Jump to content

Generatoare de c.c si generatoare de c.a (auto si moto)


dedant68
 Share

Recommended Posts

@petre81 - da, se poate pune o dioda fara probleme. Ai grija ca iti treebuie o dioda de putere. Daca prin legare direct la baterie intelegi eliminarea sectiunii de forta din releul regulator - asta nu se poate. Nu ar mai avea cine sa limiteze curentul in circuit si distrugi rotorul cand va aparea arc electric la comutatia carbunilor.

 

 

In cazul releelor electronice se schimba socoteala

Daca ai pe mana un dinam de 6v si nu vrei sa pastrezi 100% originalitatea agregatului poti folosi una din schemele de releu electronic pentru trabant - s-a postat aici pe forum acum 10-11 ani - iese rapid la un search. Releul electronic e mult mai fiabil, nu necesita ajustarea periodica si are dioda incorporata in majoritatea schemelor.

Dezavantajul diodei este faptul ca trebuie sa fortezi dinamul putin mai mult pentru a compensa caderea de tensiune pe dioda (uzual cam 0.3 - 0,6 V dar poate ajunge la 1-2V pt curenti mari)

 

Exista si relee electromecanice care pot proteja rotorul (evident pana in momentul in care se sudeaza contactul in cauza :)) )


» Post actualizat in 04 Oct 2017 19:33


Aceeasi schema electronica pt releu destinat dinamurilor pe 6 v si cu mai multe explicatii decat pe forum e aici:

http://tehniq.uv.ro/releu_dinam/releu_dinam.htm

 

Dioda D2 cin schema din tehnium88 e cea care face protectia in cauza. se poate observa ca nu are element de comutatie pe partea de forta intre 51 si 61

Edited by ZIDU'
am facut ceva corectii
Link to comment
Share on other sites

  • Replies 140
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

Fara suparare dar mai astept niste confirmari, poate de la Zidu si/sau dedant.

Interesant, sau de la maica precista.

» Post actualizat in 04 Oct 2017 19:52

Totusi topicul asta trebuia plasat la articole si tutoriale

Edited by vlad58
Link to comment
Share on other sites

@petre81 - da, se poate pune o dioda fara probleme. Ai grija ca iti treebuie o dioda de putere. Daca prin legare direct la baterie intelegi eliminarea sectiunii de forta din releul regulator - asta nu se poate. Nu ar mai avea cine sa limiteze curentul in circuit si distrugi rotorul cand va aparea arc electric la comutatia carbunilor.

 

 

In cazul releelor electronice se schimba socoteala

Daca ai pe mana un dinam de 6v si nu vrei sa pastrezi 100% originalitatea agregatului poti folosi una din schemele de releu electronic pentru trabant - s-a postat aici pe forum acum 10-11 ani - iese rapid la un search. Releul electronic e mult mai fiabil, nu necesita ajustarea periodica si are dioda incorporata in majoritatea schemelor.

Dezavantajul diodei este faptul ca trebuie sa fortezi dinamul putin mai mult pentru a compensa caderea de tensiune pe dioda (uzual cam 0.3 - 0,6 V dar poate ajunge la 1-2V pt curenti mari)

 

Exista si relee electromecanice care pot proteja rotorul (evident pana in momentul in care se sudeaza contactul in cauza :)) )

» Post actualizat in 04 Oct 2017 19:33

Aceeasi schema electronica pt releu destinat dinamurilor pe 6 v si cu mai multe explicatii decat pe forum e aici:

http://tehniq.uv.ro/releu_dinam/releu_dinam.htm

 

Dioda D2 cin schema din tehnium88 e cea care face protectia in cauza. se poate observa ca nu are element de comutatie pe partea de forta intre 51 si 61

 

Multumesc! Ideea este in felul urmator, am un coleg electronist care a zis ca ma ajuta sa-mi faca un releu de incarcare electronic pt 6V (i-am aratat niste scheme) dar a zis sa-i spun exact cum lucreaza chiar daca stie ce are de facut. Asta cu pusul diodei pt eliminarea sectiunii de forta este ideea mea si mi-a venit dupa ce am analizat incarcarea alternatoarelor auto care nu au o legatura de forta prin releu catre baterie.

 

Sunt relee electronice de vanzare dar nu mi-au placut deloc cum arata, chiar am gasit plangeri pe net despre ele.

Link to comment
Share on other sites

utilizarea dinamurilor in industria auto a disparut aproape in totalitate. Mai exista vehicole istoice care au asa ceva. Implicit piata de componente contine fie elemente premium (pt colectionari, se stie) fie jucarii ieftine pt carpeli....

 

Pentru a realiza in regim propriu un regulator destinat dinamurilor exista mai multe solutii. Pleaca de la schemele publicate prin anii 80 (in general variante auto, in lumea moto dinamurile sufereau mai mult distrugeri mecanice - am explicat mai sus) si merg spre solutii recente - de exemplu folosind microcontrolere cu iesiri pwm.

 

Trebuie sa ii spui prietenului tu ca un regulator pt dinam trebuie sa indeplineasca urmatoarele functii:

1) sa creasca valoarea efectiva a tensiunii pe excitatie pana la obtinerea tensiunii dorite la bornele dinamului, avand grijaa sa nu depaseasca valoara maxima si implicit curentul maxim pt infasurare (aici intra treaba cu pwm). Frumos aici e sa puna si ceva senzor de temperatura / logica care sa scada excitatia daca motorul nu se invarte

2) sa monitorizeze si sa limiteze curentul debitat de dinam (fie intrerupand circuitul de forta (varianta clasica), fie scazand excitatia - o varianta moderna cu ceva electronica)

3) sa previna alimentarea dinamului din baterie (dioda de protectie sau alte solutii) - poate fi externa regulatorului

 

 

 

Ce ai observat la alternatorul auto e asa din cu totul alte motive. Acolo forta e pe stator; ea este redresata in puntea de diode care previne si alimentarea inversa... Ajungem si la alternatoare.

Link to comment
Share on other sites

@ZIDU

1. Am crezut cu ca totusi ai montat in serie un ampermetru cu excitatia unui alternator de Dacia sa vezi curentul ! Eu am montat si de aceea afirm, cauta o Dacie si verifica, te rog.

 

2., Este greu sa te fac sa intelegi daca ai pornit de la cea mai simpla ipoteza ‘ ce a fost inainte, oul sau gaina’ ? te legi de banala diferenta de potential electrostatic/tensiunea electrica si un banal circuit cu conductoare, bec si rezulta curentul electric. In studiul generatorului/alternatorului , la proiectare in probe se utilizeaza de bazacaracteristica CURENT-TURATIE, iar in caracteristica pe sectiunea a doua, la turatii mari, se obs ca valoarea curentului ramane la valori maxime. Este modelul de lucru/studiu denumirea “generator de curent”, si nu din obisnuita sau altceva. Sunt ingineri inaintea nostra care l-au denumit asa tinand cont de parametrii si cum se transpune alternatorul din schema constructiva in schema electrica si apoi in model de ecuatii. In toata literatura de specialitate alternatorul este tratat ca GENERATOR DE CURENT.

 

Mai avem de tratat disjunctorului din mai multe puncte de vedere. Revin...

post-74268-0-80996200-1507196578_thumb.png

Link to comment
Share on other sites

Stai linistit nu ma ofensez eu asa repede, remarca mea a fost ironica pentru ca tu ai facut o afirmatie logica dar nu ai incredere in tine, obisnuiti-va sa ganditi, asa spun fiecaruia.

Edited by vlad58
Link to comment
Share on other sites

Bun la ce?

Aceste iformatii sunt la indemana oricarui stie sa caute.

Nu cred. Sunt unele informatii pe care le-am pus aici si le voi pune, pe care nu le gasesti pe net, iar daca sunt, acestea necesita timp pentru traducere, comparare, selectare, etc. Unele sunt date proprii experimentate din laborator sau atelier. Am simtit o mica rautate in raspunsul tau, sau asa am avut impresia, poate m-am inselat.

Link to comment
Share on other sites

@vlad58 - e bun un topic cu informatia centralizata. nu toata lumea reuseste sa gaseasca ce are nevoie chiar daca netul e mare.

 

@dedant68

a) e mai greu decat crezi sa gasesti o masina cu regulator clasic separat sau o dacie, chiar daca stau la tara. Pune iarasi aparatul si vezi ce iese ;) pe toata plaja de incarcare.

Ambele masini pe care le am au "smart charge" - apropo de un subiect bun de tratat cand ajungem in detaliile alternatoarelor. Pe multi electricieni obisnuiti cu sisteme clasice ii cam da cu cracii in sus.

 

b ) Graficul de studiu al unei surse / generator de curent este curent vs sarcina. Ce ai postat tu acolo arata cuentul disponibil in functie de turatia la care este actionat alternatorul respectiv iar partea plata de sus e o limitare - fie datorata saturatiei fie datorata unei protectii care nu ii permite sa dea putere mai mare pt a nu se distruge. Incearca sa intelegi la ce privesti

 

pentru o sursa de tensiune vei avea voltaj vs sarcina si vei vedea ca alternatoorul tau mentine tensiunea constanta de la 0w pana la puterea nominala xxx w si apoi cade cand nu mai poate ;)

Edited by ZIDU'
Link to comment
Share on other sites

Am simtit o mica rautate in raspunsul tau, sau asa am avut impresia, poate m-am inselat.

Nu a fost nicio rautate, chiar crezi ca se va sinchisi careva sa aprofundeze ce scrii pe aici, daca interesa pe careva pana acum avea de mult aceste cunostiinte asa cum le avem noi.

Link to comment
Share on other sites

@ZIDU

 

Este clar ca nu poti sa intelegi, exact cum spunea si Vlad, pentru ca gandesti la nivel elementar de circuit.Cand se traseaza caracteristiciie experimentale de genul de mai sus, se aleg sarcini constante. Lucruri de genul acesta, sursa de tensiune si sursa de curent se dezbat cu teoremele generatoarelor echivalente. In terioria avansata a circuitelor electrice se aplica teorema lul Helmholtz si Thevenin pentru generatorul echivalent de tensiune si a lui Norton pentru generatorul echivalent de curent. Tu poti sa lucrezi in opinia ta cu alternatorul ca generator de tensiune, daca atat ai inteles, este problema ta .

Link to comment
Share on other sites

@vlad58 Nu e chiar asa. Multi se izbesc de subiectele aste in momentele in care au alte orientari profesionale. Sper ca lui petre81 i-a fost de folos info de pana acum.

Edited by ZIDU'
Link to comment
Share on other sites

pentru o sursa de tensiune vei avea voltaj vs sarcina si vei vedea ca alternatoorul tau mentine tensiunea constanta de la 0w pana la puterea nominala xxx w si apoi cade cand nu mai poate ;)

A inceput balciul, deci, fara baterie nu mai ai nimic viabil, in consecinta logica este ca ansamblul generator-redresor-releu este un amarat de incarcator.

Link to comment
Share on other sites

@ZIDU

 

Este clar ca nu poti sa intelegi, exact cum spunea si Vlad, pentru ca gandesti la nivel elementar de circuit.Cand se traseaza caracteristiciie experimentale de genul de mai sus, se aleg sarcini constante. Lucruri de genul acesta, sursa de tensiune si sursa de curent se dezbat cu teoremele generatoarelor echivalente. In terioria avansata a circuitelor electrice se aplica teorema lul Helmholtz si Thevenin pentru generatorul echivalent de tensiune si a lui Norton pentru generatorul echivalent de curent. Tu poti sa lucrezi in opinia ta cu alternatorul ca generator de tensiune, daca atat ai inteles, este problema ta .

man, intelege la ce te uiti acolo. Caracteristica aia experimentala iti arata doua lucruri:

- eficienta agregatului in functie de turatia la care este actionat (cunoscand si alti parametri care nu se vad din grafic)

- curentul disponibil (si implicit puterea disponibila) in functie de turatia la care este actionat generatorul.

 

Hai sa facem un pariu (cu orice tip de generator auto in configuratie completa, cu releul lui dedicat ). La bataie o sticla sau o lada de ce vreti voi de la mega:

Alegem o sarcina fixa si liniara de 50W la 14V (o rezistenta de putere, stim ca un bec nu e chiar liniar si ar fi mai delicat sa ii alegem un punct fix).

Pun pariu ca incepand cu turatia la care alternatorul poate genera cei 50w si pana la turatia maxima de lucru curentul ramane constant

Pun pariu ca daca alegem o turatie de actionare la jumatatea plajei de functionare (considerand ca acolo generatorul ar putea oferi caeva sute de w si ca e departe de limita superioara) si dublam sarcina, o facem de 100w - curentul din circuit se va dubla, in timp ce tensiunea ramane constanta

 

p.s. graficul postat de tine se poate obtine doar variind sarcina pentru a obtine curentul maxim la turatia de masura :))

» Post actualizat in 06 Oct 2017 06:36

A inceput balciul, deci, fara baterie nu mai ai nimic viabil, in consecinta logica este ca ansamblul generator-redresor-releu este un amarat de incarcator.

nu intleg ce vrei sa zici cand spui ca fara baterie nu mai e nimic valabil. Functionarea se pastreaza (daaca te referi la indicatia producatorilor de a nu deconeecta bateria ca bulesti jucaria - aia tine de realizarea practica a circuitului).

la partea cu incarcatorul amarat - ai dreptate - exact asta face generatorul auto (si mai da zeama si la alti consumatori). E un incarcator conectat in paralel cu consumatorii din instalatie (si evident in serie cu bateria).

Link to comment
Share on other sites

man, intelege la ce te uiti acolo. Caracteristica aia experimentala iti arata doua lucruri:

- eficienta agregatului in functie de turatia la care este actionat (cunoscand si alti parametri care nu se vad din grafic)

- curentul disponibil (si implicit puterea disponibila) in functie de turatia la care este actionat generatorul.

 

Hai sa facem un pariu (cu orice tip de generator auto in configuratie completa, cu releul lui dedicat ). La bataie o sticla sau o lada de ce vreti voi de la mega:

Alegem o sarcina fixa si liniara de 50W la 14V (o rezistenta de putere, stim ca un bec nu e chiar liniar si ar fi mai delicat sa ii alegem un punct fix).

Pun pariu ca incepand cu turatia la care alternatorul poate genera cei 50w si pana la turatia maxima de lucru curentul ramane constant

Pun pariu ca daca alegem o turatie de actionare la jumatatea plajei de functionare (considerand ca acolo generatorul ar putea oferi caeva sute de w si ca e departe de limita superioara) si dublam sarcina, o facem de 100w - curentul din circuit se va dubla, in timp ce tensiunea ramane constanta

 

p.s. graficul postat de tine se poate obtine doar variind sarcina pentru a obtine curentul maxim la turatia de masura :))

» Post actualizat in 06 Oct 2017 06:36

nu intleg ce vrei sa zici cand spui ca fara baterie nu mai e nimic valabil. Functionarea se pastreaza (daaca te referi la indicatia producatorilor de a nu deconeecta bateria ca bulesti jucaria - aia tine de realizarea practica a circuitului).

la partea cu incarcatorul amarat - ai dreptate - exact asta face generatorul auto (si mai da zeama si la alti consumatori). E un incarcator conectat in paralel cu consumatorii din instalatie (si evident in serie cu bateria).

@ ZIDU

Tu ai scris aici?

Link to comment
Share on other sites

@ZIDU'

Deci fii atent ca amesteci lucrurile, generatorul electric in sine este construit ca incepand cu o turatie ce este in apropierea turatiei de ralanti sa poata furniza la tensiunea de lucru a bateriei curentul nominal (care este un curent maxim ce poate fi livrat), asta spune graficul lui @dedant68.

 

"p.s. graficul postat de tine se poate obtine doar variind sarcina pentru a obtine curentul maxim la turatia de masura :))"

Vorbind strict de generator (al carui grafic il avem) afirmatia ta este gresita.

Edited by vlad58
Link to comment
Share on other sites

Vlad, fii serios. Reanalizeaza putin ce am scris si mai posteaza inca odata. Singurul lucru corect spus te tine este faptul ca generatoarele auto sunt socotite sa poata oferi energie suficienta (nu maxima) incepand cu turatia de ralanti. Pana la subiectul discutiei (daca e de curent sau de tensiune ) mai e putin.

 

Indiciu pretios: generatorul asta impune si mentine o tensiune constanta in circuit ;)

 

Referitor la subiectul cu graficul - te astept sa imi explici pas cu pas cum ai proceda tu pentru a obtine graficul ala la tensiune constanta :D. ce scule folosesti, ce pasi faci, etc

Link to comment
Share on other sites

Acest topic trebuia sa inceapa cu niste consideratii teoretice astfel se observa de cine depinde tensiunea generata si de cine depinde curentul.

 

Daca se facea acest lucru discutia asta nu-si avea rostul.

 

@ZIDU'

"Referitor la subiectul cu graficul - te astept sa imi explici pas cu pas cum ai proceda tu pentru a obtine graficul ala la tensiune constanta :D. ce scule folosesti, ce pasi faci, etc"

Nimic mai simplu, un ampermetru o rezistenta si un turometru.

Edited by vlad58
Link to comment
Share on other sites

ACEST TOPIC TREBUIA SA INCEAPA CU:

- ce este curentul electric?

-ce este tensiunea electrica?

-ce este rezistenta electrica?

Circuitul serie si paralel pentru doua rezistoare!!

Atata timp cat nu se face diferenta intre un circuit electric SERIE si unul PARALEL si ce se intampla cu intensitatea curentului electric si tensiunea electrica in aceste circuite, discutiile sunt inutile.....

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Recently Browsing   0 members

    No registered users viewing this page.


MOTOCICLISM.ro
Grup Facebook: +36000 membri
Înscrie-te în grup
Discutii despre motociclism pe Facebook
 
BIKESHOP.ro
Grup Facebook: +18000 membri
Înscrie-te în grup
Anunturi de vanzare - cumparare pe Facebook.


×
×
  • Create New...