skaarj Postat Iulie 23, 2023 Share Postat Iulie 23, 2023 Na ca am comis-o din nou. Mai rar dar epic. Mie imi este de foarte mare folos. Sper sa va ajute si pe voi. Am patit beleaua naibii cu aprinderea electronica aia ruseasca. Adica panarama asta din poza: M-am trezit in mijlocu drumului ca nu-mi mai porneste "Beleaua". Nu vrea si pace. Ma invart pe langa ea ca prostu, mai dau o pedala, urmaresc cu becu daca vine tensiune pe fire improvizand pe loc o balada despre starea de agregare a rahatului in lichidul cefalorahidian al cui soarele ma-sii a fabricat blocu de contact care abia ce a trecut printr-o operatie chirurgicala complicata cu ciocanu de lipit burlane si cositor de-ala de calitatea intai. Cand colo urla in draci telefonu: ba ia stai asa, ce Miorita mea vibrezi si racnesti ca printesele alea de pe Onlyfans? Alarma RO-Alert bai fratica, ursu in capu strazii, repede acasa ca asta e fix ca militienii de pe vremuri: nu stai cu el la discutie. Bine ca a apucat-o strechea fix cand ieseam pe poarta ca altfel ma belea dihania impingand la ea pe intuneric. Hai rapid in curte, incui poarta, scot arsenalu de ciorapi cu miresme de santier si ii insir pe gard stiind din experienta ca ursu nu apreciaza epilarea nazala cu acid picioric lichefiat. In concluzie asta e, astazi s-a hotarat sa imi strambe din bot ca nu i-am dat atentia cuvenita de o gramada de vreme. S-au vorbit ea cu sotia sa imi faca zile fripte, clar. A 2-a zi m-am echipat cu o surubelnita si fii atent beleaua naibii ba gogule.... bobina de inductie prajita bine fin'ca tranzistoru final de comanda - KT8231A1 - s-o facut "sarma": scurt intre emitor si colector, mi-a tinut bobina cuplata la minus si a prajit-o. Mi-a confirmat si MAVO si digitalu. Mai plec io cu ea la drum... cand o zbura porcii (aia de la conducere). Dar... surpriza: cand dau pedala am semnal pulsatoriu in baza tranzistorului. Deci partea de comanda n-are nici pe naiba. Traiasca MAVO-35. Deci nu-s chiar asa de tembel ca il car dupa mine mereu in trusa cu scule. Perfect. Hai sa-l reparam. Prima manevra, am schimbat tranzistoru final KT8231A1 cu unu zdravan din sertaru cu comori: BUV48A. Se potrivesc la craci, tip NPN amandoi adica cu emitoru la minus, cuplat repede o bobina de inductie de dacie, tras surubelnita peste senzor, trosneste bujia. Firu rosu este +Contact. Firu mov este iesirea din colectoru tranzistorului final catre bobina de inductie aia care e prajita. Perfect pana acuma. N-am bobina de schimb da' am arsenal calumea fin'ca la mine in curte am si doua dacii pe care le alerg nonstop. Cum naiba leg 2 bobine de dacie? Daca le leg in serie... n-am suficienta putere sa-mi dea scanteie calumea. Daca le leg in paralel... e ca si cum pun doua boxe in paralel pe o singura iesire de amplificator audio: se incinge partea de putere (tranzistoru) si iar se beleste. Naspa. Intra in scena aprinderea electronica de la GOTRONIC si am la fiecare dacie cate una de rezerva. Am facut montaju conform schemei de mai jos: In loc sa leg bobinele in paralel, am legat intrarile a doua module Gotronic in paralel si fiecare comanda bobina lui. Adica in loc sa leg 2 boxe in paralel la aceeasi statie audio, am legat impreuna intrarile a doua statii audio, fiecare cu boxa ei. AVANTAJUL aprinderii GOTRONIC este urmatorul: ea se activeaza in momentul in care intrarea este cuplata la minus, comanda bobina si apoi intrerupe automat alimentarea bobinei pana la re-cuplarea platinii la minus (sasiu). Deci, daca cumva pui contact si il uiti fara sa pornesti motorul (din motiv ca te caraie nevasta) si mai ai sansa ca platina sa fie cuplata la minus, bobina nu ramane alimentata si nu se mai arde! Respect maxim pentru cine a proiectat si fabricat acest dispozitiv. Si... in momentul in care imi pica in brate un avans centrifugal, dau afara dracovenia aia electronica. Circuitul ala sovietic precum si echivalentul lui au in interior "curba de avans" (momentul de timp al comenzii bobinei in functie de turatia motorului) sub forma... liniara. Aia numa' curba nu este. La drum lung se cunoaste: motoru papa ulei si nici nu prea pot sa ma duc pe la 70...80km/h fin'ca incepe motoru sa tremure in draci ca nu-i mai da scanteia la momentul corect. Santieru arata cam asa: Am taiat la flex si am gaurit doua bare de fier pe care le-am prins pe fiecare de cate un surub de la capacul distributiei. Dau pedala, a luat-o din prima da' parca motoru are pitici pe el si cam ciocaneste. Clar, trebuie reglat avansu. Stroboscop... [cenzurat] a ursului. Ureche muzicala? Asta numa' pe dacie pot s-o fac, la mobra n-am cum. Aprinderea am insurubat-o fix la semn de cand mi-a reglat-o nenea @Vrsv Gunoier acu o gramada de timp. Uite de ce trebuie reglat avansu dupa ce faci conversia asta: Hai sa explicam pe poza: Scenariul 1 - montajul clasic, ruptorul mecanic cu avans centrifugal si bobina/bobinele direct pe platina: Stim cu totii ca de la curentul de inductie din primaru bobinei, platina in timp se "sapa" si trebuie alta. Asta sa zicem ca e scenariul cand ramai cu beleaua in drum si o carpesti ca sa ajungi acasa. Ce inseamna graficu ala? Citim de jos in sus: cand platina se deschide (graficul se ridica), decupleaza bobina si la iesirea ei apare scanteie. Cand platina se inchide, cupleaza bobina si din nou timp de o fractiune de secunda iar face scanteie pe bujie. Iar toate astea se intampla in mod sincron: cuplezi, scanteie. Decuplezi, scanteie. Ramane cuplat ca iti suna telefonu si uiti contactu pus? [cenzurat].... Scenariul 2 - montajul clasic imbunatatit: ruptorul mecanic cu avansu centrifugal care comanda un Gotronic cu iesirea pe bobina de inductie: Se intampla acelasi fenomen ca in scenariul 1, cu trei mari diferente: - Daca uiti contactu pus, Gotronic decupleaza bobina si asteapta semnal. Nu mai riscam sa prajim bobina de inductie cand ramane contactul pornit; - Dispare sarcina electrica mare si curent de inductie cu flama pe platina. Adica in timp nu se mai strica; - Tensiunea inalta furnizata de bobina este mult mai mare datorita modului de comanda executat de Gotronic (ceva cu rezonanta, asta o povestim la o bere). Adica iarna porneste dihania din prima fara sa dau la pedala ca nebunu. Scenariul 3 - modificarea aprinderii electronice: Daca cuplez direct bobina fara gotronic, se comporta ca in scenariul 2 in afara de treaba cu platina care dispare. Asa, si curba de avans nu e curba, e drept ca scandura din gard. Am povestit mai devreme. Si daca se arde tranzistoru ala, ramane bobina cuplata la plus-contact iar eu trebuie sa cenzurez reactia fin'ca ma aude nevasta si tot restu saptamanii o sa dorm in dacie cu pisicile. Daca ne uitam pe grafic - la fel citim de jos in sus - observam urmatorul fenomen: - Aprinderea electronica primeste semnal de la senzorul Hall (ala de simte magnetii) si activeaza semnalul de comanda. Gotronic nu reactioneaza; - In momentul in care aprinderea electronica "taie" semnalul, Gotronic considera ca intrarea lui a fost cuplata la "minus" si atunci (ne uitam in partea de mijloc a graficului) activeaza bobina; - Abia in momentul asta la iesirea bobinei apare tensiunea inalta. In momentul in care Gotronic se dezactiveaza, bobina mai da o scanteie. Nu este sesizabil la ochi pentru ca totul se intampla atat de repede incat se insumeaza cele doua scantei si noi vedem de fapt ca bujia furnizeaza scanteie puternica si albastra exact asa cum trebuie. Am incredere ca nu v-am plictisit. Faceam postarea mai haioasa da' ma caraie nevasta ca vrea sa iesim cu motocicleta. Spor la treaba si va urez cea mai strasnica si mai racoritoare bere. Citează Link spre comentariu Distribuie pe alte site-uri More sharing options...
m72story Postat Iulie 23, 2023 Share Postat Iulie 23, 2023 Salutam! Iti msrturisesc ca nu am avut rabdarea sa citesc tot...undeva la vorba despre piciorusele tranzistorului s-a rupt filmul. Doream sa iti spun ca suntem vreo 6 cu boxere in grup, avem dracovenii d-astea, zeci de mii de km.la activ facuti in toate conditiunile si fara probleme, cu bobina dubla de Alfa anii 90. In concuzie esti ghinionist. Citează Link spre comentariu Distribuie pe alte site-uri More sharing options...
skaarj Postat Iulie 23, 2023 Autor Share Postat Iulie 23, 2023 Inca n-am garaj, asta contribuie calumea la ghinion ca imi cer astia hartogaraie +o caruta de bani si ca sa imi fac in curte un cotet de gaini. Sta afara in ploaie, vant, zapada, caldura mare, cu husa trasa pe ea si... sufera in liniste. Marturisesc si eu ca nu prea apuc sa ies cu Uralu. Daca apuc de fac vreo 200 de km pe an sunt norocos: ba la paine, ba pe la vreun Carfur, ba vreo plimbare prin padure cu sotia si copilu si odata la 2 ani un drum pana la Ploiesti pentru ITP. Atat. Serviciu, familia, astea au prioritatea maxima. Iar ghinionu nu lucreaza conform vreunui program de munca. Plesneste pe cine apuca cand ii tuna si strica naibii tot farmecu. Asa ca uite reteta pentru cine doamne fereste va pati ca mine cu tot cu explicatiile care reprezinta interfata dintre electronist si mecanic - reglaj corect sa nu strice naibii altceva prin motor. Asa ca o vizita la centrele de reciclare, vreo 20 de minute in juru focului, cuiu inrosit in jar cu rol de ciocan de lipit, sarma, patentu, surubelnita, ceva izoleu si gata - nu mai sta trista sub pom, farul se uita in zare, dau pedala, ma sui calare, se cutremura pamantul, vantul bate, liber la hoinarit pe coclauri (copyright formatia Phoenix). Toate astea readuc imediat veselia si voia buna de care imi e atat de dor cand va vad pe toti in poze pe "feisbuc" cum ca va adunati in parada la intalnirile de comuniste si atase. Nu-mi place cand ghinionu si-a pus boala pe mine sa-mi strice singurele zile de relaxare din ultimii ani: "na' bre d'aici razbunare si du-te pe pustie de unde ai venit" ca nu-mi place nici sa vad pe altu ca sufera. De mult cand a fost intalnirea de la Plaiu Foii, eram ultimu din coloana ca sa rezolv pe toti pe care ii lovea ghinionul sa incerce sa-l lase cu buza in soare pe marginea drumului ( @Lolo_ID matale sigur mai tii minte). Nu stiu cand mai pot sa vin cu voi la vreo intalnire dar va las asta cadou aici. Macar atat sa fac pentru singura comunitate in care m-am simtit intr-adevar bine la superlativ de ficare data cand ne-am intalnit. Sanatate si va urez cea mai strasnica si mai racoritoare bere. Citează Link spre comentariu Distribuie pe alte site-uri More sharing options...
ubord Postat Iulie 24, 2023 Share Postat Iulie 24, 2023 ...bobinele se leaga in serie, poponeata-in-poponeata, cap-in-cap nu conteaza.Functioneaza fara probleme si cu bobine de 12 v si cu de 6...sa nu fie pt. CDi. In acest fel se poate folosi ca si aprindere de rezerva platoul cu platina , si/sau aprinderea GOTRONIC.Nu e nevoie de complicatii! Am functionat ani de zile asa , cu o pereche de bobine de Dacia.. La punerea in paralel povestea e mult mai complicata decat arderea boxelor... Aprinderea electronica ruseasca s-a belit la toata lumea din cauza temperaturilor la care lucreaza acolo sub capac(si bobinele ,la fel).Solutia simpla este 'taiarea' si mutarea electronicii sub rezervor undeva , partea de senzor inductiv ramanind pe pozitie. Tranzistorul rusesc nu are echivalent vestic ca si terminale caracteristici(nu este un darlington!)...am prajit cateva BU931P pana am stabilit ca se strapung de la supratensiune , si trebuie adaugate protectii ca sa limiteze tensiunea la blocare... Avansul este un moft la un motor care e in blana la 4000rpm...se stabileste undeva , ca sa nu dea din copita prea tare si aia e! O lucrare care s-a 'reglat' din entuziasm , la fel cum se regleaza mititeii din mustar.... Citează Link spre comentariu Distribuie pe alte site-uri More sharing options...
mobiletron Postat Iulie 24, 2023 Share Postat Iulie 24, 2023 On 7/23/2023 at 12:37 PM, skaarj said: Intra in scena aprinderea electronica de la GOTRONIC si am la fiecare dacie cate una de rezerva. Am facut montaju conform schemei de mai jos: Vasile, am banuiala ca in configuratia asta motorul nu-ti merge bine in turatie peste medie. Nu cred ca platoul de aprindere rusesc cu senzor ofera unghiul Dwell potrivit pentru bobinele de inductie de Dacie. PS: Ursul Gunoier (Emil) nu prea mai intra pe aici, mai bine suna-l ca are acelasi numar. Citează Link spre comentariu Distribuie pe alte site-uri More sharing options...
shui Postat Iulie 20 Share Postat Iulie 20 Hemoragia interna/externa e mai de prisos decat avansul care nu-l rădică la 7 mii in conditiile in care producantule recomanda viteza maxima (aia la 35000/min) maxim doua minute. Stiu ei de ce,piese ca la mobra dar mai mari calitate ca la clanța de la usa si galeata rezemata pe marginea fantanii. Coasa aia batraneasca din prun e mai calitativa material decat orice piesa de nipra/ural. Fara gluma,fara ironie,singuri va puteti convinge si voi. Singurul lucru calitativ din nipru/ural e benzina din rezervor. ..dar merge si asa .. Bafta si respect celor ce-si mâncă timpul si banii cu dânsele . (pe unii nu ne mai lasa nevasta,pe altii ne mustra constiinta) ✌✌ Citează Link spre comentariu Distribuie pe alte site-uri More sharing options...
DesertEagle Postat Iulie 20 Share Postat Iulie 20 Acum 56 minute, shui a spus: Hemoragia interna/externa e mai de prisos decat avansul care nu-l rădică la 7 mii in conditiile in care producantule recomanda viteza maxima (aia la 35000/min) maxim doua minute. Don't do drugs, kids, don't do drugs. Citează Link spre comentariu Distribuie pe alte site-uri More sharing options...
shui Postat Iulie 21 Share Postat Iulie 21 Nici macar,cafea (keine alcohol,tabac) din principiu,nu din constrangere. Luati,mancati Acesta este trupul meu Sa nu mai pomenesc si de calitatea materialelor de scoverzi Iar noi umblam dupa 7000 de ture (pă plajă) cand ele au uzura prematura la 2000 de ture tăbărâte. Ce vina am io',noi ca le-au facut cu capul plin cu aburi de pufoaică ..? Acolo unde eu intrevad risipa imi spun stop Ferice de cei care au stomac si desfac mereu intr-una mai departe,palmares etc pe banii si pe nervii lor. Eu spun pas,e dreptul meu. Respectele cuvenite celorlalti. ✌✌ Citează Link spre comentariu Distribuie pe alte site-uri More sharing options...
Postări Recomandate
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.