dedant68 Postat Februarie 22, 2015 Autor Share Postat Februarie 22, 2015 Vlad, eu am pos o conditie sa pacalesc, exact cum spui tu, am analizat situatia in sensul ca Rp(rezistenta totala) este cea noua pe care eu o vreau ca sa inchida la 85 grdC circuitul, iar pentru 85 grdC o aleg din tabel ! Si ca sa ajung la noua rezistenta(aceasta din tabel) pun in paralel pe Rx si o calculez.Te rog pune pe hartie varianta ta cu schema si calcul, cum le vezi. Referitor la cupla cu bimetal, daca doresc sa conectez motorul electroventilatorului la 85gdrC, schimb cupla( aici este vorba de o lamela bimetal care se inconvoaie si inchide in contact la o anumita temperatura, la racire se deconecteaza), adaptez partea electromecanica la rezultatul dorit, de ce sa introduc electronica? Sau varianta a doua, se elimina cupla, se introduce un senzor/termistor + releu si se comanda electromotorul ventilatorului. Montaj pentru acest modul_cred ca sunt cateva variante care pot fi lucrate pentru comanda electronica a releului_ discutii. Dar referitor la un senzor deja montat, se pot implementa montaje mai simple. Citează Link spre comentariu Distribuie pe alte site-uri More sharing options...
yo4hgx Postat Februarie 22, 2015 Share Postat Februarie 22, 2015 (editat) Unde vezi aceasta caracteristica puternic neliniara? de exemplu asta Nu ai fost atent, senzorul indicat de tine este pentru ECU si nu pentru comanda directa a releului ventilatoarelor. Editat Februarie 22, 2015 de yo4hgx Citează Link spre comentariu Distribuie pe alte site-uri More sharing options...
vlad58 Postat Februarie 22, 2015 Share Postat Februarie 22, 2015 (editat) Nu ai fost atent, senzorul indicat de tine este pentru ECU si nu pentru comanda directa a releului ventilatoarelor. Pune o caracteristica si iti dau dreptate. Pai daca alea daca au prag la 0,5ohm inseamna ca intra intr-o punte ceva si cu un montaj se face comanda nu direct, asta se discuta. Directa se face cu bimetal. In rest e ECU nu-i Ecu ci un montaj tot termistor este. Editat Februarie 22, 2015 de vlad58 Citează Link spre comentariu Distribuie pe alte site-uri More sharing options...
dedant68 Postat Februarie 22, 2015 Autor Share Postat Februarie 22, 2015 Un ECT pentru honda, unde este neliniaritatea accentuata? Citează Link spre comentariu Distribuie pe alte site-uri More sharing options...
yo4hgx Postat Februarie 22, 2015 Share Postat Februarie 22, 2015 Pune o caracteristica si iti dau dreptate. Pai daca alea daca au prag la 0,5ohm inseamna ca intra intr-o punte ceva si cu un montaj se face comanda nu direct, asta se discuta. Directa se face cu bimetal. In rest e ECU nu-i Ecu ci un montaj tot termistor este. Nu am nevoie sa-mi dai "dreptate"... cauta in orice schema electrica unde releul ventilatorului este comandat DIRECT de asa zisul "senzor" (termistor). Si ia mai gandeste-te ... 0.5 OHMS, aia e rezistenta sau aproape scurt circuit? Citează Link spre comentariu Distribuie pe alte site-uri More sharing options...
dedant68 Postat Februarie 22, 2015 Autor Share Postat Februarie 22, 2015 senzor sau bimeta/ ECU sau pornire directa si homemade senzor+releu+circuit electronic comanda pentru releu, sunt 3 variante diferite Citează Link spre comentariu Distribuie pe alte site-uri More sharing options...
yo4hgx Postat Februarie 22, 2015 Share Postat Februarie 22, 2015 Un ECT pentru honda, unde este neliniaritatea accentuata? Ala e senzor de temperatura pentru ECU sau indicator de bord, nu de comanda directa a releului (dealtfel vezi ca rezistenta este data in KiloOhms) si nu e bine sa te joci cu calibrarea de fabrica. Cum spuneam insa, tensiunea aia se poate folosi ca referinta pentru un montaj separat de comanda a pornirii ventilatorului. Citează Link spre comentariu Distribuie pe alte site-uri More sharing options...
dedant68 Postat Februarie 22, 2015 Autor Share Postat Februarie 22, 2015 Ala e senzor de temperatura pentru ECU sau indicator de bord, nu de comanda directa a releului (dealtfel vezi ca rezistenta este data in KiloOhms) si nu e bine sa te joci cu calibrarea de fabrica. Cum spuneam insa, tensiunea aia se poate folosi ca referinta pentru un montaj separat de comanda a pornirii ventilatorului. Cuta o reprezentare ca eu nu gasesc sa discutam pe ea..cand o sa faci o adaptare, lucrezi cu senzori de la fabricant, in locul termocuplei/bimetal introduci senzorul dat de un fabricant, aduci modificari pe circui RA(reglare automata)..cam acestia sunt senzorii. Citează Link spre comentariu Distribuie pe alte site-uri More sharing options...
vlad58 Postat Februarie 22, 2015 Share Postat Februarie 22, 2015 (editat) Nu am nevoie sa-mi dai "dreptate"... cauta in orice schema electrica unde releul ventilatorului este comandat DIRECT de asa zisul "senzor" (termistor). Si ia mai gandeste-te ... 0.5 OHMS, aia e rezistenta sau aproape scurt circuit? Deci vorbim sau nu de termistor? daca e termistor atunci aia e caracteristica, sau poate sti vreunul cu multiplicare in avalansa. Daca e comandat direct e asa cum am spus nu termistor ci bimetal. Pune o schema adu ceva argumente ca eu sunt Toma necredinciosul, nu de alta da sa vorbim pe ceva concret. o,5 ohm 10 A inseamna 5V , nu e scurt e risipa. Editat Februarie 22, 2015 de vlad58 Citează Link spre comentariu Distribuie pe alte site-uri More sharing options...
yo4hgx Postat Februarie 22, 2015 Share Postat Februarie 22, 2015 Ne cam invartim in jurul cozii... Repet, la motoarele cu comanda ventilatorului neasistata de ECU, pornirea se realizeaza direct, cu cupla termo-mecanica sau senzor (termistor neliniar care la o anumita temperatura prezinta brusc o scadere a rezistentei in zona conductivitatii, ex. 0.5ohms) si releu. Verifica in orice schema si o sa vezi ca motoarele cu ventilatorul comandat direct in varianta sezor-releu mai includ inca un senzor (termistor mai liniar) pentru indicatorul de temperatura din bord, care nu este altceva decat un V-metru analogic sau digital inseriat cu termistorul din radiator. Citează Link spre comentariu Distribuie pe alte site-uri More sharing options...
dedant68 Postat Februarie 22, 2015 Autor Share Postat Februarie 22, 2015 Dar exista si varinta directa_bimetal sau Fan Switch in scheme +electroventilator. Eu cred ca aceasta denumire de termocupala induce gresesi_termocupla=bimetal=contact direct inchis sau deschis in functie de temperatura, nu mai discut de SENZOR..Si revin, termenul de terrmocupla este gresi pus aici sau reprodus, pentru ca termocuplele sunt traductoare parametrice, bazate pe efectul Seebeck, o tensiune electromotoare generata datorita diferentei de temp la 2 electrozi. Citează Link spre comentariu Distribuie pe alte site-uri More sharing options...
vlad58 Postat Februarie 22, 2015 Share Postat Februarie 22, 2015 Ne cam invartim in jurul cozii... Repet, la motoarele cu comanda ventilatorului neasistata de ECU, pornirea se realizeaza direct, cu cupla termo-mecanica sau senzor (termistor neliniar care la o anumita temperatura prezinta brusc o scadere a rezistentei in zona conductivitatii, ex. 0.5ohms) si releu. Verifica in orice schema si o sa vezi ca motoarele cu ventilatorul comandat direct in varianta sezor-releu mai includ inca un senzor (termistor mai liniar) pentru indicatorul de temperatura din bord, care nu este altceva decat un V-metru analogic sau digital inseriat cu termistorul din radiator. Deci nici tu nu stii cam care ar fi caracteristica senzorului ce comanda releul, presupui ca ar fi profund asimptotica la atigerea temperaturii, repet daca are multiplicare in avalansa sunt de acord dar pana nu-mi vii cu o caracteristica sunt suspicios. Da-ne o referinta un link ceva, dar nu un link de forum (ca aia isi dau cu presupusul ca si noi)ci unul de producator. Citează Link spre comentariu Distribuie pe alte site-uri More sharing options...
dedant68 Postat Februarie 22, 2015 Autor Share Postat Februarie 22, 2015 Varianta optima si reala ar fi alegerea unui anumit motor pe care se poate face aplicatia, daca nu realizarea machetei la nivel de masa de lucru_electroventilator + senzor introdus in vas cu apa incalzita+termometru si vas cu gheata +(modul electronic de comanda) +releu +acumulator. Se proiecteaza circuitul/modului electronic, un releu care sa suporte max 20A prin circuitele principale si aplicatia practica. Am un electroventilator+ celelalte, fara senzor. Altfel ne pierdem timpul in discutii ...In functie de senzor si temp. de comanda se stabilesc necunoscutele pentru modulul electronic_Eu asa vad rezolvarea .. Este varainta in care la un motor se elimina bimetalul si se adopta ce este aici. Citează Link spre comentariu Distribuie pe alte site-uri More sharing options...
yo4hgx Postat Februarie 22, 2015 Share Postat Februarie 22, 2015 Deci nici tu nu stii cam care ar fi caracteristica senzorului ce comanda releul, presupui ca ar fi profund asimptotica la atigerea temperaturii, repet daca are multiplicare in avalansa sunt de acord dar pana nu-mi vii cu o caracteristica sunt suspicios. Da-ne o referinta un link ceva, dar nu un link de forum (ca aia isi dau cu presupusul ca si noi)ci unul de producator. Nu am timp de cautat si nici nu insist sa conving pe nimeni. Un lucru e cert insa, cauta orice schema de motor fara control electronic al temperaturii si o sa vezi ca atunci cand comanda ventilatoruui se face cu releu, releul la randul lui este comandat prin inserierea cu bobina sa a unui "senzor". Indiferent daca e un termo-switch mecanic (de putere mica si asa ar explica necesitatea releului) sau un termistor, ca releul sa cupleze e nevoie ca rezistenta "senzorului" sa se apropie de zero, adica practic sa puna la masa minusul releului. Dealtfel vad ca se ignora insistent ca chiar in exemplul lui dedant rezistenta "senzorului" la care face referinta este de... 0.5ohms. Orice termistor pe post de senzor de temperatura prezinta o variatie a rezistivitatii pe 0-100gr.C de la cativa KOhms la cateva sute de Ohms. In aceste conditii, fie ca e vorba de un switch mecanic sau electric, o rezistenta in paralel nu va schimba temperatura de prag de comanda. » Post actualizat in 22 Feb 2015 21:44 Varianta optima si reala ar fi alegerea unui anumit motor pe care se poate face aplicatia, daca nu realizarea machetei la nivel de masa de lucru_electroventilator + senzor introdus in vas cu apa incalzita+termometru si vas cu gheata +(modul electronic de comanda) +releu +acumulator. Se proiecteaza circuitul/modului electronic, un releu care sa suporte max 20A prin circuitele principale si aplicatia practica. Am un electroventilator+ celelalte, fara senzor. Altfel ne pierdem timpul in discutii ...In functie de senzor si temp. de comanda se stabilesc necunoscutele pentru modulul electronic_Eu asa vad rezolvarea .. Este varainta in care la un motor se elimina bimetalul si se adopta ce este aici. OK, presupunem ca este vorba de motoare cu termo-cupla mecanica (pe care nu gasim sau nu vrem sa o inlocuim). Citează Link spre comentariu Distribuie pe alte site-uri More sharing options...
vlad58 Postat Februarie 22, 2015 Share Postat Februarie 22, 2015 1Nu am timp de cautat si nici nu insist sa conving pe nimeni. Un lucru e cert insa, cauta orice schema de motor fara control electronic al temperaturii si o sa vezi ca atunci cand comanda ventilatoruui se face cu releu, releul la randul lui este comandat prin inserierea cu bobina sa a unui "senzor". Indiferent daca e un termo-switch mecanic (de putere mica si asa ar explica necesitatea releului) sau un termistor, ca releul sa cupleze e nevoie ca rezistenta "senzorului" sa se apropie de zero, adica practic sa puna la masa minusul releului. Dealtfel vad ca se ignora insistent ca chiar in exemplul lui dedant rezistenta "senzorului" la care face referinta este de... 0.5ohms.2 Orice termistor pe post de senzor de temperatura prezinta o variatie a rezistivitatii pe 0-100gr.C de la cativa KOhms la cateva sute de Ohms. In aceste conditii, fie ca e vorba de un switch mecanic sau electric, o rezistenta in paralel nu va schimba temperatura de prag de comanda. » Post actualizat in 22 Feb 2015 21:44 1.Pai de ce ai mai postat? 2 In primul rand "termistor pe post de senzor de temperatura" e cam pleonasm, cu asta se ocupa, ia cauta prin cataloage si gasesti termistoare"pe post de senzor de temperatura" si la 1ohm nominal. Citează Link spre comentariu Distribuie pe alte site-uri More sharing options...
yo4hgx Postat Februarie 22, 2015 Share Postat Februarie 22, 2015 1.Pai de ce ai mai postat? 2 In primul rand "termistor pe post de senzor de temperatura" e cam pleonasm, cu asta se ocupa, ia cauta prin cataloage si gasesti termistoare"pe post de senzor de temperatura" si la 1ohm nominal. 1. Am spus ca nu INSIST... 2. Daca tu poti folosi pe post de senzor de temperatura un termistor care la o anumita temperatura deschide aproape complet (0.5ohms) si dupa aia ramane asa (sau tinde spre zero) pentru mine ala e mai degraba switch. Dar deja o dam in semantica, ideea era ca la valori si variatii atat de mici, considerand si driftul termic si histeresisul e aproape imposibil de gasit o rezistenta paralela care sa rezolve cu o marja de eroare decenta valoarea corespunzatoare pentru 5-10gr.C mai putin fata de cea de referinta. Ideea montajului pe care l-am propus eu este deja folosita sub forma de kit-uri, fie ca se monteaza un senzor suplimentar fie ca se culege tensiunea de pe senzorul deja existent, ECU sau indicator temperatura de bord. Exemplu: http://www.autospeed.com/cms/article.html?&A=2477 Citează Link spre comentariu Distribuie pe alte site-uri More sharing options...
vlad58 Postat Februarie 22, 2015 Share Postat Februarie 22, 2015 (editat) De pe senzor se culege rezistenta nu tensiunea pe urma asta bagata intr-o punte sau masurata tensiunea ce se obtine pe el inseriat cu un generator de curent constant poti sa faci ce vrei ca sa ajungi la rezultatul dorit. Noi am plecat de la o tema propusa de dedant si am cosiderat ca avem de-a face cu un termistor, eu am sustinut ca acel termistor nu este chiar asa de neliniar si se poate cu o rezistenta in paralel sa pacalesti ceea ce vine dupa el sa faca ventilatorul sa plece la o temperatura mai joasa.Ti se pare putin 0,5ohm? iti suna mai bine 500mohm? Cred ca cele care actioneaza direct un releu nu sunt termistoare ci mai degraba bimetale pentru ca daca ar fi termistoare pragul de declansare ar fi influentat si de tensiunea de pe baterie care nu e batuta in cuie. Editat Februarie 22, 2015 de vlad58 Citează Link spre comentariu Distribuie pe alte site-uri More sharing options...
dedant68 Postat Februarie 23, 2015 Autor Share Postat Februarie 23, 2015 Am reusit sa descarca manualul lui zx11r..am incercat si in prima etapa, dar nu am reusit si la cautare privind sistemul de racire/schema/diagrama pentru zx 11r mi-a dat o schema si o valoare de "wiring close 0,5 ohm", dar este FALS.. imi asum vina pentru valoare, dar nu pentru procedura/metoda cu rez. in paralel, ramane in discutie. In realitate zx 11r are un Fan Switch care un contact bimetalic in radiator si comanda direct electroventilatorul (vezi schema). Cand circuitul este inchis rezistenta electrica a bimetalului este 0,5 ohm, repet circuitul se inchide la cresterea de temperatura pentru intervalul (93-103) grd C, iar cand temperatura este (91-95) grd C, se deschide circuitul, rezistenta electrica a lui este 1 Mohm si intrerupe electroventilatorul. Trebuia sa ne dam seama ca la 0,5 ohm si 13 V, functioneaza un motor de c.c de aprox. 350 W, chiar electroventilatorul, de aceea include si o sig de 30A. Senzorul...practic ce mi-a aratat mie in rahatul de schema initial, este cel pentru temperatura apa care comanda aparatul analogic de la bord pentru masurarea temperaturii, dar acesta se afla plasat in termostat(foto). In final exista 2 sisteme: 1. Contact Bimetal in radiator ON/OFF(Fan Switch) si comanda directa electroventilator(schema de aici)+ Senzor masurare temp. lichid pentru aparatul de la bord( cum se tot denumeste termocupla, dar eu evit!). 2. Senzor temperatura lichid (ECT) + Contact bimetalic pentru comanda electroventilatorului+ ECU. In acest caz, ECT(senzorul de temp. lichid) trimite informatii catre ECU si aparatul de bord, nu directioneaza comanda la RELEUL de comanda electroventilator. Comanda releului pentru pornirea electroventilatorului o face tot acel bimetal contact(Fan Switch) din radiator. Senzorul ECT asigura informatii pentru ECU-cazul pornirii la rece in vedrea stabilirii amestecului carburant, dar si pentru instrumentul de bord. Varianta cu comanda electroventilatorului prin releu si senzor la un motor clasic, nu este abordata datorita prezentei intervalului rezistentei senzorului, si cerinta mentinerii campului electromagnetic in bobina releului, doi parametrii antagonisti. Posibil un modul electronic-discutii. Sper ca acum am lamurit principiile de functionare! Citează Link spre comentariu Distribuie pe alte site-uri More sharing options...
yo4hgx Postat Februarie 23, 2015 Share Postat Februarie 23, 2015 Bun, deci in sfarsit suntem de acord ca varianta cu rezistenta in paralel pica si ca singura solutie este preluarea tensiunii de pe senzorul de temperatura al indicatorului din bord? Citează Link spre comentariu Distribuie pe alte site-uri More sharing options...
dedant68 Postat Februarie 23, 2015 Autor Share Postat Februarie 23, 2015 O schema simpla si rapida_ un mosfet IRFZ24N, este mai uzual, un semireglabil(Rs), prin el se asigura selectarea temperaturii de 85 grdC si a tensiunii Vgs pentru mosfet, valoare care trebuie sa fie mai mare ca tensiunea de prag(2-4)V. La temperatura mai mica de 85grdC, tensiunea Vgs va fi mai mica ca V prag, se blocheaza conductia prin drena, cade comanda la releul electroventilatorului. Schema simpla, dar fara sectiunea de histerezis, posibil balansari(conectari/deconectari) la conectarea electroventilatorului, probleme in contactele principale releu. Semireglabilul se poate elimina dupa ce a fost selectata temperatura, se poate inlocui cu doua rezistoare. O varianta imbunatatita_ utilizarea unui releu “inteligent” TDR(Time Delay Relay), primeste semnal pozitiv pe intrare, cupleaza dupa 30 sec (seting time), conecteaza pentru 15 min si asigura comanda releului electroventilatorului, apoi deconecteaza. Parametrii se pot selecta in functie de TDR, iar in locul bimetalului din radiator se poate introduce noul senzor ECT. Citează Link spre comentariu Distribuie pe alte site-uri More sharing options...
yo4hgx Postat Februarie 24, 2015 Share Postat Februarie 24, 2015 Mda... probabil ca ar merge ca experiment de laborator, pentru utilizare practica in aplicatia noastra neajunsurile sunt prea multe si evidente ca sa merite o dezbatere, schema este mult prea rudimentara. Netul e plin de scheme, kituri si chiar module finite de comutatoare controlate in tensiune (analogice si digitale) care se pot folosi ca surse de inspiratie sau reproducere completa asa ca eu o sa-mi permit sa ma retrag din discutie. Nu inainte insa de a-ti ura succes in rezolvarea problemelor si imbunatatirea instalatiilor electrice ale motocicletelor. Citează Link spre comentariu Distribuie pe alte site-uri More sharing options...
dedant68 Postat Februarie 24, 2015 Autor Share Postat Februarie 24, 2015 Multumesc pentru incurajare!...inca nu sunt la nivelul de brevet in domeniul moto, incerc sa folosesc ce am invatat si ce stiu, nu citesc zile intregi de pe net ca sa-mi fac conspecte/rezumate fabuloase si sa postez, toate demostratiile/calculele/foto sunt personale, din spatiul privat si pe motorul meu. Sincer, esti/ai fost un partener interesant de dialog, sper ca asa esti si in viata reala?! Succes in activitatea de informare, studiu si cea de perfectionare Citează Link spre comentariu Distribuie pe alte site-uri More sharing options...
dumyche Postat Februarie 25, 2015 Share Postat Februarie 25, 2015 Mda... probabil ca ar merge ca experiment de laborator, pentru utilizare practica in aplicatia noastra neajunsurile sunt prea multe si evidente ca sa merite o dezbatere, schema este mult prea rudimentara. Netul e plin de scheme, kituri si chiar module finite de comutatoare controlate in tensiune (analogice si digitale) care se pot folosi ca surse de inspiratie sau reproducere completa asa ca eu o sa-mi permit sa ma retrag din discutie. Nu inainte insa de a-ti ura succes in rezolvarea problemelor si imbunatatirea instalatiilor electrice ale motocicletelor. Mda....iti dai seama cum te poate caracteriza numai in singur cuvant, eu zic ca multa ,,aroganta,, Ce crezi ca acum se inventeaza apa calda, cine isi monteaza zeci de circuite integrate si logice pentru un simplu radiator, sa fim seriosi.Simplu si eficient, parerea mea ca spectator si utilizator. Citează Link spre comentariu Distribuie pe alte site-uri More sharing options...
yo4hgx Postat Februarie 25, 2015 Share Postat Februarie 25, 2015 Inainte sa emiti pareri ar fi de preferat sa stii macar cum sa-ti pornesti motorul singur... era sa zic, sa te inchei la sireturi! Citează Link spre comentariu Distribuie pe alte site-uri More sharing options...
dedant68 Postat Martie 22, 2015 Autor Share Postat Martie 22, 2015 Sesiunea a II-a_SENZORI Senzor CKP_ECU_semnal tahometru/turometru Unul dintre cei mai importanti senzori in functionarea motorului este Crankshaft Position Sensor(CKP), face parte din intrarile de baza(basic inputs), pentru ECU, completand pe cei trei: Camshaft Position Sensor(CMP), Manifold Air Pressure(MAP) si Thottle Position Sensor(TPS). CKP se afla in carterul motorului, este un senzor de tip inductiv, in sensul ca produce un semnal de alternativ de tensiune in momentul in care un camp magnetic interactioneaza cu infasurarea senzorului. Intre discul cu dinti/magneti(fly wheel) aflat in prelungirea arborelui cotit si CKP este o distanta de 0,8-1mm, rotatia acestuia si interactiunea campului magnetic cu bobina senzorului va genera o tensiune alternativa(fig1)receptata de ECU, acesta calculeaza pozitia arborelui si turatia motorului. In final ECU transmite un semnal de tip dreptunghiular la tahometru, aparatul aflat la bordul motocicletei pentru indicarea turatiei motorului. De fapt, tahometru este un aparat electromagnetic(ampermetru), dar care are la intrare un circuit de formatare a impulsurilor. Fara a complica lucrurile, circuitul de intrare este un circuit basculat cu doua tranzistoare T1 si T2, cand T1 conduce il blocheza pe T2, si invers, adica tranzistoarele isi schimba starile, iar semnalul dreptunghiular de la intrarea tahometrului devine unul continuu. In acest caz se permite ampermetrului sa functioneze, iar acul aparatului sa se ridice cu un unghi direct proportional cu turatia motorului. Senzorul de tip inductiv (CKP) are doua conductoare in circuitul se conexiune cu ECU, se verifica prin masurarea rezistentei electrice a bobinei senzorului(ohmmetru), sau a tensiunii produse, dar cu ajutorul unui osciloscop portabil sau cu adaptor+voltmetru(fig. 2_ am luat un caz/suzuki gskr_ K7). La bord pentru masurarea semnalului la tahometru s-a utilizat un osciloscop portabil digital, sincronizandu-se semnalul(trigger level) pentru vizualizare. Citează Link spre comentariu Distribuie pe alte site-uri More sharing options...
Postări Recomandate
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.