Andrei_D Postat Iunie 16, 2009 Share Postat Iunie 16, 2009 Este vorba de un IJ 56 care nu incarca datorita alternatorului. Carterul motorului a fost frezat, apoi am facut la strung o flansa de adaptare. Statorul se aseaza la fix. Problema este cu ambielajul (nou!!!) care este putin descentrat, lucru ce rezulta automat intr-un rotor care bate in timpul functionarii. Bataia este de aproximativ 0,5 - 1 mm fata de centrul imaginar al axului, masurata la colector. Rotorul nu atinge tolele statorului, cea mai mica distanta intre cele doua, fiind de 0,1 mm (se vede o fanta de lumina). Stiu, nu mai creeaza camp magnetic asa cum ar trebui. Reusesc sa scot aproximativ 13 V doar daca il tin turat la 3 sferturi din acceleratie sau peste. La jumatate din acceleratie am foarte putin peste 12 V. Cand il tin turat la peste 3 sferturi, tensiunea masurata la baterie creste cu 0,1 V la fiecare 2 secunde. Mi-a fost mila sa-l tin turat pana as fi ajuns la 14 V, oricum nu prea avea rost. Carbunii sunt noi si deocamdata nu calca perfect pe colector. Mentionez ca puntea de diode si releul de incarecare (ambele de Dacia) sunt noi si lucreaza corect. Intre cele 3 infasurari ale statorului apare o rezistenta de 1 ohm. Rezistenta intre cele doua colectoare ale rotorului este de 7,4 ohmi. Prima intrebare: care este rezistenta corecta intre cele 3 infasurari ale statorului, apoi care este rezistenta unui rotor bun? Intreb fiindca cu vechiul stator (1,7 ohmi intre infasurari) nu reuseam sa ma apropii de 12 V, oricat de mult l-as fi turat. Presupunand ca este de vina rotorul care bate (nici nu creeaza bine camp magnetic si nici carbunii nu fac contact bine) > A doua si cea mai importanta intrebare este una proasta: Pot centra cumva rotorul lansand ambielajul descentrat asa cum este acum? (nu mai ma nervi sa desfac inca o data motorul). Nu o spun cu rautate dar as aprecia daca cei care nu se pricep s-ar abtine de la a scrie. Multumesc frumos si sunt curios sa citesc idei noi. Citează Link spre comentariu Distribuie pe alte site-uri More sharing options...
Falkenberg Postat Iunie 16, 2009 Share Postat Iunie 16, 2009 Nu stiu cum e sistem asta de incarcare, dar mi se pare mult rezistenta spusa de tine la rotor (parerea de electronist). Ar fi interesant cinea cu un alternator functional sa pune valori pe care are. Nu cred ca decentrarea este cauza de problema aici. But then again, I might be wrong. Citează Link spre comentariu Distribuie pe alte site-uri More sharing options...
pedros Postat Iunie 16, 2009 Share Postat Iunie 16, 2009 Ce tensiune alternativa ai la cele 3 borne ale statorului? trebe sa ai 17 v ac. Citează Link spre comentariu Distribuie pe alte site-uri More sharing options...
Andrei_D Postat Iunie 16, 2009 Autor Share Postat Iunie 16, 2009 (editat) Intre fiecare borna si masa sa fie 17 V sau insumate sa aiba 17 V? Am 8 volti curent alternativ la fiecare borna in ralanti. Daca turez tinde sa creasca cu 1-2 volti. Am masurat si releul de incarcare baga 11 V pe excitatie (DF) cand motorul este in ralanti. Am pus apoi pe direct dar bateria era cam slaba (11,6V) si masurat la bornele alternatorului si am cam 9 V in ralanti. Daca turez, creste tot cam la fel cu 1 - 2 V Pentru bartro: Salut! e posibil sa ai dreptate, rezistenta asta am masurat-o cu un multimetru ieftin. Maine fac rost de unul bun si vad exact cat este rezistenta rotorului, oricum mai jos de 4 ohmi nu cred sa fie (zic maine cat este exact) Editat Iunie 16, 2009 de Andrei_D Citează Link spre comentariu Distribuie pe alte site-uri More sharing options...
cristi 57 Postat Iunie 16, 2009 Share Postat Iunie 16, 2009 ...ambielajul (nou!!!) care este putin descentrat.... Bataia este de aproximativ 0,5 - 1 mm... Pot centra cumva rotorul lansand ambielajul descentrat asa cum este acum? (nu mai ma nervi sa desfac inca o data motorul)... esti sigur ca axul ambielajului are bataie? Daca nu are, verifica daca bataia nu provine de la o asezare incorecta a rotorului pe ax. Scoate pana rotorului si verifica fara ea(poate fii o cauza). Celelalte intrebari acum nu mai conteaza! Daca axul bate, trebe desfacut motorul si centrat ambielajul, operatia nu este usoara dar nici foarte grea. Altfel ori ce-ai face vei avea mereu necazuri cu alternatorul, inelele rotorului se vor uza inegal, in final se va strica. Citează Link spre comentariu Distribuie pe alte site-uri More sharing options...
ZIDU' Postat Iunie 16, 2009 Share Postat Iunie 16, 2009 daca nu e centrat si la colector ai 1 mm bataie apare fenomenul de plutire a carbunilor - nu sunt capabili sa faca contact pe tooata rotatia rotorului Citează Link spre comentariu Distribuie pe alte site-uri More sharing options...
ubord Postat Iunie 16, 2009 Share Postat Iunie 16, 2009 (editat) daca nu e centrat si la colector ai 1 mm bataie apare fenomenul de plutire a carbunilor - nu sunt capabili sa faca contact pe tooata rotatia rotorului Corect! ...sunt suficiente 2 zecimi ca sa nu mai calce deloc la turatii mai mari... esti sigur ca axul ambielajului are bataie? Daca nu are, verifica daca bataia nu provine de la o asezare incorecta a rotorului pe ax. Scoate pana rotorului si verifica fara ea(poate fii o cauza).Celelalte intrebari acum nu mai conteaza! Daca axul bate, trebe desfacut motorul si centrat ambielajul, operatia nu este usoara dar nici foarte grea. Altfel ori ce-ai face vei avea mereu necazuri cu alternatorul, inelele rotorului se vor uza inegal, in final se va strica. ...subscriu... si la turatie , adica dinamic , s-ar putea ca acel intrefier de 0,1mm sa dispara fara urma, si alternatorul sa se transforme intr-un frumos polizor... Intre fiecare borna si masa sa fie 17 V sau insumate sa aiba 17 V? Am 8 volti curent alternativ la fiecare borna in ralanti. Daca turez tinde sa creasca cu 1-2 volti. Am masurat si releul de incarcare baga 11 V pe excitatie (DF) cand motorul este in ralanti. Am pus apoi pe direct dar bateria era cam slaba (11,6V) si masurat la bornele alternatorului si am cam 9 V in ralanti. Daca turez, creste tot cam la fel cu 1 - 2 V ...se masoara intre faze... O infasurare de excitatie cu spire in scurt(sau stator cu spire belite care ating frumos la masa, asa putin cat sa nu poti vedea fara sa te uti crucis...) da simptome asemanatoare...sau o punte cu 1-2 diode duse...Masuratorile le-ai facut cu sarcina pe alternator sau in gol? Infasurarea alternatorului se masoara direct pe inelele colectoare( periile au rezistentza proprie si de contact comparabila cu cea a infasurarii..) Masoara daca nu ai punere la masa la infasurari, si la puntea de diode... Editat Iunie 16, 2009 de drobu Citează Link spre comentariu Distribuie pe alte site-uri More sharing options...
Andrei_D Postat Iunie 16, 2009 Autor Share Postat Iunie 16, 2009 (editat) da, ambielajul este sigur descentrat, cand il invart se vede cum se ridica si se lasa buza simeringului dinspre alternator. Aproximez ca are o bataie de 0,3 - 0,4 mm. Stiu ca trebuie sa-l desfac, speram la o solutie minune care sa ma scape de alte 2-3 zile pierdute. Rotorul nu este influentat de pana, am incercat si cu ea scoasa si are aceeasi bataie dupa ce il strang pe con. Nu am stiut ca se masoara intre faze, maine asa voi face. Rezistenta rotorului am masurat-o intre inelele sale. Am verificat diodele tot cu multimetrul, cand le dau minus au continuitate pe minusul puntii de diode iar cand le dau plus au continuitate pe plusul puntii de diode. Am verificat sa nu conduca in ambele sensuri si sunt in regula. Cu un multimetru bun, comutat pe verificat diode, imi apare valoarea 300 (ohmi?) iar cu un multimetru chinezesc, ieftin, imi apare valoarea 500. Voltajele le-am masurat cu alternatorul in gol. Cu farul aprins depasesc cam greu pragul de 13 V, adica turat ca la coltul vitezanelor. Am verificat infasurarile statorului si ale rotorului sa nu aiba continuitate cu masa si par a fi bune, multimetru ramane pe 1, dar infasurarea rotorului pare sa fi avut o reparatie adica spirele exterioare par a fi date la mana, nu sunt paralele, sarmele nu sunt perfect drepte si nici tensionate corect. Sub acest strat exterior, se vede urmatorul strat, care este neatins, deci daca au fost reparatii acestea s-au facut doar asupra primului strat de spire. Maine sper sa gasesc la cineva un alt rotor de IJ ca sa pot face comparatie intre cele doua. Daca intre timp are cineva la indemana un rotor si un multimetru, mi-ar fi de folos sa stiu ce rezistenta ar trebui sa aiba si al meu. Editat Iunie 16, 2009 de Andrei_D Citează Link spre comentariu Distribuie pe alte site-uri More sharing options...
ZIDU' Postat Iunie 17, 2009 Share Postat Iunie 17, 2009 pe langa problemele de incarcare - or sa se distruga unele lucruri pe acolo. abaterea e suficient de mare ca in regim dinamic sa se intample multe chestii rele Citează Link spre comentariu Distribuie pe alte site-uri More sharing options...
Falkenberg Postat Iunie 17, 2009 Share Postat Iunie 17, 2009 Peste diode, daca sunt de siliciu, ar trebui sa masuri intre 500 - 700mv. Daca dint de germanium, mai putin, dar astea nu sa mai foloesc de cativa decenii. Daca voltaj de excitatie este aproape de voltaj de baterie, si totusi nu ai o tensiune normala de incarcare, problema intradevar trebuie sa fie sau la alternator sau la punte redresoare. Citează Link spre comentariu Distribuie pe alte site-uri More sharing options...
bn13hor Postat Iunie 17, 2009 Share Postat Iunie 17, 2009 ambielajul este nou sau este refacut???? Citează Link spre comentariu Distribuie pe alte site-uri More sharing options...
Andrei_D Postat Iunie 17, 2009 Autor Share Postat Iunie 17, 2009 este nou, a venit descentrat iar eu am presupus ca este bun, nu am mai verificat Citează Link spre comentariu Distribuie pe alte site-uri More sharing options...
elm Postat Iunie 17, 2009 Share Postat Iunie 17, 2009 Caderea de tensiune pe o dioda cu siliciu este teoretic de 0.6 V deci multimetrul chinezesc a masurat mai corect. Cu cit dioda este de putere mai mare, creste si tensiunea. Desi m-as mira (chestiune contrazisa inclusiv de masuratori) e posibil sa fie diode cu germaniu, pe care tre' sa cada 0.2 V. Fiind diode de citiva amperi, tensiunea directa poate sa ajunga la 0.3 V. Cel mai bine poti verifica conectind un bec(ulet) in serie cu fiecare dioda (vezi schemele). Conectind bateria invers, becul nu are voie sa se aprinda daca dioda verificata este buna (daca pui un voltmetru in paralel cu dioda verificata, tipul diodei rezulta din tensiunea indicata de catre voltmetru). PS: Mi se pare exagerat de mult 1 ohm rezistenta bobinajului statoric, ce sa mai zicem de 4 ohmi. La sectiunea sirmei folosite, rezistenta este de ordinul zecimilor de ohm, deci un multimetru de duzina trebuie sa iti indice cam zero. Citează Link spre comentariu Distribuie pe alte site-uri More sharing options...
bn13hor Postat Iunie 17, 2009 Share Postat Iunie 17, 2009 uite aici pe topicul asta sunt niste discutii foarte interesante despre incarcarea la ij /index.php?...57168&st=40 salutari Citează Link spre comentariu Distribuie pe alte site-uri More sharing options...
Buggy BGS Postat Iunie 18, 2009 Share Postat Iunie 18, 2009 (editat) Post Âşters pentru limbajul de mirc folosit de user, totodată Âşi un pic de warn. Editat Iunie 18, 2009 de mihai_prd Citează Link spre comentariu Distribuie pe alte site-uri More sharing options...
elm Postat Iunie 18, 2009 Share Postat Iunie 18, 2009 Salut am si yo un ij festival din 56,an momentul knd a ajuns p mana mea nu avea partea cu aprinderea delok si motorul era demontat Am cautat circa un an de zile pt fufca mica din cutie,an cele din urma am gasit-o dar aprindere nimeni nu are!!!nu sunt prea bun la kestiile astea,mai ales la teorie la practica mai mere pt k am facut-o sa funktioneze i-am tras douo dinamuri kre nu stiu d la ce motoare provin da le-am gasit si yo p iki p kolo,ideea e k am montat un dinam de 6v pt lumini direct pe axul d la ambielaj si un alt dinam cu bobine platina si tot ke trebuie legat de primul dinam printr-un ax cu priza pe cauciuc...Merge de te unge la suflet,si porneste la prima pedala,singura problema e ca nu am reusit sa sinkronizez bine cutia nu prea gasesk viteza a 2-ua...anul asta nu am mai skos-o k mi-a mankt catelu seaua AAa si kre stie kum sa prokedez si yo sa o anskriu,am talonul da e km rupt nu a fost radiata da nu a mai circulat din 94-95... Bah frate, ce exprimare e asta? Citează Link spre comentariu Distribuie pe alte site-uri More sharing options...
Andrei_D Postat Iunie 18, 2009 Autor Share Postat Iunie 18, 2009 astazi nu am timp dar maine trec peste sila si desfac motorul. Am inteles ca ambielajul are voie sa aiba o bataie maxima de 3 sutimi de milimetru. O sa vad pe cine gasesc sa mi-l centreze, apoi cand va fi gata asamblata ar trebui sa incarce fara probleme, oricum o sa va tin la curent. Rotorul are o rezistenta de 4,2 ohmi. Deocamdata nu am gasit un alt rotor ca sa pot face o comparatie, poate o sa gasesc intre timp. Citează Link spre comentariu Distribuie pe alte site-uri More sharing options...
ubord Postat Iunie 18, 2009 Share Postat Iunie 18, 2009 Salut am si yo un ij festival din 56,an momentul knd a ajuns p mana mea nu avea partea cu aprinderea delok si motorul era demontat Am cautat circa un an de zile pt fufca mica din cutie,an cele din urma am gasit-o dar aprindere nimeni nu are!!!nu sunt prea bun la kestiile astea,mai ales la teorie la practica mai mere pt k am facut-o sa funktioneze i-am tras douo dinamuri kre nu stiu d la ce motoare provin da le-am gasit si yo p iki p kolo,ideea e k am montat un dinam de 6v pt lumini direct pe axul d la ambielaj si un alt dinam cu bobine platina si tot ke trebuie legat de primul dinam printr-un ax cu priza pe cauciuc...Merge de te unge la suflet,si porneste la prima pedala,singura problema e ca nu am reusit sa sinkronizez bine cutia nu prea gasesk viteza a 2-ua...anul asta nu am mai skos-o k mi-a mankt catelu seaua AAa si kre stie kum sa prokedez si yo sa o anskriu,am talonul da e km rupt nu a fost radiata da nu a mai circulat din 94-95... ...mai intai trebuie sa cauti o carte de gramatica, sau Ortoepica si Ortografia limbii romane, daca vrei sa ia o sansa sa impartasesti experintele fabuloase prin care ai trecut , sau descoperirile pe care le-ai facut ...pentru ca este frustrant pentru oricine vorbeste/citeste limba romana sa -ti traduca balmajelile... pentru andrei: .Generatorul este cu mai mult de o pereche de poli( nu am verificat niciodata de aproape...dar cred ca e cu trei perchi de poli) si , in cazul asta, intrefierul conteaza mult!Daca ai bataia aceea imensa la capatul arborelui, este foarte plauzibil sa nu reusesti sa atingi tensiunea maxima, care e de vreo 17-19 volti, alternativ... Daca ambielajul nu este definitiv futtut, il scoti afara, si-l centrezi( doua varfuri , un strung cu papusa mobila , sau un dispozitiv improvizat cu doua varfuri si un ceas comparator...si putin bun simtz...) Oricum , e recomadabil inainte de a incerca orice alt alternator....si e recomandabil si pentru viatza motorului... Citează Link spre comentariu Distribuie pe alte site-uri More sharing options...
Andrei_D Postat Iulie 1, 2009 Autor Share Postat Iulie 1, 2009 (editat) Am centrat ambielajul la 4 sutimi dar tot nu am scapat de problema. Cand baietii veseli i-au strunjit conul pentru rotor, l-au strunjit putin cam prost fiindca orice rotor i-as pune, acesta va avea o bataie de 1mm. In momentul asta, pe mine ma intereseaza sa am un colector care sa se invarta fara bataie, nimic mai mult. Pot prelucra cumva colectorul, astfel incat sa compenseze bataia conului ambielajului? Editat Iulie 1, 2009 de Andrei_D Citează Link spre comentariu Distribuie pe alte site-uri More sharing options...
TOR Postat Iulie 2, 2009 Share Postat Iulie 2, 2009 EU zic ca solutia ar fi sa nu se mai carpeasca atat.... Cauta un motor de ij vechi... sau numai ambielaju.... recentreazal pana ajungi la 0.2 ...la 0,4 o sa bazaie oglinzile prea mult ca sa mai distingi ceva .... refa operatia de strunjire... baga alternatoru ... "TEHNICA" cere timp si bani Citează Link spre comentariu Distribuie pe alte site-uri More sharing options...
mircea_simson Postat Iulie 2, 2009 Share Postat Iulie 2, 2009 Am centrat ambielajul la 4 sutimi dar tot nu am scapat de problema. Cand baietii veseli i-au strunjit conul pentru rotor, l-au strunjit putin cam prost fiindca orice rotor i-as pune, acesta va avea o bataie de 1mm. In momentul asta, pe mine ma intereseaza sa am un colector care sa se invarta fara bataie, nimic mai mult. Pot prelucra cumva colectorul, astfel incat sa compenseze bataia conului ambielajului? Daca rotorul are pana a-ar putea scoti ambielaj montezi rotor prinzi in strung si strunjesti colectorul dar este tziganie. Daca nu are pana nu ai nici o sansa dupa strunjire nu vei pozitiona rotorul in aceasi pozitie. Eventual cumperi un pachet de tigari si cu motorul montat incerci mai multa pozitii pentru rotor probabil ca exista una buna.Eventual cred ca ai mai multe sanse sza refaci partea conica al ambielajului intr-un strung puterea alternatorului tut va fi mai mica decat cea originala deoarece rotorul va fi pozitionat mai aproape de ambielaj. Solutia cea mai buna cred ca este un alt ambielaj. Numai bine Citează Link spre comentariu Distribuie pe alte site-uri More sharing options...
Andrei_D Postat Iulie 2, 2009 Autor Share Postat Iulie 2, 2009 Imi poate spune cineva ce dezavantaje are montarea unui alternator de Dacie (conectat la ambielaj prin 2 fulii si o curea)? Citează Link spre comentariu Distribuie pe alte site-uri More sharing options...
mircea_simson Postat Iulie 3, 2009 Share Postat Iulie 3, 2009 Imi poate spune cineva ce dezavantaje are montarea unui alternator de Dacie (conectat la ambielaj prin 2 fulii si o curea)? 1. Nu incape in carcasa scos in exterior este foarte urat. 2. are putere prea mare ( cel putin dublu fata de cel original) 3. Cred ca va creste si consumul Numai bine Citează Link spre comentariu Distribuie pe alte site-uri More sharing options...
ubord Postat Iulie 3, 2009 Share Postat Iulie 3, 2009 ...un ambielaj nu se centreaza prin strunjire!Strunjirea unui ambielaj poate fi doar o operatie intermediara care precede aruncarea lui la gunoi! Centrarea se face intre varfuri , folosind unu/doua cesuri comparatoare( si tehnici de lovire/pargheiere cu un ciocan bine temperat ...) Daca nu se poate alinia , centra in felul acesta , sau daca centrarea nu se pastreaza din varii motive , la fel se poate arunca la gunoi... In nici un caz nu se strunjeste conul de montare a dinamului!Nimeni, niciodata, aici in romania nu va avea rabdarea si bunul simtz sa centreze piesa in universal , si refaca partea conica la exact acelasi unghi la care a fost uzinata ! Cu parere de rau , cred ca trebuie sa cumperi un alt ambielaj.... Imi poate spune cineva ce dezavantaje are montarea unui alternator de Dacie (conectat la ambielaj prin 2 fulii si o curea)? Va descentra ambielajul! ...ai nevoie de o curea intinsa ( de un intinzator....)ca sa functioneze ansamblul, si o curea intinsa va solicita la indoire capatul ambielajului , care are ca si reazem in partea aceea doar un rulment! Chestiile cu curea/lantz merg daca ai un arbore dintr-o bucata , sau doua reazeme pe tronsonul de arbore ce actioneaza cureaua.... Uita-te sub capota unei masini, la tensiunea din cureaua ce actioneaza alternatorul!...poti sa-ti faci o idee despre cat de intinsa trebuie sa fie... Citează Link spre comentariu Distribuie pe alte site-uri More sharing options...
pedros Postat Iulie 3, 2009 Share Postat Iulie 3, 2009 ANDREI luni sa ma suni ca parca mai am eu un ambielaj de ij vechi, vedem cum ajunge in posesia ta si termini cu problemele de centrare. Citează Link spre comentariu Distribuie pe alte site-uri More sharing options...
Postări Recomandate
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.