dedant68 Postat Februarie 20, 2015 Autor Share Postat Februarie 20, 2015 Tu mi-ai dat exemplu de la auto si ti-am spus ca te apuci sa compari mere cu pere eu ti i-am mentionat pe cei care au postat aici la care au scapat RRT -urile cu diode cu tot. Sa zicem ca amandoi avem in balanta argumente practice dar iti atrag atentia ca nu vorbeam asa la general ci ne refeream la motociclete cu magnetou (stiu ca vrei sa-i spun alternator) si nu de alternatoare (cu excitatie). » Post actualizat in 20 Feb 2015 23:09 Cat despre propunerile de mai sus ce vrei sa descoperi America? Da, intram pe un alt continent.. Citează Link spre comentariu Distribuie pe alte site-uri More sharing options...
pedros Postat Februarie 21, 2015 Share Postat Februarie 21, 2015 Un exemplu.Kawa gpz 500. Proprietarul a pus din greseala acumulatorul invers (nu era bat originala).A carat-o pina la mine, omu' era stupefiat a mutat cheia pe on si a facut plici. Defecte; Sig de 30A, arsa.Schimbata sig si gata. Nici un defect la toata motoreta. Nu era ars nimic Citează Link spre comentariu Distribuie pe alte site-uri More sharing options...
vlad58 Postat Februarie 21, 2015 Share Postat Februarie 21, 2015 (editat) Un exemplu.Kawa gpz 500. Proprietarul a pus din greseala acumulatorul invers (nu era bat originala).A carat-o pina la mine, omu' era stupefiat a mutat cheia pe on si a facut plici. Defecte; Sig de 30A, arsa.Schimbata sig si gata. Nici un defect la toata motoreta. Nu era ars nimic M-ai bagat in ceata, de ce a facut plici doar cand a pus cheia pe on? Siguranta aia se arde indiferent daca ai contact pus sau nu. Vad din exemplul tau ca s-au cam inmultit "dorelii" Editat Februarie 21, 2015 de vlad58 Citează Link spre comentariu Distribuie pe alte site-uri More sharing options...
dedant68 Postat Februarie 21, 2015 Autor Share Postat Februarie 21, 2015 Cazul 2 Se da un suzuki gsk r K7 si se cauta solutii pentru ajustarea parametrilor ECT in scopul obtinerii unei raciri mai eficiente a motorului(am luat un ss unde problemele cu racirea sunt de varf vara). Selectez datele si revin. Citează Link spre comentariu Distribuie pe alte site-uri More sharing options...
TNG Postat Februarie 21, 2015 Share Postat Februarie 21, 2015 Caz 2. GSXR problema este rezolvata prin rescrierea softului cu temperatura mai scazuta de pornire a ventilatorului. Citează Link spre comentariu Distribuie pe alte site-uri More sharing options...
vlad58 Postat Februarie 21, 2015 Share Postat Februarie 21, 2015 (editat) Caz 2. GSXR problema este rezolvata prin rescrierea softului cu temperatura mai scazuta de pornire a ventilatorului. Uite de asta nu-mi plac mie sofisticateniile astea, adica pui pe unul cu creierul de silicon sa aiba grija de tot ce misca-n mobra ta si poti sa-l si tragi de urechi sa-si schimbe obiceiurile, in loc de surubelnita folosesti interfata. dedant nu vreau sa fiu cinic dar mai bine te gandesti cum protejezi silicoanele alea la PEM, da-ne si noua o solutie. Editat Februarie 21, 2015 de vlad58 Citează Link spre comentariu Distribuie pe alte site-uri More sharing options...
gn77b Postat Februarie 21, 2015 Share Postat Februarie 21, 2015 Uite aici cativa cate au patit-o cu conexiunea inversa, pe auto.Masinile de azi sint atit de pline de electronica incit nu are sens comparatia. Citează Link spre comentariu Distribuie pe alte site-uri More sharing options...
dedant68 Postat Februarie 21, 2015 Autor Share Postat Februarie 21, 2015 Uite de asta nu-mi plac mie sofisticateniile astea, adica pui pe unul cu creierul de silicon sa aiba grija de tot ce misca-n mobra ta si poti sa-l si tragi de urechi sa-si schimbe obiceiurile, in loc de surubelnita folosesti interfata. dedant nu vreau sa fiu cinic dar mai bine te gandesti cum protejezi silicoanele alea la PEM, da-ne si noua o solutie. Ia cititi mai bine ce s-a scris sus..parca am spus ca nu discutam de soft, se opteaza pe alta varianta o alta abordare,..banalul din softul se rezolva rapid nici nu mai avea sens discutia.. Vladule, nici nu s-a inceput problema, si sari ca ars...si te dai iar in mistouri ca de obicei. Va astept sa mai veniti si voi cu solutii, eu sa fiu la comentarii si in opozitie sa identific nereguli, foarte frumos sa stai pe bara si sa critici. Citează Link spre comentariu Distribuie pe alte site-uri More sharing options...
vlad58 Postat Februarie 21, 2015 Share Postat Februarie 21, 2015 (editat) Ia cititi mai bine ce s-a scris sus..parca am spus ca nu discutam de soft, se opteaza pe alta varianta o alta abordare,..banalul din softul se rezolva rapid nici nu mai avea sens discutia.. Vladule, nici nu s-a inceput problema, si sari ca ars...si te dai iar in mistouri ca de obicei. Va astept sa mai veniti si voi cu solutii, eu sa fiu la comentarii si in opozitie sa identific nereguli, foarte frumos sa stai pe bara si sa critici. Ti se pare esti prea suspicios, sa gasim solutii la ce? Tu ai deschis topicul, tu pune problema, tu rezolv-o. Ce ai propus tu nu cred ca era ceva ce se incadreaza la titulatura "Probleme_rezolvari/solutii in instalatia electrica moto" iar PEM-ul, da, poate provoca mari stricaciuni in instalatia electrica (nu esti cumva de acord cu chestia asta?) Daca ai alt subiect in afara temei pe care ai impus-o, care e problema? Deschide alt topic. Pana acum, nota bene, am retinut cu totii ca daca suntem cumva prea tampiti sau neglijenti si inversam bornele, daca nu avem incredere in siguranta principala si nu vrem sa ia foc toata mobra, iti dam PM , te intrebam ce dioda si ce siguranta ultrarapida de CC sa alegem. De ce imi strici ziua asta frumoasa de primavara acuzandu-ma pe nedrept? Editat Februarie 21, 2015 de vlad58 Citează Link spre comentariu Distribuie pe alte site-uri More sharing options...
yo4hgx Postat Februarie 21, 2015 Share Postat Februarie 21, 2015 Caz 2. GSXR problema este rezolvata prin rescrierea softului cu temperatura mai scazuta de pornire a ventilatorului. Caz 3 - ZX12. Din cate stiu nu exista acces la soft dar din motive evidente exista acces la informatii si mai ales masuratori directe. Desi in principiu se pune problema unui montaj universal, usor de adaptat pe orice motor, trebuie inceput de undeva practic. E nevoie doar ca pragurile de temperatura pornire/oprire sa fie reglabile functie de preferinta fiecaruia si caracteristicilor specifice fiecarui model de motor. Citează Link spre comentariu Distribuie pe alte site-uri More sharing options...
dedant68 Postat Februarie 21, 2015 Autor Share Postat Februarie 21, 2015 Problema cu dioda antiparalel s-a inchis..pentru mine. Cine doreste isi monteaza, cine nu este atent, cine nu este atent va verifica siguranta de 30A daca lucreaza..s.a.m.d. Scuze_am inteles gresit, am citit rapid, de fapt se cauta o solutie pentru motoare mai vechi, care nu au soft/ECU si se intervine pe traductoare pentru rezolvare.. » Post actualizat in 21 Feb 2015 16:45Caz 3 - ZX12. Din cate stiu nu exista acces la soft dar din motive evidente exista acces la informatii si mai ales masuratori directe.Desi in principiu se pune problema unui montaj universal, usor de adaptat pe orice motor, trebuie inceput de undeva practic. E nevoie doar ca pragurile de temperatura pornire/oprire sa fie reglabile functie de preferinta fiecaruia si caracteristicilor specifice fiecarui model de motor. Sa identificam un motor chiar cu probleme vara, la zx 12 am doua electroventilatoare, o pornire eficienta a acestora, mers in orase in vara trecuta fara incidente.., daca tot suntem la kawasaki, stiu ca la zx11 au fost semnalate incalziri in mediul urban Citează Link spre comentariu Distribuie pe alte site-uri More sharing options...
TNG Postat Februarie 21, 2015 Share Postat Februarie 21, 2015 (editat) Caz 3 - ZX12. Din cate stiu nu exista acces la soft dar din motive evidente exista acces la informatii si mai ales masuratori directe. Caz 3 ZX12 Este acces la soft.Putin mai costisitor dar se poate softa. Editat Februarie 21, 2015 de TNG Citează Link spre comentariu Distribuie pe alte site-uri More sharing options...
vlad58 Postat Februarie 21, 2015 Share Postat Februarie 21, 2015 Problema cu dioda antiparalel s-a inchis..pentru mine. Cine doreste isi monteaza, cine nu este atent, cine nu este atent va verifica siguranta de 30A daca lucreaza..s.a.m.d. Scuze_am inteles gresit, am citit rapid, de fapt se cauta o solutie pentru motoare mai vechi, care nu au soft/ECU si se intervine pe traductoare pentru rezolvare.. Prin faptul ca te uiti chioras la mine de fiecare data cand scriu ceva, nu cumva sa te contrazic sau mai stiu eu ce, nu ai citit cu atentie ce am scris si apropoul cu PM-ul (nu PEM-ul) Pentru tine problema cu dioda antiparalel s-o fi inchis dar totusi cine ar vrea sa-ti aplice solutia si citeste 4 pagini si 1/2 ramane cu buza umflata. Termina-ti proiectul si da o rezolvare practica, alege componetele si da indicatii de montaj. Pune poze. Abia dupa ce faci asta se poate spune ca ai terminat. Citează Link spre comentariu Distribuie pe alte site-uri More sharing options...
dedant68 Postat Februarie 21, 2015 Autor Share Postat Februarie 21, 2015 Cazul 2_ Ipoteza: Se da kawasaki zx 11r, un electroventilator, Fan Switch/senzor care da comanda de inchidere circuit electric electroventilator(pornire) cand temperatura lichidului de racire se afla in intervalul (93-103)grd C, si rezistenta electrica a senzorului mai mica de 0,5ohm. Cerinta: imbunatatirea racirii motorului. Rezolvare: Se considera ca electroventilatorul trebuie sa porneasca la 85grdC, un exemplu! In acest caz se va monta un paralel pe senzor un rezistor de 4,4 ohm. Rezolvare cu explicatii in attach. Comentarii_in asteptare! Citează Link spre comentariu Distribuie pe alte site-uri More sharing options...
vlad58 Postat Februarie 21, 2015 Share Postat Februarie 21, 2015 (editat) Ca sa-mi dau seama ce vrei sa spui iti cer niste lamuriri Fan Switch/senzor care da comanda de inchidere circuit electric electroventilator(pornire) cand temperatura lichidului de racire se afla in intervalul (93-103)grd C, si rezistenta electrica a senzorului mai mica de 0,5ohm. adica eu inteleg din ce spui ca ai 93-100 C si trebuie sa ai bla bla... sau atunci cand atingi 93-100C ai rezistenta respectiva la senzor Presupunand ca senzorul de care vorbesti dicteaza pornirea ventilatorului la scaderea sub 0,5 (asta insemnand 93-100) poti sa-mi spui din caracteristica lui ce rezistenta are la temperatura din exemplul tau adica la 85C. Am vaga impresie ca ai pus caruta inaintea boilor. » Post actualizat in 21 Feb 2015 19:32Bun m-am mai uitat odata si vad ca tu ai facut o regula de trei simpla sa vezi cam cat ar fi rezistenta dar eu nu sunt sigur ca aia e si caracteristica senzorului ia-o din tabele si atunci o sa fie bine. » Post actualizat in 21 Feb 2015 19:44Mi s-a parut dubios ca la temperatura mai mica tie iti rezulta ca senzorul isi scade rezistenta cand cele mai multe scad cu cresterea temperaturii dar nicio problema exista si din astea. Dar uita-te totusi la caracteristicile de catalog ale senzorului mai ales ca sunt neliniarre (asta nu ar fi o problema ca intervalul e mic) Editat Februarie 21, 2015 de vlad58 Citează Link spre comentariu Distribuie pe alte site-uri More sharing options...
yo4hgx Postat Februarie 21, 2015 Share Postat Februarie 21, 2015 Cazul 2_ Ipoteza: Se da kawasaki zx 11r, un electroventilator, Fan Switch/senzor care da comanda de inchidere circuit electric electroventilator(pornire) cand temperatura lichidului de racire se afla in intervalul (93-103)grd C, si rezistenta electrica a senzorului mai mica de 0,5ohm. Cerinta: imbunatatirea racirii motorului. Rezolvare: Se considera ca electroventilatorul trebuie sa porneasca la 85grdC, un exemplu! In acest caz se va monta un paralel pe senzor un rezistor de 4,4 ohm. Rezolvare cu explicatii in attach. Comentarii_in asteptare! Caracteristicile senzorilor de temperatura sa iau din tabelele furnizate de producatori deoarece variatia rezistentei functie de temperatura nu este liniara!!! In fine, nu o sa insist pe aceasta tema care insa spune multe... Oricum, din cate inteleg orice soft poate fi modificat mai mult sau mai putin usor si respectiv ajusta temperatura de pornire a ventilatoarelor, problema ramane pentru cele mai vechi, cu sistemul clasic de termo-cupla in radiator. Citează Link spre comentariu Distribuie pe alte site-uri More sharing options...
dedant68 Postat Februarie 21, 2015 Autor Share Postat Februarie 21, 2015 Rezistenta electrica a unui senzorul de temperatura variaza invers proportional cu temperatura, nu am gasit tabelul de variatie pentru zx11r, in sensul de a alege exact rezistenta electrica, am incercat dar ..Pe primul sector de crestere(grafic) poate fi o aproximatie liniara, nu este o problema critica. In manual se da numai valoarea rezistentei de inchidere a circuitului electric pentru Fan Motor. Procedura si logica demonstratiei este cea de sus din attach, problema cu graficul este complementara de aceea mi-am permis o regula de 3 simpla, sa extrag o valoare pentru a finaliza calculul. Daca gasiti tablul de variatia a rez. cu temp pentru sensorul Kaw 11, problema se rezolva exact. Dar, ca orice pasaj/demonstratie teoretica, eu as verifica in practica pentru un kaw 11, dar de unde? Stabilit la ce temperatura se deschide cu senzorul original, apoi montata rezistorul in paralel si proba in sarcina/citita noua temperatura cand porneste Fan motor. Citează Link spre comentariu Distribuie pe alte site-uri More sharing options...
vlad58 Postat Februarie 21, 2015 Share Postat Februarie 21, 2015 (editat) Rezistenta electrica a unui senzorul de temperatura variaza invers proportional cu temperatura, nu am gasit tabelul de variatie pentru zx11r, in sensul de a alege exact rezistenta electrica, am incercat dar ..Pe primul sector de crestere(grafic) poate fi o aproximatie liniara, nu este o problema critica. In manual se da numai valoarea rezistentei de inchidere a circuitului electric pentru Fan Motor. Procedura si logica demonstratiei este cea de sus din attach, problema cu graficul este complementara de aceea mi-am permis o regula de 3 simpla, sa extrag o valoare pentru a finaliza calculul. Daca gasiti tablul de variatia a rez. cu temp pentru sensorul Kaw 11, problema se rezolva exact. Dar, ca orice pasaj/demonstratie teoretica, eu as verifica in practica pentru un kaw 11, dar de unde? Stabilit la ce temperatura se deschide cu senzorul original, apoi montata rezistorul in paralel si proba in sarcina/citita noua temperatura cand porneste Fan motor. Tocmai aici e problema ca nu se poate aplica, Regula de 3 simpla se aplica la marimi direct proportionale. Daca in calculul tau bagi de exemplu nu 85 ci 35C o sa-ti rezulte o stupizenie, o rezistenta mai mica de 0,5 ohmi si aia pusa in paralel cu senzorul ala nu ti se mai opreste ventilatorul deloc. Deci o rezolvare ar fi, daca nu sunt tabelele, sa masori cat are senzorul la 85C (daca-l consideram liniar putem sa-l masuram si la 25C sau cat e afara si pe urma facem calculul ca stim 2 puncte deci putem afla panta) si calculata rezistenta aia de pus in paralel cu senzorul Editat Februarie 21, 2015 de vlad58 Citează Link spre comentariu Distribuie pe alte site-uri More sharing options...
dedant68 Postat Februarie 21, 2015 Autor Share Postat Februarie 21, 2015 Vlad, vrei sa spui ca doresti sa pornesti electroventilatorul la 35 grdC, hai sa fim realisti? De unde senzor sa-l masor, nu ar fi o problema, il introduc in apa calda cu un termometru si un ohmmetru se rezolva problema..dar sunt cazuri unde dedant nu are totul acasa sa rezolve si practic+foto asa cum v-am obisnuit. Dar, metoda si algoritmul este cel de sus din attach! Hai, mai si recunoaste ..... Citează Link spre comentariu Distribuie pe alte site-uri More sharing options...
vlad58 Postat Februarie 21, 2015 Share Postat Februarie 21, 2015 Vlad, vrei sa spui ca doresti sa pornesti electroventilatorul la 35 grdC, hai sa fim realisti? De unde senzor sa-l masor, nu ar fi o problema, il introduc in apa calda cu un termometru si un ohmmetru se rezolva problema..dar sunt cazuri unde dedant nu are totul acasa sa rezolve si practic+foto asa cum v-am obisnuit. Dar, metoda si algoritmul este cel de sus din attach! Hai, mai si recunoaste ..... Fii atent ce se intelege din ce ai facut tu . Ai aplicat metoda de 3 simpla ca sa vezi cam cat are senzorul la 85c altfel nu inteleg de ce te-ai legat de 0,5 si 93 (ti-am zis ca nu-i carect) pe urma ai zis ca rezistenta aia trebuie sa o obtii la 93C? si mi-ai calculat o rezistenta care pusa in paralel pe senzor sa-ti dea valoarea de la 85? Tu mai intelegi ceva? Sunt realist, matematic ca sa ne dam seama de corectitudinea calculelor noastre se poate trece la extreme. Cum faci tu determinarea rezistentei senzorului la 85C? cand stii doar un punct, cu un punct nu poti determina o dreapta (presupunand ca e liniar) de unde stii daca la 85C are 0.6 sau 0,7 sau, sau. Prin regula de 3 simpla senzorul tau are la 0C 0ohm si la 93C 0,5ohm.(considrandu-l liniar) Deci ce ar trebui sa recunosc? Daca nu vrei comentarii si te superi de fiecare data cand ti se explica ceva eu ma retrag daca vrei poti sa spui pe forumul asta tot ce vrei eu nu mai intervin, am obosit sa vorbesc in gol, admiratori oricum o sa ai. Citează Link spre comentariu Distribuie pe alte site-uri More sharing options...
dedant68 Postat Februarie 21, 2015 Autor Share Postat Februarie 21, 2015 Cauta tu pe net tabelul pentru ZX 11R de variatie al senzorului...din tabel prin paralele la axele OX si OY , voi identifica valoarea, posibil sa nu fie ce am calculat eu, fiind neliniara, sunt constient, dar nici diferente mari nu pot fi de la 93grd C la 85grdC, valorea unde vreau eu sa porneasca electroventilatorul....ce diferenta poate fi? Nu am senzor de temperatura ca il masor practic, dar cred ca putem gasi unul pe forum, si facem exact. O alta varianta, alege TU un alt motor mai vechi, fara ECU care are tabel in manual si-l rezolv. Nu vorbim de admiratori, nu are sens, discutam in principiul de metoda, singura problema este valoare rezistentei senzorului la temperatura dorita, din motive obiective nu o am.. » Post actualizat in 21 Feb 2015 22:55Pentru a elimina problemele particulare, am rezolvat cazul general, unde daca se doreste calcularea rezistentei corespunzatoare rezistorului care se va monta in paralel cu senzorul de temperatura(Rx), astfel incat electroventilatorul sa porneasca la o temp. mai mica, se va cauta in manual/alte referinte de specialitate, sau se va determina experimental valorile rezistentelor electrice( R1 si Rp) la cele doua temperaturi de referinta. Ce reprezinta R1 si R p, se specifica in attach. Datele Rp si R1 se inlocuiesc in formula generala si prin calcul rezulta Rx, necunoscuta. Citează Link spre comentariu Distribuie pe alte site-uri More sharing options...
yo4hgx Postat Februarie 22, 2015 Share Postat Februarie 22, 2015 Senzorul ala de temperatura este neliniar, ca orice termistor pana la urma si oricum, chiar daca ar fi, o rezistenta in paralel il va face neliniar. Dar nu asta e problema, eu zic ca oricum abordarea nu e cea mai fericita, temperatura lichidului influentand probabil si alti parametri in gestionarea motorului cum ar fi socul automat si/sau hartile avansului/injectiei. Eu zic sa lasi senzorul ala in pace asa cum a fost etalonat de fabrica si sa gasesti o alta varianta un pic mai elaborata care eventual sa poata fi aplicata si la motoarele cu termo-cupla clasica. Citează Link spre comentariu Distribuie pe alte site-uri More sharing options...
dedant68 Postat Februarie 22, 2015 Autor Share Postat Februarie 22, 2015 Sa nu uitam datele problemei, tu ai adus cerinta: motor mai vechi, fara ECU(nu discutam de harti si rescriere soft pe racire lichid) interventii asupra celorlalte elemente. zx11r nu are ECU pentru gestionarea motorului, elementul mai complex este IC pentru aprindere, celelate clasice traductori si relee. Practic ce se urmareaste? Pornirea electroventilatorului la o temperatura mai mica fata de cea proiectata/calculata ! A fost calculat sa porneasca la min 93grdC, noi sa-l pornim la 85grdC, cine-l porneste? Are minus permanent de la acumulator, iar plus prin senzor_remodelam senzorul astfel incat sa porneasca la 85grdC, Unde intervenim? Pe rezistenta electrica a senzorului, stim ca este neliniar(termistor) nu este o noutate, am mentionat mai sus, majoritatea senzorilor care lucreaza in variatii de temperatura la moto si auto, sunt termistori(IAT, ECT) este mai simplu. Introducand un rezistor in paralel modificam rezistenta totala a circuitului. Ramane partea de calcul care trebuie sa fie exacta, dar sa ai si datele de la fabrican?! Putem extinde precizia si la rezistorul montat in paralel, acesta are o variatie liniara, daca-l montezi langa radiator, va fi influentat de temperatura acestuia si atunci trebuie sa echivalezi fata de temperatuta de referinta a mediului ambiant, rezistivitatea electrica(g) a rezistorului(20 grdC) cu g =g0(1+ a(T2-T1)), a coeficient, unde R este rezistenta electrica la noua temp. T2 si R0 , rez. la 20 grdC, se calculeaza sau se identificatabelar, sau il montezi in alt loc, dar si acolo vara ai 30 grdC, sau sa-l izolezi termic in manson special. Asta este varianta mea, nu spun ca este perfecta, dar pe aceasta as lucra daca as avea un motor de genul acesta, si as dori sa-i aduc imbunatatiri. Bineinteles ca probele practice sunt decisive, dar oare cate probe nu se fac in fabricatie pana la produsul finit? Noi vrem aici in modul virtual sa gasim solutii finale, perfecte si ieftine pentru motoare si sa functioneze rapid, este mai greu.......Eu fac tot posibilul, ca teoria sa o transpun in practica, dar ai nevoie de resurse si timp. yo4hgx_ Ce tip de motor cu termocupla clasica? Vino cu un exemplu! Citează Link spre comentariu Distribuie pe alte site-uri More sharing options...
yo4hgx Postat Februarie 22, 2015 Share Postat Februarie 22, 2015 "Varianta" ta nu numai ca nu este "perfecta" ci total eronata ! Ventilatoarele motoarelor sunt controlate electronic (ECU) sau direct, prin cupla mecanica sau senzor-releu. Cupla mecanica functioneaza pe principiul dilatarii metalelor si pretensionarea parghiilor contactelor. Nimic de comentat aici, singura solutie fiind inlocuirea cuplei cu alta cu caracteristicile termice dorite. Celalta varianta, senzor-releu, utilizeaza un "senzor termic" (termistor) pentru activarea releului, cu mentiunea ca termistorul are caracteristici extrem de neliniare, in sensul ca la o anumita temperatura atinge brusc o rezistenta foarte mica (suficienta pentru activarea releului) pe care o pastreaza (sau cu variatii foarte mici) oricat ar mai creste temperatura dupa aceea, histerezisul asigurand temporizarea. Practic vorbim tot despre un fel de contact on-off la o anumita valoare a temperaturii si din acest motiv nu se poate folosi o rezistenta in paralel pentru re-calibrarea "senzorului". Pentru controlul variabil al pornirii ventilatoarelor la motoarele fara asistare electronica (soft) este nevoie de un "switch electronic", un montaj care sa realizeze un contact (electronic sau prin intermediul unui releu mecanic) functie de tensiune. Tensiunea variabila functie de temperatura se poate culege de pe senzorul termic (termistor cu plaja mare) al indicatorului temperaturii din bord cu care mai toate motoarele sunt dotate din fabrica. Daca acesta lipseste va fi nevoie de instalarea unuia. Schema montajului este relativ simpla fiind nevoie de unul sau doua comparatoare (functie de abordare) de tensiune ce se pot realiza analogic cu IC dedicate, operationale sau chiar timer-e sau digital cu microcontrolere sau hibrid, analogica amestecata cu putina algebra boleana (ca tot suntem profesori, nu?). Un astfel de montaj poate fi montat si pe motoarele moderne cu gestionare electronica daca din anumite motive nu se poate interveni la soft. Avantajul major al acestei variante este lipsa modificarii instalatiei originale, comanda ventilatoarelor fiind realizata in paralel cu cea originala, care va ramane oricum pe poste de back-up in caz de defectiune. Eu am ajutat un student la proiect cu un astfel de montaj conceput analogic, cu operationale si tranzistori. El urma sa perfectioneze si varianta digitala cu microcontroler... dar din anumite motive am pierdut legatura si nu mai stiu ce s-a intamplat... » Post actualizat in 22 Feb 2015 19:14 Cu quick shifterul sunt eu interesat. Suna frumos..dar mi-ar placea mult mai mult daca te-ai gandi la unul cu un senzor de presiune si controler. Abia acum am vazut... imi pare rau ca te-am pierdut in "bruiaj"... Problema majora este insusi senzorul de presiune, de a carui caracteristici depinde totul. Am tot evaluat tot felul de variante de contactoare electrice sau electomagnetice insa toate sufera de imperfectiuni, contactul fiind realizat ori prea tarziu ori declansat de vibratii. Nu am gasit o varianta de compromis, inca mai caut un sezor de sarcina (forta) industrial prin troacele de la munca dar slabe sperante. Tocmai de aceea eu ma gandisem la actionare electrom-mecanica (solenoid) cu comanda la buton... care mai departe poate fi declansata de un senzor de prag rpm (un fel de cutie automata "in sus", probabil binevenita doar la liniute). In afara senzorului, montajul electronic este extrem de simplu si consta doar intr-un timer care sa taie alimentarea aprinderii pentru o perioada prestabilita. Aici insa e un pic de discutat si probabil mai mult de experimentat, taierea aprinderii poate fi realizata prin taierea uneia sau ambelor bobine (daca e vorba de motoare cu 2 bobine) sau a 2, 3 sau toate 4 in cazul bobinelor incluse in pipe. Din ce am inteles temporizarea difera functie de mai multe variabile in zona de 80-150ms. Daca nu se actioneaza si asupra alimentarii cu combustibil (cazul carburatoarelor) taierea aprinderii se poate face aleatoriu (ca in cazul limitarii rpm) pentru evitarea detonatiilor. Eu nu particip la curse de nici un fel asa ca nu prea mi-ar fi folositor asa ceva, mi-a fost atrasa atentia doar cand am cumparat un modul de aprindere programabil din soft (Ignitech) care are o astfel de optiune inclusa. Citează Link spre comentariu Distribuie pe alte site-uri More sharing options...
vlad58 Postat Februarie 22, 2015 Share Postat Februarie 22, 2015 yo4hgx "Cupla mecanica functioneaza pe principiul dilatarii metalelor si pretensionarea parghiilor contactelor" adica bimetal ca la fierul de calcat. "cu mentiunea ca termistorul are caracteristici extrem de neliniare, in sensul ca la o anumita temperatura atinge brusc o rezistenta foarte mica" Unde vezi aceasta caracteristica puternic neliniara? de exemplu asta luata de pe pagina asta http://www.e-automobile.ro/categorie-electronica/12-senzor-temperatura-motor.html Aceasta caracteristica daca vrem putem s-o si liniarizam , introducand-o intr-un montaj ce sa compenseze neliniaritatea daca ne foloseste la ceva. Acum hai sa vedem cum a rezolvat dedant problema pe care a enuntat-o, adica la mobra respectiva ventilatorul porneste la 93C ca sa raceasca motorul Stim ca avem la acea temperatura dupa notatiile lui rezistenta senzorului la care electromotorul porneste R1 (adica 0,5ohm din discutiile anterioare) Rx este rezistenta rezistorului ce se va pune in paralel (tot din atasament dedant) Rp rezistenta corespunzatoare? si aici se rupe logica lui pe de-o parte zice ca este rezistenta la care va porni electromotorul la temperatura scazuta pe de alta parte spune ca se ia din graficul rezistenta - temperatura a senzorului oferita de producator adica valoare cunoscuta. Si imi calculeaza Rx ca rezultand R1 in paralel cu RX sa dea Rp, gresit , iar a pus caruta inaintea boilor. Rezistenta Rx trebuie pusa in paralel cu Rp (adica rezistenta echivalenta pentru temperatura scazuta) si sa dea R1 adica cea care determina pornirea ventilatorului.Cu alte cuvinte eu trebuie sa pacalesc la temperatura scazuta , montajul ce masoara rezistenta, ca aceasta are valoarea de la temperatura mare (rezistenta mai scazuta) ca sa porneasca. Cat de utila ar fi aceasta modificare eu am rezerve, ar fi facut-o fabricantul din prima, dar ca problema data se poate discuta. Citează Link spre comentariu Distribuie pe alte site-uri More sharing options...
Postări Recomandate
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.