Chopper Postat Octombrie 21, 2003 Share Postat Octombrie 21, 2003 Am intilnit in mai multe rinduri motoare cu instalatie pe 6v(dinam de curent continuu) care ,nemaifiind pornite de mult,aveau probleme cu incarcarea in sensul ca dinamul nu mai producea curent. In primul rind,trebuie stiut ca dinamul nu are nevoie de releu de incarcare si nici de baterie pentru a produce curent.Releul e doar pentru stabilizarea tensiunii din circuitul electric si pentru incarcarea bateriei.Prin urmare,se impune mai intii o verificare a dinamului,pentru a vedea daca cauza defectiunii e dinamul, conectica spre releu sau releul de incarcare. Pentru a functiona,la un dinam trebuie ca statorul trebuie sa fie usor magnetizat,acest cimp magnetic producind(la turatii mici) un curent in rotor,curent care trece prin infasurarea de excitatie(stator),In acest fel,cimpul magnetic al statorului creste in intensitate,acest fapt avind ca urmare cresterea tensiunii si curenului la bornele rotorului. Pare curios,dar in situatia in care dinamul nu a mai functionat o buna perioada de vreme(ani de zile),magnetismul remanent al statorului se pierde,din aceasta cauza,fenomenul de inductie electromagnetica nu mai are loc. In prealabil,pentru verificare procedati dupa cum urmeaza:Legati in paralel capetele infasurarii de excitatie(stator) la bornele rotorului(carbuni).Dupa pornirea motorului,verificati cu un voltmetru sau cu un bec prezenta curentului la bornele rotorului(=carbuni,perii colectoare),Daca tensiunea e f.mica(sub 1V) iar curentul produs nu reuseste nici macar sa aprinda un bec de 5W,atunci inseamna ca magnetismul remanent al statorului nu mai e. Solutia consta in remagnetizarea statorului.Pentru aceasta,separati mai intii capetele acestuia de sasiu si de periile colectoare.Masurat-l cu un ohmmetru pentru a-i verifica continuitatea(rezistenta masurata trebuie sa fie de citiva ohmi-nu mai tin minte exact,dar daca e de ordinul sutelor de ohmi,sau mai mult,e defect).Masurati deasemenea,tot cu ohmmetrul,intre capetele statorului si carcasa acestuia,pentru a vedea daca nu e strapunsa izolatia si daca infasurarea statorului nu face contact cu carcasa acestuia.Daca izolatia e strapunsa,sau intrerupta,statorul trebuie rebobinat sau inlocuit. Daca pina aici e totul ok,va trebui ca,pentru remagnetizare sa legati capetele statorului la priza(220v alternativ),printr-o siguranta(1-2 fire subtiri de cupru litzate).Mai intii legati prin siguranta,dupa care conectati la 220.La conectare,siguranta(firele litzate)o sa se arda,dar in timpul pina cind se ard,prin infasurare va trece un curent alternativ destul de mare pentru a remagnetiza statorul.Repetati operatiunea de citeva ori,dupa care legati inapoi statorul in paralel cu rotorul si verificati-i functionarea,dupa cum am scris mai sus.Daca tensiunea la borne e peste 10 V , variaza cu turatia si curentul produs reuseste sa aprinda bec,e totul ok. Atentie!Nu lasati ca dinamul sa functioneze cu statorul in paralel cu rotorul mult timp.Se poate arde sau strapunge infasurarea acestuia.Daca totul e ok,refaceti schema originala cu excitatia legata prin releul de incarcare. Am aplicat metoda cu succes la dinam de MZES250 si 125,instalatie compatibila cu cea de Simson. Parerea mea e ca,daca se reuseste punerea la punct a instalatiei pe 6V,nu mai e necesara schimbarea acesteia cu una de 12,intrucit pentru a monta alternator,trebuie sa apelezi la tot felul de improvizatii care pot ceda,iar costul e destul de mare.(alternator,punte redresoare,releu) A,si era sa uit ce-i mai iportant:Verificati mai intii ca rotorul sa nu bata in stator(ambielaj descentrat),ca daca se intimpla asta,poti sa magnetizezi toata motocicleta,ca tot nu faci nimic. Succes! Citează Link spre comentariu Distribuie pe alte site-uri More sharing options...
binox Postat Octombrie 29, 2003 Share Postat Octombrie 29, 2003 Cat de groasa trebuie sa fie lita pt siguranta si de ce trebuie sa fie curent alternetiv? La IJ statorul este conectat cu o borna la releu (spre masa) si cu una la peria+.In aceasta configuratie nu mai mergea (probabil pt ca e demagnetizat miezul) asa ca am legat borna de la peria+ direct la baterie (prin intrerupatorul de contact). Acum merge desi nu prea grozav pt ca tensiunea de incarcare este cam mica (max. 6.4-6.5V) iar principalul dezavantaj este ca se alimenteaza si excitatia dinamului atunci cand pun contactul si daca bateria e cam descarcata ingreuneaza pornirea.Decand l-am legat asa am mers vreo 2000 de km. Citează Link spre comentariu Distribuie pe alte site-uri More sharing options...
Chopper Postat Noiembrie 5, 2003 Autor Share Postat Noiembrie 5, 2003 Nu uita ca dinamul(6v) trebuie sa produca singur curent, independent de baterie,releul e pt. stabilizarea tensiunii din circuit si incarcare. Trebuie curent alternativ pentru ca acesta produce un cimp magnetic variabil.Eu am citit de metoda asta de magnetizare intr-o revista Tehnium mai veche,si a dat si rezultate. Ca siguranta poti folosi unul sau doua fire litate subtiri dintr-un cablu litat(la fel cum se procedeaza cind se ard sigurantele de la tabloul electric de la apartament,de exemplu),in principiu diametrul firului subtire(siguranta),trebuie sa fie cu mult mai mic decit diametrul firului din infasurarea statorului. Citează Link spre comentariu Distribuie pe alte site-uri More sharing options...
Daniel Postat Decembrie 5, 2003 Share Postat Decembrie 5, 2003 nu are 100% legatura cu "resuscitarea" . e o schema de charger pentru baterii, cui ii trebuie. http://www.aaroncake.net/circuits/charger1.htm Citează Link spre comentariu Distribuie pe alte site-uri More sharing options...
Viorel Balmez Postat Iunie 15, 2011 Share Postat Iunie 15, 2011 Am refacut instalatia de la zero la Ij. Este cu dinam pe 6 V. M-am uitat pe multe scheme si am vazut multe variante. Inrebarea este la incarare. Va zic cum este pus la mine si incarca am 6,7-6,8 V. Avem 4 fire de la dinam. Doua din periile de la rotor si doua de la stator. Am pus de la stator: un fir la masa si unul la plus (conectat si la releu la +). De la rotor, un fir la masa si unul la DF la releu. Iinitial pusesem de la stator: un fir la masa si unul la DF, iar de la rotor unul la masa si altul la plus si nu incarca. Este in regula cum am facut? Citează Link spre comentariu Distribuie pe alte site-uri More sharing options...
Postări Recomandate
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.