Sari la conținut

Cum Se Incarca Bateria?


elm
 Share

Postări Recomandate

Salve!

:wave:

In continuare, probleme...

 

Ca atitia altii, si eu am probleme cu incarcarea. Adica am inteles ca nu incarca bateria (deci trebuie sa fie releul nu?), dar in acelasi timp instalatia electrica e de 6V si bateria era de 12V (si ma intreb, cum ar putea s-o incarce? ar fi chiar culmea!) :drums:

 

Problema pare rezolvata, dar am scos schema de pe motocicleta si mi se pare ciudata post-18211-1179605647_thumb.jpg

...m-am chiorit prin releu si am scos partea de forta (care de altfel si intereseaza, tot bobinajul nu se poate distinge)...

 

Cum nu am gasit descrisa clar functionarea circuitului de incarcare (nici macar o schema inteligibila, pentru ca postata, o schema a fost, dar scanata a fost, si nimic nu s-a inteles...), va intreb pe voi, cei multi...

E corecta?

Pentru ca mie nu mi se pare...

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

schema electrica pare ok, nu stiu exact schema de ij, da asta arata bine(ma refer la legarea bat-dinam, problema ta)...pune bat pe 6v...

 

bafta...

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

prima chestie care tre sa o veriifici este ca ijul tau sa nu fie modelul cu + la cadru -> asa erau ijurile vechi, desi la jupi 3 nu cred ca e cazul.

 

 

 

obesrvatie extrem de importanta - din schema ta lipseste piesa de baza si singura ignorata din instalatiile pe 6v ale comunistelor BECUL CARE INDICA INCARCAREA.

nu pot sa iti verific literel de pe releu daca sunt scrise corect si nici schema interna a releului cu 4 borne nu o stiu dar fii atent la urmatoarele chestii (o sa vb putin mai tehnic, daca tu ai scos schema trebuie sa fie ok).

 

dinamul de ij are excitatie in paralel, si incarcarea este controlata la nivelul superior prin decuplarea excitatiei de la masa. Un generator de soiul asta INCEPE sa incarce in 2 cazuri:

a) - ai magnetizatie remanenta in stator si nu prea e cazul la cele de ij si in general la generatoare pt ca nu o poti controla

:wave: - asiguri tu alimentarea excitatiei cu un curent de o valoare mica, pana cand la bornele active ale generatorului apare o tensiune suficienta pt a asigura activ excitatia.

 

buun acum ce se intampla la comuniste:

becul de incarcare are cam 3w, in unele cazuri se poate folosi si unul de 5 dar nu prea bine, daca merge de 3 lasa de 3. Rolul lui este multiplu, iti arata daca circuitul e intreg la pornire, in mers iti arata in mers daca mai incarca sau nu, ITI ASIGURA EXCITATIA IN REGIM DE PORNIRE, actioneaza ca rezistenta de limitare a curentului prin excitatie cand motorul este oprit - ca sa nu se arda excitatia.

Becul asta se leaga intre borna (+) a generatorului si firul care vine de la contact, adica de la borna + a bateriei.

Daca te uiti pe schema atunci cand motorul e oprit releul de incarcare separa borna + a generatorului de firul care vine de la baterie direct (nu prin contact, ca nu se mai opreste notorul cand scoti cheia daca il pui pe acolo), iar borna excitatiei care merge la masa prin releu e conectata la masa. In momentul asta becul indicator se aprinde cand pui cheia pentru ca circuitul este: contact- bec indicator - borna + a generatorului la care e legata si excitatia pe +, iese din excitatie si ajunge la releu unde se incheie la masa prin contactul ala inchis, Acum dispui de un camp electromagnetic care va induce ceva in rotorul ala.

Cand pornesti motorul campul electromagnetic produs de exitatie va trece prin spirele infasurarilor rotorului si la bornele lor - reprezentate de liniutele de pe colector va aparea tensiune alternativa, dar care pt tine din exterior va aparea ca tensiune continua deoarece colectorul are rol de redresor mecanic. In felul asta generatoru incepe sa produca energie si tensiunea ce apare la borna + a generatorului va produce un curent prin infasuraarea de excitatie(si va putea sa se autosustina) iar pe partea aialalta ajunge la releu la una din borne si va fi cuplata spre firul ala care vine direct de la baterie in momentul in care depaseste o anumita valoare (adica tensiunea bateriei, ca daca generatorul produce sub 6 v el va fi un consumator pt baterie, nu mai zi ca daca motorul ar fi oprit ar reprezenta un mare consumator si s-ar arde imediat - fizica de liceu). In momentul asta becul care indica incarcarea se stinge, el fiind conectat intre 2 (+) al generatorului si al bateriei.

Cand turatia motorului creste mai mult si tensiunea la bornele generatorului creste mai mult si ea este monitorizata de cealalta sectiune a releului de incarcare - bobina aia pe care este actionat contactul prin care excitatia ajunge la masa, cand e cazul si se produce prea multa energie bobina asta va deschide contactul respectiv, excitatia se va intrerupe si producerea de energie va inceta (de aia e bine sa nu ai magnetizatie remanenta, ca aici o furi daca exista si aia :drums:), tensiunea la bornele generatorului scade, se inchide contactul prin care excitatia da la masa, scurt timp e alimentata prin bec (suf de rapid sa nu apuce sa se aprinda) sau prin contactul alalat daca nu a apucat sa se deschida si ciclul se reia

 

Sper ca ai inteles, daca nu atunci astept intrebari

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

:wave:

Gata, am modificat schema!

Buna treaba cu lampa indicatoare a incarcarii (mersi zidule, conectarea asteia era o alta treaba nu tocmai clara).

 

post-18211-1179690050_thumb.jpg

 

Mai ramin totusi doua probleme:

 

-una- releul de incarcare are deci grija sa scoata dinamul din circuit cind tensiunea la bornele indusului este prea mica, dar cine are grija ca bateria sa nu se supraincarce? Ca daca tensiunea dinamului este mai mare decit cea a bateriei, ar insemna ca bateria ramine conectata la dinam si s-ar incarca tot inainte nu? :drums:

 

-si a doua- la iesirea bateriei e teoretic conectata o siguranta (in schemusoara mea nu e, pentru ca pe moto meu nu era); asta o treaba foarte buna si usor de pus la punct, dar de cit e siguranta? (in contextul in care, inteleg, ca bateria ar trebui sa fie de la 8 .. 10 Ah in sus)

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

:wave:

Gata, am modificat schema!

Buna treaba cu lampa indicatoare a incarcarii (mersi zidule, conectarea asteia era o alta treaba nu tocmai clara).

 

post-18211-1179690050_thumb.jpg

 

Mai ramin totusi doua probleme:

 

-una- releul de incarcare are deci grija sa scoata dinamul din circuit cind tensiunea la bornele indusului este prea mica, dar cine are grija ca bateria sa nu se supraincarce? Ca daca tensiunea dinamului este mai mare decit cea a bateriei, ar insemna ca bateria ramine conectata la dinam si s-ar incarca tot inainte nu? :drums:

 

-si a doua- la iesirea bateriei e teoretic conectata o siguranta (in schemusoara mea nu e, pentru ca pe moto meu nu era); asta o treaba foarte buna si usor de pus la punct, dar de cit e siguranta? (in contextul in care, inteleg, ca bateria ar trebui sa fie de la 8 .. 10 Ah in sus)

...pune o siguranta automata de 10A, care o poti folosi(la modul cel mai sanatos!) si ca si intrerupator pentru baterie , cand stationezi!

Releele aste se numesc 'Conjunctor-Disjunctor', si au 2(3) circuitte magnetice: unul controlelaza tensiunea debitata, controland curentul prin excitatie, iar celalalt cupleaza bateria la generator cand este indeplinita conditia de incarcare Ug>Ubat.Asta din urma are prostul obicei de asi lipi contactele si de arde rotorul.De aia o sig. automata pe care sa o dai jos cand opresti este foarte utila.

Zidu' zice corect!

ui' aci...

post-3884-1179692668_thumb.jpg

post-3884-1179692689_thumb.jpg

post-3884-1179692758_thumb.jpg

post-3884-1179692776_thumb.jpg

post-3884-1179692823_thumb.jpg

post-3884-1179692868_thumb.jpg

Editat de drobu
Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

:wave:

Gata, am modificat schema!

Buna treaba cu lampa indicatoare a incarcarii (mersi zidule, conectarea asteia era o alta treaba nu tocmai clara).

 

post-18211-1179690050_thumb.jpg

 

Mai ramin totusi doua probleme:

 

-una- releul de incarcare are deci grija sa scoata dinamul din circuit cind tensiunea la bornele indusului este prea mica, dar cine are grija ca bateria sa nu se supraincarce? Ca daca tensiunea dinamului este mai mare decit cea a bateriei, ar insemna ca bateria ramine conectata la dinam si s-ar incarca tot inainte nu? :drums:

 

-si a doua- la iesirea bateriei e teoretic conectata o siguranta (in schemusoara mea nu e, pentru ca pe moto meu nu era); asta o treaba foarte buna si usor de pus la punct, dar de cit e siguranta? (in contextul in care, inteleg, ca bateria ar trebui sa fie de la 8 .. 10 Ah in sus)

citeste ce am tot scris, pana la sfarsit- ultimul paragraf explica asta. e normal ca bateria sa fie conectata la o tensiune mai mare decat tensiunea ei nominala (o tensiune de aprox 7,2v - nu sunt sigur pt bateriile de 6v si aprox 13,8 - 14,4 pt bateriile pe 12v).

In momentul in care tensiunea pe bornele bateriei depaseste o anumita valoare circuitul prin care excitatia ajunge la masa este intreupt, ea nu mai induce nimic si nu se mai produce energie si tensiunea aia scade :clap:, pe desenul tau contactul ala cu "E" culcat comuta, si excitatia in loc sa fie comutata intre + generator si borna ei de (-) ajunge sa fie conectata la acelasi potential cu borna ei (+) - deci nu mai produce camp electromagnetic deci nu mai produci energie deci tensiunea care ajunge la bornele bateriei scade si cand scade suficient contactu ala o sa se schimbe si o sa dea iar la masa :( - toate astea se intampla foarte rapid.

 

 

cat despre problema 2 - siguranta o dimensionezi in functie de curentul pe care vrei sa il limitezi + un procent stabilit in functie de tipul consumatorilor - pt un generator de 10 A ar trebui sa pui una de 12 si cea mai mica care o gasesti deasupra valorii asteia e de 15 si asta e inutil pt generator dar suficient pt baterie deci o poti pune pe firul ala care merge de la baterie la contact. linkula ala care merge prin releu intre generator si baterie e protejat de releul insusi, daca ai un scurt la consumatori e decuplat pt ca caderea de tensiune pe circuitul tau scade dramatic deoarece rez circuitului se apropie de cea a acumulatorului si cand releul vede ca ai tensine mica de la generator atunci il taie de la portie.

plm iar am baut bere vre-o 2 ore inainte sa scriu

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

In momentul in care tensiunea pe bornele bateriei depaseste o anumita valoare circuitul prin care excitatia ajunge la masa este intreupt, ea nu mai induce nimic si nu se mai produce energie si tensiunea aia scade :clap:, pe desenul tau contactul ala cu "E" culcat comuta, si excitatia in loc sa fie comutata intre + generator si borna ei de (-) ajunge sa fie conectata la acelasi potential cu borna ei (+) - deci nu mai produce camp electromagnetic deci nu mai produci energie deci tensiunea care ajunge la bornele bateriei scade si cand scade suficient contactu ala o sa se schimbe si o sa dea iar la masa :( - toate astea se intampla foarte rapid.

 

aha, cred c-am inteles...

Fencs man! :wave:

 

Si acuma, cu problemele clarificate, sa punem mina pe patent, si la treaba...

da' sa treaca ploaia :drums:

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Si eu am o problema cu aprinderea, acum ma duc sa o pun la punct. (SPER>>>)

Mi-a ars becu de incarcare, releu nu mai cupla, doar uneori, in fine. Acum k am citit VA MULTUMESC DRAGI MOTOCICLISTI.

 

RESPECT

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Vizitator
Răspunde la acest topic...

×   Alipit ca text avansat.   Restituie formatare

  Doar 75 emoji sunt permise.

×   Linkul tău a fost încorporat automat.   Afișează ca link în schimb

×   Conținutul tău precedent a fost resetat.   Curăță editor

×   Nu poți lipi imagini direct. Încarcă sau inserează imagini din URL.

 Share

  • Navigare recentă   0 membri

    Nici un utilizator înregistrat nu vede această pagină.

×
×
  • Creează nouă...