Sari la conținut

Vitezometru Digital


Baiazid
 Share

Postări Recomandate

As vrea sa imi fac un vitezometru digital ...

 

am facut partea de afisare, mai trebuie sa fac si partea de cules impulsuri (senzor HALL).

 

Problema ca nu stiu cum sa abordez problema interpretarii impulsurilor.

Adica eu caut o formula fara impartiri (microprocesoarele mici nu au inmultiri si impartiri dar inmultirile le fac relativ usor din software).

 

Adik daca stiu lungimea rotii L [cm], si am un impuls / rotatie =>

 

1 imp / s --- L [cm] / s

2 imp / s --- 2L si tot asa

 

sau invers ... calculez cate impulsuri imi trebuie pt un Km/h si extrapolez.

 

 

ALTE IDEI MAI SIMPLE? PPPPPPLLLLLIIIIIIIIIIIIZZZZZZZZZZZZZZZZZZZ

 

:)

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

  • Răspunsuri 114
  • Created
  • Ultimul Răspuns

Top Posters In This Topic

Din calcule iese ca V=2*Pi*R/dT , unde dT este numarul de milisecunde pe care le numeri tu intre doua impulsuri - aici e aici - sa vezi cat de complicat e sa calibrezi senzorul ala, sa nu dea impulsuri duble si alte paranghelii. Deci, oricum ai da-o, viteza e clar invers proportionala cu delta-te-ul, deci nu prea ai cum sa scapi de impartiri. Pe cati biti stie sa adune si sa scada procu tau ? Oricum, nu te speria de impartiri, ca le simulezi usor prin scaderi repetate (ai timp berechet intre doua rotatii succesive). Deci, algoritm : cand ai semnal pe pinul de impuls extern, faci doua chestii : citesti numaratorul si il bagi intr-un registru; Ai un numar constant din care vei face scaderile - il obtii din 2*Pi*R - raza rotzii si incepi sa faci scaderi din acesta cifra din registru - portrivesti si tu unitatile de masura ca sa ai si precizie si rapiditate. Numeri in alt registru numarul de cate ori ai putut sa faci scaderi fara sa treci pe minus. Bagi conditia de depasire - Atunci ai obtinut viteza, pe de o parte, si o afisezi, si totodata bagi iar sistemul in bucla numaratorului.

Problema - numaratorul sta pe loc o perioada de timp - din pacate aceasta perioada nu e fixa (se fac mai multe scaderi la viteza mai mare), dar, dupa parerea mea, la 4Mhz, nu se simte abaterea asta. Oricum, alta solutie nu ai, decat daca ai vreun microproc. cu doua ceasuri (numarator independent), dar te complici aiurea.

Eu as face un vitezometru analogic : Un transformator 1:10 . Primarul alimentat la 12V CC, masa o face prin spitze, printr-o sarma otzelita !!!. Tensiunea indusa in secundar e direct proportional cu viteza de variatzie a fluxului - viteza de inchidere/deschidere a circuitului prin spitze - Deci o iau ca atare, ii bag o dioda si o pun pe voltmetru (tot cu bobina, ca e mai retro). Calibrarea o fac dintr-un potentiometru pus pe primar.

A... iar pentru digitalul tau, foloseste mai bine un senzor mecanic - sarma otzelita care atinge un surub ce iese din planul spitzelor- scapi de amplificatoare si alte prostii necesare senzorului (sau poate nu stiu eu prea bine cum lucreaza).

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Pai stai sa iti explic ... senzorii Hall au tot ce le trebuie: sezor, amplificator, filtru si dau impulsul dreptunghiular perfect. Nu baga balarii, mizerii sau impulsuri false.

 

Am stat aseara si m-am gandit si am mai scos o solutie: mie imi trebuie precizie la 1KM/h.

Cu formula clasica (cea data de tine) si cu care am inceput si io, e prea precis. Pentru un vitezometru cu 3 digiti, precizia care imi trebuie e la 1KM/h.

 

... Lucrez cu 8MHz / 8 biti.

Fac numarul de impulsuri citite sa fie adrese in EEPROM iar valoarea la adresa respectiva va fi exact numarul de KM/h. Asta daca vreau sa scap de calcule - oricum nu scap. Practic daca motorul merge cu max 160KM/h voi avea doar 160 locatii. Ma mai gandesc oricum cum sa fac ....

 

Nu vreau analogic ca am unul deja :)

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Da.... corect... Cam asta e solutia universala pentru aplicatii de tip real - citirea din "harta".

Deci bagi in memorie perechi - n milisecunde ---> m km/h .

Citesti n-ul mereu si il incadrezi in interval = parcurgi EEPROMU , cautand prima valoare mai mica decat n - si de acolo iei corespondendul in km/h.

Acum... nu inteleg de ce te-ai complicat atata, cand la orice magazin de accesorii de biciclete gasesti vitezometre de-astea digitale, cu senzorul Hall pe furca si magnetul pe spitza. Sunt si de-alea cu fir si de-alea cu unde radio. EU am avut de-ala cu fir si functiona bine, cu conditia sa nu fie farul aprins ... nu am inteles de ce.... practic... "aducea parazitii de la bujie mai aproape de receptor".

Deci, recomand sa-ti iei de-ala cu fir - costa cam 2-3-400.000, am vazut la magazin si in plus e realizat mai profi - etansat la ploaie, poti sa-i setezi raza rotzii, are si ceas, face si viteza medie si viteza maxima etc. etc.

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

A... am scris gresit - am avut de-ala cu unde radio, nu cu fir... Si dupa ce m-am chinuit o gramada sa asez receptorul incat sa se vada cu emitatorul (baterii noi in ambele unitati), ca imi ecrana aripa fatza, tot nu mergea bine decat cu farul oprit. Mai bine ca din vibratzii senzorul a intrat la spitze si s-a pierdut undeva intre Bucuresti si Sibiu si mi-am luat o grija. Cred ca o sa-mi cumpar unul cu fir si o sa adopt o solutie mai profesionala de a aduce senzorul aproape de magnet, dar mai in sigurantza....

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Da, m-am gandit sa imi cumpar unul numai ca sa ii tai senzorul si sa ii iau magnetul. Merita.

Io nu vreau asa ca ala e prea mic. Imi fac eu bord separat cu 3 digiti 7 segmente, ....

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

E... eu zic ca e pacat sa-ti irosesti "talentul" pe chestii deja facute... "Reinventarea rotii" e destulde tenanta, dar ineficienta... Sunt chestii mari de cercetat in automatizarea motoarelor - uite cateva idei - injector de benzina, supapa activa pe evacuare - pentru reducerea zgomotului sau, daca ai motor in 2T - pentru cresterea randamentului - sa nu mai pierzi gaze nearse la admisie . control digital pe supape - pentru motor in 4T - cel mai bine s-ar preta SImsonu, ca e monocilindru si foarte "didactic".

Ce motor ai ?

Supapa pe evacuare e o chestie destul de tare la motoarele in 2 timpi. E o chestie care se cerceteaza in motoare - pastrarea gazelor de evacuare si amestecarea cu combustibil proaspat, pentru reducerea efectului de "pompaj" la motoarele in 4 timpi. La doi timpi cred ca poti obtine acelasi efect, simularea efectului de rezonanta a tobei care trebuie sa-ti impinga gazele de admisie inapoi. Chestia asta cica se face deja, dar dupa cate stiu eu rezonanta apare doar la o anumita turatie. Pe cand un control activ care sa-ti inchida evacuarea, undeva, aproape de cot.... Mai ramane de imaginat un solenoid... o valva.... probleme mecanice....

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Nu vreau sa imi pun de bicicleta. Deja am comandat senzorii Hall. Vreau sa fie facut de mine cu afisor digital .... e mandria mea.

 

Chiar daca reinventez roata, totul va fi controlat de un microcontroler care va monitoriza pe viitor si alti parametri (temperaturi in diverse locuri, turometru, alarma pt senzorul de ulei ...).

 

Io oricum invatz din chestia asta si nu vreau sa le cumpar gata facute.

 

O sa imi cumpar cel mai jaf vitezometru de bicicleta sau o sa imprumut unul ca sa vad daca al meu functioneaza bine. Nu vreau precizie decat la 1 KM. Deci e cool

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

esti student la poli?

daca tot faci ala itzi pui si gps?

Da un tv, mp3player si un  frigider in loc de culbutori nu pui :angry:

.Crezi ca am uitat cand ai spus ca nu vezi indicatorul de localitate din cauza vitezei mari cu care te deplasezi cu super Ij-ul tau.Ti-ai pus in avatar o busa-vrabia malai viseaza :angry:

Sa stiti ca vorbeste serios.El a avut gps pe ij.Nu se descurca la drum :)

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Razi tu ninja, dar un GPS e foarte util pentru cineva care face deplasari dese prin teren. II memoreaza anumite trasee ...

 

Io am avut un Garmin cu precizie mica (100m + 7 sateliti).

Unul bun este cel putin 600 dolari si merge cu 12 sateliti .... balarii multe ... harti uploadabile usor.

 

 

Sunt student la electronica - ca sa iti raspund la intrebare.

 

Mp3 player iti cumperi unul gata facut cu 128 ram si il fixezi in casca, si cu buton .... LUX :) :angry: :angry: :angry:

 

L-am vazut pe unul cu boxe pe motor ... interesant

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Nah, si daca ne stresam o leaca, venim si cu o idee de frigider. Anume un compresor de frigider antrenat mecanic de motor etc ... : )

In alta ordine de idei , am citit pe un site o idee de montata racire cu apa pe motoare in patru timpi (Simson, Nipru).

Se foloseste presiunea de sub cilindru !!! care la motoru in patru timpi e "reziduala", in schimb poate fi folosita pentru a actiona o pompa de apa, care sa circule apa printr-un radiator si printr-o galerie de tevi ce "imbraca chiulasa", tevi de aluminiu sudate in mod inteligent in jurul chiulasei. Avantajul este presiunea pulsatorie de la canalul de egalizare a presiunii carterului si posibilitatea improvizarii unei pompe relativ usor. Daca aveti alte idei de realizare a pompei, le astept aici... si solutii de radiator.. tuburi de imbracat chiulasa ... Cred ca ar merge si la Ijuri, daca ne gandim la o pompa actionata nu vacuumatic, ci mecanic sau electric.

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

bai baietzi da eu glumeam... chiar asa?

Acu pe bune: gps se poate pune (am avut eu)

Tv - nu e util de loc

MP3 player am avut si eu da te deranjaza in casca si mai ales la viteza

Frigider ( sintetzi nebuni fratzilor) dar putetzi sa va punetzi cutie frigorifica cu mii de beri. Si daca avetzi idei in spate facetzi si un gratar cu mici si totu e ok :)

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Dar o scula de radio emisie va puneti pune. Mai simplu.... luati walkie talkie si atasati casca, microfonul si butonul separat cu fir. Adik uitati-va la poza si va dati seama ce trebuie montat.

 

E tocmai bun la calatorii cu mai multe motoare ca .... e usor de comunicat, si ... gratis.

post-8-1059632457.jpg

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

excelent si o statie.... o sa ma gandesc la asta da mai tre sa fac si rost de bani, ca idei am, slava Domnului!

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

aaa... ce sunt alea ? Par doar niste monturi pentru leduri... apropo. In loc de senzor magnetic (care e sensibil la parazitzi), poti face un senzor optic. Eu am facut o data un sistem care-mi citea o cartela perforata, cu un led emitator si un tranzistor de-ala decapitat pe post de receptor (poti sa iei fotodioda, ca nu costa o avere). Mai trebuie un etaj puternic de amplificare cu A741 - e super tare AO-ul asta, dat ai grija ca necesita alimentare diferentiala - 0,-x,+x Voltzi. Ca sa il poti folosi alimentat de la o baterie, faci asa : legi in serie doua rezistente de valori egale si le legi extrmitatile la + si - de la baterie. In consecinta, daca le legi la 12V, vei avea in punctul comun al rezistentelor 0V, la un capat +6, iar la celalalt minus 6V, exact ce-ti trebuie ca sa alimentezi integratu amplificator. Senzorul optic e usor de calibrat - pui discuri opace care sa-ti ingusteze raza cat vrei, reglezi amplificarea din bucla de reactie a AO-ului. Teoretic iti trebuie un trigger, un astabil, monostabil, mama ma-sii. Practic, poti sa-l simulezi prin "software". - Detectezi prima variatie pe pin si astepti cativa tactzi. Poti monta lejer senzorul si ledul pe o furca si pe cealalta, iar spitzele vor juca rolul de obturator.

Scapi in primul rand de problema tehnica a amplasarii mecanice a senzorului magnetic - eu de-aia l-am pierdut pe drum, din vibratzii a intrat la spitze si adio...

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Stiu, dar senzorii pe care ii am au amplificator, filtre ... adik tot ce trebuie sa iti dea un impuls dreptunghiular (5 V) perfect curat.

 

Am incercat si cu optic ...adik am demontat un mouse ... dar la fototranzistor ii tre si un amplificator, filtru, ..... multe chestii

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Vizitator
Răspunde la acest topic...

×   Alipit ca text avansat.   Restituie formatare

  Doar 75 emoji sunt permise.

×   Linkul tău a fost încorporat automat.   Afișează ca link în schimb

×   Conținutul tău precedent a fost resetat.   Curăță editor

×   Nu poți lipi imagini direct. Încarcă sau inserează imagini din URL.

 Share

  • Navigare recentă   0 membri

    Nici un utilizator înregistrat nu vede această pagină.


MOTOCICLISM.ro
Grup Facebook: +36000 membri
Înscrie-te în grup
Discutii despre motociclism pe Facebook
 
BIKESHOP.ro
Grup Facebook: +18000 membri
Înscrie-te în grup
Anunturi de vanzare - cumparare pe Facebook.


×
×
  • Creează nouă...