Sari la conținut

O chestie interesanta!


Vizitator blondu
 Share

Postări Recomandate

Vizitator blondu

Mi-a spus un profesor (destept omul):

Pentru a strange bujia la un moment de 20Nm fara cheie dinamometrica se infileteaza cu mana bujia cat ne permite apoi se pune cheia de bujii cu prelungitor si se mai strange inca aproximativ 90 de grade.Si astfel obtinem un moment de 20 Nm.

Cam cat trebe la nipru.La ij cred ca trebuie mai putin.

Sper sa va fie de folos.

Bafta si drum uscat.

 

 

:friends:

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Daca tzii cu tot dinadinsul sa aplici exact 20 Nm la bujie... pai faci asa :

 

20 Nm inseamna 2 kgf * m . Adica daca ai avea o cheie cu un bratz de 1 metru, ar trebui sa tragi de ea cu o fortza echivalenta cu greutatea unei mase de doua kg. Cum insa e putin probabil sa ai o cheie cu bratz de un metru, poti folosi o cheie cu bratzul sa zicem de 20cm (de 5 ori mai putin) si in consecinta sa aplici o fortza de 5 ori mai mare = 10kgf. Ca sa aplici 10kgf folosesti un cantar de-ala cu arc, clasic, cu carlig, cu care tragi de cheia respectiva. Daca acea cheie nu are fix 20cm, refaci calculele. Masori bratzul cheii fix din centrul hexagonului cheii pana in punctul in care agatzi cantarul. Calculul asta merge oriunde unde trebuie sa strangi ceva la cuplul necesar. Daca fortza depaseste 10-20kg (am vazut cantare cu arc etalonate pana la 20kg) , atunci mai maresti bratzul cheii, masori cu ruleta din centrul piulitzei de strans pana in punctul unde agatzi cantarul si faci calculele.

 

Cat despre profesorul ala... om destept de i-ai zis tu... roaga-l sa ne dea si noua o explicatzie de ce la filetul de 14, dupa ce l-ai strans cu mana (indiferent de ce mizerii, mazga sau calamina e pe filetul bujiei sau al bucsei), daca mai dai 90 de grade de rotatzie la cheie, obtzii 20 Nm... ca eu unul nu inteleg.... In general la masini se folosesc chei tubulare de-alea articulate cardanic care au in cap un T micutz, incat sa nu poti sa le strangi mai tare decat trebuie, ca te doare mana. Pe de alta parte... la desfacut.. cam ai emotzii.

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

La desfacut poti folosi orice brat ti se pare comod, la strans e indicat sa bagi un teu si sa strangi cu o singura mana. Crede-ma ca stiu bine, am mai rupt filete de bujie de alergam intr-un cilindru sa-mi bucsez chiulasa la jawra.:friends: A doua zi trebuia a plec la Timisoara :cheers: Si am plecat a treia zi :laugh:

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

moshulik hai ca iti dau eu explicatia. Nu am pretentia sa fiu riguros in exprimare (fara desen nu se poate), e doar ca sa iti faci o idee.

- daca tai un surub dupa generatoarea lui si il desfasori in plan obtii o serie de planuri inclinate corespunzatoare spirelor de filet. Lungimea unui plan inclinat este corespunzatoare unui unghi la centru de 360grade, adica 40%din lungimea planului inclinat corespund la 40% din 360grade, iar inaltimea planului inclinat corespunde deplasarii axiale a surubului la o rotatie completa (adica inaltimea unei spire de filet). lungimea efectiva a spirei este 2piR+inaltimea spirei/sin unghiului facut de spira cu orizontala; R este raza surubului.

Ceea ce te intereseaza pe tine de la un surub in cazul asta este forta de strangere pe care o exercita el axial, forta egala cu o forta elastica corespunzatoare comprimarii metalului pe o anumita distanta X masurata in lungul surubului(si implicit a inaltimii planului inclinat Fe=-kX; k=constanta elastica a materialului deformat). cuplul necesar pt strngere se calculeaza astfel: se stie forta necesara pe care trebuie sa o asigure surubul strans ,coeficientul de frecare in lungul spirei si se calculeaza forta orizontala(perpendiculara pe inaltimea planului inclinat ) care prin descompunere genereaza forta aia axiala de strangere (si acopera si frecare- neglijabila in raport cu forta de strangere).

Forta asta orizontala actioneaza tangent la spira in pozitie infasurata, adica la distanta R fata de axa surubului si din inmultirea lor obtii cuplul necesar pt strangere.

Cum se transforma in grade de rotatie? Pai pt o forta de strangere data (egala cu forta aia elastica) avem nevoie de o deplasare axiala(si implicit pe inaltimea planului inclinat) y care corespunte unei lungimi l in lungul planului inclinat, care la randul ei corespunde unui procent din lungimea L a planului (egala cu lungimea spirei desfasurate) ia lungimea L corespunde unui unghi de rotatie de 360 grade, Deci daca ati reusit sa ma urmariti ajungeti la concluzia ca forta pe care tre sa o asigure un surub prin strengere corespunde unui porcent dintr-o rotatie de 360grade, procent care corespunde pt un surub dat cuplului scris in documentatie :laugh: . Procentul asta poat depasi 100% si atunci avem mai multe ture (exemplu 125% = 1tura si un sfert)

Astept intrebari daca e cazul :cheers:

indiferent de ce mizerii, mazga sau calamina e pe filetul bujiei sau al bucsei
- pai se presupune ca stergi bujia de pantaloni inainte sa o pui acolo, macar nisip sa nu fie, ca de calamina pe filet mai greu :friends: si caforta de strangere cu mana comprima restul de jeguri Editat de ZIDU'
Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

sau ai determinare experimentala:

1 strangi la mana

2 pui cheia dinamometrica si strangi la cuplul necesar, timp in care masori cat ai rotit surubul in grade ochiometrice (si eventual repeti de cateva ori si faci o medie)

3 TII MINTE pentru data viitoare

Metoda asta tine cont de toate conditiile locale (aka: jeg, mazga, ulei, kaka de matza si ce dreaq mai are omul pe bujie )

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

E... uite, eu printez tot ce zisesi matale aici si o sa le dau si chiulaselor mele de la oltcit sa citeasca, ca sa stie si ele cum e treaba asta cu cuplul de strangere. Asadar, cum am zis mai sus... Nu poti sa asiguri conditziile initziale inainte de a incepe sa masori alea 90 de grade. Nu toate motoarele au bucse de otzel fretate in chiulase, aluminiul in general e moale, e suficient un mecanic beat in istoria motorului respectiv si gata... De asemenea, chiulasele se mai deformeaza si ele si in unele cazuri de-abia mai duci bujia cu cheia pana pe patul de etansare. Deci toata demonstratzia pica in punctul in care zici ca "fortza de frecare se neglijeaza in raport cu fortza de strangere" . Se neglijeaza DUPA CE PUI CHEIA, dar la "mana" nu se poate neglija.

 

Daca mai luam in calcul si faptul ca majoritatea utilizatorilor de cheie de bujii fac aceasta operatziune doar atunci cand schimba bujiile (nu intre ele, ci cu de-alea noi), ne lovim de aspectul numarul doi al paradigmei bujiei, anume shaiba... Deci daca tu duci bujia noua cu mana intr-un filet ideal pana cand simti ca a ajuns unde trebuie, apoi, conform a ceea ce ai citit pe site, pui cheia si-i dai 90 de grade... nu ai reusit decat sa iti parlesti fisele de la gazele de compresie/detenta care sufla pe langa shaiba NECOMPRIMATA PLASTIC de sub bujie. Ma rog... daca ai oltcit cu paturi de etansare conice, nu mai ai shaibe, deci sa zicem ca la astea mai merge. De asemenea... dacai ai bujii cu filet lung, fortza elastica de care vorbeai din descompunerea pe planurile inclinate ale filetului metric este mai mare, deci numarul de 90 de grade nu mai e valabil.

 

Acuma sincer... discutiile despre bujii si ulei cred ca sunt mai potrivite la rubrica "fete motocicliste"...

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

moshulik - vezi ca am zis de constanta elastica a materialului, adica intai cauti materialul (materialele ) care se deformeaza si vezi ce proprietate au alea. Oricum, eu cred ca a folosit a 2-a metoda despre care am scris.

Oltcitul meu a citit treburile astea, dar pana la urma tot cantar a servit la chiulase.

Bujiile le strang la mana, ca stiu eu cum tre sa tina (tubulara teava+surubelnita).

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Oltcitul meu a citit treburile astea, dar pana la urma tot cantar a servit la chiulase.

Bujiile le strang la mana, ca stiu eu cum tre sa tina (tubulara teava+surubelnita).

Eee... deci imi cam confirmi recomandarea :

 

"Sa faci ce FACE popa, nu ce ZICE popa" .

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Vizitator
Răspunde la acest topic...

×   Alipit ca text avansat.   Restituie formatare

  Doar 75 emoji sunt permise.

×   Linkul tău a fost încorporat automat.   Afișează ca link în schimb

×   Conținutul tău precedent a fost resetat.   Curăță editor

×   Nu poți lipi imagini direct. Încarcă sau inserează imagini din URL.

 Share

  • Navigare recentă   0 membri

    Nici un utilizator înregistrat nu vede această pagină.

×
×
  • Creează nouă...