Sari la conținut

Cdi Pe Jupiter...


Manuel
 Share

Postări Recomandate

Modulul ala costa ceva mai mult de 100.000 . Numai cel mai ieftin microcontroler de la atmel era vreo 60.000 ( din seria AVR ca alelalte se programeaza mai greu). Mai trebuie un circuit de formare a impulsurilor venite de la senzor, asta daca nu folosesti un senzor integrat care sa dea semnal de iesire compatibil cu microcontrolerul.

Tranzistorul ala nu e chiar un banal pnp. Trebuie sa fie un tranzistor care sa duca lejer 5-6 A , sa aiba Ucesat cat mai mic ( altfel se pierde din energia scanteii) si sa reziste la tensiuni de cel putin 200V. De obicei acest tranzistor nu poate fi comandat direct din microcontroler, mai trebuie inca unul intermediar ( are beta mic) .

Daca alegi si varianta pnp, adica sa tai + de la bobina atunci te va costa mai mult pt ca-s mai scumpe pnp-urile.

Eu am folosit varianta npn, adica tranzistorul e exact in locul platinii ( am bobina de dacia)si deconecteaza borna - .

Acum 2 ani am dat 50000 pe un Bux37 care merge f. bine Am mai incercat si cu un N-MOS ( care era mai scump) pe care l-am prajit din neatentie in timp ce testam jucaria.

Acum la Conex un bux37 e 100.000 dar nu-l are pe stoc.

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Permiteti-mi sa fiu foarte sceptic referitor la scanteia pierduta la un motor in 2 timpi. :friends: La un 4T treaba e simpla, ai supaple care iti decid ce intra si ce iese din cilindru, dar la 2t toata treaba se face intr-o singura tura de arbore prin baleiaj, adica gazele proaspete le imping afara pe cele arse, si asta la modul simplist.

In realitate e si mai complicat, motorul in 2 timpi "respira" , e aproape "viu " :baldy: , poate si de aia creeaza fanatici :friends: La 2t ai in permanenta de a face cu un amestec de gaze arse cu gaze proaspete, vapori de benzina ies prin carburator spre filtru de aer si sunt trasi inapoi, la fel ies pe avacuare si sunt impinsi inapoi de unda de soc intoarsa din toba ("plaman") . Japonezii au facut de mult modificari care sa optimizeze tot circul asta (muzicuta pe admisie, Power Valve pe evacuare, camera de rezonanta atent proiectatata), pe rusi i-a durut la basca.

 

 

Ca sa ajung la obiect, nu pot sa cred ca o scanteie pierduta la PMI nu aprinde aiurea ceva amestec pe acolo in loc sa-l lase sa "baleteze" linistit, adica ai de a face cu detonatii necontrolate, rateuri (evidente sau mai greu de detectat) care sa se simta in randament, consum,putere,viata ambielajului, temperatura de lucru samd.

 

 

Nu am incercat deci niciodata asa ceva ,din motivele de mai sus, asa ca las pe unul care a incercat sa ne povesteasca. :friends:

 

 

P.S. Referitor la dezavantajele platinii la turatii mari, pe langa rezistenta,uzura samd, cel mai important e fenomenul de "zbor" , adica arcul platinii nu mai are timp sa inchida pana vine iar cama. E o limitare pur mecanica, nu se simte mare paguba la turati mici dar sus cand deja vorbesti de 10.000 RPM treaba e mult mai drastica.

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

http://www.transmic.net/fichiers/atmel/schema89C.png

de aici m-am inspirat cand am estimat costurile

ciruitul de formatat impulsurile din stanga jos are cateva componente pasive, problema este ca in schema nu prea se pot citi valorile celor doua rezistente. Oricum, cred ca se poate renunta si la etajul asta, compensand din soft modul in care se citeste informatia venita de la comparatorul analogic integrat in at90s1200 (pentru a tolera oscilatiile cu care vine semnalul de la senzor).

Tranzistor pnp de putere faci dintr-un pnp mic si un npn mare, e o configuratie in care rezulta pnp de putere.

Oricum, ai dreptate, cred ca e mai la indemana sa folosesc un simplu npn care are in colector firul care vine de la bobina (si care "cauta" masa), iar de la microcontroler - starea cvasistabila sa fie HIGH, asta inseamna tranzistorul in conductie si starea de comanda a scanteii - LOW. Prin initializarea starii pinului in LOW la inceput (inainte de primul impuls venit de la senzor) se asigura si protectia bobinei la regimul de curent continuu dintre punerea contactului si datul la pedala. Costurile cred ca ajung pe la 200.000, dar oricum tot e "maruntis", in nici un caz nu e o "investitie".

*Recunosc ca nu am dat bani pe tranzistoare pana acum, am avut grija sa "vanez" sursele atx picate prin firma :friends:)), niste donatoare foarte generoase de tranzistori de incredere si alte maruntisuri...

 

Am scris pe topicul cu microcontrolere varianta executarii microcontrolerului din cateva piese - fara buffere, fara alte circuite, mufa de 25 pini de paralel e cea mai scumpa piesa a "programatorului". Soft de descarcat programul in placa este free pe net - avrdude, ramane insa problema scrierii soft-ului, dat fiind ca posibilitatile de debug sunt cam limitate (debug in simulatoare e una, dar o data montat pe motocicleta cred ca e cam altceva...).

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

pana acum am intalnit doua motoare 2T in doi cil cu scanteie pierduta:

unul la skijet-urile SEA DOO Bombardier echipate cu motaore ROTAX de 600 cmc

shi celalalt la o motocicketa Yamaha(sau suzuki? nu mai retzin exact) RD 350

 

din ce retzin motorul Rotax avea o valva rotativa de admisie comandata de un pinion de bronz aflat undeva pe la mijlocul arborelui motor, sistem oarecum echivalent cu "semilunele" de la Trabant.

 

despre cel de motocicleta nu pot spune prea multe, dar din cauza unui scurt circuit i s-a ars aprinderea electronica shi am fost nevoit din lipsa de timp shi bani sa o inlocuiesc cu una de minsk shi, pot spune, chiar cu rezultate foarte bune. Porneste ushor se urca in ture shi performantele sunt la fel ca inainte....mentionez ca nu am facut nici un fel de modificare asupra senzorului sau a alternatorului original :friends:

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Vizitator
Răspunde la acest topic...

×   Alipit ca text avansat.   Restituie formatare

  Doar 75 emoji sunt permise.

×   Linkul tău a fost încorporat automat.   Afișează ca link în schimb

×   Conținutul tău precedent a fost resetat.   Curăță editor

×   Nu poți lipi imagini direct. Încarcă sau inserează imagini din URL.

 Share

  • Navigare recentă   0 membri

    Nici un utilizator înregistrat nu vede această pagină.

×
×
  • Creează nouă...