Sari la conținut

Rog Ajutor


itc
 Share

Postări Recomandate

Salut!

Vreau si eu putin ajutor. M-am hotarat sa trec simsonache pe 12 V.

Dupa multe ore pe forum m-am hotarat pt. urmatoarea varianta:

alternator ij, punte redresoare, releu dacie, bobina inductie.

 

Nelamurirea mea este: cum se conecteaza firele de la alternatorul de ij la punte, releu, bobina si baterie?

De asemenea, am citit ca moshulik a adaptat o solutie cu senzor Hall in locul platinei, mentinand avansul centrifugal, si intrebarea mea pt. el este daca isi are locul in instalatia asta?

 

Multumesc!

 

P.S. Alternator din asta vreau sa pun (dc. stie cineva de unde pot sa cumpar si la ce bani???)

post-573-1157613644_thumb.jpg

Editat de itc
Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Pai cam asa ar trebui legat:

- cele 3 fire care ies din statorul alternatorului se leaga la cele 3 "intrari" ale puntii redresoare; din puntea redresoare ies 2 borne: + si - care se leaga direct la baterie ( borna minus se leaga si la cadrul motocicletei)

- alternatorul mai are 2 fire conectate la periile de carbune ce alimenteaza infasurarea rotorica de excitatie ( in poza ta nu apar periile, doar suportul port-perii); una din aceste borne ( oricare din ele) se leaga la masa iar cealalta (deobicei denumita DF) se conecteaza la releul de incarcare

- releul de incarcare are in principiu 3 fire : unul se conecteaza la + unul la minus iar celalalt la borna DF de la rotorul alternatorului ( sunt unele relee electronice in comert care au 4 sau 5 fire dar au si schema de conectare)

-bobina are 3 borne : una e fisa de inalta tensiune care se duce la bujie , una se leaga la borna + prin intermediul contactului de pornire iar cealalta la platina ( daca folosesti bobina de dacie borna notata cu 15 este cea de la + iar cea notata cu 1 este cea de la platina)

 

Din cate-mi amintesc moshulik avea si el instalatie cu baterie si alternator deci ar trebui sa mearga si la tine aprinderea lui

 

Daca mai ai nelamuriri mai intreaba :baldy:

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Am facut schemele electrice, una pentru aprinderea clasica, cu platina, cealalta cu aprindere tranzistorizata si senzor Hall.

Nelamuririle mele sunt: in schema lui Moshulik am vazut trecuti condensatori de 47 nF, iar in schema de pe alldatasheet a TLE4905 scrie ca se folosesc de 4,7nF; tot acolo vad trecuta o rezistenta intre + si -, care habar n-am cum se calculeaza (pt. instalatia de mai sus) => heeelp Binox.

 

Daca vedeti greseli ajutati-ma sa le remediez.

 

Multumesc si multa bafta!

post-573-1157699360_thumb.jpg

post-573-1157699390_thumb.jpg

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Bun, am preluat legatura :baldy: .

Condensatorii aia nu sunt foarte critici - poate am gresit cand am scris in schema 47nF, in loc de 4.7nF.

Iesirea senzorului tle4905 este de tip "colector in gol", adica pe punctul Q avem fie starea de "impedanta infinita", adica un fir in aer pur si simplu, fie starea "legat la masa", stare in care poate sa puna la masa maxim 100mA.

 

Acuma - schema de aprindere electronica citea platina printr-o rezistenta de 330ohmi (si un amperaj de 12V/330ohmi = 36mA). Aceasta rezistenta joaca in cazul de fata si rolul de "pull-up" asupra iesirii Q. Deci rezistenta din schema de test de pe datasheet (1.2kOhmi e trecut acolo) e inlocuita practic de cea din aprinderea electronica.

 

Practic starea lui Q are exact acelasi comportament ca si platina - cand platina e deschisa, deci in aer, corespunde la starea de inalta impedanta a lui Q (cand magnetul nu este in raza de actiune a senzorului). Viceversa - cand platina e inchisa - legata la masa - corespunde la starea cealalta a iesirii Q (cand magnetul e in zona). Diferenta e ca platina putea sa duca si un curent de 3-4 amperi, pe cand senzorul doar 100mA (si aici vine rolul strict de amplificator de curent al modului tranzistorizat).

 

Practic vad ca faci sistemul exact cum il aveam si eu, dpdv. electric. Diferenta este doar mecanica - eu aveam alternatorul montat in exterior.

 

A... sistemul avea o buba majora - toleranta la defecte. Mai pe romaneste, a iesit papucul de la borna de excitatie a alternatorului - rezultat - alternatorul nu a mai bagat curent - rezultat motoreta a mers pe baterie (far + aprindere) - rezultat tensiunea la baterie a inceput sa scada - ei bine - la un moment dat (cred ca pe la 5 sau 7 volti) - din cauza subalimentarii, tranzistorii din aprinderea tranzistorizata nu mai lucreaza in regim de saturatie, intra in regim continuu si se incing draci si se ard :cheers: . Deci ai in minte riscul asta si vezi cum il ocolesti - o dioda zenner care sa iti alimenteze primul tranzistor cu minim 9 volti sau deloc.

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Am facut schemele electrice, una pentru aprinderea clasica, cu platina, cealalta cu aprindere tranzistorizata si senzor Hall.

Nelamuririle mele sunt: in schema lui Moshulik am vazut trecuti condensatori de 47 nF, iar in schema de pe alldatasheet a TLE4905 scrie ca se folosesc de 4,7nF; tot acolo vad trecuta o rezistenta intre + si -, care habar n-am cum se calculeaza (pt. instalatia de mai sus) => heeelp Binox.

 

Daca vedeti greseli ajutati-ma sa le remediez.

 

Multumesc si multa bafta!

 

Salutare!

Dupa cum am vazut in scema cu senzor hall... vrei sa cuplezi senzorul la o aprindere Gotronic... nu cred ca e o idee buna deoarece aprinderile astea gotronic nu prea isi fac treaba ... adica curentul prin platina nu prea scade... Cred ca Moshulik stie mai bine.

Am incercat si eu aceeasi schema pe un jupiter si n-a mers...

am folosit in schimb aprinderi de tip Malvina cu 4 fire si alea functioneaza cu senzorul legat ca in schema ta.

 

 

 

Bun, am preluat legatura :baldy: .

Condensatorii aia nu sunt foarte critici - poate am gresit cand am scris in schema 47nF, in loc de 4.7nF.

Iesirea senzorului tle4905 este de tip "colector in gol", adica pe punctul Q avem fie starea de "impedanta infinita", adica un fir in aer pur si simplu, fie starea "legat la masa", stare in care poate sa puna la masa maxim 100mA.

 

Acuma - schema de aprindere electronica citea platina printr-o rezistenta de 330ohmi (si un amperaj de 12V/330ohmi = 36mA). Aceasta rezistenta joaca in cazul de fata si rolul de "pull-up" asupra iesirii Q. Deci rezistenta din schema de test de pe datasheet (1.2kOhmi e trecut acolo) e inlocuita practic de cea din aprinderea electronica.

 

Practic starea lui Q are exact acelasi comportament ca si platina - cand platina e deschisa, deci in aer, corespunde la starea de inalta impedanta a lui Q (cand magnetul nu este in raza de actiune a senzorului). Viceversa - cand platina e inchisa - legata la masa - corespunde la starea cealalta a iesirii Q (cand magnetul e in zona). Diferenta e ca platina putea sa duca si un curent de 3-4 amperi, pe cand senzorul doar 100mA (si aici vine rolul strict de amplificator de curent al modului tranzistorizat).

 

Practic vad ca faci sistemul exact cum il aveam si eu, dpdv. electric. Diferenta este doar mecanica - eu aveam alternatorul montat in exterior.

 

A... sistemul avea o buba majora - toleranta la defecte. Mai pe romaneste, a iesit papucul de la borna de excitatie a alternatorului - rezultat - alternatorul nu a mai bagat curent - rezultat motoreta a mers pe baterie (far + aprindere) - rezultat tensiunea la baterie a inceput sa scada - ei bine - la un moment dat (cred ca pe la 5 sau 7 volti) - din cauza subalimentarii, tranzistorii din aprinderea tranzistorizata nu mai lucreaza in regim de saturatie, intra in regim continuu si se incing draci si se ard :cheers: . Deci ai in minte riscul asta si vezi cum il ocolesti - o dioda zenner care sa iti alimenteze primul tranzistor cu minim 9 volti sau deloc.

Merci mult pt ajutor... mai am ceva de lucrat la aprindere si spre nesansa mea e mai dificil decat ma asteptam...

Salutare.

Editat de cata_op
Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Deci pana la urma de care sa folosesc: Malvina sau Gotronic? :baldy:

Ah, si o intrebare pentru Moshulik: cum ai reusit sa lipesti precis magnetul pe cama (pt. a regla aprinderea)? Cand cupleaza senzorul Hall? cand prima miime din magnet intra in "raza" lui?

Editat de itc
Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Deci pana la urma de care sa folosesc: Malvina sau Gotronic? :baldy:

Ah, si o intrebare pentru Moshulik: cum ai reusit sa lipesti precis magnetul pe cama (pt. a regla aprinderea)? Cand cupleaza senzorul Hall? cand prima miime din magnet intra in "raza" lui?

 

Eu folosesc Malvina... dar se pare ca am ars 2 senzori... nu stiu inca din ce cauza...

Cum functioneaza la mine... eu am jupiter deci 2 pistoane 2 senzori 2 aprinderi... cand magnetu este in apropierea senzorului ( magnetul are o traiectorie circulara ) deschide circuitul senzorului si deci pune aprinderea la masa, implicit bobina. Cand magnetul iese din raza senzorului si se intrerupe circuitul ( colector inalta impedanta) atunci da scanteia. La fel ca si platina obisnuita, cam aceeasi comportare.

Lipirea magnetului pe cama am facut-o cu poxipol... numai ca am construit o aripiora din aluminiu care am prins-o in surubul camei si apoi am lipit magnetul pe o parte a aripii... cam ca in poza de mai jos.

 

post-8472-1157706813_thumb.jpg

 

Salutare!

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Gotronic clar nu e buna de nimic, nu scade curentul care trece prin platina. De fapt nici nu stiu ce face, dar din ce am citit si pe alte site-uri, toata lumea recomanda Malvina, cea cu 4 fire. Acum poate nici asta nu e tocmai buna (da mai mult de 100mA pe platina), deci de-asta se ard senzorii. Mai trebuie adaugat deci un etaj de amplificare in curent (un tranzistor pnp - atentie la astia, ca sunt sensibili - trebuie pus radiator de siguranta).

SAU - implementata schema aia de pe www.tehnic.go.ro/aprindere.html.

 

Cuplarea si decuplarea a explicat-o cata_op exact cum trebuie.

Asa... - la cata_op vad ca s-ar putea sa fie o problema la turatii mari. Diametrul magnetului reprezinta un procent prea mic din circumferinta parcursa, din cate se vede in poza. Asadar e posibil ca la turatii mari magnetul sa treaca prea repede prin fata senzorului si bobina sa nu aiba timp sa se incarce (sa inmagazineze energie magnetica), deci sa rateze scantei la turatii mari. Procentul asta de cat sta bobina alimentata mi se pare ca se numeste unghi dwell.

 

La simson, montasem magnetul pe o cama cu diametru mai mic si procentul era asigurat.

O alta metoda interesanta este prelucrarea doar a platinei mobile - pus magnet la baza, senzor la varf si folosita cama pe post de intrefier care "conduce" fluxul magnetic de la magnet la senzor, cand trece prin dreptul platinii.

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Gotronic clar nu e buna de nimic, nu scade curentul care trece prin platina. De fapt nici nu stiu ce face, dar din ce am citit si pe alte site-uri, toata lumea recomanda Malvina, cea cu 4 fire. Acum poate nici asta nu e tocmai buna (da mai mult de 100mA pe platina), deci de-asta se ard senzorii. Mai trebuie adaugat deci un etaj de amplificare in curent (un tranzistor pnp - atentie la astia, ca sunt sensibili - trebuie pus radiator de siguranta).

SAU - implementata schema aia de pe www.tehnic.go.ro/aprindere.html.

 

Cuplarea si decuplarea a explicat-o cata_op exact cum trebuie.

Asa... - la cata_op vad ca s-ar putea sa fie o problema la turatii mari. Diametrul magnetului reprezinta un procent prea mic din circumferinta parcursa, din cate se vede in poza. Asadar e posibil ca la turatii mari magnetul sa treaca prea repede prin fata senzorului si bobina sa nu aiba timp sa se incarce (sa inmagazineze energie magnetica), deci sa rateze scantei la turatii mari. Procentul asta de cat sta bobina alimentata mi se pare ca se numeste unghi dwell.

 

La simson, montasem magnetul pe o cama cu diametru mai mic si procentul era asigurat.

O alta metoda interesanta este prelucrarea doar a platinei mobile - pus magnet la baza, senzor la varf si folosita cama pe post de intrefier care "conduce" fluxul magnetic de la magnet la senzor, cand trece prin dreptul platinii.

 

E interesanta treaba cu modificarea platinii... dar eu am facut suporturi din aluminiu pe care am lipit senzorii tot cu poxipol... si suporturile astea le-am prins pe o flansa ca aia din poza ( care am facut-o la un strungar) asa nu sunt probleme, in plus nu mai vreu sa aud de platini... ca astea rusesti is ca naiba... un material foarte prost, in plus platoul cu platini se indoaie f usor.

Poza respectiva nu e chiar ceea ce folosesc eu... dar e pe aproape si intradevar magnetul meu e micut... si cred ca ai dreptate la faza asta cu incarcarea bobinei...

Cat de etajul ala amplificator de curent ... eu ma gandeam sa protejez senzorii si cu un optocuplor, plus un stabilizator de tensiune din ala integrat, LM 7... , ce zici ?

 

Aaaaaaaaaaa... am incercat cu un etaj de comanda , un tranz pnp dar problema e e alta... comanda se face exact invers ... adica in mom in care magnetul se apropie de senzor atunci da scanteia, bobina fiind pusa la masa imediat ce magnetul paraseste raza senzorului si de ci un timp mai indelungat . Ma tem ca nu e chiar asa de bine...

Editat de cata_op
Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Pun intrebari tampite fin'ca sunt bata la electronica, habar n-am de nimic. Deci scanteia apare dupa ce magnetul TRECE de senzor. Cre ca o sa fac incercari inainte de a-l monta pt. ca sa vad exact cand da scanteia si sa-l pun unde trebuie pe cama.

 

La aprinderea aia de la malvina unde se duce firu' suplimentar (fata de 3 fire cat are ailalta)?

 

Multumesc mult pt. toate raspunsurile :baldy:

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Pun intrebari tampite fin'ca sunt bata la electronica, habar n-am de nimic. Deci scanteia apare dupa ce magnetul TRECE de senzor. Cre ca o sa fac incercari inainte de a-l monta pt. ca sa vad exact cand da scanteia si sa-l pun unde trebuie pe cama.

 

La aprinderea aia de la malvina unde se duce firu' suplimentar (fata de 3 fire cat are ailalta)?

 

Multumesc mult pt. toate raspunsurile :baldy:

 

Malvina are asa :

1- la + bobina de inductie

2- la - bobina de inductie

3- la masa

4- la platina

 

Salutare!

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Vizitator
Răspunde la acest topic...

×   Alipit ca text avansat.   Restituie formatare

  Doar 75 emoji sunt permise.

×   Linkul tău a fost încorporat automat.   Afișează ca link în schimb

×   Conținutul tău precedent a fost resetat.   Curăță editor

×   Nu poți lipi imagini direct. Încarcă sau inserează imagini din URL.

 Share

  • Navigare recentă   0 membri

    Nici un utilizator înregistrat nu vede această pagină.

×
×
  • Creează nouă...