Cu permisiunea autorului, postez concluziile unui motociclist cu experienta in domeniul chirurgiei, referitoare la accidentele moto. Textul este preluat de pe grupul FB al forumului.
,,După 30+ ani de motociclism și de carieră chirurgicală, am câteva concluzii, fără să notez cifre, fără pretenția că este studiu:
1. Majoritatea accidentelor moto se datorează driverului moto și probabil că este vorba de mai mult de 2\3. Neadaptarea vitezei, experiență insuficientă, lipsă reflexe, chiar și "ghinion" la unii. Dacă este să analizez fiecare caz în parte, fiecare suscită discuții, unele sunt unice,.se poate scrie o carte doar despre asta. Nu este locul.
2. Toate cazurile cu leziuni craniene la viteze mici , aproape fără excepție, ai fost din cauza lipsei căștii și aproape toate au venit din mediul rural. Deși am colegi care fac distincție netă între motoare, în trafic nu are importanță dacă ești motorist sau scuterist. Impactul este același. Am avut și cazuri după manevre simple (mutat motorul, probat motor 50m etc).
După 50 de km\h lucrurile se schimbă. Mai puține leziuni craniene (cred că toți aveau căști) cu interesare cerebrală, dar apar la anumite tipuri de căști (open face - și eu port așa ceva) leziuni mandibulare. Fracturile de maxilar sunt nașpa! Mai nasoale decât o fractură de membru, mai bine nu mergi decât să nu poți mesteca luni de zile.
Cu cât crește viteza, cu atât e mai severă politrauma. Nu leziunile cerebrale sunt cauza severității, celelalte. Căști de 5* , costume cu protecții etc sunt o gogoriță la viteze mari în trafic. Alea oferă protecție pe circuit, nu în cazul obstacolelor cotidiene (mașini, copaci, borduri). E=mv²\2 energia de impact variază cu pătratul vitezei- fizica din gimnaziu. Un organ "plin"(ficat, splină) are o rezistență relativ mică la impact și nu este ferit de costumul cu protecții. Dacă nu se zdrobește de coaste(ficat , splină), se smulge din ligamente. Rezultatele sunt aceleași.
Casca de 5* nu te protejează mai bine decât una de 3* peste 80 km\h sau mai bine zis nu prea contează în ecuație. Energia creierului la 100 km\h îl tasează de cutia craniană la impact direct. Veți avea o cască perfecta după impact direct dar cu un creier varză.
Am trecut și eu și probabil toți prin magia motorului mare. Am trecut de faza asta, prefer confortul, siguranța și manevrabilitatea motorului în loc de putere. Oricum, din ce vad în trafic, nici 1% nu sunt pregătiți pentru un motor mare, oricum nu au abilități pentru el.
Placerea condusului nu tine de cilindree, iar cilindreea nu tine loc de neuroni!
Asfalt uscat vă doresc!"
Link: https://www.facebook.com/groups/MOTOCICLISM.ro/permalink/974004496413716/