze aprinderea amestecului carburant benzină / aer. Cu bujia în fişă şi "în aer" (masă pe chiulasă), cu contactul pus, vezi la electrozii ei o scânteie albastră cu sunet de "plici"? (dacă este una galbenă sau albă, anemică ... schimbă CDI-ul) (sau bobina-transformator de aprindere). P.S. Pe vremuri, când aveam acces doar bujii româneşti Sinterom (unele cam proaste) şi doar la benzină etilată (cu tetraetil de plumb şi bibromură de etilen în ea) se depunea pe izolator un strat de plumb care împiedica scânteia şi pornirea. Motoarele mai porneau doar cu bujii "arse" la aragaz şi "calde" (după evaporarea stratului de plumb care nu se putea curăţa cu periuţa de sârmă). Care periuţă lăsa şi ea urme metalice (de la sârmă) pe porţelanul de la izolator, ca şi plumbul din benzină. Dar tot am mers ... În ziua de azi e ... "boierie" - ai acces la bujii NGK (nu doar Sinterom), nu ai benzina cu plumb pe cotă raţionalizată la de 5l/lună, găseşti acumulatori moto ... dar şi CDI-uri "chinezeşti" Quote Link to post Share on other sites
Laur25 Posted Wednesday at 09:08 AM Author Share Posted Wednesday at 09:08 AM 40 minutes ago, easy ride on! said: Asta înseamnă că scânteia este prea slabă şi bujia "se udă" în loc să amorseze aprinderea amestecului carburant benzină / aer. Cu bujia în fişă şi "în aer" (masă pe chiulasă), cu contactul pus, vezi la electrozii ei o scânteie albastră cu sunet de "plici"? (dacă este una galbenă sau albă, anemică ... schimbă CDI-ul) (sau bobina-transformator de aprindere). P.S. Pe vremuri, când aveam acces doar bujii româneşti Sinterom (unele cam proaste) şi doar la benzină etilată (cu tetraetil de plumb şi bibromură de etilen în ea) se depunea pe izolator un strat de plumb care împiedica scânteia şi pornirea. Motoarele mai porneau doar cu bujii "arse" la aragaz şi "calde" (după evaporarea stratului de plumb care nu se putea curăţa cu periuţa de sârmă). Care periuţă lăsa şi ea urme metalice (de la sârmă) pe porţelanul de la izolator, ca şi plumbul din benzină. Dar tot am mers ... În ziua de azi e ... "boierie" - ai acces la bujii NGK (nu doar Sinterom), nu ai benzina cu plumb pe cotă raţionalizată la de 5l/lună, găseşti acumulatori moto ... dar şi CDI-uri "chinezeşti" Da am incercat si asta, scanteia este albastra. Bujia este NGK, in manual sunt 2 tipuri de bujii, iar eu am luat bujie pentru rs ''limitat'', modelul celalalt este pentru full power...A mea nu are power valve Quote Link to post Share on other sites
easy ride on! Posted Wednesday at 12:24 PM Share Posted Wednesday at 12:24 PM Acum 3 ore, Laur25 a spus: Da am incercat si asta, scanteia este albastra. Cu sunet de "plici" (de microtrăsnet) sau fără sunet? Că altfel ... cu un firişor albastru (anemic) pus între gaze comprimate cu 12,5/1 ... slabă speranţă de pornire la rece. Quote Link to post Share on other sites
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.