Sari la conținut

Cum Se Face O Carena


Postări Recomandate

1. Introducere

În fabricarea automobilelor, materialele compozite polimerice (mase plastice armate) se dovedesc competitive atât sub aspectul prețului cât Âşi al posibilităților de înlocuire Âşi completare cu succes a materialelor tradiționale (metal, ceramică, sticlă etc.).

Cea mai mare partea a aplicațiilor, 56%, îl constituie construcția elementelor de caroserie auto: aripi, uÂşi, pavilioane, capote etc. În funcție de procedeul de formare adoptat pentru execuția unui produs sunt necesare următoarele dispozitive de formare:

- matriță deschisă (la formarea manuală Âşi la formarea cu sac sub vid);

- matriță exterioară Âşi matriță de închidere (la formarea cu poanson Âşi matriță Âşi la formarea prin injecție sub vid).

Matrițele destinate fabricației de produse din materiale plastice armate pot fi confecționate dintr-o mare diversitate de materiale:

- metalice,

- materiale plastice armate cu fibre de sticlă,

- ghips, lemn.

Durata de exploatare a matrițelor variază în funcție de materialul din care sunt confecționate, de tehnologia de formare aplicată cum Âşi de solicitările la care este supusă matrița.

La proiectarea matrițelor trebuie să se țină seama ca matrița:

- să nu prezinte raze de curbură prea mici, căutându-se raza de curbură cea mai mare care poate fi tolerată.

- trebuie evitate unghiurile ascuțite, pentru că este aproape imposibilă umplerea lor uniformă cu răÂşină Âşi fibră de sticlă, ceea ce dă naÂştere la apariția punctelor slabe în piesă.

- matrița trebuie să aibă un profil Âşi o conicitate care să permită extragerea cât mai uÂşoară a produselor finite.

 

Execuția matrițelor din poliesteri armați cu fibre de sticlă

 

Pentru fiecare reper în parte se vor proiecta matrițele corespunzător geometriei piesei ce trebuie realizate Âşi tehnologiei de execuție.

Matrițele sunt prevăzute din proiect cu o margine de 10-15 cm.

Pentru semimatrițele exterioară Âşi de inchidere, folosite la formarea sub presiune sau prin injecția răÂşinii, marginile se prevăd într-un plan de închidere Âşi etanÂşare a celor două matrițe în timpul formării.

Execuția matriței se face plecând la modelul realizat în prealabil din lemn, aluminiu, ipsos, etc.

Se va realiza mai întâi matrița exterioară după care cea de închidere.

 

 

Etapele realizării matriței:

 

1. Pregătirea suprafețelor active ale modelului.

2. Demularea suprafeței pentru a asigura extragerea modelului din matriță.

3. Aplicarea gel-coatului

4. Formarea matriței

5. Polimerizarea totală

6. Consolidarea matriței

7. Extragerea modelului Âşi finisarea matriței

8. Realizarea matriței de închidere;

9. Realizarea canalelor pentru garnituri Âşi a orificiilor pentru injecție Âşi vidare.

10. Pregătirea suprafeței active

11. Tratarea matriței

 

 

 

 

 

 

1. Pregătirea suprafețelor active ale modelului.

Execuția matriței din răÂşină poliesterică armată cu fibre de sticlă se face plecând la modelul realizat în prealabil. Pentru realizarea matriței se va pregăti o suprafață plană pe care se va monta modelul, în vederea realizării marginilor matriței. După montarea modelului se va face un ultim controlul dimensional al acesteia.

Suprafața modelului care va fi copiată de către matriță, trebuie să fie lustruită cu pastă de lustruit, astfel încât să aibă un aspect neted Âşi să nu prezinte porozități (să fie lucioasă). De calitatea suprafeței modelului Âşi de pregătirea acesteia depinde calitatea suprafeței active a matriței Âşi implicit calitatea produselor.

 

 

2. Demularea suprafeței pentru a asigura extragerea modelului din matriță.

Demularea suprafeței pentru a asigura extragerea modelului din matriță. Se utilizează un agent de demulare tip ceară care se aplică în minim patru straturi Âşi se lasă trei ore între straturi pentru uscare. După care se aplică un ultim strat de alcool polivinilic care se lasă să se usuce 15-20 min.

 

 

 

3. Aplicarea gel-coatului

Pentru realizarea stratului de gel se folosesc gel-coaturi speciale pentru matrițe Âşi se activează cu peroxizi de calitate în proporție de max 2%.

Aplicarea stratului de gel se va realiza prin spreiere în două straturi.

Se aplică un strat de gel-coat de grosime cuprinsă între 400-600 µm, se verifică grosimea stratului aplicat Âşi se lasă 5 minute pentru ca să iasă aerul, apoi se aplică al doilea strat pe direcție perpendiculară aplicării primului strat, de grosime cuprinsă între 400-600 µm, astfel încât grosimea stratului final umed să fie cuprinsă între 800-1000 µm. Stratul de gel-coat se lasă să polimerizeze între 3 Âşi 6 ore .

 

 

 

 

 

 

 

 

4. Formarea matriței.

După polimerizarea gel-coatului se aplică un strat de răÂşină poliesterică. RăÂşina poliesterică folosită trebuie să aibă rezistență foarte bună la stiren. Stratul de răÂşină trebuie să fie omogen , fără bule de aer. Se aplică primul strat de mat de fibre de sticlă M225 (225 g/m2 ), Âşi se impregnează manual cu răÂşină poliesterică, lăsându-se un timp de 20-24 ore să se polimerizeze.

Se aplică un strat de mat de fibre de sticlă M300 (300 g/m 2), Âşi se impregnează manual cu răÂşină poliesterică, lăsându-se un timp de 20-24 ore să se polimerizeze.

Se impregnează în acelaÂşi mod, minim 5 straturi de material de armare din mat de fibre de sticlă M450 (450 g/m 2 ), pentru fiecare strat timpul de polimerizare de 20-24 ore trebuie respectat.

La confecționarea matrițelor este necesar să se obțină o grosime a peretelui de aproximativ 6 mm.

 

 

 

 

5. Polimerizarea totală.

După ultimul strat se lasă un timp de două săptămâni matrița pe model pentru postpolimerizarea răÂşinii. Respectarea acestui itinerariu tehnologic este obligatorie pentru a asigura matriței rezistență, astfel ca în timpul utilizării, să nu sufere deformări.

 

 

6. Consolidarea matriței.

După maturarea matriței se face o consolidare a matriței cu ranforsări (din lemn, din PAFS sau din țeavă rectangulară, funcție de cât de rezistentă se doreÂşte a fi matricea), care se fixează la exteriorul matriței cu chituri poliesterice.

Peste ranforsări se aplică încă un strat de mat M 450 Âşi se impregnează cu răÂşină. Ultima dată se aplică un strat de răÂşină protector Âşi se lasă să polimerizeze.

 

 

 

7. Extragerea modelului Âşi finisarea matriței

După întărire matrița este extrasă de pe model (decofrare) cu grijă, folosind pene de extracție flexibile din material plastic, astfel încât suprafața activă a matriței să nu sufere zgârieturi sau defecte de orice natură.

Finisarea matriței constă în operații de:

- decupare a marginilor, de debavurare Âşi slefuire a lor;

- prelucrarea găurilor pentru asamblarea elementelor matriței (atunci când se prevăd suprafețe de

separație necesare extragerii pieselor din matriță).

 

 

 

 

 

8. Realizarea matriței de închidere.

Matrița de închidere se va executa prin copiere după matrița exterioară. Pentru a asigura între cele două matrițe spațiul de formare având grosimea proiectată se va folosi ceră calibrată. Se îmbracă matrița exterioară în ceară calibrată iar spațiile rămase neacoperite se umplu cu plastilină. Pe ceara calibrată Âşi pe marginea matriței exterioare se aplică răÂşina gelcoat Âşi se formează matrița de închidere respectând itinerariul tehnologic prezentat pentru realizarea matriței .

 

 

 

 

 

9. Realizarea canalelor pentru garnituri Âşi a orificiilor pentru injecție Âşi vidare.

Pentru matrițele utilizate la procedeul de formarea prin injecție sub vid sau la procedeul de formare cu sac sub vid, se vor realiza orificiile pentru injecție Âşi vidare Âşi se vor prelucara prin găurire orificiile. Se montează, cu chit poliesteric Âşi fibră de sticlă, Âştuțurile care asigură, după asamblarea matriței, racordarea la instalațiile de vid sau/Âşi de injecție.

Pe marginea matriței exterioare, de formare prin injecție, se prelucrează în planul de separare, două canale. În aceste canale se fixeaxă prin lipire, garnituri de etanÂşare din cauciuc flexibil pentru vid.

 

 

10. Pregătirea suprafeței active.

După realizarea matrițelor, suprafața activă a matriței trebuie finisată progresiv, astfel încât să se asigure în final o suprafață lucioasă. Pentru aceasta se vor Âşlefui suprafețele în mediu umed cu hârtie abrazivă rezistentă la apă, de granulație fină de la 300 până la 2000, după care se vor lustrui cu pastă de lustruit.

 

 

 

11. Tratarea matriței.

După îndepărtarea impurităților prin spălare Âşi uscarea suprafețelor se aplică pe suprafețele active ceară demulantă în 4 straturi succesive astfel:

 

Aplicare strat 1 / Lustruire => 12ore/18-25 grade

Aplicare strat 2 / Lustruire => 6ore/18-25 grade

Aplicare strat 3 / Lustruire => 6ore/18-25 grade

Aplicare strat 4 / Lustruire => 6ore/18-25 grade

 

- Ceara se aplică cu ajutorul unor lavete din bumbac Âşi se lustruiesc suprafețele cu Âşifon.

- Tratarea matriței se face în scopul asigurării extragerii produselor din matriță

 

Mesajul a fost modificat de Picatot la 23 Feb 2005, 20:26

 

 

 

3.Concluzii Din motive de eficiență economică, realizarea din poliesteri armați cu fibre de sticlă este cea mai avantajoasă pentru realizarea pieselor de serie mijlocie prin tehnologiile de formare manuală, prin injecție, sub vid Âşi prin presare uÂşoară având o durată de exploatare de 1000-3000 de buc/ matriță. Confecționarea cestor matrițe din răÂşini poliesterice armate cu fibre de sticlă are avantajul unor costuri reduse Âşi nu necesită o S.D.V.-istică complexă.

 

 

LUCRAREA APARTINE IN INTREGIME: ÂŞ.l. dr. ing. Gabriela-Monica PREDA

CONFECĂIONAREA MATRIĂELOR PENTRU REALIZAREA ELEMENTELOR DE CAROSERIE AUTO DIN MATERIALE COMPOZITE STRATIFICATE

Târgu Jiu, May 24-26, 2002

 

 

BIBLIOGRAFIE

1.Cognard, Ph., - "Les Applications industrielles des materiaux composites" - Editions du Moniteur;

2.Mihalcu, M. ,- " Materiale plastice armate " - Editura Tehnică BucureÂşti ,1986;

3.Nistor, D., Âş.a., -"Materiale termorigide armate" Editura Tehnică BucureÂşti, 1970;

4.Preda, G.M., - "Influența factorilor tehnologici asupra calității pieselor din materiale compozite poliester-fibre de sticlă, utilizate în construcția automobilelor" - teză de doctorat, Craiova 2000;

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

da mai stress_L&P vreau sa mi fac una new k am naked si nu stiu ce mi trebuie si unde sa ma duc sa cer materialele necesare :laugh: n am gasit pe nimeni prin cta care sa mi faca si mie o carena asa incat m am gandit sa o fac eu poate o sa mi iasa ceva :moto:

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Vizitator stress_L&P

da mai stress_L&P vreau sa mi fac una new k am naked si nu stiu ce mi trebuie si unde sa ma duc sa cer materialele necesare :moto: n am gasit pe nimeni prin cta care sa mi faca si mie o carena asa incat m am gandit sa o fac eu poate o sa mi iasa ceva :(

 

 

ia incearca tu la astia care fac barci din fibra :laugh:

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

...sau incearca sa schimbi moto cu una carenata :cheers:

dak a si avea inca 2500E :() :moto:

 

pai am vb cu un tip din ploiesti si ma costa cam 300e sa mi fac una :) cam mult zic eu :cheers: ma gandeam ceva mai .....cu bun simt... o sa ma duc la tipi cu barcile :cheers:) multumesc pt info dar sa mor nimeni nu vrea sa mi zica de unde sa mi iau materiale:) :laugh:

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Vizitator <-BlacK_Killer->

dak a si avea inca 2500E :() :moto:

 

pai am vb cu un tip din ploiesti si ma costa cam 300e sa mi fac una :) cam mult zic eu :cheers: ma gandeam ceva mai .....cu bun simt... o sa ma duc la tipi cu barcile :cheers:) multumesc pt info dar sa mor nimeni nu vrea sa mi zica de unde sa mi iau materiale:) :laugh:

 

materiale gasesti la magazinele de piese auto cu o gama mai larga de produse (asta in buc) . Bafta !

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Ia de-aici tutorial despre fiberglassing: http://www.ex500riders.com/kb.php?mode=article&k=8

 

Teoretic, ar trebui sa aiba materialele necesare in Praktiker sau magazine simialare, dar eu n-am gasit si nici nu stia nimeni ceva in sensul asta.

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

dak a si avea inca 2500E :() :moto:

 

pai am vb cu un tip din ploiesti si ma costa cam 300e sa mi fac una :) cam mult zic eu :cheers: ma gandeam ceva mai .....cu bun simt... o sa ma duc la tipi cu barcile :cheers:) multumesc pt info dar sa mor nimeni nu vrea sa mi zica de unde sa mi iau materiale:) :laugh:

Tu chiar nu stii ce inseamna sa faci un carenaj complet de la zero .300 E nu e mult deloc avand in vedere ca 70-80% din materialele folosite pt a da forma ,a creea matritza etc se pierd .Alea cine vrei sa le plateasca ?.Afara unde sunt multe motoare si sunt mari sanse sa mai vrea cineva acel carenaj costurile cu matritzele se vor amortiza dar aici in nici un caz .

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Vizitator
Răspunde la acest topic...

×   Alipit ca text avansat.   Restituie formatare

  Doar 75 emoji sunt permise.

×   Linkul tău a fost încorporat automat.   Afișează ca link în schimb

×   Conținutul tău precedent a fost resetat.   Curăță editor

×   Nu poți lipi imagini direct. Încarcă sau inserează imagini din URL.

 Share

  • Navigare recentă   0 membri

    Nici un utilizator înregistrat nu vede această pagină.

×
×
  • Creează nouă...