Sari la conținut

Tura In Balcani - Mai 2006


Tigly
 Share

Postări Recomandate

Prima data cind am auzit de Tura Girokaster, cum ii spunea Lino (initiatorul), nici macar nu aveam motor pentru o asemenea

 

aventura. E drept am motor de enduro de vreo 3 ani dar pe asfalt nu ma dadusem niciodata. Am facut destul de mult enduro

 

dar exclusiv pe drumuri fara asfalt. Adica imi duceam motorul pe remorca pina la destinatie, il dadeam jos si apoi ma

 

rataceam prin munti. Asta e logistica de hard enduro.

Bun, cu un asemenea motor nu aveam ce cauta intr o tura a Balcanilor (Bulgaria, Macedonia, Albania, Grecia) asa ca m am decis

 

in sfirsit sa iau motorul dupa care visam de mult, un KTM LC8 Adventure S, model 2005. Asta ca sa complementez ce nu puteam

 

sa fac cu fratele lui mai mic, KTM EXC 450.

Am apucat sa fac vreo 2500 de kilometri in pregatirea turei din Balcani, am vazut ca ma descurcam destul de bine, mai ales pe

 

portiunile off road.

Am plecat in grup de 5 motoare la sfirsitul lui Mai.

Iesim din tara pe la Giurgiu si pornim spre Sofia. Prima surpriza pentru mine, soferii bulgari sint mai civilizati decit cei

 

romani, ne fac loc sa trecem atunci cind ne vad in spatele lor. A doua surpriza, politistii bulgari sint cit se poate de

 

relaxati, unii chiar glumesc facindu ne semne sa ne ridicam pe o roata. Poate altadata, ca eu nu sint chiar asa stapin pe

 

bestia asta de 230 de kilograme. Plus bagaje!post-730-1158167869_thumb.jpg

A treia surpriza, am pana! Golesc un tub de spuma in cauciuc si mergem mai departe.

Pe centura Sofiei, aglomeratie ca pe centura Bucurestiului. Aceeasi soferi amabili din Bulgaria, insa.

Stiati ca in benzinariile din Bulgaria poti plati in Euro? Ei bine, noi nu am avut nici o problema, atunci cind nu primeau

 

carduri sau nu mai aveam leva. Cite ceva despre calitatea soselelor Ă sint excelente, iar peisajele din muntii de dinainte

 

de Sofia sint superbe. Autostrada suspendata, tuneluri, o distanta imensa de Romania.

Trecem in Macedonia printr-un punct de vama mai mic. Macedonenii, amabili si ei. Vamesii ne cheama in fata, inaintea

 

autocarelor.

Macedonia este superba! Probabil ultima bucata ne descoperita din fosta Iugoslavie. Nu exceleaza in infrastructura

 

turistica insa exceleaza in frumuseti naturale. Este o tara muntoasa, sau cel putin deluroasa, cu foarte multe paduri si

 

riuri superbe. Si nici urma de exploatari forestiere. post-730-1158167971_thumb.jpg

In MAcedonia facem pana de la motorul meu si intram pentru prima data pe o portiune off-road si ne chinuim pentru vreo 50 de kilometri pe niste drumuri de

 

tara printre dealuri. Cu cele citeva cuvinte in sirba pe care le stiu, plus cele citeva in bulgara, reusim sa ne orientam.

 

Trecem prin Delcevo, pe linga Stip si incercam sa trecem peste niste dealuri spre Bitola. Taranii dintr-un sat ne

 

avertizeaza insa ca nu putem trece din cauza unitatii militare de pe drum asa ca ne hotarim sa evitam intilnirea cu ei!

Avem deja 700 de kilometri facuti in prima zi si noaptea se lasa repede. Trecem prin munti, si lumina amurgului ne lasa doar

 

sa ghicim peisajele fantastice. Mici canioane poeste care trece soseaua, paduri de salcimi.. Ajungem pe undeva de unde

 

sunam la hotelul din Bitola unde trebuia sa ne cazam, singura rezervare pe care am facut o pentru aceasta excursie. Gonim

 

apoi prin nopate spre Bitola, ma orientez la o benzinarie si .. gresesc drumul! Intuneric bezna, panouri indicatoare cam

 

impuscate (la propriu) si ne trezim ca am depasit Bitola cu vreo 30 de kilometri. Ne intoarcem si cu un ultim efort de

 

vointa terminam cei 900 de km ai primei zile cu un urcus interminabil pina in statiunea de pe muntele Pellister de linga

 

Bitola.

A doua zi, un macedonean foarte amabil ne pune pune pe ginduri. Prea e frumoasa Macedonia si locurile de care ne povesteste,

 

ca sa plecm dupa o singura zi.

Schimbare de planuri, deci.

Incepem sa urcam pe un drum forestier spre Virful Pellister la 2600 de metri. La 2100 de metri sintem insa blocati de zapada

 

de pe drum. post-730-1158168028_thumb.jpgIntoarcem si coborim. Plecam apoi spre Ohrid de unde urcam spre lacul Mavrovo. Drum serpuit , pe maluri de

 

lacuri si riuri spumoase. Paduri de salcim, parfum pe care il simtim din plin prin vizierele castilor. Spre seara ajungem

 

pe malul lacului MAvrovo, statiunea de schi a Macedoniei. Pensiuni, hoteluri..si ne cazam cu vreo 18 Euro de persoana.post-730-1158168089_thumb.jpg

A treia zi debuteaza prost. Mai intii probleme cu unul din motoare, apoi unul din colegi nu mai apare. post-730-1158168151_thumb.jpgPrimim intr un

 

tirziu un telefon si sarim pe motoare grabiti sa ne intoarcem. Pe malul lacului, pe drumul ingust prin padure, sĂa trezit

 

fata in fata cu o masina si a trintit motorul pentru ca sa nu il loveasca frontal. Bilant, disc frina strimb pentru motor,

 

zgirieturi pentru motor si pilot. Roata spate rupta pentru masina. Macedonenii, dupa un inceput de discutii un pic mai

 

aprins, se resemneaza si sint chiar OK. Pierdem insa o zi cu politia si tribunalul (fiind cetatean strain, Vali a trebuit sa

 

fie judecat pentru accident si amendat de tribunal). Si era Duminica! Asa ca a durat un pic. Plecam spre seara in directia

 

lacului Ohrid. Riviera MAcedoniei! post-730-1158168270_thumb.jpg Munte care coboara pina in lacul imens, sosea care sepuie intre lac si vile, pensiuni,

 

restaurante.

Traversam insa in graba orasul Ohrid grabindu-ne spre Manastirea Sf.Naum, linga granita cu Albania. Ajunsi acolo, noaptea,

 

tragem o prima spaima de la tipetele paunilor din gradina manastirii. A doua spaima o tragem cind il vedem pe Vali trintind

 

Lc4-ul pe jos si apoi schiopatind din greu. Diagnosticul provizoriu, entorsa la tendonul lui Ahile (Vali a schiopatat din

 

greu tot restul drumului, fiind diagnosticat in tara cu fisura de os si stind in ghips apoi o buna bucata de vreme).

Revenind la povestire, calugarii nu ne pot ajuta prea mult, locuri nu mai sint. Ne reculegem un pic la mica biserica si ne

 

intoarcem la primul sat spre Ohrid. Dormim la o pensiune si mincam apoi la un restaurant celebrul pastrav de Ohrid (nu am

 

nimerit unul foarte bun :-).post-730-1158168318_thumb.jpg

A doua zi, dupa o scurta vizita pe lumina la manastirea Sf. NAum, trecem in Albania printr-un punct de vama "antic". Primul

 

oras, Pogradec: o circulatie tipic turceasca. De altfel toata Albania aduce prin civilizatie cu Turcia. Alimentam si plecam

 

pe un drum national care intra in munti si se transforma in off-road veritabil. post-730-1158168481_thumb.jpg Un defileu superb, cu soseaua ingusta

 

suspendata la aproape 100 de metri deasupra riului. Oprim pentru o pauza tehnica si descoperim pe marginea drumului o mina

 

anti-tanc ruginita. post-730-1158168583_thumb.jpgMai gasim si un cartus infipt in profilul cizmei unuia dintre noi si deja Albania capata o alta "aroma".

Trecem prin sate de munte destul de saracacioase dar oamenii nu sint in nici un fel agresivi (cum ne prevenisera unii). post-730-1158168658_thumb.jpg

 

Intram apoi din nou pe drumuri asfaltate. Surpriza! Trecem pe linga politisti care pocnesc din calciie si ne saluta pe rind

 

pe fiecare dintre noi! Intii credm ca e o gluma; dupa inca vreo doi polistiti in genul asta nu mai stim ce sa credem!

Ajungem la Berat, dupa o portiune de autostrada care arata mult mai bine decit orice autostrada in Romania. post-730-1158168701_thumb.jpgAdmiram de la

 

distanta castelul aflat pe deal apoi intram pe o "scurtatura" care ar fi urmat sa ne duca la Girokaster. Off-road pe un drum

 

pietruit, destul de greu. Citiva kilometri si apoi o pana. Stind sa rezolvam pana, apare proprietarul livezii de ciresi de

 

linga noi. Amabil ne invita sa luam cirese si ne aduce apa rece. Il intrebam cum a facut banii de livada. "Franta,

 

Germania, Italia" ne spune in italo-engleza. Ce anume? "Cocaina!" ne spune surizator. Dar italienii l-au trimis acasa :-)

Drumul urca pe culmea tesita a unor munti si drumul e mult mai lung decit credeam. post-730-1158168759_thumb.jpgSoarele da sa apuna si ne trezim cu un

 

Nissan transportind in bena descoperita ceva care e acoperit cu o prelata :-) Merge mai tare decit noi pe off-road si chiar

 

noi nu ne infrinam cu nimic! Ne depasesc si apoi opresc in drum: vorbim in engleza cu cei doi albanezi. Ne spun ca nu e

 

deloc sigur sa umblam noaptea pe acolo si apoi ne ghideaza sa iesim din munti. Noaptea, off-road pe un drum prafuit care

 

pare ca nu duce nicaieri, albanezii ne asteapta la fiecare intersectie pentru a fi siguri ca nu pierdem drumul! Ajungem in

 

asfalt, le multumim si apoi tragem tare pina la Girokaster. Acolo, un politist trimite un taximetrist sa ne ghideze pina la

 

un hotel. Taximetristul ne duce si apoi dispare fara sa ne ceara nimic! Mai adaugam la asta si cina excelenta de la hotel

 

si declaram Albania supriza anului si a raidului! :-)

Ziua urmatoare, trecem in Grecia dupa un control prelungit la vama :-)

Muntii Greciei sint superbi, soselele la fel si forjam motoarele pina ating asfaltul cu cuferele de pe motor :-) Toate

 

satele arata ca niste statiuni. Facem cum facem si ne ratacim unul de altul; ajungem in trei grupuri :-) Urc pe coasta

 

Muntelui Olimp si apoi cobor in serpentine strinse spre mare! post-730-1158168910_thumb.jpgNe regrupam in Letokaria, o mica statiune mai jos de KAterini.

 

Hotelul e chiar pe malul marii si petrecem o zi intreaga relaxindu-ne , inotind in timp ce admiram zapada de pe Muntele

 

Olimp.post-730-1158168991_thumb.jpg

Plecam spre Bulgaria, destinatia finala. Avem pregatit un traseu prin munti dar ghinion: Lc8-ul lui Lino capoteaza. Mai

 

intii face probleme la pornire, invinse prin tractare, apoi, dupa ce ajungem in Bulgaria capoteaza cu totul pe marginea

 

drumului. Tot ce ne ramine de facut e sa chemam o platforma sa il ridice. post-730-1158169059_thumb.jpg Cu ajutorul polistilor bugari dintr-un sat

 

oarecare! Nu mai cred povestile cu politisti bulgari!

Etapa finala e o goana in doi , cu Vali pentru ca Adi si Mircea aleg un drum spre MArea Neagra, o goana noaptea de-a lungul

 

Bulgariei pina in tara. In care intram pe la 1 noaptea. Lino isi va repara motorul la dealerul KTM din Bulgaria si apoi

 

ajunge in tara si el in siguranta.

Rezumat: 3000 kms in 6 zile! Circa 200 de km de off-road. Cea mai apropiata destinatie de aventura pe care o putem gasi in

 

Europa!

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

  • 4 weeks later...

Pentru acesata poza, din partea unui conoscator in materie AI NOTA 10!!!! BRAVO!!! :) :D :D

 

Cunoscator.....scuze. ZARAZA E DEVINA!!!!

post-8606-1160500857_thumb.jpg

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Frumoasa aventura, dar am o parere de rau, ca daca tot ai facut tura asta, nu ai stiut sa schimbi vreo 2 vorbe in romana cu localnicii de pe muntele Olimp, de exemplu. Unii poate ti-ar fi raspuns in grai armanesc, altii nu, sunt un popor care se ascunde. Muntii Greciei, Macedoniei si Albaniei, Rodopei din Bulgaria prin traditie au fost intotdeauna ai muntenilor vlahi. Pacat ca nu ai avut norocul sa urci la o asezare montana aromana traditionala, cum e Veria, sau in imprejurimi, sa vezi ce civilizatie dezvoltata aveau in sec XVII. Aromanii zic "Bitolia, Pilister(lu), Ohirda, Saruna(Salonic)".

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Vizitator
Răspunde la acest topic...

×   Alipit ca text avansat.   Restituie formatare

  Doar 75 emoji sunt permise.

×   Linkul tău a fost încorporat automat.   Afișează ca link în schimb

×   Conținutul tău precedent a fost resetat.   Curăță editor

×   Nu poți lipi imagini direct. Încarcă sau inserează imagini din URL.

 Share

×
×
  • Creează nouă...