Sari la conținut

Razboiul Jawa-jupiter


jawaman
 Share

Postări Recomandate

ca sa incep trebuie sa mentionez ca am avut atat jawa(jawe)cat si jupiter(e drept doar unul singur).oricum am mentionat asta nu ptr. ca sa va pregatesc pentru o pledoarie pro sau contra uneia dintre marci bazata pe experienta personala ci doar ca sa vedeti ca sunt deschis in vederi si incerc toate inainte sa ma pronunt.oricum o sa incerc sa argumentez cu chestii solide si verificabile afirmatiile pe care le voi face[fie ele istorice,tehnice sau de alta natura].sa o luam cu inceputul.jawa a luat nastere in 1929 ca o divizie a firmei Janetek,la vremea aceea unul dintre cei mai mari producatori de armament din Cehia.a fost o decizie strategica de a diversifica productia pentru ca cea de armament nu mai parea a avea perspectiva .pentru ca firma nu avea experiente in domeniul moto s-a decis producerea sub licenta a unui model german,Wanderer 500 OHV.era o motocicleta inovativa ptr. vremea sa insa cam scumpa de produs[mai ales in conditiile crizei economice care afecta intreaga lume la inceputul dec. 3].jawa 500 ohv era un monocilindru in patru timpi cu transmisie pe cardan,capabil de 110 km/h.[intre paranteze fie spus multe rusesti relativ noi nu prea se mai pot mandri cu asemenea top speed,dar sa nu deviem].acum in ceea ce priveste inceputurile firmei IJ[de asemenea un mare producator de armament ]cu totii cred ca suntem de acord ca stim cam cum a inceput povestea cu fabrica DKW luata cu japca ca dezpagubire de razboi.primul rezultat a fost productia primului model de ij 350[monocilindru]copie aproape la indigo a modelului DKW NZ 350 datand de la sfarsitul anilor `30.la jawa primul model produs in serie mare dupa razboi a fost Jawa 250 Perak[tip 10] un model revolutionar dezvoltat in secret in timpul ocupatiei germane si testat in conditii reale 100000 km[in vreme de razboi!].aici trebuie mentionat ca toate modelele jawa dezvoltate dupa primul,produs sub licenta,au fost creatii proprii si originale si nu copii sau jafuri intelectuale ca cele rusesti!aici nu vorbesc de calitatea tehnica sau de fiabilitate ci strict de originalitate inginereasca[dovedita de altfel in cazul Jawa si de nenumarate brevete de inventie inregistrate:vezi ambreiaj semi-automat,carenaj far,capac carburator etc.].la IJ prima tentativa de creatie vag originala o sa vi se para paradoxal a fost chiar jupiterul,desi si in acest caz inginerii sau inspirat la greu dupa modelele germane Dkw 350 S si Adler MB 250[sa ma explic:de la dkw au luat transmisia primara cu lant duplex iar de la Adler ambielajul,de fapt doua reunite cu o pana woodroof centrala].in fine au mai luat ei cate ceva de ici de colo,inclusiv sistemul de debreiere semi-automata de la jawa protejat prin brevet[dar incearca sa te feresti de rus cu o bucata de hartie...].in fine au incropit un motor de 350 in doi cilindri pe care l-au varat intr-un cadru de planeta[parca tipizat si insensibil la eventuale tentative de imbunatatire;practic acelasi vreme de 50 de ani!].prima Jawa de 350 in doi cilindri si doi timpi a derivat din cea de 250[acelasi cadru,motor exterior similar,cutie de viteze identica etc.]si a aparut in 1947 cu 13 ani inaintea jupiterului care si in 1960 era ultra si in intregime expirat[look,design,solutii tehnice]pentru simplul motiv ca se baza pe ceva care aparuse in Germania in 1952-53[Adler,DkW]si nu beneficia de nimic inovator sau original.a si intre timp cat rusii se chinuiau sa scoata si ei un prapadit de 350 in doi timpi,cei de la jawa au spart gura targului cu un bicilindru[twin] de 500 cm3,cu arbore cu came in chiulasa,ce dezvolta 28 C.P. la 5800 rpm si atingea 147 km/h solo[asta se intampla in 1952 pe cand inca rusii nu scosesera nici macar IJ-ul Festival,ce sa mai vorbim de Jupiter].dar 4 timpi in lumea comunista era o excentricitate si din 1958 a iesit din productie[din pacate.mai ales cand ne referim la varianta de curse a acestui model,care cu DOHC si doua carburatoare scotea 50 C.P. la 8000 rpm si atingea 200 km /h[1955].

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

ca sa incep trebuie sa mentionez ca am avut atat jawa(jawe)cat si jupiter(e drept doar unul singur).oricum ].

continuare:

sa revenim.in 1954[prototipul a inceput sa fie testat si produs in preserie inca din 1953]a fost lansata in productia de serie Jawa 354[doi cilindri,350,14c.p.,115 km/h]ce se deosebea de prima Jawa 350 prin cadru,suspensia spate cu bascula ,furca tlehidraulica etc.intr-un cuvant singurul lucru ce il mai avea in comun cu Ogarul[porecla primului 350]era motorul,care in 1956 avea sa mai capete 2c.p. si 5km/h.inclusiv rotile au fost schimbate ele nemai fiind de 19`` ci de 16`` ptr.a majora cursa suspensiilor si a imbunatatii confortul[rotile de 16 erau noua moda la motoarele anilor `50,vezi MZ ES 250,Adler MB 250 s.a.].de altfel porecla acestui model[si a celui de 250,dupa parerea mea umila poate mai reusit]a fost Kyvacka,ceea ce in ceha inseamna sprintara,si s-a datorat tocmai suspensiilor foarte lungi si comfortabile.acest model ca si cele precedente a fost exportat in numeroase tari din toata lumea dovedindu-se de o fiabilitate si simplitate uimitoare.S.U.A. s-a numarat printre tarile importatoare,la fel si Canada,Marea Britanie,Iran,Turcia,Olanda etc.contemporan cu primul Jupiter a fost modelul 354-04,care desi avea doar 16c.p. fata de cei 18 ai rusului il batea la capitolul motricitate din cauza diferentei de greutate[140 kg la jawa in vreme ce jupi avea peste 160 kg].consumul la jawa era in jur de 4-5 litri la drum intins in timp ce rusnacului nu-i ajungeau uneori nici 6-7 litri[asta si din cauza carburatoarelor rusesti vestite ptr. lipsa lor de progresivitate ,dar si pentru ca motorul ij-ului era mai putin elastic si trebuia sa folosesti mai des etajele inferiaore ale cutiei].in 1964 apare jawa 354-06,cu motor reproiectat,acum capabil de 18c.p. la 5000 rpm[la fel ca si al rusului]si vreo 120-125 km/h.consumul acrescut putin ptr. ca raportul final de transmisie a fost scurtat si motorul se tura putin mai tare la aceeasi viteza.dar cu toate acestea la capitolul consum jawa taia jupiterul la orice ora,si asta cu minimum 1 litru.schimbarile estetice fata de prima varianta au fost nesemnificative,dar acelasi lucru pot sa-l spun si despre jupiter care a ramas neschimbat pana la jupiter 3 in 1972.Rusii au decis sa pastreze exteriorul neschimbat si sa imbunatateasca lucrurile la interior,astfel ca motorul a suferit oarescari modificari interne care treptat i-au majorat puterea de la 18 la 25-26 c.p.toate aceste cresteri de putere au fost taxate la capitolul consum,fiabilitate,uzura si nu s-au materializat prin cresteri semnificative de viteza[max.135-140 km/h].de altfel orice posesor de jupiter va poate confirma ca daca avansezi in seria jupiter fiabilitatea scade treptat,primele tipuri fiind cele mai rezistente ,aceasta scazand insa treptat pe masura ce motorul devenea tot mai puternic fara insa a se imbunatati semnificativ la capitolul mecanica[aceleasi bucse de bronz la bolt piston,rulmenti ambielaj pe role libere,selector viteze greoi,ambreiaj suprasolicitat,ambielaj slab etc.].prima schimbare majora la jawa a fost facuta la mijlocul anilor `60 cand s-a decis tipizarea constructiei de motoare si impartirea acesteia la cei doi mari producatori:astfel modelele de 125 si 175 urmau sa fie produse de CZ iar cele de 250 si 350 de Jawa.de altfel observam ca din 1963 Jawa nu mai are in gama motoare mai mici de 250 pana in 1968 cand incearca cu Jawa 90 Roadster/Cross producerea unei motociclete usoare dar cu performante bune ptr. piata tinerilor motociclisti occidentali.deci in 1964 incepe munca de proiectare la un nou propulsor[doi cilindri,in versiuni de 250 si 350 cm3 care urma sa motorizeze o gama tipizata de modele-UR(Unifikovana Rada-Gama Unificata).in 1965 au aparut primele prototipuri ce utilizau o constructie similara modelului german MZ ES 250-Gat de lup,adica far incorporat in ansamblu cu rezervorul,furca tip bicicleta,in Y.in serie s-a fabricat vreo doi ani o varianta modificata a acestor prototipuri,poreclita Bizon datorita aspectului masiv dat in principal de rezervorul de benzina,care acum nu mai facea corp comun cu farul.acest model nu a avut deloc priza la public si Jawa a stiut sa-si limiteze pierderile si a decis rapid stoparea productiei.dar acum firma avea un nou motor[relativ modern ptr. acea vreme ]si a hotarat ca e profitabil sa construiasca un cadru nou in jurul acestuia.asa a aparut in 1972 Jawa 634,predecesoare a mai bine cunoscutei Jawa 350 TS ,numita gresit de unii California.Jawa 634 avea un cadru super rigid derivat direct din cel al modelelor enduro si cross ale firmei care in anii `70 castigau competitie dupa competitie in lumea curselor de anduranta si regularitate[asta aviz amatorilor care insista sa creada ca Jawa e doar o batranica care nu poate decat sa te duca pana in piata si inapoi].Cadrul deci era la indemana si era testat,motorul de asemenea;restul a fost usor.productia propriu-zisa a debutat la sfarsitul lui 1973 si a continuat cu diverse variante pana in 985-86 cand s-a sistat.intre timp intrase in serie si Jawa 638 TS,care beneficia de alternator,motor reproiectat[mai usor insa nu neaparat si mult mai bun],design modificat,mai modern etc.Continuarea producerii unei versiuni pe 6v si dinam era un non-sens asa ca decizia nu a constituit o surpriza ptr. nimeni insa trebuie sa mentionez ca motorul de 634 e mai bun decat cel de 638 in multe privinte.In ceea ce priveste Jupiterul cam in aceeasi vreme cand se pregatea lansarea Jawei 634 a fost introdus Jupiter 3,versiunea cea mai puternica,cu 27c.p.,chiar daca nu la roata ci masurata la arbore dupa norma GOST,fara dinam si ambreiaj[un fel de S.A.E. rusesc].Jawa in schimb avea 21c.p. la roata spate,iar versiunile finale aveau in jur de 23-24,poate chiar 25 c.p..

 

continuare:

poate ca jupiterul 3 are o viteza maxima superioara jawa 634[desi asta ramane de discutat],dar in exploatare motorul de jawa cred ca e superior[mai fiabil,mai simplu,mai mic ca gabarit,cutie mai lunga pretata mai bine exploatarii cu atas etc..in plus jawa e mai usoara si mai manevrabila si are o garda la sol mai mare ceea ce ii permite o exploatare mai sportiva.cu aparitia lui jupi 4 situatia s-a mai echilibrat oarecum la capitolul greutate[jawa a mai castigat cateva kg iar jupi a mai slabit usor],suspensiile rusului au fost revizuite fiind acum mai dure si deci mai sporitive.prin asta a fost imbunatatita si tinuta la drum,care in cazul variantelor anterioare era influentata negativ de moliciunea suspensiilor si de garda redusa la sol.Jupiterul a primit mai repede 12v ca jawa,care a lansat 638-ul doar in 1984,in schimb la aparitia acesteia din urma distanta dintre acesti doi alergatori de cursa lunga a inceput sa creasca din nou,in favoarea Jawei care avea un look mai sportiv,un motor mai usor si modernizat,dotari mai complete[turometru]si alte mici tuseuri care ii creau unele avantaje.din nou la capitolul consum Jawa era mai putin gurmanda cu 5-6 litri/100km in vreme ce Jupiterul cu masivul sau K-68 atingea lejer 7 l la o exploatare sportiva[ca sa nu mai vorbesc de atas care ii marea apetitul pana la 9-10 litri adica cam cat un Wartburg care sa nu uitam ca era totusi un automobil tot cu motor in doi timpi,dar de 900 cm3].Ceea ce pana acum Jawa pierduse la capitolul racire[care stiti ca nu permite unui motor racit cu aer sa circule mult timp la puterea maxima,mai ales pe canicula ]fiindca avusese pana atunci cilindri din fonta,a recuperat cu noii cilindri din aliaj,care permiteau mai mici tolerante intre piston si camasa asigurand astfel o etansare mai buna,o functionare mai silentioasa si un regim termic mai redus[deci putere max.pe distante mai lungi fara aparitia gripajelor,una din neplacutele caracteristici ale primelor tipuri de Jawa cu cilindri din fonta].Deficientele de natura mecanica ale ambelor motoare sunt cunoscute[ambielaj la jupiter;cutie sensibila la Jawa]dar un mare neajuns comun e sistemul de aprindere cu contacte mecanice care se cere rapid inlocuit daca vrei sa beneficiezi din plin si in siguranta de potentialul motorului.de altfel la sfarsitul anilor `80 ambele firme au propus aprinderi electronice care insa nu erau oferite in serie ci doar ca after-market si la niste preturi exorbitante[mai ales relativ la simplitatea lor in conditiile in care si majoritatea componentelor sunt ieftine si usor procurabile].

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Cred ca si o carte despre integrale este scrisa mai citetz.

 

Formateaza si tu textul ala ca nu cred ca va citi cineva.

 

Oricum posturile cu mai mult de 5 randuri devin plictisitoare

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Interesant

1 ;)

Uite eu l-am citit pana la capat.

....si seamana cu multe aspecte din realitate care ne-au dat dureri de cap(si de spate.....si de picioru' drept... :ok: )

 

Cred ca si o carte despre integrale este scrisa mai citetz.

 

Formateaza si tu textul ala ca nu cred ca va citi cineva.

 

Oricum posturile cu mai mult de 5 randuri devin plictisitoare

..oare am fost bun la integrale? :lol: .....

Editat de drobu
Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Istoria Ijului incepe dinainte de razboi, cu cateva motociclete originale, si multe copii Harley Davidson 750, precursorul M72-ului in armata rusa. Fabrica din IZhmash e un gigant industrial care construieste masini, motociclete, tot felul de kalashnikoave, proiectile, masini-unelte, barci si cate si mai cate. In vremea comunismului a fost o fabrica moderna cu benzi de asamblare, cu roboti, calculatoare, sudura performanta, vopsire electrostatica. Partilor mecanice din Ij , mai ales cel monocilindric, nu le poti reprosa mare lucru din punct de vedere al calitatii fabricatiei.

 

 

Ijul cu K63,65,68 nu consuma 10 cu atas, sa zicem ca in cel mai rau caz consuma 7.

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Interesant. Cui nu-i place sa nu citeasca ;)

Mai ales ca am avut prin 92 o Jawa de 350 nou-nouta. Si am cam mers pe ea destul. Am vandut-o pe la20-25.000 km fara sa aibe nici o problema :lol:

Editat de serbancuhonda
Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Vizitator stress_L&P

jawa e mai fiabila decat jupi dar nu cu mult daca ai grija de el ;) in schimb eu n-am atins performantele ij-ului cu jawa! ma refer la variantele "stock" si amandoua erau in stare foarte buna! de consum ce sa zic? jawa mea la drum drept la campie lua 3.5 si la munte 4 % iar in oras intre 5 si 10, in functie de cum mergeam! ij-ul lua 4 la drum drept, 4.5 la munte si in oras la fel, intre 5 si 10 :lol:

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Vizitator moto_comuniste

Foarte fain! Si uite ca am reusit sa citesc tot dintr-o suflare!

Io stiam ca Wanderer era o firma austriaca;

Jawa vine de la Frantisek JAnecek (numele proprietarului fabricii) si WAnderer (motorul produs sub licenta).

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

la ce vreme superba e afara, prefer sa ma plimb cu motorul decat sa citesc telenovele motociclistice :lol:

poate mai incolo, pe la toamna, voi citi :ok:

asta nu inseamna ca nu imi place ce scrie Jawaman si Aleko ;)

Editat de Nick61
Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Vizitator
Răspunde la acest topic...

×   Alipit ca text avansat.   Restituie formatare

  Doar 75 emoji sunt permise.

×   Linkul tău a fost încorporat automat.   Afișează ca link în schimb

×   Conținutul tău precedent a fost resetat.   Curăță editor

×   Nu poți lipi imagini direct. Încarcă sau inserează imagini din URL.

 Share

  • Navigare recentă   0 membri

    Nici un utilizator înregistrat nu vede această pagină.

×
×
  • Creează nouă...