Sari la conținut

Grija fata de viitorul pasiunii pentru enduro


Postări Recomandate

Salutare la toti,

Sunt nou pe acest forum, dar am o activitate legata de enduro de peste 10 ani, job-ul meu fiind cel de referent la Fundatia EnduRoMania, organizatie ce desfasoara inca din 1995, evenimentele din sud-vestul tarii, pe care probabil multi dintre voi le cunoasteti ( www.enduromania.net ).

De vreo cativa ani incoace se poate observa ca Romania a devenit un "enduro-paradis", asa cum Hawaii e "paradisul surferilor", Alpii, "paradisul schiorilor", Nepalul "paradisul montaniarzilor" etc. , atat prin atractia pe care o reprezinta pentru motociclistii occidentali, dar si prin faptul ca a crescut numarul pasionatilor de enduro autohtoni. A crescut oferta pentru enduro-turism si s-au inmultit si evenimentele organizate. Pe langa aceasta, exista foarte multi individuali care isi vad de hobby-ul lor, iar activitatea lor nu este cuprinsa in nici o statistica.

Odata cu aceasta crestere in domeniu, a crescut si impactul asupra mediului iar in unele zone mai sensibile, motociclismul enduro, precum si turele cu ATV sau masini de teren, sunt privite ca elemente perturbatoare ale activitatii cotidiene si, uneori in mod exagerat, ca distrugator al naturii. Din pacate trebuie sa recunoastem, ca exista motociclisti care nu respecta niste reguli elementare, de reducere pana la eliminare a impactului negativ. Cel mai concret set de masuri a fost pus la punct de catre americani, la care utilizarea vehiculelor de teren motorizate in scop recreational este foarte bine reglementata la nivel de state, prin programele derulate de Off-Highway Motor Vehicle Recreation Division (OHMVR) http://ohv.parks.ca.gov/ sau de organizatia Tread Lightly http://www.treadlightly.org/ .

Cateva din aceste reguli le-am tradus si se afla in documentul atasat.

Fundatia EnduRoMania este direct interesata de promovarea acestor idei, deoarece este organizatia care se afla in dialog direct si permanent cu autoritatile la nivel regional (Banat), de judet (Caras-Severin) si comunitati locale, in localitatile din sud-vestul tarii, pe teritoriul carora exista activitate de enduro turism. Se pare ca munca de lobby si transparenta noastra are si un mare dezavantaj. Atunci cand sunt depistate aspecte negative, reclamatiile ajung, de obicei, la noi si este foarte neplacuta situatia de a fii "tap ispasitor" pentru nazdravaniile altora. De aceea, incepand de vreo 2 ani, incercam sa initiem o colaborare concreta intre toti cei interesati (autoritati, FRM, Romsilva, organizatori de evenimente, touroperatori si nu in ultimul rand, enduristii) pentru a reglementa situatia actuala. Consideram ca opiniile voastre pot fi de un real ajutor in acest efort care se face la ora actuala, in interesul general.

Astept parerile voastre.

Sanatate maxima, Carol@EnduRoMania

05_Reguli_pentru_impact_minim.doc

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Vizitator _Raul_

Buna seara si bine ati venit !

 

M-am uitat de 2-3 ori la ecran si nu imi venea sa cred ca scrieti aici. Pentru mine este o mare bucurie sa va vad activ pe aceasta sectiune.

Impreuna cu un prieten comun amandurora voi organiza in vara a doua editie a turei enduro-turistice a judetului Timis + (sper eu) inca o etapa spre sfarsitul verii, intr-un alt judet din Romania.

Mare parte din materialul postat de dvs. va fi inclus in regulamentul evenimentului.

Cu respect !

Editat de Popescu_ MihailRaul
Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Ma bucur ca interventia mea pe forum incepe sa aiba efectul dorit. Deoarece eram concentrati mai mult pe participantii EnduRoMania, care vin de regula din tarile europene, am neglijat sa urmarim scena de enduro romaneasca. Am fost placut surprins de faptul ca exista deja un thread pe care se dezbat exact problemele cu care ne confruntam de o vreme incoace si ne bazam pe bunul simt si responsabilitatea de care dau dovada marea majoritate a pasionatilor de enduro din Romania, pentru a crea o imagine cat mai buna a enduro-ului atat ca sport, cat si forma de practicare a turismului. Sunt convins ca efortul comun va reusi sa diminueze impactul negativ asupra opiniei publice, adeseori alimentat de presa care foloseste titluri exagerate si supradimensioneaza efectele reclamate. Trebuie sa fim constienti de faptul ca fara respectarea regulilor de impact minim, se vor genera si in continuare destule motive pentru a fi in vizorul ONG-urilor ecologiste, a diverselor autoritati administrative si a opiniei publice. Primul pas a fost facut, dar daca reusim sa-i depistam pe aceea care nu inteleg inca importanta acestui obiectiv si sa-i convingem sa-si schimbe atitudinea, atunci se poate spune ca am facut deja pasul cel mai important.

Bafta cu organizarea concursurilor si sper sa ne intalnim pentru a discuta mai pe larg aspectele care ne preocupa. Numarul meu de mobil este 0723 305179.

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Domnu' Carol de enduromania, daca tot va preocupa atit de mult grija fata de viitorul pasiunii pentru enduro, va dau eu o idee tare de tot care ne va garanta la toti "bikerii clandestini" din tara asta, ani multi de libertate prin paduri. NU MAI ADUCETI MII DE TURISTI MOTO !!!

Asta e valabil si pentru ceilalti din alte zone unde deja sint probleme, Sibiu, Brasov.

Ca argument ca ideea functioneaza: in zonele in care se dau doar "bikeri clandestini" nu sint probleme. De ce? Pentru ca nu sintem asa e multi si nu "frecam" tot timpul prin acelasi loc.

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Vizitator _Raul_

Printre randuri, problema in Caras este alta:

Porniti de ideea de a face bani peste noapte toti dubiosii care au 3 atv-uri si 4 motociclete furate si si-au facut pensiuni din cine stie ce bani s-au trezit mari ghizi de aventuri off-road.

 

Cel mai fain e ca toti indivizii astia se dau pe hartile montane la care Carol a muncit si pe care le-a documentat in cele mai mici detalii ani de zile.

Poate ai rabdarea Floo si cauti postul lui Dan Popescu in care povestea de o trupa de cehi luata la plimbare, in 2009, prin proprietatile oamenilor de nu stiu ce "motoristi" caraseni si cam la ce potere si scandaluri s-a ajuns cu acea ocazie.

Si poate ai rabdarea sa cauti si paginile despre implicarea in dezvoltarea regionala a proiectului EnduRoMania. Sunt gazduite in site-urile unor institutii.

Cred ca jignesti foarte usor lucruri si oameni despre care nu ai nici cea mai mica idee. Eu nu cred ca exista motociclist care merge la enduro in Caras sa nu stie cine este Carol, sa nu ii respecte munca sau care sa nu fi ramas pentru cateva secunde lipsit de replica cand a vazut hartile lui.

Mesaj completat

A, si inca ceva.

Probabil ca ar fi frumos sa ne oprim aici inainte ca topicul sa ajunga la discutii de genul - cine si ce organizeaza, de ce organizeaza in nu stiu ce fel, cati bani ii ies, va pica sau nu drobul de sare, etc...

 

Cred ca important este sa ne dam in limitele bunului simt, sa ne simtim bine si sa ne respectam reciproc.

Editat de Popescu_ MihailRaul
Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Printre randuri, problema in Caras este alta:

Porniti de ideea de a face bani peste noapte toti dubiosii care au 3 atv-uri si 4 motociclete furate si si-au facut pensiuni din cine stie ce bani s-au trezit mari ghizi de aventuri off-road.

 

Cel mai fain e ca toti indivizii astia se dau pe hartile montane la care Carol a muncit si pe care le-a documentat in cele mai mici detalii ani de zile.

Poate ai rabdarea Floo si cauti postul lui Dan Popescu in care povestea de o trupa de cehi luata la plimbare, in 2009, prin proprietatile oamenilor de nu stiu ce "motoristi" caraseni si cam la ce potere si scandaluri s-a ajuns cu acea ocazie.

Si poate ai rabdarea sa cauti si paginile despre implicarea in dezvoltarea regionala a proiectului EnduRoMania. Sunt gazduite in site-urile unor institutii.

Cred ca jignesti foarte usor lucruri si oameni despre care nu ai nici cea mai mica idee. Eu nu cred ca exista motociclist care merge la enduro in Caras sa nu stie cine este Carol, sa nu ii respecte munca sau care sa nu fi ramas pentru cateva secunde lipsit de replica cand a vazut hartile lui.

Mesaj completat

A, si inca ceva.

Probabil ca ar fi frumos sa ne oprim aici inainte ca topicul sa ajunga la discutii de genul - cine si ce organizeaza, de ce organizeaza in nu stiu ce fel, cati bani ii ies, va pica sau nu drobul de sare, etc...

 

Cred ca important este sa ne dam in limitele bunului simt, sa ne simtim bine si sa ne respectam reciproc.

 

Raul, sincer nu ma asteptam...

Si eu am pensiune acolo si sa stii ca nu e facuta din bani furati, motocicleta care o am e cumparata din bani munciti. Daca la mine la pensiune vine un grup de enduristi cu mare placere ii indrum sau ii insotesc pe tarsee fara sa le cer un ban pentru asta. Au fost destui de pe forum la mine si pot sa iti confirme. Ma multumesc cu faptul ca imi platesc oamenii cazarea si masa, nu traiesc din enduristii care vin la mine la pensiune poti sa stai linistit.

Tot respectul pentru ce fac cei de la EnduRoMania.

 

Nu asta e problema ci ONG-urile ecologiste care trebuie si ei intr-un fel sa iasa in evidenta ca ''fac ceva'', iar cel mai simplu e sa spui ca enduristii distrug, enduristii sunt cei mai rai etc. Totul este exagerat, iar de cei care cu adevarat fac rau naturii nu se spune nimic.

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Printre randuri, problema in Caras este alta:

Porniti de ideea de a face bani peste noapte toti dubiosii care au 3 atv-uri si 4 motociclete furate si si-au facut pensiuni din cine stie ce bani s-au trezit mari ghizi de aventuri off-road.

 

Si respectivii dubiosi de la cine crezi ca s-au inspirat. Nu stiu ce fac respectivii insa ma indoiesc ca aduc grupuri masive, pentru asta trebuie experienta si logistica pusa la punct

 

Poate ai rabdarea Floo si cauti postul lui Dan Popescu in care povestea de o trupa de cehi luata la plimbare, in 2009, prin proprietatile oamenilor de nu stiu ce "motoristi" caraseni si cam la ce potere si scandaluri s-a ajuns cu acea ocazie.

Si poate ai rabdarea sa cauti si paginile despre implicarea in dezvoltarea regionala a proiectului EnduRoMania. Sunt gazduite in site-urile unor institutii.

 

Am avut aceasta rabdare Mihai cind a fost subiectul cald, poate iti aduci aminte ce comentarii s-au facut la adresa lu domnu' Popescu, cine il cunoaste stie si de ce...acum, chiar si daca e un simbure de adevar, e grav.... si cred ca subliniaza "ideea" mea.

 

Cred ca jignesti foarte usor lucruri si oameni despre care nu ai nici cea mai mica idee. Eu nu cred ca exista motociclist care merge la enduro in Caras sa nu stie cine este Carol, sa nu ii respecte munca sau care sa nu fi ramas pentru cateva secunde lipsit de replica cand a vazut hartile lui.

 

Adevarat, nu-l cunosc pe domnu' Carol, insa cunosc cit de cit "fenomenul" enduromania. Am vazut reclama care si-o face in special in Germania, mi-au povestit ce si cum baieti de la noi din zona care au fost la acele asa zis curse cu ani in urma. De atunci mi-am zis ca nu are cum sa fie bine avind in vedere ca o serie e compusa din sute de turisti (cel putin atunci asa era).

Asa ca nu-mi pare rau de ce am zis avind in vedere ca propunerea de-a merge linistiti vine de la cineva care aduce mii de turisti. Mai mult, mie ca "biker clandestin" ce sint mi se pare jignitor ca o astfel de propunere sa vina de la cineva care freaca niste zone in mod industrial, indiferent de cum cosmetizeaza fenomenul.

Eu sint mai mioritic, imi place sa fiu liber la mine in curte, daca oaspetii prea multi pot sa duca la limitarea acestei libertati, atunci es tut mir leid, aber raus

 

A, si inca ceva.

Probabil ca ar fi frumos sa ne oprim aici inainte ca topicul sa ajunga la discutii de genul - cine si ce organizeaza, de ce organizeaza in nu stiu ce fel, cati bani ii ies, va pica sau nu drobul de sare, etc...

 

Cred ca important este sa ne dam in limitele bunului simt, sa ne simtim bine si sa ne respectam reciproc.

 

Prea putin imi pasa ce face altu si cit cistiga, insa cind acea activitate poate sa duca la limitarea libertatii de care ma bucur, atunci cred ca e normal sa caut si drobul din cos.

 

Important e sa ne dam liber, iar asta poate sa ramina asa prin bun simt si prin "raritate"

Cind turistii se numara cu sutele cum ramine cu "raritatea" indiferent de cit bun simt se da dovada?

Editat de floo
Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Probabil ca ar fi frumos sa ne oprim aici inainte ca topicul sa ajunga la discutii de genul - cine si ce organizeaza, de ce organizeaza in nu stiu ce fel, cati bani ii ies, va pica sau nu drobul de sare, etc...

 

Raul,

Atata timp cat discutia este decenta nu vad de ce trebuie sa ne oprim. Si nu trebuie sa ne ascundem dupa deget - turismul enduro e o problema in unele zone. Si sunte multe argumente pro si contra.

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Este bine ca "spiritele s-au incins putin" si ca se arata cat mai multe puncte de vedere. Asa putem fi mai creativi.

Am sa incerc, pe scurt, sa explic fenomenul EnduRoMania.

Ideea s-a nascut in 1994, cand in regiunea de sud-vest a tarii trebuia sa se elaboreze o strategie de dezvoltare a turismului. Spre deosebire de alte zone, aici nu a existat o traditie prea bine evidentiata (in afara de Valea Cernei, turismul balnear de la Herculane, drumetiile si speo turismul din Cheile Nerei si ale Carasului si cele doua statiuni de schi, Semenic si Muntele Mic, care vara erau pustii - Clisura Dunarii a inceput sa se dezvolte de-abia in ultimii 5 ani din cauza "frontirismului" din anii comunisti si apoi din cauza razboiului din Iugoslavia si a embargoului din anii 90, cand pe-acolo, inca mai riscai sa incasezi o rafala de gloante). Paralel cu aceasta situatie, industria miniera s-a ofilit si au aparut numeroase zone defavorizate. Nu se putea pune problema sa apara peste noapte pensiuni agroturistice sau sate de vacanta, sau sa se aduca turisti cu autocarele, drumurile fiind in stare precara. Lipsa de infrastructura a fost tocmai cea care a condus orientarea catre turismul, activ, sportiv si de aventura, dintre ramurile caruia enduro-turismul a avut sansa de a se dezvolta cel mai bine (nu chiar rapid, de-abia dupa anul 2000 au inceput si alti touroperatori sa organizeze ture in zona). Reteaua de pensiuni care s-a dezvoltat treptat, a fost o munca enorma din partea localnicilor care au inceput prin a construi o baie in casa si cu o camera sau doua pentru a oferi un minimum de confort. Nivelul de servicii la care s-a ajuns, i-a costat cel putin 15 ani de experimentari si de munca asidua. De-abia dupa ce programele derulate prin diverse asociatii de turism, intreprinzatorii au reusit sa atinga standarde care sa satisfaca cerintele clientilor.

Este adevarat ca in zona vin acum mii de enduristi, dar din acestia doar o mica parte sunt participanti EnduRoMania.

Evenimentele EnduRoMania sunt doar de 9 ori pe sezon (cate o saptamana, cu doua saptamani pauza intre ele, din mai pana in octombrie).

Echipele nu merg pe aceleasi trasee, iar cele 80 de puncte de control sunt rasfirate pe o suprafata de 40000 de kmp. Se intampla destul de rar ca 2 echipe sa se intalneasca pe teren. Odata cu cresterea suprafetei ariilor protejate "terenul de joaca" este limitat (Parcul National Semenic pe care il evitam din 2002 si Parcul National Tarcu- Muntele Mic, aflat in faza de proiect si de unde ne-am retras majoritatea check-point-urilor, mai ales cele din golul alpin). Jurnalistul care a scris articolul a uitat sa puna ghilimelele de rigoare, atunci cand a scris "clandestini". Aici am dorit sa arat ca EnduRoMania este membra in FRM, ca FRM are un calendar de evenimente si ca protocolul dintre FRM si Romsilva actioneaza doar asupra evenimentelor inscrise in calendar. Nu am dorit sa lezez drepturile si libertatea de miscare a nici unui pasionat de drumetii enduro de la noi din tara. Una din problemele care ne deranjeaza este ca atunci cand se constata un aspect negativ, reclamatiile incep sa curga in primul rand spre noi, pentru ca de la inceput, din 95, EnduRoMania s-a aflat in contact direct si permanent cu autoritatile administrative regionale, judetene si locale. Voi reveni cu si cu alte detalii. Multumesc celor care au intervenit pentru a explica situatia.

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

turismul offroad sau safari in general a creat probleme peste tot in lume, credeti ca negrii ai din savana sunt foarte multumiti cand trece o caravana cu jepuri sa faca poze cu pusca?

 

nu il cunosc personal pe acest Carol dar am auzit de enduromania inainte sa invat sa imi leg cizmele ca lumea. este unul din evenimentele care pun in lumina tara asta da cacao in care suntem chiriasi. e o treaba bine organizata si prin acest topic se da dovada de responsabilitate, ar fi putut sa stea la locul lui si sa nu zica nimic, businesul ar fi mers in continuare si nu ar mai fi aparut tot felul de carcoteli de doi lei.

maine imi fac si eu un busines d-asta(ca tot am fost ghid cand eram mic) o sa zicet ca si eu am devenit brusc un distrugator al fenomenului...

D-lor, in caz ca nu ati opservat, FENOMENUL ENDURO A EXPLODAT la nivel national, suntem la mica distanta de a organiza un campionat particular, exista multi propietari de vile, vilutze sau pensiuni care fructifica acest lucru. e normal sa apara activitati adiacente.IMPORTANT ESTE SA EDUCAM TURISTII(romani in special) avand ca baza un mic SET DE REGULI!!!

 

daca maine ma apuc sa plimb turisti cu barca pe Dambovita o sa ziceti ca periclitez viitorul raftingului romanesc?

 

ps: SUNT ALERGIC LA FENOMENUL STATE DE ROMANIA

Editat de stulewa
Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Vizitator _Raul_
Raul, sincer nu ma asteptam...

Si eu am pensiune acolo si sa stii ca nu e facuta din bani furati, motocicleta care o am e cumparata din bani munciti. Daca la mine la pensiune vine un grup de enduristi cu mare placere ii indrum sau ii insotesc pe tarsee fara sa le cer un ban pentru asta. Au fost destui de pe forum la mine si pot sa iti confirme. Ma multumesc cu faptul ca imi platesc oamenii cazarea si masa, nu traiesc din enduristii care vin la mine la pensiune poti sa stai linistit.

Tot respectul pentru ce fac cei de la EnduRoMania.

Nu asta e problema ci ONG-urile ecologiste care trebuie si ei intr-un fel sa iasa in evidenta ca ''fac ceva'', iar cel mai simplu e sa spui ca enduristii distrug, enduristii sunt cei mai rai etc. Totul este exagerat, iar de cei care cu adevarat fac rau naturii nu se spune nimic.

 

Sasa, imi cer scuze.

Nu la tine ma refeream si stii foarte bine ca am gasit omenie in casa ta, ca de multe ori am discutat cu placere cu tine, ca astept sa vina vara pentru a participa la tine la treaba aceea despre care am vorbit pe PM, ca avem prieteni/cunostiinte comune si ca, cel mai important, iti cunosc si respect munca si stiu cu cine iesi si cum iesi. As fi ultimul om daca te-as vorbi de rau.

Am insa colegi la lucru care nu au nici o taina cu motocicletele si care, atunci cand au mers in we/concedii prin Caras, au avut posibilitatea de a inchiria de la anumite pensiuni sau persoane ATV-uri si motoare (mai mult sau mai putin uzate) pe care sa le poata folosi la liber prin zona. Indiferent ca aveau permis sau nu.

Inca o data, scuze !

Editat de Popescu_ MihailRaul
Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Continui cu cateva explicatii. Nu exista publicitate in ceea ce priveste EnduRoMania. Website-ul este un instrument de informare, nu de advertising. Cresterea care se constata se datoreaza in primul rand acelor participanti care au fost atat de incantati de zilele petrecute pe meleagurile noastre incat au tinut sa-si aduca si familia sau prietenii. EnduRoMania este un concept simplu care este orientare turistica si nu viteza, activitate recreativa si nu competitie, spirit de echipa si nu doborarea de recorduri.

Prin alegerea punctelor de control se incearca promovarea unor obiective turistice, se viziteaza manastiri (Calugara, Sfanta Ana, Almaj-Putna), muzeul de la teatrul vechi din Oravita (dovada atingerii check point-ului este biletul de intrare), expozitia colectiei de mineralogie "Constantin Gruescu" din Ocna de Fier, statuia lui Decebal din Clisura Dunarii etc.

Turistul pe motocicleta enduro nu trage, toata ziulica, doar acceleratia pe trasee cat mai dificile, sa-si testeze abilitatile.

Are momente de relaxare, cand admirand peisajul pe un loc de belvedere, cand interactionand cu localnicii si fotografiindu-i la ocupatiile lor traditionale, cand la o baie in cate un lac, sau pur si simplu la o bere pe terasa pensiunii sau seara la focul de tabara.

Asa cum poate am mai spus, traseele sunt liber alese cu conditia sa circule pe drumurile existente, in afara ariilor protejate si sa respecte cele cateva reguli de impact minim pe care le-am expus la inceputul thread-ului.

Cred ca aceste cerinte nu limiteaza libertatea nimanui si se adreseaza in primul rand bunului simt. Actiunile care se intreprind in aceasta perioada, se refera la o ameliorare a tensiunii care vine de multe ori din necunoastere in profunzime a problematicii. Nici eu nu pot sa imi dau seama de toate aspectele, oricat o sucesc si o rasucesc, oricat as incerca sa analizez. De aceea, a fost o idee buna sa intru pe forum si sa aflu cat mai multe pareri.

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Sasa, imi cer scuze.

Nu la tine ma refeream si stii foarte bine ca am gasit omenie in casa ta, ca de multe ori am discutat cu placere cu tine, ca astept sa vina vara pentru a participa la tine la treaba aceea despre care am vorbit pe PM, ca avem prieteni/cunostiinte comune si ca, cel mai important, iti cunosc si respect munca si stiu cu cine iesi si cum iesi. As fi ultimul om daca te-as vorbi de rau.

Am insa colegi la lucru care nu au nici o taina cu motocicletele si care, atunci cand au mers in we/concedii prin Caras, au avut posibilitatea de a inchiria de la anumite pensiuni sau persoane ATV-uri si motoare (mai mult sau mai putin uzate) pe care sa le poata folosi la liber prin zona. Indiferent ca aveau permis sau nu.

Inca o data, scuze !

 

Raul, nici o problema, cu siguranta sunt pensiuni si persoane care inchiriaza motociclete si ATV-uri. In general cred ca cei care inchiriaza asa ceva le folosesc in localitate/statiune sau in imediata apropiere a acestora si de aici pornesc nemultumirile localnicilor sau celorlalti turisti care sunt deranjati de niste tipi care se plimba toata ziua prin localitate deranjandu-i.

Si-atunci e normal ca lumea nu face diferanta intre un tip pe ATV sau motor care ''o freaca'' toata ziua prin sat si noi care plecam dimineata pe traseu si ne intoarcem seara.

Editat de Sasa25
Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Centrele de inchiriat au o mare responsabilitate dar, unele, din pacate, nu si-o asuma cum trebuie. Ar trebui sa existe metode de a verifica experienta si moralitatea aceluia care solicita un vehicul (ma intreb cum s-ar putea face asta eficient), ar trebui sa existe un minimum de instructaj nu doar asupra comenzilor vehiculului, dar si recomandari de trasee si sfaturi de impact minim. Exista si persoane care inchiriaza motociclete, doar cu conditia ca persoana sau grupul sa fie insotit de un ghid din partea celui care inchiriaza. Ar fi de dorit ca aceste centre de inchiriere sa nu fie localizate in statiuni turistice cu un flux mare de turisti veniti la odihna sau cura balneara, dar cred ca unele statiuni de schi, care vara nu prezinta atractivitate, ar putea oferi turism motorizat, respectand anumite trasee si tinand seama de toate precautiile necesare.

 

Si inca o precizare: EnduRoMania in sine nu este o afacere (fundatia este non-profit si taxa de participare acopera cheltuielile din fazele de pregatire, editare si tiparire harti si documentatie, munca de teren etc.). Veniturile principale sunt cele colaterale si se realizeaza din cazare, masa si servicii tehnice, iar de asta beneficiaza intreprinzatori din mai multe localitati, platitori de impozite care contribuie la bugetul local.

Doar asa ca exemplu, un turist pleaca de la Brebu Nou, dar serveste pranzul pe malul Dunarii (poate un peste delicios) si daca-l prinde noaptea, ramane la o pensiune din Sasca Montana. Pe traseu, se mai alimenteaza la o benzinarie, mai face o pauza de cafea intr-un birt satesc sau cumpara o banala apa plata de la un magazin mixt (care inseamna tot bani care au intrat in tara si nu au iesit). Deci treaba e mult mai complexa decat la prima vedere.

 

Si pentru ca au existat referiri la persoana mea: sunt doar un referent si nu leader-ul acestei organizatii iar pe acest forum sunt doar "purtatorul de cuvant" :laugh: si va rog, nu va mai adresati cu "domnu" ci simplu: Carol. (Ce sa-i faci ? N-am fost inspirat sa-mi iau un nickname simpatic :angry: ) Multam fain si sanatate maxima.

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Carol, eu intotdeuna insotesc turistii mei pe traseu, in fel asta ma asigur ca mergem pe poteci turistice, potecile ciobanilor pe drumuri forestiere. Tot timpul il rog sa nu tureze motocicletele si sa circule prudent pana iesim din localitate. Normal ca mai sunt si unii care au ambitii, ca orice padure cu uscaturile ei.

Legat de centrele de inchirieri, sunt turisti care inchiriaza de exemplu un ATV de la un centru din Timisoara sau Caransebes, se duc si se cazeaza la o pensiune.

In general sunt si inmatriculate, se duce pe unde-l taie capul n-ai ce sa ii faci.

Cum am mai spus sunt dispus sa colaborez si sa pun umarul in masura posibilitatilor care le am, in orice demers de a reglementa enduro turismul.

Editat de Sasa25
Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Multumesc Sasa. Momentan e important ca informatiile sa ajunga acolo unde trebuie. Exista "voci" care au pornit o adevarata campanie de a pune intr-o lumina negativa enduro-turismul. Ei vin cu argumente si cu imagini culese de pe Youtube, adeseori derutand opinia publica deparece prezinta scenele de hard-enduro extrem (de la competitii, antrenamente sau unele filmari "just for fun") ca fiind modalitatea permanenta in care se deplaseaza un motociclist enduro in teren. Astfel, publicul isi face impresia ca enduro inseamna doar hill-climbing, exploatarea la maximum a capacitatilor motocicletei si a abilitatilor pilotului, cazaturi spectaculoase, treceri prin cursuri adanci de apa, balaceala in noroaie si multe altele despre care stim ca le intalnim in turele noastre, e bine sa fim pregatiti pentru ele, sunt foarte distractive dar nu constituie esenta sportului sau a drumetiei enduro. Dincolo de aceste imagini, socante pentru ochii neavizati, sunt sute, mii de kilometri de pilotaj absolut lejer si placut, care iti ofera bucuria parcurgerii unui traseu frumos si cunoasterea frumusetilor tarii. Desigur ca asta este cumva la limita dintre enduro si enduro-touring, dar tocmai asta trebuie aratat, ca exista mai multe gradatii de dificultate si de practicare, ca exista o mare majoritate a celor vizibili in teren, care sunt mai catre partea de enduro-touring si touring a acestei scale.

Cunosc foarte multi motociclisti care practica drumetia soft enduro si pentru ca au facut eforturi financiare deosebite pentru a-si satisface acest hobby si nu isi permit sa isi distruga vehiculul, consumandu-se doar in pasaje hard. Dar ei fac iesiri si pentru antrenamente mai dure, tocmai pentru a fi pregatiti pentru orice in drumetiile lor.

Desigur, atunci cand ajungi intr-o localitate cu noroi din cap pana in picioare, nu exista nici o deosebire intre un endurist extrem si un turist.

Poate doar un cunascator poate observa ca unii au poate motociclete in 2 timpi sau in 4 timpi, dar cel mult de 400-500 cc, in timp ce altii au deja vehicule mai altfel, de la 600 cc in sus si cu o alura mai putin agresiva.

Cred ca sunteti de acord ca a face hill-climbing sau sarituri la 100-200 m de casele unui sat, poate deruta intreaga populatie, creaind iluzia ca doar in asta consta toata treaba cu enduro. Odata inradacinata aceasta prejudecata este foarte greu sa-i mai convingi pe localnici ca pasiunea aceasta mai inseamna si altceva. Sunt si jurnalisti care se uita pe Youtube si apoi scriu articole ce seamana panica in opinia publica. Iar titlurile de senzatie sunt mai mult decat exagerate, dar fara astea nu s-ar vinde ziarele.

 

Mesaj completat

S-au schimbat multe si de cand cu aderarea la UE. De marirea suprafetelor ariilor protejate am amintit deja. Asfaltarea unor drumuri comunale (lucru foarte bun pentru localnici si o dovada ca unii primari au folosit cum trebuie fondurile europene), cresterea simtului de proprietate privata (imprejmuirea proprietatilor, limitarea accesului si, din pacate, transformarea unor drumuri de tranzit in drumuri de uz privat) au mai adus transformari in reteaua de trasee preferate de enduristi. Pana prin 2005, se promova programul "discovery", adica enduro-turistii erau incurajati sa eXperimenteze, sa eXploreze si sa eXploateze trasee noi. Odata cu cresterea nevoii de control asupra circulatiei turistice, acum se recomanda doar anumite rute pentru a fi parcurse de enduristi. Aici mai exista si o alta ratiune. Atunci cand este nevoie sa se intervina pentru scoaterea unui ranit sau a unei motociclete defectate, unele zone erau aproape imposibil de accesat de catre echipele de interventie sau operatiunile ar fi durat prea mult. Deci exista aceste limitari obiective la care se aduga limitarile subiective.

Dar despre asta in alt episod :angry:

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

imi pare rau ca inca cei care fac si aplica legea nu stiu sa faca diferenta intre un trike si o motoreta (nici nu se poate pune problema ca sa faca diferenta intre utilitatea unei africa twin si un RM. odata intrati pe off toti sunt o apa s-un pamant) si plecaca urechea la oemeni care nu inteleg fenomenul mai mult decat ei.

 

ce ar fi important de facut de catre cei interesati (adica voi care traiti din asta) este sa faceti intalniri cu prostimea si sa le puneti in fata, concret diferite modele de motorete. sa le aratati pe viu diferenta intre o motoreta inmatriculata si una care nu se poate inmatricula, diferenta intre ce se poate face cu acelasi model echipat cu cauciucuri on/off si de cross. sa faceti o balta cu noroi si un traseu de trial. ala cu varadero trece prin noroi si se face ca porcu iar ala cu MX face trial si ramane cu motoreta curata. etc

trebuie sa intelegem cu totii ca noi care ne plibmam in grupuri restranse si cautam trasee diferite vom avea miscarile restranse din cauza celor care nimicesc aceeasi ruta insa toti trebuie sa traim si turismul facut cum trebuie trebuie promovat. fair play din partea voastra ar fi ca in intalnirile de sensibilizare ale publicului sa-i faceti sa inteleaga ca un endurist clandestin venit poate din alalalt capat al tarii are tot dreptul sa se plimbe p-acolo caci o face poate de cateva ori in viata iar el n-are de un` sa stie problemele din zona.

 

oamenii deobicei se sperie de ceea ce nu pot intelege sau sunt invidiosi. problema e ca si noi avem exact aceleasi drepturi. cum eu o deranjez pe batranica ecologista care se hraneste si gandeste prin fotosinteza asa ma deranjaza si ea pe mince cand merge ca vaca pe mijlocul potecii. insa cu bun simt din partea ambelor parti cu aceleasi drepturi se poate trece onorabil peste diferitele conceptii.

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Multumesc Sasa. Momentan e important ca informatiile sa ajunga acolo unde trebuie. Exista "voci" care au pornit o adevarata campanie de a pune intr-o lumina negativa enduro-turismul. Ei vin cu argumente si cu imagini culese de pe Youtube, adeseori derutand opinia publica deparece prezinta scenele de hard-enduro extrem (de la competitii, antrenamente sau unele filmari "just for fun") ca fiind modalitatea permanenta in care se deplaseaza un motociclist enduro in teren. Astfel, publicul isi face impresia ca enduro inseamna doar hill-climbing, exploatarea la maximum a capacitatilor motocicletei si a abilitatilor pilotului, cazaturi spectaculoase, treceri prin cursuri adanci de apa, balaceala in noroaie si multe altele despre care stim ca le intalnim in turele noastre, e bine sa fim pregatiti pentru ele, sunt foarte distractive dar nu constituie esenta sportului sau a drumetiei enduro. Dincolo de aceste imagini, socante pentru ochii neavizati, sunt sute, mii de kilometri de pilotaj absolut lejer si placut, care iti ofera bucuria parcurgerii unui traseu frumos si cunoasterea frumusetilor tarii. Desigur ca asta este cumva la limita dintre enduro si enduro-touring, dar tocmai asta trebuie aratat, ca exista mai multe gradatii de dificultate si de practicare, ca exista o mare majoritate a celor vizibili in teren, care sunt mai catre partea de enduro-touring si touring a acestei scale.

Cunosc foarte multi motociclisti care practica drumetia soft enduro si pentru ca au facut eforturi financiare deosebite pentru a-si satisface acest hobby si nu isi permit sa isi distruga vehiculul, consumandu-se doar in pasaje hard. Dar ei fac iesiri si pentru antrenamente mai dure, tocmai pentru a fi pregatiti pentru orice in drumetiile lor.

Desigur, atunci cand ajungi intr-o localitate cu noroi din cap pana in picioare, nu exista nici o deosebire intre un endurist extrem si un turist.

Poate doar un cunascator poate observa ca unii au poate motociclete in 2 timpi sau in 4 timpi, dar cel mult de 400-500 cc, in timp ce altii au deja vehicule mai altfel, de la 600 cc in sus si cu o alura mai putin agresiva.

Cred ca sunteti de acord ca a face hill-climbing sau sarituri la 100-200 m de casele unui sat, poate deruta intreaga populatie, creaind iluzia ca doar in asta consta toata treaba cu enduro. Odata inradacinata aceasta prejudecata este foarte greu sa-i mai convingi pe localnici ca pasiunea aceasta mai inseamna si altceva. Sunt si jurnalisti care se uita pe Youtube si apoi scriu articole ce seamana panica in opinia publica. Iar titlurile de senzatie sunt mai mult decat exagerate, dar fara astea nu s-ar vinde ziarele.

 

Mesaj completat

S-au schimbat multe si de cand cu aderarea la UE. De marirea suprafetelor ariilor protejate am amintit deja. Asfaltarea unor drumuri comunale (lucru foarte bun pentru localnici si o dovada ca unii primari au folosit cum trebuie fondurile europene), cresterea simtului de proprietate privata (imprejmuirea proprietatilor, limitarea accesului si, din pacate, transformarea unor drumuri de tranzit in drumuri de uz privat) au mai adus transformari in reteaua de trasee preferate de enduristi. Pana prin 2005, se promova programul "discovery", adica enduro-turistii erau incurajati sa eXperimenteze, sa eXploreze si sa eXploateze trasee noi. Odata cu cresterea nevoii de control asupra circulatiei turistice, acum se recomanda doar anumite rute pentru a fi parcurse de enduristi. Aici mai exista si o alta ratiune. Atunci cand este nevoie sa se intervina pentru scoaterea unui ranit sau a unei motociclete defectate, unele zone erau aproape imposibil de accesat de catre echipele de interventie sau operatiunile ar fi durat prea mult. Deci exista aceste limitari obiective la care se aduga limitarile subiective.

Dar despre asta in alt episod :laugh:

 

Cum am mai spus, campania asta anti enduro e pornita de niste ONG-uri ecologiste.

Pe mine nu ma poate convinge nimeni ca enduro distruge mediul si ca marea problema suntem noi enduristii ca lasam urme si trecem prin apa cu motocicletele pe unde trec si tractoare, utilejele astora care taie padurile

Un grup de enduristi pe munte nu o sa faca mai mult rau decat zeci de copaci taiati intr-o zi. Nu o sa polueze mai mult decat camioanele care transporta aceste lemne, decat TAF-urile care lasa urme fi fac zgomot.

O poteca pe care nu s-a mai circulat o perioada aproape ca nici nu o mai gasesti daca nu e marcata sau nu cunosti bine zona respectiva. Ideea ca noi lasam urme adanci cu motocicletele e cel putin exagerata. Sa nu mai vorbim de snowmobile care lasa urme pe ce? Pe zapada.

In presa apar toate aberatiile posibile pentru ca la noi e foarte usor sa cumperi un articol si sa-l faci cum vrei tu. Am si eu un prieten la ziar, hai sa inventam o poveste cu niste enduristi care au gasit niste copii rataciti pe munte si o sa scrie frumos de noi in ziar. (glumesc).

Oamenii nu cunosc acest sport si in general in Romania in afara de fotbal nu se promoveaza nici un alt sport.

 

Legat de tipuri de motociclete, cine isi cumpara un hard enduro e normal sa isi doareasca urcari si coborari abrupte, cui ii plac excursiile de sute de km o sa faca touring si o sa mearga cel mult pe drumuri forestiere cat de cat bune. Un drum forestier lung e destul de plictisitor pentru un posesor de 2T. Dar cred ca aici deja ne departam putin de subiect.

Ideea oricum e aceiasi pt toti pasionatii de enduro cred ca cel mai important e traseul, destinatia conteaza mai putin :angry:

Editat de Sasa25
Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Observ din mai multe interventii ca expresia "clandestini" a fost gresit inteleasa (chiar de la inceput, de catre jurnalistul care a scris articolul) si provoaca reactii negative. Imi asum exprimarea, dar as dori sa precizez inca odata ca m-am referit strict la evenimente de enduro organizate de catre cei care nu sunt membri FRM, nu platesc cotizatia si nu sunt inscrisi in calendarul competitional. Nu este vorba de acele intalniri amicale sau de promovare ades intalnite pe scena de enduro romaneasca ci de organizatii din strainatate sau de la noi care fac asta de la o vreme incoace pe o scara din ce in ce mai larga, "fara sa-i intrebe nimeni de sanatate". Pozitia noastra a fost intotdeauna de incurajare a participantilor romani la EnduRoMania si se poate confirma (cred ca si de unii colegi de pe forum) faptul ca autohtonii platesc o taxa de participare considerabil mai mica decat participantii straini (practic se acopera doar costul hartilor si a documentatiei primite). La aceasta se poate adauga si un fel de fan-club de amici care vin sa petreaca cate un week-end cu ocazia deschiderii unei etape. Mai fac cate o tura, ne bucuram impreuna de confortul base-camp-ului si ne ajuta foarte mult cu relatari despre situatia din teren. Deci... NU am facut referire la marea masa de enduristi romani care circula pe traseele din intreaga tara (indiferent ca e vorba de antrenament sportiv sau doar de scopul turistic) si actiunile noastre de acum sunt orientate tocmai spre promovarea si conservarea libertatii de miscare a individului, desigur, cu respectarea acelui minim de reguli asupra carora insistam si asupra carora se pare ca incepem sa cadem de acord, marea majoritate.

Sper ca in continuarea dezbaterilor sa fie lamurita treaba asta cu "clandestinii". Daca au fost pe aici persoane jignite, tin sa imi cer scuze si sper ca putem continua dialogul in modul cel mai amical posibil. Orice parere, chiar radicala si socanta este demna de luat in seama si de aceea ii rog si pe cei care dau replica, sa dea dovada de rabdare si intelegere iar discutia sa se bazeze pe argumente rationale care sa conduca, in primul rand, la solutii practice de interes general. Multumesc.

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Mai exact la ce te referi cand spui "evenimente de enduro organizate de catre cei care nu sunt membri FRM, nu platesc cotizatia si nu sunt inscrisi in calendarul competitional"?

Cei care organizeaza o prieteneasca nu au nevoie de acordul FRM, nu se fac clasamente etc, cel putin asa stiu eu s-ar putea sa ma insel.

Sau poate te referi la cei ca mine care sunt gazde pt enduristi. Faptul ca enduristii vin la mine la pensiune nu cred ca are vreo legatura cu FRM-ul, eu nu organizez evenimente enduro sau concursuri, nu e vorba de nici o competitie. Vin la mine pentru ca si eu sunt endurist, cunosc zona si ii indrum pe traseu fara sa le iau un ban pentru asta, pot confirma toti cei de pe forum care au fost. Ma multumesc cu faptul ca oamenii vin la mine la pensiune si cheltuie niste bani pe cazare si masa. Iar pentru banii astia platesc taxe si impozite. Repet nu vad care e legatura cu FRM-ul si care sunt enduristii clandestini la care te referi tu.

 

Referitor la solutii practice, cred ca majoritatea dintre noi ar fi de acord ca circulatia noastra in teren sa fie reglementata, sa platim o taxa, sa respectam anumite trasee la care am cazut de acord cu autoritatile locale. Ar fi in interesul toturor.

Sigur putem urganiza intalniri sau evenimente la care oamenii care nu ne cunosc hobby-ul sa aiba ocazia sa vada despre ce este vorba, sa invitam si presa care de cele mai multe ori exagereaza in goana lor dupa senzational si-atunci apar tot felul de articole in care suntem prezentati ca cei mai mari distrugatori ai naturii etc.

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Am specificat ca : "Nu este vorba de acele intalniri amicale sau de promovare ades intalnite pe scena de enduro romaneasca ci de organizatii din strainatate sau de la noi care fac asta de la o vreme incoace pe o scara din ce in ce mai larga"...

Nu mi se pare normal ca un operator din Polonia, Cehia, Austria, Germania, Olanda etc. sa desfasoare un eveniment "lucrativ" pe teritoriul tarii, fara sa contacteze FRM-ul sau autoritatile locale.

 

(De ce tot ii dau cu FRM-ul ?

Pentru ca FRM a semnat protocolul cu Romsilva pentru evenimentele sportive si turistice, codul silvic limitand accesul doar la traseele turistice marcate.)

 

Credeti ca e in regula ca de munca de lobby a unora, altii sa profite cu seninatate ?

Pe mine personal, nu m-ar deranja munca de lobby depusa in scopuri comune, pentru toata lumea...

Mai dureros este ca taman cei care fac munca aceasta, incaseaza si "bulinele negre" cauzate de altii.

Asta nu mai e "fair-play" si genereaza o alta categorie de tensiuni inutile.

 

Un pachet turistic care are casa, masa si o activitate de entertainment (indiferent ca e vorba de enduro, sau de altceva) nu are treaba cu FRM, cu Romsilva sau cu autoritatile locale atata vreme cat se desfasoara pe drumurile deschise circulatiei publice si respecta codul rutier. Nici competitiile desfasurate pe terenuri private cu acordul proprietarului nu intra in discutie.

 

Probabil ca linia de demarcatie este destul de firava si uneori este greu sa faci distinctie intre unii si altii, dar regulile nu trebuie sa devina "pentru unii muma, pentru altii ciuma".

 

Nu este corect ca un incident X, petrecut in raliul Y, organizat de Z, sa fie pus in carca celor mai la indemana in fata autoritatilor, adica noi. Doar pentru ca pe aia "nu i-a intrebat nimeni de sanatate" cand si-au demarat evenimentul.

 

Cam despre asta ar fi vorba... Asta-i maul cu "clandestinii" :angry: (ca daca stiam ce reactii va creea expresia mai bine imi inghiteam limba :laugh: )

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

OK, am inteles.

 

Am tot respectul pentru ce faceti voi la EnduRoMania, faptul ca mai sunt organizatii de la noi sau din alte tari care organizeaza evenimente, competitii nu stiu cum ar putea fi rezolvat. Eu cred ca e mai important ca enduro-ul sa fie reglementat pentru ca lumea ne percepe pe toti la fel, nu conteaza ca suntem romani sau straini care ne plimbam cu motocicletele prin padure, ca suntem sau nu de la EnduRoMania, ecologistii contesta acordul dintre Romsilva si FRM pe ei nu o sa-i convingem probabil niciodata.

Am vazut si eu in presa ca au fost aduse acuzatii la adresa EnduRomania, s-a intamplat asa pt ca toata lumea stie de EnduRoMania, dar uita ca orice turist strain care participa la un asfel de eveniment cheltuie pe cazare, masa, berea sau apa minerala care o cumpara de la birtul din sat, lasa niste niste bani in Romania. E o sursa de venit si pentru comunitatea locala.

In conditiile in care in Romania nu avem infrastructura pentru dezvoltarea turismului de masa, exista numeroase zone in tara unde enduro turism-ul poate fi promovat, reglementat si in felul asta ar aduce beneficii locuitorilor zonelor respective, intreprinzatorilor, administratiei locale.

In felul asta enduristii au siguranta ca se dau pe niste trasee in regula, vom putea si pe viitor sa facem enduro iar statul castiga bani din activitatea asta. Toata lumea multumita :angry: (altfel cu KTM-urile sa ne alerge prin paduri ca in Germania cred ca ar costa prea mult)

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

ideea e sa nu se ajunga ca noi enduristii de ne plimbam prin tara sa trebuiasca sa dam vreo socoteala doar ca suntem pe motor si pt ca asta trebuie reglementat si controlat de cineva. ce e de respectat trebuie respectat n-ar da bine deloc sa mai inventeze unii cate ceva doar ca sa aiba ei controlul.

vorbesc ca unu pe care nu-l intereseaza competitia sau grupurile organizate si care vrea ca si pana acu sa se plimbe fara sa ceara voie.

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Vizitator
Răspunde la acest topic...

×   Alipit ca text avansat.   Restituie formatare

  Doar 75 emoji sunt permise.

×   Linkul tău a fost încorporat automat.   Afișează ca link în schimb

×   Conținutul tău precedent a fost resetat.   Curăță editor

×   Nu poți lipi imagini direct. Încarcă sau inserează imagini din URL.

 Share

  • Navigare recentă   0 membri

    Nici un utilizator înregistrat nu vede această pagină.

×
×
  • Creează nouă...