Sari la conținut

Vreau sa fac un magnetou


Andrei_D
 Share

Postări Recomandate

In primul rand as vrea sa intreb daca formula V * W = A/100 este corecta?

Daca este corecta, cazul consumatorilor de pe mototcicleta ar fi: 12V * 70W = 840/100 = 8,4 A

Un magnetou de Voskhod, facut de fabrica, la turatie nominala, scoate ~ 14 V. Vom avea: 14 * X = 840 => X = 60 W. Cu alte cuvinte, daca eu am nevoie de 8,4 A iar magnetoul genereaza 14 V, voi avea nevoie sa-mi produca cel putin 60 W.

 

IMPORTANT:

1: nu am luat in calcul consumul regulatorului de tensiune si al releului de incarcare fiindca deocamdata nici nu stiu din ce piese le voi face/adapta. In cazul regulatorului de tensiune, probabil ca va merge folosita direct sau modificata o napolitana de Voskhod. V-as ruga, daca se poate, ca bazandu-va pe experienta voastra sa-mi spuneti cu aproximatie cat vor consuma regulatorul si releul. Eu nu am nici cea mai mica idee si niste cifre m-ar ajuta sa ma orientez mai bine.

 

2:stiu ca pentru a incarca acasa o baterie de 12 V 8 Ah, e nevoie de o sursa de 14 V si de 10 ori mai putini amperi decat amperajul bateriei, asta insemnand 0,8 A. Bateria se va lasa la incarcat 10-14 ore. In timpul mersului, e nevoie ca bateria sa fie incarcata mai repede sau sunt de ajuns cei 0,8 A?

 

Domnul Cristi a scris ca:

 

Tensiunea (V) = numarul spirelor, intensitatea magnetica, viteza rotire (+ ale detalii)

Intensitatea (A) = grosimea sarmei, numarul de bobine, viteza alternarii polilor magnetici (+ alte detalii)

 

Acum, analizand cazul in care eu voi avea 8 bobine identice cu cele (6) originale de Voskhod, PRESUPUNAND ca am facut miezurile identice cu cele originale si stiind ca voi folosi rotorul de Voskhod, as avea asa:

 

Tensiunea (V) = numarul spirelor (la fel ca originalul), intensitatea magnetica (la fel ca originalul), viteza de rotire (la fel ca originalul), ar rezulta ca voi avea tot 14 V (la iesirea din napolitana!), la turatie nominala

Intensitatea (A) = grosimea sarmei (la fel ca originalul), numarul de bobine (+2), viteza alternarii polilor magnetici (la fel ca orignialul), ar rezulta ca voi avea o intensitate mai mare decat cea originala, din cauza celor 2 bobine in plus.

 

Tot teoretic vorbind despre intensitatea curentului, presupunand ca nu intervin curentii inversi (la montarea celor 2 bobine in plus) sau multe alte detalii de care inca nu stiu, voi avea asa:

 

am avut 6 bobine si am mai adaugat 2, asta inseamna + 30%, deci 130%

intensitatea inainte de modificare era: 14V * 90 W = 1260/100 = 12,6 A

intensitatea dupa adaugarea celor 2 bobine: 12,6 A * 130% = 16,38 A (aproape dublul consumului de pe motocicleta)

 

Stiu ca in practica nu este ca in teorie si mai stiu ca e posibil sa fi gresit cate ceva in ce am scris mai sus, sau chiar sa fi plecat de la o formula gresita (vezi sus).

 

Din tot ce ati scris toti pana acum, am scos termenii pe care nu-i conosc si am inceput sa caut pe net. As mai avea multe sa va intreb dar deocamdata e destul, o sa mai invat, unele chestii mi se vor explica in timpul invatarii.

 

Dupa ce gasesc la cineva un magnetou de Voskhod (nu stiu cat va dura) o sa revin cu alte informatii. Pana atunci, numai bine!

Editat de Andrei_D
Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

...vrea sa intreb daca formula V * W = A/100 este corecta?.....

nu stiu in ce sa editez tabelul :laugh: renunt sau o sa-l fac de mana si apoi o poza.. mai vad. Pana atunci, tot spuneai ca "prinzi" repede..

deci..nu, nu-i corecta! :laugh:

sunt 3 valori: tensiune(U) masurata in volti(V); intensitate(I) in amperi(A); putere(P) in watti(W) in paranteza am pus simbolurile

raportul dintre aceste valori este matematic: U=P/I sau I=P/U sau P=IU

deci in cazul tau: P/U=I adica 70/12=5,8(3)

================

rezistenta® este conductibilitatea la trecerea curantului se masoara in ohmi(Ω) unde legea lui ohm spune ca:

R=U/I adica 1Ω=1V/1A

==================

alt amanunt este diametrul sarmei de bobinat: la sarma de cupru curentul suportat fara ca materialul sa se incalzeasca este de 4A/mm ptrat in sectiune

==============

tensiunea nominala la un generator este 14V , daca utilizezi bec la far de 40W + 40W ceilalti consumatori inseamna minim 80W, deci aproape 6A. Sarma trebe sa aiba min 1,5 mm patrati in sectiune adica aproape 1,4 mm in diametru

=============

daca mai ai intrebari, astept... Succes! :)

Editat de cristi 57
Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

nu stiu in ce sa editez tabelul :laugh: renunt sau o sa-l fac de mana si apoi o poza.. mai vad. Pana atunci, tot spuneai ca "prinzi" repede..

deci..nu, nu-i corecta! :laugh:

sunt 3 valori: tensiune(U) masurata in volti(V); intensitate(I) in amperi(A); putere(P) in watti(W) in paranteza am pus simbolurile

raportul dintre aceste valori este matematic: U=P/I sau I=P/U sau P=IU

deci in cazul tau: P/U=I adica 70/12=5,8(3)

================

rezistentaŸ este conductibilitatea la trecerea curantului se masoara in ohmi(Ω) unde legea lui ohm spune ca:

R=U/I adica 1Ω=1V/1A

==================

alt amanunt este diametrul sarmei de bobinat: la sarma de cupru curentul suportat fara ca materialul sa se incalzeasca este de 4A/mm ptrat in sectiune

==============

tensiunea nominala la un generator este 14V , daca utilizezi bec la far de 40W + 40W ceilalti consumatori inseamna minim 80W, deci aproape 6A. Sarma trebe sa aiba min 1,5 mm patrati in sectiune adica aproape 1,4 mm in diametru

=============

daca mai ai intrebari, astept... Succes! :)

 

 

am eu o intrebare

daca rebobinez un rotor de nipru cu sarma mai groasa, ajuta la ceva?

pentru ca in primul rand mi s-a parut ciudat sa aiba o singura invaluire conectata non-stop la excitatie, si cam subtire...

si daca prin marirea diametrului conductorului si binenteles pastrarea (sau poate ca nu) a rezistentei per total(capete) a minunii o sa avem o fiabilitate si un plus de putere (W)

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

...daca rebobinez un rotor de nipru cu sarma mai groasa...

ve-i putea creste curentul de excitatie, evident curentul de iesire. El are acum cca 10-11Ω, rebobinand cu o sarma mai groasa si micsorand impedanta la 3-4Ω ve-i obtine catre 300-350W, deci teoretic dublu! Dar trebe tinut cont de capacitatea miezului magnetic, functie de suprafata lui in sectiune poti stii ce putere max poate debita si apoi calculezi bobinele. Altfel nu ve-i avea satisfactii! Ex: pentru o putere 10W, care inseamna o tensiune necesara de 20V la o intensitate de 0.5A. De asemenea, un secundar pentru alimentarea unui beculet pilot de 6V/0.3A. Suma puterilor va fi de (20x0.5)+(6x0.3)=10+1.8=11.8 adica aproximativ 12W. Puterea in wati se noteaza cu P. Suprafata de miez care se cere folosita poate fi obtinuta printr-o formula empirica simpla si anume S2=P, in care S este notatia pentru suprafata sectiunii exprimata in centrimetri patrati. Pt. scapari magnetice minime, calculate empiric cu formula 60/S, sau calculat confortabil cu 50/S. Deci pt 350W ai nevoie de 15 cm2 si 4 spire pe volt la stator sarma cu diametrul de min 1,4 mm.

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Salut. Andrei, sper ca te va ajuta ce voi scrie acum. Cauta in Topicul Voskhodistilor pe cineva care are motocicleta in stare buna de functionare si este dispus sa faca o colaborare cu tine. Poze, scheme electrice de principiu, scheme electrice facute "pe pozitie", masuratori facute la fata locului ale tensiunilor(U) si intensitatilor(I), pe grupuri de infasurari (bobine), in fata napolitanei si dupa napolitana. Poate gasesti chiar un magnetou defect pe care sa "experimentezi" ceea ce vrei sa faci. Repet acum, eu am facut adaptarea asta pe un Simson, fara sa fac nici o interventie in bobinaje, am fost multumit de ea, dar nu inteleg ceva la tine. De ce te cramponezi de "incarcarea unei baterii". Personal nu stiam cum sa scap la Simson de durerile de cap care m-i l-e producea bateria (6V, proasta, scumpa, nu se gasea) releul de incarcare (sensibil, mai greu de reparat, gaseam numai gioarse "paralizate" de altii). Doar daca ai o "surpriza" la aprindere, adica un CDI, care sa inlocuiasca magnetoul original, atunci inteleg. Cind am scapat de "durerile de cap" am zis ca traiesc alta viata pe motocicleta. Acum ceva la care trebuie sa fii FOARTE ATENT cind faci bobinele. Adica: INCEPUTUL BOBINEI si SFIRSITUL BOBINEI, LA INTERIORUL s-au EXTERIORUL BOBINAJULUI, SPRE ROTOR ori SPRE STATOR, SENSUL DE ROTATIE AL BOBINARII, LEGATURILE INTRE BOBINE ( inceput- sfirsit). Sint niste amanunte aparent minore, dar daca nu tii cont de ele nu vei reusi nimic. Nu stiu sa-ti explic tehnic ce se intimpla, dar o legatura gresita compromite totul. Nu vreau sa te dezamagesc dar e "lucrul dracului in casa popii" cu INDUCTIA, MAGNETISMUL REMANENT, SPATIUL INTER-FER, FLUXUL MAGNETIC, PUI ( P=U xI), LEGEA LUI OHM ( daca ai tu da-mi si mie). Totusi, intr-o nota de optimism, ceea ce vrei sa faci tu cu munca si migala este realizabil. Numai bine.

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

ve-i putea creste curentul de excitatie, evident curentul de iesire. El are acum cca 10-11Ω, rebobinand cu o sarma mai groasa si micsorand impedanta la 3-4Ω ve-i obtine catre 300-350W, deci teoretic dublu! Dar trebe tinut cont de capacitatea miezului magnetic, functie de suprafata lui in sectiune poti stii ce putere max poate debita si apoi calculezi bobinele. Altfel nu ve-i avea satisfactii! Ex: pentru o putere 10W, care inseamna o tensiune necesara de 20V la o intensitate de 0.5A. De asemenea, un secundar pentru alimentarea unui beculet pilot de 6V/0.3A. Suma puterilor va fi de (20x0.5)+(6x0.3)=10+1.8=11.8 adica aproximativ 12W. Puterea in wati se noteaza cu P. Suprafata de miez care se cere folosita poate fi obtinuta printr-o formula empirica simpla si anume S2=P, in care S este notatia pentru suprafata sectiunii exprimata in centrimetri patrati. Pt. scapari magnetice minime, calculate empiric cu formula 60/S, sau calculat confortabil cu 50/S. Deci pt 350W ai nevoie de 15 cm2 si 4 spire pe volt la stator sarma cu diametrul de min 1,4 mm.

 

stai putin

curentul de excitatie este o valoare data de releu in functie de necesar; numai ca la aceasi valoare de intrare poti obtine in functie de tem valori diferite

deci pentru a induce tensiune electromotoare mai mare ai nevoie de spira mai "groasa"

dar daca nr de spire scade din lipsa de spatiu, cu toate ca rezistenta se mareste ramane valabila tot aia cu miezul?

hm cred ca da.....

ma gandesc de ce nu au facut rusii o bobinare mai puternica..

posibil ca lucrul mecanic necesar sa fie prea mare, adika consum mai mare....?

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

stai putin...

..in cazul tau curentul de excitatie este limitat de sectiunea firului de sarma de pe rotor care nu suporta curenti mari, indiferent de intensitatea aplicata de releu. (furtun subtire/debit mic sau furtun gros/debit mare)..ce nu-ntelegi?

- spirele se calculeaza in spire/volt functie de sectiune(am scris anterior)

- puterea depinde de materialul tolei si de sectiunea miezului ...ti-am mai explicat o data! (aduni suprafetele miezurilor de la bobone si vezi ce putere maxima poti obtine, apoi functie de aceasta valoare calculezi restul alternatorului inclusiv parametrii rotorului(excitatiei), bobine spire, etc.

- rusii n-au calculat nimic atunci cand au facut alternatorul, pur si simplu l-au bobinat dupa necesitati - pe vremea aceea nu era obligatoriu sa circuli cu farul aprins! ..clar?

==============

Eu personal am ales solutia "rocknroll" la capitolul alternator la nipru! (alternator cu 4 infasurari de 600w, regulator incorporat, numai avantaje)

Editat de cristi 57
Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

nu stiu in ce sa editez tabelul :laugh: renunt sau o sa-l fac de mana si apoi o poza.. mai vad. Pana atunci, tot spuneai ca "prinzi" repede..

deci..nu, nu-i corecta! :laugh:

sunt 3 valori: tensiune(U) masurata in volti(V); intensitate(I) in amperi(A); putere(P) in watti(W) in paranteza am pus simbolurile

raportul dintre aceste valori este matematic: U=P/I sau I=P/U sau P=IU

deci in cazul tau: P/U=I adica 70/12=5,8(3)

================

rezistenta® este conductibilitatea la trecerea curantului se masoara in ohmi(Ω) unde legea lui ohm spune ca:

R=U/I adica 1Ω=1V/1A

==================

alt amanunt este diametrul sarmei de bobinat: la sarma de cupru curentul suportat fara ca materialul sa se incalzeasca este de 4A/mm ptrat in sectiune

==============

tensiunea nominala la un generator este 14V , daca utilizezi bec la far de 40W + 40W ceilalti consumatori inseamna minim 80W, deci aproape 6A. Sarma trebe sa aiba min 1,5 mm patrati in sectiune adica aproape 1,4 mm in diametru

=============

daca mai ai intrebari, astept... Succes! :)

 

 

ve-i putea creste curentul de excitatie, evident curentul de iesire. El are acum cca 10-11Ω, rebobinand cu o sarma mai groasa si micsorand impedanta la 3-4Ω ve-i obtine catre 300-350W, deci teoretic dublu! Dar trebe tinut cont de capacitatea miezului magnetic, functie de suprafata lui in sectiune poti stii ce putere max poate debita si apoi calculezi bobinele. Altfel nu ve-i avea satisfactii! Ex: pentru o putere 10W, care inseamna o tensiune necesara de 20V la o intensitate de 0.5A. De asemenea, un secundar pentru alimentarea unui beculet pilot de 6V/0.3A. Suma puterilor va fi de (20x0.5)+(6x0.3)=10+1.8=11.8 adica aproximativ 12W. Puterea in wati se noteaza cu P. Suprafata de miez care se cere folosita poate fi obtinuta printr-o formula empirica simpla si anume S2=P, in care S este notatia pentru suprafata sectiunii exprimata in centrimetri patrati. Pt. scapari magnetice minime, calculate empiric cu formula 60/S, sau calculat confortabil cu 50/S. Deci pt 350W ai nevoie de 15 cm2 si 4 spire pe volt la stator sarma cu diametrul de min 1,4 mm.

 

 

Da domnule. Abia acum se vede o mana de ajutor si un pic de bunavointa. Rezultatul nu poate fii decat: foarte frumos.

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Pentru domnul Victor: Pe MZ am magnetou de Minsk, cu flansa si am vazut cum e sa nu ai baterie. Dezavantajele sunt cele enumerate de dumneavoastra, atunci cand aveati Simsonul cu magnetou de Voshod. Vreau sa incarc o baterie pentru a scapa de acele lumini slabe cand motorul sta la ralanti, pentru a avea semnalizari puternice atunci cand ma apropii de o intersectie si turatia motorului scade pana aproape de ralanti. De asemeni, evit sa merg cu motorul turat, la drum merg cu 2000 - 2500 de ture (dupa ureche, nu am turometru) si noaptea am nevoie de un far puternic, care sa nu ma oblige sa stau cu motorul turat la 3000 - 4000 de ture. Acum vreo 2 luni ma gandeam sa pun un senzor AT 011 (Targu Mures) dar am renuntat la idee fiindca sunt multumit de platina, vreau ca magnetoul original al Simsonului sa-si faca treaba in continuare.

 

 

Si eu aveam de gand sa ma duc la cineva cu un Voshod si sa il rog sa ma lase sa masor cu un multimetru, tot ce se poate masura.

 

Multumesc pentru amanuntele despre bobine, nu sunt deloc minore, o sa fiu atent.

 

Multumesc si domnului Cristi pentru ce a scris pe pagina anterioara, informatiile sunt la fix.

 

Am vorbit cu un prieten, care este convins ca pana si navele spatiale, la baza, sunt facute tot de mana omului. :laugh: Ma va ajuta cu un magnetou si o napolitana de Voshod, le voi lua de la el inainte de sarbatori, apoi voi putea trece si la practica.

 

Numai bine!

Editat de Andrei_D
Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Pentru domnul Victor: Pe MZ am magnetou de Minsk, cu flansa si am vazut cum e sa nu ai baterie. Dezavantajele sunt cele enumerate de dumneavoastra, atunci cand aveati Simsonul cu magnetou de Voshod. Vreau sa incarc o baterie pentru a scapa de acele lumini slabe cand motorul sta la ralanti, pentru a avea semnalizari puternice atunci cand ma apropii de o intersectie si turatia motorului scade pana aproape de ralanti. De asemeni, evit sa merg cu motorul turat, la drum merg cu 2000 - 2500 de ture (dupa ureche, nu am turometru) si noaptea am nevoie de un far puternic, care sa nu ma oblige sa stau cu motorul turat la 3000 - 4000 de ture. Acum vreo 2 luni ma gandeam sa pun un senzor AT 011 (Targu Mures) dar am renuntat la idee fiindca sunt multumit de platina, vreau ca magnetoul original al Simsonului sa-si faca treaba in continuare.

 

 

Si eu aveam de gand sa ma duc la cineva cu un Voshod si sa il rog sa ma lase sa masor cu un multimetru, tot ce se poate masura.

 

Multumesc pentru amanuntele despre bobine, nu sunt deloc minore, o sa fiu atent.

 

Multumesc si domnului Cristi pentru ce a scris pe pagina anterioara, informatiile sunt la fix.

 

Am vorbit cu un prieten, care este convins ca pana si navele spatiale, la baza, sunt facute tot de mana omului. :laugh: Ma va ajuta cu un magnetou si o napolitana de Voshod, le voi lua de la el inainte de sarbatori, apoi voi putea trece si la practica.

 

Numai bine!

 

am avut si eu un mz 250 cu aprindere de minsk prima cu platina,cam naspa, si urmatoarea elctronica care avea o placa care ridica tensiunea curentului si o stabiliza la nustiucat...

cert e ca niciodata nu aveam probleme cu aprinderea si cu lumina,datorita placii stabilizatoare-ridicatoare de curent,si in ultimul caz pornirea,prima pedala totdeauna;

asa ca mai bine cauta una deasta si o sa fii fericit toata viata de performantele obtinute;

ciao

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

"am eu o intrebare

daca rebobinez un rotor de nipru cu sarma mai groasa, ajuta la ceva?

pentru ca in primul rand mi s-a parut ciudat sa aiba o singura invaluire conectata non-stop la excitatie, si cam subtire...

si daca prin marirea diametrului conductorului si binenteles pastrarea (sau poate ca nu) a rezistentei per total(capete) a minunii o sa avem o fiabilitate si un plus de putere (W)"

 

Nu ajuta, ci dimpotriva duce la scaderea randamentul generatorului. In proiectarea unui generator se incearca minimizarea pe cat posibil a curentului de excitatie. Nu doar rusii au facut bobina de excitatie cu sarma subtire si spire multe, ci asa se face. Uite un simplu rationament: rebobinezi inductorul cu sarma de grosime dubla si sectiune de 4 ori mai mare. Atunci o sa-ti incapa spire de 4 ori mai putine. Da, poti creste curentul de excitatie de 4 ori, dar vei avea aceeasi solenatie (N*I), deci acelasi flux si aceeasi tensiune indusa. Nici un castig. Aparent n-ai nici ce pierde, fiindca puterea pierduta pe infasurarea de excitatie (I^2*R) ramane aceeasi. Da, dar o parte mai mare din curentul de la bornele indusulului va trebui sa alimenteze bobina de excitatie, deci ramane mai putin curent util disponibil, adica randament mai mic.

 

Pt Andrei: E prea complicat sa-ti faci magnetou. Parca am inteles ca ai de gand sa-ti strunjesti statorul (care e indus). Pai nu-i admis. Trebuie facut din tole. Las-o balta. Iti propun o solutie extrem de simpla:

Nu inlocui dinamul de 6V. Prin dublarea curentului de excitatie iti va da 12V. Asa am facut eu la motocicleta mea anul trecut si merge f bine. Creste pierderea pe infasurarea de excitatie si scade usor randamentul, dar la turatii mari aceasta scadere e nesemnificativa. Pt asta trebuie facut un releu regulator electronic.

Nu zic ca e solutie excelenta, dar merge f bine si n-are rost sa te complici facand magnetou.

Editat de ViorelX
Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

salut ,idea e sa ai o ancarcare buna,nubobina rotorul el are o impedanta calculata pe antreg ansamblul alternatorului ,deci cauta un releu electronic si modifica alimentarea permanenta a excitatiei deci ouneo pe contact asfalt uscat si succes la rezolvarea problemei. :smoke:

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Vizitator
Răspunde la acest topic...

×   Alipit ca text avansat.   Restituie formatare

  Doar 75 emoji sunt permise.

×   Linkul tău a fost încorporat automat.   Afișează ca link în schimb

×   Conținutul tău precedent a fost resetat.   Curăță editor

×   Nu poți lipi imagini direct. Încarcă sau inserează imagini din URL.

 Share

  • Navigare recentă   0 membri

    Nici un utilizator înregistrat nu vede această pagină.

×
×
  • Creează nouă...