morarugeorge Postat August 5, 2004 Share Postat August 5, 2004 Am fost nevoie sa refac o instalatie de la 0 si am mici nedumeriri pe care as vrea sa le lamuresc. Am desenat cum cred eu ca ar trebui sa fie schema electrica pentru incarcarea bateriei. Daca aveti comentarii pls postati. Citează Link spre comentariu Distribuie pe alte site-uri More sharing options...
binox Postat August 8, 2004 Share Postat August 8, 2004 In afara de releul regulator (stabilizator) schema mai trebuie sa cuprinda un releu conjunctor disjunctor care are rolul de a impiedica descarcarea bateriei pe infasurarea rotorica a dinamului atunci cand tensiunea de pe baterie e mai mare decat cea debitata de dinam. Acest releu se comporta defapt ca o dioda conectata cu anodul spre + de la dinam si catodul spre + de la baterie. Deobicei ambele relee sunt in aceiasi carcasa. Daca totusi nu-l ai il poti inlocui cu o dioda de 20A montata pe un radiator Citează Link spre comentariu Distribuie pe alte site-uri More sharing options...
morarugeorge Postat August 8, 2004 Autor Share Postat August 8, 2004 As aprecia daca ai putea sa intri un pic mai in detaliu in legatura cu stabilizatorul si releul ... cu ce le pot inlocui? Mersi mult de tot de raspuns. Citează Link spre comentariu Distribuie pe alte site-uri More sharing options...
binox Postat August 8, 2004 Share Postat August 8, 2004 Releul stabilizator nu prea poti sa-l inlocuiesti decat tot cu un releu clasic electromecanic pe 6V sau cu unul electronic. Releu electronic pe 6V nu cred ca se gaseste in comert asa ca daca nu-l mai ai pe ala clasic va trebui sa-ti faci unul electronic. Eu am montat unul electronic pe IJ dar e pe 12V; daca ai rabdare o sa adaptez schema pt 6V si o sa o postez aici. Releul cojunctor disjunctor se inlocuieste usor cu o dioda de 20A montata pe radiator si inseriata intre +de la baterie si +de la dinam ( la carbunele care nu e legat la masa) , cu catodul spre baterie. Solutia asta am vazut-o in tehnium dar era preluata dintr-o revista germana. Schema cuprindea si un releu regulator dar cam primitiv pt. ca era veche tare. Despre ce motocicleta e vorba? Citează Link spre comentariu Distribuie pe alte site-uri More sharing options...
morarugeorge Postat August 9, 2004 Autor Share Postat August 9, 2004 Este vorba despre o jawa 125 model 355 din 1960 ... inca mai am releul conjuctor... dar cred ca nu mai functioneaza ... l-am gasit desfacut si strambate niste tablite prin el ... faza e ca respectiva moto nu a avut stabilizator ... sau cel putin cand am luat-o eu nu avea ... Am refacut toata instalatia electrica si am ramas blocat la partea cu releu si stabilizatorul ... Am pus releul ei si am pornit-o... a pornit imediat (dupa vreo 10 pedale ca am uitat sa dau drumul la benzina ) si am pus aparatul sa vad ce incarcare are ... si aparatul topaia de la 1v la 18 volti si invers... abia ca am putut sa citesc ceva pe el si l-am oprit imediat... e ceva ciudat... cred ca este din cauza lipsei stabilizatorului. Astept cu nerabdare schema stabilizatorului si schema diodei cum sa o montez. Multumesc inca o data. Citează Link spre comentariu Distribuie pe alte site-uri More sharing options...
binox Postat August 10, 2004 Share Postat August 10, 2004 Uite am atasat schema pentru instalatie pe 6V cu dinam. Dioda de 20A si tranzistorul 2n3055 trebuie sa aiba radiator Eu am pe IJ un releu stabilizator la fel numai ca dioda Zenner la mine e de 6V2 si sunt foarte multumit de el. Din semireglabil ajustezi tensiunea de incarcare cuprinsa parca intre 7.2V si 7.4V (da nu stiu sigur) Fata de schema cu relee electromecanice asta are dezavantajul ca pe dioda aia mare pica vreo 0.7V (daca dinamul e bun nu o sa ai probleme); un alt dezavantaj e faptul ca excitatia e conectata la baterie si daca asta e slaba poti avea probleme la pornire; (poti evita asta daca mai pui un intrerupator care sa intrerupa alimentarea excitatiei atunci cand pornesti motorul iar dupa ce a pornit realimentezi excitatia; problema e ca s-ar putea sa uiti sa-l cuplezi si sa ti se descarce bateria pe drum; eu nu mi-am pus si pana acum nu am avut probleme; defapt in schemele cu alternator asta-i solutia clasica: excitatia se alimenteaza prin contactul de pornire) Citează Link spre comentariu Distribuie pe alte site-uri More sharing options...
morarugeorge Postat August 10, 2004 Autor Share Postat August 10, 2004 nu ar fi mai bine sa mut contactul de aprindere inainte diodei de 20A ... as evita descarcarea bateriei. am atasat schema si modul de conectare pe care il voi aborda... te rog sa-mi spui daca ceva este in neregula ... nu as vrea sa fac greseli. mersi mult de tot Citează Link spre comentariu Distribuie pe alte site-uri More sharing options...
binox Postat August 11, 2004 Share Postat August 11, 2004 Contactul poti sa-l pui si unde ai spus tu dar oricum bateria nu are cum sa se descarce prin dioda decat daca e scurtcircuitata dioda; totusi e mai bine cum l-ai pus tu pt ca prezinta mai multa siguranta. Infasurarea statorica (excitatia) se conecteaza cu un capat la masa si cu unul la releu la borna M in schema ta; deci tre sa deconectezi capatul de la borna D si sa-l pui la masa. Conteaza si care capat e legat la masa si care la releu . In schema clasica excitatia era conectata cu un capat la + si unul la releu; daca mai stii cum a fost capatul legat la + il pui la releu (borna M) si capatul care a fost la releu il pui la masa. Daca nu mai stii cum a fost legi un voltmetru la periile dinamului , alimentezi excitatia direct de la baterie dai cateva pedale (de preferinta cu bujia scoasa ca sa mearga mai repede) si vezi pe voltmetru sensul curentului debitat de dinam. Daca e cu plus capatul excitatiei care a fost legat la borna - a bateriei il vei lega la masa iar celalalt la releu; daca sensul e cu minus conectezi excitatia invers ca mai inainte. Succes! Citează Link spre comentariu Distribuie pe alte site-uri More sharing options...
morarugeorge Postat August 11, 2004 Autor Share Postat August 11, 2004 stai ca mai pierdut un pic la partea cu relelul pentru ca eu nu am nici un releu... ce releu tre sa cumpar si cum il pun... poti te rog sa faci o schema? mersi mult mult de tot Citează Link spre comentariu Distribuie pe alte site-uri More sharing options...
binox Postat August 11, 2004 Share Postat August 11, 2004 Cand am zis releu m-am referit la circuitul ala electronic care are 3 borne reprezentate prin 3 cercuri. Schema care ai desenat-o tu e buna numai ca tre sa decuplezi capatul excitatiei de la borna D si sa-l pui la masa. Mai tre sa vezi care capat al excitatiei il pui la masa si care la releu adica la borna M din schema ta. Citează Link spre comentariu Distribuie pe alte site-uri More sharing options...
morarugeorge Postat August 11, 2004 Autor Share Postat August 11, 2004 din cate am observat yo... caci de aia nu intelegeam yo ce face releu asta electronic... defapt el limiteaza tensiunea de intrare in stator (excitatie) astfel limitand tensiunea de iesire pe rotor iar dioda nu face altceva decat sa permita accesul curentului de la rotor catre baterie si nu invers. Oricum... am atasat schema finala... asa cum am inteles eu. Sper ca acum am reusit sa inteleg, caci daca nu e asa ... shoot me!!! si explica-mi si mai in detaliu ca innebunesc mersi mult de tot Citează Link spre comentariu Distribuie pe alte site-uri More sharing options...
binox Postat August 12, 2004 Share Postat August 12, 2004 De fapt releul electronic nu limiteaza tensiunea din stator ci alimenteaza statorul in pulsuri adica atunci cand tensiunea de pe baterie atinge o anumita valoare stabilita de rezistenta semireglabila curentul prin excitatie e intrerupt iar cand tensiunea de pe baterie scade sub acea valoare curentul prin excitatie este restabilit; astfel tranzistorul final lucreaza in regim de comutatie blocat-saturat, puterea disipata pe el fiind minima. Rolul diodei de 20A este de a nu permite bateriei sa se descarce pe rotor la turatii mici (sau la pornire mai ales) atunci cand tensiunea debitata de dinam e mai mica decat cea a bateriei. Schema finala nu am gasit-o ,cred ca ai uitat sa o atasezi. Citează Link spre comentariu Distribuie pe alte site-uri More sharing options...
morarugeorge Postat August 12, 2004 Autor Share Postat August 12, 2004 oops... sorry... am uitat sa o atasez Citează Link spre comentariu Distribuie pe alte site-uri More sharing options...
binox Postat August 12, 2004 Share Postat August 12, 2004 Da schema asta e buna! Dupa ce termini treaba mai pune un post in topicul asta sa-mi spui si mie ce a iesit si cum merge. Succes! Citează Link spre comentariu Distribuie pe alte site-uri More sharing options...
morarugeorge Postat August 12, 2004 Autor Share Postat August 12, 2004 deci... s-a intamplat in felul urmator: tensiuna masaurata la bornele bateriei... in timp ce mergea la relanti... era intre 0V si 19V ca in urmatoarele 45 de secunde sa se arda dioda de 20A. Sugestii? Citează Link spre comentariu Distribuie pe alte site-uri More sharing options...
binox Postat August 12, 2004 Share Postat August 12, 2004 Daca tensiunea la baterie ajungea la 0V in mod sigur ai un scurt circuit undeva. Ai avut montata si siguranta? Ai grija ca radiatoarele de la dioda si de la tranzistor sa nu se atinga de nimic altceva conductor mai ales de masa (asta daca nu le-ai izolat cu mica piesele cand le-ai prins de radiator). Verifica releul separat fara sa-l legi in circuit sa vezi daca merge (alimenteaza-l de la baterie si conecteaza in loc de excitatie un bec si vezi daca se aprinde; daca ai si o sursa reglabila alimenteaza-l de la ea si crescand tensiunea la un moment dat becul trebuie sa se stinga) Verifica daca ai conectat corect excitatia (daca curentul circula in sensul care trebuie) Ce dioda ai folosit? Citează Link spre comentariu Distribuie pe alte site-uri More sharing options...
morarugeorge Postat August 12, 2004 Autor Share Postat August 12, 2004 am verificat montajul asa cum ai spus tu... si intradevar... functioneaza... cand invart de semireglabil becul se stinge intr-o anumita pozitie si se aprinde doar daca rasucesc in sens opus... deci ceea ce inseamna ca merge. am scos releul, am alimentat excitatia si am pornit motocicleta. Am pus aparatul de masura pe iesirile rotorului. Una la masa si una la iesire direct... sensul curentului era bun (+ pe infasurare si - pe carcasa). Cu motorul pornit am observat ca, curentul era variabil (maim V19) ... e normal sa am variatiile astea? dioda este un BZX nu stiu ce... caci acum este topita... am cerut la magazin o dioda de 20A si mi-au oferit BZX-ul asta... cred ca nu este dioada care trebuie. Mai fac o tura la magazin ... sau sa-mi pun un releu? Daca da... ce releu sa iau... adica... ce Tensiune si Intesitate sa aiba minim? Citează Link spre comentariu Distribuie pe alte site-uri More sharing options...
binox Postat August 12, 2004 Share Postat August 12, 2004 E normal sa ai variatii si tensiune mai mare atunci cand nu ai releu dar nu pot sa-ti zic intre ce limite pt ca habar n-am. Vezi ca dioda trebuie sa fie in carcasa metalica si sa aiba un sistem de prindere de radiator , de obicei e un surub prins de carcasa sau are niste caneluri ca la puntile alea redresoare pt alternatoare dar model mai vechi; daca ai o punte deaia cu 6 diode foloseste o dioda dintr-aia ca rezista sigur. Daca dioda care ai folosit-o era in carcasa de plastic sau sticla sigur nu era de 20 A. Ai grija ca radiatorul diodei sa nu atinga masa. Releu de 6V nu cred ca gasesti in comert poate doar la vreun magazin cu piese de trabant(daca exista asa ceva) si oricum nu merita sa-ti iei unul ca asta electronic la mine merge foarte bine si daca zici ca merge asa separat inseamna ca o sa mearga si la tine. Citează Link spre comentariu Distribuie pe alte site-uri More sharing options...
morarugeorge Postat August 12, 2004 Autor Share Postat August 12, 2004 ti-am spus... releul functioneaza brici... nu am ce sa-i zic... e super schema ta... mersi mult. dioda intradevar era in carcasa de plastic... in nici un caz din metal... e clar... mi-au dat o dioda de 2 lei... ma duc maine peste iei.... sa vezi ce tavaleala le trag mersi mult de tot binox pentru tot ajutorul acordat... imediat ce iau dioda si o pun... vin si postez rapid de tot rezultatele... poate mai vrea careva sa faca ce am fcut yo. Inca o data... mii de multumiri. George Citează Link spre comentariu Distribuie pe alte site-uri More sharing options...
morarugeorge Postat August 14, 2004 Autor Share Postat August 14, 2004 am pus dioda de 25A pe surub... ditamai animalul am pornit si am pus aparatul de masura pe borne in timp ce mergea... aveam curent variabil cu valorile urmatoare pe care am putut sa la citesc: 14V 12V 18V 7V si juca intre valorile astea. help Citează Link spre comentariu Distribuie pe alte site-uri More sharing options...
binox Postat August 14, 2004 Share Postat August 14, 2004 Incearca sa masori cu un aparat analogic si vezi ce obtii...... Altceva nu-mi trece prin cap cel putin deocamdata... Citează Link spre comentariu Distribuie pe alte site-uri More sharing options...
morarugeorge Postat August 15, 2004 Autor Share Postat August 15, 2004 NU MERGE ... nu incarca deloc... ce sa-i fac? helpppppppppppppppppp Citează Link spre comentariu Distribuie pe alte site-uri More sharing options...
binox Postat August 15, 2004 Share Postat August 15, 2004 Cum adica nu incarca deloc? Ai incercat sa inseriezi un ampermetru sa vezi ce sens are curentul adica daca se descarca bateria sau se incarca? Poate ai probleme cu rotorul dinamului. La mine releul asta functioneaza f. bine si am mers cu el aproape 1000km. Cand aveam instalatia pe 6V am avut tot timpul probleme cu incarcatul bateriei si asta din cauza rotorului( avea cateva infasurari care aveau o rezistenta mult mai mare decat restul); deaia mi-am si pus alternator Poate o fi din cauza ca eu am alternator si tu dinam dar nu cred pt ca releul lucreaza la fel stabilind si intrerupand curentul in infasurarea de excitatie (chiar daca la dinam excitatia e pe stator iar la alternator e pe rotor) Daca esti sigur ca dinamul e bun cauta un releu clasic pe 6V sau o schema de releu electronic care sa functioneze pe alt principiu( tranzistorul final sa se deschida mai mult sau mai putin in functie de tensiunea de pe baterie ca la un stabilizator clasic cu dioda zenner si tranzistor serie) Mai poti sa incerci sa alimentezi excitatia direct de la baterie eventual printr-o rezistenta de putere 0.51 ohmi la 3W de exemplu (sau vreo doua trei inseriate) si la rotorul dinamului sa legi un bec de far sa vezi daca se aprinde cum trebuie;dar ai grija sa nu se arda(mai bine pui intai unul pe 12V si masori ce tensiune scoate dinamul) ; daca motorul merge cu turatie constanta nu ar trebui sa ai fluctuatii de tensiune Oricum primul pas pe care trebuie sa-l faci cred ca e verificarea rotorului. Alte idei nu mai am .... deocamdata! Citează Link spre comentariu Distribuie pe alte site-uri More sharing options...
morarugeorge Postat August 15, 2004 Autor Share Postat August 15, 2004 am legat la carbuni aparatulde masura si la fiecare iesire a rotorului pe o scara de 200 ohmi am obtinut pe toate o rezistenta de 0,6 ohmi. ai idee ce alternator de 12V pot pune la jawa-cz 125 fara modificari... daca exista? Citează Link spre comentariu Distribuie pe alte site-uri More sharing options...
binox Postat August 15, 2004 Share Postat August 15, 2004 Daca ai obtinut asa se pare ca rotorul e bun (dar vezi tot pe scara de 200 daca unesti firele de la aparat cat obtii; daca e tot 0.6 ca la mine asa-mi arata inseamna ca rotorul nu mai e bun de nimic si tu ai masurat defapt rezistenta firelor; da poate ai aparat dela cu fire mai groase care au o rezistenta mai mica adica vreo 0.2-0.3) Despre alternator n-am idee dar nu prea cred ca o sa gasesti unul pe care sa-l montezi fara modificari Eu cand mi-am pus alternator de IJ pe IJ tot a trebuit sa-i fac o flansa si sa strunjesc statorul (alternatorul se prinde cu 3 suruburi fata de 2 cate avea dinamul si mai au si diametre diferite) Mai incearca faza cu alimentatul excitatiei fara releu si vezi daca poti sa aprinzi un bec de far legat la carbuni; daca merge inseamna ca releul e totusi de vina. Ai inseriat si ampermetrul sa vezi sensul curentului? Citează Link spre comentariu Distribuie pe alte site-uri More sharing options...
Postări Recomandate
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.