Sari la conținut

Tehnica de pornire in panta


Postări Recomandate

Salut,

 

Am auzit ieri o teorie si as vrea parerea voastra. Teoria se refera la cazurile in care trebuie sa pornesti in panta sau de pe o portiune cu aderenta mica (noroi, iarba etc) sau alte asemenea cazuri unde un simplu gaz maxim nu e de ajuns. Deci, prietenul cu care eram zicea ca e recomandabil sa pornesti cu "sprituri" de gaz si chiar sa mergi asa si in situatii de urcare mai lunga. Si sa nu tii o turatie constanta.

Parerea mea e ca teoria asta cam strica lantul si ca o tensiune constanta in lant, data de o turatie relativ constanta, te scoate mai repede din portiunile unde risti sa rupi aderenta. Evident nu ma refer la mersul pe pietre/bolovani/denivelari unde ajustezi turatia in functie de cum iti sare roata din spate.

Voi ce ziceti?

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Eu zic ca depinde de motor. Daca motorul este suficient de puternic (are cuplu mare la turatzii mici), normal ca potzi sa-l tzii constant din acceleratzie, dar altfel te folosesti de rezerva lui de putere (stocata in turatzii inalte) si fortzezi ambreiajul. Asta am patzit-o cu masina, recent, pe plaja, unde mi-au fugit rotzile pe nisip, de pe drumul batatorit. Ei bine, nisipul blocheaza roata (roata se ingroapa, nu derapeaza) si motorul nu mai avea putere suficienta sa invarta roata prin manevre simple. Ei bine, folosind "spritzuri" si turatzii mai inalte si ambreiajul (incepuse sa miroasa a ferodou), am reusit sa ies din situatzia respectiva. Pe motocicleta, cand urci o panta foarte abrupta (sau accidentata), la fel, nu potzi merge constant - mai incetinesti la o groapa, la un bolovan, dar apoi rezerva de putere a motorului scade (prin incetinire, turatzia scade), din cauza asta esti obligat sa il "fentezi" din ambreiaj. Un alt motiv este ca prin "spritzuire", spre deosebire de regimul constant, din functionarea carburatorului rezulta ca amestecul este mai bogat, deci motorul face fatza mai usor surplusului de putere necesar, pe langa inertzia de rotatzie inmagazinata in motor prin turarea sa.

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

@moshulik: treaba difera mult la 2T si 4T. Tehnica sprituirilor o aplica obligatoriu cei cu 2T pentru altfel n-au cuplu.

 

4T-ul te trage ca tractorul, incet si constant, fara probleme de sprituri si ambraiaj.

 

@Tigly: Cred ca prietenul cu pricina se referea la o situatie usor diferita: Roata spate se incarca grav cu noroi si atunci derapeaza. Prin acele sprituiri ii dai turatie mare, si atunci arunca noroiul de pe ea prin forta centrifuga. Apoi cand o lasi mai moale, prinde din nou si iti mai da un impuls inainte. Si tot asa...

 

Prin site-urile straine se vorbeste o gramada de conservarea "momentum"-ului, adica a inertiei (si/sau a impulsului). Se folosesc tehnici de pilotaj in care roata atinge pamantul doar din cand in cand. Cand e in aer se tureaza puternic, apoi la atingere pamantul o franeaza, dar prin incetinire ea isi transfera inertia si iti mai da un impuls inainte. Si asta se face prin acele sprituri si jocul ambreiajului.

 

Cat despre uzura lantului, asta este ultima grija a meseriasilor...

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

am avut privilegiul sa l vad pe un avansat margand asa, chiar m a pus pe ganduri mult aceasta tehnica, mai ales ca nu era vorba de loc de ce spune dragos, de descarcatul rotii de noroi.avand in vedere ca eu inca nu inteleg cu adevarat de ce mergea asa, desi am inceput sa scad turatia la urcari in mod subconstient, astept ceva explicatii pt cazul in care nu se aplica scenariul lui dragos :banana:

oricum, spectacolul oferit de respectivul avansat mi a parut incredibil, urca cu un tractor portocaliu aproape fara sa se auda motorul, cu exceptia spriturilor :blbl: , fara sa piarda aderenta la roata spate absolut de loc

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Ideea este simpla:pe teren accidentat, indiferent daca este alunecos sau nu, aderenta nu este constanta (ganditi-va la pietre sau chiar sa zicem la trepte de scara de beton) deci chiar daca tragi gazul constant aderenta se rupe, insa tragand acceleratia constant te surprinde si te dezechilibreaza ruperea aderentei.

daca insa dai spritzuri scurte de gaz, este cum alergi de exemplu, te ajuti prin impulsuri scurte dar eficiente.

Iar pe teren alunecos, daca se rupe aderenta la roata angrenata de o forta constanta, aceasta nu o sa mai prinda deloc, doar se invarte in gol, daca insa dai spritzuri de gaz, mai musca din cand in cand si avansezi.

Chestia asta nu se invata citind si pur si simplu trebuie incercata.

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Vizitator
Răspunde la acest topic...

×   Alipit ca text avansat.   Restituie formatare

  Doar 75 emoji sunt permise.

×   Linkul tău a fost încorporat automat.   Afișează ca link în schimb

×   Conținutul tău precedent a fost resetat.   Curăță editor

×   Nu poți lipi imagini direct. Încarcă sau inserează imagini din URL.

 Share

  • Navigare recentă   0 membri

    Nici un utilizator înregistrat nu vede această pagină.

×
×
  • Creează nouă...