Jump to content

johnny_awj

Membru
  • Content Count

    17
  • Joined

  • Last visited

About johnny_awj

  • Rank
    Nou venit pe forum!

Profile Information

  • Gender
    Male
  • Location
    Bucuresti
  • Carnet moto din
    1993
  • Motocicleta
    Minimobra, Mobra 50S, Hoinar, Jawa 175

Profile Fields

  • Motociclete detinute
    Minimobra, Mobra 50S, Hoinar, Jawa 175, MZ 175

Recent Profile Visitors

150 profile views
  1. Va salut stimati domni. De-a lungul timpului m-am lovit de numeroase pareri contradictorii privind istoria motoretei Carpati. Exista anumite asemanari incontestabile, dar si diferentele sunt destul de mari. Sunt multi (unii cunoscatori intr-ale motoarelor, dar si neinitiati) care considera ca motoreta Carpati romaneasca este o copie fidela a motoretei germane Simson SR2E (Simsoneta) . Unii crezand ca a existat chiar licenta in producerea acestei motorete la Brasov. In destul de mult timp si cu mari greutati am reusit sa am cate un exemplar din fiecare model ca sa pot face o comparatie pe "viu". Din pacate exemplarele mele nu sunt intr-o stare foarte buna, dar voi incerca sa ilustrez cu fotografii diferentele si asemanarile. Pentru inceput am sa pun poze cu modele gasite pe net cu exemplare in stare originala extrem de greu am gasit poze cu Carpati C1 in stare originala si un model de Carpati Super Acum am sa incerc sa ilustrez cat mai bine diferentele si asemnarile. Pentru inceput pun cadrurile. Dupa cum se vede: - Simsonul are tot cadrul din teva, suspensia spate are un singur amortizor central fixat intre bascula si suportul de sa (ascuns sub cutia de sub sa), aripa spate rigida pe bascula, la fel si port-bagajul - Carpatiul are partea din spate si din mijloc din tabla ambutisata, doua amortizoare, stanga - dreapta, arpa spate rigida pe cadru (la fel si port-bagajul la C1) Dupa cum se vede si ranforsarea dintre teava de la furca si teava de sub rezervor are o altfel de forma intre Simson si Carpati. La Carpatiul Super apar niste suporti suplimentari pentru fixarea ornamentului de claxon respectiv rezervor Ranforsarea intre teava de sub rezervor si partea dinspre sa are o cu totul alta forma la Simson SR2E fata de Carpati. La primele exemplare de Carpati C1 aceasta ranforsare lipsea. La Carpatiul C1 pe care il am eu se vede cum cadrul a cedat in zona respectiva si cineva, candva a facut niste intarituri pe laterale. Daca era licenta nu se prelua acea intaritura? La Simson SR2E se vede ca exista si are o alta forma fata de Carpati Super o ranforsare intre teava de sub rezervor si partea cu saua. La primele exemplare de Carpati C1 aceasta ranforsare nu era, ceea ce ducea la ruperea cadrului in acea zona (se vede si la exmplarul meu, la care cineva, candva a sudat niste intarituri la laterale). Daca era licenta nu se prelua acea teava de intarire? scuze de repetare, dar cred am avut probleme cu reteaua Cam asa arata un cadru "dezbracat' de Simson SR2E asa arata un cadru de Carpati C1 si asa arata un cadru de Carpati Super Diferente vizibile apar si la ghidoane (cel cu comenzi este de Simson si se vede ca este mai ingust fata de Carpati C1 in zona in care intra in cadru) Exista diferente vizibile intre cele 3 tipuri de rezervoare aparatorile de lant sunt si ele diferite ca forma si dimensiuni. La Simson si la C1 pe partea superioara se prindea pompa de roti Apar diferenta mari si la aripile fata, la prinderile lor dar si la furci Pe bascula spate de Simson este prinsa si aripa de roata, dar si portbagajul si pe lateral are o cutiuta pentru scule. amortizorul central se prinde intre bascula si teava de la sa La Carpati C1 bascula este ceva mai scurta si nu are scarite pentru persona a 2-a. (in poza apar sudati suportii de scarite pt ca la mine cineva a mai pus o sa in locul portbagajului pt a 2-a persoana) Imi cer de unele greseli de redactare, dar forumul nu-mi da posibilitatea sa ma corectez dupa postare. Rog un moderator daca poate sa ma ajute in acest sens.
  2. Va salut, Intre timp am mai facut cate ceva. Intr-adevar am inlocuit releul de incarcare cu unul electronic ca cel prezentat de colegul de mai sus, dar l-am luat de pe OLX cu 60 de lei. Am ramas surprins ca s-a potrivit perfect la gaurile de fixare de pe cadru. A trebuit sa inlocuiesc papucii care pe releul mecanic erau cei cu fixare cu surub si piulita. Pentru ca am avut ocazia am schimbat si setul motor (cilindru alezat, piston facut/turnat si segmenti facuti) Am eliminat garnitura de chiulasa. A pornit practic la prima pedala (ma rog cam a treia - a patra, dar prima dupa punerea contactului). Merge frumos la relanti. Se tureaza bine. Pe loc pare in regula. Am in plan sa inlocuiesc platina cu o aprinde GOTRONIC cu senzor, la 6 V, dar deocamdata ramane asa (am deschiderea la platina de aprox 1 mm si nu reusesc sa o fac ca la carte la 0.4 mm, fara sa se modifice avansul - cred ca este prea uzat piciorusul platinei)
  3. De ceva timp am achizitionat un MZ ES 175/1, an 1962. De uitat ma uitam de mult timp dupa un ES. Undeva la inceputul anilor 2000, chiar am dat avans pentru un MZ ES de 250 cu atas, dar cand am incercat sa merg cu el la RAR (nu avea carte si numere noi, dar erau vremurile cand inca se mai putea circula cu numerele vechi) n-am reusit sa tin atasul in linei dreapta, asa ca am renuntat. N-am renuntat insa la idee si cand a aparut dumnealui am zis ca este alesul In mintea mea cam asa aratau MZ-urile pe vremuri: - aparatori de vant pentru genunchi (nu sunt originale) - laterale pe care sa pui bagajele la drum - cozoroc la far si bonus pentru mine proiectoarele Mi-a placut maxim cricul lateral care ma scuteste sa-l ridic pe cricul central Cand a ajuns la mine, motocicleta avea ceva improvizatii la partea electrica (un fel de bord improvizat cu numeroase becuri/martori pentru diverse, cu butoane/comutatatoare pentru habar n-am ce, chiar si un ampermetru Pentru ca de multi ani nu se mai mersese cu motocicleta am zis sa fac niste verificari. Am inceput cu dinamul care mi s-a parut ok si m-am rezumat numai la a-l curata putin Am mai mesterit ceva la platina si la avansul centrifugal care parea in regula, dupa care am zis sa dau jos chiulasa sa verific cilindrul si pistonul. Am gasit la chiulasa o garnitura subtire de cupru (am aflat ca nu este necesara, dar deocamdata am lasat-o asa). Am curatat cu spray de frane si am zis ca este OK (era putina zgura depusa, ceea ce m-a dus cu gandul ca nu se mersese mult dupa reparatie) dupa curatare pe piston am gasit un 3, o sageata si un BY. Nu stiu ce ar putea fi (n-am masurat, dar cred ca este cota 3??) Dupa cele de mai sus am zis sa schimb uleiul in cutie si sa verific placile de ambreiaj. Uleiul n-a fost o probelema sa-l scurg. La demontarea capacului de la ambreiaj m-am cam incurcat si am cautat destul de mult ajutor si acesta este adevaratul motiv pentru care am deschis acest topic. Pentru demontarea capacului, dupa scoaterea suruburilor de pe contur si demontarea capacului mic rotund TREBUIE desfacuta piulita mare de pe ambielaj (dupa scoaterea splintului de siguranta). Se scoate pedala de la schimbatorul de viteze, dar NU SE SCOATE pedala de kickstart, pentru ca sare arcul de revenire si mai trebuie ceva munca de pus la loc. Operatia de armare a arcului se regaseste in manualul de service si nu este mare filososfie. M-am apucat sa refac instalatia electrica dupa original. Beleaua a aparut cand in tuburile varnish (plasticul de protectie, parca asa ii zice) intrau niste cabluri electrice avand niste culori si in capatul celalalt ieseau cu totul alte culori (uneori chiar si fi diferit) Baterie am luat YUASA de 6 V si 4 Ah (am luat-o dupa pret, vreo 30 de lei). Ulterior am aflat ca trebuia de 8 Ah. ATENTIE bateria se vinde FARA electrolit. Trebuie luat separat, este gata preparat si costa cam 10 lei litrul. (In baterie intra cam 350-400 ml). Dupa umplerea cu electrolit bateria poate fi utilizata direct (nu este necesar sa fie incarcata pe redresor pentru formare). Intr-un final am cedat si am facut legaturile pe direct, atat cat sa pornesc motorul sa-l aud cum suna. Am reglat avansul cu un dispozitiv gen ceas comparator mai primitiv. O chestie ingenioasa pe care am gasit-o in trusa de scule. Este un cilindru gradat in mm care sta pe capul pistonului si culiseaza in interiorul bucsei care se baga in locul bujiei. Am curatat carburatorul (care cred ca este de MZ de 125). Am dat cateva zeci de pedale si am schimbat de mai multe ori bujia pana am reusit sa-l pornesc. Aveam scanteie buna zic eu, dar mereu scoteam bujia uda. Nu dadea fum pe toba. Intr-un final a pornit. Am fost in extaz. Suna bine. Statea bine la relanti. Raspundea bine la acceleratie. L-am oprit din buton. A pornit imediat la sfert de pedala. (probabil se dezmortise dupa atatia ani) Cand am verificat incarcarea surpriza: 10-14 V in functie de turatie (fara consumatori). Am zis ca omor bateria si m-am oprit. Are releu mecanic si am vazut ca este ceva mai greu de reglat. Cam asta ar fi povestea MZ-ului meu. Acum apelez la ajutorul vostru pentru cateva piese de care as avea mare nevoie ca sa-l aduc cat mai aproape de starea de original: - ceas kilometraj de ES (al meu cred ca este de TS/ETZ pt ca in loc de lentila rosie de incarcare, are lentila albastra de faza lunga) - sistemul acela care se monteaza pe ghidon cu robinet - un stop de spate tip lacrima (am aflat ca se potriveste de la SIMSON si este cam scump) - acoperitoarea nichelata de cheie de pe far (i-am rupt piciorusele la demontare) - gumele de la oala de far prin care trec cablurile de frana, ambreiaj - scris aripa spate cu MZ ES 175/1
  4. Va salut! Ma intereseaza piese de Carpati: Rog poze mai detaliate la: ghidon complet cu comenzi, far, sa, aparatoare lant, stop spate, aripa fata
  5. Multumesc frumos de raspuns. Deci sa recapitulez sa vad daca am priceput. Pentru pornirea motorului apas maneta (cea care este pe invers fata de celelalte doua). Cablul deschide decompresorul concomitent cu apasarea ambreiajului. Dau la pedale/imping motoreta. Prin roata spate actionez pinionul motorului, care prin intermediul ambreiajului imi actioneaza asupra ambielajului/pistonului. Am decompresorul deschis. Compresia iese din cilindru. Dau drumul la maneta, se inchide decompresul. Fac presiune in cilindru, scanteie si gata?.
  6. Cu ingaduinta initatorului acestui topic postez si eu aici. Am tot strans diverse piese pentru minimobra. Una completa n-am gasit inca (sau ce am gasit nu mi-am permis). Zilele trecute mi-am intins prin garaj piesele de prin cutii si am inceput jocuri logice pentru asamblare. Mi-a dat cu radical. Am cautat ceva documentatie si nu cred ca exista (eu n-am gasit), asa ca am decis sa apelez la ajutorul forumului. Sa incep cu motorul. Am desfacut ambreiajul centrifugal si am constat ca are arcul care tine contragreutatile rupt. Defapt sunt doua resoarte prinse intre ele pe circumferinta contragreutatilor.. Unul este intreg, dar din celalat nu am decat cateva spire. Stiti cu ce s-ar putea inlocui? Din ce-am cautat seamana cu ceva de drujba, dar probabil ca nu sunt la aceleasi valori. In plus una dintre contragreutati are urechea de fixare rupta.. M-am tot invartit si nu inteleg principiul de functionare al ansamblului ambreiajui centrifugal - decompresoul de pe chiulasa la pornirea/oprirea motorului. Practic cand apas o maneta se deschide decompresorul concomitent cu actionarea unei parghii care apasa pe ambreiaj blocandu-l de carter.
  7. Si in speranta ca d-l lucaboieru a reusit cu desfacerea motorului lui, sa incerc sa mai prezint cate ceva la Carpatiul meu. » Post actualizat in 29 Jan 2015 11:02 la ghidon singura solutie este sa-l recromez, dar deocamdata ... » Post actualizat in 29 Jan 2015 11:11 Dupa o indelungata frecare, prergatire si vopsire acolo unde era cazul am inceput sa le pun la loc » Post actualizat in 29 Jan 2015 11:12 » Post actualizat in 29 Jan 2015 11:15 si aproape de final In asteptarea intalnirii cu motorul:
  8. Sunt de acord ca exista riscul deteriorarii pieselor la utilizarea ciocanului. Nu am inteles faza cu gaura si surubul. Sistemul este identic cu cel de Mobra si probabil si la alte motoare Gaura si surubul sunt pentru reglarea jocului intre o tija si placa de ambreiaj. La actionarea manetei se departeaza placile, deci se "ïntaresc" (comprima) arcurile si se apasa pe stifturi. La Mobra si la Hoinar in loc de stifturi sunt niste scaune de arc filetate si problema este rezolvabila mult mai usor. Nu vad cum se pot presa acurile pentru o mai usoara demontare a stifturilor in afara celor zise de mine. Daca stii alta metoda da-ne te rog detalii. » Post actualizat in 25 Jan 2015 07:17 Acesta este un sfat de profesionist. Din pacate, noi amatorii, nu avem cunostintele si nici posibilitatile acestea Post actualizat in 25 Jan 2015 07:22 Ati primit mai sus un sfat de la un profesionist. Intr-adevar, daca ati desfacut TOATE suruburile care tin lipite carterele, acum ele stau (pe langa garnitura), in ambielaj. Aici situatia este mai delicata. Rulmentii sunt presati in cartere pe inelul exterior si presati pe axul ambielajului inelul interior.
  9. in acest moment, daca nu se doreste folosirea ciocanului (ceea ce nu recomand nici eu, dar este o solutie) este necesara presa Cea din stanga trebuia folosita la scoaterea volantei/magnetoului, cea din dreapta este cea pentru pinioane. Practic se prinde de gulerul pinionului si prin actionarea surubului il trage de con
  10. Va salut si multumesc pentru interes. Sa incerc cateva explicatii Pentru demontat ambreiajul: Trebuie scoase stifturile de la scaunele arcurilor. Este nevoie de ceva forta bruta. Eu am culcat motorul cu ambreiajul in sus. Am luat o surubelnita lata si m-am lasat cu greutatea corpului pe maner. Am folosit o a doua surubelnita mai mica cu care am impins putin stiftul. Am luat apoi un patent si am scos stiftul de tot. Se repeta operatia la cele 4 arcuri Se scot placile metalice si cele de textolit. Acum aveti acces la piulita care fixeaza oalele de ambreiaj de axul care iese din carter. Se indreapta siguranta de tabla pliata pe piulita. Se blocheaza oalele cu o surubelnita si cu o cheie tubulara se desface piulita Pinioanele de la ambielaj si de la lant se scot cu ajutorul presei. Daca aveti rabdare puteti gasi pe forum sau puteti confectiona. Se poate folosit si "cheia universala a romanilor" CIOCANUL. pe principiul "nu forta ia un ciocan mai mare". Pentru protectia filetelor se foloseste o bucata de lemn pusa intre ciocan si filet. Garnitura exista numai intre cilindru si cartere. Se confectioneaza din carton (exemplu coperta de dosar) Intre chiulasa si cilindru suprafetele trebuie sa fie foarte bine prelucrate mecanic si sa etanseze
  11. Va salut si "La Multi Ani!" Am citit cu mult interes ceea ce s-a scris despre polisharea motorului in general si al Carpatiului Super In particular. Subiect interesant pentru multa lume si (cred eu) insuficient stapanit. Ca sa nu par neinteresat de subiect vreau sa zic ca: - polisharea aluminiului (fie motor, jenti sau mai stiu eu ce alte componente) este dusa la nivel de arta de unii pasionati. Ma uit cu profunda uimire si admiratie la cei care lustruiesc aluminiul pana ajunge oglinda. - la motor in general se polisheaza cartere, capace etc care au o contributie mica la procesul de disipare a caldurii. Desigur ca efectul vizual este super, dar oare o Mobra/Carpati merita efortul de a lustrui pana se obtine luciu ca de oglinda? Din proprie experienta pot spune ca dupa multe ore de frecat cu diverse materiale abrazive si obtinerea unei suprafete lucitoare cat de cat, dupa un numar de luni apar oxizii care .... Sigur ca unii vor recomanda aplicarea unui strat de lac, dar eu nu sunt convins ca rezultatul va ramane constant in timp (ani). - o contributie majora in disiparea calduri motorului o au aripioarele de pe cilindru si pe pe chiulasa. Aici zic ca o sablare (fina) a suprafelor ar rezolva problema (mai ales ca din punct de vedere estetic aluminiul "satinat" cred ca ar crea un efect vizual multumitor.) Zic de sablare pentru ca oricat am incercat sa curat spatiul dintre aripioarele de la cilindru si chiulasa nu am reusit sa indepartez total urmele de ulei/vaselina/funingine. Am vazut ca unii au vopsit cu negru cilindrii (si nu numai) si n-au avut probleme in exploatare. Aici pare a fi unul din cazurile in care practica bate teoria (desi la scoala m-au invatat ca nu se poate asa ceva. Inseamna ca teoria era aplicata gresit) » Post actualizat in 05 Jan 2015 10:29 Cum zicea cineva "Sa trecem la treaba" Din pacate nu am poze cu motorul "gata" asa ca trec la lucrarile facute la cadru. Am studiat varianta cu vopsirea integrala "la cabina" la un un "service de cartier" printre blocuri si mi s-au cerut 400 ron (dupa "negociere" au accepat 350 ron). Am zis ca de banii astia imi iau alta motoreta si am trecut la varianta "home made". In urma analizarii pe toate partile a situatiei am constat ca in mare parte vopseaua originala este in stare buna, dar pe ici pe colo prin partile neesentiale trebuia refacuta. Bormasina aveam. Am luat cateva perii rotative, panza abraziva diverse granulatii. Neavand compresor si nici pistol de vopsit, am luat un spary negru, dar inainte de a-l aplica am auzit ca nu este foarte rezistent in timp si calitatea lasa de dorit. Asa ca am luat o cutie de vopsea neagra, diluant si o pensula » Post actualizat in 05 Jan 2015 10:43 Dupa demontare completa a cadrului am inceput cu cricul si cu bascula spate (din cauza ulei si benzinei practic vopseaua originala se "dizolvase") » Post actualizat in 05 Jan 2015 10:50 Referitor la pozele de mai sus pot sa spun ca in realitate inaginile nu arata asa rau dupa munca depusa. Urmele de rugina sunt mult mai putin vizibile. Dupa curatarea grosiera a straturlior de ulei si vopsea am folosit periile de sarma si in unele locuri chiar si hartie abraziva. » Post actualizat in 05 Jan 2015 10:59 Am continuat cu aripa spate: Am incercat sa pastrez cat mai mult din vopseaua originala. Marea mea sansa a fost ca zona vizibila cand aripa este montata se prezenta bine » Post actualizat in 07 Jan 2015 07:34 La aripa s-a lucrat cam la fel ca la cric si bascula spate, dar lumina a cazut altfel si pare mult mai lucioasa. La interior se vede o diferenta. La cadru cam aceeasi poveste cu aripa spate. Vopseaua originala arata bine in cea mai mare parte a zonelor vizibile, asa ca am luat decizia sa curat cat mai putin din vopseaua originala si sa intervin numai pe zonele unde aparuse rugina sau se exfoliase din cauza uleiului si a benzinei: » Post actualizat in 07 Jan 2015 07:45 Am descoperit ca in zona de sub cadru, unde vine partea superioara a aripii, cineva a dat candva un strat de vopsea alba/crem. Intrucat era o zona greu accesibila, invizibila cand aripa este montata, iar vopseaua se prezenta bine am lasat totul asa si am vopsit cu negru peste. Situatia se prezenta diferit la furca fata. Din cauza loviturilor/zagarieturilor datorate probabil parcarii prin diverse locuri vopseaua originala se prezenta prost asa ca am fost nevoit sa o indepartez si practic sa revopsesc intreaga furca fata. La aripa fata am reusit sa scap o mare parte din vopseaua originala si sa intervin numai acolo unde erau probleme. » Post actualizat in 07 Jan 2015 07:59 Amortizoarele spate lucrau bine, dar nu aratau la fel de bine, asa ca dupa o baie si un frecat cu CIF situatia s-a mai ameliorat Stopul spate desi parea complet si OK la demontare am gasit unele probleme: » Post actualizat in 07 Jan 2015 08:09 Studiind pe net diverse solutii de revigorare a elementelor nichelate/cromate am inteles ca zemurile gen "COCA-COLA" fac minuni. Am luat piesele mai maricele cromate/nichelate le-am frecat bine bine cu diluant, apa, CIF si pe urma le-am scufundat in: Dupa ce au stat cateva ore la "murat" piesele arata: Dupa cum se poate vedea efectele nu sunt spectaculoase, asa ca din punctul meu de vedere coca-cola nu este un inlocuitor de nichelare/cromare. Pentru reabilitarea zonelor cromate/nichelate singura solutie realista este scufundare pieselor in baia electrolitica
  12. si a trecut un an, dar n-am stat chiar degeaba: » Post actualizat in 16 Dec 2014 11:53 Am facut garnitura dintre cartere ca pe vremuri (desfacut carterele, dar cu vaselina pe unul de ele, imprimat pe carton, decupat) Am facut o asamblare de control a cutieie de viteze Am reusit de am gasit un nene care mi-a reparat ambielajul: Am cumparat rulmenti noi (capsulati) pentru ambielaj ; Am cumpart simeringuri noi pentru ambielaj: La sfaturile colegilor de forum am scos protectiile de la rulmenti si i-am montat in cartere: Am montat amibielajul si cutia de viteze intr-un semicarter:
  13. Din pacate nu stiu sa raspund exact la acesta intrebare, dar pot sa spun ca in urma cu cateva luni am luat legatura cu un tip care cumpara motoare de la Metrom pentru a le monta pe biciclete. Erau niste motorase foarte interesante de care lumea nu stie (nici eu stiam si nici nu am gasit ceva legat de ele pe net). Erau niste motoare de 35 cmc facute special pentru a se putea monta pe biciclete. Motivul pentru care s-a renuntat la constructia acestor motoare (care cica se exportau in numar de cateva sute pe an in tarile ceva mai slabute din jurul nostru) este ca nu corespundeau normelor UE de poluare si zgomot. Deci daca aveti cumva de gand sa reluati productia de MOBRA (ceea ce n-ar bucura pe multi dintre noi) ar trebui vazut care a fost motivul pentru care s-a renuntat la acest brand.
  14. Asa este. Pare foarte simplu, mai ales la demontat. Sa vad cand il pun la loc cate piese imi mai raman pe afara Multumesc frumos. De bafta o sa am mare nevoie la asamblare si reglare. Multumesc frumos de raspuns. Am gandit ca daca pun rulmenti capsulati ungerea ar fi mai buna decat putinul ulei din amestescul cu benzina. La scuterele actuale exista o pompita de ulei separata care imbogateste amestecul de ulei in benzina in functie de turatie Dupa demontarea pieselor are loc pregatirea carterelor Ce o fi aici? Cu zicea o vorba batraneasca. O speli si este ca noua: , ,
  15. No coment O intrebare pentru toata lumea. La ambielaj pot sa pun rulemnti capsulati? Este mai bine sa fie cu plastic sau cu metal? De luni vreau sa-mi cumpar rulmenti si simeringuri. Ma tot framanta intrebarea asta si nu stiu sa-mi raspund. Ma gandesc ca ungerea rulmentului capsulat este mai buna, dar n-am mai auzit pana acum sa se monteze asa ceva Turatia este intre 800 la relanti si vreo 5000 rpm in maxim, probabil undeva la 2500-3000 rpm in mersul constant.
×
×
  • Create New...