Sari la conținut

Incident


mig
 Share

Postări Recomandate

Intimplarea este veche, dar in conditiile de acum s-ar putea sa mai fie de actualitate..

Acum citva ani, aveam motorul de ceva vreme si niste prieteni (mai specific o prietena) tot tragea de mine sa o plimb si pe ea. A reusit sa-mi smulga o promisiune, dar nici eu nu ma prea grabeam (si nu din rea vointa)..Intr-o zi ma suna si mi-a fost destul de clar ca deja intinsesem coarda prea mult, am zis ok. Eram la servici, motorul era acasa, asa ca m-am dus sa-l iau. Tot drumul pina acasa am stiut ca ziua aia va fi ultima. Nu stiu de ce, dar STIAM. Pur si simplu o simteam, aproape ca ceva plapabil...In fine, ajung acasa, ma echipez, incalzesc motorul, dau noroc cu fratele meu si cu taica-meu (care reglau la motorul lui brother) si plec..Ies din localitate, urc de la cinci zero la unu cinci zero si imi zic las-o asa ca azi e ziua...Ma depaseste un tip cu un golf, familia inauntru..Merg in spatele lui (ma gindeam sa trec de el, dar mi-am zis sa nu fac nimic). O tin asa vreo 5 km. Ajungem pe un pod care se termina printr-o coborire cu viraj pe stinga si duap aceea usor dreapta pe un drum cu 2 benzi pe sens, si de pe pod ajungeam direct pe banda 2. Reduc, bag 1, motorul incepe sa raga..vad interiorul virajului si iesirea la linia dreapta..semnalizez, intru pe interior, unu zero zero bag 2, unu patru zero..unu cinci zero...linia dreapta..dimb, groapa, dimb, groapa si eu cu gazul in plin..POOOC imi sare ghidonul din mina si incepe sa bata stinga-dreapta pina in opritoare (aproape ca-mi prindeam mina intre rama si ghidon)..S-A RUPT ROATA.....GAAAAAAZ NU LASA GAZUL...NU LASA GAZUL...ROATA E ACOLO...PAAANAAA...TRAFIC ORA 12, MASINA PE CONTRASENS..AM RUPT MOTORUL..O SA CAD...AM BULIT MOTORUL...TINE BANDA...TINE BANDA..PINA AICI A FOST...TINE BANDA...NU LASA GAZUL...VINE....VIJJJ A TRECUT, TINE BANDA...TINE GAZUL...INCEARCA SA TII GHIDONUL...NU TE OPUNE, NU TE OPUNE..O SA TE ARUNCE PESTE GHIDON....AMORTIZEAZA...AMORTIZEAZA...NU MERGE...E MAI PUTERNIC...(vocea lu' brother: Ba, si eu am patit-o, am dansat cu ea vreo citva m, dar am redus usor gazul si si-a revenit...Da ma, ai dreptate, si eu cu cz-ul de cros am patit-o de mai multe ori dar si-a revenit cind am lasat gazul) REDU GAZUL...USOOOOOR USOOOOR REDUUU POC POC POOOOOC POOOOOOC

SI-A REVENIT, SI-A REVENIT..NU E PANA.. TRECI PE BANDA 1...CLEAR...BANDA 1 ..LOCALITATE...TRECI CINCI ZERO....HUH, AM SCAPAT...AM SCAPAT...N-A FOST AZI...Am ajuns la fata, am dus-o, nu va pot zice in cuvinte cit de frica mi-a fost..cit am dus-o...de abia asteptam sa se termine plimbarea si sa o dau jos...Am dus-o, s-a terminat, am ajuns acasa..Ai mei mai reparau la motor...Cind mi-am dat casca jos din cap au ramas ca la dentist...Eram alb ca varul..

Ok, asta a fost povestea.

Cauzele incidentului:

-Starea psihica necorespunzatoare

-Ignorarea unei manevre care ar fi trebuit sa fie una de rutina.

-Necunoasterea si ignorarea fenomenului de tank-slap (Slaba pregatire a pilotului in ceea ce priveste evitarea si revenirea din situatie).

-Setare prea moale a suspensiei.

-Lipsa amortizorului de ghidon.

 

Posibile remedii:

-Amortizor de ghidon. (Asta l-am avut la vreo 2 sapt dupa incident caci increderea mea in aparat era distrusa). Am incercat reproducerea fenomenului cu amortizorul de ghidon instalat...E aproape de nereprodus, socurile sint absorbite in stare incipienta. Asta e remediul principal.

-O atentie sporita la accelerare cu gaz in plin in trepte inferioare, pe portiuni de tip groapa/dimb care in lipsa amortizorului produc extrem de usor tankslapul..Mi s-a intimplat cu motor de cross nu odata, dar pe cimp pare o joaca..

-Teoria zice ca in cazul acesta solutia e gaz in plin, ceea ce produce descarcarea rotii fata si astfel e posibil de recapatat controlul. In cazul incidentului descris de mine nu a functionat din cauza ca turatia era spre maxim intr-o viteza inferiara (2) si resursa disponibila pt a ridica roata in conditiile astea era 0.

-Din experienta, revenirea in cazul in care metoda de mai sus nu merge, e prin recuperarea ghidonului si reducerea progresiva a gazului (si aici ma refer fara bruscari..)

-Setarea corespunzatoare a suspensiei (Suficient de dura incit sa nu se infunde in frina, dar suficient de moale incit sa absoarba socul si sa se mentina cursa telescopului in limita constructiva).

 

Factori agravanti:

-Drum necorespunzator

-Echipament precar (Geaca, casca, manusi, cizme)

-Slaba pregatire

-Trafic

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

@gogu007

Eu am bagat postul pur informativ, asa ca o sa evit sa zic ce motor era, nu vreau sa generez un thread de 30 pagini..Scuze, dar nu e genul meu..

Dar: Fenomenul se poate intimpla cam asa: La accelerare violenta cam cu orice tip de motor (in trepte inferioare) pe zone dimb-groapa-dimb. La pierderea contactului cu solul a rotii din fata, la revenire, si asta mai ales pe viraj sau la iesire din el (pt asta un motor puternic si usor). La eliberarea rotii din fata in accelerare. Ce se intimpla e ca se amplifica vibratiile in ghidon si roata incepe sa miste stinga-dreapta (si evident si ghidonul). Sanse de a te lupta cu ghidonul sint, dar in faza incipienta, dupa aceea e cam la revedere..

Prin suspensie necorespunzatoare me refer la spring preload mare, rebound mic si compression relativ mare.

Editat de mig
Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Ok! :laugh: De aia am si precizat ca pur din curiozitate intreb caci stiu ca nu tine (neaparat) de motor.

Multumim oricum! :huh:

E deosebit de educativ postul si in plus e reconfortant sa vezi ca se mai poate si scapa din situatii limita, nu trebuie sa se ajunga neaparat la spital sau mai rau.

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Sa fie :huh: Eu as ramine totusi pe tank slap, din urmatoarele motive: Pe net e usor de gasit si destul de referit, head shake, wobble sint la fel niste termeni destul de utilizati si documentati...Mie boblaj sincer nu-mi spune mare lucru..Dar e doar o chestie de optiune pina la urma :laugh:

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Vizitator
Răspunde la acest topic...

×   Alipit ca text avansat.   Restituie formatare

  Doar 75 emoji sunt permise.

×   Linkul tău a fost încorporat automat.   Afișează ca link în schimb

×   Conținutul tău precedent a fost resetat.   Curăță editor

×   Nu poți lipi imagini direct. Încarcă sau inserează imagini din URL.

 Share

  • Navigare recentă   0 membri

    Nici un utilizator înregistrat nu vede această pagină.

×
×
  • Creează nouă...