Sari la conținut

Misterul relantiului nabadaios


Lupu
 Share

Postări Recomandate

Desi am mai scris si intr-un alt topic despre problemutza pe care o aveam, nu a citit nimeni si s-a ingropat. In fine...

 

Lung-scurt istoric - motocicleta mea personala facuta la fabrica de chitari si piane in care am bagat o ghaoaza de bani sa o restaurez s-a gandit acum vreo 3 luni ca daca tot arata ea bine, poa' sa se futa motorul. Ceea ce s-a si intamplat. A inceput sa zdrangane ceva prin el - la inceput mai incet si apoi din ce in ce mai tare.

N-am stat la discutii (adica nici nu m-am complicat sa il desfac) si am facut direct un transplant de motor ca era mai ieftin si mai putin de munca.

Buun...

Carbelitoarele le-am pastrat pe ale ei ca motorul transplantat a venit fara ele.

Am pornit-o pastrand reglajele motorului vechi si logic ca mergea cam ca dreacu. Ok, nu e bine am zis... Am luat compresia si am vazut ca e in regula (un singur cilindru diferea f putin de ceilalti dar ca valori erau toate in parametri).

Am pus suroabele de amestec la 2.5 ture toate (ca sa am un punct de plecare, am facut o sincronizare cu ceasuri, direct "la botul calului" (mare greseala) si si-a mai revenit dar cu o problema enervanta: la revenirea din ture ramanea agatzata pe la 3000 rpm. Relanti prea mare? No problem, mai reducem. Daca i-l reduceam mai jos de 1300 rpm (cca) murea.

Am dat toate suruburile de amestec la 3 ture (in loc de 2.5 ca in carte) si s-a mai imbunatatit insa nu mult. Ramanea agatzata ceva mai jos, pe la 2000 rpm (da' uneori si la 3000 rpm dar mai rar). In continuare relatiul nu il tinea sub 1300 rpm, incepea sa balbaie, sa mearga in 3, 2 cilindri si murea.

Am mers cu ea asa o perioada. Bineinteles ca frana de motor OHA, dar macar o mai "pacaleam" punand-o in sarcina si isi revenea la 1300 - 1400 rpm la cat statea relantiul.

Ieri m-am enervozat, am dat carbelitoarele jos, aveam un neon de copiator Xerox (d-ala verde), i-am mufat un starter si mi-am facut o jucarea pe care am pus-o in spatele lor ca sa vad fanta de lumina la fiecare clapeta. Sa ii fac o "sincronizare de banc". Bineinteles ca am gasit dezastru din punct de vedere al deschiderii clapetelor. Diferente mari, ca dreacu deci am sincronizat-o mai mult de o gramada. (acum treaba e ca s-a mai jucat apoi un prieten la sincronizare/deschiderile clapetelor si de-acolo cred diferentele alea).

In fine... am bibilit vreo 45 de minute pana am fost eu absolut multumit ca-s "pe linie", am pus carburatoarele inapoi.

A pornit foarte bine, relantiul stabil pe la 1400 rpm si fara absolut nici o balbaiala (ma mir). DAR la accelerare surpriza, ramanea la 3000 - 3500 rpm dupa care scadea la 1400 cand vroia muschiu ei dupa vreo 10 - 20 de secunde.

Am rezolvat problema DOAR cand i-am dat relatiul la 1100 rpm. Fix. Nici mai mult nici mai putin. 1100 rpm pe care acum le tine perfect fara sa balbaie decat foaaarte putin si insesizabil.

Merge foarte bine de mers insa mi se pare cam mic 1100 rpm, in conditiile in care in carte se dau 1250 +- 50 rpm si cu motorul vechi il tineam la 1400 (asa imi place mie un pic mai sus - boala de la enduro cred).

DE CE motorul vechi statea si cu relatiul la 1500 rpm fara sa faca nazuri? Adica revenea ok, mergea ok... Mister (pt mine :crack: )

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

revenirea lenta din ture si agatatul la o anumita turatie e simptom de desincronizare. la fel facea si a mea cind m-am jucat cu niste scule de sincronizat de 3 parale. am facut-o la loc cu "sincronizator" cu ulei in furtun, revine rapid, nu se agata.

sincronizatul scrie-n carte ca se face dupa ce reglezi si supapele, si e logic.

in plus, tot in manual scrie ca suruburile de amestec nu e musai sa le reglezi egal, se regleaza dupa metoda turatie maxime de ralanti si a revenirii din ture (din cite-mi aduc aminte sa nu scada sub turatia de ralanti si sa creasca din nou dupa ce revine din ture ci sa revina rapid si sa se fixeze la o anumita turatie "teapana"). egal se pun cind e motorul nou si stii ca nu exista diferente de la cilindru la cilindru.

iar daca aprinderea nu-i ok, tot nu te poti astepta sa mearga rotund.

este multe aspecte.

Editat de CalinD
Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Revenirea greoaie din ture e simptom de aer fals, sau circuit de relanti dereglat rau in carburator(toare).

 

Sigurul mod in care se tureaza un motor, e sa-i dai papa, daca inchizi acc si el inca se tureaza e clar ca-i vine papa pe alta parte, problema e sa vezi pe unde si sunt cateva variante:

 

- ramane circuitul principal deschis, relanti prea mare

- circuitul de relanti deschis mult prea mult

- aer fals pe langa flansele carbutilor

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Aerul fals se exclude pentru ca asta am crezut si eu prima oara. Imi repar de ceva vreme mizeriile si stiu ce e ala aer fals.

Am verificat flansele sa fie ok, sa fie stranse; am astupat bine porturile de vacuum sa nu traga p-acolo, etc.

Plus ca, acum stand la 1100 de ture merge perfect dar mi se pare prea mic relatiul.

Ramane deci circuitul de relanti inseamna. Tre' crescut putin relatiul altfel - adica nu prin surubul de relanti / deschiderea clapetelor ca aia provoaca revenirea grea din ture. Corect?

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Poate pare banal, dar de vreme ce ai miscat pe acolo sa stii ca aeru fals chiar e o posibilitate, chiar daca cu ochiu liber nu o vezi. Testu ar fi simplu, sa dai cu wd40 pulverizat pe al admisie si sa vezi daca isi schimba turatia...

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Da bre, circuitul de relanti (circuitul pilot) fiind sugrumat, ai tentinda sa-i dai relanti din surubul de relanti.

Deschide 1 tura sau 2 surubul pilot (de aer in limbaj de garaj), eventual desfa-l de tot si vezi ce are, si inchide-l pe cel de relanti. Un relanti corect se obtine din combinatia celor doua, doar ca actiunea celui Pilot nu prea se vede imediat.

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Poate pare banal, dar de vreme ce ai miscat pe acolo sa stii ca aeru fals chiar e o posibilitate, chiar daca cu ochiu liber nu o vezi. Testu ar fi simplu, sa dai cu wd40 pulverizat pe al admisie si sa vezi daca isi schimba turatia...

 

Dane, pai acum cu relantiul la 1100 rpm toarce frumos si sta 99% "linie". Se tureaza normal, revine normal, nu se tureaza de nebuna (niciodata de fapt nu s-a turat singura). Dar e relatiul prea jos pt gusturile mele (si pentru ale ei pana la urma).

Deci tind sa cred ca 99% n-are cum sa fie aer fals altfel ar fi facut si acum tarantele nu?

 

 

 

Da bre, circuitul de relanti (circuitul pilot) fiind sugrumat, ai tentinda sa-i dai relanti din surubul de relanti.

Deschide 1 tura sau 2 surubul pilot (de aer in limbaj de garaj), eventual desfa-l de tot si vezi ce are, si inchide-l pe cel de relanti. Un relanti corect se obtine din combinatia celor doua, doar ca actiunea celui Pilot nu prea se vede imediat.

 

Suruburile pilot le-am pus la 3 ture pe toate (desi nu prea e bine sa fie toate la fel, dar ca punct de plecare) deoarece la 2.5 ture (cum scrie in carte ca ar avea "default") nu prea ii placea. Zici sa le mai deschid?

Bagami-as picioru in vanjoiu ei de 4 in linie ca mi-a mancat ficatii... si banii... :lol:

De ce mi-era mie frica pe vremuri (mama 4 in linie, 4 probleme, Doamne fereste) de aia n-am scapat. :lol:

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Da-i un PM la Galen. Atata experienta are cu carburile ca astia de la Heynes ar putea scrie un manual dupa ce povesteste el la o bere ;) Mi-a explicat si mie o data si am inteles cat de cat dar nu pe de-antregul ca sa pot reproduce aici.

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

De-aia mi-am luat 4 in V :P

 

Mai deschide-le putin si o sa creasca si relanti-ul, 2,5 ture nu e batut in cuie.

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

n-am in plan sa ma contrazic pe tema revenirii din ture, dar tot ce pot sa zic e ca pina nu m-a mincat in poponeata sa umblu la suruburile de sincronizare fara sa umblu la absolut nimic altceva nu am avut vreodata problema cu revenirea din ture. efectiv o turam si revenea foarte lent pina pe la 3000, dupa care peste secole ajungea la un fel de ralanti, exact cum zice Lupu. dupa ce am rezolvat cu sincronizarea s-a rezolvat si revenirea din ture, tot fara sa umblu la altceva.

dar intrebarea lui se leaga de fapt de ralanti.

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

dar intrebarea lui se leaga de fapt de ralanti.

 

Da, intrebarea se leaga acum in mare parte de cum sa cresc relati-ul fiindca treaba cu coboratul din ture s-a rezolvat intr-un fel...

Daca nu si nu, am sa o duc la un "meserias" si aia e. Dar si acolo mi-e o frica ca nu o face cum tre' sau ca gaseste alte pseudo-probleme in loc sa faca ce tre' sa faca. Cu alte cuvinte nu prea am incredere.

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

n-am in plan sa ma contrazic pe tema revenirii din ture, dar tot ce pot sa zic e ca pina nu m-a mincat in poponeata sa umblu la suruburile de sincronizare fara sa umblu la absolut nimic altceva nu am avut vreodata problema cu revenirea din ture. efectiv o turam si revenea foarte lent pina pe la 3000, dupa care peste secole ajungea la un fel de ralanti, exact cum zice Lupu. dupa ce am rezolvat cu sincronizarea s-a rezolvat si revenirea din ture, tot fara sa umblu la altceva.

dar intrebarea lui se leaga de fapt de ralanti.

 

Pai da, daca sunt desincronizate rau.. un carb poate fi inchis complet si altul descchis cat sa tina motorul turat..

Ce zic eu e pentru carbe sincronizate.. cel putin la nivel de banc, adica cu clapetele reglate la fel.

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Da, intrebarea se leaga acum in mare parte de cum sa cresc relati-ul fiindca treaba cu coboratul din ture s-a rezolvat intr-un fel...

Daca nu si nu, am sa o duc la un "meserias" si aia e. Dar si acolo mi-e o frica ca nu o face cum tre' sau ca gaseste alte pseudo-probleme in loc sa faca ce tre' sa faca. Cu alte cuvinte nu prea am incredere.

eu cred ca multi mecanici is de fapt schimbatori de uleiuri, dar cind e treaba de "debug"... aia-s :)

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Pai da, daca sunt desincronizate rau.. un carb poate fi inchis complet si altul descchis cat sa tina motorul turat..

Ce zic eu e pentru carbe sincronizate.. cel putin la nivel de banc, adica cu clapetele reglate la fel.

La nivel de banc eu zic ca-s "trase" pe linie. Se si cunoaste ca inainte balbaia si murea sub 1300 rpm iar acu tine 1100 rpm fara probleme zumzaind frumos.

Deci sa vad in urmatoarea instanta ce zic suroabele alea.

 

eu cred ca multi mecanici is de fapt schimbatori de uleiuri, dar cind e treaba de "debug"... aia-s :)

Din pacate asa e. Sa imi bag picioru' de nu-s atatea pareri cati oameni.

 

Am mai intrebat un nea' mecanic din Buc (sa nu dam nume, nici nu e cazu') si cica: "bai tu ai supape care nu inchid cum trebuie; tre' schimbate pastilele alea pe care actioneaza camele"; lol, motocicleta are compresie ok, nu da cu fum si raman supape deschise.

Nu stiu de unde tendinta asta de a complica treaba, de a nu analiza intai cele mai simple si probabile chestii...

Editat de Lupu
Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

in manualul Haynes e o sectiune de fault finding. asta zice:

 

Din alea as miza pe:

- Carburetor not synchronized;

- Carburetor malfunction. (asta cu semne de intrebare ca nu stiu daca se refera la vreo defectiune propriu zisa sau doar la functionare proasta din cauza reglajelor)

Link spre comentariu
Distribuie pe alte site-uri

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Vizitator
Răspunde la acest topic...

×   Alipit ca text avansat.   Restituie formatare

  Doar 75 emoji sunt permise.

×   Linkul tău a fost încorporat automat.   Afișează ca link în schimb

×   Conținutul tău precedent a fost resetat.   Curăță editor

×   Nu poți lipi imagini direct. Încarcă sau inserează imagini din URL.

 Share

  • Navigare recentă   0 membri

    Nici un utilizator înregistrat nu vede această pagină.

×
×
  • Creează nouă...