Jump to content

Probleme pornire Aprilia RS 125 2008


Recommended Posts

Salutare detin de cateva luni o Aprilia RS 125 2008...De cand am luat-o imi pornea greu la rece, si cum pornea se oprea, dupa cateva incercari isi revena si totul era ok, cum apuca sa porneasca toata ziua mergea bine. am schimbat bujia am pus bujie specificata in manual, a pornit la sfert cateva zile iar acum face la fel, aveti idee ce sa aiba? In mers trage foarte bine nu am nici o alta problema la ea. 

Link to post
Share on other sites
Acum 57 minute, Laur25 a spus:

ce sa aiba?

Electronica şi generatoarele la Aprilia sunt de slabă fiabilitate. Chestiune de notorietate. Încearcă să-i schimbi CDI-ul. După o vreme, condensatorul de descărcare (din CDI) îşi pierde din capacitate (se întrerupe sau se volatilizează folia intenă) astfel încât îi scade capacitatea şi energia de scânteie devine mult prea slabă la turaţii mici (pornire/relanti).

Provizoriu, poţi reduce distanţa dintre electrozii bujiei la 0,4-0,5mm (pentru pornire ceva mai uşoară) dar aşa poţi avea probleme la turaţii mari cu bujia fierbinte.

Posibil suprapus şi un reglaj greşit la şurubul pilot (dozajul de amestec aer/benzină la relanti).

Link to post
Share on other sites
22 hours ago, easy ride on! said:

Electronica şi generatoarele la Aprilia sunt de slabă fiabilitate. Chestiune de notorietate. Încearcă să-i schimbi CDI-ul. După o vreme, condensatorul de descărcare (din CDI) îşi pierde din capacitate (se întrerupe sau se volatilizează folia intenă) astfel încât îi scade capacitatea şi energia de scânteie devine mult prea slabă la turaţii mici (pornire/relanti).

Provizoriu, poţi reduce distanţa dintre electrozii bujiei la 0,4-0,5mm (pentru pornire ceva mai uşoară) dar aşa poţi avea probleme la turaţii mari cu bujia fierbinte.

Posibil suprapus şi un reglaj greşit la şurubul pilot (dozajul de amestec aer/benzină la relanti).

Am si martorul EFI si triunghiul rosu aprins in bord, iar din ce am gasit pe net EFI vine de la o eroare de la CDI. Pot lua orice CDI de Aprilia RS sau trebuie sa fie aceeasi serie cu CDI ul meu?

Link to post
Share on other sites
1 oră în urmă, Laur25 a spus:

Pot lua orice CDI de Aprilia RS sau trebuie sa fie aceeasi serie cu CDI ul meu?

Aceeaşi serie.

Altfel rişti (cel puţin) să ai o altă "hartă" de avans de aprindere de la un motor cu altă cilindree, altă arhitectură şi alte caracteristici.

Sper însă că ai verificat să nu ai şi un circuit de alimentare (sau filtru) înfundat, cu lipsă de benzină pe care o detectează CDI-ul (ECU).

Link to post
Share on other sites
La 20.02.2021 la 1:05, easy ride on! a spus:

Electronica şi generatoarele la Aprilia sunt de slabă fiabilitate. Chestiune de notorietate. Încearcă să-i schimbi CDI-ul. După o vreme, condensatorul de descărcare (din CDI) îşi pierde din capacitate (se întrerupe sau se volatilizează folia intenă) astfel încât îi scade capacitatea şi energia de scânteie devine mult prea slabă la turaţii mici (pornire/relanti).

Provizoriu, poţi reduce distanţa dintre electrozii bujiei la 0,4-0,5mm (pentru pornire ceva mai uşoară) dar aşa poţi avea probleme la turaţii mari cu bujia fierbinte.

Posibil suprapus şi un reglaj greşit la şurubul pilot (dozajul de amestec aer/benzină la relanti).

Banuiesc ca stii ce inseamna EFI si unde "are" el surubul pilot... :)

 

S-ar putea sa ai injectorul partial infundat, pe langa filtrul de benzina al pompei colmatat. :)

Link to post
Share on other sites
1 hour ago, Christian 1 said:

Banuiesc ca stii ce inseamna EFI si unde "are" el surubul pilot... :)

 

S-ar putea sa ai injectorul partial infundat, pe langa filtrul de benzina al pompei colmatat. :)

Motorul este carburatie tocmai de asta zic ca eroarea este din CDI..Nu are nici pompa de benzina

Link to post
Share on other sites

Daca martorul aprins pe bord este scris EFI(Electronic Fuel Injection),nu e carburator. :)

Pune clar o poza cu bordul cand ai martorul aprins,sa vedem.

CDI(Capacitor Discharge Ignition)este la motoarele alimentate cu carburator,ECU(Engine Control Unit) este la motoarele alimentate prin sistem de injectie,adica e un CDI combinat cu EFI. :)

Edited by Christian 1
Link to post
Share on other sites
Acum 4 ore, Christian 1 a spus:

Banuiesc ca stii ce inseamna EFI si unde "are" el surubul pilot... :)

Eu ştiu da' ... becul "EFI" o fi ştiind şi el?

-

"Fuel system:Carburettor. Dell’Orto VHST 28."

https://bikez.com/motorcycles/aprilia_rs_125_2008.php

Or fi pus un bord de la un alt model, nu m-ar mira.

Acum 4 ore, Christian 1 a spus:

S-ar putea sa ai injectorul partial infundat

Injectorul pentru Dell'Orto sau becul EFI?  :)

Link to post
Share on other sites
Acum 2 ore, easy ride on! a spus:

Eu ştiu da' ... becul "EFI" o fi ştiind şi el?

-

"Fuel system:Carburettor. Dell’Orto VHST 28."

https://bikez.com/motorcycles/aprilia_rs_125_2008.php

Or fi pus un bord de la un alt model, nu m-ar mira.

Injectorul pentru Dell'Orto sau becul EFI?  :)

Tu nu vezi ca datele-s contradictorii,de ce i-am spus sa puna o poza cu bordul?

 

Nu,injectorul pentru EFI... :)

Link to post
Share on other sites
9 hours ago, Christian 1 said:

Daca martorul aprins pe bord este scris EFI(Electronic Fuel Injection),nu e carburator. :)

Pune clar o poza cu bordul cand ai martorul aprins,sa vedem.

CDI(Capacitor Discharge Ignition)este la motoarele alimentate cu carburator,ECU(Engine Control Unit) este la motoarele alimentate prin sistem de injectie,adica e un CDI combinat cu EFI. :)

O sa atasez maine si o poza cu bordul, dar este cel original, asta stiu sigur.  Din ce m am documentat pe net EFI se numeste marca CDi-ului care a fost construit intr-un parteneriat dintre EFI si Piaggio...Am si mufa de tester, asta ai idee pe unde as gasi unde sa ii fac o diagnoza? Exista service-uri specializate pe diagnoze moto?

Link to post
Share on other sites

Daca imi aduc aminte bine, cel putin la RS 125 EFI inseamna Engine Fault Indicator. Adica, becul EFI aprins + triunghiul care clipeste intr-o anumita secventa / sta aprins etc. iti fac trimitere la o eroare anume. Ia manualul si verifica care este problema, este posibil sa iti dea explicatii in ceea ce priveste aceste secvente. Daca este Euro 3, ai doua mufe de diagnoza, una pe langa bord, una cred ca sub sa, nu mai tin bine minte.

Personal iti recomand sa scapi de motocicleta asta. Este un model pretentios care are costuri de intretinere mari. Treci la ceva in 4 timpi, altfel vei sta cu ea doar prin service-uri daca nu gasesti un priceput sa ti-o puna la punct cum trebuie.

Edited by GoodKat
Link to post
Share on other sites
Acum 1 oră, GoodKat a spus:

Daca imi aduc aminte bine, cel putin la RS 125 EFI inseamna Engine Fault Indicator.

Sau ... malfunction indicator lamp (MIL).

Adică dacă simte că dă rateuri aprinderea ...

OIP.jpg.8e4c51359f4eb7bb7702f9ef3873e1ab.jpg

Link to post
Share on other sites
22 hours ago, GoodKat said:

Daca imi aduc aminte bine, cel putin la RS 125 EFI inseamna Engine Fault Indicator. Adica, becul EFI aprins + triunghiul care clipeste intr-o anumita secventa / sta aprins etc. iti fac trimitere la o eroare anume. Ia manualul si verifica care este problema, este posibil sa iti dea explicatii in ceea ce priveste aceste secvente. Daca este Euro 3, ai doua mufe de diagnoza, una pe langa bord, una cred ca sub sa, nu mai tin bine minte.

Personal iti recomand sa scapi de motocicleta asta. Este un model pretentios care are costuri de intretinere mari. Treci la ceva in 4 timpi, altfel vei sta cu ea doar prin service-uri daca nu gasesti un priceput sa ti-o puna la punct cum trebuie.

Da este Euro 3 si am vazut mufele de diagnoza dar nu am gasit momentan un service care sa se ocupe cu diagnoza moto, o sa incerc prin Bucuresti. Am RS-ul de cateva luni si pana acum cred ca am undeva la 1500km, singura problema fiind asta cu pornirea...Astazi am observat ca a pornit destul de repede a invartit maxim 4-5 secunde, nu stiu care sa fie problema pana la urma :)) As vrea sa il tin 2 sezone pana iau A-ul

Link to post
Share on other sites

Euro 3 inseamna injectie,nu carburator,din cunostintele mele si ca fost posesor de 3 Aprilii. :)

Edited by Christian 1
Link to post
Share on other sites
Acum 1 minut, Christian 1 a spus:

Euro 3 inseamna injectie,nu carburator,din cunostintele mele si ca fost posesor de 3 Aprilii. :)


RS 125 din generatia respectiva este o struto-camila. Bine...nu inteleg cum un 2 timpi poate fi euro 3 cand te plimbi cu coada de fum dupa tine, dar asta este o alta poveste :)))

Link to post
Share on other sites
12 hours ago, Christian 1 said:

Euro 3 inseamna injectie,nu carburator,din cunostintele mele si ca fost posesor de 3 Aprilii. :)

Este carburatie, doar am vazut carburatorul :)) Ce il face diferit de un carburator normal este ca are un senzor montat pe el, care din cate am inteles citeste pozitia acceleratiei sau clapetei nu stiu sigur

12 hours ago, GoodKat said:


RS 125 din generatia respectiva este o struto-camila. Bine...nu inteleg cum un 2 timpi poate fi euro 3 cand te plimbi cu coada de fum dupa tine, dar asta este o alta poveste :)))

Euro 3 doar in acte bineinteles, daca ar fi pe bune rs-ul nu ar fi nici euro 1 :))

Link to post
Share on other sites

Fie cum spui tu! :)

Senzorul ala este TPS,throttle position sensor.

Edited by Christian 1
Link to post
Share on other sites
Acum 5 minute, Laur25 a spus:

Da, da acela..Si pe unele forumuri am citit ca becul EFI s-ar aprinde din cauza lui, acum sincer nu stiu ceva sigur

TPS-ul ăsta (un potenţiometru de fapt) îţi modifică avansul de aprindere (în CDI) în funcţie de poziţia obturatorului şi de turaţia existentă.

Probabil că atunci când "constată" că ai obturatorul deschis dar turaţia este "pe moarte" (lipsă benzină? lipsă aprindere?) decide că este o avarie şi îţi aprinde lampa "malfunction ..." (zisă EFI).

Dacă deconectezi bateria 2 minute ar trebui să "uite" avaria (memorată). Dacă nu apare alta.

 

Bine că nu ai pompă de benzină electrică că ţi-ar deconecta-o şi pe aia (la avarie)   :D

Asta se mai numeşte şi "electronică semidoctă" (după ce că e proastă mai are şi idei)  :crack:

Oricum, CDI-urile (condeser discharge ignition) "asigură" o pornire greoaie datorită timpului foarte scurt (comparativ cu Kettering) în care se declaşează scânteia de pornire, timp de multe ori insuficient pentru aprindere la pornire când o parte a amestecului carburant gazos se şi condensează pe piesele metalice reci ale motorului.

condenser, nu condeser (tasta ...)

Link to post
Share on other sites
2 hours ago, easy ride on! said:

TPS-ul ăsta (un potenţiometru de fapt) îţi modifică avansul de aprindere (în CDI) în funcţie de poziţia obturatorului şi de turaţia existentă.

Probabil că atunci când "constată" că ai obturatorul deschis dar turaţia este "pe moarte" (lipsă benzină? lipsă aprindere?) decide că este o avarie şi îţi aprinde lampa "malfunction ..." (zisă EFI).

Dacă deconectezi bateria 2 minute ar trebui să "uite" avaria (memorată). Dacă nu apare alta.

 

Bine că nu ai pompă de benzină electrică că ţi-ar deconecta-o şi pe aia (la avarie)   :D

Asta se mai numeşte şi "electronică semidoctă" (după ce că e proastă mai are şi idei)  :crack:

Oricum, CDI-urile (condeser discharge ignition) "asigură" o pornire greoaie datorită timpului foarte scurt (comparativ cu Kettering) în care se declaşează scânteia de pornire, timp de multe ori insuficient pentru aprindere la pornire când o parte a amestecului carburant gazos se şi condensează pe piesele metalice reci ale motorului.

condenser, nu condeser (tasta ...)

Si ce mi-ai recomanda? Sa incerc sa verific senzorul acesta sau sa schimb CDi-ul? Astazi cand erau 14 grade afara a pornit greu motorul...E foarte ciudat

Link to post
Share on other sites
Acum 42 minute, Laur25 a spus:

Si ce mi-ai recomanda? Sa incerc sa verific senzorul acesta sau sa schimb CDi-ul? Astazi cand erau 14 grade afara a pornit greu motorul...E foarte ciudat

În ordinea costurilor:

1. verifici alimentarea cu benzină (surub pilot / relanti, şoc)

La 21.02.2021 la 0:23, easy ride on! a spus:

Sper însă că ai verificat să nu ai şi un circuit de alimentare (sau filtru) înfundat, cu lipsă de benzină pe care o detectează CDI-ul (ECU).

2. verifici TPS

3. dacă astea sunt o.k. este CDI-ul "obosit".

indiferent de avans (TPS) ar trebui să pornească uşor, motoarele mai vechi au avans de aprindere fix, respectiv îl au enorm la relanti (mai dau şi înapoi la pedală) şi totuşi pornesc uşor (sistem Kettering cu acumulare inductivă, nu capacitivă a energiei de scânteie).

 

Deci dacă nu ai defecte pe carburator (greşit reglat / relanti, lipsă şoc) problema este din CDI.

Sau simultană, dozaj prost din carburator la rece în relanti plus scânteie prea slabă ca să producă aprindere în condiţii "grele" (rece).

Dovada:

La 20.02.2021 la 0:06, Laur25 a spus:

am schimbat bujia am pus bujie specificata in manual, a pornit la sfert cateva zile

Ce culoare are bujia ta nouă, acum?

Asta cam spune totul:image.thumb.png.d49c8d34c71a293bcd56de36823dc053.png

 

Link to post
Share on other sites
Acum 11 ore, Laur25 a spus:

Bujia arata ca in prima imagine doar ca este putin uda de ulei, dar foarte foarte putin doar umezita

Asta înseamnă că scânteia este prea slabă şi bujia "se udă" în loc să amorseze aprinderea amestecului carburant benzină / aer.

Cu bujia în fişă şi "în aer" (masă pe chiulasă), cu contactul pus, vezi la electrozii ei o scânteie albastră cu sunet de "plici"?

(dacă este una galbenă sau albă, anemică ... schimbă CDI-ul)

(sau bobina-transformator de aprindere).

P.S. Pe vremuri, când aveam acces doar bujii româneşti Sinterom (unele cam proaste) şi doar la benzină etilată (cu tetraetil de plumb şi bibromură de etilen în ea) se depunea pe izolator un strat de plumb care împiedica scânteia şi pornirea.

Motoarele mai porneau doar cu bujii "arse" la aragaz şi "calde" (după evaporarea stratului de plumb care nu se putea curăţa cu periuţa de sârmă). Care periuţă lăsa şi ea urme metalice (de la sârmă) pe porţelanul de la izolator, ca şi plumbul din benzină.  :D

Dar tot am mers ...

În ziua de azi e ... "boierie" - ai acces la bujii NGK (nu doar Sinterom), nu ai benzina cu plumb pe cotă raţionalizată la de 5l/lună, găseşti acumulatori moto ... dar şi CDI-uri "chinezeşti"  :P

Link to post
Share on other sites
40 minutes ago, easy ride on! said:

Asta înseamnă că scânteia este prea slabă şi bujia "se udă" în loc să amorseze aprinderea amestecului carburant benzină / aer.

Cu bujia în fişă şi "în aer" (masă pe chiulasă), cu contactul pus, vezi la electrozii ei o scânteie albastră cu sunet de "plici"?

(dacă este una galbenă sau albă, anemică ... schimbă CDI-ul)

(sau bobina-transformator de aprindere).

P.S. Pe vremuri, când aveam acces doar bujii româneşti Sinterom (unele cam proaste) şi doar la benzină etilată (cu tetraetil de plumb şi bibromură de etilen în ea) se depunea pe izolator un strat de plumb care împiedica scânteia şi pornirea.

Motoarele mai porneau doar cu bujii "arse" la aragaz şi "calde" (după evaporarea stratului de plumb care nu se putea curăţa cu periuţa de sârmă). Care periuţă lăsa şi ea urme metalice (de la sârmă) pe porţelanul de la izolator, ca şi plumbul din benzină.  :D

Dar tot am mers ...

În ziua de azi e ... "boierie" - ai acces la bujii NGK (nu doar Sinterom), nu ai benzina cu plumb pe cotă raţionalizată la de 5l/lună, găseşti acumulatori moto ... dar şi CDI-uri "chinezeşti"  :P

Da am incercat si asta, scanteia este albastra. Bujia este NGK, in manual sunt 2 tipuri de bujii, iar eu am luat bujie pentru rs ''limitat'', modelul celalalt este pentru full power...A mea nu are power valve 

Link to post
Share on other sites
Acum 3 ore, Laur25 a spus:

Da am incercat si asta, scanteia este albastra.

Cu sunet de "plici" (de microtrăsnet) sau fără sunet?

Că altfel ... cu un firişor albastru (anemic) pus între gaze comprimate cu 12,5/1 ... slabă speranţă de pornire la rece.

Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Recently Browsing   0 members

    No registered users viewing this page.

×
×
  • Create New...