Jump to content

Recommended Posts

Salut! M-am hotarat achizitionez un enduro 4t in bugetul de 2500 de euro. Am optat catre modelele wr250f/crf250x/exc250f etc (cam orice model pt enduro de la orice brand cu motor de 250 in 4t). Am observat ca nu prea gasesc mobre de enduro "ok" in banii astia, adica bune dpdv mecanic si sa fie fabricate 2007+. Am vazut ca sunt ceva mai ieftine crossurile si eram curios cam ce fiabilitate are un cross 4t pe trasee de munte. Sunt constient de dezavantajele suspensii mai tari, rezervor mai mic, nu sunt asa comode etc.

 

De asemenea, daca se poate sa imi oferiti va rog o parere daca poate fi folosita ca enduro acest kx250f  modificat (kxf stiam ca e de cross??), intrucat nu am cunostiinte in acest domeniu si sincer sunt cam caine surd la vanatoare, cu toate ca am incercat sa ma informez cat mai bine de pe Google.

https://www.facebook.com/marketplace/item/5256172934424922/?ref=search&referral_code=marketplace_search&referral_story_type=post&tracking=browse_serp%3A09525d83-e3f9-4678-b70d-8da15bbedb87

 

Multam si seara faina!

Link to post
Share on other sites

Intrebare: poate fi folosit un cross pe trasee de enduro?

Raspuns: da, poate.

Intrebare: ma voi bucura de experienta?

Raspuns: nu, vei descoperi destul de repede ca nu e ceea ce trebuie, si vei ajunge sa-l vinzi in pierdere. Asta e si motivul pentru care gasesti cross-uri ieftine, oamenii nu stiu ce cumpara si apoi incearca sa scape de ele.

 

Problema cu un cross e ca e facut si setat pentru cu totul altfel de teren. Suspensii rigide, facute sa amortizeze aterizarile si sa te ajute sa sari cand dai de un damb. Asta se va sinti si in padure, in sensul ca orice utilizator de cross stie ca in padure el va face, automat, bataturi in palme de la vibratiile ghidonului. Iar, daca mergi cu viteza, orice obstacol (piatra, damb, etc) tinde sa te arunce in sus, sa faci o saritura, in loca sa amortizeze si sa treci lin peste. 

Lipsa instalatiei electrice face ca sa nu ai unde sa cuplezi un ventilator, ceva, pentru a raci motorul. Iar radiatoarele mai mici fac ca motorul sa se incalzeasca mai mult. E un motor facut sa se raceasca la viteza, daca-l bagi in padure va fierbe imediat ce vei da de o portiune mai solicitanta.

Roata de 19 inch pe spate e facuta sa fie folosita la viteza. Nu te vei simti bine cu ea, nu e ceea ce trebuie in padure. Ambreiajul de tip on-off, facut sa bagi mana in gaz, nu te va ajuta bsolut deloc pe portiunile tehnice, cand vei dori sa pleci incet-incet in sus, pe o urcare. Practic, ambreiajul va avea tendinta sa rupa aderenta la roata. .

Per total, e un chin sa o folosesti in padure. Exista oameni care au incercat sa modifice cross-urile, sa le faca enduro, insa au cam dublat valoarea motorului prin modificarile respective.

Asa ca, indiferent ca vezi un cross cu 500 euro mai ieftin decat un endro, du-te pe enduro. Merita diferenta.

 

Cat despre KX250F, intr-adevar, e un motor de motocross. Se poate ca omul sa-l fi modificat pentru enduro, probabil a cheltuit pentru asta o mica avere. Eu unul nu l-as lua, as cauta ceva ce folosesc si altii. Nu un agregat care a fost modificat, nu stii daca intr-adevar bine. Nu stii daca amortizoarele alea chiar au fost facute OK sau sunt inca prea dure, nu stii daca instalatia electrica (incarcarea) a fost modificata ok, nu stii cum e ambreijul ala de care spune el ca e modificat. Per total, te increzi in cineva care sa lauda cu modificari, dar pana nu iesi de 1-2 ori in padure cu motorul nu ai cum sa-ti dai seama daca acele modificari sunt facute cum trebuie sau nu.

 

Eu zic sa ai rabdare si sa cauti pe net un motor dedicat enduro, dintre cele enumerate chiar de tine mai sus. Sunt o alegere potrivita.

 

Link to post
Share on other sites

Exista si variante de cross modificate (omologate) pentru enduro/stradal.

Modificarile de sasiu (suspensii), electrica (circuit separat pentru auxiliare), motor (volanta marita, evacuare stradala - noxe/scantei), inclusiv omologarea, te vor duce la mai mult decat ai plati sa cumperi un enduro dedicat.

Link to post
Share on other sites
Acum 2 ore, Chitu21 a spus:

Multumesc mult pentru raspunsul detaliat!

Ok, mi-a iesit din cap de tot ideea cu un cros prin padure

Nu dispera. Suspensiile faţă se pot "înmuia" notabil. Doar să scoţi câta din ulei şi astfel să măreşti perna de aer.

Pe spate, ar trebui să ai şi acolo şuruburi de reglaj pentru compresie şi revenire.

Dezavantajul ar fi că nu ai far dacă te prinde seara / noaptea în pădure. Se mai întâmplă ...

Şi mai ales că motoarele de cross nu sunt dimensionate pentru anduranţă ci pentru maximum de performanţă în detrimentul MTBF.

Link to post
Share on other sites
Posted (edited)

Multumesc inca o data pentru raspunsuri

Ok, o sa raman sa gasesc ceva dedicat enduro, mai ales ca vreau ceva fiabil, sa nu stau sa mesteresc mereu la el. Am vazut astazi un honda crf250x dar din pacate nu era intr-o stare foarte buna. Cu rabdare sper sa gasesc ceva fain. Credeti ca ar fi ok sa ma uit si la modele sub 2007? 2006, 2005? Imi e teama ca nu stiu ce istoric au motoarele... cum au fost reparate, cum s-au facut schimburile de ulei etc

 

//edit: mai exact, este un buget ok 2500 de euro pentru un enduro de 250 4t in stare buna dpdv mecanic?

Edited by Chitu21
Link to post
Share on other sites

Motocicletele de enduro trebuie mesterite continuu. Umezeala intra si afecteaza rulmentii (roti, bascula, etc),iar  din cauza vibratiilor motocicleta trebuie spalata si verificate suruburile periodic. 

Mie, la motor de 1 an vechime, mi s-a intamplat sa gasesc rulmentii de la roata aproape ancrasati, daca mai mergeam un pic cu ei sigur incepeau sa se invarta in butuc. Plus alte chestii pe care le-am pierdut de-a lungul timpului din cauza suruburilor care se desfac de la vibratii: pedala de pornire in padure, toba finala si un handguard in timp ce transportam motorul pe remorca, etc.

Asa ca la enduro te cam murdaresti pe maini ca sa-ti intretii motorul, indiferent de anul de fabricatie. 

 

Ca sa nu mai vorbim de mentenanta periodica. Ulei schimbat la 3-4 iesiri, filtrul de aer spalat si uns cam dupa fiecare iesire, cauciucul spate spate intors dupa 4-5 iesiri si schimbat cu totul dupa inca vreo 3 iesiri cand se toceste si pe partea cealalta, etc.

 

Tu cauta un motor in mintile lui. Uita-te in primul rand la chestiile scumpe (starea motorului in sine, jambe cu zgarieturi pe partea nichelata), apoi cauta dupa chestii ce indica o mentenanta precara (jocuri mari in roti, bascula, PDS). Ca una e sa schimbi un rulment, alta e sa descoperi ca butucul de la roata e distrus de la un rulment neschimbat la timp si trebuie sa iei alt butuc.

 

 

Cat despre anul de fabricatie, e mai putin important. Mai importanta e starea tehnica si intretinerea. Cu singura conditie ca sa fie acelasi model. De exemplu, un KTM EXC 250F e acelasi model din 2004 in 2007, apoi au schimbat modelul si e acelasi moel din 2008 in 2011. Nu stiu si la restul, Yamaha si Honda, dar sigur nu au schimbat nici ei modelele anual, au facut acelasi lucru cativa ani.

Diferenta dintre modele e, intr-adevar, importanta, cu cat mai nou modelul cu atat mai bine te simti pe el.

 

P.S. Yamaha WR250F e recunoscuta pentru fiabilitate, orice posesor pe care l-am intalnit a laudat-o. De Honda CRF250X nu am auzit prea multe, stiu pe cineva care o injura ca schimba ambreiajele ca pe sosetel la ea, iar de prin alte parti am auzit de niste probleme cu supapele. De KTM EXC sunt oamenii multumiti, nu e nici cea mai fiabila, insa compenseaza prin cea mai buna ciclistica. De asta sunt KTM-urile primele, au stiut cum sa faca o ciclistica si niste amortizoare astfel incat sa te ajute cat mai mult pe track-uri dificile.

Link to post
Share on other sites
Posted (edited)

Okey, multumesc pentru informatii. Mentenanta de genul o s-o fac cu placere, cand ma refeream la mestereala ma refeream la faptul ca nu as vrea ceva la care trebuie sa schimb pistonul sau diferite piese din motor frecvent. Momentan am mai gasit un wrf250f din 2008, o sa ma  duc zilele urmatoare sa il vad.

Legat de schimbul de ulei, am vazut ca in general riderii recomanda sa fie schimbat la 10-15 ore dar in manualul de service (pentru crf/wrf) scrie ca trebuie schimbat la 1000km. Cam care ar fi adevarul pentru un rider incepator care se presupune ca nu o forjeaza/moto n-o sa fie folosita in regim de concurs?

Edited by Chitu21
Link to post
Share on other sites

Schimba-l la 4 iesiri. Iti intra sub un litru, preferabil sa fie mai bun (motorex cross-power 10-50, 10-60, cam asa ceva). 

O iesire iti contorizeaza 3-4 ore de functionare continua a motorului, deci cam la 15 ore, e corect.

Si mai ales verifica inainte de fiecare iesire nivelul de ulei.

Pistonul se schimba ca si operatiune de mentenanta la enduro, odata la multe ore. Ceva gen 200 ore, parca, la 4T. Nu se schimba doar segmentii, ci tot pistonul cu tot cu rulmentul cu ace. Deci.....te duci, cumperi   motorul, dar ii faci si test de compresie cand ajungi cu el acasa si stii  cand vei schimba pistonul.

La fel, ambreiajul e o parte destul de solicitata a motoarelor de enduro, sa nu te astepti sa te tina multi ani, cum se intampla la stradale. La 2-3 ani se schimba, si depinde cand l-a schimbat cel dinaintea ta.

Lantul, la fel, se intinde destul de repede, la 2 ani maxim trebuie schimbat. Mai precis atunci cand incepe sa iti sara de pe pinion in momentul cand dai cu el de o piatra.

 

Si tot asa....operatiuni sunt multe.

 

Link to post
Share on other sites
Acum 12 minute, mircea.cazachevici a spus:

Lantul, la fel, se intinde destul de repede, la 2 ani maxim trebuie schimbat. Mai precis atunci cand incepe sa iti sara de pe pinion in momentul cand dai cu el de o piatra.

Şi mai precis ... atunci când tragi de lanţ la jumătatea lui de pe pinionul din spate şi jocul ("luft") depăşeşte trei sferturi din înălţimea unui dinte. Adică înainte de a ajunge să înceapă să îţi sară lanţul de pe pinion (în pădure?).

Ideal ar fi să ai şi un întinzător de lanţ "automat" (cu braţ articulat, arc ajustabil şi rolă de cauciuc pe rulmenţi), dar d'astea nu există din construcţie.

 

Link to post
Share on other sites
Acum 19 minute, easy ride on! a spus:

Şi mai precis ... atunci când tragi de lanţ la jumătatea lui de pe pinionul din spate şi jocul ("luft") depăşeşte trei sferturi din înălţimea unui dinte. Adică înainte de a ajunge să înceapă să îţi sară lanţul de pe pinion (în pădure?).

Ideal ar fi să ai şi un întinzător de lanţ "automat" (cu braţ articulat, arc ajustabil şi rolă de cauciuc pe rulmenţi), dar d'astea nu există din construcţie.

 

BMW x450 a lamurit problema (fara sa puna cardan)

Link to post
Share on other sites
Acum 4 minute, florinelu07 a spus:

BMW x450 a lamurit problema (fara sa puna cardan)

Da, pentru că au nimerit axul basculei spate coaxial cu axul pinionului de atac (cum este corect).

Alţii nu au nimerit. Probabil că pentru înlocuirea mai uşoară a pinionului mic.

Dar nici "automatic chain tensioner" nu au prevăzut.

BMW_G_450_X_bei_Rund_um_Zschopau_2007.thumb.jpg.aa9ed23105c6b616ab2c7a1d6c020168.jpg

Şi tot la MZ la Zschopau au ajuns cu ele  :D

Coincidenţă?

Link to post
Share on other sites
Acum 21 minute, easy ride on! a spus:

Da, pentru că au nimerit axul basculei spate coaxial cu axul pinionului de atac (cum este corect).

Alţii nu au nimerit. Probabil că pentru înlocuirea mai uşoară a pinionului mic.

Dar nici "automatic chain tensioner" nu au prevăzut.

BMW_G_450_X_bei_Rund_um_Zschopau_2007.thumb.jpg.aa9ed23105c6b616ab2c7a1d6c020168.jpg

Şi tot la MZ la Zschopau au ajuns cu ele  :D

Coincidenţă?

😀

Link to post
Share on other sites

 

Nah' ... cum în teste li s-a rupt pe la Brebu Nou urechea de fixare a basculei pe motor cu tot cu cardan (BMW cu motor boxer-enduro) ... rămâne de văzut cum rezistă cadrul ăsta la care bascula spate nu mai are ax (din cauza poziţiei motorului).

P.S. Acuma ... că se schimbă uleiul la 10 ore şi pistonul la 70 ... că rezervorul e sub şea cu buşonul în coadă iar motorul are ochii puţin oblici ... :wink: 

şi raport de compresie 12/1 ... mai contează? (dacă ai nitrometan).

Link to post
Share on other sites

Ma bucur ca am postat pe acest forum, chiar am invatat multe chestii intr-un singur topic. Multumesc mult inca o data pentru raspunsuri! Acum ramane sa mai am putina rabdare si sa ajung cu mobra acasa 😀

Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Recently Browsing   0 members

    No registered users viewing this page.

×
×
  • Create New...