Jump to content

Recommended Posts

Istoria motocicletelor Jawa a inceput odata cu decizia armurierului Janecek de a diversifica productia fabricii sale din Praga la sfarsitul anilor `20. Aceasta decizie a coincis cu intrarea producatorului german Wanderer( la scurt timp integrat in conglomeratul Auto-Union) intr-o perioada dificila din punct de vedere economic. Wanderer producea de cativa ani motociclete robuste si fiabile de conceptie proprie printre care si modelul K 500 (K-ul provenind de la transmisia finala pe Kardan). Spre deoasebire de modelul omonim de la Zundapp, K 500 era un monocilindru OHV in constructie monobloc cu cutia de viteze. Janecek a decis sa inceapa productia de motociclete cu achizitionarea licentei de fabricatie pentru motocicleta Wanderer K 500. Productia de serie a noii motociclete ( al carui nume comercial JaWa provine din alaturarea initialelor celor doua nume Janecek si Wanderer) a demarat in 1929. La scurt timp s-au adus imbunatatiri substantiale modelului german: rezervor tip "picatura de apa", furca paralelogram cu brate din tabla ambutisata in locul celor tubulare; culbutori inchisi etans etc. Imediat noile motociclete si-au dobandit o notorietate de robustete si fiabilitate, dar in conditiile crizei economice mondiale resursele populatiei erau limitate si pretul destul de ridicat al masinii limita vanzarile firmei. D-l Janecek a decis sa adauge la linia de productie un model mai mic si mai ieftin. Astfel la scurt timp, in 1932 a inceput producerea modelului Jawa 175 Villiers, prima motocicleta Jawa cu motor in doi timpi. Acest model a fost atat de reusit incat in scurt timp Jawa a devenit cel mai mare producator de motociclete din Cehoslovacia. Totusi saltul de la 500 la 175 a fost considerat prea mare astfel ca in 1932 a demarat procesul de proiectare a unei motociclete de 350 cm3, cu motor in 4 timpi. In 1933 a fost realizat un prototip cu motor monocilindric si supape laterale, care avea o serie de caracteristici destul de avansate: pornire electrica cu dinostarter, transmisie finala prin cardan, cutie de viteze separat de motor, langa axul rotii spate etc. Toate aceste dotari ar fi rezultat insa intr-un pret de vanzare prea mare astfel ca in productia de serie a intrat in 1934 un model de 350 cm3 mai "clasic" derivat din masinile de curse ale uzinei, insa avand distributia cu supape laterale, cutie de viteze si cartere turnate din magneziu, aprindere cu baterie Bosch etc. In 1935 acestui model de baza i s-a alaturat si versiunea cu supape in chiulasa OHV, pentru ca din 1936 productia modelului cu supape laterale sa fie stopata si doar cea a masinii OHV continuata pana in 1946. Jawa 350 OHV a fost in mare parte creatia tehnicianului englez G.W. Patchett, care a fost angajat de d-l Janecek lainceputul anilor 30 pentru a conduce departamentul tehnic si de curse al uzinei.Patchett era un pilot destul de bun si de asemenea un proiectant reusit, chiar daca nu avea studii oficiale de inginerie. Inainte de colaborarea cu Jawa a fost angajat la firma britanica McEvoy si cea belgiana F.N. (alta celebra fabrica de armament si motociclete). D-l Patchett a facilitat negocierile cu firmele furnizoare engleze ( Villiers, Amal, Albion etc.) de la care Jawa importa motoare si alte subansamble (carburatoare, cutii de viteze). Dupa ce in 1932 a proiectat si construit un motor de curse de 500 cm3 monobloc, in 1933 a dezvoltat o motorizare de 350 cm3 OHV cu care pilotii Jawa au luat startul la cursele de regularitate ISDT cu rezultate promitatoare. Multumit de comportarea acestui motor in curse Patchett a decis adoptarea lui ( cu modificarile de rigoare) pe modelul de serie Jawa 350 OHV. Motorul era un monocilindru inclinat, racit cu aer, axc 70x90 mm, cilindree 348 cm3, raport de compresie 6:1, putere max. 15 CP la 4000 rpm, distributie OHV, carburator Graetzin sau Amal, aprindere baterie Bosch, ungere sub presiune cu carter sec ( rezervorul de ulei era parte a rezervorului de benzina), cartere motor si cutie de viteze din magneziu, pornire la pedala. Transmisia primara se facea prin lant simplu cu pasul de 12,7 mm; ambreiajul avea 3 placi de frictiune si era uscat ( lantul era uns cu vaporii de ulei proveniti de la epuratorul montat pe carterul motorului); cutia de viteze ( o constructie proprie inspirata dupa cutia engleza Albion) era cu 4 rapoarte si era fixata cu buloane de o extensie a carterului motorului pe care putea culisa spre a asigura o intindere optima a lantului transmisiei primare. Suspenia fata era asigurata de o furca paralelogram Jawa in vreme ce roata spate era prinsa rigid. Franele cu tamburi aveau diametrul de 160 mm, iar rotile pe 19 toli erau echipate cu pneuri 3,25 respectiv 3,50-19. Masa totala a motocicletei era de 140 kg, iar viteza maxima era de 115 km/h. post-95185-0-10921200-1488888531_thumb.jpg Jawa 350 OHV

post-95185-0-52897600-1488888581_thumb.jpg post-95185-0-80377500-1488888648_thumb.png post-95185-0-39874300-1488888688_thumb.jpg

Link to post
Share on other sites
  • 6 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Recently Browsing   0 members

    No registered users viewing this page.

×
×
  • Create New...